Rusland. Duitscliland. Zwitserland. BINNENLAND. A- Ofschoon het water sints den verschrikke- lijken nacht van den 30 Dec. jl. bijna geheel verdwenen is uit de huizen der overstroomde plaatsen, ofschoon er op velden en-straal wegen op het oogenblik geen bare zee meer te zien is, 't 't Is 1J kon "en verscheidene treinen zijn in de sneeuw blijven steken. De postpakketdienst tnsschen DoverCalais en Oostende is afgebroken. Tc Londen is onder voorzitterschap van kapitein Vcrnevcenc bijeenkomst gehouden waarop o. a. bet bekende parlementslid Trevelynt tegenwoordig was en waar besloten werd tot oprichting van een „bond ten gunste va., de onafhankelijkheid der Transvaal,,. Volgens de jongste Timos-berichten uit Zuid-Afrikaheeft de goeverneur van Natal de Heer Colleyde bevolking van Newcastle over reed zich in staat van verdediging te stellen. De Boeren hielden nog een (foei van YVest-Griqua- latid bezet. Zoowel in den Vrijstraat als in de Kaapkolonie openbaarde, zich veel sympathie voor de Boeren. Van Pretoria of Potchefstrooin was nog niets vernomen. De Boeren ontzagen de particuliere eigendommen (wagens b. v. en evensmiddelen) der Engelschen niet. Een groote troepenmachtmeende men zou noodig wezen om de Boeren ten onder te brengan. De samenzwering te Kolapore (Indie) blij&t nu volgens nadere telegrammen van Times en Standard wel degelijk van zeer ernstigen aard te zijn geweestvolkomen als in het eerste be richt werd gemelddoch dat toen van regee- rigswege werd tegengesproken. Ook in derge lijke dingen geeft het kabinet Gladstone het Kabinet Beaconsfield over welks verdorvenheid de he,;rcn altijd zoo jammerden weinig of niets toe. Opnieuw zond de Iersche Onderkoning eene proclamatie in het lichtditmaal om te verklaren datwegens den onrustigen toestand in het Graafschap Clare en in drie districten van liet Graafschap Sligoeene versterking der politie noodzakelijk is. Het plan tot het maker, van een spoor wegbrug over de golf Forth is opgegeven. De brug zou een van de nieuwe wonderen der wereld geworden zijn, en de Taybrug even ver over troffen hebben als dit ongelukkig gevaarte alle andere spoorwegbruggen overtrof. De redenen waarom men van het plan heeft afgezien zijn van geldelijken aard. Door de treurige ondervinding bij de Taybrug geleerd heeft men den schrik gekregen voor plannen die stout ontworpen en tevens goedkoop uit te voeren zijn en de brug zou als zij stevig ge noeg gemaakt werd om treinen in volle vaart zonder gevaar er over te laten gaan zooveel kosten dat het voordeel van den korteren weg er door verkregen, daartegen niet opwegen zou. Bij Wakefield op de lijn Lancashire Yorkshire is een ernstig spoorwegongeluk ge beurd. Een trein met 300 passagiers kwam ir» Irvige botsing met een ledigen trein, die op verkeerde rails was gerangeerd. De schok was zoo hevigdat de wagons van den ledigen trein meereudeels verpletterd werden. Een groot aan tal, personen in den passagierstrein waren \an hun zitplaatsen geslingerd en hadden daardoor min of meer 'ernstige kwetsuren bekomeu. Aan de gekwetsten kon zeer spoedig hulp verleend worden. Een gestreng onderzoek wordt ingesteld. De machinist en de stoker beweren dat het signaal ir. het station op |vei!ig stond f iwijl de wachter het tegendeel volhoudtdat het namelijk gevaar* aanduidde. Digt bij Glasgow is een groote destilleer- derij door brand vernield. De schade wordt begroot op verscheiden millioenen ponden sterling. Honderden menschen zijn door deze ramp zonder werk. Het primitiefste postkantoor der wereld moet zich volgens de medcdeelingen van Fried. Kiehnbevinden op Booky Islandeen rots tnsschen Queensland en Nieuw-Guineain de wegens haar koraalriffen gevaarlijke. Torresstraat, "op 10 Z. Br. In een .ioor een langen vlaggestok aangewezen bol ligt een groote ton met het op schrift: /Postoffice". Daarin bevindt zich schrijf gereedschap en een boek om er opmerkingen in te schrijver». Naast de ton ligt voorraad van allerlei levensmiddelen voor mogelijke schipbreu ken die in deze streek wegens de gevaarlijke doorvaart niet zeldzaam zijn. Elk schipdat het eiland passeert en overvloedig voorraad aan boord beeftvult het magazijn weer aan en neemt tevens de in het „tor.postkantoor" aan wezige brieven ter verdere verzending mede. gesloten om die onwelkome bezoekers te weeren. Dc daarin voorkomende bepalingen zijn voor hen zo© streng en onaangenaamdat zij wel niet veel lust meer zullen gevoelen om aldaar roni te trekken. Dinsdag 18 Jauuari wa9 het juist tien jaar geleden dat de Duitsche Vorsten te Versailles het Duitsche keizerrijk en daarmede de eenheid herstelden een feit, welks bijzonderheden nog versch in het geheugen liggen. De bladen wijden aan dezen gedenkwaardigen dag uitvoerige artikeien terwijl hier en daar zelfs feestelijkheden schijnen te hebben plaats gehad. Uit Kopenhagen wordt gemeld dat de postvaarl tusschen Karsoer en Kiel is gestaakt. Het laatste Duitsche schip is gisterenavond om 7 uur aangekomen en het laatste Dseusche moet gisterenavond vertrokken zijn, De Belt is geheel met ijs bezet. Evenals in de Diergaarde te Antwerpen is ook in die te Hanover het apengebouw ver brand. Er zijn 32 apen en een alligator in de vlammen omgekomen. Het benedenste gedeelte van het gebouw is behouden en de daarin aanwezige 12 honden zijn ongedeerd gebleven. Daar de Zigeuners het in Zwitserland hoe langer hoe lasliger maken hebben thans de ivgeoringen van acht kantons eene overeenkomst Skobeleff heeft opnieuw voor Geok-Tepe een vinnigen aanval van de Tekke-Turkomannen moeten verduren. Den llden namelijk in den avond deden ze opnieuw van alle zijden een aanvul op de belegeringswerken der Russen en slaagden er in eene redoute met twee stukken te nemen. Maar de Rnssische reserve verjoeg hen weer en drong hen terug tot onder de muren der vestingna een gevecht van man tegen man, dat vier uren geduurd heeft. Een stuk echter bleef in handen des vijands. Het beleg en het. bombardement worden nu met kracht voortge zet. Waalwijk, 22 Januari 1SSI Wij verzoeken onze abonné's beleefd het ons liet te wijten, dat de courant niet op tijd wordt bezorgd. Gisteren avond tegen 7 uur ging het gaslicht op onze drukkerij uit; alle moeite werd aangewend om het gebrek te verhelpen. Toen dit niet lukte werd een boodschap naar de fabriek gezonden- Men beloofde onmiddellijk een bediende, die op de fabriek tegenwoordig was, te zullen zen den, maar hoe wij ook wachtten, niemand verscheen, zoodat wij verplicht waren den arbeid te staken en de courant niet op het gewone uur kan uitkomen. Wij hebben maatregelen genomen om in het .ervolg niet meer van den goeden wil van de directie der gasfabriek af te hangen. ^sVan de gisteren gehouden vergadering van den gemeenteraad vallen geen bijzondere discus sies te vermelden. Goedgekeurd werd de rekening van het Gasf- huisbestuur over 1879, en tot lid van dat be stuur herbenoemd de heer P. H. C. Wijten. Verder werd besloten enne oproeping in ver schillende couranten te plaatsen voor een ge meente g neesheer, op een jaarwedde ran 1200 gulden. Eindelijk deelde de voorzitter mede. dat de haven- en kaaigelden over 1881 zijn verpacht voor f1665 en de marktgelder. voor f 1000, en dat bij dc laatste kasopneming bij den gemeente ontvanger in kas waB f8558.99. Aanstaanden Maandag, 's namiddags te; 2 ure, zal ten raadhuize te Baardwijk eene ver- gedering gehouden worden, uitgeschreven door het bestuur dier gemeente, en waartoe zijn uit— genoodigd de gemeentebesturen van Waalwijk Besoijen, Sprang, Loonopzand, Drunen, Oud- heusden, Nieuwkuik, Haarsteeg en Vlijmen. Het doel dezer vergadering is, te beraadslagen over het schrijven van den minister ven water staat enz., betreffende het maken van een voet pad op de geprojecteerde spoorwegbrug over deti Baardwijksciien overlaat. Naar men ons mededeelt, zal binnen kort het licht zien eene merkwaardige kaart van de doorbraak onder Vlijmen, voorzien van aantee- keningen nopens buitengewone reddingen enz. De kaart zal nauwkeurig de plaat3 der door braak aanwijzen en een duidelijk overzicht geven van de verwoestingen in de gemeente Nieuwkuik. Zij zal den loop der verschillende stroomiugen aangeven met de zandheuvels en diepten die zich gevormd hebben daar, waar men vroeger vruchtbare akkers en tuir.en aantrof. De huizen worden er op aangeduid met de namen der bewoners, met verm -lding of die gebouwen geheel of gedeeltelijk vernield zijn. Deze kaart hebben wij te danken aan den 011 vermoeiden ijver van den 80jarigen oud-amb tenaar bij het kadaster, den heer Van Lieshout alhier, die dezelve met de meeste zorg, geheel belangeloos vervaardigd heeft. De naam van den genialen cartograaf, die behalve verschillende andere, ook de" groote kaart van Noordbrabant en de schoolkaart dier provincie gemaakt heeft, waarover Dr. Wapp in „Astrea" met zooveel lof spreekt, waarborgt ons iets degelijks. Bij de verschijning zal zij bij alle boekhan delaren verkrijgbaar zijn. Naar wij vernemen heeft Z. M. de Koning aan den minister van Marine het verlangen te kennen gegeven dat het ijs, in de groote rivie ren vastzittendeopgeruimd worde door een paar monitors en door torpedo's. Hieraan zal zoo spoedig mogelijk gevolg worden gegeven. Het gerechtshof te 's Bosch heeft het von nis der arrond. rechtbank aldaar vernietigd waarbij de drukker en uitgever van „DeNoord- brabanter"- was veroordeeld ter zake van het in gemeld blad opuemen en daardoor verspreiden van een bericht waarin uitdrukkingen voorkwa men, bonend voor den burgemeester der gem. Oudenbosch. Het hof heeft uitgemaakt, dat het ten laste gelegde feit noch misdaad, noch wanbedrijf, noch overtreding was en den beklaagde van alle rechts vervolging ontslagen de kosten te dragen door den staat. geen waterplas klotsende tegen de brokstukken van ingestorte huizen, moet men zich niet voorstellen, dat met het water ook de ellende en de behoeften verdwenen zijn van hen, die met achterlat'ng van have en goed ter uau ver- nood het leven konden redden. Het is waai vele vluchtelingen, wier woningen staande zijn gebleven in den vloed, hebben hunne haardsteden weder opgezocht, en het moet tevens gezegd worden, dat deze in vergelijking met vele ande ren nog gelukkig kunnen genoemd worden. Maar wat ontmoeten zij, als ze den voet zetten over den drempel? Een kille en huiverige woning met bedorven beddegoed en kleeren met ge broken huisraad een kamer met verpestende luentwaarin kachel of haard niets vermogen tegen het ijzige vocht, dat alles bedekt. Want het water is doorgedrongen tot in iedere orie Ie vloer, de zolderde muren, de meubels alles is koud, alles is vochtig. Stelt u een oogen- Diik voor, gij allen, die u in lekker verwarmde v.-rtrekicen verkneukelt bij hot razen van den. sneeuwstorm, die u niet deereti kan, wat deze gelukkigen te verduren henben in de ruwe winterdagen, die wij thans beleven. E11 als de lijd vau 2aaien en poten en planten aanbreekt wie zal hun het zaad bezorgenom het ta k.unnen en wie de plek gronds om bebouwd te worden P Maar zij hebben toch een eigen aaard hunne woningen zijn behouden gebleven zeggen anderen, terwijl wij nog een schuilplaats moeten zoeken onder een vreemd dak in een soldaten tent of onder den blooten hemel in een kuil onder den grond Wie met eigen oogeu de ramp aanschouwde in haren geheelen omvang, zou wen- schen, dat er overdrijving ware iu de beschrijving van den toestand te Nieuwkuik zooals hij weer gegeven is in de verschillende bladen. H 1 klagen en kermen verveelt ten laatste den 011- gdukkigen evenzeer als hem, die dj klaagtonen amhoort, maar hoe dankbaar allen iu deze stre ken zijn voor gaven en giften, die de weldadig- iieid toezond de Nederlandse he weldadigheid zelfs is niet in staat in de verste verte te her stellen, wat door de overstroomiug vernield is. Indien het waar is, wat hier steeds luider n luider verkondigd wordt, dat onwil of zorge- looze nalatigh id de naaste oorzaak is gewenst van de ramp 4 u moet de verantwoordelijkheid vreeset ijk zwaar drukken op hen, aan wien het behoud van den dijk is toevertrouwd. Dat door de jongste overstrooraingen menigeen zich de vraag stelt of die erfvijand, het water, dan niet te beteugelen zou zijn, be hoeft geen vei der betoog. De ellende der bezyoht - streken was van dien aard, dat zoowel van règeeringswege als van particuliere zijde opnieuw naar middelen uitgezien zal wot den om aan eene ramp, zooals wij ze weder voor eenige dagen aanschouwden, een einde tJ maken. Veel is er reeds geschreven en nog meer ge sproken over de wijze hoe in ons land over- sl roomingen te voorkomen. Een ingezetene van Amsterdam heefi een plan gemaakt, dat hij voor tlemens is aan het gemeentebestuur dor hoofdstad aan te bieden, met verzoek er de aandacht de" regiering op te vestigen. De korte inhoud luidt als volgt wIn 1880 brak de Maasdijk op het mins verwachte punt bij Nieuwkuik door, z tte hei geheele land van Heusden en Altena onder water en bedreigde Waalwijk en de geheel.- Lsr.gstraat. Door het openen vau het afgedamde Maasje wordt dus we nig nut verkregen, maar kan voor het zuidwestelijk gedeelte van Noord brabant de schroomelijkste gevolgen opleveren. „De ontlasting van hoog rivierwater kan niet anders dan zoo hoog mogelijk op de rivier plaats hebben en dit is te verwezenlijken, wanneer vau Neder-Asselt aan de Boven-Maas doer het Maas- en WaaLche en verder door het smalst gedeelte der Boven-Betuwe tot den Neder-Rijn eene doorsnijding gemaakt wordt en er tusschen VVa- geningen en de Greb een kanaal door de GeTder- sche vallei tot aan de Zuiderzee gegraven wordt. Bij eene breedte van 500 M. zou hierdoor elke 24 uren, bij eene wat ei hoogte als in begin Jan. dezes jaars, 180 millioen M3 water van de rivier afgeleid en in de Zuiderzee gevoerd worden. Doorbraken zouden dan niet meer te vreezi-n zijn, terwijl de verlichting van watersnood reeds in Belgisch Limburg bespeurd en de werking der Beersche Maas gemist zou kunnen worden. „Wanneer die doorsnijdingen aan eiken rivier dijk door dammen, die het water op 8 M. -f- A F. keeren, afgesloten worden, dan behoudt elke rivier haar toekomende water bij een mid delbaren rivierstand, terwijl zij door sluizen aan de scheepvaart van de noordelijke provinciën en van Amsterdam de toenadering verleenen tot Rijn, Waal en Maas en zoodoende een dubbel nut aanbieden zonder nadeel voor de droog making der Zuiderzee. „Ten behoeve van den Amsterdamschen Rijn- handel zou de Regeering dan geen 14 millioen gulden behoeven uit te geven voor een waterweg langs .Gorinchem, waarvan de minister geer betere uitkomsten kan voorzien dan van den nieuwen waterweg naar zee." (N.v.d.D.) De Rosendaalsche en Nieuwe Zeveubergsche courant. „De Grondwet" merkt, met betrekking tot de gebrekkige waterlossing in het arrond. Breda, op dat reeds 40 jaren geleden deze ge wichtige aangelegenheid een onderwerp van tfi- cieele overweging is geweest. Er werd veel over gesproken en vergaderd, maar de eerste hand moet nog aan hel werk gelegd worden. G< n md blad meent, dat ook" hier weder de spreuk le mieux 1 st Pennemi du bien" van toepassing is. Daarom herinnert het aan een plan voor een uitwateringskanaal tusschen Terh'-y le eri e punt boven de Muasdyk, in 1842 door den in genieur De Geus ontworpen. De kosten waren g-*raamd op I 283.084.65. De ingenieur verzekerde dat door de uitvoering van zijn plan alle pol ders en zelfs de buitenlanden al het overtollige water tijdig zouden kunne» loozen en in de rivier telken dage versch buitenwater znude kun nen gelaten worden, hetgeen bij droogte ook in de behoefte der scheepvaart zou voorzien. Ruim 20.000 hectaren hebben bij de zaak direct belangeen geringe omslag over die landerijen zou alzoo voldoende zijn geweest om in de kosten te voorzien. Het project De Geus werd eehter door het streven naar een grootscher scheep vaartkanaal verdrongen en zoo heeft men het thans te betreuren, dat de jongste waterstand ineer schade over de 20.000 hectaren gronds heeft te weeg gebracht, dan al de kosten aan «le uitvoering van het plan De Geus verbonden, konden bedragen hebben. Het uit de doos halen van dat plan wordt daarom aanbevolen. Tessel is door ijs geblokkeerd. In 3 dagen is geen post aangekomen. Gemeenschap alleen per telegraaf. De biuneuwegen nog door bergen sneeuw versperd. Dinsdagnamiddag 5 ure is tusschen Klein- Deuteren en 's Bosch in de sneeuw het lijk gevonden van den heer V., lid der redactie van de Katholieke Illustratie, die eenigen tijd te voren uit Vlijmen was vertrokken. Tengevolge van de groote hoeveelheid sneeuwdie de laatste dagen gevallen isis natuurlijk de dienst op de spoorwegen grooten- drels gestaakt geweest. Langs den Hollandschen spoorweg hebben de treinen niet geregeld kunnen loopende trein dienst op den Oosterspoorweg en op enkele lijnen der Staatsspoorwegen is Dinsdag-avond ri*ed«* opgehouden. De Rijnspoorwegmaatschappij h elï haar dienst volgehouden. Alle berichten mede te deelen, die omtrent len sneeuwstorm nog bij voortduring ontvangen worden of in de dagbladen voorkomen, is on- «ioenlijk. Wij bepaien ons tot het volgende Aan de opruiming van de sneeuw op de spoor wegen is met alle kracht door duizenden handen ;ewerkt. Op de meeste lijnen is dan ook de g ineeuschap gehtel of gedeeltelijk hersteld. Tnsschen Amsterdam en Utrecht, zoowel in le richting van de Ooster- als Rijnspoorwegen, vas de sneeuwval het hevigst. Sómmige treinen vau twee wagens hadder. drie machines noodig un er door te komen. Toch moest te Loenen- Vreeiand de hulp van een paar honderd man worden' ingeroepen. De trein die Dinsdagavond om 5.15 van Hil- ersum naar Amsterdam vertrok, bleef bij de zanderij te Bussura vastzitten. De trein stond Donderdag nog op de plaats, niettegenstaande vier locomotieven gepoogd hebben er beweging in te brengen. De reizigers keerden te voet naar Hilversum terug. Een trein vau Utrecht komende >lcef ten ongeveer half acht bij Hilversum inde sii ruw. Ook van dezen trein moesten de passa giers te voet naar Hilversum komen. De dienst tusschen Hilversum en Winterswijk werd niet gestaakt. De reizigers van twee ingesneeuwde treinen >p den Nederl. centraal spoorweg zijn allen wel varend te Eluurg en te Nunspeet Waarschijnlijk zullen de reizigers Zondag per spoor naar Amers foort kunnen terugkeeren. Wie het hard te verantwoorden hadden, dat waren de vervoerders der postkarren en de post boden ten platten lande. Menige postkar bleef in de sneeuw steken. Een eigenaardige toestand moet het station Haarlem te aanschouwen gegeten hebben. Een aantal treinen o. p. de trein uit Vlissingen, bleven daar steken, zoodat de reizigers verplicht waren aan het station of iu den trein te over nachten. Door de zorg van den Prov. waterstaat in Noordbrabant, daartoe door Ged. Staten gemach tigd, is thans een geregeld veer met schiet- schouwen ingesteld tusschen Vlijmen en 's Bosch voor die gedeelten van den prov. weg, die over stroomd of doorgebroken zijn. Intusschen worden tot herstel der communi catie bet dek der brug hersteld gelegen tusschen Groot-Deuteren en de buoge brug, eene nood brug met aken gelegd in de doorbraak aldaar, en sneeuw en ijs van den weg geruimd. De werkzaamheden aan den nieuwen dijk zijn reeds aangevangen de grootste moeielijkh -id ondervinden de aannemers in het aanvoeren van het benoodigd materieel als spoorstaven, kip- karren enz. TArnhem heeft tijdens den hevigen sneeuw storm een felle brand gewoed op een bovenhuis waarvan de eigenaar eerst eenige minuten te voren eene visite van een assuradeur had ont vangen. Door den sterken wind kreeg het vuur een dreigend aanzien doch door de werking van een drietal spuiten was men het spoedig meester. In de wagenmakerij daar beneden werd door het vele water groote schade aan hout en gereedschappen toegebracht' De muzikale kapel van een Duitsch plaats aan den Rijndie in Nederland een paar concerten had gegeven, moest op haar terugreis aan Je grenzeeti gevisiteerd worden. Bij <*eeti der twintig muzikanten vond men iets waarvoor rechten betaald moesten worden en reeds was het onderzoek afgeloopen, toen hij ongeluk een muzikant een pond koffie, liet vallen dat hij in zijn jaszak verborgen had. Bleek van schrik bekende tie smokkelaar zijn overtredingde koffie werd m beslag genomen en de arme moest terstond de boete, die op gesteld was betalen. Men verdacht nu natuurlijk ook de andere muzikanten muzikanii-n van hier of daar iets verstopt Le huboeu en h«t ouuerzoek

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1881 | | pagina 2