Rusland.
Duitscliland.
Zwitserland.
BINNENLAND.
A- Ofschoon het water sints den verschrikke-
lijken nacht van den 30 Dec. jl. bijna geheel
verdwenen is uit de huizen der overstroomde
plaatsen, ofschoon er op velden en-straal wegen
op het oogenblik geen bare zee meer te zien is,
't
't
Is
1J
kon "en verscheidene treinen zijn in de sneeuw
blijven steken. De postpakketdienst tnsschen
DoverCalais en Oostende is afgebroken.
Tc Londen is onder voorzitterschap van
kapitein Vcrnevcenc bijeenkomst gehouden
waarop o. a. bet bekende parlementslid Trevelynt
tegenwoordig was en waar besloten werd tot
oprichting van een „bond ten gunste va., de
onafhankelijkheid der Transvaal,,.
Volgens de jongste Timos-berichten uit
Zuid-Afrikaheeft de goeverneur van Natal de
Heer Colleyde bevolking van Newcastle over
reed zich in staat van verdediging te stellen.
De Boeren hielden nog een (foei van YVest-Griqua-
latid bezet. Zoowel in den Vrijstraat als in de
Kaapkolonie openbaarde, zich veel sympathie
voor de Boeren. Van Pretoria of Potchefstrooin
was nog niets vernomen. De Boeren ontzagen
de particuliere eigendommen (wagens b. v. en
evensmiddelen) der Engelschen niet. Een groote
troepenmachtmeende men zou noodig wezen
om de Boeren ten onder te brengan.
De samenzwering te Kolapore (Indie) blij&t
nu volgens nadere telegrammen van Times en
Standard wel degelijk van zeer ernstigen aard
te zijn geweestvolkomen als in het eerste be
richt werd gemelddoch dat toen van regee-
rigswege werd tegengesproken. Ook in derge
lijke dingen geeft het kabinet Gladstone het
Kabinet Beaconsfield over welks verdorvenheid
de he,;rcn altijd zoo jammerden weinig of niets
toe.
Opnieuw zond de Iersche Onderkoning
eene proclamatie in het lichtditmaal om te
verklaren datwegens den onrustigen toestand
in het Graafschap Clare en in drie districten
van liet Graafschap Sligoeene versterking der
politie noodzakelijk is.
Het plan tot het maker, van een spoor
wegbrug over de golf Forth is opgegeven. De
brug zou een van de nieuwe wonderen der wereld
geworden zijn, en de Taybrug even ver over
troffen hebben als dit ongelukkig gevaarte alle
andere spoorwegbruggen overtrof.
De redenen waarom men van het plan heeft
afgezien zijn van geldelijken aard. Door de
treurige ondervinding bij de Taybrug geleerd
heeft men den schrik gekregen voor plannen die
stout ontworpen en tevens goedkoop uit te
voeren zijn en de brug zou als zij stevig ge
noeg gemaakt werd om treinen in volle vaart
zonder gevaar er over te laten gaan zooveel
kosten dat het voordeel van den korteren weg
er door verkregen, daartegen niet opwegen zou.
Bij Wakefield op de lijn Lancashire
Yorkshire is een ernstig spoorwegongeluk ge
beurd. Een trein met 300 passagiers kwam ir»
Irvige botsing met een ledigen trein, die op
verkeerde rails was gerangeerd. De schok was
zoo hevigdat de wagons van den ledigen trein
meereudeels verpletterd werden. Een groot aan
tal, personen in den passagierstrein waren \an
hun zitplaatsen geslingerd en hadden daardoor
min of meer 'ernstige kwetsuren bekomeu.
Aan de gekwetsten kon zeer spoedig hulp
verleend worden. Een gestreng onderzoek wordt
ingesteld. De machinist en de stoker beweren
dat het signaal ir. het station op |vei!ig stond
f iwijl de wachter het tegendeel volhoudtdat
het namelijk gevaar* aanduidde.
Digt bij Glasgow is een groote destilleer-
derij door brand vernield. De schade wordt
begroot op verscheiden millioenen ponden sterling.
Honderden menschen zijn door deze ramp zonder
werk.
Het primitiefste postkantoor der wereld
moet zich volgens de medcdeelingen van Fried.
Kiehnbevinden op Booky Islandeen rots
tnsschen Queensland en Nieuw-Guineain de
wegens haar koraalriffen gevaarlijke. Torresstraat,
"op 10 Z. Br. In een .ioor een langen vlaggestok
aangewezen bol ligt een groote ton met het op
schrift: /Postoffice". Daarin bevindt zich schrijf
gereedschap en een boek om er opmerkingen in
te schrijver». Naast de ton ligt voorraad van
allerlei levensmiddelen voor mogelijke schipbreu
ken die in deze streek wegens de gevaarlijke
doorvaart niet zeldzaam zijn. Elk schipdat
het eiland passeert en overvloedig voorraad aan
boord beeftvult het magazijn weer aan en
neemt tevens de in het „tor.postkantoor" aan
wezige brieven ter verdere verzending mede.
gesloten om die onwelkome bezoekers te weeren.
Dc daarin voorkomende bepalingen zijn voor
hen zo© streng en onaangenaamdat zij wel
niet veel lust meer zullen gevoelen om aldaar
roni te trekken.
Dinsdag 18 Jauuari wa9 het juist tien jaar
geleden dat de Duitsche Vorsten te Versailles
het Duitsche keizerrijk en daarmede de eenheid
herstelden een feit, welks bijzonderheden nog
versch in het geheugen liggen.
De bladen wijden aan dezen gedenkwaardigen
dag uitvoerige artikeien terwijl hier en daar
zelfs feestelijkheden schijnen te hebben plaats
gehad.
Uit Kopenhagen wordt gemeld dat de
postvaarl tusschen Karsoer en Kiel is gestaakt.
Het laatste Duitsche schip is gisterenavond om
7 uur aangekomen en het laatste Dseusche moet
gisterenavond vertrokken zijn, De Belt is geheel
met ijs bezet.
Evenals in de Diergaarde te Antwerpen
is ook in die te Hanover het apengebouw ver
brand. Er zijn 32 apen en een alligator in de
vlammen omgekomen. Het benedenste gedeelte
van het gebouw is behouden en de daarin
aanwezige 12 honden zijn ongedeerd gebleven.
Daar de Zigeuners het in Zwitserland hoe
langer hoe lasliger maken hebben thans de
ivgeoringen van acht kantons eene overeenkomst
Skobeleff heeft opnieuw voor Geok-Tepe een
vinnigen aanval van de Tekke-Turkomannen
moeten verduren. Den llden namelijk in den
avond deden ze opnieuw van alle zijden een
aanvul op de belegeringswerken der Russen en
slaagden er in eene redoute met twee stukken
te nemen. Maar de Rnssische reserve verjoeg
hen weer en drong hen terug tot onder de muren
der vestingna een gevecht van man tegen man,
dat vier uren geduurd heeft. Een stuk echter
bleef in handen des vijands. Het beleg en het.
bombardement worden nu met kracht voortge
zet.
Waalwijk, 22 Januari 1SSI
Wij verzoeken onze abonné's beleefd het
ons liet te wijten, dat de courant niet op
tijd wordt bezorgd. Gisteren avond tegen 7
uur ging het gaslicht op onze drukkerij uit;
alle moeite werd aangewend om het gebrek
te verhelpen. Toen dit niet lukte werd een
boodschap naar de fabriek gezonden- Men
beloofde onmiddellijk een bediende, die op
de fabriek tegenwoordig was, te zullen zen
den, maar hoe wij ook wachtten, niemand
verscheen, zoodat wij verplicht waren den
arbeid te staken en de courant niet op het
gewone uur kan uitkomen.
Wij hebben maatregelen genomen om in
het .ervolg niet meer van den goeden wil
van de directie der gasfabriek af te hangen.
^sVan de gisteren gehouden vergadering van
den gemeenteraad vallen geen bijzondere discus
sies te vermelden.
Goedgekeurd werd de rekening van het Gasf-
huisbestuur over 1879, en tot lid van dat be
stuur herbenoemd de heer P. H. C. Wijten.
Verder werd besloten enne oproeping in ver
schillende couranten te plaatsen voor een ge
meente g neesheer, op een jaarwedde ran 1200
gulden.
Eindelijk deelde de voorzitter mede. dat de
haven- en kaaigelden over 1881 zijn verpacht
voor f1665 en de marktgelder. voor f 1000, en
dat bij dc laatste kasopneming bij den gemeente
ontvanger in kas waB f8558.99.
Aanstaanden Maandag, 's namiddags te;
2 ure, zal ten raadhuize te Baardwijk eene ver-
gedering gehouden worden, uitgeschreven door
het bestuur dier gemeente, en waartoe zijn uit—
genoodigd de gemeentebesturen van Waalwijk
Besoijen, Sprang, Loonopzand, Drunen, Oud-
heusden, Nieuwkuik, Haarsteeg en Vlijmen.
Het doel dezer vergadering is, te beraadslagen
over het schrijven van den minister ven water
staat enz., betreffende het maken van een voet
pad op de geprojecteerde spoorwegbrug over deti
Baardwijksciien overlaat.
Naar men ons mededeelt, zal binnen kort
het licht zien eene merkwaardige kaart van de
doorbraak onder Vlijmen, voorzien van aantee-
keningen nopens buitengewone reddingen enz.
De kaart zal nauwkeurig de plaat3 der door
braak aanwijzen en een duidelijk overzicht geven
van de verwoestingen in de gemeente Nieuwkuik.
Zij zal den loop der verschillende stroomiugen
aangeven met de zandheuvels en diepten die
zich gevormd hebben daar, waar men vroeger
vruchtbare akkers en tuir.en aantrof.
De huizen worden er op aangeduid met de
namen der bewoners, met verm -lding of die
gebouwen geheel of gedeeltelijk vernield zijn.
Deze kaart hebben wij te danken aan den
011 vermoeiden ijver van den 80jarigen oud-amb
tenaar bij het kadaster, den heer Van Lieshout
alhier, die dezelve met de meeste zorg, geheel
belangeloos vervaardigd heeft.
De naam van den genialen cartograaf, die
behalve verschillende andere, ook de" groote
kaart van Noordbrabant en de schoolkaart dier
provincie gemaakt heeft, waarover Dr. Wapp in
„Astrea" met zooveel lof spreekt, waarborgt ons
iets degelijks.
Bij de verschijning zal zij bij alle boekhan
delaren verkrijgbaar zijn.
Naar wij vernemen heeft Z. M. de Koning
aan den minister van Marine het verlangen te
kennen gegeven dat het ijs, in de groote rivie
ren vastzittendeopgeruimd worde door een
paar monitors en door torpedo's. Hieraan zal
zoo spoedig mogelijk gevolg worden gegeven.
Het gerechtshof te 's Bosch heeft het von
nis der arrond. rechtbank aldaar vernietigd
waarbij de drukker en uitgever van „DeNoord-
brabanter"- was veroordeeld ter zake van het in
gemeld blad opuemen en daardoor verspreiden
van een bericht waarin uitdrukkingen voorkwa
men, bonend voor den burgemeester der gem.
Oudenbosch.
Het hof heeft uitgemaakt, dat het ten laste
gelegde feit noch misdaad, noch wanbedrijf, noch
overtreding was en den beklaagde van alle rechts
vervolging ontslagen de kosten te dragen door
den staat.
geen waterplas klotsende tegen de brokstukken
van ingestorte huizen, moet men zich niet
voorstellen, dat met het water ook de ellende
en de behoeften verdwenen zijn van hen, die
met achterlat'ng van have en goed ter uau ver-
nood het leven konden redden. Het is waai
vele vluchtelingen, wier woningen staande zijn
gebleven in den vloed, hebben hunne haardsteden
weder opgezocht, en het moet tevens gezegd
worden, dat deze in vergelijking met vele ande
ren nog gelukkig kunnen genoemd worden. Maar
wat ontmoeten zij, als ze den voet zetten over
den drempel? Een kille en huiverige woning
met bedorven beddegoed en kleeren met ge
broken huisraad een kamer met verpestende
luentwaarin kachel of haard niets vermogen
tegen het ijzige vocht, dat alles bedekt. Want
het water is doorgedrongen tot in iedere orie
Ie vloer, de zolderde muren, de meubels
alles is koud, alles is vochtig. Stelt u een oogen-
Diik voor, gij allen, die u in lekker verwarmde
v.-rtrekicen verkneukelt bij hot razen van den.
sneeuwstorm, die u niet deereti kan, wat deze
gelukkigen te verduren henben in de ruwe
winterdagen, die wij thans beleven. E11 als de
lijd vau 2aaien en poten en planten aanbreekt
wie zal hun het zaad bezorgenom het ta
k.unnen en wie de plek gronds om bebouwd
te worden P Maar zij hebben toch een eigen
aaard hunne woningen zijn behouden gebleven
zeggen anderen, terwijl wij nog een schuilplaats
moeten zoeken onder een vreemd dak in een
soldaten tent of onder den blooten hemel in een
kuil onder den grond
Wie met eigen oogeu de ramp aanschouwde
in haren geheelen omvang, zou wen-
schen, dat er overdrijving ware iu de beschrijving
van den toestand te Nieuwkuik zooals hij weer
gegeven is in de verschillende bladen. H 1
klagen en kermen verveelt ten laatste den 011-
gdukkigen evenzeer als hem, die dj klaagtonen
amhoort, maar hoe dankbaar allen iu deze stre
ken zijn voor gaven en giften, die de weldadig-
iieid toezond de Nederlandse he
weldadigheid zelfs is niet in
staat in de verste verte te her
stellen, wat door de overstroomiug vernield
is. Indien het waar is, wat hier steeds luider
n luider verkondigd wordt, dat onwil of zorge-
looze nalatigh id de naaste oorzaak is gewenst
van de ramp 4 u moet de verantwoordelijkheid
vreeset ijk zwaar drukken op hen, aan wien het
behoud van den dijk is toevertrouwd.
Dat door de jongste overstrooraingen
menigeen zich de vraag stelt of die erfvijand,
het water, dan niet te beteugelen zou zijn, be
hoeft geen vei der betoog. De ellende der bezyoht -
streken was van dien aard, dat zoowel van
règeeringswege als van particuliere zijde opnieuw
naar middelen uitgezien zal wot den om aan eene
ramp, zooals wij ze weder voor eenige dagen
aanschouwden, een einde tJ maken.
Veel is er reeds geschreven en nog meer ge
sproken over de wijze hoe in ons land over-
sl roomingen te voorkomen. Een ingezetene van
Amsterdam heefi een plan gemaakt, dat hij voor
tlemens is aan het gemeentebestuur dor hoofdstad
aan te bieden, met verzoek er de aandacht de"
regiering op te vestigen. De korte inhoud luidt
als volgt
wIn 1880 brak de Maasdijk op het mins
verwachte punt bij Nieuwkuik door, z tte hei
geheele land van Heusden en Altena onder
water en bedreigde Waalwijk en de geheel.-
Lsr.gstraat. Door het openen vau het afgedamde
Maasje wordt dus we nig nut verkregen, maar
kan voor het zuidwestelijk gedeelte van Noord
brabant de schroomelijkste gevolgen opleveren.
„De ontlasting van hoog rivierwater kan niet
anders dan zoo hoog mogelijk op de rivier plaats
hebben en dit is te verwezenlijken, wanneer vau
Neder-Asselt aan de Boven-Maas doer het Maas-
en WaaLche en verder door het smalst gedeelte
der Boven-Betuwe tot den Neder-Rijn eene
doorsnijding gemaakt wordt en er tusschen VVa-
geningen en de Greb een kanaal door de GeTder-
sche vallei tot aan de Zuiderzee gegraven wordt.
Bij eene breedte van 500 M. zou hierdoor elke
24 uren, bij eene wat ei hoogte als in begin Jan.
dezes jaars, 180 millioen M3 water van de rivier
afgeleid en in de Zuiderzee gevoerd worden.
Doorbraken zouden dan niet meer te vreezi-n
zijn, terwijl de verlichting van watersnood reeds
in Belgisch Limburg bespeurd en de werking
der Beersche Maas gemist zou kunnen worden.
„Wanneer die doorsnijdingen aan eiken rivier
dijk door dammen, die het water op 8 M. -f-
A F. keeren, afgesloten worden, dan behoudt
elke rivier haar toekomende water bij een mid
delbaren rivierstand, terwijl zij door sluizen aan
de scheepvaart van de noordelijke provinciën en
van Amsterdam de toenadering verleenen tot
Rijn, Waal en Maas en zoodoende een dubbel
nut aanbieden zonder nadeel voor de droog
making der Zuiderzee.
„Ten behoeve van den Amsterdamschen Rijn-
handel zou de Regeering dan geen 14 millioen
gulden behoeven uit te geven voor een waterweg
langs .Gorinchem, waarvan de minister geer
betere uitkomsten kan voorzien dan van den
nieuwen waterweg naar zee." (N.v.d.D.)
De Rosendaalsche en Nieuwe Zeveubergsche
courant. „De Grondwet" merkt, met betrekking
tot de gebrekkige waterlossing in het arrond.
Breda, op dat reeds 40 jaren geleden deze ge
wichtige aangelegenheid een onderwerp van tfi-
cieele overweging is geweest. Er werd veel over
gesproken en vergaderd, maar de eerste hand
moet nog aan hel werk gelegd worden. G< n md
blad meent, dat ook" hier weder de spreuk le
mieux 1 st Pennemi du bien" van toepassing is.
Daarom herinnert het aan een plan voor een
uitwateringskanaal tusschen Terh'-y le eri e
punt boven de Muasdyk, in 1842 door den in
genieur De Geus ontworpen. De kosten waren
g-*raamd op I 283.084.65. De ingenieur verzekerde
dat door de uitvoering van zijn plan alle pol
ders en zelfs de buitenlanden al het overtollige
water tijdig zouden kunne» loozen en in de
rivier telken dage versch buitenwater znude kun
nen gelaten worden, hetgeen bij droogte ook
in de behoefte der scheepvaart zou voorzien.
Ruim 20.000 hectaren hebben bij de zaak direct
belangeen geringe omslag over die landerijen
zou alzoo voldoende zijn geweest om in de kosten
te voorzien. Het project De Geus werd eehter
door het streven naar een grootscher scheep
vaartkanaal verdrongen en zoo heeft men het
thans te betreuren, dat de jongste waterstand
ineer schade over de 20.000 hectaren gronds
heeft te weeg gebracht, dan al de kosten aan
«le uitvoering van het plan De Geus verbonden,
konden bedragen hebben.
Het uit de doos halen van dat plan wordt
daarom aanbevolen.
Tessel is door ijs geblokkeerd. In 3 dagen
is geen post aangekomen. Gemeenschap alleen
per telegraaf. De biuneuwegen nog door bergen
sneeuw versperd.
Dinsdagnamiddag 5 ure is tusschen
Klein- Deuteren en 's Bosch in de sneeuw het
lijk gevonden van den heer V., lid der redactie
van de Katholieke Illustratie, die eenigen tijd te
voren uit Vlijmen was vertrokken.
Tengevolge van de groote hoeveelheid
sneeuwdie de laatste dagen gevallen isis
natuurlijk de dienst op de spoorwegen grooten-
drels gestaakt geweest.
Langs den Hollandschen spoorweg hebben de
treinen niet geregeld kunnen loopende trein
dienst op den Oosterspoorweg en op enkele
lijnen der Staatsspoorwegen is Dinsdag-avond
ri*ed«* opgehouden. De Rijnspoorwegmaatschappij
h elï haar dienst volgehouden.
Alle berichten mede te deelen, die omtrent
len sneeuwstorm nog bij voortduring ontvangen
worden of in de dagbladen voorkomen, is on-
«ioenlijk. Wij bepaien ons tot het volgende
Aan de opruiming van de sneeuw op de spoor
wegen is met alle kracht door duizenden handen
;ewerkt. Op de meeste lijnen is dan ook de
g ineeuschap gehtel of gedeeltelijk hersteld.
Tnsschen Amsterdam en Utrecht, zoowel in
le richting van de Ooster- als Rijnspoorwegen,
vas de sneeuwval het hevigst. Sómmige treinen
vau twee wagens hadder. drie machines noodig
un er door te komen. Toch moest te Loenen-
Vreeiand de hulp van een paar honderd man
worden' ingeroepen.
De trein die Dinsdagavond om 5.15 van Hil-
ersum naar Amsterdam vertrok, bleef bij de
zanderij te Bussura vastzitten. De trein stond
Donderdag nog op de plaats, niettegenstaande
vier locomotieven gepoogd hebben er beweging
in te brengen. De reizigers keerden te voet naar
Hilversum terug. Een trein vau Utrecht komende
>lcef ten ongeveer half acht bij Hilversum inde
sii ruw. Ook van dezen trein moesten de passa
giers te voet naar Hilversum komen. De dienst
tusschen Hilversum en Winterswijk werd niet
gestaakt.
De reizigers van twee ingesneeuwde treinen
>p den Nederl. centraal spoorweg zijn allen wel
varend te Eluurg en te Nunspeet Waarschijnlijk
zullen de reizigers Zondag per spoor naar Amers
foort kunnen terugkeeren.
Wie het hard te verantwoorden hadden, dat
waren de vervoerders der postkarren en de post
boden ten platten lande. Menige postkar bleef
in de sneeuw steken.
Een eigenaardige toestand moet het station
Haarlem te aanschouwen gegeten hebben. Een
aantal treinen o. p. de trein uit Vlissingen,
bleven daar steken, zoodat de reizigers verplicht
waren aan het station of iu den trein te over
nachten.
Door de zorg van den Prov. waterstaat in
Noordbrabant, daartoe door Ged. Staten gemach
tigd, is thans een geregeld veer met schiet-
schouwen ingesteld tusschen Vlijmen en 's Bosch
voor die gedeelten van den prov. weg, die over
stroomd of doorgebroken zijn.
Intusschen worden tot herstel der communi
catie bet dek der brug hersteld gelegen tusschen
Groot-Deuteren en de buoge brug, eene nood
brug met aken gelegd in de doorbraak aldaar,
en sneeuw en ijs van den weg geruimd.
De werkzaamheden aan den nieuwen dijk zijn
reeds aangevangen de grootste moeielijkh -id
ondervinden de aannemers in het aanvoeren van
het benoodigd materieel als spoorstaven, kip-
karren enz.
TArnhem heeft tijdens den hevigen sneeuw
storm een felle brand gewoed op een bovenhuis
waarvan de eigenaar eerst eenige minuten te
voren eene visite van een assuradeur had ont
vangen. Door den sterken wind kreeg het vuur
een dreigend aanzien doch door de werking
van een drietal spuiten was men het spoedig
meester. In de wagenmakerij daar beneden
werd door het vele water groote schade aan
hout en gereedschappen toegebracht'
De muzikale kapel van een Duitsch plaats
aan den Rijndie in Nederland een paar
concerten had gegeven, moest op haar terugreis
aan Je grenzeeti gevisiteerd worden. Bij <*eeti
der twintig muzikanten vond men iets waarvoor
rechten betaald moesten worden en reeds was
het onderzoek afgeloopen, toen hij ongeluk een
muzikant een pond koffie, liet vallen dat hij in
zijn jaszak verborgen had.
Bleek van schrik bekende tie smokkelaar zijn
overtredingde koffie werd m beslag genomen
en de arme moest terstond de boete, die op
gesteld was betalen. Men verdacht nu natuurlijk
ook de andere muzikanten muzikanii-n van hier
of daar iets verstopt Le huboeu en h«t ouuerzoek