Nummer 78.
Zondag 1 October 1882.
5e Jaargang.
Toegewijd aan Handel, Industrie en Gemeentebelangen.
DE REEBOK.
FEUIILETO
Li
BUITENLAND.
Frankrijk.
Engeland.
De Noord-Amerikaansche
Duitschland.
Oostenrijk.
Uitgever: ANTOON TIELEN te Waalwijk.
F.
GERSTaCKER.
SPOORWEGKONINGEN.
De Echo van het Zuiden,
(I
II, WAAL!
Dit blad verschijnt Woensdag en Zaterdag avond.
Abonnementsprijs per 3 maanden/1,00, franco per post door
het geheele rijk f 1,15. Brieven, ingezonden stukken, gelden
enz., franco te zenden aan den Uitgever.
nn w»i<gragraiMi'jri
Advertentiën 17 regels 0,60 daarboven 8 cent per regel
groote letters naar plaatsruimte. Advertentien 3 maal terplaat
sing opgegeven, worden 2maal berekend. Advertentiën voor
Duitschland worden alleen aangenomen door het advertentie,
bureau van Adolf Steiner,Hamburg. Reclames 15 centperregej
De opening der kamers moet bepaald zijn op
6 November a. s.
Het eerst zal alsdan de begrooting voor 1883
aan de orde wezen. Met name bij eeredienst
worden vele radicale amendementen op het re-
geerings-ontwerp verwacht. Voorts is het zoo
goed als zekerdat de Gambettistendaarbij
hopende op den steun der reactieweer met
hun voorstel tot invoering van het scrutin de
liste voor den draad zuilen komenop welk
punt gelijk men weetGambetta indertijd zoo
erbarmelijk werd geslagen. Eene herhaling van
die nederlaag, voor deze roerige partij uiterst
heilzaam is niet onwaarschijnlijk wanneer het
zich bevestigt dat de minister-president Duclerc,
anders maar al te zeer geneigd om zich door
Gambetta's flux de bouche ie laten overreden
op dit punt zeer bepaaldelijk zijn eigene gedach
ten heeft.
Deswege moet Gambetta ook zoo spoedig van
zijn Zwitsersche reis zijn teruggekeerd.
Uit Tunis is bericht ontvangepdat eene
bende van 400 stroopers in de nabijheid van
Kairouam een aanval heeft gedaan op zestig
ruiters van een vrijcorps dat eene topografische
zending begeleidde. De Fransche commandant
sneuvelde en zeven man werden buiten gevecht
gesteld. Van de stroopers zouden dertig man
gedood en vijftig gewond zijn.
Ook in Frankrijk toont men groote be
langstelling in de tentoonstelling te Arasterdam.
De regeering zou een Fransche commissie voor
de tentoonstelling benoemenals de kamers
weer vergaderd zijn en een door haar aan te
vragen crediet is toegestaan. Maar de Fransche
industrieelen, waarvan een zich in de Figaro de
tolk maaktdringen er op aan dat de regee
ring meer spoed make, opdat het niet te laat
voor Frankrijk wordeom een waardig figuur
te maken op de belangrijke tentoonstelling.
Te Parijs is weder een diefstal gepleegd
aan het postkantoor. De dader is een der
ambtenaren die met honderdduizend francs op
de vlucht is gegaan, Zijn signalement is overal
heengezonden men gelooft dat hij de wijk naar
Italië heeft genomen.
Men herinnert zich dat kort geleden een
zekere Reeser van Hollandsche afkomst
wegens het spelen van spion ten bate derFranschen
te Munchen veroordeeld werd. De Franscne
regeering, om toch vooral niet den schijn te
hebben alsof ze zich met spionnen ophield, heeft
den kanselier van haar consulaat te Stuttgart
van zijn post onthevendaar hij met Reeser
in contact had gestaan.
HUMORESKE
II.
Belrath liet zijn mes uit de hand vallen. H#
had juist een stuk in den mond en hij voelde
hoe dat opzwol cn steeds dikker en dikker werd.
Van rechter Schroder steunde hij.
Jawelknikte de heer Schuttehij ver
telde mijdat hij een geheelen reebok ontvan
gen had en wilde mij nu ook eens verrassen
nu de eene hand wascht de andere schoon.
Belrath kreeg het benauwd hij wilde ten
minste dat stuk, hetwelk hij in den mond had,
doorslikken maar het ging niet. Op dit on
gelukkig oogenblik dacht hij juist aan de milt,
die hij in de stadsgracht had geworpen en dat
voltooide de zaak. Het servet voor zijn mond
stoppende sprong hij op vloog naar de deur
en daar maar neen het laat zich niet goed
vertellen wat daar geschiedde. De bedienden
kwamen aansnellen en toen de heer Belrath
na een wijle in de eetkamer terugkwam zag hij
zoo bleek als een lijk. Hij was ook niet over
te halen om nog een stukje te eten zooals hij
verbelde was hij plotseling ongesteld geworden
een oude aanval van maagjichtwaarvan de
pijn echter geen kwaad deed.
Hij dronk dus, maar zoolang er nog vleesch-
spijzen op tafel waren keek hij den anderen
kant Uitwant zelfs het gezicht er var. was
hem een gruwel.
Eerst bij het dessert werd hij bedaarder en
de koffie bevrijdde hem van den angst, zijn
Tusschen Engeland en Duitschland wordt
naar Morning Post verzekertop het oogenblik
van gedachten gewisseld betreffende de regeling
van het Egyptische vraagstuk. De Duitsche gezant
te Londen graaf Munster, die verlof had, keert,
teneinde dat overleg te vergemakkelijken aan
stonds naar zijn post terug.
Zoo zou dus The Times tegenover de Kölmsche
Zeitung dan toch gelijk krijgen. Het Duitsche
blad heeft namelijk het bestaan van onderhan
delingen, als waarop het city-orgaan zinspeelde,
bepaaldelijk ontkend.
In de Pall Mall is zelfs sprake van eene nieuwe
samenkomst der drie keizers in zake het vast
stellen eener gemeenschappelijke staatkunde bij
de regeling van het Egyptische vraagstuk.
Fawcettde Engelsche Postmaster general,
hield eene redevoering voor zijne kiezers te
Hackney. De Egyptische zaken besprekende
zeide hij o. a., dat de regeerir.g geenerlei zelf
zuchtige doeleinden nastreefde, en dat haar
voornaamste zorg was aan het Egyptische volk
de best mogelijke regeering en de grootst moge
lijke mate van vrijheid te verzekeren. De mis
bruiken der vroegere controle zullen daarbij
vermeden wordenen Egypte zal beschermd
worden tegen een stelsel, waarbij een onevenredig
groot deel der inkomsten in de handen vloeit
van vreemde beambten.
Bradlaugh richtte opnieuw een manifest
tot zijne kiezers, waarin hij verklaart vroeg of
laat zitting in het lagerhuis te zullen nemen.
gevoelen nog eens lucht te moeten geven.
Van dien tijd af kon hij geen wildbraad meer
eten, ja, wanneer hij ze op een menu zag staan,
werd hij reeds niet wel. Hij heeft oon. nooit
aan den rechter verteldwelke streek hij hem,
of liever zich zeiven gespeeld had, want daar
door zou alles verraden zijn geweest. Jaren
waren na die gebeurtenissen verloopen en eerst
laattoen hij die milt vergeten was kon hij
weer wildbraad zien en vertelde hij nog onder
stipte geheimhouding de geschiedenis.
Ik hield het geheim tot zijn dooden
eerst toen ik van zijn dood bericht kreeg, ge
loofde ik dat ik de geschiedenis wel aan de
vergetelheid mocht ontrukken. (Slot.)
Cetawayo is behouden te Kaapstad aan
gekomen.
Aan den ingang der haven van Aberdeen,
die bij ruw weder zeer gevaarlijk isbrengt
men nu het bekende middel in toepassing van
olie in zee te gieten om de golven te doen be
daren. Een paar dagen geleden werdenin
tegenwoordigheid van den graaf van Aberdeen
prof. Siemens en anderen de eerste pijpen en
balken voor dat doel gelegdbij wijze van
proefneming. Het zal nog eenigen tijd duren
voor al de pijpen gelegd en alles gereed is, maar
men heeft alle hoop op eene goede uitwerking.
De oliedie men voor de haven wil gebruiken,
is de gewone zeer goedkoope traan.
(Volgens de Saterdag Revieuw.)
De heer Vanderbilt is president der New-York-
Centraal-spoorweg-maatschappij en heeft zijn
reusachtig vermogen van zijn vader georven
Genoemde baan die hij als grootste aandeel
houder bijna onbeperkt bestuurtverbindt de
stad New-York met het oostelijk einde van het
Erie-meerloopt een groot eind weegs langs
den oever der Hudsonsjivier en doet de grootste
steden van den staat New-York aan. Bovendien
is dezelve door een zijtak met de stad Boston
verbonden en bedient op deze wijze de rijkste
en meest bevolkte streek der Vereenigde Staten,
die van jaar tot jaar nog rijker wordt en in
bevolking toeneemt. Zij heeft diensvolgens een
zeer groot en winstgevend locaalvervoer zoowel
in personen als goederen dat nog steeds toe
neemt.
Deze baan is van alle Amerikaansche spoor
wegen het best aangelegd en wordt het best
Den 19den cn 26sten October a. s. zullen
naar verzekerd wordt, de verkiezingen gehouden
worden voor den nieuwen Pruisischen landdag.
Men heeft reeds onderscheidene bewijzen dat
de verschillende liberale fracties bij deze gelegen
heid zich nauw zullen aaneensluiten.
Ook in verscheidene deelen van Duitschland
is groote schade aangericht door overstoomingen.
Het dal van de Saaie staat geheel onder water,
en volgens de laatste berichten was het water
nog steeds stijgende. Maar de berichten omtrent
den Rijn en zijn bijrivieren luiden iets gunstiger.
Te Koblenz en Trier waar het water in 24
uren niet minder dan 1.54 meter steeg, te
Keulen waar de Hafengasse geheel onderliep
en te Mainz werd geen verdere was waargenomen,
en men hoopt, dat het gevaar weldra voorloopig
zal zijn geweken. Bij Bir.gen was de Nahe en
bij Nassau en Ems de Lahn nog zeer gezwollen;
maar van den Boven rijn komen gunstiger be
richten.
Het spoorwegongeluk bij Esseggdoor
het instorten van de brug over de Drau, waarbij
in het geheel 26 menschen om het leven kwamen,
moet enkel te wijten zijn aan de lichtvaardigheid
van het bestuur van den Alföld-spoorweg.
De brug was reeds sedert twee dagen zwaar
beschadigd door de sterk gezwollen rivier, maar
werd niet hersteld. Zij was daardoor in zulk
een toestand geraakt, dat het gevaar op den
beheerd.
Zij heeft een dubbel spoor van stalen rails
hare lengte bedraagt ongeveer 1400 mijlen, haar
kapitaal 130 millioen dollars en hare bruto-
ontvangsten beloopen ongeveer 30 millioen dol
lars per jaar.
Verbonden met deze lijn en eveneens in han
den van Vanderbilt is de Canada-Southern, eene
lijn welke het Erie-meer aan de Noordelijke
of Canada-zijde omgrenst. Zij is bijna 600
mijlen lang, heeft een kapitaal van ongeveer 28
millioen dollarseene bruto-ontvangst van drie
millioen en eene zuivere ontvangst van ongeveer
600.000 dollars. Eindelijk komt nog daarbij
eene andere Vanderbiltschc baan, de „Michigan
Centraal", welke het uiterste einde der, „Canada-
Southern" met Chicago verbindt. Deze is 1000
mijlen lang, heeft een kapitaal van 42 millioen
dollars, eene jaarlijksche bruto-ontvangst van acht
millioen en eene zuivere ontvangst van twee
millioen dollars.
Diensvolgens bedraagt de gezamenlijke lengte
van deze drie banen ongeveer 3100 mijlen, het
kapitaal ongeveer 200 millioen dollars en de
bruto ontvangst meer dan 40 millioen dollars
of 100 millioen guldenwaarover Vanderbilt
onbeperkt gebieder is. Natuurlijk bezit hij niet
het gansche kapitaaleen deel der actiën en
prioriteiten behoort aan Europeesche en Ame
rikaansche kapitalistende verreweg grootste
aandeelhouder is nochthans Vanderbilt en een
zeer beduidend bedrag der papieren behoort aan
vrienden, op wier volmacht de spoorweg-koning
rekenen kanzoodat hij over deze banen vrij—
lijk beschikken kan als ware hij haar eenige
bezitter. De invloed en de machtwelke hem
de absolute controle over eene bruto-ontvangst
van meer dan 40 millioen dollars per jaar ver
schaft laat zich wel denken en de heer Van
derbilt ia dan ook een-der machtigste personen
dag van het ongeluk zelfs leeken in het oog
viel. Maar men had den vorigen dag nog twee
inspecteurs en dienzelfden morgen nog een inge
nieur op de brug gezien en meende dus dat
de spoorwegdirectie genoegzaam op de hoogte
wasom hare maatregelen te nemen. Het on
derzoek dier beambteu blijkt echter slechts zeer
oppervlakkig te zijn geweest.
Al de verongelukten lagen samen in een wag
gon. De eerste waggon werd door den tweeden,
die er op vielverbrijzeld maar zoo dat de
soldaten zonder ernstig gekwetst te zijn door
eigen kracht of door hulp van anderen er uit
komen en zich redden konden. Maar de tweede
waggon sloeg om zoodra hij neerkwam en geen
enkele der huzaren die er in zaten kon gered
worden.
Te Gladbach is een agent van politie door
een misdadiger doodgeschoten. Er was een
diefstal gepleegdwaarnaar de politie ijverige
onderzoekingen deed. Dezer dagen stond de
thans, vermoorde agent 's avonds op posttoen
een verdacht persoon hem passeerde met een zak
op den rug. De agent volgde den man die
zoodra hij dit bemerkte.den zak wegwierp en
op de vlucht ging. Door den agent vervolgd
bleef hij in een eenzame duistere straat plot
seling staan schoot en trof zijn vervolger in
de borst. Hij zelf is nog niet gevonden, hoewel
twee arrestaties hebben plaats gehad. De on
gelukkige agent was spoedig een lijk. „Mijn
arme vrouw en kinderenik moet sterven
waren zijne laatste woorden.
De keizer heeft uit zijne particuliere kas een
bedrag vau fl. 100.000 geschonken ten behoeve
van de noodlijdenden door de overstroomingen
in Tyrol en Karinthie. Verder is bij besluit van
26 dezer de regeering door den keizer gemach
tigd om ter ondersteuning van de slachtoffers
van den watersnood in Tyrol hoogstens fl. 500,000
en van die in Karinthie hoogstens fl. 200,000
naar gelang de behoefte blijktuit de staatskas
beschikbaar te stellen.
Men heeft dezer dagen een bende dieven
gevatdie aan verscheidene Oostenrijksche spoor-
in de Vereenigde Staten. Oogenbliklijk matigt
hij zich het beschermheerschap over de stad
New-York aanhij zeide namelijk aan de bur
gers dat hunne belangen ernstig bedreigd wor
den door de concurrentie van Philadelphia en
Baltimore en dat alleen zijn tusschenkomst hen
voor groote schade kan behoeden. En inder
daad is Vanderbilt tegenwoordig in heftigen
krijg met de „Pensylvania" en de „Baltimore en
Ohio" banen die uitsluitend de belangen van
Philadelphia en Baltimore ten doel hebben.
Hij verklaart geen vrede te willen sluiten
voor deze beide lijnen den handel van New-York
recht laten wedervaren. Onnoodig te onder
zoeken of deze strijd van de zijde van Vander
bilt geheel onbaatzuchtig iswij vermelden dit
feit slechts om te toonen hoe groot de plaats
moet zijn die hij in de Vereenigde Staten in
neemt wanneer hij niet slechts in staat is als
protector der eerste stad der groote republiek
op te tredenmaar ook als zoodanig door de
handelskamer en andere vertegenwoordigers der
commercieele belangen in New-York erkend
wordt, terwijl de burgers bereid zijn hem, waar
waar noodig, op alle wijzen te ondersteunen.
Wij zeidendat de „New-York Centraal"
een zeer beduidend en productief locaalvervoer
bezithaar transitovervoer is echter ook enorm.
Met andere woordendeze spoorweg is een
der grootste lijnenwelke de korenvoortbren
gende distrikten van het Noord-Westen met de
Atlantische havens verbinden. Zij verbindt
gelijk wij reeds vermeldden Chicago met New-
York en vervoert eene groote massa koren en
andere landbouwproduktendie van uit Chicago
naar de Oostelijke Staten en naar Europa ver
zonden worden. In het transito-verkeer naar
Europa heeft zij als concurrenten vier groote
lijnen de „Grand Trunk of Canada", de „Erie",
de „Pennsylvania" en de „Baltimore en Ohio"
banen. (Wordt vervolgd.)