Nummer 48.
Zondag IT Juni 1883
6e Jaargang,
Toegewijd aan Handel, Industrie en Gemeentebelangen.
Dit blad verschijnt Woensdag en Zaterdag avond.
Abonnementsprijs per 3 maanden J 1,00, franco per post door
het geheele rijk f 1,15. Brieven, ingezonden stukken, gelden,
en*., franco te zenden aan den Uitgever.
Uitgever: ANTOON TIELEN te Waalwijk
Advertentiën 17 regels 0,60 daarboven 8 cent per -gel
groote letters naar plaatsruimte. Ad verten tien 3 maal terplaat-
Bing opgegeven, worden 2maal berekend. Advertentie voor
Duitschland worden alleen aangenomen ioor het-advertentie
bureau van Adolf Steinek,Hamburg. Reclames 15 cent perregep
Die zich voor het volgend kwar
taal op deze courant abonneeren,
ontvangen de nog deze maand
uitkomende nummers gratis.
De nieuwe abonnés hebben
tevens recht op de reeds versche
nen gedeelten van het feuilleton:
Het bescheiden landmeisje
en van het verslag der Amster-
damsche tentoonstelling.
Vervolg van het verslag der
kamer van kooph. en fabrieken te
Waalwijk over 1882.
Handel. Het door liet gemeentebestuur
uitgereikt getal patentbladen bedroeg over den
dienst 1882/83, 1109. De patentbelasting
bedroeg 4225,87.
De handel in buiden was, hoewel wat
minder levendig dan vorige jaren, toch nog
zeer belangrijk.
De alhier gevestigde huidenhandelaars en
commissionairs deelden ons mededat zij
niet geregeld bet voor, deze streek passend
goed konden bekomen en dat men daarvoor
buitensporig booge prijzen moest aanleggen.
Van zoolleder was de markt steeds goed
voorzien. Prima waar, zoowel in lichte als
zware soorten, vonden geregeld aftrek tegen
stationnairebetrekkelijk lage prijzen. Voor
tusscben- en inferieure soorten was de markt
meestal zeer slecht gestemd.
Paardenleder daarentegen was steeds tegen
opgaande prijzen gezocht.
In grauw en zwart overleder ging weinig om.
De schorshandel was weer zeer beduidend.
De kwaliteit was over 't algemeen wel zoo
goed als vorig jaar, vooral die, welke vroeg
in het seizoen geblekt was. De prijzen waren
weêr iets booger. Men besteedde voor Gelder-
scbe schorsdie hier het meest verbruikt
wordt, 4,85 a 6,10 per 65 K. G., vrij
in de haven geleverd.
De Fransche schors was beter gewonnen
dan de inlandsche, omdat de campagne daar
vroeger beginthet product had dus niet
zooveel door den regen geleden.
De prijs bedroegfranco hier geleverdvoor
eerste kwaliteit Berry-schors p.m. 86.
de 1000 KG. aan bussels.
De handel in manufacturen was niet on-
voordeeligterwijl de heeren- en dames-klee
dermagazijnen zich in een vermeerderd debiet
mochten verhengen. Deze zaken profiteeren
vooral van het druk verkeer op onze week-
i jaarmarkten.
De omzet in koloniale waren was zeer be
vredigend.
De handel in steenkolen breidde zich niet
lit-tengevolge van den zachten winter was
ie omzet zelfs iets minder dan vroeger.
De handelaars in wijnen en gedistilleerd
hadden omtrent hunnen omzet reden van te
vredenheid.
De handel in bouwmaterialen was ongeveer
gelijk met dien van het vorig jaar.
De kleii handel en winkelnering hadden
zich over algemeen niet te beklagen.
De aanvoer van boter aan de openbare
boterwaag bedroeg, ongerekend de verkochte
boter aan winkeliers en particulieren buiten
de openbare veiling geleverd, de navolgende
hoeveelheden
in 1879 65212 KG. in 1881 66699 KG.
u 1880 68113 1882 65921
In granen was de handel weer zeer uitge
breid de clientèle der graanhandelaars neemt
nog steeds toe. Door hen werd ons de na
volgende opgave verstrekt
De prijzen van het graan ondergingen
in den loop des jaars eene langzame daling.
De aanvoer bestonduithoofde der slechte
kwaliteit van Belgische en Pransche rogge
hoofdzakelijk uit Amerikaansche en rogge aan
gevoerd uit de Zwarte zee.
Het verschil in prijs bedroeg gedurende
het jaar f 50.a ƒ60.per last.
Per scheepsgelegenheid werden alhier in
gevoerd ongeveer 1800 last, waarvan, uit-
1de der verbeterde communicatie per stoom
tram, ongeveer 600 last bestemd waren voor
j Tilburg. Prijzen waren als volgt
Inlandsche rogge ƒ6.25 6,75 per HL.
Amerikaansche rogge ƒ270.310.per
2250 KG. Russische en Zwarte zee/210.
280.per last. Ristarwe ƒ9.50 11.
per HL. Roode tarwe ƒ8.50 10.p. HL.
Witte tarwe ƒ9.11.50 per HL. Mais
8.75 a 10.per 100 KG. Paardenboonen
ƒ7.50 h 8.50 per HL. Haver ƒ8.25 a
8.75 per HL. Yoererwten ƒ7.25 a 8.50 p.
80 KG.
Veehandel. Hoewel in het afgeloopeu jaar
de gezondheidstoestand van het vee over het
algemeen gunstig waszij echter vermeld
dat tengevolge van de van ouds bekende
kalfsziekte nogal enkele runderen stierven
in den regel schijnen de meest melkgevende
het vatbaarste voor deze ziekte te zijn.
Besmettelijke ziekten deden zich even
min als de laatste jaren voor.
Op de week- en jaarmarkten werden aan
gevoerd in
hoornvee, schapen. varkens.
1878 4971 251 1819
1879 5191 267 1721
1880 5087 248 1778
1881 4791 211 1838
1882 4963 271 1797
De prijzen der kalfkoeien waren gemiddeld
van ƒ190.tot ƒ350.en die der vaar
zenvan ƒ150.tot ƒ275.per stuk.
Op de voor- en najaarspaardenmarkt werden
aangevoerd 319 paarden de prijzen bedroe
gen van ƒ200.tot 850.per stuk.
De week- en jaarmarkten werdenzooals
vroegerzeer druk bezocht door Fransche
Duitsche en Belgische kooplieden en land
bouwers uit de naburige plaatsen.
Landbouw. De land- of akkerbouw was
ongunstig, een gevolg van de aanhoudende
natte weersgesteldheid gedurende den zomer.
Hetzelfde was het geval met den hooibouw;
ofschoon de opbrengst zeer voldoende was
liet het gewin van het hooi veel te wenschen
over, mede een gevolg van het regenachtig
weder in den hooitijd het hooi verloor daar
door zijne kleur en goede eigenschap. Zooals
bekend is, is hooi een voornaam handelsartikel
in de Langstraat en wel hoofdzakelijk te
Raamsd.onkWaspik en Capellewaar ver
schillende hooipersen bestaan en waaruit de
verzendingen naar het binnen- en buitenland
plaats hebben.
De hopteelt was in de gemeenten Vlijmen
Nieuwkuik en Haarsteeg zeer gunstig. Dewijl
de hop elders totaal mislukt waswaren de
prijzen hoog en de winsten dus groot.
Dehaudel in fruit en de fruitteelt waren
daarentegentengevolge van de vele regens,
minder voordeelig.
Scheepvaart en middelen van vervoer.
Haven.
De haven is in den loop des jaars uitge
diept en verbeterd. De beschoeiing langs de
westzijde der havenkom is met 42 meters
verlengd, terwijl in de havenvaart ter weers
zijde, over eene lengte van 1000 meters,
mede eene beschoeiing van pl.m. een meter
hoogte is aangebracht.
De uitvoering dezer werken heeft blijkens
publieke aanbestedingmet de bijwerken
ƒ11.013.gekost.
Ook is bij die gelegenheid de los- en
ladingplaats aan de westzijde der haven aan
merkelijk vergroot en opgehoogdeen daartoe
aangekocht perceel land kostte der gemeente
ruim 11.000.—
De los- en ladingplaats aan die zijde
der haven biedt thans voldoende ruimte aan.
Het aautal in de haven alhier geladen
schepen bedroeg in
1878 572 met 25.618 tonnenlast.
1879 591 26.323
1880 608 26.393
1881 614 26.404
1882 576 25.711
De vermindering, in vergelijking met de
drie vorige jaren, is daarin gelegendat in
den loop van den zomertengevolge van de
hierboven aangehaalde uitdieping en verbe
ten jg der haven, de vaart ruim zes weken
gesloten is geweest.
De stoomvaart met de twee alhier te
huis behoorende schroefstoombootenvarende
tusscben deze gemeente, DordrechtRot
terdam Amsterdam en tusschengelegen plaat
sen v.v., is en blijft gunstig. Met volle
vracht vertrekken en komen de stoombooten
steeds aan.
De gewone correspondentie met de wagen
diensten Van Gend Loos, tusschen deze
gemeente's-BoschGeertruidenberg en
Kaatsheuvelwerd onderhouden.
Dit was ook het geval met den wagen-
dienst tusschen deze gemeente en Heusden,
in correspondentie op de van die plaats
varende stoomboot naar Rotterdam.
Vervoer op den Noordbrabantschen
stoomtramweg tusschen Waalwijk
en Tilburg.
De stoomtramweg tusschen deze gemeente
(haven alhier) en Tilburg voldoet zeer goed
aan de verwachting. Verschillende malen per
dag vertrekken de treinen van hier naar
Tilburg en terug; de handel en scheepvaart
zijn beide met dit gemakkelijk vervoermiddel
gebaat.
Uit onderstaande opgaaf blijkt, dat het
vervoer van reizigers en goederen zeer aan
zienlijk is geweest.
In het jaar 1882 werden vervoerd 138.336
personen met een opbrengst van f 35,857,54,
uitmakende 379 reizigers per dag.
Het goederenvervoer nam geregeld toe in
verband met den dienst der Waalwijksche
stoombooten en is nog steeds toenemend.
Aan goederenvracht werd ontvangen, met
inbegrip van ƒ1500.der posterijen, de
som van ƒ13,870.78.
De totale ontvangsten der maatschappij
hebben bedragen 50,393.361/s.
Het vervoer van personen uit Waalwijk
bedroeg in ronde cijfers
Waalw.-Tilb. Ie klas 5500, 2e klas 21000
Loonopz. 1100, H 5000
Kaalsh. 1300, 9C00
Sprang 1900, 8000
Totaal Ie klas 9800, 2e klas 43000
alzoo te zamen 52800 personen.
Te kamer en hare werkzaamheden.
Aftreden van leden had dit jaar niet plaats.
De kamer bleef samengesteld uit de heeren
J. B. TIMMERMANS Wz., voorzitter.
S. EANO plaatsvervangend voorzitter.
C. G. VAN DER HEIJDEN.
J. B. VAN DER HEIJDEN.
A. C. ZIJLMANS.
F. W. VAN LIEMPT, secretaris.
De heeren C. G. en J. B. VAN DEB
HEIJDEN treden af op 31 December 1883,
zoodatvolgens het organiek regiemei dei
kamer van koophandel, in de maand Novem
ber 1883 eene verkiezing moet plaats hebben.
De werkzaamheden der kamer waren zeei
verschillend en bestonden behalve uit die
van huishoudelijken aardzooals het opmaken
en verzenden van haar jaarverslaghet
opmaken en indienen der rekening enz., o.a
uit het samenstellen der navolgende adressen
en berichten
a. In dato 14 Januari 1882. Aan de
tweede kamer der staten generaal, houdend
verzoek tot verwerping van het handelstraci ast
met Erankrijk.
b. In dato 7 Februari 1882. Aan ZEx.
den heer minister van waterstaat, handel
en nijverheid, ondersteunende een adres va».1
eenige ingezetenen der gemeente Drunen,
om een beteren oprit aan den spoorwegdijk
in den Baardwijkschen overlaat te verkrijgen.
c. In dato 10 Maart 1882. Aan ZEx.
den heer commissaris des konings in Noord
brabant, dat op ZEx. uitnoochgingdoor
onze kamerde heeren J. B. Timmermans
Wz. en S. Fano zijn aangewezenom.
tot het welslagen der in 1883 te Amsterdam
te houden internationale koloniale en uit
voerhandel tentoonstelling werkzaam te zijn
en als leden eener voor die tentoonstelling
samen te stellen commissie in de provincie,
op te treden.
Daarna werden door den heer burgemees
ter de twee bovengenoemde en de navol
gende heeren uitgenoodigd om eene sub
commissie voor deze streek te vormen als
C. G. Van der Heijden J. B. Van der
Heijden, Timmermans-Van Turenhouten
F. W. Van Liempt te WaalwijkT.
Van den Bergh en J. J. Van Deursen,
te Baardwijk-, V. A. Dumoulin en C. A.
Kievits, te Bezooijenwelke heeren, met den
heer burgemeester als eere-voorzitter, ge
melde commissie uitmaken.
De commissie slaagde er in om een 40-tal
industrieelen uit deze en omliggende plaatsen
als exposanten aan het hoofd-comité op te
kunnen geven. In een volgend verslag zui
len wij in de gelegenheid zijn hunne in
zendingen nader te bespreken.
d. In dato 11 Maart 1882. Aan het
gemeentebestuur van Waalwijkhoudende het
verzoek om de havengelden te verminderen.
e. In dato 3 Juli 1882. Aan ZEx. den
heer minister van waterstaat, handel en nij
verheid, verzoek tot algemeene invoering van
den postpakket-dienst.
In dato 22 Sept. 1882. Aan de
tweede kamer der staten-generaal tot aan
neming van het wetsontwerp voor het ver-
leenen van eene rijks-subsidie ad f '00
ten behoeve van de in 1883 te erdain
te houden internationale koloniale en uit
voerhandel tentoonstelling.
g. In dato 22 Sept. 1882. Aan ZEx.
den heer minister van waterstaathandel
en nijverheid adhaesie aan het adres der
kamer van koophandel te 's Hagedat
van regeeringswege maatregelen worden ge
nomen tot verzekering van de veiligheid van
het vervoer langs spoor- en stoomtramwegen.
h. In dato 6 December 1882. Aan de
Noordbrabantsche stoomtramwegmaatschappij
te Tilburgomtrent eenige punten in 't
belang van het publiek verkeerin ver
band met de uren van vertrek en aankomst
van den tram. In eene afzonderlijke ver
gadering onzer kamer met den directeur
der maatschappij heeft deze aangelegenheid
eene gunstige oplossing verkregen
De Echo van het Zuiden,