Nummer 48. Zondag IT Juni 1883 6e Jaargang, Toegewijd aan Handel, Industrie en Gemeentebelangen. Dit blad verschijnt Woensdag en Zaterdag avond. Abonnementsprijs per 3 maanden J 1,00, franco per post door het geheele rijk f 1,15. Brieven, ingezonden stukken, gelden, en*., franco te zenden aan den Uitgever. Uitgever: ANTOON TIELEN te Waalwijk Advertentiën 17 regels 0,60 daarboven 8 cent per -gel groote letters naar plaatsruimte. Ad verten tien 3 maal terplaat- Bing opgegeven, worden 2maal berekend. Advertentie voor Duitschland worden alleen aangenomen ioor het-advertentie bureau van Adolf Steinek,Hamburg. Reclames 15 cent perregep Die zich voor het volgend kwar taal op deze courant abonneeren, ontvangen de nog deze maand uitkomende nummers gratis. De nieuwe abonnés hebben tevens recht op de reeds versche nen gedeelten van het feuilleton: Het bescheiden landmeisje en van het verslag der Amster- damsche tentoonstelling. Vervolg van het verslag der kamer van kooph. en fabrieken te Waalwijk over 1882. Handel. Het door liet gemeentebestuur uitgereikt getal patentbladen bedroeg over den dienst 1882/83, 1109. De patentbelasting bedroeg 4225,87. De handel in buiden was, hoewel wat minder levendig dan vorige jaren, toch nog zeer belangrijk. De alhier gevestigde huidenhandelaars en commissionairs deelden ons mededat zij niet geregeld bet voor, deze streek passend goed konden bekomen en dat men daarvoor buitensporig booge prijzen moest aanleggen. Van zoolleder was de markt steeds goed voorzien. Prima waar, zoowel in lichte als zware soorten, vonden geregeld aftrek tegen stationnairebetrekkelijk lage prijzen. Voor tusscben- en inferieure soorten was de markt meestal zeer slecht gestemd. Paardenleder daarentegen was steeds tegen opgaande prijzen gezocht. In grauw en zwart overleder ging weinig om. De schorshandel was weer zeer beduidend. De kwaliteit was over 't algemeen wel zoo goed als vorig jaar, vooral die, welke vroeg in het seizoen geblekt was. De prijzen waren weêr iets booger. Men besteedde voor Gelder- scbe schorsdie hier het meest verbruikt wordt, 4,85 a 6,10 per 65 K. G., vrij in de haven geleverd. De Fransche schors was beter gewonnen dan de inlandsche, omdat de campagne daar vroeger beginthet product had dus niet zooveel door den regen geleden. De prijs bedroegfranco hier geleverdvoor eerste kwaliteit Berry-schors p.m. 86. de 1000 KG. aan bussels. De handel in manufacturen was niet on- voordeeligterwijl de heeren- en dames-klee dermagazijnen zich in een vermeerderd debiet mochten verhengen. Deze zaken profiteeren vooral van het druk verkeer op onze week- i jaarmarkten. De omzet in koloniale waren was zeer be vredigend. De handel in steenkolen breidde zich niet lit-tengevolge van den zachten winter was ie omzet zelfs iets minder dan vroeger. De handelaars in wijnen en gedistilleerd hadden omtrent hunnen omzet reden van te vredenheid. De handel in bouwmaterialen was ongeveer gelijk met dien van het vorig jaar. De kleii handel en winkelnering hadden zich over algemeen niet te beklagen. De aanvoer van boter aan de openbare boterwaag bedroeg, ongerekend de verkochte boter aan winkeliers en particulieren buiten de openbare veiling geleverd, de navolgende hoeveelheden in 1879 65212 KG. in 1881 66699 KG. u 1880 68113 1882 65921 In granen was de handel weer zeer uitge breid de clientèle der graanhandelaars neemt nog steeds toe. Door hen werd ons de na volgende opgave verstrekt De prijzen van het graan ondergingen in den loop des jaars eene langzame daling. De aanvoer bestonduithoofde der slechte kwaliteit van Belgische en Pransche rogge hoofdzakelijk uit Amerikaansche en rogge aan gevoerd uit de Zwarte zee. Het verschil in prijs bedroeg gedurende het jaar f 50.a ƒ60.per last. Per scheepsgelegenheid werden alhier in gevoerd ongeveer 1800 last, waarvan, uit- 1de der verbeterde communicatie per stoom tram, ongeveer 600 last bestemd waren voor j Tilburg. Prijzen waren als volgt Inlandsche rogge ƒ6.25 6,75 per HL. Amerikaansche rogge ƒ270.310.per 2250 KG. Russische en Zwarte zee/210. 280.per last. Ristarwe ƒ9.50 11. per HL. Roode tarwe ƒ8.50 10.p. HL. Witte tarwe ƒ9.11.50 per HL. Mais 8.75 a 10.per 100 KG. Paardenboonen ƒ7.50 h 8.50 per HL. Haver ƒ8.25 a 8.75 per HL. Yoererwten ƒ7.25 a 8.50 p. 80 KG. Veehandel. Hoewel in het afgeloopeu jaar de gezondheidstoestand van het vee over het algemeen gunstig waszij echter vermeld dat tengevolge van de van ouds bekende kalfsziekte nogal enkele runderen stierven in den regel schijnen de meest melkgevende het vatbaarste voor deze ziekte te zijn. Besmettelijke ziekten deden zich even min als de laatste jaren voor. Op de week- en jaarmarkten werden aan gevoerd in hoornvee, schapen. varkens. 1878 4971 251 1819 1879 5191 267 1721 1880 5087 248 1778 1881 4791 211 1838 1882 4963 271 1797 De prijzen der kalfkoeien waren gemiddeld van ƒ190.tot ƒ350.en die der vaar zenvan ƒ150.tot ƒ275.per stuk. Op de voor- en najaarspaardenmarkt werden aangevoerd 319 paarden de prijzen bedroe gen van ƒ200.tot 850.per stuk. De week- en jaarmarkten werdenzooals vroegerzeer druk bezocht door Fransche Duitsche en Belgische kooplieden en land bouwers uit de naburige plaatsen. Landbouw. De land- of akkerbouw was ongunstig, een gevolg van de aanhoudende natte weersgesteldheid gedurende den zomer. Hetzelfde was het geval met den hooibouw; ofschoon de opbrengst zeer voldoende was liet het gewin van het hooi veel te wenschen over, mede een gevolg van het regenachtig weder in den hooitijd het hooi verloor daar door zijne kleur en goede eigenschap. Zooals bekend is, is hooi een voornaam handelsartikel in de Langstraat en wel hoofdzakelijk te Raamsd.onkWaspik en Capellewaar ver schillende hooipersen bestaan en waaruit de verzendingen naar het binnen- en buitenland plaats hebben. De hopteelt was in de gemeenten Vlijmen Nieuwkuik en Haarsteeg zeer gunstig. Dewijl de hop elders totaal mislukt waswaren de prijzen hoog en de winsten dus groot. Dehaudel in fruit en de fruitteelt waren daarentegentengevolge van de vele regens, minder voordeelig. Scheepvaart en middelen van vervoer. Haven. De haven is in den loop des jaars uitge diept en verbeterd. De beschoeiing langs de westzijde der havenkom is met 42 meters verlengd, terwijl in de havenvaart ter weers zijde, over eene lengte van 1000 meters, mede eene beschoeiing van pl.m. een meter hoogte is aangebracht. De uitvoering dezer werken heeft blijkens publieke aanbestedingmet de bijwerken ƒ11.013.gekost. Ook is bij die gelegenheid de los- en ladingplaats aan de westzijde der haven aan merkelijk vergroot en opgehoogdeen daartoe aangekocht perceel land kostte der gemeente ruim 11.000.— De los- en ladingplaats aan die zijde der haven biedt thans voldoende ruimte aan. Het aautal in de haven alhier geladen schepen bedroeg in 1878 572 met 25.618 tonnenlast. 1879 591 26.323 1880 608 26.393 1881 614 26.404 1882 576 25.711 De vermindering, in vergelijking met de drie vorige jaren, is daarin gelegendat in den loop van den zomertengevolge van de hierboven aangehaalde uitdieping en verbe ten jg der haven, de vaart ruim zes weken gesloten is geweest. De stoomvaart met de twee alhier te huis behoorende schroefstoombootenvarende tusscben deze gemeente, DordrechtRot terdam Amsterdam en tusschengelegen plaat sen v.v., is en blijft gunstig. Met volle vracht vertrekken en komen de stoombooten steeds aan. De gewone correspondentie met de wagen diensten Van Gend Loos, tusschen deze gemeente's-BoschGeertruidenberg en Kaatsheuvelwerd onderhouden. Dit was ook het geval met den wagen- dienst tusschen deze gemeente en Heusden, in correspondentie op de van die plaats varende stoomboot naar Rotterdam. Vervoer op den Noordbrabantschen stoomtramweg tusschen Waalwijk en Tilburg. De stoomtramweg tusschen deze gemeente (haven alhier) en Tilburg voldoet zeer goed aan de verwachting. Verschillende malen per dag vertrekken de treinen van hier naar Tilburg en terug; de handel en scheepvaart zijn beide met dit gemakkelijk vervoermiddel gebaat. Uit onderstaande opgaaf blijkt, dat het vervoer van reizigers en goederen zeer aan zienlijk is geweest. In het jaar 1882 werden vervoerd 138.336 personen met een opbrengst van f 35,857,54, uitmakende 379 reizigers per dag. Het goederenvervoer nam geregeld toe in verband met den dienst der Waalwijksche stoombooten en is nog steeds toenemend. Aan goederenvracht werd ontvangen, met inbegrip van ƒ1500.der posterijen, de som van ƒ13,870.78. De totale ontvangsten der maatschappij hebben bedragen 50,393.361/s. Het vervoer van personen uit Waalwijk bedroeg in ronde cijfers Waalw.-Tilb. Ie klas 5500, 2e klas 21000 Loonopz. 1100, H 5000 Kaalsh. 1300, 9C00 Sprang 1900, 8000 Totaal Ie klas 9800, 2e klas 43000 alzoo te zamen 52800 personen. Te kamer en hare werkzaamheden. Aftreden van leden had dit jaar niet plaats. De kamer bleef samengesteld uit de heeren J. B. TIMMERMANS Wz., voorzitter. S. EANO plaatsvervangend voorzitter. C. G. VAN DER HEIJDEN. J. B. VAN DER HEIJDEN. A. C. ZIJLMANS. F. W. VAN LIEMPT, secretaris. De heeren C. G. en J. B. VAN DEB HEIJDEN treden af op 31 December 1883, zoodatvolgens het organiek regiemei dei kamer van koophandel, in de maand Novem ber 1883 eene verkiezing moet plaats hebben. De werkzaamheden der kamer waren zeei verschillend en bestonden behalve uit die van huishoudelijken aardzooals het opmaken en verzenden van haar jaarverslaghet opmaken en indienen der rekening enz., o.a uit het samenstellen der navolgende adressen en berichten a. In dato 14 Januari 1882. Aan de tweede kamer der staten generaal, houdend verzoek tot verwerping van het handelstraci ast met Erankrijk. b. In dato 7 Februari 1882. Aan ZEx. den heer minister van waterstaat, handel en nijverheid, ondersteunende een adres va».1 eenige ingezetenen der gemeente Drunen, om een beteren oprit aan den spoorwegdijk in den Baardwijkschen overlaat te verkrijgen. c. In dato 10 Maart 1882. Aan ZEx. den heer commissaris des konings in Noord brabant, dat op ZEx. uitnoochgingdoor onze kamerde heeren J. B. Timmermans Wz. en S. Fano zijn aangewezenom. tot het welslagen der in 1883 te Amsterdam te houden internationale koloniale en uit voerhandel tentoonstelling werkzaam te zijn en als leden eener voor die tentoonstelling samen te stellen commissie in de provincie, op te treden. Daarna werden door den heer burgemees ter de twee bovengenoemde en de navol gende heeren uitgenoodigd om eene sub commissie voor deze streek te vormen als C. G. Van der Heijden J. B. Van der Heijden, Timmermans-Van Turenhouten F. W. Van Liempt te WaalwijkT. Van den Bergh en J. J. Van Deursen, te Baardwijk-, V. A. Dumoulin en C. A. Kievits, te Bezooijenwelke heeren, met den heer burgemeester als eere-voorzitter, ge melde commissie uitmaken. De commissie slaagde er in om een 40-tal industrieelen uit deze en omliggende plaatsen als exposanten aan het hoofd-comité op te kunnen geven. In een volgend verslag zui len wij in de gelegenheid zijn hunne in zendingen nader te bespreken. d. In dato 11 Maart 1882. Aan het gemeentebestuur van Waalwijkhoudende het verzoek om de havengelden te verminderen. e. In dato 3 Juli 1882. Aan ZEx. den heer minister van waterstaat, handel en nij verheid, verzoek tot algemeene invoering van den postpakket-dienst. In dato 22 Sept. 1882. Aan de tweede kamer der staten-generaal tot aan neming van het wetsontwerp voor het ver- leenen van eene rijks-subsidie ad f '00 ten behoeve van de in 1883 te erdain te houden internationale koloniale en uit voerhandel tentoonstelling. g. In dato 22 Sept. 1882. Aan ZEx. den heer minister van waterstaathandel en nijverheid adhaesie aan het adres der kamer van koophandel te 's Hagedat van regeeringswege maatregelen worden ge nomen tot verzekering van de veiligheid van het vervoer langs spoor- en stoomtramwegen. h. In dato 6 December 1882. Aan de Noordbrabantsche stoomtramwegmaatschappij te Tilburgomtrent eenige punten in 't belang van het publiek verkeerin ver band met de uren van vertrek en aankomst van den tram. In eene afzonderlijke ver gadering onzer kamer met den directeur der maatschappij heeft deze aangelegenheid eene gunstige oplossing verkregen De Echo van het Zuiden,

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1883 | | pagina 1