Kost, Verpleging en Vrije Kamer EI III IS IET TUINTJE Stoomtramweg-Maatschappij, NOTARIS BINK, TE WAALWIJK. IE en ERF, Huizinge, Leerlooierij in\i r u n mm. mm. new-tork. Nieuwste uitvinding! de ImprovedSingermachine, Aanstaanden Maandag 1 April Mr VAN DEN BERG {OPENING fotografisch atelier adyerïenTiën. Worden GEVRAAGD: Een Werkmeid EEN HEER vraagt BOUWTERREIN EIKENBOOM EK. Origineele Singer Naaimachines, van het WAALWIJK. Handelsberichten. een TWEEDE MEID, N oordbrabantsche Zaterdag 9 April 1887, PUBLIEK VERKOOPEN: De Burgemeester te Waalwijk te spreken of te ontbieden zijn, AMSTERDAM, 25 Maart. Bericht van de makelaars Brouwer, Ancher Dordregter Per inschrijving 18 Maart jl. is afgedaan no. 234' 287 stuks runderhuiden. ZAL Dinsdag 5 April 1887, openbaar verkoopen: 200 El KEN BOO MEN, Eenig Depót te WAALWIJKGrootestraat 53. ZAL van Hel ontwerp schept geen nieuw recht, is geen uitvloeisel van nieuwe thcoriën, maai beoogt niet ander9 dan eene loutering van het geldend iecht, door verwerking van de resultaten eener nage noeg vijftigjarige ervaring. Alleen w«tar een cri- tisch onderzoek van de werking der bestaande wet een gestreDge toetsing daarvau aan (ie be hoeften van het vtrkeer, eene nauwkeurige raad pleging der rechtspraak en van de literatuur wijziging van het bestaande als wcnschelijk deden kennen, is daartoe iu het ontwerp overgegaan. Het ontwerp beperkt het faillissement niet tot kooplieden maar maakt het toepasselijk op iederen schuldenaar. Zooals wij indertijd mededeelden, werd in Augustus van het vorige jaar te 's Hertogenbosch een algemeene bond van katholieke kiesvereeni^ gingen opgericht en eene commissie benoemd tot vaststelling van het algemeene reglement. Dit nu is dezer dagen aan alle katholieke kiesver- eenigingen ter beoordeeling toegezonden en zal in een algemeene vergadering in den loop der maand Mei behandeld worden. Spoorweg Kromvoort—'s Ilertogeiiboscli. Bij het afdeeiings-onderzoelt in de tweede kamer van het ontwerp van wet tot onteigening voor een spoorweg van Kromvoort naar s-Hertogen- bosch verklaarde men met genoegen, met het oog op de totstandkoming van de lijnZwaluwe- 's Hertogenboschvan de indiening van dit ont werp kennis te hebben genomenal kon men zich niet ontveinzen dat, waar het vorige ontwerp reeds den 3den October 1883 ingediend en den 31sten Juli 1884 ingetrokken was, meerdere voort varendheid in deze mogelijk en wenschelijk zou zijn geweest. Het ontwerp zelf, voor zoover men het uit de memorie van toelichting kon beoordeelenwas door onderscheidene leden met weinig instemming ontvangen. Velen verklaarden reeds om de hooge kosten hunne stem daaraan niet te kannen geven. Men wilde niet ontkennen, dat aan den tegen- woordigen toestand te 's Hertogenbosch bezwaren verbonaen zijn, maar men wenschte dit bezwaren te beschouwen in verband met de kosten, welke de opheffing daarvan ten gevolge zal hebben. En reeds uit dat oogpunt scheen een bedrag van bijna f 3,000,000 voor den aanleg der hierbeaoelde werken veel te hoog. Men wees er ophoe de verbetering van tal van stations even noodzake lijk, zoo niet wenschelijker ishoe men bijv. te Rozendaal tal van jaren op verbetering van den daar bestaanden toestand neeft moeten wachten en hoe eerst in den laatsten tijd daarin door de regeering eenigszins is voorzien. De bezwaren van localen aard, vroeger door het gemeentebe stuur van 's Hertogenbosch tegen de voorgenomen werken ingebracht, worden ook thans wel we- derlegd, maar allerminst ontzenuwd. De be zwaren, aan den toestand van liet station verbon den, zijn langs geheel natuurlijken weg ontstaan, doordien 's Hertogenbosch, vroeger eene vesting, dit thans niet meer is, terwijl bovendien die plaats in het spoorwegverkeer niet eene zoodanige be- teelcenis bezit, als bijv. Venloo, Amsterdam of Rotterdam, en het verkeer aldaar belangrijk zal verminderen, wanneer, zooals men uit vertrouw bare berichten meende te weten, het verkeer met Belgie binnenkort wellicht eene andere richting zal nemen, tengevolge eener overeenkomst tus- schen de maatschappij tot exploitatie van staats spoorwegen en oen Nederlandschen centraal waardoor het geheele verkeer met het noorden wederom over den Nederlandschen centraal zal plaats hebbenen verder over Geldermalsen-»- Dordrecht kan worden geleid. Onder deze om standigheden moesten de nierbedoelde leden, waai de opbi-engst voor de schatkist van de zoo kost bare staatsspoorwegen jaar op jaar stationair blijft, bezwaar maken tegen het toestaan van een zoo aanzienlijk bedrag als thans wordt aangevraagd, een bedrag dat bovendienzooals ten opzichte der ramingen van het departement van water staat, handel en nijverheid meer het geval is, bij de uitvoering niet onwaarschijnlijk zal worden verhoogd. Wat de redenenwelk aan dit ontwerp het aanzijn hebben gegeven, zelve betreft, deze waren, in zoover men dit uit de Memorie van Toelichting kon opmaken, van drieërlei aard. lo. net ontbreken der aansluiting van den spoorweg van Zwaluwe aan het station 's Her togenbosch 2o. de lage ligging der brug over de Dieze en de moeielijkheia die te verhoogen wegens Oen korten afstand van het station; 3o. de voor het verkeer ongunstige ligging van den weg naar Vlijmen, aangezien deze dicht langs het station loopt en tengevolge daarvan bij het rangeeren vaak afgesloten is. Ad \um. Het wenschelijke van het tot stand komen dezer aansluiting werd algemeen toege geven. Met het oog op de geringe beteelcenis der betrokken lijn meende men echter dat zij op veel minder kostbare wijze dan de minister zich voorstelt zou kunnen worden tot stand gebracht. Ad 2um. Tegen de voorgenomen verhooging van de brug over de Dieze, althans in den om vang als dit door de regeering wox-dt voorgesteld, bestond bij velen ernstig bezwaar. Zij meenden, onder verwijzing naar het in den aanvang dezer paragraaf vooropgestelde beginseldat het niet aanging ten behoeve daarvan een zoo hoogst aanzienlijk bedrag, als wordt aangevraagd, te besteden. Iedere brugzoo werd opgemerktis meer of min belemmerend voor de scheepvaart tal van bruggen in ons vaderland leveren het zelfde bezwaar op, zonder dat echter daarin ver andering wordt gebracht. In het bestaande be zwaar zou bovendien wellicht kunnen worden tegemoetgekomen door het aanleggen van een nieuw rangeerterrein naar de zijae van Vuclit, terwijl men het argument, ontleend aan den wensch van den polder „Boschveld en May" (1), om te trachten zich te ontdoen van een hem drukkenden lastvan weing gewicht achtte, daar toch bij het totstandkomen van de verlegeing van den Maasmond die last waarschijnlijk geneel zou komen te vervallen. Ad 3 um. Hier gold in de eerste plaats het zelfde financieele bezwaar, bij 2o. aangevoerd. De aanleg van eene tunnel in een terrein als dat van de omstreken van 's Hertogenbosch zal kost baar wezenook met oog op de ervaring, daar omtrent elders opgedaanscheen de raming der regeering dan ook te laag. De ge wenschte ver betering zou wellicht even goed zijn aan te brengen door het omleggen van den bewusten weg of door het maken van eene overbrugging van den spoorweg. Men vroeg bovendien, ot het bezwaar van den omweg voor het vervoer met handkarrenwaarop bladz. 2 der Memorie van Toelichting wijstvan zoo overwegende betee- kenis moet geacht wordendat het eene derge lijke uitgaaf zou wettigen. Bovendien, wanneer de spoorweg in exploitatie is, 'zal het verkeer laiigs meergemelden weg ongetwijfeld aanzienlijk verminderen en derhalve liet geopperde bezwaar grootendeels vervallen. Waren alzoo zeer vele leden, op grond van het bovenstaande, ongeneigd aan dit wetsontwerp, dat allerminst eene oplossing van het vraagstuk mag genoemd wordenvooralsnog hunne stem te verleenenmen wenschte den minister een ander plan in overweging te geven. Verschillen de der geopperde bezwarenzooals het maken van (loorlaatbruggenzullen wellicht komen te vervallenwanneer cle in aanleg zijnde werken tot verlegging van den Maasmond zullen zijn vol tooid. Waarom, zoo vroeg men, wacht de min. die voltooiing niet af 'en bepaalt hij zich voor- loopig niet tot de aansluiting van Zwaluwe met 's Hertogenboscheene aansluiting welke, zooals werd opgemerkt, zij het dan ook op minder kostbare wijze dan de regeering zich voorstelt, algemeen wenschelijk werd geacht. Jlocht er bezwaar bestaan, voorloopig alleeE de aansluiting volgens -de' voorgestelde richting te maken en'de overige werken uit te stellendan gaf men den minister in overweging voor de aansluiting eene eenigszins zuidelijker richting te kiezenmeer in de nabijheid van Vucht, al moge daardoor de ontworpen weg ook eenigszins langer worden. Men stelde er prijs ophet oordeel des ministers hieromtrent te vernemen. Verder werden nadere inlichtingen gewenscht. De navolgende vragen wenschte men door de regeering beantwoord te zien: Hoe groot is het dagelijksch scheepvaartver keer door de brug over de Diezeen welke zijn de tijdperken van het open en gesloten zijn dei- brug: a. ten behoeve van het overtrekken van .treinenb. ten behoeve van den rangeerdienst op het station Welk is het oordeel der beide betrokken spoor weg-maatschappijen over dit ontwerp Ook vroeg menof er geen moeilijkheden te vreezen waren met het oog op art. 4 der voor waarden van 13 Februari 1883. Eindelijk wenscliten sommige leden in kennis gesteld te worden met de plannen der regeering betreffende de uitvoering van het werk, meer bijzonder wat betreft de verdeeling der kosten over verschillende jaren. (1) Memorie van Toelichting bladz. 3. WAALWIJK, 24 Maart. De handel was heden niet vlug voor hoornvee en de aanvoer niet belangrijk. Kalfkoeien f95 235. Dito vaarzen f 90 a 170 Biggen f 7,75 a 14,25. Ter botermarkt aangevoerd 1388 KG.; van 0.86 b. 1.04 per KG. verkocht. Eieren f3,00 ii 3.50 per 100 stuks Huiden en leder in een doen, zoowel wat de prijzen betreft als den omzet. In schors wordt de handel, naar mate het nieuwe seizoen nadert, levendiger. In strijd met de algemeene opinie, want men verwacht zich op eene dalende markt. Ook uit het buitenland komen de prijzen hooger af. Op 29 Maart e. k. zijn bij inschrijving aan de markt gesteld11 balen Calcutta huiden. Inlandsclie artikelen met meer vraag. VERKOOP BIJ INSCHRIJVING op 4 April 1887, namiddags half een ure. Entrepotdok 6e afdeeling. Per „Obock.^ No 294. Ongeveer 3400 gepekelde Arabische schapenvellen, wegende te zamen 1872 kilo. Tax. 30/35 per stuk. No 295. Ongeveer 340 gepekelde Arabische schapenvellen, wegende te zamen 54-9 kilo. Tax. 50/55 per stuk. No 296. Ongeveer 700 gepekelde Arabische schapenvellen wegende te zamen 929 kilo. Tax. 27/32 per stuk. No 297. Ongeveer 550 gepekelde Arabische schapenvellenwegende te zamen 784 kilo. Tax. 15/20 per stuk. No 298. Ongeveer 800 gepekelde Arabische bokken- en geitenvellen, wegende te zamen 444- kilo. Tax. 35/4-0 p. stuk. Per „Valetta." No 299. Ongeveer 9000 Australische bok ken- en geitenvellen, wegende te zamen 2250 kilo. Tax. 4-0/4-5 per stuk, )verleden te Arnhem den 15n MaartI 1887 Mejuffrouw I Maria Hester van Nievervaart in den ouderdom van 85 jaren. Benige en algemeene kennisgeving en voor KANTOOR, in Waalwijk of aan grenzende plaatsen. Praiico aanvraag, onder lett. K, bij den boekhandelaar ANTOON T1ELEN, Waalwijk. bij de R. C. kerk te Waalwijkbewoond door TH. SCHAMBERGEN. Te bevragen bij J. Van Bavel, te Waalwijk. P. G. tegen 1 Mei. AdresBureau van dit blad onder lett. W. L. Commissarissen der bovengenoemde ven nootschap brengen ter kennis van de aan deelhouders dat de jaarlijksche alge meene vergadering, bedoeld in art. 15 der statuten, zal gehouden worden 's namiddags 3 ure, op de bovenzaal bij de wed. J. B. MARINUS, te Tilburg. Heeren aandeelhouders worden herinnerd, dat om in de vergadering te kunnen stem men, volgens art. 1G der statuten, tenmin ste vijf dagen voor liet houden der verga dering, hunne aandeelen, tegen re<?u, ten kantore der maatschappij te Tilburg moeten worden gedeponeerd. De gedelegeerde commissaris, JANSEN. Tilburg, 23 Maart 1887. Een jongmensch R. C. 21 jaar oud, be kend met het vak en den verkoop, wenschte in kennis te komen met eene solide firma om tegen matige provisie of nader overeeu te komen conditiën, de provinciën N. en Zuid-IIolland te bereizen. Desverkiezende borgstelling. Brieven franco onder lett. C.G., aan het bureau van dit blad. 1. Op Maandagen 18 April en 2 Mei 1887, ter herberge van V. J. GERRIS te Waalwijk, des avonds 7 ure, voor J. J. v. d. Houdt. O NI) BR WAALWIJK. Koop I. zeer gunstig gelegen in tde Stationsstraat bij den Paralelweg naar het station. Koop II. ten westen van den vorigen koop, langs den den Parralelweg. De koopen zullen ook in massa worden afgeslagen. 2. Op Donderdagen 7 en 21 April 1887, n. m. 6 ure, ter herberge van de Wed. Ph. DE BONT te Waspik, Voor Ph. Langerwerf. en 11 KLIPENgroot 2.94 aren. 'cmm Mi Ai van der gemeente Waalivijk zal op des voormiddags 10 ure, op de plaats zelf in het (waaronder eenige zware) geschikt voor kuip- en timmerhout, staande in de Putsteeg en op den Meerdijk onder deze gemeente. De boomen kunnen worden geblekt, ter wijl de verkooping geschiedt bij kavelingen van 5 stuks. Bijeenkomst bij PULLES in de Putsteeg. Inlichtingen geeft de gemeente-arbeider C. van'BROEKHOVEN. Eenige Fabrikanten der echte Singer Naaimachines. alom bekend om hare voortreffelijke constructie en groote duurzaamheid. met oscilleerend ringspoeltje en hoogen arm. Op de Internationale Tentoonstelling te Edinburgh in Oc tober 1886 ontvingen van alle geëxposeerde Naaimachines, slechts de ORIGINEELE SINGER den hoogsten prijsDe Gouden Medaille. IAL Tandmeester van Z. M. den koning der Belgen in het hotel du Lion d'Orbij de WED. VERWIEL van des voormiddags 10 tot des namiddags 12Vg uur, voor het plaatsen van KUNSTTANDEN" zonder haken o veeren. Eenige uitvinder voor de venster zuig gebitten en tanden zonder plaat^ Waarborg tien jaar. Den 15n van iedere maand is bovengenoemde tandarts te Oosterhout, bij VAN HOUTEN in het Koppelpaurdente spreken of te ontbieden van 's morgens 11 tot namiddags 1 ure. Hoofd-huis Van den Berg chirurgien-tandmeester 25 Gemeentestraat Antioerpen.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1887 | | pagina 3