Nummer 20
Donderdag 8 Maart 1888. lle Jaargang.
I
D
Toegewijd aan Handel, Industrie en Gemeentebelangen.
Gemeenteraad van Waalwijk,
ANTOON TIELEN,
UITGEVER:
Waalwijk.
STAAT VAN BRIEVEN
1-S-s s
4 701 800 11/2 1200
5 801 900 IV 4 1575
6 901 1000 2 2'»00
7 1001 1100 2i/g 2337,50
8 1101 1200 21/4 2700
9 1201 1300 21/s 3250
10 1301 1400 2i/s 3500
11 1401 1500 23/4 4125
12 1501 1600 28/4 4400
13 1601 1700 27/s 1887,50
14 1701 1800 3 5400
15 1801 1900 31/4 6175
16 1901 20'i0 3s/g 6750
17 2001 2100 33/8 70ö7,5o
18 2101 2200 3s/8 7125
- 19 2201 2300 33/8 7762.50
20 2301 2400 33/8 8100
21 2401 2500 31/* 8750
22 2501 2600 3V2 9lo0
23 2601 2700 37, 9150'
24 2701 2800 37, 9»00
25 2801 2900 37, lol50
26 2901 3000 36/10 10800
27 3001 3100 36/i0 11160
28 3101 3200 36/10 H520
29 3201 3300 36/10 Il8s0
30 3301 3400 37/i0 12580
31 3401 3500 37/i0 12950
32 3501 3600 37/10 13320
33 3601 3700 37/10 13690
34 3701 3800 37/10 14060
3 5 3 8 0 1 39 0 0 37/10 1 44 30
36 3901 4000 38/10 15200
37 4001 4500 38/10 17100
38 4501 5000 38/10 19000
39 5001 5500 38/10 20900
40 5501 6500 38/10 22800
41 6501 7000 38/10 26600
42 7001 8000 3»/10 31200
43 8001 9000 3»/10 35100
44 9001 10000 4 40000
45 10001 11000 4 44000
46 11001 12000 4 48000
47 12001 13000 4 52000
48 13001 14000 4 56000
49 14001 15000 4 60000
De Echo van het Zuiden,
Dit blad verschijnt Woensdag en Zaterdag avond.
Abonnementsprijs per 3 maandenƒ1,00.
Franco per posi door het geheele rijk f 1,15.
Brieven, ingezonden stukken, gelden enz., franco te zenden
aan den Uitgever.
«n jimjyj, j w ie
Advertentiën 17 regels f 0,60 daarboven 8 cent per regel,
groote letters naar plaatsruimte. Advertentien 3 maal ter plaatsing
opgegeven, worden 2maal berekend. Advertentiën voor Duitsch-
land worden alleen aangnomen ioor het advertentiebureau van
Adolï Steiner, Hamburg. Reclames 15 cent per regel.
Verzonden gedurende de le helft der
maand Februari 1888,
geadresseerd aan onbekenden.
Van Waalwijk.
Mej. A. van Huiten 's Gravenhage.
Mej. J. H. Bosch 's Hertogenbosch.
Kunnende de brieven door tusschenkomst van
het postkantoor terugbekomen worden.
De directeur,
VIS.
OPENBARE VERGADERING,
op Vrijdag 2 Maart 1888 n/m 7 ure.
Tegenwoordig alle leden uilgenomen het lid
Baijens.
Voorzitter de wethouder Hoffmans, bij afwe
zigheid van den burgemeester.
De voorzitter open. de vergadering.
De notulen der vorige worden na voorlezing
goedgekeurd.
Aan de orde
I. Ingekomen stukkeD.
a. Goedkeuring van ged. sl. op het raads
besluit tot vermindering van den aanslag in den
hoofdeiijken omslag van den heer Van Deventer,
van f 35 tot f 31.
b. Verslag van de commissie der gasfabriek;
ter visie voor de leden.
II. Af- en overschrijving op de begrooung
voor 1837.
Da door B. en W. voorgestelde wijzigingen
worden zonder discussie onveranderd goedgekeurd.
III. Verhuring groud veldtent.
Wordt voorgelezen ceti schrijven van den
tegenwoordigen huurder J. K gels, verzoekende
de plaats, waarop de veldtent staat, te mogen
inhuren voor 6 jaar, terwijl hij niet ongenegen
is hooger huur te betalen.
B. en W. zijn er niet voor den grond voor
zes of acht jaar te verhuren, met het oog op
de werkzaamheden van den Maasmond, omdat
men niet kan weten wat er komen kan. Wel
van jaar tot jaar. Omtrent den prijs hebben
zij geen beslissing genomen, zij laten dit aan
den raad over.
De heer Van der Heijden zou het wèl voor
6 jaar verhuren als iemand het huurt voot 6
jaar kan hij zich de kosten getroosten van zich
in te richten voor één jaar niet; de huur zou
hij echter stellen op f 25.
Na eenige discussie wordt bepaald dat de
tent aan Kogels zal worden afgestaan voor één
jaar, de prijs te bepaleD door B. en W.
IV. Ontwerp besluit tot heffing van een
progressieven hooldelijken omslag.
Het door de commissie samengesteld en thans
aan den laad overgelegd ontwerp luidt als volgt
BESLUIT tot heffing van een hoofdeiijken om
slag in de gemeente Waalwijk.
Art. 1.
Er zal te beginneD met het jaar 1888 in de
gemeente Waalwijk geheven worden een hoof
delijke omslag ten bedrage van hoogstens vijf
duizend vijf honderd gulden, welk bedrag door
de aanvullingskohieren kan worden verhoogd
met hoogstens vijf honderd gulden.
Art. 2.
In den hoofdeiijken omslag worden, volgens
de bepalingen van art. 245 der gemeentewet,
aangeslagen:
a. de hoofden der huisgezinnen,
b. de bij hunue ouders of bij anderen in
wonende of verblijvende personen, die eigen
middelen van bestaan hebben.
Art. 3.
De heffing geschiedt naar het vermoedelijk
zuiver inkomeu der belastingschuldigen voort
vloeiende:
1°. uit bezittingen, onder aftrek der renten
van daarop klevende lasten
2°. uit renten van uitstaande kapitalen
3°. uit inkomsten van ambten, bedieningen,
beroepen bedrijven ambachten pensioenen
wachtgelden, lijfrenten, bijdragen, en uit alle
andere inkomsten, hoe ook genaamd.
Art. 4.
Wanneer het vermoedelijk inkomen niet op
andere wijze met voldoende juistheid is te schat
ten, wordt dit afgeleid uit den uiterlijken staat
of de leefwijze, die de belastingschuldigen voe
ren en hunue vertering.
Art. 5.
De belastingschuldigen worden naarmate van
hun vermoedelijk inkomen, na aftrek van de
reductie, bedoeld in artikel 6, in de op de volgende
tabel voorkomende klassen gebracht.
Het product van het verhoudingscijfer en het
hoogste bedrag der klasse, waarin de belasting
schuldige is gebracht, vormt den grondslag voor
de berekening van den aanslag.
Vermoedelijk zuiver
inkomen.
«- 00
bC
.2
bo 5
X -O
M n
O
43
1 van 400 tol 500 s/4 375
2 501 600 11/4 750
3 601 700 1 Vs 1050
en voorts voor iedere fl 000 vermoe lelijk zuiver
inkomen meer ééne klasse booger, naar heizelf
de verhoudingscijfer als bij de 49e klasse.
Voor bloedverwanten, die te zamen wonen,
een gezin uitmaken en op grond van art. 2
lelt. b afzonderlijk aangeslagen worden, wordt
voor de bare kening van den grondslag het ge
zamenlijk inkomen als maatstaf genomen.
Art. 6.
Aan de belastingschuldigen, d'e onverzorgde
kinderen, aangehuwde of kleinkinderen beneden
den leeftijd van 16 jaren hebben, wordt eene
reductie op het zuiver inkomen toegestaan teu
bedrage van tien ten honderd voor één kind en
van vijf teu honderd voor ieder kind meer,
zonder dat nochtans die remissie vijf en twin
tig ten honderd mag te boven gaaD.
Hierbij komen in aanmerking de kinderen met
welker onderhoud de belastingschuldigen op 1
Mei van het dienstjaar zijn belast.
Art. 7.
De grondslag voor de berekening van den
aanslag wijst het bedrag aan, waarnaar ieder be
lastingschuldige in gelijke evenredigheid wordt
aangeslagen, overeenkomstig de behoefte van het
dienstjaar, blijkens de begrooting.
De aanslagen in de aaovulliugskokieren ge
schieden naar denzelfden maatstaf als de aanslagen
in het primitief kohier.
Art. 8.
Wanneer het bedrag van het vermoedelijk zuiver
inkomen kleiner is flan f 400 wordt geene be
lasting geheven.
De voorzitter „Als voorzitter der commissie
kan ik den raad mededeelen, dat wij het oor
spronkelijk ontwerp zoo goed mogelijk hebben
onderzocht.
Wij hebben er de wijzigingen in aangebracht,
die wij billijk oordeelden en bieden het aldus
gewijzigd den raad aan. Een progressieve be
lasting wordt bijna overal ingevoerd. Ik ver
trouw dat de heeren zich op de hoogte zullen
gesteld hebben en hun gevoelen er over zullen
zeggen.
O^k moet beslist worden of de progressieve
belasting rer-ds dit jaar zal worden ingevoerd
of wel eerst het volgende."
De heer Van der Heijden »Mel het oog
er op, dat de tijd van het jaar reeds ver gevor
derd is terwijl als ik het goed voor heb, het
plau tot invoering eener progressieve belasting
het- kindje is van don burgemeester, die zeker
goed doordrongen moet. zijn van den ge^st, zou
ik de behaudeiing uitstellen totdat hij zelf te
genwoordig is, om hem het ontwerp te hooren
verdedigen."
Dn voo.zitter „ik geloof niet dat dit noodig
is de burgemeester heeft er vroeger wel over
gesproken; maar zooals het thans is, is het niet
het ontwerp van den burgemeester;'t is aanvan
kelijk eenigszins genomen naar dat van Tilburg
en door den secretaris uitgewerktnadat het
dag. best. er zijn oordeel over had uitgesproken,
was het het ontwerp van het dag. bestuur, thans
heeft het de commissie onderzocht en zooals
die het heeft opgemaakt is het nu aangeboden.
Ik geloof niet dat er iemand tegen kan hebben;
met een verhoudingscijfer van 53 cent kunnen
wij thans aan het noodige komen.
Ik heb den laatsten tijd zeer veel over pro
gressieve belasting gelezen en het stelsel bevalt
mij wel. Zeker zal het gebreken hebben ook
ons ontwerp; 'lis menschenwerk. Volgens het
tegenwoordig ontwerp zullen de aaDgeslagenen
beneden de f 2000 altijd iets mindvr betalen
dan vroeger; die boven de f2000 altijd iets
meer; het eene dekt het andere."
De heer Verbunt „ik vind het wel zoo
goed de zaak met den burgemeester te behan
delen iutusschen kunnen de raadsleden het
nog eens goed narekenen want tot nu toe is
daartoe weinig gelegenheid geweestomdat het
pas ter visie heeft gelegen sedert de oproeping
tot deze vergadering."
De heer Quirijjs: „naar ik gehoord heb
heeft de c-mmissie van daag nog veranderingen
gemaakt in het ontwerp; een bewijs dat het nog
voor veranderingen vatbaar is."
De voorzitter „Wc zullen dus eerst uitma
ken of er een progressieve belasting zal worden
ingevoerd of niet."
De heer Timmermans
„Alvorens in deze zaak tot eene beslissing te
komen, wenschte ik wel een woord daarover mee
te spreken, en dan moet ik opmerken, dat tegen
den Hoofdeiijken Omslag, zoo ais die hier gere
geld is, voor zoo ver mij bekend, nooit bezwaren
zijn gemaakt. Had men hier geen H. O. en
vorderden onze financiën de invoering van zulk
een belasting, dan zou men kunnen volstaan met
dit ontwerp van progressieve inkomsten-belasting
op zich zelf te beoordeelen, eu tegeu de invoering
van zulk een belasting stelsel, dat zelfs door zeer
geavanceerde economcD bestreden wordt, moet ik
bezwaar maken, tegen een stelsel, dat dreigt te
gaan deel uitmaken van een program, dat de
raad wel niet zou willen onderschrijven.
Maar er is meer: bij de beoordeeling van dit
ontwerp van progressieve inkomsten-belastingdient
men vergelijking te maken met de bes'aande re
geling, en dan doet zich de vraag voor
Wat is hel doel dezer verandering?
Het antwoord zal waarschijnlijk moeten luiden:
bevoordeeling der lager aangeslagenen tegenover de
hooger aangeslagenen. Goed, maar dit doel
wordt naar mijn inzien met dit ontwerp niet
bereikt.
Ik moet opmerker, dat ik mijne berekening
gemaakt heb naar bet plan, zooals ik dat gisteren
ter secretarie gevonden heb; ik zie thans dat
sedert nog wiiziging is aangebrachtwaardoor
wel eenigermate aan dit bezwaar is te gemoet
gekomeDen het is ook daarom, dat ik my
aansluit bij de meening van de heeren van der
Heijden, Verbunt en Quirijns, om de behandeling
des noods uit le stellen.
Bij de bestaande regeling wordt het zuiver in
komen van ƒ400. met 7* ƒ100 van den
aanslag belast, thans met 8/4 vari 500 ƒ375,
dus bij het nieuwe ontwerp wordt lot grondslag
van berekening geDomen 38/4 maal de vroegere
grondslag. Van deze klasse treft men in het
primitief kohier 75 aanslagen.
Deze 75 belastingschuldigen komen dus in
slechtere verhouding tot aangeslagenen bijvoorb.
van 1500, die volgens deze tabel een verhou
dingscijfer van slechts 28/4 hebben, en aldus een
nadeel voor den minder aangeslagene van 1 op het
verhoudingscijfer van de aanslagen van 400.
aanwijzen. Zoo gaat die ongelijkheid of nadeelige
verhouding voor alle klassen voort, tot dat men
eindelijk eerst aan de 36e klasse, bij een aanslag
van ƒ4000, een gelijk verhoudingscijfer krijgt;
waar is nu het voordeel tusschen de lager aan
geslagenen en de hoogere
Met aanslagen van f 500 is het iets beter,
maar toch nog zoodanig, dat het verhoudings
cijfer 3 wordt (vergeleken bij de bestaande re
geling) terwijl hei verhoudingscijfer op aanslagen
van f 1500 slechts is 25/4 en van f>1800 3;
van deze klassen telt men 37 aanslagen.
Hetzelfde is het geval met aanslagen van
f 800, waarvan ik 41 aanslagen aantref, en van
f 1200, waarvan minder voorkomen.
En welke komen nu in voordeeliger verhou
ding te slaan
Inkomsten van f 1000 en van f 600.
Maar is het niet ougerijmd, dat aanslagen
van f400 en f500 nadeeliger worden en van
f 600 voordeeliger, terwijl weer van 800 en
1200 nadeeliger en daar tusschen liggende van
f 1000 in voordeeliger positie geraker.
Laten we nu nog even eene vergelijking maken
tusschen de hoogere aanslagen onderling, dan
vind ik het onbillijk, dat bijv. iemand, wiens
inkomen geschat is op f 4000 tegen f 4500 zal
moeten betalen, du9 voor f 500 meer dan hij
geacht wordt inkomen te hebbenterwijl hij,
wiens inkomen op werkelijk f 4500 geschat wordt,
hetzelfde betaalt.
Dit spreekt nog sterker bij hoogere aanslagen
zoo zal hij, wiens inkomen geschat wordt op
iets meer dan f 6000, te betalen hebben als ware
dit f7000, dus over f1000 meer dan zijn aan
slag bedraagt, cn hij wiens inkomen in werke
lijkheid op f7000 geraamd wordt, zal slechts
evenveel betalen.
Het i9 om dit een en ander, dat ik ben voor
het behoud van ons bestaand stelsel, al zou dit
ook voor verbetering vatbaar zijn, want ik kan
mij niet vereenigen met dit ontwerp van pro
gressieve inkomsten belasting, dat wel een veran
dering maar geen verbetering is, en waartegen
ik zal siemmen uit diepe overtuiging."
De voorzitter„zeker is hei moeilijk deze
zoo uitgestudeerde rede naar eisch te beantwoor
den. Aan het werk der commissie zullen na
tuurlijk wol fouten zijn; maar de verhouding, die
genomen is, meenen wij juist te zijn; maar om
kort te gaan, ik heb er vrede mede dat de be
handeling uitgesteld worde, te meer omdat het
toch bezwaarlijk gaan zal de nieuwe belasting
nog dit jaar in te voeren de andere leden
kunnen dan de zaak ook nog nader onderzoeken
en hunne bezwaren inbrengen. Wij hebben zeker
allea het niet zoo goed ingezien als mijnheer
Timmermans."