Nummer 20 Donderdag 8 Maart 1888. lle Jaargang. I D Toegewijd aan Handel, Industrie en Gemeentebelangen. Gemeenteraad van Waalwijk, ANTOON TIELEN, UITGEVER: Waalwijk. STAAT VAN BRIEVEN 1-S-s s 4 701 800 11/2 1200 5 801 900 IV 4 1575 6 901 1000 2 2'»00 7 1001 1100 2i/g 2337,50 8 1101 1200 21/4 2700 9 1201 1300 21/s 3250 10 1301 1400 2i/s 3500 11 1401 1500 23/4 4125 12 1501 1600 28/4 4400 13 1601 1700 27/s 1887,50 14 1701 1800 3 5400 15 1801 1900 31/4 6175 16 1901 20'i0 3s/g 6750 17 2001 2100 33/8 70ö7,5o 18 2101 2200 3s/8 7125 - 19 2201 2300 33/8 7762.50 20 2301 2400 33/8 8100 21 2401 2500 31/* 8750 22 2501 2600 3V2 9lo0 23 2601 2700 37, 9150' 24 2701 2800 37, 9»00 25 2801 2900 37, lol50 26 2901 3000 36/10 10800 27 3001 3100 36/i0 11160 28 3101 3200 36/10 H520 29 3201 3300 36/10 Il8s0 30 3301 3400 37/i0 12580 31 3401 3500 37/i0 12950 32 3501 3600 37/10 13320 33 3601 3700 37/10 13690 34 3701 3800 37/10 14060 3 5 3 8 0 1 39 0 0 37/10 1 44 30 36 3901 4000 38/10 15200 37 4001 4500 38/10 17100 38 4501 5000 38/10 19000 39 5001 5500 38/10 20900 40 5501 6500 38/10 22800 41 6501 7000 38/10 26600 42 7001 8000 3»/10 31200 43 8001 9000 3»/10 35100 44 9001 10000 4 40000 45 10001 11000 4 44000 46 11001 12000 4 48000 47 12001 13000 4 52000 48 13001 14000 4 56000 49 14001 15000 4 60000 De Echo van het Zuiden, Dit blad verschijnt Woensdag en Zaterdag avond. Abonnementsprijs per 3 maandenƒ1,00. Franco per posi door het geheele rijk f 1,15. Brieven, ingezonden stukken, gelden enz., franco te zenden aan den Uitgever. «n jimjyj, j w ie Advertentiën 17 regels f 0,60 daarboven 8 cent per regel, groote letters naar plaatsruimte. Advertentien 3 maal ter plaatsing opgegeven, worden 2maal berekend. Advertentiën voor Duitsch- land worden alleen aangnomen ioor het advertentiebureau van Adolï Steiner, Hamburg. Reclames 15 cent per regel. Verzonden gedurende de le helft der maand Februari 1888, geadresseerd aan onbekenden. Van Waalwijk. Mej. A. van Huiten 's Gravenhage. Mej. J. H. Bosch 's Hertogenbosch. Kunnende de brieven door tusschenkomst van het postkantoor terugbekomen worden. De directeur, VIS. OPENBARE VERGADERING, op Vrijdag 2 Maart 1888 n/m 7 ure. Tegenwoordig alle leden uilgenomen het lid Baijens. Voorzitter de wethouder Hoffmans, bij afwe zigheid van den burgemeester. De voorzitter open. de vergadering. De notulen der vorige worden na voorlezing goedgekeurd. Aan de orde I. Ingekomen stukkeD. a. Goedkeuring van ged. sl. op het raads besluit tot vermindering van den aanslag in den hoofdeiijken omslag van den heer Van Deventer, van f 35 tot f 31. b. Verslag van de commissie der gasfabriek; ter visie voor de leden. II. Af- en overschrijving op de begrooung voor 1837. Da door B. en W. voorgestelde wijzigingen worden zonder discussie onveranderd goedgekeurd. III. Verhuring groud veldtent. Wordt voorgelezen ceti schrijven van den tegenwoordigen huurder J. K gels, verzoekende de plaats, waarop de veldtent staat, te mogen inhuren voor 6 jaar, terwijl hij niet ongenegen is hooger huur te betalen. B. en W. zijn er niet voor den grond voor zes of acht jaar te verhuren, met het oog op de werkzaamheden van den Maasmond, omdat men niet kan weten wat er komen kan. Wel van jaar tot jaar. Omtrent den prijs hebben zij geen beslissing genomen, zij laten dit aan den raad over. De heer Van der Heijden zou het wèl voor 6 jaar verhuren als iemand het huurt voot 6 jaar kan hij zich de kosten getroosten van zich in te richten voor één jaar niet; de huur zou hij echter stellen op f 25. Na eenige discussie wordt bepaald dat de tent aan Kogels zal worden afgestaan voor één jaar, de prijs te bepaleD door B. en W. IV. Ontwerp besluit tot heffing van een progressieven hooldelijken omslag. Het door de commissie samengesteld en thans aan den laad overgelegd ontwerp luidt als volgt BESLUIT tot heffing van een hoofdeiijken om slag in de gemeente Waalwijk. Art. 1. Er zal te beginneD met het jaar 1888 in de gemeente Waalwijk geheven worden een hoof delijke omslag ten bedrage van hoogstens vijf duizend vijf honderd gulden, welk bedrag door de aanvullingskohieren kan worden verhoogd met hoogstens vijf honderd gulden. Art. 2. In den hoofdeiijken omslag worden, volgens de bepalingen van art. 245 der gemeentewet, aangeslagen: a. de hoofden der huisgezinnen, b. de bij hunue ouders of bij anderen in wonende of verblijvende personen, die eigen middelen van bestaan hebben. Art. 3. De heffing geschiedt naar het vermoedelijk zuiver inkomeu der belastingschuldigen voort vloeiende: 1°. uit bezittingen, onder aftrek der renten van daarop klevende lasten 2°. uit renten van uitstaande kapitalen 3°. uit inkomsten van ambten, bedieningen, beroepen bedrijven ambachten pensioenen wachtgelden, lijfrenten, bijdragen, en uit alle andere inkomsten, hoe ook genaamd. Art. 4. Wanneer het vermoedelijk inkomen niet op andere wijze met voldoende juistheid is te schat ten, wordt dit afgeleid uit den uiterlijken staat of de leefwijze, die de belastingschuldigen voe ren en hunue vertering. Art. 5. De belastingschuldigen worden naarmate van hun vermoedelijk inkomen, na aftrek van de reductie, bedoeld in artikel 6, in de op de volgende tabel voorkomende klassen gebracht. Het product van het verhoudingscijfer en het hoogste bedrag der klasse, waarin de belasting schuldige is gebracht, vormt den grondslag voor de berekening van den aanslag. Vermoedelijk zuiver inkomen. «- 00 bC .2 bo 5 X -O M n O 43 1 van 400 tol 500 s/4 375 2 501 600 11/4 750 3 601 700 1 Vs 1050 en voorts voor iedere fl 000 vermoe lelijk zuiver inkomen meer ééne klasse booger, naar heizelf de verhoudingscijfer als bij de 49e klasse. Voor bloedverwanten, die te zamen wonen, een gezin uitmaken en op grond van art. 2 lelt. b afzonderlijk aangeslagen worden, wordt voor de bare kening van den grondslag het ge zamenlijk inkomen als maatstaf genomen. Art. 6. Aan de belastingschuldigen, d'e onverzorgde kinderen, aangehuwde of kleinkinderen beneden den leeftijd van 16 jaren hebben, wordt eene reductie op het zuiver inkomen toegestaan teu bedrage van tien ten honderd voor één kind en van vijf teu honderd voor ieder kind meer, zonder dat nochtans die remissie vijf en twin tig ten honderd mag te boven gaaD. Hierbij komen in aanmerking de kinderen met welker onderhoud de belastingschuldigen op 1 Mei van het dienstjaar zijn belast. Art. 7. De grondslag voor de berekening van den aanslag wijst het bedrag aan, waarnaar ieder be lastingschuldige in gelijke evenredigheid wordt aangeslagen, overeenkomstig de behoefte van het dienstjaar, blijkens de begrooting. De aanslagen in de aaovulliugskokieren ge schieden naar denzelfden maatstaf als de aanslagen in het primitief kohier. Art. 8. Wanneer het bedrag van het vermoedelijk zuiver inkomen kleiner is flan f 400 wordt geene be lasting geheven. De voorzitter „Als voorzitter der commissie kan ik den raad mededeelen, dat wij het oor spronkelijk ontwerp zoo goed mogelijk hebben onderzocht. Wij hebben er de wijzigingen in aangebracht, die wij billijk oordeelden en bieden het aldus gewijzigd den raad aan. Een progressieve be lasting wordt bijna overal ingevoerd. Ik ver trouw dat de heeren zich op de hoogte zullen gesteld hebben en hun gevoelen er over zullen zeggen. O^k moet beslist worden of de progressieve belasting rer-ds dit jaar zal worden ingevoerd of wel eerst het volgende." De heer Van der Heijden »Mel het oog er op, dat de tijd van het jaar reeds ver gevor derd is terwijl als ik het goed voor heb, het plau tot invoering eener progressieve belasting het- kindje is van don burgemeester, die zeker goed doordrongen moet. zijn van den ge^st, zou ik de behaudeiing uitstellen totdat hij zelf te genwoordig is, om hem het ontwerp te hooren verdedigen." Dn voo.zitter „ik geloof niet dat dit noodig is de burgemeester heeft er vroeger wel over gesproken; maar zooals het thans is, is het niet het ontwerp van den burgemeester;'t is aanvan kelijk eenigszins genomen naar dat van Tilburg en door den secretaris uitgewerktnadat het dag. best. er zijn oordeel over had uitgesproken, was het het ontwerp van het dag. bestuur, thans heeft het de commissie onderzocht en zooals die het heeft opgemaakt is het nu aangeboden. Ik geloof niet dat er iemand tegen kan hebben; met een verhoudingscijfer van 53 cent kunnen wij thans aan het noodige komen. Ik heb den laatsten tijd zeer veel over pro gressieve belasting gelezen en het stelsel bevalt mij wel. Zeker zal het gebreken hebben ook ons ontwerp; 'lis menschenwerk. Volgens het tegenwoordig ontwerp zullen de aaDgeslagenen beneden de f 2000 altijd iets mindvr betalen dan vroeger; die boven de f2000 altijd iets meer; het eene dekt het andere." De heer Verbunt „ik vind het wel zoo goed de zaak met den burgemeester te behan delen iutusschen kunnen de raadsleden het nog eens goed narekenen want tot nu toe is daartoe weinig gelegenheid geweestomdat het pas ter visie heeft gelegen sedert de oproeping tot deze vergadering." De heer Quirijjs: „naar ik gehoord heb heeft de c-mmissie van daag nog veranderingen gemaakt in het ontwerp; een bewijs dat het nog voor veranderingen vatbaar is." De voorzitter „Wc zullen dus eerst uitma ken of er een progressieve belasting zal worden ingevoerd of niet." De heer Timmermans „Alvorens in deze zaak tot eene beslissing te komen, wenschte ik wel een woord daarover mee te spreken, en dan moet ik opmerken, dat tegen den Hoofdeiijken Omslag, zoo ais die hier gere geld is, voor zoo ver mij bekend, nooit bezwaren zijn gemaakt. Had men hier geen H. O. en vorderden onze financiën de invoering van zulk een belasting, dan zou men kunnen volstaan met dit ontwerp van progressieve inkomsten-belasting op zich zelf te beoordeelen, eu tegeu de invoering van zulk een belasting stelsel, dat zelfs door zeer geavanceerde economcD bestreden wordt, moet ik bezwaar maken, tegen een stelsel, dat dreigt te gaan deel uitmaken van een program, dat de raad wel niet zou willen onderschrijven. Maar er is meer: bij de beoordeeling van dit ontwerp van progressieve inkomsten-belastingdient men vergelijking te maken met de bes'aande re geling, en dan doet zich de vraag voor Wat is hel doel dezer verandering? Het antwoord zal waarschijnlijk moeten luiden: bevoordeeling der lager aangeslagenen tegenover de hooger aangeslagenen. Goed, maar dit doel wordt naar mijn inzien met dit ontwerp niet bereikt. Ik moet opmerker, dat ik mijne berekening gemaakt heb naar bet plan, zooals ik dat gisteren ter secretarie gevonden heb; ik zie thans dat sedert nog wiiziging is aangebrachtwaardoor wel eenigermate aan dit bezwaar is te gemoet gekomeDen het is ook daarom, dat ik my aansluit bij de meening van de heeren van der Heijden, Verbunt en Quirijns, om de behandeling des noods uit le stellen. Bij de bestaande regeling wordt het zuiver in komen van ƒ400. met 7* ƒ100 van den aanslag belast, thans met 8/4 vari 500 ƒ375, dus bij het nieuwe ontwerp wordt lot grondslag van berekening geDomen 38/4 maal de vroegere grondslag. Van deze klasse treft men in het primitief kohier 75 aanslagen. Deze 75 belastingschuldigen komen dus in slechtere verhouding tot aangeslagenen bijvoorb. van 1500, die volgens deze tabel een verhou dingscijfer van slechts 28/4 hebben, en aldus een nadeel voor den minder aangeslagene van 1 op het verhoudingscijfer van de aanslagen van 400. aanwijzen. Zoo gaat die ongelijkheid of nadeelige verhouding voor alle klassen voort, tot dat men eindelijk eerst aan de 36e klasse, bij een aanslag van ƒ4000, een gelijk verhoudingscijfer krijgt; waar is nu het voordeel tusschen de lager aan geslagenen en de hoogere Met aanslagen van f 500 is het iets beter, maar toch nog zoodanig, dat het verhoudings cijfer 3 wordt (vergeleken bij de bestaande re geling) terwijl hei verhoudingscijfer op aanslagen van f 1500 slechts is 25/4 en van f>1800 3; van deze klassen telt men 37 aanslagen. Hetzelfde is het geval met aanslagen van f 800, waarvan ik 41 aanslagen aantref, en van f 1200, waarvan minder voorkomen. En welke komen nu in voordeeliger verhou ding te slaan Inkomsten van f 1000 en van f 600. Maar is het niet ougerijmd, dat aanslagen van f400 en f500 nadeeliger worden en van f 600 voordeeliger, terwijl weer van 800 en 1200 nadeeliger en daar tusschen liggende van f 1000 in voordeeliger positie geraker. Laten we nu nog even eene vergelijking maken tusschen de hoogere aanslagen onderling, dan vind ik het onbillijk, dat bijv. iemand, wiens inkomen geschat is op f 4000 tegen f 4500 zal moeten betalen, du9 voor f 500 meer dan hij geacht wordt inkomen te hebbenterwijl hij, wiens inkomen op werkelijk f 4500 geschat wordt, hetzelfde betaalt. Dit spreekt nog sterker bij hoogere aanslagen zoo zal hij, wiens inkomen geschat wordt op iets meer dan f 6000, te betalen hebben als ware dit f7000, dus over f1000 meer dan zijn aan slag bedraagt, cn hij wiens inkomen in werke lijkheid op f7000 geraamd wordt, zal slechts evenveel betalen. Het i9 om dit een en ander, dat ik ben voor het behoud van ons bestaand stelsel, al zou dit ook voor verbetering vatbaar zijn, want ik kan mij niet vereenigen met dit ontwerp van pro gressieve inkomsten belasting, dat wel een veran dering maar geen verbetering is, en waartegen ik zal siemmen uit diepe overtuiging." De voorzitter„zeker is hei moeilijk deze zoo uitgestudeerde rede naar eisch te beantwoor den. Aan het werk der commissie zullen na tuurlijk wol fouten zijn; maar de verhouding, die genomen is, meenen wij juist te zijn; maar om kort te gaan, ik heb er vrede mede dat de be handeling uitgesteld worde, te meer omdat het toch bezwaarlijk gaan zal de nieuwe belasting nog dit jaar in te voeren de andere leden kunnen dan de zaak ook nog nader onderzoeken en hunne bezwaren inbrengen. Wij hebben zeker allea het niet zoo goed ingezien als mijnheer Timmermans."

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1888 | | pagina 1