Engeland. Duitschland. Oostenrijk. Italië. Rusland. Amerika. BINNENLAND. jachtwaarop de opperbevelhebber der En- gelsche vloot vertoeftdaar de haven van Barcelona te ondiep voor de zware pantser - schepen is. De koningin onderhield zich ruim een half uur met de vorstelijke bezoe kers en toen zij langs de vreemde vloot in de baai stoomdedaverde het koninklijk salut uit honderden vuurmonden haar tegen, dat met de salvo's der kustbatterijen de lucht deed daveren. Bij manifest van alle vertegenwoordigers van het katholieke Ierland is de pauselijke breve aangaande „boycottage" en „het plan of campaign" veroordeeld en openlijk ver worpen. De feiten, door den paus aangevoerd, wor den alle wederlegd en de verantwoorde lijkheid van alles op rekening gesteld van de Iersche grondbezitters en het kabinet- Salisbury. De Nordd. Allgem. Zeitung komt nog eens terug op de kort geleden, zonder bekenden of vermoedelijken grondop de Fransche grens gebeurde tegenhouding van een Duit- schen reiziger, die verder Frankrijk in wilde reizen. Het blad zegt, dat de onaangenaamheden aan de Fransch-Duitsche grenzen niet door Duitschland zijn begonnen. Daarentegen is het niet onwaarschijnlijk, dat op de Fransche provocaties Duitsche représailles zullen vol gen. In elk geval zal Frankrijk geen recht hebben zich daarover te verwonderen of te beklagen. De toon van de geheele nota geelt den indruk, dat zij rechtstreeks van Bismarck afkomstig is. Het warme weder doet zijne weldadigen invloed gevoelen op het verzwakte gestel van den keizer. De toestand is alleszins gunstig te noemen en de toertjes door den tuin heb ben op de gemoedsstemming ook eene ver andering ten goede gehad. Vooraldat hij weder de kracht had zonder hulp de trappen te bestijgen, gaf hem zelf weder vertrouwen en moed. De keizer stelt veel belang in cie voorbereidingen van het huwelijk van zijn tweeden zoon prins Hendrik met prinses Irene van Hessen. Het huwelijk zal in het paleis te Charlottenburg voltrokken worden en de kerkelijke"plechtigheid in de slotkapel zal bijgewoond worden door den keizer en de keizerin-moeder. In het paleis zullen hun intrek nemen de groothertog van Hes sen en de bruid, terwijl de prins van Wales, de zuster der bruidprinses Lodewijk van Battenburg met haar gemaal in het vroegere paleis van den kroonprins te Berlijn gelo geerd zullen worden. In de Duitsche pers valt een strooming was waar te nemen die doet besluiten dat Duitschland te St. Petersburg een of andere onaangenaamdheid heeft ondervondendat men het onheusch bejegend heeft of iets der gelijks. Nu is het de officieuse Nordd eut- sche, die weder eens oude koeien uit de sloot gaat halen en de weder -aantredingvan generaal Bogdanovitsch als stok gebruikt om den hond te slaan de geheele houding van het blad doet veronderstellen, dat revanche neming bedoeld wordt en liefst met spelde- prikken die wel niet zoo zwaar verwonden, maar toch zeer hinderlijk zijn. Ook het congres van Berlijn wordt weder eens ter sprake gebracht. De Post geeft haar zus ter de officieuse Norddeutsche, niets toe in weinig sympathieke betuigingen tegen over Rusland. Eerstgenoemd blad bespreekt de Russische troepenbewegingen aan de Oos- tenrijksch-Duitsche grens en noemt ze zeer ernstig voor Oostenrijk, Duitschland's bond genoot zoowel als voor Duitschland zelf. De Post gelooft dat Rusland ernstig aan oorlog denkt. Als „dritte im Bunde" komt de Hongaar- sche officieuse Pesti Naplo en bevestigt de militaire overeenkomst tusschen Rusland en Montenegro. BERLIJN, 22 Mei. Dat de Nordd. Allgem. Ztg. telkens opnieuw in hare artikelen tegen Rusland en Frankrijk tegelijkertijd te velde trekt, begint thans zeer de aandacht te trek ken, ook in de politieke kringen, in welke men er geen andere verklaring van weet te geven dan het vermoeden, dat die opstellen moeten dienen tot voorbereiding van den eenen of anderen belangrijken diplomatieken zet van Duitschland. Naar men meent, vindt dit vermoeden daarin bevestiging, dat Bis marck van plan is zijn verblijf te Varzin te rekken, of anders, na een kort bezoek aan Berlijn, geruimen tijd naar Friedrichsruhe te gaan, om daar ongestoord te kunnen wer ken. De officieuse Polit. Nachrichten gaat voort met aanvallen op het crediet van Rusland. Het blad beweert zelfs dat de goudvoorraad van Rusland uitgeput is, zoodat binnenkort het te St. Petersburg aanwezige „ijzeren fonds," dat eigenlijk dient tot dekking der bankbiljetten, aangesproken zal moeten wor den tot het steunen van roebel-koersen, door middel van aankoopen van staatswege. De oprichting eener Duitsch-Chineesche bankinstelling is voorloopig verdaagd, omdat men het over bepaalde personen die daarbij betrokken zullen zijn, niet eens kon worden. De Duitsch-vrijzinnige bladen melden dat de keizer het plan had aan verscheiden voor name leiders der liberale partij decoratien te schenken, doch dat hij daarvan heeft moeten afzien omdat Bismarck gedreigd heeft met een verzoek om ontslagzoowel van hem zeiven als van het geheele staatsministerie. Een Oostenrijksch legerkorps heeft aan de Bosnische grens de Montenegrijnsche roover- bende vernietigd, die in den laatsten tijd als een «bedenkelijk verschijnsel aan de grenzen" zoowel politiek als financieel is uit gespeeld geworden. Het resultaat van het onderzoek naar het ongeluk in het fort Tiburtino luidtdat ko lonel Benedictie een onvoorzichtigheid heeft begaan, door voor den kroonprins proeven te doendie nog niet door de hoogere autori teiten waren goedgekeurd. Dientengevolge heeft de min. van oorlog den koning het besluit voorgelegd waarbij kolonel Benedictie op pensioen wordt gesteld. De koning heeft echter met oog op de veel jarige en uitmuntende diensten van den offi cier het besluit niet geteekend. Op de spoorweglijn MessinaRome is een brief van waarde van de Banca di Si- cilia met 200,000 lire in biljetten van de Bank van Napels uit den postzak weggeno men. Eenige dagen te voren werd op de lijn Genua eene verzending van meer dan 12,000 lire in goud gestolen. De burgerlijke en militaire autoriteiten in Polen hebben bevel ontvangen groote hoe veelheden graan bijeen te zamelen, ten einde ze zoo noodig, in korten tijd ter beschikking van het leger te stellen. Dezelfde correspondent bericht dat de Russische regeering het Bulgaarsche gouver nement gemachtigd heeft in Bessarabie een aantal wagens op te koopen bestemd voor de militaire transporten. Betreffende het vreeselijke ongeluk, het welk den 14en dezer op den Moskou-Brest spoorweg heeft plaats gehad zijn thans na dere bijzonderheden bekend geworden. Van het station Galitsino niet ver van de oude hoofdstadwas een trein vertrokken met 32 goederenwagens en drie waggons derde klas passagiers in de richting van Moskou. Op een afstand van anderhalve werst van gemeld station is een heuveljuist toen de trein boven op dien heuvel wasgeraakten 29 wagens met inbegrip van de passagierswag- gons die zich achteraan bevonden los en rolden met vervaarlijke snelheid weder naar Galitsino. Aldaar kwam juist een andere goederentrein van het station Koebinka in de richting van Moskoutegen welke de rollende wagens aanbotsten. De schok moet verschrikkelijk geweest zijn. Twee der pas- sagierswaggons drongen in den derden. In het geheel zijn er dertien wagens verbrijzeld. Het aantal gewonden is 52 dat der dooden moet meer dan twintig bedragen. De passagiers behoorden allen tot den boe renstand; zij gingen naar Moskou om werk te zoeken. De berichten omtrent de overstroomingen in Noord-Amerikamedegedeeld door de Daily News, onderscheiden zich niet van de verhalen van soortgelijke rampen elders; maar het schijnt dat evenals alles in Amerika op groote schaal gebeurtook deze watervloe den een reusachtigen omvang hebben. Het tooneel der overstrooming is de staat Illinois. Rondom de stad Quincy liggen 200,000 acres bouwlandhet vruchtbaarste in de vallei der Mississippi. Zondag den 13en dezer had, tengevolge van den zeldzaam hoogen stand der rivier, de eerste doorbraak der dijken plaatswelke denzelfden dag door twee an dere, Maandag en Donderdag door nieuwe gevolgd werd. De geheele landstreek is thans der overstrooming prijs gegeven boven en beneden is de rivier veranderd in eene wa tervlakte van tien tot vijftien mijlen breedte. De doorbraken vonden plaats met zulk een geweld en door zulke wijde openingen dat binnen weinige oogenblikken uitgestrekte vlakten in eenen diepen waterplas verkeerd werden waarin al het levende omkwam al het gezaaide bedierf en al het gebouwde onderste bovengeworpen werd. Omtrent verlies van menschenlevens zijn tot dusver geen be richten ontvangen; maar ontelbaar zijn de kud den die den dood vonden, of op hooge plekken tijdelijk in veiligheid gebracht, dien afwachten als een gevolg van koude en gebrek. Het spoorwegverkeer is in alle richtingen gestoord en naar het westen geheel gestremd. De liefdadigheid vindt een ruim veld om hare hulpvaardigheid te toonen en laat zich dan ook niet onbetuigdzoo min in het redden van menschenlevens, als in het ondersteunen der geredden. Het cijfer der aangerichte schade is nog niet bij toenadering te bere kenen. .mov. WAALWIJK, 23 Mei 1888. De heer F. van den Brand, klerk ter se cretarie alhier, is benoemd tot secretaris te Geldrop. De inspectie van de verlofgangers der nationale militie zal alhier plaats hebben Donderdag 7 Juni, 's namiddags 12^2 ure. Tot pastoor te Drunen is benoemd de zeereerw. heer F. P. Ghijsenskapelaan te Helmond. X De kamer van koophandel en fabrie ken te 's Bosch heeft besloten het volgende adres te zenden aan den minister van wa terstaat, handel en nijverheid: ,Bij koninklijke boodschap van 18 Febr. 1887, werd aan de tweede kamer der staten-generaal een ontwerp van wet aangeboden tot onteigening voor een spoorweg van Kromvoort naar 's Herto genbosch en daarmede in verband staande wer- ken. Bovenstaand adres verdient naar onze op vatting in hooge mate de belangstelling van onze kamer van koophandel en van de be sturen der verschillende belanghebbende ge meenten. Wij twijfelen dan ook niet of het zal krachtigen steun bij deze allen ondervin den. Dit is te meer noodig omdat, zooals het thans geschapen staat, het allen schijn heeft, dat de lijn eenvoudig een lokale lijn zal blijven zonder zelfs aansluiting aan het station 's Boscher moet namelijk vóór den overweg nabij den Bosch, grond onteigend worden voor het bouwen van een «abri» ten behoeve van den spoorweg Zwaluwe— 's Bosch. De treinen, komende van die rich ting, zullen niet het station binnenstoomen maar aan dat abri blijven staan. Reizigers daar aankomende zullen dus, willen zij verder reizen, naar het station moeten loopen, en ook omgekeerd. Wat onder die omstandigheden het goe derenvervoer zal worden isna de reeds opgedane ervaring, licht te gissen. Het groote gemak en het groote nut, dat men van de de lijn Zwaluwe's Bosch voor de gansche streek verwachtte, zal tot een minimum gere duceerd worden, wat zeker niet kan gelegen hebben in de bedoeling der wet van 1875. Eendrachtige samenwerking kan misschien nog veel redden van hetgeen op het punt staat zonder dat voor goed bedorven te worden. Nog ietsde dienst op het vak Waalwijk- Vlijmen begint van Vlijmen uit; daartoe moet eiken morgen een trein ledig van hier naar Vlijmen, en 's avonds een van Vlijmen naar hier rijden. Zou er nu geen mogelijkheid zijn om te ver krijgen, dat die twee treinen passagiers moch ten opnemen Dit kon zonder eenige de minste kosten gebeuren en zou zeker groot gemak aanbrengen voor personen, die 'soch- ten ls naar 's Bosch gaan en 's avonds van daar komen. Ook dit punt bevelen wij aan de goede zorgen der betrokken autoriteiten. Wij vernemen, dat met het oog op de dienst regeling WaalwijkVlijmen, de wagendienst van Van Gend en Loos even als vroeger blijft rijden tusschen 's Bosch en Waalwijk. X Naar aanleiding van het bericht uit Bezooienvoorkomende in de N. R. Ct. eft door ons uit dat blad overgenomen, betref fende het uitblijven der betaling van de koopsom van onder die gemeente gelegen landerijenonteigend ten behoeve van den Nieuwen Maasmond, kunnen wij mededeelen, dat alle voor dat doel onteigende perceelen or.der die gemeente gelegen, geen enkel uit gezonderd, behoorlijk betaald zijn. Dat het voor de onteigening op de begrooting uitge trokken bedrag voor dit jaar reeds besteed is, heeft alleen tengevolge dat er niet verder onteigend wordtvoor er nieuwe credieten zijn toegestaan. De op 1 Juni in werking tredende dienst regeling van de Noordbrabantsche stoom tramwegmaatschappij voorkomende op onze 4e bladzijde, bevat geene veranderingen voor het traject Waalwijk—Station Tilburg. Te laat voor ons vorig nummer ont vingen wij het volgend uitvoerig bericht aangaande de Vrijdag plaats gehad hebbende teraardebestelling van den hoogeerwaarden heer Van Rijckevorselpastoor-deken te Drunendoor ons reeds in 't kort mede gedeeld Den 15en dezer maand werd onze paro chie enhoewel in mindere mate, het ge heele dekenaat van Heusden door eenen zwaren slag getroffen. Op Dinsdag namelijk overleed na eene ziekte van ongeveer eene maand onze veelgeliefde herder, de zeereer- waarde heer Jacobus van Rijckevorsel, deken van Heusden en pastoor alhier. Eene gansche maand hadden wij doorgebracht dobberende tusschen hoop en vrees, toen ons op Dinsdag den 15en dezer, 's namiddags kwart over twee tijdens het Rozenkransgebed werd medege deeld dat onze dierbare herder het tijdelijke met het eeuwige had verwisseld. Deze tij ding deed vele geloovigen die in de kerk tegenwoordig waren, in snikken uitbarsten en dompelde de geheele gemeente in diepen rouw. En geen wonderDe overledene toch was in den edelsten en ruimsten zin van het woord een vader voor zijne paro chianen. W3t a' werken heeft hij hier ten uitvoer gebrachtDe ruime stevige en prachtige kerk waarop wij Drunenaars zoo trotsch zijnis door hem gebouwdhet fraaie welingerichte liefdehuis met meisjes school een sieraad van ons dorp is door hem gesticht, de gebouwen voor de congre gatiën van jongens en meisjes welke instel lingen hem zoo na aan het hart lagen zijn door hem verbeterd en uitgebreid envoor een goed deel heeft hij dit alles gedaan met eigen middelen. Doch zijne vaderlijke zorgen voor het heil zijner parochianen bepaalden zich niet tot het optrekken van gebouwen, het in 't leven roepen van nuttige instellingen. Nog meer wellicht blonk zijne liefde voor de hem toevertrouwde kudde uit in zijne vele goede werken van anderen aard. De armen en behoeftigen vonden in hem eenen milden weldoenerdie hen niet alleen met woorden aanmoedigde in den vaak moeilijken strijd om het bestaan maar hen ook op de been hieldwanneer zij dreigden in dien strijd ten onder te gaan. Korten tijd vóór zijnen dood schonk hij aan den algemeenen armen dezer gemeente nog de aanzienlijke gift van f1000. Slechts enkele dagen voor zijne ziekte tot deken van Heusden benoemd heeft hij in die hoedanigheid nog weinig of niets kunnen verrichten. Toch geloof ik zijnen dood ook voor het dekenaat van Heusden eene ramp te mogen noemen omdat men van eenen mandie als pastoor zooveel goeds verrichttever wachten mochtdat hij ook als deken veel nut gesticht zou hebben. Vrijdagmorgen te 10 ure begon de plechtige lijkmisgecelebreerd door den zeereerwaar- den heer deken van Waspikdie geassis teerd werd door den weleerwaarde heeren Raaijmakers en Kampde laatste kapelaan alhier de eerste pas sedert kort van hier naar Nijmegen overgeplaatst. Het priester koor waar de fraai bewerkte kist met het stoffelijk overschot van den overleden herder onder eenen hoogen zwarten hemel stond was geheel met zwart laken gedrapeerd, het geen somber afstak bij de schoone en fris- sche kleuren van de talrijke planten en bloe men waarmede het zijaltaar van O. L. V. is versierd. Na afloop van den plechtigen lijkdienst beklom de zeereerwaarde heer deken van Waspik den kansel. Hij kwam onszoo zeide hijin eenvoudige woorden spreken over den herderdien wij verloren hebben. Geliefde het den zeereerwaarden spreker Dat ontwerp werd door ons met onverdeelden bijval begroet, omdat door de aanneming daar van niet alleen de voltooiing' van de voor zoo vele jaren gedecreteerde spoorweglijn zou verze kerd worden, maar ook en vooral omdat door de in verband daarmede voorgestelde werken ein delijk in een hoogst gebrekkigen toestand voor zien, aan dringende eischen voldaan en aan ern stige bezwaren tegemoet gekomen zoude worden. De ontvangst, die dat ontwerp in de tweede kamer te beurt viel, en het bekende votum dier kamer van 18 Mei 1887, wekten bij ons college grievende teleurstelling. Wij zullen thans in geen weerlegging treden van de argumenten, die tot bestrijding van ge noemd wetsontwerp zijn gebezigd, als wij de technische zijde van het vraagstuk willen aan raken, omdat wij daardoor voor de zooveelste ma.l in herhalingen zouden vervallen. Alleen wenschen wij te constateeren, dat de toestand alhier algemeen als hoogst gebrekkig en onvoldoende is erkend, dat voo ziening als een dringende eisch is aangenomen en dat zelfs door een der onderteekenaren van het afbrekende amendement in eene latere zitting der kamer en wel op 22 December 1887 werd verklaard *dat het belang der zaak, de noodzakelijkheid der uitbreiding van het station en de verhooging der Diezebrug algemeen is toegegeven." Doch in weerwil van ait alles blijft de ab normale toestand alhier voortbestaan. Terwijl overal elders bij den aanleg van staats spoorwegen met de locale belangen werd te rade gegaan, en handel en nijverheid de gelegenheid geboden werd, zich krachtig te ontwikkelen, wor den hier niet alleen hoogst nadeelige belemme ringen bestendigd, in het belang van een vroe ger defensiestelsel opgelegd, maar wordt men bovendien in een voortdurenden staat van on zekerheid gehouden, waardoor de zoozeer ge- wenschte uitbreiding der stad tegengehouden en handel en industrie belet worden zich naar de eischen des tijds in te richten. De wet, waarbij de aanleg van den spoorweg Zwaluwe 's Bosch werd bevolen, dagteekent van 10 November 1875. Dertien jaren zijn sedert bijna voorbijgegaan en nog is wet niet tot uitvoering gekomen. Sedert het meer bedoelde votum der kamer is wederom een jaar verstreken zonder dat de op lossing der hangende quaestien eene schrede ver- dar schijnt te zijn gekomen. Wij durven het uwe Exellentie vragen, of die toestand nog langer mag voortduren, of de ge wichtige belangen dezer slad op die wijze nog langer mogen worden miskend. Gaarne erkennen wij dat eer grondig onder zoek van de zijde van uwe exellentie tijd ver- eischt, doch van den anderen kant meenen wij de noodzakelijkheid eener spoedige oplossing niet sterk genoeg te kunnen doen uitkomen. Wij vragen geen bevoorrechting, doch slechts wegneming zooveel mogelijk van de schadelijke belemmeringen, aan het vrije verkeer indertijd in den weg gelegd wij verlangen eene beslis sing genomen en een einde gemaakt te zien aan dien staat van onzekerheid, waarin wij bij voort during verkeerenwij verlangen zoo spoedig mogelijk aansluiting van den spoorweg in den zin der wet, die geen locaalli^n alleen, maar wel degelijk eene lijn ook voor het groote verkeer gewild heeft. Het ligt volstrekt niet in onze bedoeling op de beslissing van uwe Exellentie vooruit te loopen, doch wanneer het ons gegund is een wensch uit te spreken, dan is het deze, dat uwe Exellentie moge goedvinden ten spoedigste een onteigenings- oniwerp in te dienen, in hoofdzaak gelijk aan dat van het vorig jaar, waardoor naar onze beschei den raeening alleen eene oplossing mogelijk is. Met den meesten ernst bevelen wij deze voor handel, nijverheid en scheepvaart zoo hoogst ge wichtige aangelegenheid in de welwillende aan dacht van uwe Excellentie."

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1888 | | pagina 2