Engeland.
Duitschland.
Oostenrijk.
Italië.
Rusland.
Amerika.
BINNENLAND.
jachtwaarop de opperbevelhebber der En-
gelsche vloot vertoeftdaar de haven van
Barcelona te ondiep voor de zware pantser -
schepen is. De koningin onderhield zich
ruim een half uur met de vorstelijke bezoe
kers en toen zij langs de vreemde vloot in
de baai stoomdedaverde het koninklijk
salut uit honderden vuurmonden haar tegen,
dat met de salvo's der kustbatterijen de
lucht deed daveren.
Bij manifest van alle vertegenwoordigers
van het katholieke Ierland is de pauselijke
breve aangaande „boycottage" en „het plan
of campaign" veroordeeld en openlijk ver
worpen.
De feiten, door den paus aangevoerd, wor
den alle wederlegd en de verantwoorde
lijkheid van alles op rekening gesteld van
de Iersche grondbezitters en het kabinet-
Salisbury.
De Nordd. Allgem. Zeitung komt nog eens
terug op de kort geleden, zonder bekenden
of vermoedelijken grondop de Fransche
grens gebeurde tegenhouding van een Duit-
schen reiziger, die verder Frankrijk in wilde
reizen.
Het blad zegt, dat de onaangenaamheden
aan de Fransch-Duitsche grenzen niet door
Duitschland zijn begonnen. Daarentegen is
het niet onwaarschijnlijk, dat op de Fransche
provocaties Duitsche représailles zullen vol
gen. In elk geval zal Frankrijk geen recht
hebben zich daarover te verwonderen of te
beklagen. De toon van de geheele nota geelt
den indruk, dat zij rechtstreeks van Bismarck
afkomstig is.
Het warme weder doet zijne weldadigen
invloed gevoelen op het verzwakte gestel van
den keizer. De toestand is alleszins gunstig
te noemen en de toertjes door den tuin heb
ben op de gemoedsstemming ook eene ver
andering ten goede gehad. Vooraldat hij
weder de kracht had zonder hulp de trappen
te bestijgen, gaf hem zelf weder vertrouwen
en moed.
De keizer stelt veel belang in cie
voorbereidingen van het huwelijk van zijn
tweeden zoon prins Hendrik met prinses
Irene van Hessen. Het huwelijk zal in het
paleis te Charlottenburg voltrokken worden
en de kerkelijke"plechtigheid in de slotkapel
zal bijgewoond worden door den keizer en
de keizerin-moeder. In het paleis zullen
hun intrek nemen de groothertog van Hes
sen en de bruid, terwijl de prins van Wales,
de zuster der bruidprinses Lodewijk van
Battenburg met haar gemaal in het vroegere
paleis van den kroonprins te Berlijn gelo
geerd zullen worden.
In de Duitsche pers valt een strooming
was waar te nemen die doet besluiten dat
Duitschland te St. Petersburg een of andere
onaangenaamdheid heeft ondervondendat
men het onheusch bejegend heeft of iets der
gelijks. Nu is het de officieuse Nordd eut-
sche, die weder eens oude koeien uit de
sloot gaat halen en de weder -aantredingvan
generaal Bogdanovitsch als stok gebruikt om
den hond te slaan de geheele houding van
het blad doet veronderstellen, dat revanche
neming bedoeld wordt en liefst met spelde-
prikken die wel niet zoo zwaar verwonden,
maar toch zeer hinderlijk zijn. Ook het
congres van Berlijn wordt weder eens ter
sprake gebracht. De Post geeft haar zus
ter de officieuse Norddeutsche, niets
toe in weinig sympathieke betuigingen tegen
over Rusland. Eerstgenoemd blad bespreekt
de Russische troepenbewegingen aan de Oos-
tenrijksch-Duitsche grens en noemt ze zeer
ernstig voor Oostenrijk, Duitschland's bond
genoot zoowel als voor Duitschland zelf.
De Post gelooft dat Rusland ernstig aan
oorlog denkt.
Als „dritte im Bunde" komt de Hongaar-
sche officieuse Pesti Naplo en bevestigt de
militaire overeenkomst tusschen Rusland en
Montenegro.
BERLIJN, 22 Mei. Dat de Nordd. Allgem.
Ztg. telkens opnieuw in hare artikelen tegen
Rusland en Frankrijk tegelijkertijd te velde
trekt, begint thans zeer de aandacht te trek
ken, ook in de politieke kringen, in welke
men er geen andere verklaring van weet te
geven dan het vermoeden, dat die opstellen
moeten dienen tot voorbereiding van den
eenen of anderen belangrijken diplomatieken
zet van Duitschland. Naar men meent, vindt
dit vermoeden daarin bevestiging, dat Bis
marck van plan is zijn verblijf te Varzin te
rekken, of anders, na een kort bezoek aan
Berlijn, geruimen tijd naar Friedrichsruhe te
gaan, om daar ongestoord te kunnen wer
ken.
De officieuse Polit. Nachrichten gaat voort
met aanvallen op het crediet van Rusland.
Het blad beweert zelfs dat de goudvoorraad
van Rusland uitgeput is, zoodat binnenkort
het te St. Petersburg aanwezige „ijzeren
fonds," dat eigenlijk dient tot dekking der
bankbiljetten, aangesproken zal moeten wor
den tot het steunen van roebel-koersen, door
middel van aankoopen van staatswege.
De oprichting eener Duitsch-Chineesche
bankinstelling is voorloopig verdaagd, omdat
men het over bepaalde personen die daarbij
betrokken zullen zijn, niet eens kon worden.
De Duitsch-vrijzinnige bladen melden dat
de keizer het plan had aan verscheiden voor
name leiders der liberale partij decoratien te
schenken, doch dat hij daarvan heeft moeten
afzien omdat Bismarck gedreigd heeft met
een verzoek om ontslagzoowel van hem
zeiven als van het geheele staatsministerie.
Een Oostenrijksch legerkorps heeft aan de
Bosnische grens de Montenegrijnsche roover-
bende vernietigd, die in den laatsten tijd
als een «bedenkelijk verschijnsel aan de
grenzen" zoowel politiek als financieel is uit
gespeeld geworden.
Het resultaat van het onderzoek naar het
ongeluk in het fort Tiburtino luidtdat ko
lonel Benedictie een onvoorzichtigheid heeft
begaan, door voor den kroonprins proeven te
doendie nog niet door de hoogere autori
teiten waren goedgekeurd.
Dientengevolge heeft de min. van oorlog
den koning het besluit voorgelegd waarbij
kolonel Benedictie op pensioen wordt gesteld.
De koning heeft echter met oog op de veel
jarige en uitmuntende diensten van den offi
cier het besluit niet geteekend.
Op de spoorweglijn MessinaRome is
een brief van waarde van de Banca di Si-
cilia met 200,000 lire in biljetten van de
Bank van Napels uit den postzak weggeno
men. Eenige dagen te voren werd op de
lijn Genua eene verzending van meer dan
12,000 lire in goud gestolen.
De burgerlijke en militaire autoriteiten in
Polen hebben bevel ontvangen groote hoe
veelheden graan bijeen te zamelen, ten einde
ze zoo noodig, in korten tijd ter beschikking
van het leger te stellen.
Dezelfde correspondent bericht dat de
Russische regeering het Bulgaarsche gouver
nement gemachtigd heeft in Bessarabie een
aantal wagens op te koopen bestemd voor
de militaire transporten.
Betreffende het vreeselijke ongeluk, het
welk den 14en dezer op den Moskou-Brest
spoorweg heeft plaats gehad zijn thans na
dere bijzonderheden bekend geworden. Van
het station Galitsino niet ver van de oude
hoofdstadwas een trein vertrokken met 32
goederenwagens en drie waggons derde klas
passagiers in de richting van Moskou. Op
een afstand van anderhalve werst van gemeld
station is een heuveljuist toen de trein
boven op dien heuvel wasgeraakten 29
wagens met inbegrip van de passagierswag-
gons die zich achteraan bevonden los en
rolden met vervaarlijke snelheid weder naar
Galitsino. Aldaar kwam juist een andere
goederentrein van het station Koebinka in
de richting van Moskoutegen welke de
rollende wagens aanbotsten. De schok moet
verschrikkelijk geweest zijn. Twee der pas-
sagierswaggons drongen in den derden. In
het geheel zijn er dertien wagens verbrijzeld.
Het aantal gewonden is 52 dat der dooden
moet meer dan twintig bedragen.
De passagiers behoorden allen tot den boe
renstand; zij gingen naar Moskou om werk te
zoeken.
De berichten omtrent de overstroomingen
in Noord-Amerikamedegedeeld door de
Daily News, onderscheiden zich niet van de
verhalen van soortgelijke rampen elders; maar
het schijnt dat evenals alles in Amerika op
groote schaal gebeurtook deze watervloe
den een reusachtigen omvang hebben. Het
tooneel der overstrooming is de staat Illinois.
Rondom de stad Quincy liggen 200,000 acres
bouwlandhet vruchtbaarste in de vallei
der Mississippi. Zondag den 13en dezer had,
tengevolge van den zeldzaam hoogen stand
der rivier, de eerste doorbraak der dijken
plaatswelke denzelfden dag door twee an
dere, Maandag en Donderdag door nieuwe
gevolgd werd. De geheele landstreek is thans
der overstrooming prijs gegeven boven en
beneden is de rivier veranderd in eene wa
tervlakte van tien tot vijftien mijlen breedte.
De doorbraken vonden plaats met zulk een
geweld en door zulke wijde openingen dat
binnen weinige oogenblikken uitgestrekte
vlakten in eenen diepen waterplas verkeerd
werden waarin al het levende omkwam al
het gezaaide bedierf en al het gebouwde
onderste bovengeworpen werd. Omtrent verlies
van menschenlevens zijn tot dusver geen be
richten ontvangen; maar ontelbaar zijn de kud
den die den dood vonden, of op hooge plekken
tijdelijk in veiligheid gebracht, dien afwachten
als een gevolg van koude en gebrek. Het
spoorwegverkeer is in alle richtingen gestoord
en naar het westen geheel gestremd. De
liefdadigheid vindt een ruim veld om hare
hulpvaardigheid te toonen en laat zich dan
ook niet onbetuigdzoo min in het redden
van menschenlevens, als in het ondersteunen
der geredden. Het cijfer der aangerichte
schade is nog niet bij toenadering te bere
kenen.
.mov.
WAALWIJK, 23 Mei 1888.
De heer F. van den Brand, klerk ter se
cretarie alhier, is benoemd tot secretaris te
Geldrop.
De inspectie van de verlofgangers der
nationale militie zal alhier plaats hebben
Donderdag 7 Juni, 's namiddags 12^2 ure.
Tot pastoor te Drunen is benoemd de
zeereerw. heer F. P. Ghijsenskapelaan te
Helmond.
X De kamer van koophandel en fabrie
ken te 's Bosch heeft besloten het volgende
adres te zenden aan den minister van wa
terstaat, handel en nijverheid:
,Bij koninklijke boodschap van 18 Febr. 1887,
werd aan de tweede kamer der staten-generaal
een ontwerp van wet aangeboden tot onteigening
voor een spoorweg van Kromvoort naar 's Herto
genbosch en daarmede in verband staande wer-
ken.
Bovenstaand adres verdient naar onze op
vatting in hooge mate de belangstelling van
onze kamer van koophandel en van de be
sturen der verschillende belanghebbende ge
meenten. Wij twijfelen dan ook niet of het
zal krachtigen steun bij deze allen ondervin
den. Dit is te meer noodig omdat, zooals
het thans geschapen staat, het allen schijn
heeft, dat de lijn eenvoudig een lokale lijn
zal blijven zonder zelfs aansluiting aan het
station 's Boscher moet namelijk vóór den
overweg nabij den Bosch, grond onteigend
worden voor het bouwen van een «abri»
ten behoeve van den spoorweg Zwaluwe—
's Bosch. De treinen, komende van die rich
ting, zullen niet het station binnenstoomen
maar aan dat abri blijven staan. Reizigers
daar aankomende zullen dus, willen zij verder
reizen, naar het station moeten loopen, en
ook omgekeerd.
Wat onder die omstandigheden het goe
derenvervoer zal worden isna de reeds
opgedane ervaring, licht te gissen. Het groote
gemak en het groote nut, dat men van de
de lijn Zwaluwe's Bosch voor de gansche
streek verwachtte, zal tot een minimum gere
duceerd worden, wat zeker niet kan gelegen
hebben in de bedoeling der wet van 1875.
Eendrachtige samenwerking kan misschien
nog veel redden van hetgeen op het punt
staat zonder dat voor goed bedorven te
worden.
Nog ietsde dienst op het vak Waalwijk-
Vlijmen begint van Vlijmen uit; daartoe moet
eiken morgen een trein ledig van hier naar
Vlijmen, en 's avonds een van Vlijmen naar
hier rijden.
Zou er nu geen mogelijkheid zijn om te ver
krijgen, dat die twee treinen passagiers moch
ten opnemen Dit kon zonder eenige de
minste kosten gebeuren en zou zeker groot
gemak aanbrengen voor personen, die 'soch-
ten ls naar 's Bosch gaan en 's avonds van
daar komen. Ook dit punt bevelen wij aan
de goede zorgen der betrokken autoriteiten.
Wij vernemen, dat met het oog op de dienst
regeling WaalwijkVlijmen, de wagendienst
van Van Gend en Loos even als vroeger
blijft rijden tusschen 's Bosch en Waalwijk.
X Naar aanleiding van het bericht uit
Bezooienvoorkomende in de N. R. Ct. eft
door ons uit dat blad overgenomen, betref
fende het uitblijven der betaling van de
koopsom van onder die gemeente gelegen
landerijenonteigend ten behoeve van den
Nieuwen Maasmond, kunnen wij mededeelen,
dat alle voor dat doel onteigende perceelen
or.der die gemeente gelegen, geen enkel uit
gezonderd, behoorlijk betaald zijn. Dat het
voor de onteigening op de begrooting uitge
trokken bedrag voor dit jaar reeds besteed
is, heeft alleen tengevolge dat er niet verder
onteigend wordtvoor er nieuwe credieten
zijn toegestaan.
De op 1 Juni in werking tredende dienst
regeling van de Noordbrabantsche stoom
tramwegmaatschappij voorkomende op onze
4e bladzijde, bevat geene veranderingen voor
het traject Waalwijk—Station Tilburg.
Te laat voor ons vorig nummer ont
vingen wij het volgend uitvoerig bericht
aangaande de Vrijdag plaats gehad hebbende
teraardebestelling van den hoogeerwaarden
heer Van Rijckevorselpastoor-deken te
Drunendoor ons reeds in 't kort mede
gedeeld
Den 15en dezer maand werd onze paro
chie enhoewel in mindere mate, het ge
heele dekenaat van Heusden door eenen
zwaren slag getroffen. Op Dinsdag namelijk
overleed na eene ziekte van ongeveer eene
maand onze veelgeliefde herder, de zeereer-
waarde heer Jacobus van Rijckevorsel, deken
van Heusden en pastoor alhier. Eene gansche
maand hadden wij doorgebracht dobberende
tusschen hoop en vrees, toen ons op Dinsdag
den 15en dezer, 's namiddags kwart over twee
tijdens het Rozenkransgebed werd medege
deeld dat onze dierbare herder het tijdelijke
met het eeuwige had verwisseld. Deze tij
ding deed vele geloovigen die in de kerk
tegenwoordig waren, in snikken uitbarsten en
dompelde de geheele gemeente in diepen
rouw. En geen wonderDe overledene
toch was in den edelsten en ruimsten zin
van het woord een vader voor zijne paro
chianen. W3t a' werken heeft hij hier ten
uitvoer gebrachtDe ruime stevige en
prachtige kerk waarop wij Drunenaars zoo
trotsch zijnis door hem gebouwdhet
fraaie welingerichte liefdehuis met meisjes
school een sieraad van ons dorp is door
hem gesticht, de gebouwen voor de congre
gatiën van jongens en meisjes welke instel
lingen hem zoo na aan het hart lagen zijn
door hem verbeterd en uitgebreid envoor
een goed deel heeft hij dit alles gedaan met
eigen middelen.
Doch zijne vaderlijke zorgen voor het heil
zijner parochianen bepaalden zich niet tot
het optrekken van gebouwen, het in 't leven
roepen van nuttige instellingen. Nog meer
wellicht blonk zijne liefde voor de hem
toevertrouwde kudde uit in zijne vele
goede werken van anderen aard. De armen
en behoeftigen vonden in hem eenen milden
weldoenerdie hen niet alleen met woorden
aanmoedigde in den vaak moeilijken strijd
om het bestaan maar hen ook op de been
hieldwanneer zij dreigden in dien strijd
ten onder te gaan. Korten tijd vóór zijnen
dood schonk hij aan den algemeenen armen
dezer gemeente nog de aanzienlijke gift van
f1000.
Slechts enkele dagen voor zijne ziekte tot
deken van Heusden benoemd heeft hij in
die hoedanigheid nog weinig of niets kunnen
verrichten.
Toch geloof ik zijnen dood ook voor het
dekenaat van Heusden eene ramp te mogen
noemen omdat men van eenen mandie
als pastoor zooveel goeds verrichttever
wachten mochtdat hij ook als deken veel
nut gesticht zou hebben.
Vrijdagmorgen te 10 ure begon de plechtige
lijkmisgecelebreerd door den zeereerwaar-
den heer deken van Waspikdie geassis
teerd werd door den weleerwaarde heeren
Raaijmakers en Kampde laatste kapelaan
alhier de eerste pas sedert kort van hier
naar Nijmegen overgeplaatst. Het priester
koor waar de fraai bewerkte kist met het
stoffelijk overschot van den overleden herder
onder eenen hoogen zwarten hemel stond
was geheel met zwart laken gedrapeerd, het
geen somber afstak bij de schoone en fris-
sche kleuren van de talrijke planten en bloe
men waarmede het zijaltaar van O. L. V.
is versierd.
Na afloop van den plechtigen lijkdienst
beklom de zeereerwaarde heer deken van
Waspik den kansel. Hij kwam onszoo
zeide hijin eenvoudige woorden spreken
over den herderdien wij verloren hebben.
Geliefde het den zeereerwaarden spreker
Dat ontwerp werd door ons met onverdeelden
bijval begroet, omdat door de aanneming daar
van niet alleen de voltooiing' van de voor zoo
vele jaren gedecreteerde spoorweglijn zou verze
kerd worden, maar ook en vooral omdat door
de in verband daarmede voorgestelde werken ein
delijk in een hoogst gebrekkigen toestand voor
zien, aan dringende eischen voldaan en aan ern
stige bezwaren tegemoet gekomen zoude worden.
De ontvangst, die dat ontwerp in de tweede
kamer te beurt viel, en het bekende votum dier
kamer van 18 Mei 1887, wekten bij ons college
grievende teleurstelling.
Wij zullen thans in geen weerlegging treden
van de argumenten, die tot bestrijding van ge
noemd wetsontwerp zijn gebezigd, als wij de
technische zijde van het vraagstuk willen aan
raken, omdat wij daardoor voor de zooveelste
ma.l in herhalingen zouden vervallen.
Alleen wenschen wij te constateeren, dat de
toestand alhier algemeen als hoogst gebrekkig
en onvoldoende is erkend, dat voo ziening als
een dringende eisch is aangenomen en dat zelfs
door een der onderteekenaren van het afbrekende
amendement in eene latere zitting der kamer en
wel op 22 December 1887 werd verklaard *dat
het belang der zaak, de noodzakelijkheid der
uitbreiding van het station en de verhooging der
Diezebrug algemeen is toegegeven."
Doch in weerwil van ait alles blijft de ab
normale toestand alhier voortbestaan.
Terwijl overal elders bij den aanleg van staats
spoorwegen met de locale belangen werd te rade
gegaan, en handel en nijverheid de gelegenheid
geboden werd, zich krachtig te ontwikkelen, wor
den hier niet alleen hoogst nadeelige belemme
ringen bestendigd, in het belang van een vroe
ger defensiestelsel opgelegd, maar wordt men
bovendien in een voortdurenden staat van on
zekerheid gehouden, waardoor de zoozeer ge-
wenschte uitbreiding der stad tegengehouden en
handel en industrie belet worden zich naar de
eischen des tijds in te richten.
De wet, waarbij de aanleg van den spoorweg
Zwaluwe 's Bosch werd bevolen, dagteekent
van 10 November 1875.
Dertien jaren zijn sedert bijna voorbijgegaan
en nog is wet niet tot uitvoering gekomen.
Sedert het meer bedoelde votum der kamer is
wederom een jaar verstreken zonder dat de op
lossing der hangende quaestien eene schrede ver-
dar schijnt te zijn gekomen.
Wij durven het uwe Exellentie vragen, of die
toestand nog langer mag voortduren, of de ge
wichtige belangen dezer slad op die wijze nog
langer mogen worden miskend.
Gaarne erkennen wij dat eer grondig onder
zoek van de zijde van uwe exellentie tijd ver-
eischt, doch van den anderen kant meenen wij
de noodzakelijkheid eener spoedige oplossing niet
sterk genoeg te kunnen doen uitkomen.
Wij vragen geen bevoorrechting, doch slechts
wegneming zooveel mogelijk van de schadelijke
belemmeringen, aan het vrije verkeer indertijd
in den weg gelegd wij verlangen eene beslis
sing genomen en een einde gemaakt te zien aan
dien staat van onzekerheid, waarin wij bij voort
during verkeerenwij verlangen zoo spoedig
mogelijk aansluiting van den spoorweg in den
zin der wet, die geen locaalli^n alleen, maar wel
degelijk eene lijn ook voor het groote verkeer
gewild heeft.
Het ligt volstrekt niet in onze bedoeling op de
beslissing van uwe Exellentie vooruit te loopen,
doch wanneer het ons gegund is een wensch uit
te spreken, dan is het deze, dat uwe Exellentie
moge goedvinden ten spoedigste een onteigenings-
oniwerp in te dienen, in hoofdzaak gelijk aan dat
van het vorig jaar, waardoor naar onze beschei
den raeening alleen eene oplossing mogelijk is.
Met den meesten ernst bevelen wij deze voor
handel, nijverheid en scheepvaart zoo hoogst ge
wichtige aangelegenheid in de welwillende aan
dacht van uwe Excellentie."