BOK'
DAMES FJ MEISJES.
Wisselzegels
HARING,
Schoen- en laarzen vak,
LOOIERSKNECHT,
Advertentiën.
Margaretha Nefen,
PLAKZEGÉLS,
Nieuwe Hollandsche
P. Kaashoek
Eerste AMSTERDAMSCHE Fabriek
SCHOENWERK.
Emil Aronsohn,
Soliede Handelax-en
Gevraagd
TEKOOP
GEZEGELD PAPIER,
Nieuwe Vischwaren,
HANDEL IN LEDER
HEEREN-BOTTIMES,
Mill- li IllilllMIMl®
AMSTERDAM.
te Utrecht een KOFFIEHUIS hebbende,
waarbij een winkellokaal disponibel, hoek
gedeelte van het huis met aparte
ingang, wenscht in kennis te komen met
in het
om er een Schoen- en Laarzenwinkel
op te richten.
Brieven franco onder het motto Schoenvak,
aan het Centraal Advertentiebureau, Oude
gracht D 70-71, Utrecht.
Om 1 September in DIENST te treden,
volkomen op de hoogte van het
YAK. Vast WERK, LOON naar
bekwaamheid.
Brieven franco, motto Looiersknecht,
aan het bureau van de Echo van het
Zuiden, te Waalwijk.
Een FLINKE, sterke, l1/2jarige
goed gedresseerd.
In het MAATNEMEN, KNIPPEN
en INRIJGEN van DAMES- en
KINDERCOSTUMES en ONDER
GOED wordt onderricht gegeven
door
uit Grefrath, bij Crefeld.
Tijdelijk adres: den heer 0. HOLTGREFE,
MarktWaalwijk.
steeds verkrijgbaar bij
ANTOON TIELEN
te WAALWIJK.
prima qualiteit, goed gesorteerd
blank en malsch.
Volle Haring. Maatjes Haring.
Per 1/8 ton f 4,50 per 1/8 ton f3,75
n Vic £>75 h 1/16 - 2,25
u 24 stuks -1,75 24 stuks -1,50
12 -1,40 12 stuks -1,
6 - 0,90 6 - 0,75
beste soort, goed gesneden, extra
fijn uitgekeerd.
KEURIGE ZOUTEVISCPI.
Per 1/8 pl. m. 40 pond f10.
Via pl- 20 u - 5,50
V32 pl- m- 10 - 3,
KEELTJES en LIPJES,
puik, blank en lekker.
10
- 3,
Vlaardingen.
van LEESTKLAAR
EN GROS EN DÉTAIL.
Bestellingen naar maat op alle soorten
WARMOESSTRAAT 125.
1875 tot 1888 die zaak zóó slepend te houden, dat
in 1888 nog niet kan worden bepaald wanneer
die spoortjes klaar zullen zijn/
„Heb ik den minister van waterstaat wèl ver
staan, dan is voor de lijn Zwaluwe's Hertogen
bosch een nieuw plan opgemaakt.
„Ik heb den 18den Mei 1887 met eenige leden
eene wijziging in de onteigeningswet van den
spoorweg Cromvoirt's Hertogenbosch voorge
steld, wijl daarin twee zaken waren samengevoegd,
namelijk de verandering van de Diezebrug met
het stationsemplacement 's Hertogenbosch en de
lijn ZwaluweHertogenbosch. Het eerste werk
moet, ingevolge de overeenkomst, goedgekeurd bij
de wet van 15 November 1876 (Staatsblad no.
210), door de exploitatiemaatschappij en niet door
de regeering worden uitgevoerd.
„Wij hebben toen, zooals ik zeide, een amen
dement voorgesteld, dat door de kamer aangeno
men is met 38 tegen 2*2 stemmen, om die twee
zaken te scheiden, daar 's Hertogenbosch er boven
alles zeer groot belang bij had, dat de lijn Zwa
luwe's Hertogenbosch voltooid wierd en de
voltooiing dier lijn door die samenkoppeling ver
traagd werd (zie ook Handelingen 18871888
bladz. 616—617). Zonder twijfel verloopt thans
het verkeer met 's Hertogenbosch. De Langstraat
ging vroeger geregeld naar 's Hertogenbosch ter
markt, maar nu er eene lijn is naar Zwaluwe,
vertrekken velen van daar des morgens vroeg,
om in tijds op de markt te Dort en te Rotterdam
te zijn. Aldus wordt de markt te 's Hertogen
bosch hoe langer hoe minder bezocht.
„Met de gelden voor den aanleg van staats
spoorwegen wordt onverantwoordelijk te werk
gegaan. Men. maakt werken, die men vooruit
kan nagaan, dat in langen tijd nog niet kunnen
gebruikt worden, zoodat de renten verloren zijn.
«Reeds vele jaren geleden is dicht bij den Bosch
voor vele duizenden guldens eene brug gemaakt,
die nutteloos daar ligt, zonder eenig voordeel te
geven. Ik herhaal, wij hebben dat amendement
hoofdzakelijk voorgesteld om den Bosch spoedig
het voordeel te bezorgen der voltooiing van het
lijntje van Zwaluwe naar den Bosch.
„Nu wordt door den minister gezegd dat een
nieuw plan is gemaakt waardoor de Diezebrug
c. s. en de voltooiing van den spoorweg Zwaluwe
den Bosch wederom gecombineerd zullen wor
den. De minister wil dus een voorstel doen
lijnrecht in strijd met de genomen beslissing der
tweede kamer, toen zij door het aannemen van
het amendement besliste, dat moesten gescheiden
worden de twee zaken, namelijk het lijntje Zwa
luwe's Bosch en de Diezebrug met het stations
emplacement den Bosch. Dit reageeren van den
minister tegen een genomen besluit der staten-
feneraal is daarenboven in strijd met de wet,
ie wil, dat werken aan spoorwegen in exploitatie,
uitgevoerd zullen worden door de exploitatie
maatschappij. De herstellingen der Diezebrug c. s.
moeten uitgevoerd worden door de exploitatie
maatschappij en de voltooiing van Zwaluwe-den
Bosch door den staat.
„Dit nieuwe plan zal daarenboven ten gevolge
hebben, dat den Bosch nog langer verstoken zal
blijven van het middel van gemeenschap met de
Langstraat, wat een groot nadeel is. Daarom
meen ik in het belang van den Bosch er ten
zeerste op te moeten aandringen, om dat nieuwe
plan niet uit te voeren, maar overeenkomstig het
besluit van de kamer alle mogelijke pogingen in
het werk te stellen, ten einde het lijntje Zwaluwe
naar den Bosch te voltooien. Gaarne neem ik
aan, dat het nieuwe plan sympathie zal vinden
bij de ingenieurs voor den aanleg van staatsspoor
wegen. Het vordert meer tijd voor voltooiing
dan het eenvoudig maken der aansluiting aan den
bestaanden spoorweg van het lijntje Waalwijk
's Bosch. Men moet wel bedenken dat de belan
gen van de ingenieurs van de staatsspoorwegen
lijnrecht in strijd ziiu met die van de exploitatie
maatschappij. Toen wij het amendement voor
gesteld hebbenhebben wij gezegd: ingenieurs
zijn menschen als gewone menschen misschien
zijn zij eenigerraate meer uitgeslapen en wan
neer men nu de voltooiing van eene lijn opdraagt
aan iemand, die om zoo te zeggen op straat staat
zoo gauw als hij er mêe klaar is, zou hij meer
dan een Christen moeten zijn om zulk een lijn
spoedig klaar te maken. Daarom zeiden wij toen:
draag de voltooiing van dit werk op aan de
maatschappij tot exploitatie van staatsspoorwe
gen.
„Deze maatschappij heeft er belang bij dat het
spoorwegliintje Zwaluwe—den Bosch spoedig vol
tooid wordt, en zal daarom spoediger werken dan
de ingenieurs voor den aanleg van de staatsspoor
wegen. Het stuk van Waalwijk tot Vlijmen is
reeds eenige dagen in exploitatie, maar wanneer
de heeren een reisgids nemen, zullen zij zien dat
over het nieuwe lijntje slechts enkele treinen
doorloopen, zoodat de menschen er niets of wei
nig aan hebben.
„In het belang van den Bosch verzoek ik aan
de regeering dringend niet te reageeren tegen de
beslissing der kamer van 18 Mei 1887, haar nieuwe
planals in strijd met de wette laten varen
en terug te komen tot het vroegere plan, waarbij
de werken van elkander waren gescheiden, en de
voltooiing van het lijntje op te dragen aan de
exploitatie-maatschappij. De regeering bedenke,
dat wanneer de exploitatie-maatschappij wil, de
regeering het recht niet heeft om eenig werk aan
de brug over de Dieze of op het stations-empla
cement uit te voeren; dit is in strijd met de over
eenkomst, goedgekeurd bij de wet van 15 No
vember 1876, Staatsblad no. 210, die dergelijke
werken opdraagt aan de exploitatie-maatschappij.
Met welk recht zal de minister in strijd met die
wet, die werken door den staat laten 'uitvoeren
Als de exploitatie maatschappij aan de regeering
verbiedt dat de ingenieurs voor den aanleg van
de staatsspoorwegen op het terrein komen, wat
zal de regeering dan doen? Gesteld, dat de ex
ploitatie-maatschappij de welwillendheid heeft,
aan de regeering permissie te geven dat de re
geering en niet ae exploitatie-maatschappij de
Diezebrug c. s. herstelle, dan mag de regeering
het nog niet doen, als in strijd met de wet."
Eigenlijk is en blijft de voltooiing der lijn
Zwaluwe's Hertogenbosch in den bestaanden
toestand, altijd een zeer gewaagd stuk Zoolang
de Hedikhuizensche Dijk voor den Nieuwen
Maasmond nog niet is doorgegraven, zal die
spoordijk met zeer vele gevaren te kampen heb
bendoch eenmaal die Maasdijk doorgegraven,
zal daar geen water meer te zien zijn, dan al
leen bij Zuid- en Zuidwester stormen wanneer
Noord-Brabant en de Waal en de Maasstreken
aan de verwoestingen zullen zijn prijs gegeven.
De vraag, wie de werken moet uitvoeren de
staat of de Exploitatie-Maatschappij, is zeer zeker
van groot belang; doch de vraag of een spoor
dijk moet gelegd en. eene Diezebrug moet ge
bouwd worden naar de eischen van den be
staanden toestanddan wel naar de eischen van
den toestand na de voltooiing van den Nieuwen
Maasmond is toch ook niet van belang ontbloot.
Met de gelden is zeer roekeloos omgesprongen,
omdat de groote brug in de Vlijmensche Putten
in de toekomst geheel doelloos wordt.
In de laatste dagen der maand Juli heeft men
een stand van water te 's Hertogen bosch gezien
van 4,37 M. boven AP., terwijl dienzelfden dag
Moerdijk hoogwater teekende 0.70 M. beneden AP.,
een verschil van meer dan 5.00 meter op een af
stand van circa 33 kilometer Linea recta.
Dienzelfden dag [24 Juli] teekende Gorinchera
2,33 M. en 2,0*2 M. boven AP. volgens Staatscou
rant N° 173; dus er bestond een verhang van meer
dan 3 meter op de Nieuwe ïfrerwede.
Dit verhang is bijzonder groot in dit jaargetijde.
De wind was West-Zuid-West, doch er was nog
geen kwestie van storm en in de gewone zo
mertijden blij It het verhang op de Nieuwe Mer-
wede aan 2 meter of daaromtrent.
Maastricht teekende den 20 Juli 45,08 M. boven
AP., na een was van drie dagen en daalde dien
dag weder tot 43.75 Meter boven AP. boven de
Brug.
De schutsluis te Crèvecoeur was gesloten; an
ders zou het peil op de Dieze nog hooger getee-
kend hebbenniettegenstaande door den sterken
aanvoer van Rommelwater dat riviertje tusschen
Vuclit en 's Bosch reeds 4,43 M. boven AP. tee
kende, omdat de uitloop door den hoogeren stand
op de Maas belet was.
Alle polders moesten hun regen- en kwel-wa-
ter behouden velen liepen in, behalve het Bosch
broek, dat roet alle kracht en inspanning keerde,
door een tachtigtal arbeiders, die den dijk op-
kistten en versterkten. Andere polders lieten hunne
machinen werken, niettegenstaande dat systeem
van uitmaling niet tegen dien lioogen stand
bestand is, en de slooten voor den uitgestrekten
afstand niet geregeld konden aanvoereneen
dezer machines geraakte defect en de geheele toe
stand zag er zeer betreurenswaardig uit.
Deze groote en gewichtige vraag doet zich
thans voor hoe zou de toestand geweest zijn
indien de Maasmond geheel afgewerkt zou bestaan
hebben
Do. 6 Juli teekende 's Bosch 2,85 M. boven A
P., toen Gorinchem teekende 1,85 en 1,51 M. bo
ven AP., en Moerdijk 1,33 boven AP. en 0,37 mi-
mus A.P.; dus een verhang van 2,24 M. [Staats
courant No. 158].
De weg MoerdijkGorinchem is even lang als
de nieuwe weg MoerdijkHedikhuizen dus het
peil te Gorinchem zal daarom gelijk zijn aan
het peil te Hedikhuizen, waardoor de rivier on
bevaarbaar wordt, en de keersluis te Crèvecoeur
moet gesloten blijven, oir aan de Dieze het peil
van 2,10 a 2,20 M. boven AP. te bezorgen.
Do. "24 Juli teekende Gorinchem 2,33 en 2,02
M. boven AP. en Moerdijk 1.48 M. boven AP. en
0.70 M. minus AP.; een verhang van 3,03 M., ver
oorzaakt door den West-Zuidwesten wind; doch
n u is de vraag wie van beiden de machtigste
isde opstuwing op de Nieuwe Merwede tegen
de twee rivieren Waal en Maas, of de opstuwing
tegen het zwakke riviertje de Maas, alleen, op
den Nieuwen Maasmond. Het antwoord is zeer
eenvoudig. Bij Noord- en Noordoosten wind
zal het peil te Hedikhuizen nog lager teekenen
dan te Gorinchem omdat de aanvoer van boven
rivierwater veel minder isdoch bij Zuid- en
Zuidwester stormen zal het peil onberekenbaar
hoog wezen omdat het zwakke riviertje de Maas
alleen niet bestand is, tegen datgene wat Waal
en Maas te zamen op de Nieuwe Merwede niet
kunnen verzetten.
Het plan der Sluizen op de Nieuwe Merwede
keert daar den vloed en regelt het peil te Go
rinchem waardoor Waal en Maas Dij elke eb
hun overtollig water loozen en hun zand afzetten
zooals meermalen breedvoerig in verschillende
stukken is beschreven.
De keersluis te Crèvecoeur wordt veranderd in
een v-sten dam, en een nieuw kanaal op den
Bosschen sloot doorgetrokken naar G eertruiden-
berg. voorkomt alle overstroomingen van Dom
mel en Aa.
Wanneer dus een spoordijk moet aansluiten
en eene Diezebrug moet gelegd worden met het
oog op de toekomstdan moet de aansluiting
geschieden bij hectometerpaal 2 tusschen de
Honderdelsche brug en wissel no 19, uit te voe
ren door den staat, en later kan als afzonderlijk
werk, niets gemeens hebbende met de lijn-Crom-
voirt, de Diezebrug worden verhoogd tót 8,50 M.
boven A. P. boverkant railofwel indien men vol-
slrekt het geld wil weggooien en een nieuwe brug
wil bouwen ter dikte van 0,80 M., dan komt de
bovenkant op 8,00 M. boven A.P. en blijft er
toch in beide gevallen eene doorvaartruirate van
van 5 M. boven het vaste peil van 2,20 M. boven
A. P. op de Dieze.
De geachte afgevaardigde uit Eindhoven. „Ik
ben den heer afgevaardigde uit Zierikzee dank
baar voor zijne bezogdheid voor den Bosch. Even
goed waren ongetwijfeld de bedoelingen, die hem
destijds hebben genoopt om het bewuste amende
ment voor te stellen, dat door deze kamer (naar
mijn bescheiden meening, helaas!) is aangenomen
Ik twijfel niet, zeg ik, of die bedoelingen zijn de
best mogelijkemaar dit neemt niet weg dat
's Bosch en omstreken daardoor niet worden ge
baat, veel min naar vereisch geholpen. Daarom
wensch ik den minister, die zeer zeker eveneens
met de allerbeste bedoelingen bezield is, op het
hart te drukken dat het werk goed gedaan worde,
en wel in zijn geheel, maar geen half werk; dat
wil zeggen: dat niet iets worde tot stand gebracht,
waardoor 's Bosch en omstreken, het station in
het bijzonder, niet voldoende gebaat en geholpen
zijn, in welk geval bovendien het geld voor een
groot deel wordt weggeworpen.
„Ik wensch dus den minister beleefd maar
ernstig aan te bevelen dat hij deze aangelegenheid
toch vooral moge beschouwen en regelen in haar
algeheelen omvang.'
Zou die betuiging van dankbaarheid wel van
harle gemeend zijn. Vroeger heeft de geachte
afgevaardigde bij de behandeling van den Hee-
rewaardschen overlaat gezegd, dat hij wenschte
dat de wet wordt uitgevoerdzooals die daar
ligt, niets meer maar ook niets minder, niettegen
staande hijin !-zijn gemoed, niet deelt de ver
wachting, die men vrij algemeen heeft van den
Maasmond; doch hierop durft hij niet terug te
komen. Hij strijdt hier voor den Bosch en zegt:
Helaas dat het amendement van Kerkwijk
c.s. is aangenomen, doch zou hij wel een helder
begrip hebben van alle die plannen over Dieze
brug en aansluiting Cromvoirt. Het is zeer te
betwijfelen want juist door de dadelijke aan
sluiting en later als afzonderlijk werk de ver
hooging der Diezebrugzal het belang van den
Bosch het meest gebaat worden.
De minister. „Mijnheer de voorzitter I Ik had
mij niet voorgesteld, dat bij behandeling van dit
speciale onderwerp zoo vele zaken ter sprake
zouden komen Ik ben echter bereid dadelijk te
antwoorden."
„Wat den Bosch betreft, raadt die geachte spre
ker aan eene splitsing. Ik wijs er echter op, dat het
hier wel betreft twee werken in naam, maar die
in nauw verband staan. De lijn Vlijnxen-'s Bosch
moet toch aansluiten aan het station en de rich
ting der lijn in den omtrek van de stad, is wel
degelijk afhankelijk van de inrichting van het
station. Vertraging zal er niet door ontstaan.
ZoQals ik x-eeds mededeelde, zijn de plannen ge
reed. En als men mijzij liet ook eenigszins
indirect, beschuldigt van verzuim en dralen, dan
wijs ik er op dat in de drie maanden, gedurende
welke ik de eer heb aan deze plaats te staan, een
volledig plan ontworpen is voor dit inderdaad
zeer lastige werk. Tevens verklaar ik dat er in
dien tijd niets is gebleken van opzettelijke ver
traging van de zijde der spoorweg-ingenieurs.
Integendeel. Waar ik met hen in aanraking ben
geweest, en dat heeft dikwijls plaats gehad, heb
ik steeds te x-oemen gehad over hunne medewei'-
king. De plannen voor den Bosch zoowel als
andere heb ik steeds met bekwamen spoed ont
vangen de adviezen, die ik ontving, waren zeer
helderzoodat ik mij in geen opzicht over die
heeren mag beklagen. Wanneer er zich dus weder
bezwaren en dientengevolge vertraging mochten
opdoen, dan hoop ik dat ae schuld daarvan niet
gegeven zal worden aan de ingenieurs. De mi
nister is overigens volkomen bereid zich over
eventueele vertragingen te verantwoorden.'
Het geldt hier twee werken, die wel in naam,
doch in werkelijkheid niet het minste in verband
staan. De lijn Vlijmen's Bosch most aan het
station aansluiten en de ï'ichting der lijn moet
geschieden op den bestaanden toestand.
Vertraging behoeft er niet te bestaan, daar de
aansluiting dadelijk kan geschieden op hectome
ter paal 2tussclien de Honderdelsche brug en
wissel no 19.
Zooals hierboven is medegedeeld, is een nieuw
plan gereeddatofschoon officieel nog niet be
kend, toch reeds eenige bekerdheid gekregen
heeft. Indien men eene nieuwe brug op de Dieze
wil bouwen, diende men vooraf, als uitgangspunt
te bepalen, welk het gemiddeld winterpeil daar
zijn zal. Volgens opvatting van den waterstaat
zal men na de voltooiing van den Maasmond toch
nog het peil zien aan 5,00 M. boven A.P.; doch
hoe men aan dat cijfer komt is moeielijk te ver
klaren. Bij zuid- en zuidwesterstormen kan het
peil, in die noodlottige dagen, misschien wel tot
7.00 M. boven A.P. stijgen; doch het spreekwoord
zegtde grootste storm duurt geen negen dagen, en
voor die enkele rampvolle dagen, die zich ge
lukkig eiken winter niet voordoen, kan men toch
geen brug bouwen; bovendien met het peil van 5
M. b. A. P. en eene doorvaartruimte van 4 of
5 meter, met eene matige brilgdikte van 1 meter,
zou men toch het peil van 10.00 of 11,00 meter
boven A.P. verkrijgen.
Het zal eene altijd blijvende schande voor den
watei'Staat zijnindien eene di'aaibrug gebouwd
wordt aan 't peil van 10,00 M. boven A P. boven
kant rail, in een spoorweg met eene verhooging
van 3 metex-, boven de groote baan, op eene rivier,
die men te voren haa kunnen berekenen een
vast peil, zomer en winter te vei-krijgen van 2,10
a 2,20 meter boven A.P. en eene doorvaartruimte
van 6,50 a 7,00 meter, afhankelijk van de nieuwe
brugdikte.
Dat nieuw officieel nog onbekend plan, zal den
bovenkant der brug brengen op 10,00 M. boven
A.P., het station verplaatsen op hectometerpaal
9, en de baan ophoogenden overweg van Vlij
men brengen bij hectometer paal 3 bij de Hon
derdelsche brug, zoodat de goederentreinen vóór
het station blijvenen, komende van Utrecht of
Nijmegen, het station en den Vlijmensclien over
weg eerst moeten passeeren, om terug te rijden
naar het rangeerterrein en de haven, daar die
haven ook niet zal verlegd woi-den.
Dat plan zal slechts het '/s gedeelte kosten van
het vorige plaix.
Zeer spoedigindien dit plan tot stand komt,
zal men zich berouwen over die hooge borstwe
ring van twee meter waarop het station geplaatst
wordt, en de vele keeren, dat de overweg zal
moeten gesloten worden, voor het rangeeren dei-
goederentreinen die evenzoo den toegang tot
het station uit de stad zullen afsnijden. De Hon
derdelsche brug afbreken en verleggen mag niet,
want het werk moet niet veel kosten; zoodat
wanneer men dit plan volgt, zeer spoedig het
gezegde van den geachten afgevaardigde uit Eind
hoven zal bewaarheid worden„Daarom wensch
ik den minister op het hart te drukkendat het
werk goed gedaan worde en geen half werk."
De oorzaak der vertraging is, dat de heeren
ingenieurs een nieuw en goeakooper plan hebben
uitgedacht en den minister aangeboden, voor wien
het eene geheele nieuwe zaak, is en wien alle inlich
tingen zeer helder toeschijnenomdat die slechts
van eene zijde beschouwd wox-den.
Het vorige groote plan, dat van alle zijden bijval
en goedkeurig genoot, en waax-omtrent de geachte
afgevaardigde uit Eindhoven in de kamer verklaard
heeft, slechts een persoon tegen te hebben, is thans
door liemzelven afgekeurd want in de kamer is
alleen behandeld de vraagwie het werk maken
moet. „De staat of de Exploitatie-Maatschappij
doch het plan zelve is niet eens besproken.
Het is zeer gemakkelijk te beseffen dat die
heeren zich alle moeite en inspanning getx-oos-
ten en alle activiteit aan den dag leggenwaar
over de minister zoo roemtomdat het weer een
strijden is voor zelfbehoud: doch juist het maken
van dat nieuwe goedkoope plan, dat de aankop
peling van de Lijn Cromvoirt na zich sleept, is
die groote verti-agingdaar de aansluiting dade
lijk kan geschiedenen de verhooging der Die
zebrug. als afzonderlijk werk, ook afzonderlijk
moet behandeld wordenwaarvoor echter die
groote haast niet bestaat.
De Schrijver der Brochures.
Te bevragen aan het bureau dezer courant.
VOOR
EN ANDER
Per l/8 ton pl.m. 40 pond f10,
u Vie u u £0 n - 5,50
i
32 tf
Alles franco thuis tegen inzending van
postwissel of tegen rembours.
EN
worden in den kortst mogelijken tijd ten uit
voer gebracht en kunnen desnoods per brief
met opgaaf van lengte en loijdte besteld
worden.
Alle soorten LEDER en 3CHOEN-
MAKERSFOURNITUREN, steeds in
GROOTE KEUZE voorhanden.