BOK' DAMES FJ MEISJES. Wisselzegels HARING, Schoen- en laarzen vak, LOOIERSKNECHT, Advertentiën. Margaretha Nefen, PLAKZEGÉLS, Nieuwe Hollandsche P. Kaashoek Eerste AMSTERDAMSCHE Fabriek SCHOENWERK. Emil Aronsohn, Soliede Handelax-en Gevraagd TEKOOP GEZEGELD PAPIER, Nieuwe Vischwaren, HANDEL IN LEDER HEEREN-BOTTIMES, Mill- li IllilllMIMl® AMSTERDAM. te Utrecht een KOFFIEHUIS hebbende, waarbij een winkellokaal disponibel, hoek gedeelte van het huis met aparte ingang, wenscht in kennis te komen met in het om er een Schoen- en Laarzenwinkel op te richten. Brieven franco onder het motto Schoenvak, aan het Centraal Advertentiebureau, Oude gracht D 70-71, Utrecht. Om 1 September in DIENST te treden, volkomen op de hoogte van het YAK. Vast WERK, LOON naar bekwaamheid. Brieven franco, motto Looiersknecht, aan het bureau van de Echo van het Zuiden, te Waalwijk. Een FLINKE, sterke, l1/2jarige goed gedresseerd. In het MAATNEMEN, KNIPPEN en INRIJGEN van DAMES- en KINDERCOSTUMES en ONDER GOED wordt onderricht gegeven door uit Grefrath, bij Crefeld. Tijdelijk adres: den heer 0. HOLTGREFE, MarktWaalwijk. steeds verkrijgbaar bij ANTOON TIELEN te WAALWIJK. prima qualiteit, goed gesorteerd blank en malsch. Volle Haring. Maatjes Haring. Per 1/8 ton f 4,50 per 1/8 ton f3,75 n Vic £>75 h 1/16 - 2,25 u 24 stuks -1,75 24 stuks -1,50 12 -1,40 12 stuks -1, 6 - 0,90 6 - 0,75 beste soort, goed gesneden, extra fijn uitgekeerd. KEURIGE ZOUTEVISCPI. Per 1/8 pl. m. 40 pond f10. Via pl- 20 u - 5,50 V32 pl- m- 10 - 3, KEELTJES en LIPJES, puik, blank en lekker. 10 - 3, Vlaardingen. van LEESTKLAAR EN GROS EN DÉTAIL. Bestellingen naar maat op alle soorten WARMOESSTRAAT 125. 1875 tot 1888 die zaak zóó slepend te houden, dat in 1888 nog niet kan worden bepaald wanneer die spoortjes klaar zullen zijn/ „Heb ik den minister van waterstaat wèl ver staan, dan is voor de lijn Zwaluwe's Hertogen bosch een nieuw plan opgemaakt. „Ik heb den 18den Mei 1887 met eenige leden eene wijziging in de onteigeningswet van den spoorweg Cromvoirt's Hertogenbosch voorge steld, wijl daarin twee zaken waren samengevoegd, namelijk de verandering van de Diezebrug met het stationsemplacement 's Hertogenbosch en de lijn ZwaluweHertogenbosch. Het eerste werk moet, ingevolge de overeenkomst, goedgekeurd bij de wet van 15 November 1876 (Staatsblad no. 210), door de exploitatiemaatschappij en niet door de regeering worden uitgevoerd. „Wij hebben toen, zooals ik zeide, een amen dement voorgesteld, dat door de kamer aangeno men is met 38 tegen 2*2 stemmen, om die twee zaken te scheiden, daar 's Hertogenbosch er boven alles zeer groot belang bij had, dat de lijn Zwa luwe's Hertogenbosch voltooid wierd en de voltooiing dier lijn door die samenkoppeling ver traagd werd (zie ook Handelingen 18871888 bladz. 616—617). Zonder twijfel verloopt thans het verkeer met 's Hertogenbosch. De Langstraat ging vroeger geregeld naar 's Hertogenbosch ter markt, maar nu er eene lijn is naar Zwaluwe, vertrekken velen van daar des morgens vroeg, om in tijds op de markt te Dort en te Rotterdam te zijn. Aldus wordt de markt te 's Hertogen bosch hoe langer hoe minder bezocht. „Met de gelden voor den aanleg van staats spoorwegen wordt onverantwoordelijk te werk gegaan. Men. maakt werken, die men vooruit kan nagaan, dat in langen tijd nog niet kunnen gebruikt worden, zoodat de renten verloren zijn. «Reeds vele jaren geleden is dicht bij den Bosch voor vele duizenden guldens eene brug gemaakt, die nutteloos daar ligt, zonder eenig voordeel te geven. Ik herhaal, wij hebben dat amendement hoofdzakelijk voorgesteld om den Bosch spoedig het voordeel te bezorgen der voltooiing van het lijntje van Zwaluwe naar den Bosch. „Nu wordt door den minister gezegd dat een nieuw plan is gemaakt waardoor de Diezebrug c. s. en de voltooiing van den spoorweg Zwaluwe den Bosch wederom gecombineerd zullen wor den. De minister wil dus een voorstel doen lijnrecht in strijd met de genomen beslissing der tweede kamer, toen zij door het aannemen van het amendement besliste, dat moesten gescheiden worden de twee zaken, namelijk het lijntje Zwa luwe's Bosch en de Diezebrug met het stations emplacement den Bosch. Dit reageeren van den minister tegen een genomen besluit der staten- feneraal is daarenboven in strijd met de wet, ie wil, dat werken aan spoorwegen in exploitatie, uitgevoerd zullen worden door de exploitatie maatschappij. De herstellingen der Diezebrug c. s. moeten uitgevoerd worden door de exploitatie maatschappij en de voltooiing van Zwaluwe-den Bosch door den staat. „Dit nieuwe plan zal daarenboven ten gevolge hebben, dat den Bosch nog langer verstoken zal blijven van het middel van gemeenschap met de Langstraat, wat een groot nadeel is. Daarom meen ik in het belang van den Bosch er ten zeerste op te moeten aandringen, om dat nieuwe plan niet uit te voeren, maar overeenkomstig het besluit van de kamer alle mogelijke pogingen in het werk te stellen, ten einde het lijntje Zwaluwe naar den Bosch te voltooien. Gaarne neem ik aan, dat het nieuwe plan sympathie zal vinden bij de ingenieurs voor den aanleg van staatsspoor wegen. Het vordert meer tijd voor voltooiing dan het eenvoudig maken der aansluiting aan den bestaanden spoorweg van het lijntje Waalwijk 's Bosch. Men moet wel bedenken dat de belan gen van de ingenieurs van de staatsspoorwegen lijnrecht in strijd ziiu met die van de exploitatie maatschappij. Toen wij het amendement voor gesteld hebbenhebben wij gezegd: ingenieurs zijn menschen als gewone menschen misschien zijn zij eenigerraate meer uitgeslapen en wan neer men nu de voltooiing van eene lijn opdraagt aan iemand, die om zoo te zeggen op straat staat zoo gauw als hij er mêe klaar is, zou hij meer dan een Christen moeten zijn om zulk een lijn spoedig klaar te maken. Daarom zeiden wij toen: draag de voltooiing van dit werk op aan de maatschappij tot exploitatie van staatsspoorwe gen. „Deze maatschappij heeft er belang bij dat het spoorwegliintje Zwaluwe—den Bosch spoedig vol tooid wordt, en zal daarom spoediger werken dan de ingenieurs voor den aanleg van de staatsspoor wegen. Het stuk van Waalwijk tot Vlijmen is reeds eenige dagen in exploitatie, maar wanneer de heeren een reisgids nemen, zullen zij zien dat over het nieuwe lijntje slechts enkele treinen doorloopen, zoodat de menschen er niets of wei nig aan hebben. „In het belang van den Bosch verzoek ik aan de regeering dringend niet te reageeren tegen de beslissing der kamer van 18 Mei 1887, haar nieuwe planals in strijd met de wette laten varen en terug te komen tot het vroegere plan, waarbij de werken van elkander waren gescheiden, en de voltooiing van het lijntje op te dragen aan de exploitatie-maatschappij. De regeering bedenke, dat wanneer de exploitatie-maatschappij wil, de regeering het recht niet heeft om eenig werk aan de brug over de Dieze of op het stations-empla cement uit te voeren; dit is in strijd met de over eenkomst, goedgekeurd bij de wet van 15 No vember 1876, Staatsblad no. 210, die dergelijke werken opdraagt aan de exploitatie-maatschappij. Met welk recht zal de minister in strijd met die wet, die werken door den staat laten 'uitvoeren Als de exploitatie maatschappij aan de regeering verbiedt dat de ingenieurs voor den aanleg van de staatsspoorwegen op het terrein komen, wat zal de regeering dan doen? Gesteld, dat de ex ploitatie-maatschappij de welwillendheid heeft, aan de regeering permissie te geven dat de re geering en niet ae exploitatie-maatschappij de Diezebrug c. s. herstelle, dan mag de regeering het nog niet doen, als in strijd met de wet." Eigenlijk is en blijft de voltooiing der lijn Zwaluwe's Hertogenbosch in den bestaanden toestand, altijd een zeer gewaagd stuk Zoolang de Hedikhuizensche Dijk voor den Nieuwen Maasmond nog niet is doorgegraven, zal die spoordijk met zeer vele gevaren te kampen heb bendoch eenmaal die Maasdijk doorgegraven, zal daar geen water meer te zien zijn, dan al leen bij Zuid- en Zuidwester stormen wanneer Noord-Brabant en de Waal en de Maasstreken aan de verwoestingen zullen zijn prijs gegeven. De vraag, wie de werken moet uitvoeren de staat of de Exploitatie-Maatschappij, is zeer zeker van groot belang; doch de vraag of een spoor dijk moet gelegd en. eene Diezebrug moet ge bouwd worden naar de eischen van den be staanden toestanddan wel naar de eischen van den toestand na de voltooiing van den Nieuwen Maasmond is toch ook niet van belang ontbloot. Met de gelden is zeer roekeloos omgesprongen, omdat de groote brug in de Vlijmensche Putten in de toekomst geheel doelloos wordt. In de laatste dagen der maand Juli heeft men een stand van water te 's Hertogen bosch gezien van 4,37 M. boven AP., terwijl dienzelfden dag Moerdijk hoogwater teekende 0.70 M. beneden AP., een verschil van meer dan 5.00 meter op een af stand van circa 33 kilometer Linea recta. Dienzelfden dag [24 Juli] teekende Gorinchera 2,33 M. en 2,0*2 M. boven AP. volgens Staatscou rant N° 173; dus er bestond een verhang van meer dan 3 meter op de Nieuwe ïfrerwede. Dit verhang is bijzonder groot in dit jaargetijde. De wind was West-Zuid-West, doch er was nog geen kwestie van storm en in de gewone zo mertijden blij It het verhang op de Nieuwe Mer- wede aan 2 meter of daaromtrent. Maastricht teekende den 20 Juli 45,08 M. boven AP., na een was van drie dagen en daalde dien dag weder tot 43.75 Meter boven AP. boven de Brug. De schutsluis te Crèvecoeur was gesloten; an ders zou het peil op de Dieze nog hooger getee- kend hebbenniettegenstaande door den sterken aanvoer van Rommelwater dat riviertje tusschen Vuclit en 's Bosch reeds 4,43 M. boven AP. tee kende, omdat de uitloop door den hoogeren stand op de Maas belet was. Alle polders moesten hun regen- en kwel-wa- ter behouden velen liepen in, behalve het Bosch broek, dat roet alle kracht en inspanning keerde, door een tachtigtal arbeiders, die den dijk op- kistten en versterkten. Andere polders lieten hunne machinen werken, niettegenstaande dat systeem van uitmaling niet tegen dien lioogen stand bestand is, en de slooten voor den uitgestrekten afstand niet geregeld konden aanvoereneen dezer machines geraakte defect en de geheele toe stand zag er zeer betreurenswaardig uit. Deze groote en gewichtige vraag doet zich thans voor hoe zou de toestand geweest zijn indien de Maasmond geheel afgewerkt zou bestaan hebben Do. 6 Juli teekende 's Bosch 2,85 M. boven A P., toen Gorinchem teekende 1,85 en 1,51 M. bo ven AP., en Moerdijk 1,33 boven AP. en 0,37 mi- mus A.P.; dus een verhang van 2,24 M. [Staats courant No. 158]. De weg MoerdijkGorinchem is even lang als de nieuwe weg MoerdijkHedikhuizen dus het peil te Gorinchem zal daarom gelijk zijn aan het peil te Hedikhuizen, waardoor de rivier on bevaarbaar wordt, en de keersluis te Crèvecoeur moet gesloten blijven, oir aan de Dieze het peil van 2,10 a 2,20 M. boven AP. te bezorgen. Do. "24 Juli teekende Gorinchem 2,33 en 2,02 M. boven AP. en Moerdijk 1.48 M. boven AP. en 0.70 M. minus AP.; een verhang van 3,03 M., ver oorzaakt door den West-Zuidwesten wind; doch n u is de vraag wie van beiden de machtigste isde opstuwing op de Nieuwe Merwede tegen de twee rivieren Waal en Maas, of de opstuwing tegen het zwakke riviertje de Maas, alleen, op den Nieuwen Maasmond. Het antwoord is zeer eenvoudig. Bij Noord- en Noordoosten wind zal het peil te Hedikhuizen nog lager teekenen dan te Gorinchem omdat de aanvoer van boven rivierwater veel minder isdoch bij Zuid- en Zuidwester stormen zal het peil onberekenbaar hoog wezen omdat het zwakke riviertje de Maas alleen niet bestand is, tegen datgene wat Waal en Maas te zamen op de Nieuwe Merwede niet kunnen verzetten. Het plan der Sluizen op de Nieuwe Merwede keert daar den vloed en regelt het peil te Go rinchem waardoor Waal en Maas Dij elke eb hun overtollig water loozen en hun zand afzetten zooals meermalen breedvoerig in verschillende stukken is beschreven. De keersluis te Crèvecoeur wordt veranderd in een v-sten dam, en een nieuw kanaal op den Bosschen sloot doorgetrokken naar G eertruiden- berg. voorkomt alle overstroomingen van Dom mel en Aa. Wanneer dus een spoordijk moet aansluiten en eene Diezebrug moet gelegd worden met het oog op de toekomstdan moet de aansluiting geschieden bij hectometerpaal 2 tusschen de Honderdelsche brug en wissel no 19, uit te voe ren door den staat, en later kan als afzonderlijk werk, niets gemeens hebbende met de lijn-Crom- voirt, de Diezebrug worden verhoogd tót 8,50 M. boven A. P. boverkant railofwel indien men vol- slrekt het geld wil weggooien en een nieuwe brug wil bouwen ter dikte van 0,80 M., dan komt de bovenkant op 8,00 M. boven A.P. en blijft er toch in beide gevallen eene doorvaartruirate van van 5 M. boven het vaste peil van 2,20 M. boven A. P. op de Dieze. De geachte afgevaardigde uit Eindhoven. „Ik ben den heer afgevaardigde uit Zierikzee dank baar voor zijne bezogdheid voor den Bosch. Even goed waren ongetwijfeld de bedoelingen, die hem destijds hebben genoopt om het bewuste amende ment voor te stellen, dat door deze kamer (naar mijn bescheiden meening, helaas!) is aangenomen Ik twijfel niet, zeg ik, of die bedoelingen zijn de best mogelijkemaar dit neemt niet weg dat 's Bosch en omstreken daardoor niet worden ge baat, veel min naar vereisch geholpen. Daarom wensch ik den minister, die zeer zeker eveneens met de allerbeste bedoelingen bezield is, op het hart te drukken dat het werk goed gedaan worde, en wel in zijn geheel, maar geen half werk; dat wil zeggen: dat niet iets worde tot stand gebracht, waardoor 's Bosch en omstreken, het station in het bijzonder, niet voldoende gebaat en geholpen zijn, in welk geval bovendien het geld voor een groot deel wordt weggeworpen. „Ik wensch dus den minister beleefd maar ernstig aan te bevelen dat hij deze aangelegenheid toch vooral moge beschouwen en regelen in haar algeheelen omvang.' Zou die betuiging van dankbaarheid wel van harle gemeend zijn. Vroeger heeft de geachte afgevaardigde bij de behandeling van den Hee- rewaardschen overlaat gezegd, dat hij wenschte dat de wet wordt uitgevoerdzooals die daar ligt, niets meer maar ook niets minder, niettegen staande hijin !-zijn gemoed, niet deelt de ver wachting, die men vrij algemeen heeft van den Maasmond; doch hierop durft hij niet terug te komen. Hij strijdt hier voor den Bosch en zegt: Helaas dat het amendement van Kerkwijk c.s. is aangenomen, doch zou hij wel een helder begrip hebben van alle die plannen over Dieze brug en aansluiting Cromvoirt. Het is zeer te betwijfelen want juist door de dadelijke aan sluiting en later als afzonderlijk werk de ver hooging der Diezebrugzal het belang van den Bosch het meest gebaat worden. De minister. „Mijnheer de voorzitter I Ik had mij niet voorgesteld, dat bij behandeling van dit speciale onderwerp zoo vele zaken ter sprake zouden komen Ik ben echter bereid dadelijk te antwoorden." „Wat den Bosch betreft, raadt die geachte spre ker aan eene splitsing. Ik wijs er echter op, dat het hier wel betreft twee werken in naam, maar die in nauw verband staan. De lijn Vlijnxen-'s Bosch moet toch aansluiten aan het station en de rich ting der lijn in den omtrek van de stad, is wel degelijk afhankelijk van de inrichting van het station. Vertraging zal er niet door ontstaan. ZoQals ik x-eeds mededeelde, zijn de plannen ge reed. En als men mijzij liet ook eenigszins indirect, beschuldigt van verzuim en dralen, dan wijs ik er op dat in de drie maanden, gedurende welke ik de eer heb aan deze plaats te staan, een volledig plan ontworpen is voor dit inderdaad zeer lastige werk. Tevens verklaar ik dat er in dien tijd niets is gebleken van opzettelijke ver traging van de zijde der spoorweg-ingenieurs. Integendeel. Waar ik met hen in aanraking ben geweest, en dat heeft dikwijls plaats gehad, heb ik steeds te x-oemen gehad over hunne medewei'- king. De plannen voor den Bosch zoowel als andere heb ik steeds met bekwamen spoed ont vangen de adviezen, die ik ontving, waren zeer helderzoodat ik mij in geen opzicht over die heeren mag beklagen. Wanneer er zich dus weder bezwaren en dientengevolge vertraging mochten opdoen, dan hoop ik dat ae schuld daarvan niet gegeven zal worden aan de ingenieurs. De mi nister is overigens volkomen bereid zich over eventueele vertragingen te verantwoorden.' Het geldt hier twee werken, die wel in naam, doch in werkelijkheid niet het minste in verband staan. De lijn Vlijmen's Bosch most aan het station aansluiten en de ï'ichting der lijn moet geschieden op den bestaanden toestand. Vertraging behoeft er niet te bestaan, daar de aansluiting dadelijk kan geschieden op hectome ter paal 2tussclien de Honderdelsche brug en wissel no 19. Zooals hierboven is medegedeeld, is een nieuw plan gereeddatofschoon officieel nog niet be kend, toch reeds eenige bekerdheid gekregen heeft. Indien men eene nieuwe brug op de Dieze wil bouwen, diende men vooraf, als uitgangspunt te bepalen, welk het gemiddeld winterpeil daar zijn zal. Volgens opvatting van den waterstaat zal men na de voltooiing van den Maasmond toch nog het peil zien aan 5,00 M. boven A.P.; doch hoe men aan dat cijfer komt is moeielijk te ver klaren. Bij zuid- en zuidwesterstormen kan het peil, in die noodlottige dagen, misschien wel tot 7.00 M. boven A.P. stijgen; doch het spreekwoord zegtde grootste storm duurt geen negen dagen, en voor die enkele rampvolle dagen, die zich ge lukkig eiken winter niet voordoen, kan men toch geen brug bouwen; bovendien met het peil van 5 M. b. A. P. en eene doorvaartruimte van 4 of 5 meter, met eene matige brilgdikte van 1 meter, zou men toch het peil van 10.00 of 11,00 meter boven A.P. verkrijgen. Het zal eene altijd blijvende schande voor den watei'Staat zijnindien eene di'aaibrug gebouwd wordt aan 't peil van 10,00 M. boven A P. boven kant rail, in een spoorweg met eene verhooging van 3 metex-, boven de groote baan, op eene rivier, die men te voren haa kunnen berekenen een vast peil, zomer en winter te vei-krijgen van 2,10 a 2,20 meter boven A.P. en eene doorvaartruimte van 6,50 a 7,00 meter, afhankelijk van de nieuwe brugdikte. Dat nieuw officieel nog onbekend plan, zal den bovenkant der brug brengen op 10,00 M. boven A.P., het station verplaatsen op hectometerpaal 9, en de baan ophoogenden overweg van Vlij men brengen bij hectometer paal 3 bij de Hon derdelsche brug, zoodat de goederentreinen vóór het station blijvenen, komende van Utrecht of Nijmegen, het station en den Vlijmensclien over weg eerst moeten passeeren, om terug te rijden naar het rangeerterrein en de haven, daar die haven ook niet zal verlegd woi-den. Dat plan zal slechts het '/s gedeelte kosten van het vorige plaix. Zeer spoedigindien dit plan tot stand komt, zal men zich berouwen over die hooge borstwe ring van twee meter waarop het station geplaatst wordt, en de vele keeren, dat de overweg zal moeten gesloten worden, voor het rangeeren dei- goederentreinen die evenzoo den toegang tot het station uit de stad zullen afsnijden. De Hon derdelsche brug afbreken en verleggen mag niet, want het werk moet niet veel kosten; zoodat wanneer men dit plan volgt, zeer spoedig het gezegde van den geachten afgevaardigde uit Eind hoven zal bewaarheid worden„Daarom wensch ik den minister op het hart te drukkendat het werk goed gedaan worde en geen half werk." De oorzaak der vertraging is, dat de heeren ingenieurs een nieuw en goeakooper plan hebben uitgedacht en den minister aangeboden, voor wien het eene geheele nieuwe zaak, is en wien alle inlich tingen zeer helder toeschijnenomdat die slechts van eene zijde beschouwd wox-den. Het vorige groote plan, dat van alle zijden bijval en goedkeurig genoot, en waax-omtrent de geachte afgevaardigde uit Eindhoven in de kamer verklaard heeft, slechts een persoon tegen te hebben, is thans door liemzelven afgekeurd want in de kamer is alleen behandeld de vraagwie het werk maken moet. „De staat of de Exploitatie-Maatschappij doch het plan zelve is niet eens besproken. Het is zeer gemakkelijk te beseffen dat die heeren zich alle moeite en inspanning getx-oos- ten en alle activiteit aan den dag leggenwaar over de minister zoo roemtomdat het weer een strijden is voor zelfbehoud: doch juist het maken van dat nieuwe goedkoope plan, dat de aankop peling van de Lijn Cromvoirt na zich sleept, is die groote verti-agingdaar de aansluiting dade lijk kan geschiedenen de verhooging der Die zebrug. als afzonderlijk werk, ook afzonderlijk moet behandeld wordenwaarvoor echter die groote haast niet bestaat. De Schrijver der Brochures. Te bevragen aan het bureau dezer courant. VOOR EN ANDER Per l/8 ton pl.m. 40 pond f10, u Vie u u £0 n - 5,50 i 32 tf Alles franco thuis tegen inzending van postwissel of tegen rembours. EN worden in den kortst mogelijken tijd ten uit voer gebracht en kunnen desnoods per brief met opgaaf van lengte en loijdte besteld worden. Alle soorten LEDER en 3CHOEN- MAKERSFOURNITUREN, steeds in GROOTE KEUZE voorhanden.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1888 | | pagina 3