Notaris RANT,
K0N1GSCH1ETEH
A. J. 11ANT,; CONCERT,
KOFFIEHUIS met WACHTKAMER
NOTARIS A. J.RANT,
Kermis Baardwijk.
Aanvang 41|2 ure.
Advertentiën.
AANBESTEDING,
Het Nationale Vraagstuk,
Burgerlijke stand.
publiek verkoopen:
Zondag 9 September,
publiek verkoopen,
door 4, BVB3»
Dinsdag 11 September 1888,
BIJ APSLAG
ter herberge van -Willem Brokken, te Be-
zooien, op
Dinsdag 25 September 1888,
IN I1ET OPENBAAR VEILEN EN VERKOOPEN
op Maandag 10 September 1888,
en bij AFSLAG
op Maandag 24 Sept. 1888,
provisioneel
op Woensdag 26 September 1888,
definitief
op Woensdag 10 October 1888
Het bouwen van een
voor de SPOORWEG
HALTE Baardwijk, met
bij levering van al de ma
terialen, voor rekening van
den heer J. MULDERS,
te Waalwijk.
PRIJS f050.
No. 62 van deze courant en in No. 35 van de
Graafsche courant.
Dit 'verslag onder rubriek «Ingezonden stuk
ken'» is niet van liandteekening of aangenomen
handteekening voorzien doch het is boven al
len twijfel, om het raadsel te missen, van icien
het komt.
Om niet in herhaling te vallen, zal het t ver-
kiezelijkste wezen, slechts enkele gedeelten aan
te halen.
Onder meer zegt de schrijver„Eene discussie
tusschen den heer van der Sleijden en den minis
ter Bastert bij de behandeling der begrooting in
de tweede kamer, verschaft weinig licht. Deze
minister verklaarde nog geen tijd te hebben ge
had de zaak te onderzoeken en dus niet te we
ten of een nader W. O. moest volgen. Zijn op
volger daarentegen maakte van dit onderwerp
onmiddellijk na zijn optreden werk.
„Wat bleek hem althans wat moet men ver
moeden dat hem bleek Dat de aansluitings- en
de uitbreidingswerken, die door de kamer ge
scheiden werden, niet gescheiden behandeld kun
nen worden. Immers de minister zeide het vol
gende
«Ik heb de zaak onmiddellijk na mijne optre
ding in bewerking genomen, en in overleg met
den directeur voor de spooiwegen een nieuw
plan doen ontwerpen, dat geheel aan de vroeger
gestelde eischen voldoet, zoowel als aan de be
hoeften van den handel en de scheepvaart van
's Bosch. Dat plan is veel goedkooper dan de
vroeger aangebodene, en is sedert eenige dagen
in handen van den directeur-generaal."
Hoe is het mogelijk, wani.eer men te voren
(zeer waarschijnlijk) noch terrein noch toestand
op technisch gebied gekend heeft, buiten de vele
en meerdere drukten van zaken, die aan een mi
nisterie verbonden zijn. binnen den tijd van en
kele maanden, een degelijke en grondig plan te
kunnen maken en opleveren, zonder van de daar
bij behoorénde ingenieurs te zijn voorgelicht en
zonder hunne woorden en plannen te spreken
en voor te brengen.
De ingenieurs, overtuigd dat eene aansluiting
der liin Cromvoirt—'s Bosch in de bestaande lijn
.1 i xt,. IQ /-viln
's BoschVucht, tusschen wissel No. 19 en de
honderdelsche brug kan geschieden, en dan daar
na hun diensttijd of loopbaan zal voleind zijn,
keuren zeiven hun vroeger groot plan at, dat zij
nog koit te voren met hand en tand verdedig
den; ofschoon zij reeds zoo ver gevorderd wa
ren, dat alle waterschappen, gemeente- en pro
vinciale besturen, alsook vereenigingen van han
del en nijverheid, onder hunnen indruk, daaraan
reeds hunne instemming hadden toegezegd.
De verkeerdheden van dat nieuwe plan zijn
aangegeven en beschreven in No. 62 van deze
courant.
„De ingenieurs loopbaan is voor vele vakge-
nooten in den laatsten tijd alles behalve een
pad op rozen. Toch is er in vele opzichten re
den voor bemoediging. Waarom? Wijl de po
sitie van den ingenieur in het algemeen eene be
tere wordt. Men begint meer en meer te be
grijpen dat de werkzaamheden van technischen
aara bestuurd moeten worden door deskundigen,
dat Dilettantisme op dit gebied, evenals op ie
der ander, slechts nadeelig kan zijn."
De ingenieurs loopbaan is voor vele vnkgc-
nooten in den laatsten tijd alles behalve een pad
op rozen, omdat het getal ingenieurs te groot
wordt en de markt overvoerd is.
De positie van den ingenieur is in het alge
meen genomen statig en benijdenswaardig, indien
hij bij zijne theorie ook de praktijk beoetend
heeften wordt dan op zeer liooge waarde ge
steld.
De enkele titel van ingenieur bewijst nog niet
veel, en de Dilettant, ofschoon dit woord er als
het ware met de haren is bijgesleept, die hier
niet treedt in het vak van ingenieur, maar enkel
en alleen als terrein-kenner, zijn gevoelen geeft,
gebaseerd op waarnemingen, getoetst aan 't ge
zond verstand, is toch ook zeker niet weg te
cijferen.
De uitdrukking: ndat Dilettantisme op dit ge
bied slechts nadeelig kan zijn," is dus zeer mis
plaatst; omdat in alle zaken, wel de theorie van
den ingenieur komt, doch de praktijk van den
Dilettant; en wanneer de ingenieur te gelijker
tijd Dilettant is, èn theorie èn praktijk in zich
verecnigt, hij dan ver boven anderen te verkies
zen isdaar theorie alleen niet steekhoudend is,
terwijl praktijk in de meeste gevallen toch nog
gelukken zal.
Het is des te gemakkelijker voor den ingenieur
om den dilettant te wijzen op verkeerdheden,
zoo hij die begaan heeftwaarom het hier ook
edelmoediger en statiger zou zijn, die aan tc too-
nen, zoo die bestonden, dan met holle zinnen te
verkondigen, dat dilettantisme op dit gebied slechts
nadeelig kan zijn.
„En zonder nn in een lofrede te vervallen, ge
loof ik te mogen constateeren dat juist de inge
nieur in de Nederlandsche maatschappij hard
werkt voor een betrekkelijk laag loon dat juist
de ingenieur menigmaal veel van lichaam en
geest vergt, om zijn werk spoedig te voltooien,
hoewel hij weet dat de woorden voltooiing en
ontslag voor hem hand aan hand gaan."
Nooit heelt men hooren beweren, dat de inge
nieur in de Nederlandsche maatschappij te hard
werkt en slecht betaald wordt; en toch mag
men niet zeggen, dat er met spoed gewerkt is,
wanneer men ziet, dat de lijn Zwaluwe'sBosch
reeds duurt van 187518en met overleg, wan
neer men ook ziet de groote brug in de Vlij-
inensche Putten, die nu reeds jaren renteloos
staat, geheel achterwege had kunnen blijven en
in de toekomst geheel doelloos wordt.
„Welnu, waar dit het geval is, daar kan het
niet genoeg betreurd worden dat de eenige in
genieur-volksvertegenwoordiger bij herhaling de
meest grievende beschuldigingen jegens vakge-
nooten te berde brengt, beschuldigingen, die in
druk moeten maken op leeken, juist wijl zij door
een deskundige, die uitstekend op de hoogte kan
zijn, worden geuit. En zeker zou de publieke
opinie aan de juistheid van de woorden van den
heer van Kerkwijk niet meer twijfelen, zoo het
waar bleek te zijn dat de twee gewezen kamer
leden (even bevoegde beoordeelaars door den aard
van hun loopbaan) met hem instemden."
De ingenieur-volksvertegenwoordigerdie uit
stekend op de hoogte is, heeft hier naar over
tuiging gesproken, al hebben misschien de twee
gewezen kamerleden consideratie willen gebrui
ken. De publieke opinie twijfelt ook geenzins
aan de juistheid der woorden van den heer van
Kerkwijk, daar menige leek zelf in staat is den
langzamen gang van zaken te kunnen beoor-
deelen.
„De minister deed dit niet, integendeel, hij toe
kende dadelijk protest aan tegen de woorden van
den afgevaardigde en dekte zijne ambtenaren ten
volle met zijne verantwoordelijkheid."
Het is ook eene onmogelijkheid in die enkele
maanden, die zaken grondig onderzocht te kun
nen hebben. Men moest zich dus aan eene of
andere partij aansluiten.
„Wat nu de kwestie zelve betreft, zal eerst na
de indiening van het 2de onteigenings-wetsont-
werp of bij de behandeling der begroeting kun
nen blijken welk standpunt de minister inneemt."
De toekomst zal het leeren, waarom het niet
ondienstig is, de kamerleden voor te lichten.
„Mocht het echter blijken, dat de scheiding
door de kamer tot stand gebracht, niet volQte
houden is, zoo zal op het besluit van Mei 188/
moeten worden teruggekomen. De kamer behoelt
zich dan tiiet te laten afschrikken door het ar
gument van den heer van Kerkwijk, die van
oordeel is .dat de exploitatie-maatschappij den
staat kan beletten, werken aan in exploitatie
zijnde lijnen te verrichten. Art. 29 der overeen
komst van 1876 bepaalt wel dat werken, door
den minister en door de maatschappij noodig
geacht, door de maatschappij zullen worden uit
gevoerd op kosten van den staat, doch art. 81
geeft aan beide partijen het recht, op eigen kos
ten werken tot stand te brengen, waarvan de
noodzakelijkheid door de wederpartij niet erkend
wordt, en 'art. 32 verplicht de maatschappij alle
gedurende de exploitatie, dus ook de krachtens
art. 31 gemaakte werken, te onderhouden."
Dit is geheel van administratieven aarddoch
de redenen vermeld in no. 62 van deze courant,
bewijzen voldoende, dat de aansluiting der lijn
Cromvoort dadelijk kan geschieden op peil 7-UU
M boven A,P. en dat de Diezebrug nimmer hoo-
ger dan 8.50 M. boven A.P. bovenkant rail be
hoeft gelegd te worden. TT
De Provinciale Noordbrabantsclie en sllerto-
genbosche courant No. 188, die het stuk uit „De
Ingenieur", geheel heelt overgenomen, voegt er
nog het navolgende bij
„Aan die beschouwingen - mogen wij nog toe
voegen, dat wij den staats-ingenieur beschouwen
als den vertegenwoordiger niet slechts van het
spoorwegbelang maar tevens van het algemeen
staatsbelang, en dat men door dien invloed weg
te nemen, zich geheel stelt in handen van de
exploitatie-maatscliappij, die enkel en alleen te
waken heeft voor haar belang, met terzijde-stel
ling van alle andere dikwerf tegenstrijdige be
langen."
De ingenieur, behoorende bij het korps rijks
waterstaat, is zeker in alle opzichten de eeijig
onpartijdige man. De ingenieur, behoorende bij
de exploitatie-maatschappij, zal altijd het belang
dier maatschappij trachten te stellen boven elk
ander belangdoch de ingenieur, behoorende bij
den aanleg van staatsspoorwegen, om reden hij
vooraf weet dat zijne betrekking ophoudt te be
staan zoodra die werken zullen zijn afgewerkt,
en vermits met het einde van dit werk ook het
einde van zijne betrekking genaderd is, is zeer
zeker in alle opzichten ae minst onpartijdige
persoon.
„Het standpunt van den staats-ingenieur daar
entegen geeft een waarborg, behoorlijk rekening
wordt gehouden met alle algemeene belangen
het geeft aan partijen vertrouwen en werkt het
onderling overleg in de hand."
Indien aan de betrekking van staats-ingenieur
bij den aanleg van staatsspoorwegen, niet ver
bonden waseinde werk ook einde betrekking.
„Hoewel wij verzekerd zijn, dat noch de ver
tegenwoordiging, noch de minister, door bloote
insinuatien af te brengen zijn van een stelsel,
dat de beste vruchten heeft gedragen, toch vleien
wij ons, dat in de vertegenwoordiging onder
alle partijen stemmen zullen opgaan tegen een
toeleg, als waarvan hier sprake is."
Het stelsel van staatsingenieur bij den aanleg
van staatsspoorwegen heeft zeker goede vruchten
gedragen, en hieraan heeft ook niemand ooit ge
twijfeld; doch nu het einde nabij is, zullen mi
nister en vertegenwoordiging zeer goed begrij
pen, dat die zelfde zienswijze thans vervaltwaar
om, onder alle partijen, de stemmen unaniem
zullen opgaan, om de aansluiting der lijn Orom-
voort—'s Bosch geheel af te scheiden van de ver
grooting van stations-emplacement én verhoo
ging der Diezebrug.
„Gaf reeds de heer van Baar blijk van een goed
doorzicht in deze aangelegenheid, wij vertrouwen,
dat hij het oog op deze materie zal blijven ge
vestigd houden."
Het weinige doorzicht dat de heer van Baar
in deze zaak getoond heelt, is reeds vroeger be
sproken, en behoeft thans niet weder opgehel
derd te worden.
Diezelfde courant No. 199 bevat nog een be-
richt overgenomen uit de N. Rott. Ct. luidende:
Volgens aanschrijving uit den Haag is de ont
eigening van gronden ter voltooiing van den
spoorweg van Vlijmen's Bosch tijdelijk gestaakt,
vermoedelijk in verband met nieuwe plannen
tot verbouwing van het station te 's Bosch. In
hoeverre nu die verhouding noodzakelijk is in
het midden gelaten, mag het toch onbegrijpelijk
heeten, dat van de zijde van 's Boscli zelf niet
met alle kracht wordt aangedrongen op voltooi
ing van den spoorweg, wat dan ook later noodig
zal blijken voor het station te 's Bosch, want nu
met 1 October eene goede dienstregeling op het
baanvak VlijmenZwaluwe schijnt te worden
ingevoerd, kan het niet anders ot meer en meer
zullen da handelsbetrekkingen tusschen de Lang
straat en 's Bosch minder worden en zich verleg
gen naar de Ilollandsche steden. Men beweert,
dat de voltooiing van den spoorweg nog drie
jaren zal duren het is toch zeer begrijpelijk, dai.
in zoodanig tijdvak bij een goede verbinding in
ééne richting de meeste betrekkingen zich in die
richting zullen verplaatsen."
Verder voegt die courant er nog bij en zegt
„ten krachtigste te moeten opkomen tegen de voor
stelling, als zou van de zijde van 's Hertogenbosch
niets gedaan zijn, om de aansluiting te bespoe
digen.
„Dat men reeds jaren lang in de weer is ge
weest om aan te dringen op de voltooiing der
sedert 1875 gedecreteerde lijn.
„Dat bij herhaling van alle zijden, zoo bij adres
sen als door deputatiën krachtige stemmen naar
's Hage zijn opgegaan om de noodzakelijkheid
der aansluiting en daarmede in verband staande
werken te betoogen.
„Dat het bekende votum der tweede kamer de
zaak weder geheel op losse schroeven heelt gezet
en men thans weder met nieuwe plannen is be
gonnen.
„Dat na al de aangewende moeite en na al die
teleurstelling, die de gemeente ondervonden heeft,
men ten minste den Bosch het verwijt snare, dat
hij niet voor zijne belangen gestreden heeft, en
dat het zijn eigen schuld nfet is, wanneer hij
schade lijdt."
Dit laatste doet duidelijk inzien dat men te
's Hertogenbosch blind is, en blind blijven wil. In
dien de Bosschenaar slechts zijne oogen opent,
zal hij moeten bekennen, dat de aansluiting met
alle verdere werken dadelijk geschieden kan. zoo
als hierboven is aangegeven; doch dat men zich
steeds laat voorlichten, door den ingenieur be
hoorende bij den aanleg van staatsspoorwegen,
die het reeds zoo ver gebracht heeft, dat hij een
minister tot zijn kant heeft weten over te halen;
en de Bosschenaar zelve niet begrijpt en niet in
ziet, dat de belangen der stad en van de geheele
Langstraat worden ten achtergesteld aanzijn pei-
soonlijk belang, dat enkel ten doel heeft, ofwel
groote werken te maken, die langen tijd duren
moeten, olwel den tijd door te brengen met het
maken van plannen en teekeningenzoodat liet
hem vrij onverschillig zal wezen, of het nieuwe
plan, dut de minister beloofd heeft in de lomer
te zullen voorbrengen, zal worden aangenomen ot
verworpenindien hij, op welke wijze ook, slechts
voorkomen kan, dat de lijn dadelijk wordt aan
gesloten en de Diezebrug wordt uitgesteld tot
later werk. Men zij dus bedacht, dat wanneer
men blijft voortgaan dien raadsman gehoor te
verleer.en, die hier alleenlijk strijdt voor eigen
belang, de stad het zich zelve zal te wijten
hebben, als later blijken zal, dat zij wel degelijk
schade lijdt, door het verplaatsen van den han
del van 'de geheele Langstraat.
De sclirijver der Brochures.
DRUNfcN.
ONDERTROUWD: Anthoni van Hoorn en Ca
tharina Brok.
GEBOREN Johannes Z. van Cornells van Hal
en Hendrika van Esch. Petrus Andreas
Z. van Jan Baptist deVisscher en üathari-
iia Snijders. Johannes Adrianus Z. van
Martinus Lambertus van den Hoven en Jo
hanna Maria van Beijnen. Johannes
Adrianus Z. van Martinus van der Sanden
en Johanna van Iersel. Johanna D. van
Johannes Klerks en Johanna Pullen.
Goverdina D. van Johannes Vissers en Wou-
terina van den Hoven.
OVERLEDEN Anna Maria van der Flaes echt-
genoote van Hendrikus Godefridus Clerkx
65 j. Johanna Klerk 7 m. Theodorus
Brok eerst wed. van Adriana Robben, daar
na wed. van Ardina Bardina van der Aa
thans echtgenoot van Katharina Pijnenborg
74 j. Johanna Cornelia van der Aa 17
maanden.
SPRANG.
GEBOREN: Machiel Wouter Z. van Joost Mo-
legraaf en Cornelia van Oosterhout. Eli
sabeth D. van Maarten Teunis van Thielen
en Adriana van Dommelen.
OVERLEDEN: Pieternella van Oosterhout 22
iu. Clasina Maria Snijders 11 j. Johan
nes Gerrit Frings 21 j. Cornelia Dirkje
in 't Veld 2 m. Petrus van Gorkum wedr.
van Hendrika de Nijs 76 j. Anna Tref
fers lm. Hendrika Versteeg 73 j.
Leena Roelofs 3 m. Josijna Jacoba Hol
ster 1 m. Levenloos aangegeven kind van
Hendrik Willem Ockers en Bastiana Craaijo.
HUWELIJKSAFKONDIGING: Johannes van den
Hoek 27 j. van Vrijlioeven-Cappel met Geer-
truida Wagemakers 21 jn. van Capelle.
Laurens Antonie Rijken 29 j, metJohanna
Willi el mina Rijken 24 j. van Capelle.
te WAALWIJK, zal ten verzoeke van
mej. de weduwe P. ADRIAANSE, te Be—
zooien
BIJ VEILING:
ter herberge van Martien van Poppel, te
Bezooien, op
telkens des avonds 7 uur,
Onder Bezooien
EEN HUIS, waarin „vergunning" en
goed beklante kruidenierswinkel, met
ÉR-E en TUIN daarachter, sectie D. nos.
214, 735 en 736, samen groot 11 aren 10
centiaren.
te Waalwijk, zal ter herberge van TH.
VAN LOON, in de Korenbeurs, te Waal
wijk, bij VEILING
telkens des avonds 7 uur,
Onder Waalwijk.
Koop I. Een huis, erf en bouwland
sectie B. nos 605 en 606, groot 55
aren 90 centiaren.
Koop II. Een perceel wei- en bouwland
over de 2e Zeine, sectie B. nos 323
en 504, groot 88 aren 30 centiaren.
Een en ander behoorende aan Matheus
van Vuuren, landbouwer, te Waalwijk.
Bij gelegenheid der KERMIS
van den doelen „SORANUS", gevestigd
bij den heer A. MULDERS.
te geven door de harmonie l'Espérance
van JVaalioijk.
Entree vooj niet leden 10 cent.
NOTARIS
te Waalwijk, zal voor den WelEdel Geb.
Ileer A. C. DROSSAERTS van Drongelen,
te 's Hage, in 't Veeihuis te Brongelen bij
de Weduwe Phlip Uithoven,
telkens des avonds 7 uur,
onder Bezooien
Koop I. Hooiland, sectie B. no 104,
groot (na aftrek van hetgeen aan den
staat is verkocht) per resto 1.15,90
hectare.
Koop II. Hooiland,langs den Zomerdijk,
ten noorden van het perceel van „den
Armen7'sectie B. nos 114 groot
1.01.50 hectare.
Koop III. Weilandvóór de spoorlijn,
sectie C. nos 186 en 721, ten wes
ten van de Steeg, tusschen de per-
ceelen van de Diaconie (west) en van
Mej. M. Ver wiel (oost) groot 65,90
aren.
Koop IV. Weiland, achter koop III, over
de spoorlijn, sectie C. no 720, groot
12,60 aren, helend evenals koop III
Koop V. Wei- en bouwland, vóór de
spoorlijn, ten oosten van de Steeg,
sectie C. nos 37 7 en 808 groot
70,70 aren, tusschen de perceelen
van mej. J. E. Drossaerts en van
den heer C. A. A. D. Drossaerts.
Koop VI. Wei- en bouwland, achter
koop V, over de spoorlijn, sectie C.
no 807, groot 89,90 aren, gelegen
eu helend als koop V.
Koop VII. Bouwlandachter koop VI
van de Richtspad tot aan de Sprang-
sche weg, sectie C nos 375, groot
64 aren.
Informatiën worden verstrekt door de no
tarissen METMAN te Wateringen en RANT
voornoemd.
op DONDERDAG 13 September 1888,
vies namiddags ten 5 ure, in het koffiehuis
van den heer A. MULDERS, te Baard
wijk, van
Bestek en teekening liggen ter inzage in
voornoemd koffiehuis en bij den heer V. J.
GERRIS, te Waalwijk.
Aanwijzing op den dag der aanbesteding
des namiddags ten 3 ure.
Inlichtingen te bekomen bij Jos. van
Ree, BouwJcundige te Waalwijk.
Bij den uil gever A. E G M O N D, te
ENKHUIZEN, is verscheneu
De Wedstrijd van Amsterdam en
Antwerpen,
Civiel Ingenieur.
Deze belangrijke Brochurewaarin de
afslui ting van de Zuiderzee in ver
band met eene betere verbinding
van Amsterdam met de Noordzee behandeld
wordt, is bij eiken solieden boekhandelaar
verkrijgbaar. Naar plaatsen, waar geen boek
handelaar gevestigd is, zendt de uitgever het
werk franco, na ontvangst van een postwissel.