Notaris RANT, K0N1GSCH1ETEH A. J. 11ANT,; CONCERT, KOFFIEHUIS met WACHTKAMER NOTARIS A. J.RANT, Kermis Baardwijk. Aanvang 41|2 ure. Advertentiën. AANBESTEDING, Het Nationale Vraagstuk, Burgerlijke stand. publiek verkoopen: Zondag 9 September, publiek verkoopen, door 4, BVB3» Dinsdag 11 September 1888, BIJ APSLAG ter herberge van -Willem Brokken, te Be- zooien, op Dinsdag 25 September 1888, IN I1ET OPENBAAR VEILEN EN VERKOOPEN op Maandag 10 September 1888, en bij AFSLAG op Maandag 24 Sept. 1888, provisioneel op Woensdag 26 September 1888, definitief op Woensdag 10 October 1888 Het bouwen van een voor de SPOORWEG HALTE Baardwijk, met bij levering van al de ma terialen, voor rekening van den heer J. MULDERS, te Waalwijk. PRIJS f050. No. 62 van deze courant en in No. 35 van de Graafsche courant. Dit 'verslag onder rubriek «Ingezonden stuk ken'» is niet van liandteekening of aangenomen handteekening voorzien doch het is boven al len twijfel, om het raadsel te missen, van icien het komt. Om niet in herhaling te vallen, zal het t ver- kiezelijkste wezen, slechts enkele gedeelten aan te halen. Onder meer zegt de schrijver„Eene discussie tusschen den heer van der Sleijden en den minis ter Bastert bij de behandeling der begrooting in de tweede kamer, verschaft weinig licht. Deze minister verklaarde nog geen tijd te hebben ge had de zaak te onderzoeken en dus niet te we ten of een nader W. O. moest volgen. Zijn op volger daarentegen maakte van dit onderwerp onmiddellijk na zijn optreden werk. „Wat bleek hem althans wat moet men ver moeden dat hem bleek Dat de aansluitings- en de uitbreidingswerken, die door de kamer ge scheiden werden, niet gescheiden behandeld kun nen worden. Immers de minister zeide het vol gende «Ik heb de zaak onmiddellijk na mijne optre ding in bewerking genomen, en in overleg met den directeur voor de spooiwegen een nieuw plan doen ontwerpen, dat geheel aan de vroeger gestelde eischen voldoet, zoowel als aan de be hoeften van den handel en de scheepvaart van 's Bosch. Dat plan is veel goedkooper dan de vroeger aangebodene, en is sedert eenige dagen in handen van den directeur-generaal." Hoe is het mogelijk, wani.eer men te voren (zeer waarschijnlijk) noch terrein noch toestand op technisch gebied gekend heeft, buiten de vele en meerdere drukten van zaken, die aan een mi nisterie verbonden zijn. binnen den tijd van en kele maanden, een degelijke en grondig plan te kunnen maken en opleveren, zonder van de daar bij behoorénde ingenieurs te zijn voorgelicht en zonder hunne woorden en plannen te spreken en voor te brengen. De ingenieurs, overtuigd dat eene aansluiting der liin Cromvoirt—'s Bosch in de bestaande lijn .1 i xt,. IQ /-viln 's BoschVucht, tusschen wissel No. 19 en de honderdelsche brug kan geschieden, en dan daar na hun diensttijd of loopbaan zal voleind zijn, keuren zeiven hun vroeger groot plan at, dat zij nog koit te voren met hand en tand verdedig den; ofschoon zij reeds zoo ver gevorderd wa ren, dat alle waterschappen, gemeente- en pro vinciale besturen, alsook vereenigingen van han del en nijverheid, onder hunnen indruk, daaraan reeds hunne instemming hadden toegezegd. De verkeerdheden van dat nieuwe plan zijn aangegeven en beschreven in No. 62 van deze courant. „De ingenieurs loopbaan is voor vele vakge- nooten in den laatsten tijd alles behalve een pad op rozen. Toch is er in vele opzichten re den voor bemoediging. Waarom? Wijl de po sitie van den ingenieur in het algemeen eene be tere wordt. Men begint meer en meer te be grijpen dat de werkzaamheden van technischen aara bestuurd moeten worden door deskundigen, dat Dilettantisme op dit gebied, evenals op ie der ander, slechts nadeelig kan zijn." De ingenieurs loopbaan is voor vele vnkgc- nooten in den laatsten tijd alles behalve een pad op rozen, omdat het getal ingenieurs te groot wordt en de markt overvoerd is. De positie van den ingenieur is in het alge meen genomen statig en benijdenswaardig, indien hij bij zijne theorie ook de praktijk beoetend heeften wordt dan op zeer liooge waarde ge steld. De enkele titel van ingenieur bewijst nog niet veel, en de Dilettant, ofschoon dit woord er als het ware met de haren is bijgesleept, die hier niet treedt in het vak van ingenieur, maar enkel en alleen als terrein-kenner, zijn gevoelen geeft, gebaseerd op waarnemingen, getoetst aan 't ge zond verstand, is toch ook zeker niet weg te cijferen. De uitdrukking: ndat Dilettantisme op dit ge bied slechts nadeelig kan zijn," is dus zeer mis plaatst; omdat in alle zaken, wel de theorie van den ingenieur komt, doch de praktijk van den Dilettant; en wanneer de ingenieur te gelijker tijd Dilettant is, èn theorie èn praktijk in zich verecnigt, hij dan ver boven anderen te verkies zen isdaar theorie alleen niet steekhoudend is, terwijl praktijk in de meeste gevallen toch nog gelukken zal. Het is des te gemakkelijker voor den ingenieur om den dilettant te wijzen op verkeerdheden, zoo hij die begaan heeftwaarom het hier ook edelmoediger en statiger zou zijn, die aan tc too- nen, zoo die bestonden, dan met holle zinnen te verkondigen, dat dilettantisme op dit gebied slechts nadeelig kan zijn. „En zonder nn in een lofrede te vervallen, ge loof ik te mogen constateeren dat juist de inge nieur in de Nederlandsche maatschappij hard werkt voor een betrekkelijk laag loon dat juist de ingenieur menigmaal veel van lichaam en geest vergt, om zijn werk spoedig te voltooien, hoewel hij weet dat de woorden voltooiing en ontslag voor hem hand aan hand gaan." Nooit heelt men hooren beweren, dat de inge nieur in de Nederlandsche maatschappij te hard werkt en slecht betaald wordt; en toch mag men niet zeggen, dat er met spoed gewerkt is, wanneer men ziet, dat de lijn Zwaluwe'sBosch reeds duurt van 187518en met overleg, wan neer men ook ziet de groote brug in de Vlij- inensche Putten, die nu reeds jaren renteloos staat, geheel achterwege had kunnen blijven en in de toekomst geheel doelloos wordt. „Welnu, waar dit het geval is, daar kan het niet genoeg betreurd worden dat de eenige in genieur-volksvertegenwoordiger bij herhaling de meest grievende beschuldigingen jegens vakge- nooten te berde brengt, beschuldigingen, die in druk moeten maken op leeken, juist wijl zij door een deskundige, die uitstekend op de hoogte kan zijn, worden geuit. En zeker zou de publieke opinie aan de juistheid van de woorden van den heer van Kerkwijk niet meer twijfelen, zoo het waar bleek te zijn dat de twee gewezen kamer leden (even bevoegde beoordeelaars door den aard van hun loopbaan) met hem instemden." De ingenieur-volksvertegenwoordigerdie uit stekend op de hoogte is, heeft hier naar over tuiging gesproken, al hebben misschien de twee gewezen kamerleden consideratie willen gebrui ken. De publieke opinie twijfelt ook geenzins aan de juistheid der woorden van den heer van Kerkwijk, daar menige leek zelf in staat is den langzamen gang van zaken te kunnen beoor- deelen. „De minister deed dit niet, integendeel, hij toe kende dadelijk protest aan tegen de woorden van den afgevaardigde en dekte zijne ambtenaren ten volle met zijne verantwoordelijkheid." Het is ook eene onmogelijkheid in die enkele maanden, die zaken grondig onderzocht te kun nen hebben. Men moest zich dus aan eene of andere partij aansluiten. „Wat nu de kwestie zelve betreft, zal eerst na de indiening van het 2de onteigenings-wetsont- werp of bij de behandeling der begroeting kun nen blijken welk standpunt de minister inneemt." De toekomst zal het leeren, waarom het niet ondienstig is, de kamerleden voor te lichten. „Mocht het echter blijken, dat de scheiding door de kamer tot stand gebracht, niet volQte houden is, zoo zal op het besluit van Mei 188/ moeten worden teruggekomen. De kamer behoelt zich dan tiiet te laten afschrikken door het ar gument van den heer van Kerkwijk, die van oordeel is .dat de exploitatie-maatschappij den staat kan beletten, werken aan in exploitatie zijnde lijnen te verrichten. Art. 29 der overeen komst van 1876 bepaalt wel dat werken, door den minister en door de maatschappij noodig geacht, door de maatschappij zullen worden uit gevoerd op kosten van den staat, doch art. 81 geeft aan beide partijen het recht, op eigen kos ten werken tot stand te brengen, waarvan de noodzakelijkheid door de wederpartij niet erkend wordt, en 'art. 32 verplicht de maatschappij alle gedurende de exploitatie, dus ook de krachtens art. 31 gemaakte werken, te onderhouden." Dit is geheel van administratieven aarddoch de redenen vermeld in no. 62 van deze courant, bewijzen voldoende, dat de aansluiting der lijn Cromvoort dadelijk kan geschieden op peil 7-UU M boven A,P. en dat de Diezebrug nimmer hoo- ger dan 8.50 M. boven A.P. bovenkant rail be hoeft gelegd te worden. TT De Provinciale Noordbrabantsclie en sllerto- genbosche courant No. 188, die het stuk uit „De Ingenieur", geheel heelt overgenomen, voegt er nog het navolgende bij „Aan die beschouwingen - mogen wij nog toe voegen, dat wij den staats-ingenieur beschouwen als den vertegenwoordiger niet slechts van het spoorwegbelang maar tevens van het algemeen staatsbelang, en dat men door dien invloed weg te nemen, zich geheel stelt in handen van de exploitatie-maatscliappij, die enkel en alleen te waken heeft voor haar belang, met terzijde-stel ling van alle andere dikwerf tegenstrijdige be langen." De ingenieur, behoorende bij het korps rijks waterstaat, is zeker in alle opzichten de eeijig onpartijdige man. De ingenieur, behoorende bij de exploitatie-maatschappij, zal altijd het belang dier maatschappij trachten te stellen boven elk ander belangdoch de ingenieur, behoorende bij den aanleg van staatsspoorwegen, om reden hij vooraf weet dat zijne betrekking ophoudt te be staan zoodra die werken zullen zijn afgewerkt, en vermits met het einde van dit werk ook het einde van zijne betrekking genaderd is, is zeer zeker in alle opzichten ae minst onpartijdige persoon. „Het standpunt van den staats-ingenieur daar entegen geeft een waarborg, behoorlijk rekening wordt gehouden met alle algemeene belangen het geeft aan partijen vertrouwen en werkt het onderling overleg in de hand." Indien aan de betrekking van staats-ingenieur bij den aanleg van staatsspoorwegen, niet ver bonden waseinde werk ook einde betrekking. „Hoewel wij verzekerd zijn, dat noch de ver tegenwoordiging, noch de minister, door bloote insinuatien af te brengen zijn van een stelsel, dat de beste vruchten heeft gedragen, toch vleien wij ons, dat in de vertegenwoordiging onder alle partijen stemmen zullen opgaan tegen een toeleg, als waarvan hier sprake is." Het stelsel van staatsingenieur bij den aanleg van staatsspoorwegen heeft zeker goede vruchten gedragen, en hieraan heeft ook niemand ooit ge twijfeld; doch nu het einde nabij is, zullen mi nister en vertegenwoordiging zeer goed begrij pen, dat die zelfde zienswijze thans vervaltwaar om, onder alle partijen, de stemmen unaniem zullen opgaan, om de aansluiting der lijn Orom- voort—'s Bosch geheel af te scheiden van de ver grooting van stations-emplacement én verhoo ging der Diezebrug. „Gaf reeds de heer van Baar blijk van een goed doorzicht in deze aangelegenheid, wij vertrouwen, dat hij het oog op deze materie zal blijven ge vestigd houden." Het weinige doorzicht dat de heer van Baar in deze zaak getoond heelt, is reeds vroeger be sproken, en behoeft thans niet weder opgehel derd te worden. Diezelfde courant No. 199 bevat nog een be- richt overgenomen uit de N. Rott. Ct. luidende: Volgens aanschrijving uit den Haag is de ont eigening van gronden ter voltooiing van den spoorweg van Vlijmen's Bosch tijdelijk gestaakt, vermoedelijk in verband met nieuwe plannen tot verbouwing van het station te 's Bosch. In hoeverre nu die verhouding noodzakelijk is in het midden gelaten, mag het toch onbegrijpelijk heeten, dat van de zijde van 's Boscli zelf niet met alle kracht wordt aangedrongen op voltooi ing van den spoorweg, wat dan ook later noodig zal blijken voor het station te 's Bosch, want nu met 1 October eene goede dienstregeling op het baanvak VlijmenZwaluwe schijnt te worden ingevoerd, kan het niet anders ot meer en meer zullen da handelsbetrekkingen tusschen de Lang straat en 's Bosch minder worden en zich verleg gen naar de Ilollandsche steden. Men beweert, dat de voltooiing van den spoorweg nog drie jaren zal duren het is toch zeer begrijpelijk, dai. in zoodanig tijdvak bij een goede verbinding in ééne richting de meeste betrekkingen zich in die richting zullen verplaatsen." Verder voegt die courant er nog bij en zegt „ten krachtigste te moeten opkomen tegen de voor stelling, als zou van de zijde van 's Hertogenbosch niets gedaan zijn, om de aansluiting te bespoe digen. „Dat men reeds jaren lang in de weer is ge weest om aan te dringen op de voltooiing der sedert 1875 gedecreteerde lijn. „Dat bij herhaling van alle zijden, zoo bij adres sen als door deputatiën krachtige stemmen naar 's Hage zijn opgegaan om de noodzakelijkheid der aansluiting en daarmede in verband staande werken te betoogen. „Dat het bekende votum der tweede kamer de zaak weder geheel op losse schroeven heelt gezet en men thans weder met nieuwe plannen is be gonnen. „Dat na al de aangewende moeite en na al die teleurstelling, die de gemeente ondervonden heeft, men ten minste den Bosch het verwijt snare, dat hij niet voor zijne belangen gestreden heeft, en dat het zijn eigen schuld nfet is, wanneer hij schade lijdt." Dit laatste doet duidelijk inzien dat men te 's Hertogenbosch blind is, en blind blijven wil. In dien de Bosschenaar slechts zijne oogen opent, zal hij moeten bekennen, dat de aansluiting met alle verdere werken dadelijk geschieden kan. zoo als hierboven is aangegeven; doch dat men zich steeds laat voorlichten, door den ingenieur be hoorende bij den aanleg van staatsspoorwegen, die het reeds zoo ver gebracht heeft, dat hij een minister tot zijn kant heeft weten over te halen; en de Bosschenaar zelve niet begrijpt en niet in ziet, dat de belangen der stad en van de geheele Langstraat worden ten achtergesteld aanzijn pei- soonlijk belang, dat enkel ten doel heeft, ofwel groote werken te maken, die langen tijd duren moeten, olwel den tijd door te brengen met het maken van plannen en teekeningenzoodat liet hem vrij onverschillig zal wezen, of het nieuwe plan, dut de minister beloofd heeft in de lomer te zullen voorbrengen, zal worden aangenomen ot verworpenindien hij, op welke wijze ook, slechts voorkomen kan, dat de lijn dadelijk wordt aan gesloten en de Diezebrug wordt uitgesteld tot later werk. Men zij dus bedacht, dat wanneer men blijft voortgaan dien raadsman gehoor te verleer.en, die hier alleenlijk strijdt voor eigen belang, de stad het zich zelve zal te wijten hebben, als later blijken zal, dat zij wel degelijk schade lijdt, door het verplaatsen van den han del van 'de geheele Langstraat. De sclirijver der Brochures. DRUNfcN. ONDERTROUWD: Anthoni van Hoorn en Ca tharina Brok. GEBOREN Johannes Z. van Cornells van Hal en Hendrika van Esch. Petrus Andreas Z. van Jan Baptist deVisscher en üathari- iia Snijders. Johannes Adrianus Z. van Martinus Lambertus van den Hoven en Jo hanna Maria van Beijnen. Johannes Adrianus Z. van Martinus van der Sanden en Johanna van Iersel. Johanna D. van Johannes Klerks en Johanna Pullen. Goverdina D. van Johannes Vissers en Wou- terina van den Hoven. OVERLEDEN Anna Maria van der Flaes echt- genoote van Hendrikus Godefridus Clerkx 65 j. Johanna Klerk 7 m. Theodorus Brok eerst wed. van Adriana Robben, daar na wed. van Ardina Bardina van der Aa thans echtgenoot van Katharina Pijnenborg 74 j. Johanna Cornelia van der Aa 17 maanden. SPRANG. GEBOREN: Machiel Wouter Z. van Joost Mo- legraaf en Cornelia van Oosterhout. Eli sabeth D. van Maarten Teunis van Thielen en Adriana van Dommelen. OVERLEDEN: Pieternella van Oosterhout 22 iu. Clasina Maria Snijders 11 j. Johan nes Gerrit Frings 21 j. Cornelia Dirkje in 't Veld 2 m. Petrus van Gorkum wedr. van Hendrika de Nijs 76 j. Anna Tref fers lm. Hendrika Versteeg 73 j. Leena Roelofs 3 m. Josijna Jacoba Hol ster 1 m. Levenloos aangegeven kind van Hendrik Willem Ockers en Bastiana Craaijo. HUWELIJKSAFKONDIGING: Johannes van den Hoek 27 j. van Vrijlioeven-Cappel met Geer- truida Wagemakers 21 jn. van Capelle. Laurens Antonie Rijken 29 j, metJohanna Willi el mina Rijken 24 j. van Capelle. te WAALWIJK, zal ten verzoeke van mej. de weduwe P. ADRIAANSE, te Be— zooien BIJ VEILING: ter herberge van Martien van Poppel, te Bezooien, op telkens des avonds 7 uur, Onder Bezooien EEN HUIS, waarin „vergunning" en goed beklante kruidenierswinkel, met ÉR-E en TUIN daarachter, sectie D. nos. 214, 735 en 736, samen groot 11 aren 10 centiaren. te Waalwijk, zal ter herberge van TH. VAN LOON, in de Korenbeurs, te Waal wijk, bij VEILING telkens des avonds 7 uur, Onder Waalwijk. Koop I. Een huis, erf en bouwland sectie B. nos 605 en 606, groot 55 aren 90 centiaren. Koop II. Een perceel wei- en bouwland over de 2e Zeine, sectie B. nos 323 en 504, groot 88 aren 30 centiaren. Een en ander behoorende aan Matheus van Vuuren, landbouwer, te Waalwijk. Bij gelegenheid der KERMIS van den doelen „SORANUS", gevestigd bij den heer A. MULDERS. te geven door de harmonie l'Espérance van JVaalioijk. Entree vooj niet leden 10 cent. NOTARIS te Waalwijk, zal voor den WelEdel Geb. Ileer A. C. DROSSAERTS van Drongelen, te 's Hage, in 't Veeihuis te Brongelen bij de Weduwe Phlip Uithoven, telkens des avonds 7 uur, onder Bezooien Koop I. Hooiland, sectie B. no 104, groot (na aftrek van hetgeen aan den staat is verkocht) per resto 1.15,90 hectare. Koop II. Hooiland,langs den Zomerdijk, ten noorden van het perceel van „den Armen7'sectie B. nos 114 groot 1.01.50 hectare. Koop III. Weilandvóór de spoorlijn, sectie C. nos 186 en 721, ten wes ten van de Steeg, tusschen de per- ceelen van de Diaconie (west) en van Mej. M. Ver wiel (oost) groot 65,90 aren. Koop IV. Weiland, achter koop III, over de spoorlijn, sectie C. no 720, groot 12,60 aren, helend evenals koop III Koop V. Wei- en bouwland, vóór de spoorlijn, ten oosten van de Steeg, sectie C. nos 37 7 en 808 groot 70,70 aren, tusschen de perceelen van mej. J. E. Drossaerts en van den heer C. A. A. D. Drossaerts. Koop VI. Wei- en bouwland, achter koop V, over de spoorlijn, sectie C. no 807, groot 89,90 aren, gelegen eu helend als koop V. Koop VII. Bouwlandachter koop VI van de Richtspad tot aan de Sprang- sche weg, sectie C nos 375, groot 64 aren. Informatiën worden verstrekt door de no tarissen METMAN te Wateringen en RANT voornoemd. op DONDERDAG 13 September 1888, vies namiddags ten 5 ure, in het koffiehuis van den heer A. MULDERS, te Baard wijk, van Bestek en teekening liggen ter inzage in voornoemd koffiehuis en bij den heer V. J. GERRIS, te Waalwijk. Aanwijzing op den dag der aanbesteding des namiddags ten 3 ure. Inlichtingen te bekomen bij Jos. van Ree, BouwJcundige te Waalwijk. Bij den uil gever A. E G M O N D, te ENKHUIZEN, is verscheneu De Wedstrijd van Amsterdam en Antwerpen, Civiel Ingenieur. Deze belangrijke Brochurewaarin de afslui ting van de Zuiderzee in ver band met eene betere verbinding van Amsterdam met de Noordzee behandeld wordt, is bij eiken solieden boekhandelaar verkrijgbaar. Naar plaatsen, waar geen boek handelaar gevestigd is, zendt de uitgever het werk franco, na ontvangst van een postwissel.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1888 | | pagina 3