A. J. RANT, HOOI- WEI- INMHIWLMD, Garouille! Eamgarens. MEEST GERENOMMEERDE „DAMES" KUNSTVRUCHTEN Naaimachines. j. li. i hr' iiiti'ira Nicolaas-Etalage WAALWIJK. GalanterieënKinderspeelgoederen WILLEM COPPENS. ST. NICOLA AS. ST. NICOL A AS-ET AL A GE E.G. Speekenbrink Advertentiën, PRIMA! A frikaansche Be ö§ït!e-?ai Delft. ZUIDER- Stoomtramweg - Maatschappij. MAEEI.A&B CONCURREERENDE PRIJZEN. St. NICQLAAS-ARTIKELEN. geiew V„ Handelsberichten. Burgerlijke stand. publiek verhuren PRIMA PRIMA SPECIALITEIT cj dotieesbrnj Bradfordsche merken, WAALWIJK. gpl§r* De Ondergeteekeiide Gebrs. Ver wiel. COLPORTEUR in Huiden en leder AMSTERDAM. Er is vau ALLES en voor ieder wat te vinden. Mijnheer de Redacteur Een vermakelijk (ik mag zeggen het non plus ultra) staaltje van onzin leverde in de Nieuwe Bredasclie Courant van Woensdag jl. een zekere V., zich noemende opmerker en lid van Chrispijn te Waalwijk. oor de talrijke bewijzen van belang stelling, bij gelegenheid onzer gouden brui loft van Waal wijk^s ingezetenen ondervonden, betuigen wij bij deze onzen oprechten dank. M. VERMEER Voor goed zwaar zoolleder is meer vraag, daar de winterbehoefte zich begint te doen gevoelenterwijl er voor militair gebruik mede veel wordt aangekocht. en Echtgenoote. Waalwijk, 1 Dec. 1888. DE NOTARIS te "Waalwijk, zal op Maandag 10 December, 's avonds 7 uur, ter herberge van WOU TER PULLENS, in het Vosje, te Baardwijk Voor 4 jaren gelegen in den Buiten- en Binnenpolder van Baardwijkbehoorende aan de Kerk der Hervormde Gemeente aldaar, zijnde 11 per- ceelen. Bij biljetten breeder omschreven. Ontvangen eene lading Steeds VOORHAN DEN eene van de edtalcjand o/aideM. BERICHT, dat zij ten huize barer OUDERS, Bredasche weg no. 244, te Tilburg ter bezichti ging heeft gesteld eene schoone collectie door haarnaar de natuur vervaardigde bijzonder geschikt, voor UEd. beleefd tot een bezoek uitnoodi- gende. BERTA CAARLS. die aan concurreerende prijzen wordt geleverd. 1215 WAALWIJK. gevraagd, voor den verkoop van Bekendheid met het vak geen vereischte. Salaris f 400 en provisie. Onnoodig zich aan te melden zonder goede referentien. Brieven franco, onder letter Q bureau van dit blad. Met ingang van 1 December 1888 vindt een wijziging plaats vau dc dienstre geling voor zoover betreft de treinen I tot en met VI, op de lijn Breda—Oosterhout—Geertruidenberg, en trein XXII, op de lijn OosterhoutDongen. Men zie hieromtrent de nieuwe dienst regeling, die verkrijgbaar is gesteld bij den uitgever van de „Echo v. h. Zuiden." MAGAZIJNFalckstraat 47, bij het Frederiksplein. KOOP VERKOOP- en BELEENING- conditiën worden op aanvrage verstrekt. Uitgepakteene groote en prachtige sorteering enz. Vooral de collectie poppen, poppenwagens met kappen, vé- locipèdes met houten en stalen wielen, munt uit door pracht en hoeveelheid. Verder alles wat tot een flinken poppen winkel behoort. ITot diepe droefheid van mij en onsHj ieenigst dochtertje overleed lieden mijn® dierbare echtgenoot, de heer JOHANNES VIS, II in den ouderdom van 4-1 jaren, in leven fl j| directeur vau het post- en telegraaf- I ant0°r' Wed. J. V1S- 5g Van den Bergh.*5 g£ Waalwijk, 29 Nov. 1888. |g ONDERGETEEKENDE heeft de eer bij deze te be richten, dat zijne bevat eene schoone en ruime keuze Als altijd kan men van eene nette en voordeelige bediening verzekerd zijn. UEd. Dw. Dienaar, W/kALWIJK, tegenover de Groote kerk. Confiseur-p&tissier.. De gchutssluis, te Andel op de Maai kan, wel is waar, een zomer te voren gebouwd worden dat een groot gemak in het leggen van dien dwarsdam in de Maas zal aanbrengen; omdat dan niet meer, het zeer moeielijke geval, het dichten van hel laatste gaatje zich voordoet. Opent men de nieuwe rivier voor het leggen van den afsluitdam in de Maas te Andel, dan loopt niet alleen de Maas leeg, zoo als in num mer 87 en 92 van deze courant te lezen staat maar men krijgt nog bovendien den grooten toe voer vanaf Loevestemde rivier de Maas op waarts van de rivieren de Waal en de Oude Merwede, naar de nieuw gemaakte opening, en men heeft zijn leed nog niet overzien. Legt men daarentegen den afsluitdam vóór dat de Hedikliuizensche dijk is doorgegravendan krijgt men, hoe laag de rivier de Maas ook zijn moge, dadelijk opzwelling der rivier en zeer spoedig een peil van 4.U0 meter boven A.P.; waar door alle uiterwaarden overstroomen, de pol ders hun regen- en kwel-water moeten behouden, en de geheele weide- en gras-oogst bedorven wordt en verloren gaat. In dien zelfden zomer moeten ook de Heere- waardcnsche overlaten en de daar tusschen ge legen dijk van den polder van Heerewaarden, tot bandijks hoogte gebracht worden. Deze drie groote werken, die hals over kop zullen moeten gemaakt worden, zullen dan zeer vele raillioenen vragen; en hoe kan dan een mi nister, voor wien de zaak geheel nieuw is, nu reeds zeggen welk bedrag er voor de voltooiing zal noodig zijn //Door één lid, vroeger zeer sterk voor de ver legging van den Maasmond gestemdwerd ten slotte de vraag gedaan, of het niet beter zou wezen, de uitgaven daarvoor te beperken, aangezien de voordeelen, daarvan na de uitvoering te wachten, de groote onkosten niet schenen te wettigen." Iloe kan men nog twijfelen aan de te verwach ten voordeelen de nadeelen zijn: Leeglooping der Maas, na de doorgraving van den lledikhui- zenschen Maasdijk. Verzanding op de Maas te Hedikhuizen en rivier-opwaarts, nog erger dan ooit geweest is. Dijkbreuken en overstroomingen in de waterlooze polders, gelegen langs de Maas, zoodra de vloed, bij Wester- en Zuidwester-stor men zijn macht zal toonen op den Nieuwen Maasmond, even als hij die getoond heeft den 5 januari 1883 op de Nieuwe Merwede, toen hij te kampen had met de x-ivieren Waal en Maas en een verhang daarstelde van 5,12 meter. Over stroomingen en dijkbi'euken inde Waaldijken na de totale sluiting van de Heerewaardensclie ovei*- laten, omdat aan de rivier haar eenig loozings- punt is ontnomen en vooral gedurende het ge- lieele jaar, vervallen verklai-ing van de scheep vaart op de geheele rivier de Maas, wegens te laag of te weinig vafrwater. Alleen Maastricht zal er baat bij vinden, niettegenstaande de minis ter en de waterstaat eenparig vroeger verklaard liebb.en, dat haar toestand niet te verandei-en of te verbeteren is. (Zie Dagblad v. Z. ïïoll. en 'sHage, 1886 no. 302 en Prov. Limb, en Maas- trichtsche courant 1887 no. 6.) Men ziet dus, dat er in geen geval aan beper king van uitgaven kan gedacht worden, maar in tegenoverstelling alles moet ten koste worden ge legd. om die drie groote werken in één kort tijds bestek daar te stellen. ^Hoewel bovenstaand oordeel in de afdeeling waar het werd uitgespi-okengeenszins gedeeld werd en men niet zoj gereedelijk tot staking van het werk, waartoe meergemeld lid zich zelfs ge negen verklaardewenschte mede te werken meende men toch ook hier op het betrachten der meest mogelijke spaarzaamheid te moeten aan dringen.' Zeer aannemelijk is het, dat, nadat het ééne lid, om welke reden ook, tot beter inzicht is geko men, men daarom niet ten kwade mag duiden, dat niet dadelijk alle leden blindelings volgen. Dit ééne lid schijnt zich van de zaak eene bijzondere studie te hebben gemaakt en de andere leden heb ben zich ter goeder trouw op de technici verlaten: want destijds is gezegd gewordenwij willen Noordbrabant helpen en de waterstaatsmannen moeten het maar weten. SPOORWEG BEGROOTING. //Men vreesde dat door samenkoppeling van de voltooiing der lijn Zwaluwe's Hertogenbosch aan de uitbreiding van het station 's Hertogen bosch en den bouw van eene nieuwe brug over de Dieze, de voltooiing dezer li^n vertraagd zou worden en achtte bovendien de uitvoering dooi den staat van de stationsverbouwingen en van den brugbouw in strijd met de overeenkomst met de exploitatie maatschappij.' Deze beoordeeling is juist en billijk; want door de aansluiting der lijn Cromvoirt, bij hectometer paal 2, tusschen de honderdelsche brug en wissel no. 19, is de geheele lijn voltooid en kan de in exploitatie brenging dadelijk en ten volle ge schieden: daai-entegen indien men de vergrooting van stations-terrein en de verhooging der üieze- brug daaraan wil vastkoppelen dan zal de in exploitatie brenging van de gehrele lijn Zwaluwe 's Bosch nog lange jaren achterwege blijven. z/Eenige leden drukten er hun leedwezen over uit, dat, niettegenstaande den uitdrukkelijken wensch der kamer, de minister toch is voortgegaan beide zaken te vereenigen, waardoor, behalve het in hun oog ortwettige, ook vertraging yan de voltooiing der lijn veroorzaakt wordt, die zeer belemmerend is voor het verkeer van de Langstraat en ook nadeelig voor de schatkist.' De eerst aanwezende ingenieur bij die lijn heeft reeds de sympathie van den minister weten te verwerven, en in de laatste dagen, in eene ge heime vergadering met het bestuur der stad, heeft hij bewerkt, dat eene commissie bestaande uit de héeren jhr. Jos. de la Court en de twee hoofd ingenieurs op audiëntie is gezonden, ten einde een nieuw plan van samenkoppeling der lijn met de stations-terrein vergrooting en den brugbouw te steunen; omdat hij zeer goed weet, dat bij eene eenvoudige aansluiting der lijn, zijne betrekking spoedig komt te vervallen. Het kleine bericht in een vorig nummer van deze courant en overgenomen in nummer 277'van de Prov. N.Brab. en 's Hert. courant, is niet zeer juist, omdat het nieuwe plan van aansluiting met een nieuw station en eene nieuwe brug over de Dieze ï-eeds bestaat en den schijn moet hebben alsof het een geheel eigen ontworpen plan van den minister is. Die heeren zijn naar den Haag gezonden om meer gewicht aan de zaak bij te zetten en te trachten te bewijzen, dat men algemeen van ge voelen is, dat 'een nieuw en verplaatst station volsti-ekt noodzakelijk is, niettegenstaande het slechts de persoonlijke opinie is van den eerst aanwezenden ingenieur, en het geheele plan zoo geheim mogelijk wordt behandeldzoodat het publiek nie£s anders dan een verward begrip heeft van de stations-verlegging. Zeer goed kan, als eerste werk, het geheel zoo worden ingericht, dat dadelijk de aansluiting en in exploitatie brenging der lijn geschiedt op het bestaande station, en als voortzetting van datzelfde werk, een geheel nieuw ernplacen ent met station en Diezebrug wordt aangelegd vóór het bestaande aan de polderzijde, zoodat na geheele voltooiing het nieuwe kan worden in gebruik genomen en het oude verlaten. Het oude zou dan tot een geaccordeerd bedrag overgaan aan de stad. De uitdrukking: *Met genoegen kunnen wij tevens er bij voegen dat de zaak volgens het eigen plan van dezen minister op zeer goeden voet staat, zoodat de hoop gewettigd schijnt, dat de aansluiting spoedig tot stand zal komen" is dus het persoonlijk gevoelen van den heer A. O. Broekman en zijne aanhangers, die op die wijze zullen trachten de kamerleden om den tuin te misleiden; want het station is zeer goed en doel matig en de Diezebrug kan zeer goed wachten tot dat de Maasmond geopend is. Het schijnt voor hem niet moeielijk te zijn een lid der gedeputeerde staten en het geheele stedelijke bestuur om te praten en de collega's zijn altijd genegen elkander een dienst te bewijzen. Het is dan niet het belang der stad of het be lang van handel en scheepvaart, evenmin als het belang van het spoorwegverkeerdat hem zoo ijverig en gedienstig doet zijn, zoo als de minis ter in de kamers verklaard lieeftmaar het is alleen zijn eigen financieel belang, wetende dat het behoud zijner betrekking hier op het spel staat: Want 't einde werk ook t' einde bezoldiging. «Andere leden wenschten te vernemen, hoe het op dit oogenblik staat met de plannen voor de uitbreiding van het station te 's Hertogenbosch." Volgens het amendement van Kerkwijk c. s., kan de lijn Cromvoirt dadelijk aansluiten en de ge heele lijn Zwaluwe's Bosch in exploitatie wor den gebracht, op het bestaande station. Het stations-terrein kan later worden verlengd tot hectometerpaal 2.waardoor liet van af de Diezebrug eene lengte krijgt van 1200 meter. De Diezebrug kan voorloopig blijven in den staat waarin die is, omdat alles zeer hecht en sterk is, tot dat, na de doorgraving van den Hedikhuizen- schen Maasdijkovertuigend blijken zal, dat dan de Dieze 2,i0 a 2,20 meter boven A.P., als vast peil gedurende het gansche jaar door de op peil- liouding der keersluis te Crefcoeur, zal teeltenen. Na de verkrijging van vastpeil op de Dieze moet de Diezebrug 1,50 meter worden verhoogd of gelicht; waardoor eene doorvaartruimte ontstaat van 5,00 meter, en op het stations emplacement eene klimming of daling van 1.50 meter, vanuit het middelpunt van het station tot aan de Die zebrug, eene lengte van 600 meter: dus eene klim ming of daling van 1 op 400 meter. DE SCHRIJVER DER BROCHURES. Na den directeur Kessels verweten te hebben dat hij bij het laatst gehouden concours te Til burg: weigerde deze harmonie te dirigeeren en op het voor eer.ige dagen door haar gegeven concert door afwezigheid schittei-de, vraagt hij met een bekommerd hart: „Moet Chrispijn dan s1 echts beschouwd worden als Danaïden- Vat waaruit Mozes en de projeten door ieder naar wille keur kunnen gegrepen toorden Luister eens, mijnheer V., opmerkelijk lid van Chrispijn Koning Danaiis zoo verhaalt de Mythologie had vijftig dochters die op den dag van haar huwelijk hare echtgenootcn om hals brachten. Tot straf voor deze euveldaad werden zii in de onderwereld veroordeeld om een vat zonder bodem met water te vullen. Wie kan zich nu, zonder te lachen, Mijnheer Kessels en verder Iedereen voorstellen, grabbe lende en grijpende naar „Mozes en de profeten' in het bodemlooze Danaïden-vat 1 Mijnheer V., gij zijt een opmerker maar een leuke I Waalwijk, 30 Nov. '88. Pluto. WAALWIJK (Niet. officiéél.) vanaf 2530 November. GEBOREN Theodora Cornelia d. va.. Cornelis Johannes Wengels en Chi-istina Mathi. OVERLEDEN: Marinus Kipping, echtgenoot van Adriana Stoelendreijer 42 jaren. Johan nes Vis, 41 jaren. SPRANG. GEBORENDina d. van Marinns da Bie en Johanna Timmermans. Melia d. van Ma rinus Wagemakex-s en GondaGlavimnns. Petrus Hendrikus z. van Willem van Gor- kum en Johanna van Ham. Maria d. van Christofiel Brouwei-s en Dirkje van Tilborgh. Antonie Cornelis z. van Antonie Cornelis Goedhart en Maria Nieuwenhuizen. OVERLEDENJohannes Tieraan, ongehuwd 64 jaren. WAALWIJK, 30 Nov. De aanvoer van hoornvee was heden niet ruim doch werd vlug verkocht. Kalfkoeien f 107,50 a, 245, Kalfvaarzen f90,a f 147.50 Biggen f4,50 a 6.40 Ter botermarkt aangevoerd 1389 KG., verkocht van f0,82 a 1.16 per KG. Eieren f 5,a 7.per 100 stuks IN

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1888 | | pagina 3