A. J. RANT,
HOOI- WEI- INMHIWLMD,
Garouille!
Eamgarens.
MEEST GERENOMMEERDE
„DAMES"
KUNSTVRUCHTEN
Naaimachines.
j. li. i hr' iiiti'ira
Nicolaas-Etalage
WAALWIJK.
GalanterieënKinderspeelgoederen
WILLEM COPPENS.
ST. NICOLA AS.
ST. NICOL A AS-ET AL A GE
E.G. Speekenbrink
Advertentiën,
PRIMA!
A frikaansche
Be ö§ït!e-?ai Delft.
ZUIDER-
Stoomtramweg - Maatschappij.
MAEEI.A&B
CONCURREERENDE PRIJZEN.
St. NICQLAAS-ARTIKELEN.
geiew
V„
Handelsberichten.
Burgerlijke stand.
publiek verhuren
PRIMA PRIMA
SPECIALITEIT
cj dotieesbrnj
Bradfordsche merken,
WAALWIJK.
gpl§r* De Ondergeteekeiide
Gebrs. Ver wiel.
COLPORTEUR
in Huiden en leder
AMSTERDAM.
Er is vau ALLES en voor ieder wat te vinden.
Mijnheer de Redacteur
Een vermakelijk (ik mag zeggen het non plus
ultra) staaltje van onzin leverde in de Nieuwe
Bredasclie Courant van Woensdag jl. een zekere
V., zich noemende opmerker en lid van Chrispijn
te Waalwijk.
oor de talrijke bewijzen van belang
stelling, bij gelegenheid onzer gouden brui
loft van Waal wijk^s ingezetenen ondervonden,
betuigen wij bij deze onzen oprechten dank.
M. VERMEER
Voor goed zwaar zoolleder is meer vraag,
daar de winterbehoefte zich begint te doen
gevoelenterwijl er voor militair gebruik
mede veel wordt aangekocht.
en Echtgenoote.
Waalwijk, 1 Dec. 1888.
DE NOTARIS
te "Waalwijk, zal
op Maandag 10 December,
's avonds 7 uur, ter herberge van WOU
TER PULLENS, in het Vosje, te Baardwijk
Voor 4 jaren
gelegen in den Buiten- en Binnenpolder van
Baardwijkbehoorende aan de Kerk der
Hervormde Gemeente aldaar, zijnde 11 per-
ceelen.
Bij biljetten breeder omschreven.
Ontvangen eene lading
Steeds VOORHAN
DEN eene
van de
edtalcjand o/aideM.
BERICHT,
dat zij ten huize barer OUDERS, Bredasche
weg no. 244, te Tilburg ter bezichti
ging heeft gesteld eene schoone collectie
door haarnaar de natuur vervaardigde
bijzonder geschikt, voor
UEd. beleefd tot een bezoek uitnoodi-
gende.
BERTA CAARLS.
die aan concurreerende prijzen
wordt geleverd.
1215 WAALWIJK.
gevraagd, voor den verkoop van
Bekendheid met het vak geen vereischte.
Salaris f 400 en provisie.
Onnoodig zich aan te melden zonder goede
referentien.
Brieven franco, onder letter Q bureau van
dit blad.
Met ingang van 1 December 1888
vindt een wijziging plaats vau dc dienstre
geling voor zoover betreft de treinen I
tot en met VI, op de lijn
Breda—Oosterhout—Geertruidenberg,
en trein XXII, op de lijn
OosterhoutDongen.
Men zie hieromtrent de nieuwe dienst
regeling, die verkrijgbaar is gesteld bij
den uitgever van de „Echo v. h. Zuiden."
MAGAZIJNFalckstraat 47, bij
het Frederiksplein.
KOOP VERKOOP- en BELEENING-
conditiën worden op aanvrage
verstrekt.
Uitgepakteene groote en prachtige sorteering
enz. Vooral de collectie poppen, poppenwagens met kappen, vé-
locipèdes met houten en stalen wielen, munt uit door pracht en
hoeveelheid.
Verder alles wat tot een flinken poppen winkel behoort.
ITot diepe droefheid van mij en onsHj
ieenigst dochtertje overleed lieden mijn®
dierbare echtgenoot, de heer
JOHANNES VIS,
II in den ouderdom van 4-1 jaren, in leven fl
j| directeur vau het post- en telegraaf-
I ant0°r' Wed. J. V1S-
5g Van den Bergh.*5
g£ Waalwijk, 29 Nov. 1888. |g
ONDERGETEEKENDE heeft de eer bij deze te be
richten, dat zijne
bevat eene schoone en ruime keuze
Als altijd kan men van eene nette en voordeelige bediening
verzekerd zijn.
UEd. Dw. Dienaar,
W/kALWIJK, tegenover de Groote kerk. Confiseur-p&tissier..
De gchutssluis, te Andel op de Maai kan, wel
is waar, een zomer te voren gebouwd worden
dat een groot gemak in het leggen van dien
dwarsdam in de Maas zal aanbrengen; omdat dan
niet meer, het zeer moeielijke geval, het dichten
van hel laatste gaatje zich voordoet.
Opent men de nieuwe rivier voor het leggen
van den afsluitdam in de Maas te Andel, dan
loopt niet alleen de Maas leeg, zoo als in num
mer 87 en 92 van deze courant te lezen staat
maar men krijgt nog bovendien den grooten toe
voer vanaf Loevestemde rivier de Maas op
waarts van de rivieren de Waal en de Oude
Merwede, naar de nieuw gemaakte opening, en
men heeft zijn leed nog niet overzien.
Legt men daarentegen den afsluitdam vóór dat
de Hedikliuizensche dijk is doorgegravendan
krijgt men, hoe laag de rivier de Maas ook zijn
moge, dadelijk opzwelling der rivier en zeer
spoedig een peil van 4.U0 meter boven A.P.; waar
door alle uiterwaarden overstroomen, de pol
ders hun regen- en kwel-water moeten behouden,
en de geheele weide- en gras-oogst bedorven wordt
en verloren gaat.
In dien zelfden zomer moeten ook de Heere-
waardcnsche overlaten en de daar tusschen ge
legen dijk van den polder van Heerewaarden, tot
bandijks hoogte gebracht worden.
Deze drie groote werken, die hals over kop
zullen moeten gemaakt worden, zullen dan zeer
vele raillioenen vragen; en hoe kan dan een mi
nister, voor wien de zaak geheel nieuw is, nu
reeds zeggen welk bedrag er voor de voltooiing
zal noodig zijn
//Door één lid, vroeger zeer sterk voor de ver
legging van den Maasmond gestemdwerd ten
slotte de vraag gedaan, of het niet beter zou wezen,
de uitgaven daarvoor te beperken, aangezien de
voordeelen, daarvan na de uitvoering te wachten,
de groote onkosten niet schenen te wettigen."
Iloe kan men nog twijfelen aan de te verwach
ten voordeelen de nadeelen zijn: Leeglooping
der Maas, na de doorgraving van den lledikhui-
zenschen Maasdijk. Verzanding op de Maas te
Hedikhuizen en rivier-opwaarts, nog erger dan
ooit geweest is. Dijkbreuken en overstroomingen
in de waterlooze polders, gelegen langs de Maas,
zoodra de vloed, bij Wester- en Zuidwester-stor
men zijn macht zal toonen op den Nieuwen
Maasmond, even als hij die getoond heeft den 5
januari 1883 op de Nieuwe Merwede, toen hij te
kampen had met de x-ivieren Waal en Maas en
een verhang daarstelde van 5,12 meter. Over
stroomingen en dijkbi'euken inde Waaldijken na
de totale sluiting van de Heerewaardensclie ovei*-
laten, omdat aan de rivier haar eenig loozings-
punt is ontnomen en vooral gedurende het ge-
lieele jaar, vervallen verklai-ing van de scheep
vaart op de geheele rivier de Maas, wegens te
laag of te weinig vafrwater. Alleen Maastricht
zal er baat bij vinden, niettegenstaande de minis
ter en de waterstaat eenparig vroeger verklaard
liebb.en, dat haar toestand niet te verandei-en of
te verbeteren is. (Zie Dagblad v. Z. ïïoll. en
'sHage, 1886 no. 302 en Prov. Limb, en Maas-
trichtsche courant 1887 no. 6.)
Men ziet dus, dat er in geen geval aan beper
king van uitgaven kan gedacht worden, maar in
tegenoverstelling alles moet ten koste worden ge
legd. om die drie groote werken in één kort tijds
bestek daar te stellen.
^Hoewel bovenstaand oordeel in de afdeeling
waar het werd uitgespi-okengeenszins gedeeld
werd en men niet zoj gereedelijk tot staking van
het werk, waartoe meergemeld lid zich zelfs ge
negen verklaardewenschte mede te werken
meende men toch ook hier op het betrachten der
meest mogelijke spaarzaamheid te moeten aan
dringen.'
Zeer aannemelijk is het, dat, nadat het ééne lid,
om welke reden ook, tot beter inzicht is geko
men, men daarom niet ten kwade mag duiden,
dat niet dadelijk alle leden blindelings volgen. Dit
ééne lid schijnt zich van de zaak eene bijzondere
studie te hebben gemaakt en de andere leden heb
ben zich ter goeder trouw op de technici verlaten:
want destijds is gezegd gewordenwij willen
Noordbrabant helpen en de waterstaatsmannen
moeten het maar weten.
SPOORWEG BEGROOTING.
//Men vreesde dat door samenkoppeling van de
voltooiing der lijn Zwaluwe's Hertogenbosch
aan de uitbreiding van het station 's Hertogen
bosch en den bouw van eene nieuwe brug over
de Dieze, de voltooiing dezer li^n vertraagd zou
worden en achtte bovendien de uitvoering dooi
den staat van de stationsverbouwingen en van
den brugbouw in strijd met de overeenkomst met
de exploitatie maatschappij.'
Deze beoordeeling is juist en billijk; want door
de aansluiting der lijn Cromvoirt, bij hectometer
paal 2, tusschen de honderdelsche brug en wissel
no. 19, is de geheele lijn voltooid en kan de in
exploitatie brenging dadelijk en ten volle ge
schieden: daai-entegen indien men de vergrooting
van stations-terrein en de verhooging der üieze-
brug daaraan wil vastkoppelen dan zal de in
exploitatie brenging van de gehrele lijn Zwaluwe
's Bosch nog lange jaren achterwege blijven.
z/Eenige leden drukten er hun leedwezen over
uit, dat, niettegenstaande den uitdrukkelijken
wensch der kamer, de minister toch is voortgegaan
beide zaken te vereenigen, waardoor, behalve het
in hun oog ortwettige, ook vertraging yan de
voltooiing der lijn veroorzaakt wordt, die zeer
belemmerend is voor het verkeer van de Langstraat
en ook nadeelig voor de schatkist.'
De eerst aanwezende ingenieur bij die lijn
heeft reeds de sympathie van den minister weten
te verwerven, en in de laatste dagen, in eene ge
heime vergadering met het bestuur der stad, heeft
hij bewerkt, dat eene commissie bestaande uit de
héeren jhr. Jos. de la Court en de twee hoofd
ingenieurs op audiëntie is gezonden, ten einde
een nieuw plan van samenkoppeling der lijn met
de stations-terrein vergrooting en den brugbouw
te steunen; omdat hij zeer goed weet, dat bij eene
eenvoudige aansluiting der lijn, zijne betrekking
spoedig komt te vervallen.
Het kleine bericht in een vorig nummer van
deze courant en overgenomen in nummer 277'van
de Prov. N.Brab. en 's Hert. courant, is niet zeer
juist, omdat het nieuwe plan van aansluiting met
een nieuw station en eene nieuwe brug over de
Dieze ï-eeds bestaat en den schijn moet hebben
alsof het een geheel eigen ontworpen plan van
den minister is.
Die heeren zijn naar den Haag gezonden om
meer gewicht aan de zaak bij te zetten en te
trachten te bewijzen, dat men algemeen van ge
voelen is, dat 'een nieuw en verplaatst station
volsti-ekt noodzakelijk is, niettegenstaande het
slechts de persoonlijke opinie is van den eerst
aanwezenden ingenieur, en het geheele plan zoo
geheim mogelijk wordt behandeldzoodat het
publiek nie£s anders dan een verward begrip heeft
van de stations-verlegging.
Zeer goed kan, als eerste werk, het geheel zoo
worden ingericht, dat dadelijk de aansluiting en
in exploitatie brenging der lijn geschiedt op het
bestaande station, en als voortzetting van datzelfde
werk, een geheel nieuw ernplacen ent met station
en Diezebrug wordt aangelegd vóór het bestaande
aan de polderzijde, zoodat na geheele voltooiing
het nieuwe kan worden in gebruik genomen en
het oude verlaten.
Het oude zou dan tot een geaccordeerd bedrag
overgaan aan de stad.
De uitdrukking: *Met genoegen kunnen wij
tevens er bij voegen dat de zaak volgens het
eigen plan van dezen minister op zeer goeden
voet staat, zoodat de hoop gewettigd schijnt, dat
de aansluiting spoedig tot stand zal komen" is
dus het persoonlijk gevoelen van den heer A. O.
Broekman en zijne aanhangers, die op die wijze
zullen trachten de kamerleden om den tuin te
misleiden; want het station is zeer goed en doel
matig en de Diezebrug kan zeer goed wachten
tot dat de Maasmond geopend is.
Het schijnt voor hem niet moeielijk te zijn
een lid der gedeputeerde staten en het geheele
stedelijke bestuur om te praten en de collega's
zijn altijd genegen elkander een dienst te bewijzen.
Het is dan niet het belang der stad of het be
lang van handel en scheepvaart, evenmin als het
belang van het spoorwegverkeerdat hem zoo
ijverig en gedienstig doet zijn, zoo als de minis
ter in de kamers verklaard lieeftmaar het is
alleen zijn eigen financieel belang, wetende dat
het behoud zijner betrekking hier op het spel
staat: Want 't einde werk ook t' einde bezoldiging.
«Andere leden wenschten te vernemen, hoe het
op dit oogenblik staat met de plannen voor de
uitbreiding van het station te 's Hertogenbosch."
Volgens het amendement van Kerkwijk c. s., kan
de lijn Cromvoirt dadelijk aansluiten en de ge
heele lijn Zwaluwe's Bosch in exploitatie wor
den gebracht, op het bestaande station.
Het stations-terrein kan later worden verlengd
tot hectometerpaal 2.waardoor liet van af de
Diezebrug eene lengte krijgt van 1200 meter. De
Diezebrug kan voorloopig blijven in den staat
waarin die is, omdat alles zeer hecht en sterk is,
tot dat, na de doorgraving van den Hedikhuizen-
schen Maasdijkovertuigend blijken zal, dat dan
de Dieze 2,i0 a 2,20 meter boven A.P., als vast
peil gedurende het gansche jaar door de op peil-
liouding der keersluis te Crefcoeur, zal teeltenen.
Na de verkrijging van vastpeil op de Dieze
moet de Diezebrug 1,50 meter worden verhoogd
of gelicht; waardoor eene doorvaartruimte ontstaat
van 5,00 meter, en op het stations emplacement
eene klimming of daling van 1.50 meter, vanuit
het middelpunt van het station tot aan de Die
zebrug, eene lengte van 600 meter: dus eene klim
ming of daling van 1 op 400 meter.
DE SCHRIJVER DER BROCHURES.
Na den directeur Kessels verweten te hebben
dat hij bij het laatst gehouden concours te Til
burg: weigerde deze harmonie te dirigeeren en
op het voor eer.ige dagen door haar gegeven
concert door afwezigheid schittei-de, vraagt hij met
een bekommerd hart: „Moet Chrispijn dan s1 echts
beschouwd worden als Danaïden- Vat waaruit
Mozes en de projeten door ieder naar wille
keur kunnen gegrepen toorden
Luister eens, mijnheer V., opmerkelijk lid van
Chrispijn Koning Danaiis zoo verhaalt de
Mythologie had vijftig dochters die op den
dag van haar huwelijk hare echtgenootcn om
hals brachten. Tot straf voor deze euveldaad
werden zii in de onderwereld veroordeeld om
een vat zonder bodem met water te vullen.
Wie kan zich nu, zonder te lachen, Mijnheer
Kessels en verder Iedereen voorstellen, grabbe
lende en grijpende naar „Mozes en de profeten'
in het bodemlooze Danaïden-vat 1
Mijnheer V., gij zijt een opmerker maar een
leuke I
Waalwijk, 30 Nov. '88. Pluto.
WAALWIJK (Niet. officiéél.)
vanaf 2530 November.
GEBOREN Theodora Cornelia d. va.. Cornelis
Johannes Wengels en Chi-istina Mathi.
OVERLEDEN: Marinus Kipping, echtgenoot van
Adriana Stoelendreijer 42 jaren. Johan
nes Vis, 41 jaren.
SPRANG.
GEBORENDina d. van Marinns da Bie en
Johanna Timmermans. Melia d. van Ma
rinus Wagemakex-s en GondaGlavimnns.
Petrus Hendrikus z. van Willem van Gor-
kum en Johanna van Ham. Maria d.
van Christofiel Brouwei-s en Dirkje van
Tilborgh. Antonie Cornelis z. van Antonie
Cornelis Goedhart en Maria Nieuwenhuizen.
OVERLEDENJohannes Tieraan, ongehuwd 64
jaren.
WAALWIJK, 30 Nov.
De aanvoer van hoornvee was heden niet ruim
doch werd vlug verkocht.
Kalfkoeien f 107,50 a, 245,
Kalfvaarzen f90,a f 147.50
Biggen f4,50 a 6.40
Ter botermarkt aangevoerd 1389 KG., verkocht
van f0,82 a 1.16 per KG.
Eieren f 5,a 7.per 100 stuks
IN