Spanje.
Engeland.
Duitschland.
Oostenrijk-Hongijare.
Italië.
Bulgarije.
BINNENLAND.
enkele te billijken reden berust en waarvoor
zijne vrienden te vergeefs naar eene ver
klaring zoeken. Ook in verband met dit
artikel krijgt het gerucht een schijn van
waarschijnlijkheid, dat, wanneer Casimir Périer
mocht blijven weigeren, de kamermeerderheid
op eene of andere wijze zal beproeven, hem
op zijn besluit te doen terugkomen. Ónder
anderen maakt la Libre Parole zich van dit
gerucht den tolk.
In de staatkundige kringen is het gerucht
in omloop, dat er oneenigheden in den
ministerraad waren ontstaan wegens de aar
zelingen van den minister van oorlog om
de militaire operatien te Melilla te doen
beginnen.
De heer Gamazo, minister van financien,
verklaarde dat de toestand onhoudbaar was
en hij zou voorgesteld hebben, dat het kabinet
zijn ontslag zal indienen, ten einde Sagasta
in staat te stellen het kabinet te veranderen
overeenkomstig den wensch der openbare
meening.
Het is den minister-president Sagasta ge
lukt het denkbeeld van de ontslagaanbieding
van het collectieve ministerie ter zijde te
doen stellen.
De minister van oorlog zal niet naar
Marokko vertrekken. Martinez Campos zal
het bevel over de troepen te Melilla op zich
nemen; hij zal eene verandering brengen in
de militaire operatien.
Verscheidene dagbladen beschuldigen En
geland, dat het den sultan van Matokko tot
tegeustand aanzet.
De Times verneemt uit Teheran, dat
12,000 menschen bij eene aardbeving omge
komen zijn. Te Kasc'nan ligen nog 200 lijken
onder de puinhoopen.
De Times verneemt uit Philadelphia,
dat de regeering der Unie, de Mello in geen
opzicht als oorlogvoerende partij erkennende,
besloten heeft niet tusschenbeide te treden
bij het vormen eener vloot door Peixoto in
de Vereenigde Staten
DUBLIN, 27 November. Heden is eene
blikken doos met eene uitgedoofde lont bij
de kazerne gevonden. Men verzekert dal de
inhoud niet schadelijk is. Intusschen had er
eene lichte ontploffing plaats.
's Namiddags arresteerde de politie in een
ander gedeelte der stad een persoon. Sheridan
genaamd, die ontplofbare stoffen in bezit had.
Vrijdag is de keizer, per extra trein uit
Kiel naar Hamburg rijdende, aan een groot
gevaar ontsnapt. Terwijl de trein nabij laatst
genoemde stad was, kwam hij bijna in botsing
met een te zwaar beladen wagen, die de
rails overstak. Slechts drie vier seconden
voor de keizerlijke trein passeerde, was de
weg vrij.
Na het mislukken van de pogingen, die
het vorige jaar aangewend zi n om te Berlijn
een wereldtentoonstelling te houden, loopen
thans ook de plannen voor een tentoonstelling
in 1896 gevaar, daar Neurenberg besloten
heeft in dat jaar een groote Beiersche ex
positie te organiseeren.
Bij de adressen, die de rijkskanselier
Caprivi ontvangen heeft, bevond zich ook
een houten kistje uit Orleans, waarin eene
helsche machine verborgen was. Het moord
dadig werktuig is door des rijkskanseliers
adjudant, majoor Ebmayer, toevallig ontdekt
en onschadelijk gemaakt.
De Nordd. Allg. Ztg. verneemt dat ook
aan den keizer eene volmaakt soortgelijke
helsche machine als aan den rijkskanselier
is toegezonden. Het pakket is Zondag aan
gekomen en aan het civiele kabinet afgegeven
geworden. Ook hierbij wekte een geltlkkig
toeval nog tijdig argwaan en voorkwam het
afgaan der helsche machine.
BUDAPEST, 27 Nov. Het Staatsblad heeft
een decreet gepubliceerd van den keizer
koning, gecontrasigneerd door den minister
president Weckerle, waarbij in de hoofdstad
van Hongarije, overeenkomstig het menigmaal
uitgesproken verlangen der Hongaren, een
hofhouding ingesteld wordt. De Hongaarsche
regeering is gemachtigd voorstellen te doen
ter benoeming van titularissen voor het
nieuwe hof.
Zondag avond heeft voor de kamer een
betooging plaats gevonden, waarbij getracht
werd het gebouw binnen te dringen. De
politie slaagde er in de manifestanten, die
bedreigingen uitten tegen de afgevaardigden,
na eenige arrestaties uileen te drijven. De
poging tot eene nieuwe betooging voor het
telegraafkantoor mislukte.
SOFIA, 27 Nov. Gistermiddag om half
een kwam de extra trein met het stoffelijk
overschot van den eersten Bulgaarschen vorst
te Zaribrod aan, waar Stamboulow, een groot
aantal afgevaardigden, de adjudant van vorst
Ferdinand en een eerecompagnie zich be
vonden. Van Belgrado af, hadden Servische
officieren in den trein plaats genomen. Stam
boulow heeft in warme woorden hen voor
dat bewijs van waardeering den dank van
Bulgarije betuigd. Te Slivnitza werd de trein
door een artillerie salvo begroet. Te Sofia
bevond zich vorst Ferdinand met het gansche
hof aan het station, zoomede het corps di
plomatique. Allen volgden de lijkbaar, die
door hootdofficieren gedragen werd, te voet.
De troepen bewezen de militaire eerbewijzen;
vooraan marcheerden twee regimenten infan
terie van de garde, de veteranen uit den
onafhankelijkheidsoorlog. De huizen waren met
floers behangen.
WAALW IJK, 29 Nov. 1893.
Bij de gisteren alhier plaats gehad hebbende
verkiezing voor de kamer van koophandel en
fabrieken zijn herkozen de drie aftredende
leden, de heeren
J. B. Timmermans met 73 stemmen.
S. Fano 64
Al. Verbunt 62
Verder bekwamen de heeren Jac. van
Riel 7, Henri Witlox 5, F. Baijens 2 stemmen,
H. H. Jansen, C. G. van der Heijden, Corn.
Rekkers en G. van Dijck ieder eene stem
een briefje was blanco.
In 't geheel waren ingeleverd 78 stem
briefjes.
Onze welgemeende gelukwenschen aan de
herkozen leden
In de verleden Zaterdag gehouden
vergadering van B. en W. van Waalwijk, zijn
uitgeloot de obligatien Nos. 8, 71 en 141,
van de geldleening ten laste dier gemeente
van 1889. Betaalbaar 31 December 1893 bij
Gebrs. Spierings te 's Bosch.
VERSLAG DER VERGADERING VAN
DE WAALWIJKSCHE IJSCLUB
gehouden den 26steu November 11.
Ongeveer ten half negen opent de voor
zitter met een hartelijk woord van welkom
de vergadering.
Op de presentielijst was geteekend door
22 leden.
Uit de rekening en verantwoording van
den penningmeester bleek dat er een te kort
was van f 107.10.
Tot 't nazien der rekening worden gekozen
de heeren W. Timmermans, B van der Heij
den en F. Kooien; na eenige bespreking met
den penningmeester werd zij goedgekeurd.
De rekening ligt gedurende 8 dagen ter
visie hotel Verwiel.
De penningmeester zegt, dat het innen der
contribution zeer slecht gaat; hij wijst op de
vermindering doordat de leden van f 1.—
thans f 0*75 betalen; wordt de IJsclub niet
krachtig geholpen en kan zij niet rekenen op
de medewerking harer leden, dan voorzeker
kan het niet anders of wij gaan den onder
gang tegemoet.
Verder bespreekt hij
le de oprichting
2e de tentoonstelling
3e de Crispijnfeesten
en hoopt ten slotte van harte dal de IJsclub
voortaan op krachtige medewerking mag
rekenen.
De voorzitter zegt, men niet moet denken
dat de praalwagen bij het Crispijnfeest aan
de IJsclub een cent heeft gekost. De kosten
hiervoor zijn bestreden uit vrijwillige bijdragen,
uit de premie, maar bovenal uit de zakken
der bestuursleden.
De 2e voorzitter bespreekt de aansluiting
bij den Alg. Nederl. Schaatsenrijdersbond
licht de ingekomen stukken toe, en zegt dat als
de Waal wij ksche IJsclub gesteund wordt zooals
zij verdiendemen best kans heeft dat op
hare banen de wereldkampioenschappen ver
reden zouden worden.
Alvorens tot de verkiezing over te gaan
zegt de 2e voorzitter, dat nu er eene vaca
ture is, men wel moet bedenken dat het
bestuur behoefte heeft aan jonge, werkzame
krachten, en geen ledepoppen kan gebruiken.
De uitslag der verkiezing is: de herbenoe
ming van de heeren G. J. van Loon en C.
Ch. de Greeff, en een nieuw lid de heer
Willem Timmermans.
De heer Timmermans zegt deze benoeming
niet te kunnen aanvaarden; van verschillende
zijden, ook door het bestuur, wordt getracht
hem over te halen, doch 't ging moeilijk, de
voorzitter gaf hem 8 dagen bedenktijd.
De aftredende leden namen hunne herbe
noeming aan.
Bijvoeging: „de contributie der buitenleden
bedraagt f0.50», werd met algemeene stem
men goedgekeurd.
Alsnu volgde de bespreking der ijsbaan.
Vooraf werd door den voorzitter een woord
van dank gericht aan de heeren Wiegerink
en Terwindt. Ook dezen winter kunnen wij
op den steun van die heeren rekenen, en de
baan, die vermoedelijk genomen zal worden,
is juist voorbij de brug op den Drongelschen
weg, een prachtig water van 't Drongelsche
Veer naar Hagoort loopend.
Over de Lotjes, den buitenpolder, de Gal-
genwiel werd druk gesproken, ook over een
eigen baan.
Er werd besloten dezen winter een flink
baangeld te heffen van niet-ledenen dit
streng te handhaven. De heer van Haagen
gevoelt zich genoopt te zeggen dat de IJsclub
eigenlijk niet arm en rijk aan werkkracht is,
getuige de nieuwe lauweren op een der warm
ste zomerdagen behaald de praalwagen
der IJsclub hij brengt hulde aan het be
stuur, dat er zooveel tijd en geld voor over
heeft, dat, wat het aanpakt; zoo uitmuutend
weet te doen slagen, hij beschouwt het als
een goed voorteeken dat de insignes van dit
jaar groen zijn immers de kleur der hoop,
nu gaarne hoopt hij dat hooger hand de
IJsclub zal blijven steunen.
De 2e voorzitter zegt den heer van Haagen
dank voor zijne hulde aan het bestuur, speci
aal aan zijn Ie voorzitter, en verzoekt den
penningmeester even natezien, welke bate de
tentoonstelling voor de IJsclub is geweest
hij vraagt dit omdat hij daarover iets hoorde
mompelen.
De penningmeester zegt dat de IJsclub voor
huur der teut gedurende de tentoonstelling
een profijt van f70.— min f 10— voor het
opbouwen heeft gehad.
Voorts zegt hij, dat het thans voor de
IJsclub moeielijke tijden zijn. Hij wilgeen
pessimist zijn, maar tocher is aan con
tributie nog slechts f50.ontvangen, en
daarvan moet af de schuld, 12 aandeelen, afloop
tent contract, enz. enz. De maanbriefjes
worden den leden, die hunne contributie nog
niet betaalden, toegezonden.
Hij hoopt er 't beste van. Niemand meer
het woord verlangende, sluit de voorzitter de
vergadering.
Verleden Zaterdag kreeg een colporteur
van de socialistische „Volkstribuun", die
trachtte dat blad hieraan den man te brengen,
het te kwaad met de straatjeugd. De man
werd met straatslik en allerlei vuil als 't ware
gebombardeerd en er zat niets voor hem op,
dan zich uit de voeten te maken.
Onze gemeente is, reeds meermalen hebben
wij 't gezegd, geen geschikt terrein voor so
cialistische propaganda.
Gisteren namiddag hebben zich naar
Dussen begeven de rechtercommissaris, officier
van justitie en griffier bij de arrondissements
rechtbank te 's Bosch, ten einde daar een
onderzoek in te stellen naar de oorzaak van
den dood van èene gehuwde vrouw, welke
oorzaak de openbare meening toeschreef aan
mishandeling of slechte behandeling door den
man.
De lijkopening, verricht door dr. Van Gils
alhierheeft uitgemaaktdat de vrouw is
overleden tengevolge van uitputting.
Bij geringen aanvoer was de handel
in kalfkoeien in de Langstraat zeer vlug met
stijgende prijzen, verscheiden kooplui waren
aanwezig. Prijzen als volgt: kalfkoeien f170
a 270, dito vaarzen f 150 a 175, hokkelingen
f 40 a 80, jarige kalveren f 25 a 30 biggen
f 10 a 16, berekend naar f 2.per week;
slachtvee le qual. 60 a 65 ct., 2e qual. 50
a 60 ct., vette varkens 56 a 57 ct. per Kg.
(schoon.)
Hooi. De handel in dit artikel is op het
oogenblik weer iets vlugger. De prijs bedraagt
thans f 26 a 27 per 500 Kg.
De prijs der aardappelen in de Boven-
Langstraat blijft stationair en bedraagt thans
f 1.50 a 2.20 per Hl.
Uit de gevangenis te Turnhout (Belgie)
is een Tilburger van geboorte, de zoutsmok-
kelaar en strooper B. ontsnapt. Met twee
vrienden was hij opgesloten. Na rijp beraad
besloot men door den schoorsteen te ont
vluchten. Eenige lakens werden aan stukken
gescheurd, aan elkander geknoopt en aan een
ijzer verbonden en onze smokkelaar be
reikte den platten grond. Door 't ruwe weder
werd van de ontvluchting niets bemerkt. Te
7 uur 's morgens arriveerde hij blootshoofds
en op de kousen te Tilburg, waar hij door
tal van collega's smokkelaars werd verwelkomd.
'sAvonds nam hij deel aan een vechtpartij.
Er is een brutale diefstal met inbraak
gepleegd ten huize van W. H. te Bergum.
De dieven hebben slechts twee gouden dames
horloges kunnen machtig worden. Door het
vallen van eene vaas van de secretaire,
waarvan ze bezig waren het slot te forceeren,
werden de bewoners gewekt, waarna de in
brekers de vlucht namen. In denzelfden nacht
werden elders in het dorp ruiten ingeslagen.
Dit laatste is in den laalsten tijd bijna eiken
nacht het geval. De openbare veiligheid laat
bij avond veel te wenschen over, en de
politie schijnt niet handelend te durven op
treden.
Zondag is door de politie te Goes ge
arresteerd en naar het huis van bewaring te
Middelburg overgebracht J. F. B. v. E., 22
jaar oud, schilder te Rotterdam, als vermoe
delijke mededader van de afpersing van geld
onder bedreiging bij de gezusters V. te
'sHeer Hendrikskinderen, waarvoor A. R. te
Goes reeds vroeger in hechtenis is genomen.
Het is tegen van E. dat een bevel van
voorloopige aanhouding verleend is.
De aangehoudene is door den toenmaligen
hoofdagent van politie Timmermans pertinent
herkend als te zijn gezien in gezelschap van
genoemden A. R. bij het vertrek der stoom
boot van Middelburg naar Rotterdam op den
morgen na het gepleegde feit.
Spoorwegongeluk bij Amsterdam.
Zondagochtend had aan de spoorwegbrug
over de Oude Keulsche Vaart bij den Omval
(nabij Amsterdam) een zeer treurig ongeluk
plaats. Te 5.45 (spoortijd) kwam de goede
rentrein no 618 uit Utrecht voor die brug,
welke niet gesloten was.
Er valt nog niet met zekerheid mede te
deelen aan wien de schuld van het ongeluk
moet worden geweten doch omtrent den
toestand, zooals hij toen de trein aankwam
sehijnt geweest te zijn, verneemt het Handelbl.
het volgende:
De wachter aan de brug Van Eik had zijn
vrijen dag, de bruggeknecht Esse veld lag nog
te bed in zijne woning, vlak bij de brug,
daar hij den laten dienst had gehad en te
9 uur in den ochtend eerst behoefde op te
komen. De dienst aan de brug was daardoor
toegewezen aan den aflosser Wagensveld, die
zich, zoo wordt verteld, verslapen had. De
man kwam juist zijn woning uit om de brug
te sluiten, toen de trein daar reeds vlak bij
was. Hij riep den machinist nog toe te
stoppen doch het was reeds te laat. Het
sein van het bloksysteem dat vlak bij de
brug staat, stond onveilig, zoodat nog uitge
maakt moet worden ot de machinist niet door
het onveilig sein is heen gereden. De brug
was dus geheel opengedraaid. De locomotief
no. 194 wegende 35.000 KG. vloog
uit het spoor over de ruimte tusschen de
spoorbaan en de geopende brug heen en over
die brug in het water, waar hij met het voorste
deel geheel in ligt. Ook de tender was over
de ledige ruimte heengeschoven en is op de
brug komen te staan.
De op den tender volgende bagagewagen,
gemerkt D 120, is tusschen de spoorbaan en
de brug in de ledige ruimte gestort en na
tuurlijk geheel ontzet. De daarop volgende
goederenwagen no 8302 is met de voorwielen
buiten de rai's geraakt; de dan volgende
wagen no. 11504 is geheel over zij gevallen
en de dan volgende no. 10178 onder den
voorgaande geschoven met het gevolg dat
hij totaal versplinterd is en al het ijzerwerk
als een veertje verbogen. Dat dit mogelijk
was, is te wijten aan het opdringen der achter
volgende wagens, een 35 in getal.
De bruggeknecht Esseveld werd door den
schok wakker; hij snelde zoo gauw mogelijk
de deur uit en zag wat er gebeurd was. Zijn
eerste werk was natuurlijk te zien hoe de
machinist en de stoker er waren afgekomen.
De machinist A. Visser was op zijn staan
plaats in de locomotief bekneld geraaktde
stoker Chr. Filippi was van de machine ge
sprongen. De machinist was aan het hoofd
gewond en had bovendien een wond aan de
onderkaak bekomen, de stoker was aan den
neus verwond; de conducteur, wagenmeester
en vijf remmers, die zich op den trein be
vonden, waren er zonder verwondingen van
ernstigen aard afgekomen; slechts een remmer
voelde erge pijn in de zijde.
De bruggeknecht van Esseveld begaf zich,
nadat de verwonden voorloopig naar de
wachterswoning waren gegaan en daar zoo
goed en kwaad als 't ging waren verbonden,
naar den overkant van het water, om het
personeel aan de YVeesperpoort te waarschu
wen, te meer daar de eerste passagierstrein
van 5.25 van de Weesperpoort in aantocht
was.
De spoorwegautoriteiten waren spoedig ter
plaatse en de verwonde stoker en machinist
werden allereerst met een wagen naar het
station Weesperpoort gebrachtdoor dr.
Schillemans verbonden en toen naar het Mi
litair Hospitaal vervoerdhun toestand is
gelukkig niet van ernstigen aard; zij keerden
in deu namiddag naar Utrecht terug.
Van het station Weesperpoort werden de
autoriteiten van het staatsspoor te Utrecht
dadelijk gewaarschuwd.
Het spoorwegverkeer ondervond uit den
aard der zaak aanmerkelijke vertraging. De
treinen uit Amsterdam konden niet vertrekken,
de uit Utrecht aankomende treinen moesten
aan gene zijde der brug stoppen, de passagiers
overstappen en in roeibootjes worden overge
zet, om dan met een aan de zijde der stad
gereedstaanden trein naar de Weesperpoort
te rijden.
Onder leiding van den heer Verloop toog
een groot aantal spoorwegwerkers dadelijk
aan den arbeid om den weg vrij te krijgen.
Allereerst werd begonnen met den aanleg van
een noodbrug, waarover het verkeer te half
elf geopend werd.
Twee bokken van de Gebrs. Goecoop
werden ontboden om de locomotief te lichten
en den tender te verwijderen. Tegen 2 uur
kwam de eerste bok ter plaatse aan. De
tweede bok moest, om aan de andere zijde
van de locomotief te kunnen komen, den weg
over Diemen nemen, om dan langs de Die-
mervaart bij de spoorwegbrug te komen.
Zondagavond bleek dat in korten tijd de
werklieden heel wat hadden geredderd. Den
eersten wagen hadden zij met dommekrachten
en helboomen opgevijzeld uit den kuil en
met een locomotief een eind voortgetrokken
op de rails. Weinig beschadigd stond hij
daar, het voorblad alleen wat ingedeukt. Ook
de vierde wagen was in de hoogte gehaald
en heel handig hadden zij in plaats van de
achterste wielen, die er waren afgerukt, een
lorrie gezet.
Maar het grootste werk hadden ze om den
teuder te trekken van de brug. Daarvoor
moest hij den kuil over, en losgemaakt wor
den van de locomotief, die er met den kap
was ingedrongen. Toen stapelden zij zware
l^SS^rs in den kuil, totdat de toren gelijk
was met den dijken binnen een half uur
was daarover een spoor gelegd en geklonken,
passend in het spoor van weg en biug