Spanje. Engeland. Duitschland. Oostenrijk-Hongijare. Italië. Bulgarije. BINNENLAND. enkele te billijken reden berust en waarvoor zijne vrienden te vergeefs naar eene ver klaring zoeken. Ook in verband met dit artikel krijgt het gerucht een schijn van waarschijnlijkheid, dat, wanneer Casimir Périer mocht blijven weigeren, de kamermeerderheid op eene of andere wijze zal beproeven, hem op zijn besluit te doen terugkomen. Ónder anderen maakt la Libre Parole zich van dit gerucht den tolk. In de staatkundige kringen is het gerucht in omloop, dat er oneenigheden in den ministerraad waren ontstaan wegens de aar zelingen van den minister van oorlog om de militaire operatien te Melilla te doen beginnen. De heer Gamazo, minister van financien, verklaarde dat de toestand onhoudbaar was en hij zou voorgesteld hebben, dat het kabinet zijn ontslag zal indienen, ten einde Sagasta in staat te stellen het kabinet te veranderen overeenkomstig den wensch der openbare meening. Het is den minister-president Sagasta ge lukt het denkbeeld van de ontslagaanbieding van het collectieve ministerie ter zijde te doen stellen. De minister van oorlog zal niet naar Marokko vertrekken. Martinez Campos zal het bevel over de troepen te Melilla op zich nemen; hij zal eene verandering brengen in de militaire operatien. Verscheidene dagbladen beschuldigen En geland, dat het den sultan van Matokko tot tegeustand aanzet. De Times verneemt uit Teheran, dat 12,000 menschen bij eene aardbeving omge komen zijn. Te Kasc'nan ligen nog 200 lijken onder de puinhoopen. De Times verneemt uit Philadelphia, dat de regeering der Unie, de Mello in geen opzicht als oorlogvoerende partij erkennende, besloten heeft niet tusschenbeide te treden bij het vormen eener vloot door Peixoto in de Vereenigde Staten DUBLIN, 27 November. Heden is eene blikken doos met eene uitgedoofde lont bij de kazerne gevonden. Men verzekert dal de inhoud niet schadelijk is. Intusschen had er eene lichte ontploffing plaats. 's Namiddags arresteerde de politie in een ander gedeelte der stad een persoon. Sheridan genaamd, die ontplofbare stoffen in bezit had. Vrijdag is de keizer, per extra trein uit Kiel naar Hamburg rijdende, aan een groot gevaar ontsnapt. Terwijl de trein nabij laatst genoemde stad was, kwam hij bijna in botsing met een te zwaar beladen wagen, die de rails overstak. Slechts drie vier seconden voor de keizerlijke trein passeerde, was de weg vrij. Na het mislukken van de pogingen, die het vorige jaar aangewend zi n om te Berlijn een wereldtentoonstelling te houden, loopen thans ook de plannen voor een tentoonstelling in 1896 gevaar, daar Neurenberg besloten heeft in dat jaar een groote Beiersche ex positie te organiseeren. Bij de adressen, die de rijkskanselier Caprivi ontvangen heeft, bevond zich ook een houten kistje uit Orleans, waarin eene helsche machine verborgen was. Het moord dadig werktuig is door des rijkskanseliers adjudant, majoor Ebmayer, toevallig ontdekt en onschadelijk gemaakt. De Nordd. Allg. Ztg. verneemt dat ook aan den keizer eene volmaakt soortgelijke helsche machine als aan den rijkskanselier is toegezonden. Het pakket is Zondag aan gekomen en aan het civiele kabinet afgegeven geworden. Ook hierbij wekte een geltlkkig toeval nog tijdig argwaan en voorkwam het afgaan der helsche machine. BUDAPEST, 27 Nov. Het Staatsblad heeft een decreet gepubliceerd van den keizer koning, gecontrasigneerd door den minister president Weckerle, waarbij in de hoofdstad van Hongarije, overeenkomstig het menigmaal uitgesproken verlangen der Hongaren, een hofhouding ingesteld wordt. De Hongaarsche regeering is gemachtigd voorstellen te doen ter benoeming van titularissen voor het nieuwe hof. Zondag avond heeft voor de kamer een betooging plaats gevonden, waarbij getracht werd het gebouw binnen te dringen. De politie slaagde er in de manifestanten, die bedreigingen uitten tegen de afgevaardigden, na eenige arrestaties uileen te drijven. De poging tot eene nieuwe betooging voor het telegraafkantoor mislukte. SOFIA, 27 Nov. Gistermiddag om half een kwam de extra trein met het stoffelijk overschot van den eersten Bulgaarschen vorst te Zaribrod aan, waar Stamboulow, een groot aantal afgevaardigden, de adjudant van vorst Ferdinand en een eerecompagnie zich be vonden. Van Belgrado af, hadden Servische officieren in den trein plaats genomen. Stam boulow heeft in warme woorden hen voor dat bewijs van waardeering den dank van Bulgarije betuigd. Te Slivnitza werd de trein door een artillerie salvo begroet. Te Sofia bevond zich vorst Ferdinand met het gansche hof aan het station, zoomede het corps di plomatique. Allen volgden de lijkbaar, die door hootdofficieren gedragen werd, te voet. De troepen bewezen de militaire eerbewijzen; vooraan marcheerden twee regimenten infan terie van de garde, de veteranen uit den onafhankelijkheidsoorlog. De huizen waren met floers behangen. WAALW IJK, 29 Nov. 1893. Bij de gisteren alhier plaats gehad hebbende verkiezing voor de kamer van koophandel en fabrieken zijn herkozen de drie aftredende leden, de heeren J. B. Timmermans met 73 stemmen. S. Fano 64 Al. Verbunt 62 Verder bekwamen de heeren Jac. van Riel 7, Henri Witlox 5, F. Baijens 2 stemmen, H. H. Jansen, C. G. van der Heijden, Corn. Rekkers en G. van Dijck ieder eene stem een briefje was blanco. In 't geheel waren ingeleverd 78 stem briefjes. Onze welgemeende gelukwenschen aan de herkozen leden In de verleden Zaterdag gehouden vergadering van B. en W. van Waalwijk, zijn uitgeloot de obligatien Nos. 8, 71 en 141, van de geldleening ten laste dier gemeente van 1889. Betaalbaar 31 December 1893 bij Gebrs. Spierings te 's Bosch. VERSLAG DER VERGADERING VAN DE WAALWIJKSCHE IJSCLUB gehouden den 26steu November 11. Ongeveer ten half negen opent de voor zitter met een hartelijk woord van welkom de vergadering. Op de presentielijst was geteekend door 22 leden. Uit de rekening en verantwoording van den penningmeester bleek dat er een te kort was van f 107.10. Tot 't nazien der rekening worden gekozen de heeren W. Timmermans, B van der Heij den en F. Kooien; na eenige bespreking met den penningmeester werd zij goedgekeurd. De rekening ligt gedurende 8 dagen ter visie hotel Verwiel. De penningmeester zegt, dat het innen der contribution zeer slecht gaat; hij wijst op de vermindering doordat de leden van f 1.— thans f 0*75 betalen; wordt de IJsclub niet krachtig geholpen en kan zij niet rekenen op de medewerking harer leden, dan voorzeker kan het niet anders of wij gaan den onder gang tegemoet. Verder bespreekt hij le de oprichting 2e de tentoonstelling 3e de Crispijnfeesten en hoopt ten slotte van harte dal de IJsclub voortaan op krachtige medewerking mag rekenen. De voorzitter zegt, men niet moet denken dat de praalwagen bij het Crispijnfeest aan de IJsclub een cent heeft gekost. De kosten hiervoor zijn bestreden uit vrijwillige bijdragen, uit de premie, maar bovenal uit de zakken der bestuursleden. De 2e voorzitter bespreekt de aansluiting bij den Alg. Nederl. Schaatsenrijdersbond licht de ingekomen stukken toe, en zegt dat als de Waal wij ksche IJsclub gesteund wordt zooals zij verdiendemen best kans heeft dat op hare banen de wereldkampioenschappen ver reden zouden worden. Alvorens tot de verkiezing over te gaan zegt de 2e voorzitter, dat nu er eene vaca ture is, men wel moet bedenken dat het bestuur behoefte heeft aan jonge, werkzame krachten, en geen ledepoppen kan gebruiken. De uitslag der verkiezing is: de herbenoe ming van de heeren G. J. van Loon en C. Ch. de Greeff, en een nieuw lid de heer Willem Timmermans. De heer Timmermans zegt deze benoeming niet te kunnen aanvaarden; van verschillende zijden, ook door het bestuur, wordt getracht hem over te halen, doch 't ging moeilijk, de voorzitter gaf hem 8 dagen bedenktijd. De aftredende leden namen hunne herbe noeming aan. Bijvoeging: „de contributie der buitenleden bedraagt f0.50», werd met algemeene stem men goedgekeurd. Alsnu volgde de bespreking der ijsbaan. Vooraf werd door den voorzitter een woord van dank gericht aan de heeren Wiegerink en Terwindt. Ook dezen winter kunnen wij op den steun van die heeren rekenen, en de baan, die vermoedelijk genomen zal worden, is juist voorbij de brug op den Drongelschen weg, een prachtig water van 't Drongelsche Veer naar Hagoort loopend. Over de Lotjes, den buitenpolder, de Gal- genwiel werd druk gesproken, ook over een eigen baan. Er werd besloten dezen winter een flink baangeld te heffen van niet-ledenen dit streng te handhaven. De heer van Haagen gevoelt zich genoopt te zeggen dat de IJsclub eigenlijk niet arm en rijk aan werkkracht is, getuige de nieuwe lauweren op een der warm ste zomerdagen behaald de praalwagen der IJsclub hij brengt hulde aan het be stuur, dat er zooveel tijd en geld voor over heeft, dat, wat het aanpakt; zoo uitmuutend weet te doen slagen, hij beschouwt het als een goed voorteeken dat de insignes van dit jaar groen zijn immers de kleur der hoop, nu gaarne hoopt hij dat hooger hand de IJsclub zal blijven steunen. De 2e voorzitter zegt den heer van Haagen dank voor zijne hulde aan het bestuur, speci aal aan zijn Ie voorzitter, en verzoekt den penningmeester even natezien, welke bate de tentoonstelling voor de IJsclub is geweest hij vraagt dit omdat hij daarover iets hoorde mompelen. De penningmeester zegt dat de IJsclub voor huur der teut gedurende de tentoonstelling een profijt van f70.— min f 10— voor het opbouwen heeft gehad. Voorts zegt hij, dat het thans voor de IJsclub moeielijke tijden zijn. Hij wilgeen pessimist zijn, maar tocher is aan con tributie nog slechts f50.ontvangen, en daarvan moet af de schuld, 12 aandeelen, afloop tent contract, enz. enz. De maanbriefjes worden den leden, die hunne contributie nog niet betaalden, toegezonden. Hij hoopt er 't beste van. Niemand meer het woord verlangende, sluit de voorzitter de vergadering. Verleden Zaterdag kreeg een colporteur van de socialistische „Volkstribuun", die trachtte dat blad hieraan den man te brengen, het te kwaad met de straatjeugd. De man werd met straatslik en allerlei vuil als 't ware gebombardeerd en er zat niets voor hem op, dan zich uit de voeten te maken. Onze gemeente is, reeds meermalen hebben wij 't gezegd, geen geschikt terrein voor so cialistische propaganda. Gisteren namiddag hebben zich naar Dussen begeven de rechtercommissaris, officier van justitie en griffier bij de arrondissements rechtbank te 's Bosch, ten einde daar een onderzoek in te stellen naar de oorzaak van den dood van èene gehuwde vrouw, welke oorzaak de openbare meening toeschreef aan mishandeling of slechte behandeling door den man. De lijkopening, verricht door dr. Van Gils alhierheeft uitgemaaktdat de vrouw is overleden tengevolge van uitputting. Bij geringen aanvoer was de handel in kalfkoeien in de Langstraat zeer vlug met stijgende prijzen, verscheiden kooplui waren aanwezig. Prijzen als volgt: kalfkoeien f170 a 270, dito vaarzen f 150 a 175, hokkelingen f 40 a 80, jarige kalveren f 25 a 30 biggen f 10 a 16, berekend naar f 2.per week; slachtvee le qual. 60 a 65 ct., 2e qual. 50 a 60 ct., vette varkens 56 a 57 ct. per Kg. (schoon.) Hooi. De handel in dit artikel is op het oogenblik weer iets vlugger. De prijs bedraagt thans f 26 a 27 per 500 Kg. De prijs der aardappelen in de Boven- Langstraat blijft stationair en bedraagt thans f 1.50 a 2.20 per Hl. Uit de gevangenis te Turnhout (Belgie) is een Tilburger van geboorte, de zoutsmok- kelaar en strooper B. ontsnapt. Met twee vrienden was hij opgesloten. Na rijp beraad besloot men door den schoorsteen te ont vluchten. Eenige lakens werden aan stukken gescheurd, aan elkander geknoopt en aan een ijzer verbonden en onze smokkelaar be reikte den platten grond. Door 't ruwe weder werd van de ontvluchting niets bemerkt. Te 7 uur 's morgens arriveerde hij blootshoofds en op de kousen te Tilburg, waar hij door tal van collega's smokkelaars werd verwelkomd. 'sAvonds nam hij deel aan een vechtpartij. Er is een brutale diefstal met inbraak gepleegd ten huize van W. H. te Bergum. De dieven hebben slechts twee gouden dames horloges kunnen machtig worden. Door het vallen van eene vaas van de secretaire, waarvan ze bezig waren het slot te forceeren, werden de bewoners gewekt, waarna de in brekers de vlucht namen. In denzelfden nacht werden elders in het dorp ruiten ingeslagen. Dit laatste is in den laalsten tijd bijna eiken nacht het geval. De openbare veiligheid laat bij avond veel te wenschen over, en de politie schijnt niet handelend te durven op treden. Zondag is door de politie te Goes ge arresteerd en naar het huis van bewaring te Middelburg overgebracht J. F. B. v. E., 22 jaar oud, schilder te Rotterdam, als vermoe delijke mededader van de afpersing van geld onder bedreiging bij de gezusters V. te 'sHeer Hendrikskinderen, waarvoor A. R. te Goes reeds vroeger in hechtenis is genomen. Het is tegen van E. dat een bevel van voorloopige aanhouding verleend is. De aangehoudene is door den toenmaligen hoofdagent van politie Timmermans pertinent herkend als te zijn gezien in gezelschap van genoemden A. R. bij het vertrek der stoom boot van Middelburg naar Rotterdam op den morgen na het gepleegde feit. Spoorwegongeluk bij Amsterdam. Zondagochtend had aan de spoorwegbrug over de Oude Keulsche Vaart bij den Omval (nabij Amsterdam) een zeer treurig ongeluk plaats. Te 5.45 (spoortijd) kwam de goede rentrein no 618 uit Utrecht voor die brug, welke niet gesloten was. Er valt nog niet met zekerheid mede te deelen aan wien de schuld van het ongeluk moet worden geweten doch omtrent den toestand, zooals hij toen de trein aankwam sehijnt geweest te zijn, verneemt het Handelbl. het volgende: De wachter aan de brug Van Eik had zijn vrijen dag, de bruggeknecht Esse veld lag nog te bed in zijne woning, vlak bij de brug, daar hij den laten dienst had gehad en te 9 uur in den ochtend eerst behoefde op te komen. De dienst aan de brug was daardoor toegewezen aan den aflosser Wagensveld, die zich, zoo wordt verteld, verslapen had. De man kwam juist zijn woning uit om de brug te sluiten, toen de trein daar reeds vlak bij was. Hij riep den machinist nog toe te stoppen doch het was reeds te laat. Het sein van het bloksysteem dat vlak bij de brug staat, stond onveilig, zoodat nog uitge maakt moet worden ot de machinist niet door het onveilig sein is heen gereden. De brug was dus geheel opengedraaid. De locomotief no. 194 wegende 35.000 KG. vloog uit het spoor over de ruimte tusschen de spoorbaan en de geopende brug heen en over die brug in het water, waar hij met het voorste deel geheel in ligt. Ook de tender was over de ledige ruimte heengeschoven en is op de brug komen te staan. De op den tender volgende bagagewagen, gemerkt D 120, is tusschen de spoorbaan en de brug in de ledige ruimte gestort en na tuurlijk geheel ontzet. De daarop volgende goederenwagen no 8302 is met de voorwielen buiten de rai's geraakt; de dan volgende wagen no. 11504 is geheel over zij gevallen en de dan volgende no. 10178 onder den voorgaande geschoven met het gevolg dat hij totaal versplinterd is en al het ijzerwerk als een veertje verbogen. Dat dit mogelijk was, is te wijten aan het opdringen der achter volgende wagens, een 35 in getal. De bruggeknecht Esseveld werd door den schok wakker; hij snelde zoo gauw mogelijk de deur uit en zag wat er gebeurd was. Zijn eerste werk was natuurlijk te zien hoe de machinist en de stoker er waren afgekomen. De machinist A. Visser was op zijn staan plaats in de locomotief bekneld geraaktde stoker Chr. Filippi was van de machine ge sprongen. De machinist was aan het hoofd gewond en had bovendien een wond aan de onderkaak bekomen, de stoker was aan den neus verwond; de conducteur, wagenmeester en vijf remmers, die zich op den trein be vonden, waren er zonder verwondingen van ernstigen aard afgekomen; slechts een remmer voelde erge pijn in de zijde. De bruggeknecht van Esseveld begaf zich, nadat de verwonden voorloopig naar de wachterswoning waren gegaan en daar zoo goed en kwaad als 't ging waren verbonden, naar den overkant van het water, om het personeel aan de YVeesperpoort te waarschu wen, te meer daar de eerste passagierstrein van 5.25 van de Weesperpoort in aantocht was. De spoorwegautoriteiten waren spoedig ter plaatse en de verwonde stoker en machinist werden allereerst met een wagen naar het station Weesperpoort gebrachtdoor dr. Schillemans verbonden en toen naar het Mi litair Hospitaal vervoerdhun toestand is gelukkig niet van ernstigen aard; zij keerden in deu namiddag naar Utrecht terug. Van het station Weesperpoort werden de autoriteiten van het staatsspoor te Utrecht dadelijk gewaarschuwd. Het spoorwegverkeer ondervond uit den aard der zaak aanmerkelijke vertraging. De treinen uit Amsterdam konden niet vertrekken, de uit Utrecht aankomende treinen moesten aan gene zijde der brug stoppen, de passagiers overstappen en in roeibootjes worden overge zet, om dan met een aan de zijde der stad gereedstaanden trein naar de Weesperpoort te rijden. Onder leiding van den heer Verloop toog een groot aantal spoorwegwerkers dadelijk aan den arbeid om den weg vrij te krijgen. Allereerst werd begonnen met den aanleg van een noodbrug, waarover het verkeer te half elf geopend werd. Twee bokken van de Gebrs. Goecoop werden ontboden om de locomotief te lichten en den tender te verwijderen. Tegen 2 uur kwam de eerste bok ter plaatse aan. De tweede bok moest, om aan de andere zijde van de locomotief te kunnen komen, den weg over Diemen nemen, om dan langs de Die- mervaart bij de spoorwegbrug te komen. Zondagavond bleek dat in korten tijd de werklieden heel wat hadden geredderd. Den eersten wagen hadden zij met dommekrachten en helboomen opgevijzeld uit den kuil en met een locomotief een eind voortgetrokken op de rails. Weinig beschadigd stond hij daar, het voorblad alleen wat ingedeukt. Ook de vierde wagen was in de hoogte gehaald en heel handig hadden zij in plaats van de achterste wielen, die er waren afgerukt, een lorrie gezet. Maar het grootste werk hadden ze om den teuder te trekken van de brug. Daarvoor moest hij den kuil over, en losgemaakt wor den van de locomotief, die er met den kap was ingedrongen. Toen stapelden zij zware l^SS^rs in den kuil, totdat de toren gelijk was met den dijken binnen een half uur was daarover een spoor gelegd en geklonken, passend in het spoor van weg en biug

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1893 | | pagina 2