Notaris BINK, Notaris BINK, Notaris BINK, Colporteur, Ingezonden stukken. finaal verkoopen; publiek verkoopen verkoopen: Direct GEVRAAGD een Froderikus Arnoldiïs Doniinicus van der Klokken, DINSDAG 21 April 1896, te Waalwijk, zal Maandag 27 April 1896 bij INZET en 11 Mei 1896 bij TOESLAG, 20 April 1896 bij INZET, 4 Mei 1896,. een beschonken man te ontzetten, die, tus- ,J schen twee politieagenten in, op weg was naar het bureau in de Pauwensteeg. Terwijl de metselaar aan het plukken en rukken was om den beschonkene te bevrijden, kwam er een onder-inspecteur aan om hem te arresteeren. Toen hij dit gewaar werd ging de verzet- pleger op den loop, doch struikelde en viel bij een winkelier door de spiegelruit. Door den val verwondde hij zich beide handen aan de glasscherven; hij werd nu voor goed gegrepen en naar het bureau gebracht, waar hij, het lot van den beschonkene deelende, in een hok een plaatsje kreeg. Brand. Men schrijft uit Heerenveen Zondagavond omstreeks 9 uur werden de ingezetenen van Hcerenveen opgeschrikt door den brandhoren. Zware rookwolken wezen de plaats van den brand aan en binnen enkele minuten werd het westelijk deel van het vlek door een rossen gloed verlicht. Het was de zoogenaamde kazerne die in lichte laaie stond, een groot gebouw van twee verdiepingen, volgens sommigen een voormalig klooster, volgens anderen in vroe ger tijd de woning der bedienden van de heeren van Van Krachstate, doch in elk ge val met deze oude, thans in gerechtsgebouw en gevangenis herschapen stins het oudste huis van Heerenveen. Voor eenigen tijd is het, aangekocht door de gemeente Aengwirden, op wier grondgebied het staat, en nog in dezen zomer zou het gesloopt worden. Het werd echter nog bewoond door den mande- maker Merk en en een vijftal arbeidersge zinnen. In de woning van eerstgenoemde, die zelf niet tehuis was, brak de brand uit en in .een ongeloofelijk korten tijd hadden de vlammen zich door het geheele gebouw verspreid. De spuiten van Aengewirden en Schoter- land, alsmede die van de vrijwillige brand weer, wierpen spoedig groote massa's water in de vuurzee, doch konden niet beletten dat het geheele gebouw een prooi der vlammen werd. Van den schamelen, voor hel meeren- deel niet verzekerden inboedel der bewoners, kon zoo goed als niets worden gered. De vele kinderen, die reeds te bed waren, werden in hun nachtgewaad uit het huis gedragen en bij de buren binnengebracht. Gelukkig was er bijna geen wind, anders was de ramp in deze dichtbebouwde buurt niet te overzien geweest. Tegen halt elf was men het vuur meester doch binnen den tijd van twee uren waren ruim veertig personen vau hun dak beroofd. De burgemeesters van Schoterland en Aeng wirden waren op het terrein aanwezig. Een is er die een niet gering voordeel uit deze ramp zal trekkeu, wier roem luider dan ooit door de faam zal worden verkondigd. Het is Hinke de kaartlegster, ouze bekende waarzegster van Nieuwebrug. Uit me^r dan één mond vernamen wij het, hoe zij voor speld had dat het oude, tot slooping gedoemde gebouw niet door menschenhanden vallen zou. Het Bloemencorso. 't Was geen bezoek meer aan Haarlem en omstreken, het was een bestorming, een inval, een volksverhuizing. Want duizenden en duizenden zijn Zondag alleen reeds uit Am sterdam naar Haarlemen Bloemendaal geto - gen om het bloemencorso van den Wiel- rijdersbond te zien. Het begon al 's morgens vroeg. Zwermen wielrijders kwamen van alle kanten van de stad naar het Haarlemmerplein om den weg naar Haarlem op te rijden. Rijden 't mocht wat; het was in 't begin van den weg zoo vol met kijkers, dat de meesten maar naast hun fietsen bleven loopen. En als ze dan eindelijk een beetje door de drukte heen waren, dan was het nog haast niet te doen om te rijden, want er woei een halve storm dien de rijders tot Haarlem toe, op den langen, rechten, boomloozen weg vlak tegen hadden. Langzaam zag men de troepjes tegen den wind in voortzwoegeu, blij als ze achter een rijtuig aan een weinig beschutting konden vinden. Er waren er dan ook heel wat, die eerst in Sloterdijk eens aanlegden en toen in Halfweg en die toch onderweg nog maar weer afstapten omdat liet loopende gemakkelijker ging. Het was een rijstebrijberg van storm en moeilijkheden waar men doorheen moest worstelen om te komen in het beloofde luilekkerland van bloemengeur en zonneschijn. Maar die moeilijkheden waren eigenlijk nog niets vergeleken bij die van hen die per spoor naar Haarlem gingen. Op zoo'n toe vloed had de Hollandsche spoor niet gerekend. Er rijden al een behoorlijk aantal treinen van Amsterdam naar Haarlem en behalve dit respectabele getal, vertrok er nog zoo ongeveer om het kwartier een lange extra-trein. En alles vol; niet tien menschen in éen coupé, maar net zooveel als er konden staan en zitten, en niet alleen in personenwagens maar ook in de goederenwagens was het propvol, zelfs de hokjes voor de remmeis werden in beslag genomen. De meesten waren al blij, als ze, na vier ot vijf treinen te hebben laten vertrekken hoe wisten ze zelf niet, in een trein werden gedrongen en mee konden. Maar niet alleen van den kant van Amsterdam werd Haarlem bestormdook van den kant van Leiden en Den Haag en van het noorden kwamen de bezoekers opdagen en men zal zich, dit alles goed bedenkende, een klein denkbeeld kunnen vormen van de drukte op den weg van Bloemendaal naar Overveen als men weet, dat al die duizenden en dui zenden zich daar, in dat betrekkelijk kleine bestek ophoopten. Eindelijk, tegen half drie werd er ruimte gemaakt in de woelende menschenzee. Mu- ziekfanfares klonken. De ruige mutsen der huzaren naderden door de dichte menigte, hun trappelende paarden maakte ruim baan voor de kleurige, vroolijke stoet die volgde. Eerst in zijn volle waardigheid de gemeente-veld wachter op zijn fiets, toen Wolff en zijn Ond- Hollandsche kapel, versierde rijtuigen en een groep rijders in de onmogelijkste vermom mingen op oude, houten rommelkasten, daarna andere machines, die ook al uit de mode zijn, de hooge tweewieler, de kargaroo en andere reeds lang vergeten rijwielen. Daarna volgde de Zegewagen, de „clou" van den optocht. Deze was met zijn roode drapeering, zijn groen en bloemen, keurig mooi. Op het eerste platform zag men op eiken hoek een hellebardier en daar tusschen de allegorische groepen: de Rijwiel industrie (voorzijde) de commissie voor de verbetering der wegen (linkerzijde) de groep v?.n toeristen en roeiers (rechterzijde) en de militaire wielrijders (achterzijde). Op het tweede platform werd de geschiedenis van het rijwiel voorgesteld door een oud man, met een boek in de hand, en omringd door alle besohafde natiën. Op het derde platform de Nederl. Maagd met de vlag, haar hand rustende op een rijwiel. Heel aardig en verrassend was het effect der versierde vervormde rijwielen. Wat men al niet zag Groepen wielrijders in de gedaante van witte tulpen; een rijwiel in den vorm eener witte zwaan met daarnaast loopende Lohen- grine een hooge volmaakte Eiffeltoren; Me- phistoeen vaartuig met passagierseen monnikjeen baker met een schreeuwende baby; een Transvaler; een wielrijder met een para- pluie van hyacinthenen vele geharnaste ridders. Ook in de afdeeling reclame zat veel af wisseling; de reuzenviets van de firma Stokvis, de zg. Eiffjlsafety, trok zeer de aandacht. De char-a bancs, waarin de Oud Hollandsche kapel, en de wagens, waarin de verschillende corr.missien hadden plaats genomen, waren in een veelkleurig en vroolijk gewaad gestoken. Vermakelijk was dat deel van den stoet, waarin de verschillende overgangstijdperken van het rijwiel werden voorgesteld. Men zag er oa. den ouden „kast«, maar daarentegen ook den triplet en quadruplet. De bekroningen volgen hier Clubs: le pr. AU Right te Leiden; 2e pr. Swift te Schiedam; 3e pr. De Kettinggangers te Haarlem; 4e pr. Edo te Amsterdam; 5e pr. Thor te Rotter dam; 6e pr. Het Stalen Ros te Rotterdam. Voor de geestigste versiering is Utile Dulci te 's Gravenhage in aanmerking gekomen. All Right heeft den eersten Zuidhollandschen en Edo den eersten Am.sterdamschen prijs. Am sterdamschen prijs; Heerenrijwiel: le pr. Me- phisto. 2e pr. Eiffeltoren. Z. E.V.Lohengrin. Damesrijwiel: le pr. bogenwiel, 2e pr. prieel met kind. Meerpersoonsrijwielen: le pr. witte hyacint2e pr. wapen van Leiden; E. V. tandem Hoogstraten-Van Voorst. Hollandsche vlag kreeg 2e prijs; geestigste en fraaiste groep kinderen van den heer Van Laar een allerliefste groep, een bruidje in 't wit, met een schat van witte bloemen en een page van weerszijden. De menschen holden om den stoet nog eens op een andere plek te zien voorbijgaan en dat loonde de moeite wel, want telkens zag men weer wat anders. Het weer had zich onder de bedrijven goed gehoudenmaar toen de stoet een uurtje onderweg was viel er een bui, die heel wat menschen een goed heenkomen deed zoeken. De meesten konden niet onder dak komen en bleven maar in den regen slaan met de goedmoedige onverstoorbaarheid van een Hollander, die voor zijn plezier „uit" is. Het was jammer voor de mooie bloemenversie ringen en voor de costuums van de deelne mers dat de regenbuien zoo onbarmhartig vielen maar de vroolijke opgewektheid en het humeur van de deeluemers leed er niet onder en uitte zich slechts in een klagelijk uitgeroepen: „wat een dag,'wat een dag!" van de roodrokken uit de „Papa van Daisy Bell", die ook in den stoet meereden. Om zes uur ongeveer was het corso afge loopen en trok alles weer naar Haarlem. Het was of er een zwerm sprinkhanen over neer daalde, na een paar uur was alles kaalgegeten en een Haarlemsch halletje of een kadetje haast evenveel waard als e?n tulpenbol in den tijd van den windhandel. Hoe ten slotte de heele menschenmassa weer uit Haarlem is weggekomen, is niet te begrijpen. Het was aan het station van zes uur af een zwarte menschenmeuigte waar men wel over kon loopen. Ieder kwartier ging er een lange trein weg en toch werd er gevochten en gedrongen en geduwd om een plaatsje te veroveren. Dat duurde zoo tot 's avonds laat en die drukte deed zich ook in Amsterdam weer gevoelen als al ciie scharen reizigers uit het station stroomde. Het was op het Damrak een drukte, of het bloemencorso hier was geweest. Geen wonder dat de treinenloop op de lijnen in de buurt van Haarlem in de war was, en dat de treinen bijna allen drie kwartier of een uur te laat waren. Er zijn van hier naar Haarlem ver trokken dertig extra-treinen; de laatste trein u;t Haarlem kwam hier ruim kwart over tweeén 's nachts aan. En al die drukte voor een feest, op touw gezet door den Alg. Ned. Wielrijdersbond. Het is waarlijk een vereeniging geworden, die mee kan praten. Ze mag tevreden zijn over haar feest en over de propaganda die zij daarmee gemaakt heeft voor de wielersport. Verschillende leden vau de diplomatie en personen uit de hooge kringen der residentie zijn gisteren in gezelschap het bloemencorso le Haarlem gaan bezichtigen, waartoe voor hen eene tribune beschikbaar was gesteld op een terrein van den heer Van der Vliet, aan den Elswouderweg. Tusschen den Haag en Haarlem liepen gisteren 10 extra treinen, terwijl de gewone treinen zeer versterkt waren. Zoo verliet o.a. des ochtends de iransche trein met 24 rij tuigen het station den Haag in den richting van Haarlem. De laatste trein kwam uit Amsterdam en Haarlem 's nachts bij half twee te 's Hage aan. Aan het station HIJsm. aldaar stonden Maandagochtend nog honderden rijwielen gereed om door de eigenaren te worden afgehaald, welke machines, Zondagavond te Haarlem als passagiersgoed afgegeven, met een nachtgoederentrein naar de verschillende bestemmingsplaats zijn vervoerd. (Buiten verantwoordelijkheid der redactie). Mijnheer de Redacteur De vorige week zijn Waalwijks ingezetenen weder op minder aangename wijze verrast door eene waarschuwing in den bekenden beleefden vorm, dat zij binnen drie dagen aan hunne verplichting, tot betaling der ver schenen rijksbelastingen, hadden te voldoen. De kosten dezer zijn 10 cent. Vroeger, M. d. R., kwamen er ook wel waarschuwingen a 10 ct., maar die golden hoofdzakelijk slechts onwillige betalers. Velen hadden de gewoonte, het door hen verschul digde geregeld in twee of driemaal af te doen; was de tijd daarvoor gekomen en dachten zij niet aan cic betalingdan kwam er een vriendelijke herinuering, waaraan onmiddellijk werd gevolg gegeven. Nu leven we onder een ander regime zoodra een vervaldag verschenen is, gaat men aan 't schrijven van waarschuwingen, en eer er acht dagen verloopen zijn, daalt er een regen van die papiertjes over de belasting schuldigen neer, raison van 10 cent voor elk brielje. Dat is de oogst voor den deurwaarder der belastingen, die voor een groot gedeelte van die dubbeltjes moet leven. Maar als er dan dubbeltjes moeten worden uitgegeven, waarom dit dan gedaan aan een ons totaal onbekend persoon Waarom die dan niet laten verdienen door een of ander onzer mede ingezetenendie niet in staat is op andere wijze genoegzaam in zijn levens onderhoud te voorzien Waarom zouden wij ons ook niet kunnen aaneensluiten, zooals op andere plaatsen ge schiedt en een geschikt persoon belasten met de taak om, tegen betaling van een nader overeentekomen geldelijke belooning elke maand bij de aangeslotenen de verschenen belasting te gaan afhalen en ten kantore van den ontvanger te gaan betalen. Dit zou ons zeker veel minder kosten dan die telkens weerkeerende waarschuwingen, we zouden een inwoner goed doen en de ontvanger had maandelijks zijn geld. Alles dus voordeel, behalve voor den deurwaarder, natuurlijk X. Tot onze diepe droefheid overleed ■lieden te Grlve, tijdig voorzien van I de H. H. Sacramenten der stervenden, onze geliefde Vader, Behuwd- en Groot- 1 vader, De Heer I oud burgemeester van Waalwijk, in den ouderdom van ruim 88 jaar. Waalwijk 11 April 1896. I Uit aller naam Dr. A. L. G. VAN GILS. Tot onze diepe droefheid overleed ■heden, zacht en kalm, na een langdu- rig lijden, voorzien van de H. H. Sacramenten, onze dierbare Echtgenoote en Moeder I Petronella flcnrica nOPPENBROÜWERS, in den ouderdom van ruim 54 jaren. Wij bevelen de dierbare overledene j in uw Godvruchtig aandenken, A. M. VAN DELFT EN KINDEREN. Besoijen 10 April 1896. hmsmmmn Hl—lilin I Heden overleed te Haarlem, nal eene kortstondige ongesteldheid, voor-B zien van de H.H. Sacramenten der Stervenden mijn dierbare Vader de Heer Henricus Meesterman |g in den ouderdom van ruim 72 jaren. J. MEESTERMAN. liWaalwijk, 14 April 1896. lieden overleed tot onze diepe droef ■beid, na een langdurig, doch geduldig lijdenonze geliefde Echtgenoot en I Vader de WelEd. Heer Frits J. A. DE LEEUW, na voorzien te zijn van de H. Sacra menten der stervenden, in den ouder- I dom van bijna 44 jaren. Uit aller naam, Wed. F. DE LEEUW—Verdussen en Kinderen, I Halsteren, 13 April 1896. a Volstrekt eenige en algemeene kennisgeving. te Waalwijk, zal 's avonds 7 ure, ter herberge van W. Loeff te Nieuwkuik, voor de erven van Dewed. H. VAN DEN BRAND Onder Nieuwkuik op het Hoog. Bouwland groot 33,60 areningezet en gehoogd op f 895. groot 11,70 aren, ingezet en gehoogd op f 180. groot 15,80 aren, ingezet en gehoogd op f190. Onder Drunen, Bouwland „den Dekker'/, groot 67,50 aren, ingezet en gehoogd op f1020. Onder Vlijmen, Bouwland, in den Gr. Naakten Hoek, groot 34,80 aren, ingezet en gehoogd op f 870. Hooiland, „Luisbroek in HeinbranthoeH groot 40,40 aren, ingezet en gehoogd op f550. Onder Engelen, Onverdeelde helft in hooiland Beverspijken, geheel groot 1,15,20 heet., ingezet en geboogd op f925. Onder Cromvoirt, Bossche Veld, Hooilandgroot 46,90 aren, ingezet en gehoogd op f490. Hooilandgroot 1,20 heet., ingezet en gehoogd op f750. telkens des avonds om 7 ureter herberge van L. van Cromvoirt, te 3 A ART) WIJK, Een Huis met Schoenfabriek, Erf, Tuin en Bouwland T-.te BAARDWIJK, Hoog hemd, groot 26.16 aren, eigendom van P. II. VAN BEUNEN. te Waalwijkzal voor de erven van de Wed. JAN DIRKS, ter herberge van W. BROKKEN en ter herberge van C. VAN DONGEN, te Bezooien, telkens des avonds 7 ure, Onder Bezooien, Oost de Steeg. Een huis, erf en tuin, groot 7.25 aren. Bouwterrein daafnaast, groot 8,55aren. Een perceeltje Weiland, voor den spoor weg 9,90 aren. Een perceel wei- en bouwland, over den spoorweg, groot 70,20 aren. voor een net huishoudelijk artikel, om bij particulieren te werken tegen vast sala ris en provisie. Slechts zij komen in aanmerking, die reeds als COLPORTEUR werkzaam waren en bewijzen van bekwaam heid kunnen overleggen. Brieven onder letter V. Echo v. k. Zuiden.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1896 | | pagina 3