Nummer 98. Zondag 6 December 1896. 19e Jaargang. Toegewijd aan Handel, Industrie en Gemeentebelangen, De „Vicinaux Hollandais Koord-Brabantsche Nijverheid. ANTOON TIELBN Bij dit nummer behoort een BIJVOEGSEL. UITGEVER: "Waalwijk. In verband met al hetgeen alhier de laatste dagen zooal gesproken wordt over den even- tueelen aanleg van een tramweg door onze gemeente, kunnen wij mededeelen, dat ver leden Maandagavond de leden van Waalwijk's gemeenteraad onderling eene vertrouwelijke bespreking over deze aangelegenheid hebben gehouden. Een bepaald resultaat schijnt deze bijeenkomst niet te hebben opgeleverd, wat, naar men ons verzekert hoofdzakelijk moet te wijten zijn aan de onbestemdheid der voorstellen, uitgaande van de „Vicinaux Hollandais//. Volgens onzen berichtgever moet het zelfs zoo erg zijn geweest, dat de voorzitter bij de bespreking dikwijls niet in staat was te antwoorden op de hein gestelde vragen of de hem gevraagde inlichtingen te ver strekken. Natuurlijk kan er op deze wijze niets van de zaak komen. Alvorens de raad concessie kan verleenen moet hij toch nauw keurig weten, waarvoor concessie wordt ge vraagd en op welke voorwaarden. Is een maal bepaald, dat de raad de aangevraagde concessie wil verleenendan kan hij de voorwaarden vaststellenaan het verleenen der concessie verbondenen deze moeten worden opgemaakt alleen met het oog op de belangen van Waalwijkalle andere belangen vallen buiten de bemoeiingen van Waal wijk's gemeenteraad. Vraagt men ons nu hoe wij denken over het aanleggen van een stoomtram in onze gemeente, in aansluiting met Heusden, Hru- nen en verder oostwaarts gelegen plaatsen en 's Bosch, dan zijn wij zoo vrij te ver klaren dat wij niet behooren tot de pessi misten, die in uitbreiding der vervoermid delen alleen nadeel zien voor onze gemeente. Als er nu nog een tram komt naar 's Bosch, zoo redeneeren dezendan zullen er nog meer lui naar den Bosch gaan om hunne inkoopen te doen. Zij vergeten echter dat dezulken daarvoor dei) tram niet noodig hebben, maar dat rneu de provinciale hoofd stad en andere groote plaatsen dagelijks meermalen kan bereiken per spoor. Hierbij komt nog dat Waalwijk is, als 'tware de hoofdplaats en het vereenigingspunt van de Langstraat, waar de bewoners dezer streek op marktdagen en bij feestelijke gelegenheden gaarne samenkomenzooals trouwens reeds jaren heeft plaats gehad. Hebben die lui nu een gemakkelijk en weinig kostbaar middel van vervoer te hunner beschikking dan zullen zij natuurlijk veel meer dan vroeger herwaarts komen, en als zij dan de prachtige étalages en rijke sorteering zien in de groote Waalwijksche Magazijnen en winkels, dan zullen zij ongetwijfeld op den duur niet kunnen wederstaan aan den lust om in die huizen eens een kijkje te gaan nemen, èn, doen ze dat, dan koopen ze van zelf; op deze wijze zou de tram zegen aan brengend zijn voor de Waalwijksche nering doenden. Hit zou echter eene bepaalde onmogelijkheid zijn als de tramlijn gelegd werd buiten Waalwijk om, zooals wel voor gestaan wordt door enkele tegenstanders van een lijn door de Groote Straat. Naar onze bescheiden opvatting, die wij gaarne voor een betere geven, moet de tram, als hij ooit in Waalwijk komt, juist loopen door de Groote Straat eu wel vanaf de oostelijke grens der gemeente tot aan en in verbinding met de haven. He aandacht der met den tram aankomende vreemdelingen wordt dan vanzelf getrokken door de vele mooie winkels en uitstallingen, welke zij te zien krijgen, wat echter niet het geval zou zijn als de baan gelegd werd langs den paralellweg b.v. Hat de tram in verbinding zou gebracht worden met onze haven zou het voordeel opleveren, dat onze haven dan zou kunnen profiteeren van den tram, omdat dan goederen, hier in de haven aangevoerd per tram verder zouden kunnen geexpedieerd worden naar hunne bestemming in een der Boven-Langstraatsche dorpen. Men blijve ons van 't lijf met de bewering dat. een stoomtram door de Groote Straat zoo gevaarlijk zou zijn.'' Bangmakerij anders niets. He ondervinding, in dit op zicht elders opgedaanbevestigt ten volle onze meening. Haarbij kunnen afdoende maatregelen worden getroffen b.v. dat bij flrukke gelegenheden steeds een man op een bepaalden afstand voor de locomotief moet gaan (Zie politieverordening Helmond.) Ook houde men in 't oog dat de tramlijn natuur lijk over den keiweg zou loopen, zoodat voetgangers, die het trottoir houden, niet het minste gevaar te duchten hebben. Uit al het vorenstaande zal men gemak kelijk kunnen afleidendat wij van den aanleg van genoemde tramlijn voor Waalwijk eer véor dan nadeel verwachten; men houde ons ten goede dat wij het wagen in deze van opinie te verschillen met de ondertee kenaars van de in ons vorig nummer ver melde petitie aan den gemeenteraad in welk stuk, dat nog niet in ons bezit is, de na- deelen worden uiteengezet, zooals het heet in het door ons op verzoek opgenomen be richtje, dienaangaande in No 97. Als wij de eer hadden lid te zijn van den gemeenteraad en dus gerechtigd waren om over deze zaak mede te beslissen zouden wij met volle overtuiging voorstellen aan de Vici naux concessie te geven voor den aanleg van een stoomtramweg door onze gemeente onder voorwaarde, dat de lijn gelegd worde over de keiweg in de Groote Straat tot aan en in verbinding met de haven; verder zou den wij van de maatschappij zien te ver krijgen dat zij op zich nam de verbintenis om de lijn na verkregen concessie uit te breiden Westwaarts de Langstraat in tot Raamsdonksveer b.v, en ook zoo mogelijk tot aan het Hrongelsche veer of minstens tot aan de brug over het Zuiderkanaal. Ten slotte brengen wij nog in herinnering wat wij bij een vroegere gelegenheid reeds zeiden „Waalwijk heeft deze tramlijn niet noodig voor de ontwikkeling en bevordering van zijnen bloei.Toch zouden wij Terg dwaas vinden ze te weigeren, als ze ons wordt aangeboden. Men verlieze hier echter niet uit het oog dat de aanbieding geschiedt niet om Waal wijk te bevoordeelen. Neen het tegendeel zou eer nader bij de waarheid komen. Van daar dat vele ingezetenen zijn tegen het verleenen der gevraagde concessie. Met het oog op dat alles moet onze gemeenteraad bij het verleenen der concessie wel zorgen den ingezetenen geen financialen last op te leggen, dat wil zeggen dit zou moeten wor den overeengekomen dat de maatschappij aan de gemeente restitueert alle kosten door deze laatste te maken voor werken, uit te voeren in verband met den aanleg van den tram. Ook dient de gemeente zich voor de toe komst voor te behouden alle vrijheid van handelen alsook het recht van contract bij den aanleg. groot bezwaar tegen het Een o. i. zeer leggen van de tramlijn over het geheel of een gedeelte van het marktterrein is de waarschijnlijkheid dat binnen een niet lang tijdsverloop dat terrein dan zou kunnen ge oordeeld worden niet meer te voldoen aan de daarvoor te stellen eischen. Een'gevolg daarvan zou zijn, dat de markt zou moeten verplaatst worden. Behalve de kosten van aankoop en inrichting van een ander terrein, die zeker zullen blijken niet gering te zijn, zou ook dienen rekening te worden gehouden met de belangen der eigenaars van nabij de tegenwoordige markt gelegen panden, nie ongetwijfeld bij verlegging der markt zeer in waarde zouden deelen. Hierin bij voorbaat te voorzien is een der eerste plichten van den gemeenteraad. Wordt voor dit alles op afdoende wijze gezorgd dan zouden wij het verleenen der concessie bepaald achten in 't voordeel van Waalwijk en het dus met een gerust geweten durven aanraden. Tentoonstelling VAN Op Hinsdag den len dezer is te 's-Her- togenbosch is het stadhuis, onder groote be langstelling, eene eerste algemeene vergade ring gehouden van het comité der in 1897 te houden tentoonstelling vau Noord-Bra- bantsche Nijverheid. Tegenwoordig waren de heeren Mr. A. E. J. Baron Van Voorst tot Voorst, Commissaris der Koningin. Jhr. P. J. J. S. M. Van der Hoes de Willebois, Burgemeester van 's-Boscli. A. Mollink en J. P. Asselbergs van Bergen-op-Zoom, E. II. A. Guljé, burgemees ter, B. Van Hongen, W. Merkelbach en Jhr. E. Bakker van Breda, A. E. Van Moorsel en J. A. Schellens van Eindhoven, Karei Raijmakers van Helmond, W. A. Eick van Oosterhout, II. Eras en Jules He Beer van Tilburg, J. B. Timmermans Wz. van Waal wijk, Mr. A. Van Rijkevorsel van Bokstel, Victor Van Gilze van Roosendaal, Jos J. Van de Ven, A. B. Van der Steen, Jhr. Jos. He la Court, B. Lutkie, C. van der Kun, L. C. Iiezemans, B. II. Verhuist, L. Van der Kun, J. W. L. Van Gulick, E. Tilman, N. Rouppe Van der Voort, Th. Pels, C. N. Teulings, G. Teulings, Mr. E. Van Zinnicq Bergman, P. Meuwese, Jhr. Mr. P. Van Meeuwen, J. Hony, R. J. Souman, A. W. J. Van Landschot, G. Van Gerve, Th. C. Nederveen, A. M. J. Houtman, M. Van den Bergh en J. A. H. Van Rijckevorsel, alien van 's-Bosch. He volgende heeren hadden schriftelijk kennis gegeven van hunne verhindering als A. W. Van Alphen, 's-Bosch, W. P. A. Mntsaers, Tilburg, Mr. Van Ham, Breda, V. Van den Heuvel, Geldrop, W. Prinsen, Helmond, C. L. Bressers, Hongen, C. Van Scliendel, Zevenbergen, Hr. Woltering, H. Van der Geld, L. J. N. Spierings en Mr. Loeff, 's-Bosch. Aan de bestuurstafel hadden plaats geno men de heeren Mr. Baron Van Voorst tot Voorst, Jhr. Van der Hoes de Willebois, Jos. J. Van de Ven en Meuwese, voorzitter en ondervoorzitter der Kamer van Koop handel, terwijl de waarneming van liet se cretariaat werd opgedragen aan den heer Th. Pels. He voorzitter van het voorloopig comité Jhr, P. J. J. S. M. Van der Hoes de Wil- vergadering, met lebois, opende te 2 uur de een hartelijk woord van w elkom en van dank aan de aanwezige lieeren voor hunne talrijke opkomst., Ilij herinnert, dat het denkbeeld der tentoonstelling is uitgegaan van de Bossche Kamer van Koophandel die aan spreker het voorziltersschap heeft aangeboden, dat de heer Commissaris der Koningin met het plan in kennis gesteld, daarmede on- middelijk zijne ingenomenheid betuihde en zich welwillend bereid verklaarde het eere voorzitterschap te aanvaarden, dat de Pro vinciale Staten en de gemeenteraad van de hoofdstad, overtuigd van het groote belang der zaak besloten respectievelijk voor f 5000 en f 10,000 deel te nemen in het te vor men garantiefonds, dat vervolgens persoonlijk overleg is gepleegd met de verschillende Kamers van Ksophandel en Frabrieken en enkele andere voorname industrieelen en autoriteiten in de prsvincie en drt het voor loopig Comité tot zijne groote voldoening dllerwege steun en medewerking heeft mogen ondervinden en de talrijke industrieelen, waartoe men zich heeft gewend, zich allen bereid hebben verklaard in het algemeen comité zitting te nemen. He voorzitter wijst op het groote belang, dat voor de industrie dezer prnvincie aan deze tentoonstelling is verbonden, niet alleen voor de groote industrieën maar ook voor de vele kleinere, die van groote tentoonstel lingen worden afgeschrikt cn die hier gele genheid zullen vinden-hunne voortbrengselen onder de oogen te brengen van het publiek en te toonen wat ze vermogen. He provincie Noord-Brabant heeft op het gebied van industrie eene groote vlucht ge- nemen. Sedert zij eene plaats heeft ingeno men onder de provinciën van he' vereenigd koninkrijk, heeft de industrie in Noord- Brabant zich dermate ontwikkeld dat zij niet alleen gelijken tred heeft gehouden met die in de andere provinciën, maar deze zelfs in menig opzicht heeft overvleugeld. Noord- Brabant neemt thans op industrieel gebied eene eerste plaats iu onder de provinciën des Rijks. Spreker vertrouwt dan ook dat tentoon stelling aan het gaDsche land zal toonen wat de Noordbrabantsche industrie vermag. Wanneer de warme belangstelling die aller- wege wordt ondervonden aan de verwachting mak beantwoorden, zal de tentoonstelling zeer zeker eene waardige plaats iunemen onder die van de andere provincieen des Rijks, en zal hare aanschouwing in den lande eerbied afdwingen voor de industrie van Noordbrabant. (Algemeen applaus.) Haarop werd gvergegaan tot samenstelling van het uitvoerend comité. Algemeen werd goedgevonden dat de leden der Bossche Kamer van koophandel en fa brieken met enkele krachten aangevuld onder het alg meen voorzittersschap van den bur gemeester van 's-Bosch, als uitvoerend comité zulleu optreden. Vervolgens werd behandeld het ontwoepen algemeem reglement, dat behoudens enkele kleine wijzingen, werd aangenomen, welk regiment wij ons voorstellen, eerstdaags den lezers mee te deelen. Na bespreking van nog enkele aangelegen heden werd de vergadering door den voor- zittar onder hartelijke dankbetuiging aan den heer Commissaris der Koniugin en aan de verschillende leden, vooral buiten de stad, gesloten, nadat bevorens door den lieer E. II. A. Guljé, burgemeester van Breda, na mens de vergadering aan den voorzitter dank De Echo van het Zuiden, Waalwijkselie en Langstraatsée Conrert, Dit Blad Terachijnt Woensdag en Zaterdagavond. Abonnementsprijs per 3 maanden f 1, Franco per post door het geheele rijk f1,15. Brieven, ingezonden stukken, gelden enz., franco te zenden aan den Uitgever Advertentiën 1 7 regels f0,60daarboven 8 cent per regel, groote letters naar plaatsruimte. Advertentiën Smaal ter plaatsing opgegeven worden 2maal berekend. Advertentiën voor Duitsch- land worden alleen aangenomen door het advertentiebureau van Adole Steiner, Hamburg. Reclames 15 cent per regel.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1896 | | pagina 1