Nummer 52 Donderdag 29 Juni 1899 22e Jaargang. Toegewijd aan Handel, Industrie en Gemeentebelangen. ANTOON TIELEN, ITGEVER: Waalwijk. UITTREKSEL uit het verslag der kamer van koophandel en fabrieken te Waalwijk. (Vervolg). Correspondentschap der Nederlandsche Bank, ten kantore van de heeren W. TIMMERMANS ZONEN te Waalwijk. Van het Correspondentschap le klasse alhier ontving de Kamer over het boekjaar der bank 1 April 1898 —31 Maart 1899 het navolgend overzicht Verwisseld werd1898/9 tegen 1897/8 Bankpapier tegen specie f 1.296.000.f 1.191.100. bankpap. 435.400.503.960. 1.038.000.— Specie 959.100.— f 2.769.400.— f >.654.160.— Verzonden bankpapier 359.500.— 379.700.— Ontvangen 98.000.— 146.700.— f 457.500.— f 526.400.— Ontvangen specie f 261.500.— f 233.000.— Omzet door assignatiën f 220.868.59 f 161.881.93 Disconto etc. f 782.922.26 f 749.079.07 Incasseeringen uitsluitend op Waalwijk f 158.940.615. Ontvangen aan rente f5490.97. Haven en Scheepvaart te Waalwijk. Het getal schepen, die onze haven invoeren in 1898, bedroeg 645 met een inhoud van pl. m. 43300 tonnen, tegen 631 met een inhoud van pl. m. 42200 tonnen in 1897. Meer dus ingevaren 14 schepen, vermeerderde tonneninhoud 1100. Aan haven- en kaaigeld werd ont vangen f 2293,60 tegen f 2286.48 in 1897, dus f 7.12 meer. De toestand onzer haven is bepaald ongunstig te noemen, en zal, zoo daarin niet binnen korte jaren ver betering wordt gebracht, op den duur onhoudbaar blijken. Pogingen om de zoo vurig gewenschte verbe tering te krijgen, werden en worden nog steeds aange wend. In 1897 reeds richtte de Raad een verzoek aan Gedeputeerde Staten tot het verkrijgen eener subsidie, ten einde de uitvoering van het beoogde werk moge lijk te maken. Dit verzoek werd echter in de afdeelin- gen der Staten niet gunstig opgenomen en men besloot afwijzend te adviseeren. Gemeentebestuur, noch Kamer van Koophandel, gaven echter den moed op. Spoedig hierop verzonden zij een krachtig betoog, onder den vorm eener circulaire aan de Heeren leden der Prov. Staten. Op krachtige, duidelijke en grondige wijze werd hierin aangetoond, hoe de verbetering onzer haven minder een gemeentelijk, dan een provinciaal belang is, en hoe andere plaatsen, waaronder bovenaan het groote en nijvere Tilburg, juist de grootste en beste vruchten van die verbetering zouden trekkendat het dus ondoenbaar zou zijn de groote kosten aan het be doelde werk verbonden, uitsluitend te laten betalen door Waalwijk, dat er zelf de meeste voordeelen niet van geniet. 17 November j. 1. besloten genoemde Staten de ge vraagde subsidie niet te verleenen, wijl de toestand der provinciale kas het niet toeliet. Opnieuw werden wij dus teleurgesteld, doch echter nog niet uit het veld geslagen. Het motief, dat nu de Staten opgeven, zal, naar wij hopen, toch niet altijd blijven gelden de pro vinciale kas kan verbeteren. Ook meenen wij, dat wan neer de Staten en corps en ieder der Heeren Leden afzonderlijk door betoog op betoog, bewijs op bewijs, overtuigd worden, dat de verbetering onzer haven, noodzakelijk vereischt wordt en in het belang van een zeer groot en nijver deel der Provincie is, eene subsidie niet mag en kan achterwegen blijven. Het gemeente bestuur en de Kamer van Koophandel zullen niet na laten elkander zoo krachtig mogelijk bij te staan, om op de spoedigste en meest afdoende wijze verbetering in onzen onvoldoenden waterweg te brengen. Gaarne echter zouden zij zien, dat ook andere gemeenten en Maatschappijen, die voordeel van de Waalwijksche ha ven genieten, medewerkten ter bereiking van ons doel; en ook zij van hun verlangen, in hun eigen belang, bij de Regeering of andere invloedrijke personen of mach ten kennis gaven; hoe meer toch er geklopt wordt, hoe spoediger er zal worden opengedaan. Stoomtramlijnen Tilburg—Waalwijk en 's Bosch -Heusden grens Waalwijk. In het reizigers- en goederenvervoer op de stoom- tramlijn TilburgWaalwijk valt ieder jaar eene bedui dende vermeerdering te constateeren. Te verwonderen is dit geenszins, daar de energieke Belgische Naamlooze Vennootschap »Vicinaux Hollandais», die deze lijn thans exploiteert, zich veel kosten en moeiten getroost heeft, om het materieel der lijn te verbeteren en voor eene uitstekende dienstregeling gezorgd heeft. Daar deze maatschappij thans ook eigenares is van de Waalwijk sche Stoombooten, varende op Amsterdam en Rotter dam, zal in de toekomst, vooral het goederenvervoer nog wel aanzienlijker worden. Bedroegen de totaal ont vangsten in 1897 f 41773,455, in 1898 stegen deze tot f44851,44, eene vermeerdering dus van f2278,025. De ontvangsten der stoomtramlijn 's BoschHeusden grens Waalwijk bedroegen in 1897 f 29297,68®, in 1898 f29704,285, zijnde f406,895 meer. Toch is het opmer kelijk, dat gedurende de laatste 8 maanden van 1897 13484 reizigers meer vervoerd werden dan in het ge heele jaar 1898. De vermeerderde opbrengst moet dan ook voornamelijk gezocht worden onder de rubrieken Goederenvervoer en diversen". Tot groote spijt der Kamer en tegen haar advies in, heeft onze gemeente raad gemeend de gevraagde concessie door de Groote Straat nog steeds te moeten weigeren. Ten zeerste heeft zij dat betreurdde Kamer is en blijft eenstem mig van oordeel, dat de gevraagde verbinding niet dan gewenscht en bevordelijk kan zijn voor den alhier ge- vestigden handel en industrie, en dat er veel minder gevaren aan verbonden zijn den tram door de straat, dan wel langs den Dijk, te laten rijden. Daarbij komt, dat, als wij goed zijn ingelicht, de Maatschappij zou willen bijdragen in de kosten der riooleering en van het buizennet der gasfabriek door de straat, terwijl als de tram langs den dijk kwam, de gemeente zich waar schijnlijk groote uitgaven zou moeten getroosten tot het nemen van maatregelen voor verlichting en veilig heid van den weg. Van harte hoopt zij, dat de gemeen teraad, binnen niet te lang tijdsverloop, nog haar ge voelen deelen zal. Een lijstje, vergelijkende de opbreng sten van genoemde lijnen in 1897 en 1898, vindt de lezer hier naast. Lijn TilburgWaalwijk. 1898. Maand. Reizigers. Goederen. Januari f 1190 50 f 1739 72 f 142 42 f 3081 64 Februari 1146 50 1134 27® 104 75 2385 52® Maart 1319 35 1985 87 100 3405 22 April f 1437 92® 2387 56® 106 19 3931 68 Mei 1709 95 2231 15® 100 4041 10® Juni 1508 60 1250 35 108 69 2867 64 Juli 1510 60 2937 285 103 75 y 4551 63® Augustus 1676 12® v 1777 84 193 66 y 3647 62® September 2743 02® 2547 59® 112 09 y 5402 71 October 1561 92® 2232 70 105 50 3900 12® November 1405 15 1623 51 102 99 3131 65 December 1324 70 2265 28® 114 90 3704 88® Totaal 1898 f18543 35 f24113 15 f 1394 94 f44051 44 1897 „18010 44® „22354 99 1407 98 „41773 41® f 58290® f 1758 16 f 13 04 f 2278 02® Diversen. Totaal. Lijn 's-BoschHeusdengrens Waalwijk. 1898 1897 Aantal vervoerde passagiers 187.710 201.194 Goederen in eenheden van 100 Kgr. 2091 1730 Opbrengst personenvervoer goederenvervoer diversen postvervoer f 23404.656 f 25438.41 - 4307.98 - 2837.39® 991.64® - 105.22 1000.— - 916.66 Totaal f 29704.28 f 29297.68® Meerdere opbrengst 1898 f 406.59® Koloniale en petroleumhandel. Het jaar 1898 bracht geen noemenswaardige verandering in den handel. De groote concurrentie, zij het dan ook eene eerlijke, tusschen de alhier gevestigde grossiers onderling, gevoegd bij die der groote Hollandsche firma's, welke stad en land als met reizigers lieten overstroomen, deden wel de winsten tot een minimum dalen, doch de omzet was over het geheel, weer grooter dan verleden jaar, zoodat vooruit gang ook hierin te constateeren valt. Ook de handel in petroleum kreeg weer grootere uitbrei ding. Het tot stand komen van een petroleum-reservoir voor de American Petroleum Company aan het staatsspoor waarover wij reeds in ons vorig verslag spraken, is wel een bewijs, dat de aflevering in zoogenaamde tankwagens niet spoedig zal ophouden. Hieraan is het dan ook hoofdzakelijk toe te schrijven, dat in onze gemeente de loco-prijzen der petroleum, het geheele jaar, zeer gematigd zijn geweest. Nog altijd wordt, alleen aan wederverkoopers geleverd. De qualiteit van de dubbel geraffineerde petroleum was uitste kend en ver verkiesbaar boven de inferieure soorten, die van buiten somtijds werden aangeboden. Arbeidswet. Gedurende 1898 werden door het gemeentebestuur af gegeven 132 arbeidskaarten Het aantal werkplaatsen en fabrieken, waar in het afge- loopen jaar jeugdige personen en vrouwen werkten, be droeg 58. Scheepsbouw werven te Waspik enz. De scheepsbouwwerven te Waspik hadden in 1898 niet te klagen, daar meer leven en bedrijvigheid te constateeren vielen dan in 1897 en dus vooruitgang duidelijk merkbaar is. Op 1 Januari 1898 waren op de werven in aanbouw 11 schepen met een gezamelijken inhoud van 3691 tonnen. In dat jaar werden gebouwd 22 schepen met een inhoud van 5588 tonnen, terwijl op 1 Januari 1899 nog in aanbouw waren 6 schepen metende te samen 2769 tonnen. De twee werven voor het bouwen van ijzeren schepen werden zeer beduidend uitgebreid, terwijl plannen tot nog grootere uitbreiding in werking zijn. Op de gezamelijke werven arbeiden 152 werklieden, 2 smederijen met gasmo toren werken bijna het geheel jaar door uitsluitend, de overige 7 smederijen slechts gedeeltelijk voor deze industrie. Als wij hier nog bijvoegen, dat van hier ongeveer 150 schippers varen, meerendeels voor de Rijnvaart, dan is het duidelijk, dat de scheepsbouw en de vaart een zeer belang rijken factor uitmaken van de volkswelvaart dezer gemeente. Van de hier bestaande leerlooierijen mag en kan, zoo gun stig niet gesproken worden. Door de wanverhouding tusschen de prijzen der huiden en die van het bereide leder, en de steeds moeilijker wor dende plaatsing van zoolleder, werkten de looierijen bedui dend minder. De geringere omzet werd hoofdzakelijk veroorzaakt door den invoer van bnitenlandsch zoolleder, dat, op de goed koopste wijze gelooid, tegen bijna ongelooflijk lage prijzen werd gepresenteerd. Steeds duidelijker en een meer gebie dender eisch wordt het dan ook met het oude systeem van looien te breken en de nieuwe uitvindingen en bewerkingen in practijk te brengen. De hooihandel was niet vlot in 1898. Eene het vorige jaar opgerichte hooipers, welke geregeld werkte, bracht echter wel wat meer leven in den handel, en eene verbe tering in den prijs van liet gewas, dat overvloedig en van goede kwaliteit was. De schoenmakerijen hebben weinig verandering ondergaan. Het gefabriceerde, ging geregeld, hoewel niet altijd vlug, van de hand. De klompenmakerijen breiden zich uit. Jammer dat het daarvoor benoodigde kanada- en wilgenhout, zoo uiterst moeilijk en dan nog slechts tegen zeer hooge prijzen te bekomen is. De klompen gingen goed van de hand, en de prijzen hoewel niet hoog, waren bevredigend te noemen. Waalwyksche en Langstraatsche Courant, Dit Blad verschijnt Woensdag en Zaterdagavond. A bonnementsprijs per 3 maanden f 1, Franco per post door het geheele rijk f 1,35. Brieven, ingezonden stukken, gelden enz., franco te zenden aan den Uitgever Advertentiën 1 7 regels f0,60; daarboven 8 cent per regel, groote letters naar plaatsruimte. Advertentiën 3raaal ter plaatsing opgegeven worden 2maal berekend. Advertentiën voor Duitsch- land worden alleen aangenomen door het advertentiebureau van Adole Steiner, Hamburg. Reclames 15 cent per regel i Meerdere opbrengst.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1899 | | pagina 1