Nummer 34.
Zondag 29 April^lOOO.
23e Jaargang.
Toegewijd aan Handel, Industrie en Gemeentebelangen.
Eerste Blad.
ANTOON TIELEN,
VERGADERING
Uitgever:
Dit nummer bestaat uit
twee bladen.
1NDTJS1R1ËELEN.
Bekendmaking.
Keclame.
11infill hnrnni iimi in mi
Dit Blad verschijnt Woensdag- en Zaterdagavond.
Abonnementsprijs per 3 maanden f 0.75.
Franco per post door het geheele rijk f0.9ü.
Brieveningezonden stukkengelden enz., franco te zenden
Uitgever.
aan den
WAALWIJK.
Advkrticntiën 17 regels f 0.60 daarboven 8 cent per regel, groote
letters naar plaatsruimte. Advertentiën Smaal ter plaatsing opgegeven
worden '2maal berekend. Voor plaatsing van een groot aantal regels en
advertenties bij abonnement worden speciale, zeer voordeelige contracten
gesloten. Reclames 15 cent per regel.
De kamer van koophandel en fabrieken
te Waalwijk houdt zich onledig met het
opmaken van het verslag over 1899.
Heeren Industriëelen worden verzocht
hunne opgaven voor het verslag zoo spoedig
mogelijk aan den voorzitter in te zenden.
De learner van koophandel en fabrieken
voornoemd.
tot oprichting van een Paulusbond in
Musis Sacrum te Waalwijk, op
26 April 1900.
De zaal was zeer (lruk bezet, naar schat-
tiug een 400 man. Een groot aantal moest
zich met een plaatsje op het balkon tevre
den stellen. Aanwezig waren o. a. de Zeer-
Eerw. heeren Pastoor en Kapelaans.
De ZEerw. heer Pastoor opende de ver
gadering en hield ongeveer de volgende
rede
Mijnheeren „of liever en beter gezegd,
volgens den geest en de personen tot wie
ik spreek, mijne vrienden." Laten wij be
ginnen even als de Duitschers„Geloof zij
Jezus Christus tot in eeuwigheid amen." en
nu het doet mij recht genoegen en het is
mij een innige voldoening, dat zoo'n groote
menigte komt luisteren naar een herderlijk
woord, over een op te richten Paulusver—
eeniging. Misschien zijn er eenige nieuws
gierigen zeker het getal is groot. Zal
het aantal deelnemers ook zoo groot zijn
De toekomst zal beslissen.
Weest dan welkom.
Jn het huis Gods hebt gij den ZEeerw.
Pater hooren spreken over het misbruik van
sterken drank. Wat in onzen tempel ge
sproken is, is ook in dien van Baardwijk
en Besoijen gezegd. Wij hadden onder
elkander de vraag gesteld, zou het niet zeer
nuttig zijn eene Paulusvereeniging op te
richten, die in andere plaatsen de schoonste
vruchten voortbrengt. Wij besloten ja.
En de Bisschop zegende ons besluit.
Mijne broeders, ik wil u in eene flauwe
schets herhalen wat de Zeereerw. Pater ge
sproken heeft.
Alle schrijvers, doktoren, zielzorgers, va
ders en moeders verklaren, dat uit den
drank doorgaans niets dan kwaad geboren
wordt.
Er is een geesel des volks b. v. oorlog.
Dien oorlog doen de menschen zich zei ven
niet aan. Er zijn kruizen, die dikwijls
komen van anderen, dikwijls van God zelf.
Maar dc pijnlijkste geesel, het grootste kruis
doet de mensch zich zeiven vrijwillig aan,
als hij misbruik maakt van sterken drank.
Dan gaat hij geboeid in de ketenen van
den wreeden drankduivel. De drank is de
oorzaak van onnoemelijk veel kwaad op aller
lei gebied.
Op huishoudelijk gebied. Is de man
matig hij kan op zijn hoogst een sukkelaar
zijn, maar spaarzaam, eerlijk, waakzaam
vader is hij en de kinderen beminnen hem,
zij zouden hem op de handen dragenis
een getrouwde man matig, hij is de koning
van het land, goudeu stralen van vreugde
en blijdschap schitteren om zijn vaderkroon.
Al heeft zoo iemand geen voorspoed gehad,
al was hij nimmer een groot man, ziet, hij
komt te sterven en de gausche familie zit
weenend om zijn lijkbaar en zegt wat
hadden wij toch een brave vader, wat was
vader toch goed en zij kunnen dien vader
maar niet vergeten. Waarom geschiedt dat
Omdat hij matig was.
En van een dronkaard, die herberg op
herberg bezoekt die dikwijls langs de straten
waggelt en zwaar beladen thuis komt, neen,
om hem schitteren geen stralen van heilige
vreugde, bij hem heerscht er geen geluk.
't Is kermis, 't is vastenavond. Angstig zit
moeder en kinderen te wachten, misschien
met den paternoster in de hand, vurig
biddend, dat vader toch maar geen ongeluk
overkomen zij. Dan ten langen laatste
strompelt hij met eer.e verwensching in huis,
nog helpen zij hem met zoetheid op de
legerstede en weldra slaapt hij, terwijl moe
der en kinderen uit droefheid niet kunnen
slapen, maar weenen.
Op maatschappelijk gebied.
Wanneer heeft de politie het drukst
wanneer hoort men van twist, tweedracht,
krakeelen, vechten, moord Is het niet met
kermis, vastenavond, allerlei feesten, wan
neer veel gedronken worden
Op politiek gebied.
Als de leden van den raad gekozen wor
den, dan kan 't er spannen, dan kan de
strijd zelfs nog hevig zijn als men nog nuch
ter is. Maar wanneer die schoorsteen van
Schiedam begint te rooken ja dan wordt
er kwaad gesproken, gelasterd, dan worden
wonden opengereten, die geheeld waren, dan
worden oude koeien uit den sloot gehaald,
dan wordt er haat geboren tusschen fami
lieleden, buren, dan weg met de vriend
schap en vanwaar dat lasteren
Op gezondheidsgebied.
Dat de drank htt lichaam ondermijnt,
verklaren alle doktoren.
Ik zal een gelijkenis aanhalen. Een huis
heeft lang gestaan, de verf zat er goed
op, 't bleef lang een goed huis. Nu echter
is hier en daar een mankement eu de
timmerman wordt geroepen, er moet gelapt
worden. De timmerman echter zegtvriend,
het kozijn kan niet verstukt worden, het hout
is vermolmd, de spijkers houden niet meer,
gij zult eeu heel nieuw noodig hebben.
Zoo is het ook met den dronkaard. Zijn
lichaam is geheel verwoest. Hier kan geen
dokter lappen of spijkeren. En een heel
nieuw lichaam geven, zoover hebben het de
geneesheeren niet gebracht. Zoo iemand
heeft zich zeiven verwoest en daarenboven
plant die verwoesting voort op zijn kroost.
Het kind komt als 't ware met twee erf-
zonden ter wereld Eene van den eersten
vader Adam, eene van zijn eigen vader.
Waar zou ik eindigen, als ik al die ramp
zalige gevolgen wilde nagaan Een dronk
aard spaart niets, verwoest zich zei ven, zijn
huiselijk geluk, zijne ziel, zijne kinderen,
ga de statistieken van wonden en vechteu
en moorden eens na, bijna altoos de drank
de oorzaak.
Dat grootste ongeluk der maatschappij
moet dus wel bestreden worden, er diende
iets gedaan te worden tegen misbruik van
sterken drank.
Het zal wel gaan met de drinkebroers als
met de armen. Zoolang de wereld bestaat
zullen er armen zijn. Zoolang de schoor-
steenen van Schiedam nog rooken, zoolang
zullen er drinkebroers zijn.
Maar er moet iets gedaan worden.
En wat Men moet zich vereenigen.
Heden krijgt men weer de wijsheid der
voorvaderen en men vereenigt zich in alles.
Men handelt zoo in de geest van den Paus
Ziet eens, hoe socialen en liberalen zich
altijd vereenigen om de Kerk te vervolgen,
spiegelen wij ons aan hen, de kinderen der
duisternis enz. vereenigt u, dan zijt gij
machtig en sterk. Dan handelt gij in den
geest van den Bisschop wij rustten niet
voor het drankmisbruik is weggenomen. Dan
handelen wij naar ons gezond verstand, wij
moeten steun zoeken bij elkander. Einde
lijk ik spreek hier tot broeders, die
Christus erkennen als Koning Christus wil
dat wij één zijn. In het laatste avondmaal
bad Christus ten dringenste tot drie, vier
maal toe, den Vader vragend dat de zijnen
toch één zouden zijn. Een van hart en
ziel. Zoo verstonden het de eerste Christenen.
Alles verkochten zij. Zij brachten het hunne
bij de apostelen. Zij rijken waren één met
de armen. Dan ook, gij rijken en armen,
gij oversten en onderdanen weest één, ver
eenigt u in den strijd tegen het misbruik.
Als gij u vereenigt, dan handelt gij in
den geest van Bisschop, Paus, Christus en
ook naar het voorbeeld van uw eigen voor
ouders. Weet het wel, wij zijn kinderen
van heiligen, filiï sanctorum sum^is
Owat waren uwe vooronders braaf,
geloovig, godsdienstig, energiek, wat hielden
zij het kruis van Christus in de wereld
hoog en dat vooral in huis, op straat, op
schoenmakerij, op looierij, overal
Hier haalde de spreker een oud document
voor den dag van het jaar 1843, en las
voor uit de statuten eener vereeniging, die
de voornaamste ingezetenen van Waalwijk
toen onder elkander aangingen. Merkwaar
dig was de inhoud, die de Zeereerw. rede
naar voorlas. Het verbond werd aangegaan
onder looiers, schoenmakers en andere am
bachtsbazen.
„Het doelisuitroeiing van Gods
lasteringen, verwenschingen, onzuivere ge
sprekken en daarenboven verbanning
der dronkenschap.
Art. 1. „Ieder lid verplicht zich geene
„godslasteringen of verwenschingen uit te
„spreken geene onkuische gesprekken te
„voeren geenen overdaad in drank te
„begaan zelfs 's namiddags of 's avonds
„geenen jenever of sterke dranken te zullen
„gebruiken.
Art. 2. „Ieder lid verplicht zich zooveel
„mogelijk te zorgen lo. dat er op den win-
„kel ot werkplaats geene godslasteringen,
„verwenschingen of onkuische gesprekken
„gevoerd worden - van zulks door hun
„gezag te beletten de wederspanningen
„voor cenige dagen en na herhaalde ver-
„maningen voor altijd het wtrk te ontzeggen
„(ten minste tot zoolang zij volkomen teu
„goede veranderd zijn)te zorgen 2o. dat
„er op dc winkels of werkplaatsen door hun-
„ne knechts geen misbruik vau jenever of
„sterke dranken gemaakt worde en dat de
„knechts geen geld bijeen leggen, om zicli
„onderling op jenever te trakteeren (vooral
„'s namiddags of 's avonds). De bazen zullen
„hunne meesterknechts opleggen op deze 2
„punten van art. 2 zeer nauwkeurig te wa
„ken, terwijl zij zeiven een wakend oog
„over hunne meesterknechts zullen houden.
Art. 8. „Ook buiten den winkel en
„werkplaats, ook buiten de dagen, dat de
„knechts in werkelijken dienst zijn, zullen
„de Bazen hen niet geheel uit het oog ver
biezen. Ieder lid verplicht zich het werk
„aan de knechts te onttrekken (voor eenige
„dagen of altijd) die op Zon- of Feestdagen
„zich herhaalde keeren als godslasteraars, of
„als vuilsprekers, of als dronkaards vertoo-
„nen, of als rustverstoorders zich voordoen
„met 's avonds langs de straat te zingen of
„eenige baldadigheden te bedrijven.
Dit weinige uit een belangwekkend stuk
uit den jare 1843 vau de beste Waalwijk-
sche ingezetenen maakte natuurlijk diepen
indruk.
Gij ziet, zegt de Pastoor, er is niets
nieuws onder de zon. Wij willen doen, wat
onze vaders deden.
Dit zijn statuten door vaders ondertee-
:end, wier zonen hier aanwezig zijn.
Wat eene eer voor ons, zulke voorvade
ren te hebben Wat waren het mannen,
die durfden, die de banier des kruises hoog
hielden, die hunne beginselen kenden en
iefkadden en daar naar handelden ook.
Wat wij beginnen is eene navolging van
onze voorouders.
En broeders, nu ik spreek over uwe voor
ouders, en dit bewijsstuk hier in de hand
draag, nu voel ik iets loodzwaar op het hart
drukken eu dat moet er at.
Paulus heeft gezegd, spreek tijdig of on
tijdig. Petrus predikte op de markt en in
den tempel. Christus leerde en vermaande
overal. Ik ben uw medeburger, uw vriend,
naar ik hoop, uw broeder, doch ook uw
herder. Eens sta ik als zoodanig met u
voor het oordeel Gods, of ik naar Christus
wet u geleid heb.
De spreker raakte toen even de Kermis
dagen aan en vroeg of de voorouders zou
den willen, durven doen, wat heden ten da
ge. gebeurt Is acht dagen niet
genoeg weest navolgers van uwe voor
vaderen, filii sanctorum sumus, wij zijn kin
deren der heiligen, laten wij het erfdeel on
zer vaderen handhaven.
Nu, basta
De Bisschop heeft de Paulusvereeniging
aanbevolen en de leiding toevertrouwd aan
de wijsheid en liet beleid van mijn Kape
laan Kuypers, deze zal de vereeniging leid
den en de spaarbank besturen. Er valt nu
misschien wel wat op te werpen tegen de
vereeniging. Men zegt b.v.
"lo. Ik maak nooit misbruik. Enkele
keeren in de week eeu cognacje. Ik heb
het niet noodig, dat ik lid word. Zeker, dat
is waarheid, zegt spreker, maar doe het niet
voor u zelf, doe het voor een ander. Ver
eenigen moet gij u. Vereeniging maakt uw
broeder sterk.
2o. Die Paulusvereeniging zal zoo wei
nig helpen. De omstandigheden zijn er niet
naar. 't Zal wel niet uithalen, Dezulken
zullen wel geen lid worden. Toch er moet
eeu begin gemaakt. Die zegt 't zal toch niet
gaan, bewerkt nooit iets in de wereld. Zij,
die zeggen Dat uioet Die komen er
Clnistus zond 12 arme visschers, zonder
geld, zonder soldaten, zonder politie, zonder
iets, om de wereld te bckeeren. Dat gaat
niet, kan men zeggen. En toch is het ge
gaan.
Petrus toog met dat doel naar Rome, al
léén, te voet, zouder een stuk brood, om te
eten. Men had tot Petrus kunnen zeggen
Petrus, keer terug, ga maar niet naar Ro
me, het zal toch niet uithalen, en nu
nu gaat heel de wereld heen om te bidden
op zijn graf, en een onzer Waalwijksehe
priesters gaat bidden op dat graf voor u
Als Ozanan uittrok in Parijs, om duizen
den armen eu zieken te helpen, had men
kunnen zeggen Ach, begin er niet mede,
't zal niet uithalen, cr zijn er zooveel. Eu
nu, over heel de wereld hebben de Vincen-
tiusmannen de naam van lietde ontplooit,
en dit jaar schittert hier in onze plaats de
Yinccntiusvlag met gouden wimpel.
Alles in de kerk was in zijn oorsprong
klein, als een mosterdzaadje. Dat mosterd
zaadje is echter een reusachtige eik ge
worden en duizenden en inillioenen wonen
in de schaduw zijner takken eu eten de
vruchten, die hij voortbrengt.
Dan niet gezegd het zal toch niet gaan
vrienden het zal wel gaan
Vooral gij jongelui, weest mannen van St.
Paulus, wat is er schooner, dan een jonge
man te zien in volle flinke gezondheid,
vroolijkheid. Dit goeds nog volgt er uit.
Er komt praat onder het volk er is hier
eene Paulusvereeniging, en dan deukt men,
wat die leden kunnen zouden wij dat ook
niet kunnen
Dit goeds nog.
Gij kunt nog met meer reden zuinig
zijn. Nu zegt men soms: bah! wat ismen
daar gierig, ge krijgt er nog geen borrel
doch gij kunt op uwe beurt zeggen ik ben
lid van Paulusvereeniging.
Maar mannen, gij moet goed weten wat
gij doet, alvorens toe te treden.
Wat ik u gezegd heb, als vriend, herder
die met hart en ziel u genegen is, verspreidt
dat in den meest breeden kring.
Moge onder Gods milden lentezegen, on
der de bescherming van onzen patroon den
II. Johannes den Dooper, die een apostel
was voor matigheid, boete en versterving,
onder de bescherming van den II. Paulus,
de vereeniging bloeie tot Gods eer tot wel
zijn van ons allen.
Aan toejuiching geen gebrek na zulk
vriendelijk, herdelijk en toch zoo kernvol
woord, dat hem zijn herderlijk hart zoo
welsprekend ingaf.
De Zeereerw. Pastoor leende het woord
toe aan den WeiEerw. Heer Kapelaan
Kuipers.
Aangesteld door Z. 1). II. zeide dc Wel-
eerw. Heer Kuipers, treed ik op als advi
seur der vereeniging.
Ik zeg u bij voorbaat mijnen allerharte-
lijksten dank voor uwe trouwe opkomst.
De tijd is vervlogen, ik moet kort zijn.
Daarom zal ik hedenavond alleen het regle
ment verklaren, dat Z. D. H. heeft goed
gekeurd en aanbevolen. Is dit geschied,
dan kunnen degenen, die lid wenschen te
worden zich aanmelden.
Hierna werden de Statuten, die handelen
over de drankbestrijding en de spaarboekjes,
duidelijk uiteengezet. Toen kon men zich
opgeven. 124 mannen van alle standen
lieten zich opschrijven, de meesten jongelui
van 19 of 20 jaar.
De drukbezochte vergadering werd gesloten
met een afscheidswoord van den Weleerw.
adviseur. Deze feliciteerde de leden, zegt hen,
dat zij goed moeten beseffen, wat zij gedaan
hebben, dat zij trouw en eerlijk moeten
zijn aan hun gegeven woord en roept hen
op tegen Dinsdagavond om halt negen, ten
einde het Bestuur (9 leden) te kiezen. Ook
wijst hij er hen op, dat zij crustig nagaan,
wie te Waalwijk als goede Bestuursleden zul
len optreden.
Dat Gods zegen over het begonnen werk
ruste. Waalwijk's mannen zien het ont
zaggelijk belang van het nieuwe werk allen
in. Zijn zij al geen lid, zij steunen allen,
ja allen zonder eene uitzondering zijn van
goeden wil; dit zal tot hoogen bloei zijn
van Waalwijk. Voort I
Zijne Dankbaarheid kent geene
grenzen.
Wij hebben onder de oogen eene lange
correspondentie, van den Heer Jacob Twye
wonende te Arnemuiden provincie Zeeland,
en ziehier in korte trekken den inhoud.
Sedert langen tijd ik was lijdende dag en
nacht aan maagpijn, vermoeidheid in de
ledematen, slechte spijsvertecring en slape
loosheid, wat ik ook aanwendde niets mocht
haten, doch naJt gebruik van eenige doosjes
der Pink Pillen van Dr. Williams, ben ik
radicaal genezen en knn ze een ieder aan
bevelen.
Ik kan D mijne dankbaarheid niet ge
noeg te kennen geven voor Uw heilzaam
middel, tot vreugde mijner vrouw en kin
deren ben ik thans
in staal mijn dage
lijksch werk te ver
richten en in de
behoeften van mijn
huisgezin te voor
zien.
De Pink Pillen
zijn de onovertref-
felijke spierverster-
kers, zij hergeven
kracht aan de zwak
ken en zijn voor
niemand nadeelig
Volgens portret. zelfs niet voor de
delicaatste personen.
Gelijk alle goede produkten worden ook
de Pink Pillen reeds nagemaakt, eene ieder
geve dus wel acht dat er in 't fransch
op net omhulsel staat: „Pilules Pink pour
personnes pales du Dr. Williams//, 't Om
hulsel en het etiket zijn van rooskleurig
papier met blauwe letters. Men hoede zich
De Echo van
WaalwVksehe en Langstraatselie Courant,
HONDENBELASTING.
De Burgemeester van Waalwijk herinnert be
langhebbenden aan hunne verplichting om in d e
TWEEDE HELFT VAN APRIL ten kantore van
den Gemeente Ontvanger aangiite te doen en hot
verschuldigde te betalen betreffende de belasiing
op de honden voor hat dienstjaar 1900.
Belanghebbenden worden tevens gewaarschuwd
JUISTE aangifte te doen van het AANTAL hon
den en van DE KLASSE waarin hunne honden
dienen te worden opgenomen.
Waalwijk, 20 April 1900.
De Burgemeester voornoemd,
K. DE VAN DER SCHUEREN.
Da Burgemeester der gemeente Waalwijk maakt
bckoud, dat ter Secretarie alhier dagelijksch, van
9 tot 12 uur voormiddags, gelegenheid nes taal voor
aanvragen ter bekoming van jacht en vischakten,
zoomede tot kostelooze vergunningen om te
visschen.
Waalwijk, 24 April 1900.
De Burgemeester voornoemd,
K. DE VAN DER SCHUEREN.
Burgemeester en Wethouders van Waalwijk,
maken bekend, dat bij hun College is ingekomen
een adres van J. C. Coppens, aldaar, om vergun
ning tot verkoop van sterken drank in het klein
in een winkelhuis staande te Waalwijk in de Sta
tionsstraat, wijk C. no. 17.
Waalwijk, 24 April 1900.
Burgemeester en Wethouders voornd.,
K. DE VAN DER SCHUEREN.
De Secretaris,
F. W. VAN LIEMPT.