Nummer 60. Donderdag 31 Juli 1902. 25e Jaargang. Tweede Blad. Gemeenteraad van Waalwijk, (w. g.) th. van mierlo. De Echo van het Zuiden OPENBARE VERGADERING van den gemeenteraad van Waalwijk op Maandag 28 Juli 1902 des nam. ten 6s/i uur. Aan de orde I. Voordracht voor 2 leden van 't col lege van zetters. II. Voorstel tot verhuring van een ter rein a/d haven. III. Voorstel tot het geven van eene voorloopige bestemming aan de inkomsten uit de nalatenschap van Cooth. IV. Geldelijk voorstel inzake tram. Voorzitterde Burgemeester K. A. M. ridder de van der Schueren. Afwezig de heer Quirijns. De heer van Schijndel die voor de eerste maal ter vergadering verschijnt, legt in handen van de voorzitter de bij de wet gevorderde eeden af en neemt daarna zi'ting. De notulen ter vorige vergadering worden voorgelezen en goedgekeurd. Ingekomen stukken. a. Een schrijven van den heer Quirijns, dat hij verhinderd is de vergadering bij te wonen. b. Vooizitter: Verder kan ik meedeelen dat Ged. Staten hebben goedgekeurd het kohier van den H. O. voor 1902 en dat de kas bij den gemeente-ontvanger is op genomen en in orde bevonden. Met betrekking tot den II O. stellen B. en W. voor de eventueel inkomende reclames direct te stellen in handen der commissie, opdat deze ze kan onderzoeken en in de volgende vergadering nader toe lichten. II. Voordracht 2 leden college van zetters. Aftredenden zijn de heeren J. Timmermans Wz. J. L. Timmermans Bz. Er moeten voor iedere vacature 2 can- didaten worden gekozen. Ie candidaat de heer J. Timmer- 1 vacature) mans. Wz. 2e candidaat de heer P. Verwiel. Ie candidaat de heer J. L. ïim- 2e vacature) mermans Bz. 2e candidaat de heer Quirijns. Deze voordracht zal ter benoeming aan den Commissaris worden opgezonden. II. Voorstel tot verhuring van een ter- reiu aan de haven. Er wordt voorgelezen een schrijven van den beer C. J. Verhagen te Oud-Beierland met verzoek tot verhuring van een stuk grond 14 bij 16 M. aan de haven, tegen een jaarlijkschen huurprijs, voor het bouwen van bergplaats van hooi en het plaatsen van een of meer hooipersen. De Voorzitter „B. en W. stellen voor bedoeld stuk te verhuren voor t 40 pei jaar en verzoeken hen te machtigen verder de zaak, betreffende plaats, huurcontract enz. nader met adressant te regelen. Op een desbetreffende vraag zsgt de voor zitter dat dit voorloopig voor een jaar is, en de plaats bedoeld is, waar nu 't riet staat. Aangenomen. III. De Voorzitter „uit de nalatenschap van Cooth zijn reeds eenige inkomsten ont vangen, nl. de rente en het pachtgeld, deze moeten overeenkomstig den weusch van den erflater besteed werden aau het openbaar onderwijs. Juist is de opbrengst van het pachtgeld nog niet op te gevenwe moeten echter de gelden besteden, of anders bij 't kapitaal voegen. We zijn verplicht in onze gemeente her- halingsonderwijs te gevener bestaat nood zakelijkheid aan een onderwijzer aan de openbare school, een onderwijzer aan de teekenschool is hoogst gewenscht, zoo niet noodzakelijk en dan 't schoolgeld voor uit gebreid lager onderwijs te hoog gebleken. B. en W. stellen voor deze iukorasten vau 't legaat van Cooth voorloopig bij den post „onderwijs* tc voegen en daarvan 1° kosten van 't herhalingsonderwijs te bestrijden j 2° een onderwijzer aan de ope.ibare school te benoemen op een minimum jaar wedde van f 550 3° een onderwijzer aan de teekenschool op een minimum jaarwedde van f175. 4° 't schoolgeld voor lager onderwijs te regelen als volgt thans voor een kind f 1.50 te brengen op f 0.75 2 uit een huis 2.50 „fl.25 voor ieder kind meer 0.50 f 0.25 voor minvermogenden respectievelijk f 0.50 f 0.75 f 0.15 voor onvermogenden met goeden aanleg zoo noodig geheel gratis. De heer Verwiel „'t is toch slechts eene voorloopige bestemming De Voorzitter: „ja, later kan de raad de besteraming nog veranderen zoo hij wil, maar thans handelen wij ook geheel in den geest van den erflater. De heer Verwiel„nu de bestemming voorloopig is, leg ik er mij bij neer, maar niet definitiefbij een gewichtige zaak als deze hadden de stukken wel degelijk ter visie moeten leggen voor de ledenwij worden thans met dit voorstel overvallen, wij kunnen er niet over oordeelen. Het ver trouwen dat ik stel in B. en W. dat zij zullen handelen in 't belang der ge "eente, bewegen mij er mij bij neer te leggen, om dat de bestemming voorloopig is, anders moest ik er pertinent tegen zijn.* De heer Hoffmans „hoe groot is de som*. De Voorzitter„de rente van f 40000 plus 't pachtgeld,* De heer van Schijndel„ik acht het, evenals de heer Verwiel verkieselijker, dat de stukken ter visie liggen, de zaak is te gewichtig, anders moeten we later wederom een nieuw besluit nemen.* De Voorzitter: „voor die zaken, waarvoor we die inkomsten erfenis van Cooth willen besteden, moeteu we dan ander geld zoeken want er staat geen post voor op de begroo ting en daarbij is 't voorloopig.* De heer van Schijndel„zeker, maar als eenmaal een besluit is genomen, blijft 'i jarenlang hangen*. De Voorzitter: „zooveel te langer tijd heeft men om over dit gewichtig onderwerp na te denken.* De heer van Sshijndel „m. i. was het zeer goed geweest, dat de stukken een week of 4 hadden ter visie gelegen, dan hadden we erover kunnen oordeelen.* De heer Jud. Timmermans Wz. „aan gezien door dit voorstel geheel gehandeld wordt volgens de bedoeling van den erf later en het besluit slechts vóór een jaar bindt, durf ik adviseeren tot aan neming van het voorstel't is slechts voor een jaar en we volgen geheel den wensch van den erflater.* De heer van Schijndel „hetgeen de wethouder verklaart komt toch in de no tulen en ik leg er mij thans bij neer.* Aangenomen. IV. Geldelijk voorstel inzake tram. De Voorzitter „de heeren hebben zeker de stukken inzake de tram ingezien, nl. het aanbod van den tram en het rapport van den heer van Mierlo architect te Tilburg, met wiens medewerking de berekeng is ge maakt en van onzen gemeente-architect als deskundige onzerzijds. Het aanbod van den tram luidt als volgt Tilburg15 Juli 1902. Aan Heeren Burgemeester en Wethouders van Waalwijk. Naar aanleiding vau eene uitnoodiging vau den Heer Burgemeester, voorzitter vau uw college, verscheen ik Zaterdag 5 dezer in uwe Vergadering, welke ten raadhuize werd gehouden. Deze uitnoodiging was mij ge daan in verband met de door mij aan uwen heer voorzitter gedane mededeeling, dat het bestuur mijner Vennootschap voornemens is tot het leggen der verbiudingsbaan door de Groote Straat uwer gemeente in het begin van Augustus la. s. over te gaan, ten einde hare tramlijn van 's Bosch via Drunen grens Waalwijk aan de trant van Waalwijk naar Tilburg aan te sluiten. Ter voorkoming van eventueele bezwaren werd deze bespreking noodig geacht en werd mij een vraag gesteld, in verband met de omstandigheid,* dat de hoofd gasleidiug in de Groote Staat zoude komen te liggen onder de te bouwen trambaan. Zooals ik U mededeelde ben ik van oor deel, dat noch het leggen, noch het exploi- teeren van bedoelde verbindingslijn eenig nadeel hoegenaamd kan toebrengen aau de gasleidiug of de exploitatie der fabriek en mijn vennootschap, mitsdien niet kan wor den aangesproken tot stellen van schadever- goeding in deze. Dat mijne meening op geen losse gronden steunt, vermeen ik te mogen beweren onder verwijziug naar het gevoelen daar omtrent van twee zeer bevoegde deskundigen, na melijk de Heeren: le. Th. van Mierlo, Directeur der ge meente gasfabriek Tilburg. 2e. J. Bakhuis. Ingen. Directeur der gemeente gasfabriek te 's-Hage waarvan ik de eer heb U hierbij de verklaringen over te leggen. Deze aangelegenheid, alsmede de rioleertng zouden nader besproken worden in eene bij eenkomst met den Heer J. van Dijk, diiec- '.eur der gemeentelijk gasfabriek en gemeen te—architect ten Uwent, welke bijeenkomst denzelfden namiddag plaats vond in tegen woordigheid van den heer Burgemeester. Op deze bijeenkomst werd de zaak ampel behandeld en bij eene daaropvolgende bij eenkomst op 8 dezer, waarbij ditmaal de heer van Mierlo, Directeur der Gemeente gasfabriek te Tilburg, als mijn deskundige raadsman tegenwoordig was, in tegenwoor— heid van den heer Burgemeester, die cijfers vastgesteld, waarvoor eene geheele nieuwe gasleiding door de Groote Straat, met inbe grip van dienstaansluitiugen enz., volgens eene ruime berekening, kan worden tot stand gebracht. Het rapport van den heer van Mierlo dat hierbij gaat, zal U de gronden doen kennen, waarvoor eventueel een nieuwe gasleiding van gelijke capaciteit als de bestaande naar zijne meening zoude kunnen worden ge legd. Verder bevat dit rapport de mededeeling, dal hij geheel met het gevoelen van uwen heer gasdirecteur medegaat, dat de ver— grooting der capaciteit van uwe hoofleiding dooi de Groote Straat noodzakelijk is, ter wijl hij, naar aanleidiug van een door mij gedane vraag mededeelt van gevoelen te zijn, dat eene bijdrage, van wege mijne vennoot schap van 50%, in de opgemaakte kosten berekening van de nieuwe leiding, mits de hoofdleiding hierdoor van onder onze tram— baam zoude komen, eene voor de gemeente alleszins gunstige aanbieding is. De verdere bijzonderheden zullen U ook uit dat rapport blijken. Gelijktijdig werd met uwen heer directeur van Dijk behandeld de aangelegenheid van den waterafvoer, overeenkomstig de conces sievoorwaarden en door ZEd. beaamt, dat door eene bijdrage van ons ad fl. 200 zijnde ruim de helft van de kosten begroot voor de door uwe gemeente besloten afwateringsplan nen in de Groote Straat, deze aangelegen heid bevredigend wordt opgelost. In verbaud met bovenstaande en de door mij geopperde wenschelijkheid ivoor mijne vennootschap van het niet hebben ran de hoofdgasleiding onder onze baan, omdat bij voorkomende herstellingen of vernieuwingen aan uwe gasleiding, dit voor de uitoefening van een geregelden dieust der tram hinder kan opleveren, heb ik mijn bestuur in over weging gegeven, teneinde mede alle opout— houd of belerameriug van wege uwe gemeente bij aanleg en exploitatie te vermijden, uwe gemeente een rond bedrag aan te bieden, met name genoemd, (f 2500) het Ireigen van uw: hoofdleiding buiten onze baan en de bij concessie bedoelde waterafvoer, enz. mits bij de aauvaarding van dat bod mijne ven nootschap van U de zekerheid krijgt, dat zij door de gemeente Waalwijk, noch bij aanleg, noch Dij de exploitatie der te maken verbindingsbaau op welke wijze ook bemoeie- lijkt zal worden. De eventueele beslissing van mijn bestuur zal ik U spoedigst raededeeleD. Hoogachtend, Hollandsche Buurtspoorwegen, De Directeur der Exploitatie (w. b.) E. W. DE THOUARS. Het rapport vau den heer van Mierlo luidt als volgt Aan den WelEd. lieer Directeur van Exploitatie der Naaml. Vennootschap IIoll. Buurtspoorwegen Tilburg. RAPPORT in zake het leggen der trambaan door de Groote straat te Waalwijk in verband met de aldaar bestaande gasleiding. Naar aanleiding van uwe geeerde lot her uitbrengeu van een rapport omtrent eventu eele bezwaren, welke mogelijk zouden kun nen optreden teugevolge van het leggen cn exploiteeren eener trambaan door uwe Maaischappij in de Groote Straat te Waalwijk, heb ik de eer UEd. mede in verband mei eene te dier zake gehouden conferentie ten raadhuize van bovengenoemde Gemeente op Dinsdag 8 Juli 1. 1. in zamenzijn met den Edelachtb. Heer Burgemeester, den Heer Directeur der gemeente gasfabriek, UEd. en mijn persoon, het navolgende tc rappor— teeren, gesteund op de tijdens dit sameoziju verstrekte gegevens van geuoemden Heer Directeur op grond van deze gegevens en overwegende, dat het terrein waarop de trambaan zal worden gebouwd en waaronder zich de gasbuizen bevinden, die voor jareu zijn aangelegd, in hoofdzaak bestaai uit zandgrond, die in verloop tijden zoowel uit eigen natuur als door de passage van bevrachtte voertuigen, zich tot eene compacte massa heeft saamgedrukt, zoodat van eventueele verzakkiugen geen sprake kan zijn. Dat de trillingen in den bodem veroor zaakt door de exploitatie van den tram ze ker iu geeue hoogere mate zullen optreden dan bij het vervoer van beladen karren op de meer of minder ongelijke herbestra— ting. Dat de drukking van het trammaterieel op den ondergrond in geen geval eenigen nadceligen invloed kau uitoefenen op de be staande gasleiding, afgescheiden van het feit, dat de zwaartekracht van een tram, in tegenstelling met een gewoon voertuig, door rails en dwarsliggers over een veel grootere oppervlakte wordt verdeeld en daardoor op een gegeven punt betrekkelijk gering is dat ook de services voor zoover deze niet met het materiaal van den tram in aanraking komen, volstrekt geen bezwaar opleveren, terwijl door uwe Directie bij de uitvoering kan worden zorg gedragen, dat geene dwarsliggers boven deze services wor den geplaatst kan ik op grond vau voren— renstaaode als mijne vaste overtuiging ver klaren, dat noch door het leggen der tram baan, noch door de exploitatie daarvan eenige schade aan deze buisleiding zal worden toegebracht. Tot staving van mijn beweren beu ik zoo vrij U bijgaande eene desbestreffende ver- klarin - over te leggen van een tweeden des kundige op dit gebied, u. 1. den heer Civ. Ingen. Directeur der gem. gasfabriek den Haag. Omtrent de kosten, verbonden aan hel eventueele aanleggen eener nieuwe gaslei ding in het raidden der straat, waarbij de bestaande gasleiding in functie blijft tot na «ohooiing der nituwe en waarbij alzoo van eeuig materiaal der bestaande leiding geen gebruik wordt gemaakt, heb ik de eer hierbij te doen volgens eene gespecificeerde bereke- uing van kosten, welke berekening in voor noemde samenkomst mondeling is toegelicht en opgemaakt en in overeenstemming mei den Heer Directeur der Waalwijksche gas fabriek is vastgesteld en als deugdelijk er kend. Kostenberekening eener nieuwe gasleiding van dezelfde capacieteit als de bestaande, van prima materiaal met gummiverbindingen, 56 Meter gegoten buis 4 700 buis 3 gezameutlijk gewicht 2570 K. G. a f 6 60 pe. o/0 K. G. f 1433.52. Transportkosten staatspoor naar de plaats van bestemming 10 cent per 0/° K- G. 21.72 1300 strekkende Meter straatwerk als opbreken, ontgraven, deugde lijk aanvullen en bestraten a f 0.30 per meter. 390. Voor buisdichting 450 gum— miringeu f 0.30 -135. Arbeidsloon voor het leggen der buizen 200 nieuwe aanslui tingen, gemiddeld f 1.25 250. 7 gegoten ijzeren syphons a f 20 per stuk 140.— Risico op den prijs der bui zen 10 pCt. rood 150. He.strating 1800 Meter» straat werk H f 0.14 182. te zamen f 2802.24 af wegens waarde der oude buisleiding aan oud materiaal 22420 K. G. a f 2.25 k.G. 504.- Raming der totale kosten f 2296.24. of in ronde som f 2300, welke onkosten wor den veroorzaakt door het vervangen der bestaande in eene deugdelijke nieuwe gas leiding doch van dezelfde capaciteit. Boven staande rekening is naar mijn beste weten opgemaakt en daarbij in ieder opzicht reke ning gehouden met eventueele risicos, zoo wel wat betreft aankoop van materiaal als uitvoering. Alhoewel U zich naar mijne meening terecht op het standpunt hebt ge plaatst dat door uitvoering uwer planuen tot aanleg en exploitatie eener tramlijn geene schade wordt veroorzaakt aan de bestaande gasleidiug, zoo stem ik toch ten volle met uwe opinie omtrent deze zaak in, dat het eeuerzijds voor eene regelmatige en ratio— neele exploitatie van een tram wenschelijk geacht moet worden, zoo mogelijk bedoelde gasleiding te verplaatsen. Rekening houdende met den bestaanden toestand van het "buizennet ter plaatse, vol gens ontvangen mededeelingen van den Heer Gasdirecteur der betrokken gemeente en met het feit dat reeds tot de noodzake lijke verbeteringen van dat buizennet plan nen zijn opgemaakt, wil het mij voorkomen, dat door deze combinatie en voor uwe Maatschappij èu voor de gemeente Waal wijk ten dezen opzichte eene gunstige toe stand is geschapen en dat mijns inziens een alleszins billijke regeling zoude zijn tot stand gebracht, wanneer door beide partijen ieder voor de helft in de kosten werd bijgedra gen. Bij eene eventueele ten uitvoer legging van de voorgenomen plannen der gemeente tot het maken eener nieuwe gasleiding van grooter doorstrcomingsvermogeu, welke uit breiding toch, volgens ontvangen inlichtin gen, door mij als beslist noodzakelijk wordt geacht, is elke financieele bijdrage der Tramweg Maatschappij in deze te beschou wen, als eene vermindering der voor de gemeente uoodzakelijk geachte uitgaven. Ik ben zoo vrij een en ander omtrent fiuancieele kwestie als mijn gevoeleu hier te re!eveeren, mede naar aanleiding van mij door den Edelachtb. Heer Burgemeester van Waalwijk gevraagde en aau ZEd. Achtb. verstrekte inlichtingen. Ik vertrouw door vorenstaande aan uwe geeerde opdracht te hebben voldaan en blijf gaarne voor nader gewenschte adviezen tot uwe beschikking. Met de meeste hoogachting, TJÈd. dw. dienaar, Directeur der gemeente-gasfabriek Tilburg. Tilburg, 11 Juli 1902. De v( rklaring van den ingeneur gasdi recteur der gemeentel: gasfabriek te 's Hage bevestigt de verklaring van den Heer Direc tenr der gasfabriek te Tilburg dat de aan leg en exploitatie van den tram geen schade zal veroorzaken aau de gasleiding. De Voorzitter „zooals de heeren hebben gezien acht de tram zich niet verplicht iets te doen, omdat zij de vaste overtuiging heeft dat geen schade aan de huizen wordt berokkend, nochtans wil zij een bedrag van f 2500 geven als tegemoetkoming in de te maken kosten. Ik stel voor te beslissen om f 2500 te aanvaarden, onder de verzekering dat de tram niet zal worden bemoeilijkt, I noch in aanleg, noch in exploitatie en d oude buizen aan haar komen.* De heer J. Timmermans Wz. „ik ge loof dat 't in dit geval noodig is ook hef kort rapport van onzen gemeente-architecl voor te lezen. De Voorzitter op voorstel van den neei Timmermans is door het Dag. Best. aar. dei architect opgedragen ook zijne berekening te maken en rapport uit te brengen.* Het stuk wordt voorgelezen en luidt in zijn geheel als volgt Waalwijk, den 27 Juli 1902. WeledAchtb. Heeren Gelezen liet rapport van den directeur der Gasfabriek te Tilburg en het aanbod var. de directie der Train. Mij. Vicinaux Hollandais, hoewel hunne meening in alle opzichten, ten opzichten van d<ior onderge- geteekeude geopperde bezwaren niet kun nende deelen, kan zich met het aangeboden bedrag, tot verlegging der gasleiding aan dezelfde capaciteit als de bestaande wel vcreenigen. In tegenstelling van de ver klaring van den directeur der genoemde tram-maatschappij, als zouden de kosten ruim berekend zijn, kan hij de prijzen van materiaal en uitvoering slechts netto genomen noemen. Hij vestigt hierbij de aandacht, op het in de bijeenkomst onbesproken, de wijze van aansluiting der service-huizen, adviseert hierop, alle verbindingen met de hoofdleiding thans verbonden, ten bate dei gemeente te reserveeren. Hoogachtend, J. VAN DIJCK Jz. Aan heeren Burgemeester en Wethouders Waalwijk. De heer J. Timmermans Wz.„zooals de heeren gehoord hebben, kan de architect zich wel ve-eenigen met de door de Mij. aangeboden som van f 2500. De tram houdt aan zich de hulpstukken, die wenschte de directeur voor de gemeente; mij dunkt liet zal voor de Mij. geen bezwaar zijn, omdat kleine ding toe te staan. Ik heb dit ge zegd, om te toonen, welk klein verschil er bestaat tusschen de tramweg Mij. en van.Dijck. De heer Baijens „onze gemeente-archi tect gaat niet accoord met de kosten-bere- kening, ik heb ook de begrooting eens goed gewikt en gewogen en kom tot de con clusie, dat verschillende posten te laag zijn genomen, b.v. 't bestraten 1300 M. op f 14 per 100 M. enz. Ik zou voorstellen eer we „ja* zeggen een commissie uit den raad te benoemen die de zaak nauwkeurig onderzoekt en daarvan in een volgende vergadering verslag uitbracht.* De heer Verwiel „wat de tramzaak in deze aangaat, hebben we hier slechts tc beslissen of we genoegen nemen met hetgeen de Mij. ons aanbiedt, ja of neen, of de be grooting laag of hoog is doet hier niets toe. Nu echter juist op die begrooting van 'I werk wordt neergekomendoor den architect en voornamelijk op de service stukken voor nieuwe aansluit iug, geloof ik dat daarvoor juist een post op de begrooting is gebracht. Van Dijck zegt verder in 't honderd, de begrooting is slechts netto genomen, met de stukken in de hand zal ik bewijzen, dat de begrooting zeer ruim is genomen. De buizen zijn ge nomen op f7.26 en gelijk kunnen hier stukken ter tafel worden gebracht waaruit blijct dat ze geleverd kunnen worden franco station Waalwijk op f 5.75. Nogal royaal dunkt me. Gummi-ringen genomen op 35 cent per stuk, te krijgen bij Hagen 6. 20 d 25 cent tamelijk ruim. Een post voor 't afrijden van 't station naar de straat f 10 per wagon. M. i. nogal ruim genomen.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1902 | | pagina 5