Nummer 60.
Donderdag 31 Juli 1902.
25e Jaargang.
Tweede Blad.
Gemeenteraad van Waalwijk,
(w. g.) th. van mierlo.
De Echo van het Zuiden
OPENBARE VERGADERING
van den gemeenteraad van Waalwijk op
Maandag 28 Juli 1902 des nam.
ten 6s/i uur.
Aan de orde
I. Voordracht voor 2 leden van 't col
lege van zetters.
II. Voorstel tot verhuring van een ter
rein a/d haven.
III. Voorstel tot het geven van eene
voorloopige bestemming aan de inkomsten
uit de nalatenschap van Cooth.
IV. Geldelijk voorstel inzake tram.
Voorzitterde Burgemeester K. A. M.
ridder de van der Schueren.
Afwezig de heer Quirijns.
De heer van Schijndel die voor de eerste
maal ter vergadering verschijnt, legt in
handen van de voorzitter de bij de wet
gevorderde eeden af en neemt daarna zi'ting.
De notulen ter vorige vergadering worden
voorgelezen en goedgekeurd.
Ingekomen stukken.
a. Een schrijven van den heer Quirijns,
dat hij verhinderd is de vergadering bij te
wonen.
b. Vooizitter: Verder kan ik meedeelen
dat Ged. Staten hebben goedgekeurd het
kohier van den H. O. voor 1902 en dat
de kas bij den gemeente-ontvanger is op
genomen en in orde bevonden.
Met betrekking tot den II O. stellen
B. en W. voor de eventueel inkomende
reclames direct te stellen in handen der
commissie, opdat deze ze kan onderzoeken
en in de volgende vergadering nader toe
lichten.
II. Voordracht 2 leden college van
zetters.
Aftredenden zijn de heeren
J. Timmermans Wz.
J. L. Timmermans Bz.
Er moeten voor iedere vacature 2 can-
didaten worden gekozen.
Ie candidaat de heer J. Timmer-
1 vacature) mans. Wz.
2e candidaat de heer P. Verwiel.
Ie candidaat de heer J. L. ïim-
2e vacature) mermans Bz.
2e candidaat de heer Quirijns.
Deze voordracht zal ter benoeming aan
den Commissaris worden opgezonden.
II. Voorstel tot verhuring van een ter-
reiu aan de haven.
Er wordt voorgelezen een schrijven van
den beer C. J. Verhagen te Oud-Beierland
met verzoek tot verhuring van een stuk
grond 14 bij 16 M. aan de haven, tegen
een jaarlijkschen huurprijs, voor het bouwen
van bergplaats van hooi en het plaatsen
van een of meer hooipersen.
De Voorzitter „B. en W. stellen voor
bedoeld stuk te verhuren voor t 40 pei
jaar en verzoeken hen te machtigen verder
de zaak, betreffende plaats, huurcontract
enz. nader met adressant te regelen.
Op een desbetreffende vraag zsgt de voor
zitter dat dit voorloopig voor een jaar is,
en de plaats bedoeld is, waar nu 't riet
staat.
Aangenomen.
III. De Voorzitter „uit de nalatenschap
van Cooth zijn reeds eenige inkomsten ont
vangen, nl. de rente en het pachtgeld, deze
moeten overeenkomstig den weusch van den
erflater besteed werden aau het openbaar
onderwijs. Juist is de opbrengst van het
pachtgeld nog niet op te gevenwe moeten
echter de gelden besteden, of anders bij 't
kapitaal voegen.
We zijn verplicht in onze gemeente her-
halingsonderwijs te gevener bestaat nood
zakelijkheid aan een onderwijzer aan de
openbare school, een onderwijzer aan de
teekenschool is hoogst gewenscht, zoo niet
noodzakelijk en dan 't schoolgeld voor uit
gebreid lager onderwijs te hoog gebleken.
B. en W. stellen voor deze iukorasten
vau 't legaat van Cooth voorloopig bij den
post „onderwijs* tc voegen en daarvan
1° kosten van 't herhalingsonderwijs te
bestrijden j
2° een onderwijzer aan de ope.ibare
school te benoemen op een minimum jaar
wedde van f 550
3° een onderwijzer aan de teekenschool
op een minimum jaarwedde van f175.
4° 't schoolgeld voor lager onderwijs te
regelen als volgt
thans voor een kind f 1.50 te brengen op f 0.75
2 uit een huis 2.50 „fl.25
voor ieder kind meer 0.50 f 0.25
voor minvermogenden respectievelijk f 0.50
f 0.75
f 0.15
voor onvermogenden met goeden aanleg zoo
noodig geheel gratis.
De heer Verwiel „'t is toch slechts eene
voorloopige bestemming
De Voorzitter: „ja, later kan de raad de
besteraming nog veranderen zoo hij wil,
maar thans handelen wij ook geheel in
den geest van den erflater.
De heer Verwiel„nu de bestemming
voorloopig is, leg ik er mij bij neer, maar
niet definitiefbij een gewichtige zaak als
deze hadden de stukken wel degelijk ter
visie moeten leggen voor de ledenwij
worden thans met dit voorstel overvallen,
wij kunnen er niet over oordeelen. Het ver
trouwen dat ik stel in B. en W. dat zij
zullen handelen in 't belang der ge "eente,
bewegen mij er mij bij neer te leggen, om
dat de bestemming voorloopig is, anders
moest ik er pertinent tegen zijn.*
De heer Hoffmans „hoe groot is de som*.
De Voorzitter„de rente van f 40000
plus 't pachtgeld,*
De heer van Schijndel„ik acht het,
evenals de heer Verwiel verkieselijker, dat
de stukken ter visie liggen, de zaak is te
gewichtig, anders moeten we later wederom
een nieuw besluit nemen.*
De Voorzitter: „voor die zaken, waarvoor
we die inkomsten erfenis van Cooth willen
besteden, moeteu we dan ander geld zoeken
want er staat geen post voor op de begroo
ting en daarbij is 't voorloopig.*
De heer van Schijndel„zeker, maar als
eenmaal een besluit is genomen, blijft 'i
jarenlang hangen*.
De Voorzitter: „zooveel te langer tijd
heeft men om over dit gewichtig onderwerp
na te denken.*
De heer van Sshijndel „m. i. was het
zeer goed geweest, dat de stukken een week
of 4 hadden ter visie gelegen, dan hadden
we erover kunnen oordeelen.*
De heer Jud. Timmermans Wz. „aan
gezien door dit voorstel geheel gehandeld
wordt volgens de bedoeling van den erf
later en het besluit slechts vóór een jaar
bindt, durf ik adviseeren tot aan
neming van het voorstel't is slechts voor
een jaar en we volgen geheel den wensch
van den erflater.*
De heer van Schijndel „hetgeen de
wethouder verklaart komt toch in de no
tulen en ik leg er mij thans bij neer.*
Aangenomen.
IV. Geldelijk voorstel inzake tram.
De Voorzitter „de heeren hebben zeker
de stukken inzake de tram ingezien, nl. het
aanbod van den tram en het rapport van
den heer van Mierlo architect te Tilburg,
met wiens medewerking de berekeng is ge
maakt en van onzen gemeente-architect als
deskundige onzerzijds.
Het aanbod van den tram luidt als volgt
Tilburg15 Juli 1902.
Aan Heeren Burgemeester en Wethouders
van Waalwijk.
Naar aanleiding vau eene uitnoodiging vau
den Heer Burgemeester, voorzitter vau uw
college, verscheen ik Zaterdag 5 dezer in
uwe Vergadering, welke ten raadhuize werd
gehouden. Deze uitnoodiging was mij ge
daan in verband met de door mij aan uwen
heer voorzitter gedane mededeeling, dat het
bestuur mijner Vennootschap voornemens is
tot het leggen der verbiudingsbaan door de
Groote Straat uwer gemeente in het begin
van Augustus la. s. over te gaan, ten einde
hare tramlijn van 's Bosch via Drunen grens
Waalwijk aan de trant van Waalwijk naar
Tilburg aan te sluiten.
Ter voorkoming van eventueele bezwaren
werd deze bespreking noodig geacht en
werd mij een vraag gesteld, in verband met
de omstandigheid,* dat de hoofd gasleidiug
in de Groote Staat zoude komen te liggen
onder de te bouwen trambaan.
Zooals ik U mededeelde ben ik van oor
deel, dat noch het leggen, noch het exploi-
teeren van bedoelde verbindingslijn eenig
nadeel hoegenaamd kan toebrengen aau de
gasleidiug of de exploitatie der fabriek en
mijn vennootschap, mitsdien niet kan wor
den aangesproken tot stellen van schadever-
goeding in deze.
Dat mijne meening op geen losse gronden
steunt, vermeen ik te mogen beweren onder
verwijziug naar het gevoelen daar omtrent
van twee zeer bevoegde deskundigen, na
melijk de Heeren:
le. Th. van Mierlo, Directeur der ge
meente gasfabriek Tilburg.
2e. J. Bakhuis. Ingen. Directeur der
gemeente gasfabriek te 's-Hage waarvan ik
de eer heb U hierbij de verklaringen over
te leggen.
Deze aangelegenheid, alsmede de rioleertng
zouden nader besproken worden in eene bij
eenkomst met den Heer J. van Dijk, diiec-
'.eur der gemeentelijk gasfabriek en gemeen
te—architect ten Uwent, welke bijeenkomst
denzelfden namiddag plaats vond in tegen
woordigheid van den heer Burgemeester.
Op deze bijeenkomst werd de zaak ampel
behandeld en bij eene daaropvolgende bij
eenkomst op 8 dezer, waarbij ditmaal de
heer van Mierlo, Directeur der Gemeente
gasfabriek te Tilburg, als mijn deskundige
raadsman tegenwoordig was, in tegenwoor—
heid van den heer Burgemeester, die cijfers
vastgesteld, waarvoor eene geheele nieuwe
gasleiding door de Groote Straat, met inbe
grip van dienstaansluitiugen enz., volgens
eene ruime berekening, kan worden tot stand
gebracht.
Het rapport van den heer van Mierlo dat
hierbij gaat, zal U de gronden doen kennen,
waarvoor eventueel een nieuwe gasleiding
van gelijke capaciteit als de bestaande naar
zijne meening zoude kunnen worden ge
legd.
Verder bevat dit rapport de mededeeling,
dal hij geheel met het gevoelen van uwen
heer gasdirecteur medegaat, dat de ver—
grooting der capaciteit van uwe hoofleiding
dooi de Groote Straat noodzakelijk is, ter
wijl hij, naar aanleidiug van een door mij
gedane vraag mededeelt van gevoelen te zijn,
dat eene bijdrage, van wege mijne vennoot
schap van 50%, in de opgemaakte kosten
berekening van de nieuwe leiding, mits de
hoofdleiding hierdoor van onder onze tram—
baam zoude komen, eene voor de gemeente
alleszins gunstige aanbieding is.
De verdere bijzonderheden zullen U ook
uit dat rapport blijken.
Gelijktijdig werd met uwen heer directeur
van Dijk behandeld de aangelegenheid van
den waterafvoer, overeenkomstig de conces
sievoorwaarden en door ZEd. beaamt, dat
door eene bijdrage van ons ad fl. 200 zijnde
ruim de helft van de kosten begroot voor de
door uwe gemeente besloten afwateringsplan
nen in de Groote Straat, deze aangelegen
heid bevredigend wordt opgelost.
In verbaud met bovenstaande en de door
mij geopperde wenschelijkheid ivoor mijne
vennootschap van het niet hebben ran de
hoofdgasleiding onder onze baan, omdat bij
voorkomende herstellingen of vernieuwingen
aan uwe gasleiding, dit voor de uitoefening
van een geregelden dieust der tram hinder
kan opleveren, heb ik mijn bestuur in over
weging gegeven, teneinde mede alle opout—
houd of belerameriug van wege uwe gemeente
bij aanleg en exploitatie te vermijden, uwe
gemeente een rond bedrag aan te bieden, met
name genoemd, (f 2500) het Ireigen van uw:
hoofdleiding buiten onze baan en de bij
concessie bedoelde waterafvoer, enz. mits
bij de aauvaarding van dat bod mijne ven
nootschap van U de zekerheid krijgt, dat
zij door de gemeente Waalwijk, noch bij
aanleg, noch Dij de exploitatie der te maken
verbindingsbaau op welke wijze ook bemoeie-
lijkt zal worden.
De eventueele beslissing van mijn bestuur
zal ik U spoedigst raededeeleD.
Hoogachtend,
Hollandsche Buurtspoorwegen,
De Directeur der Exploitatie
(w. b.) E. W. DE THOUARS.
Het rapport vau den heer van Mierlo
luidt als volgt
Aan den WelEd. lieer Directeur van
Exploitatie der Naaml. Vennootschap
IIoll. Buurtspoorwegen Tilburg.
RAPPORT in zake het leggen der trambaan
door de Groote straat te Waalwijk in
verband met de aldaar bestaande
gasleiding.
Naar aanleiding van uwe geeerde lot her
uitbrengeu van een rapport omtrent eventu
eele bezwaren, welke mogelijk zouden kun
nen optreden teugevolge van het leggen cn
exploiteeren eener trambaan door uwe
Maaischappij in de Groote Straat te Waalwijk,
heb ik de eer UEd. mede in verband mei
eene te dier zake gehouden conferentie ten
raadhuize van bovengenoemde Gemeente op
Dinsdag 8 Juli 1. 1. in zamenzijn met den
Edelachtb. Heer Burgemeester, den Heer
Directeur der gemeente gasfabriek, UEd. en
mijn persoon, het navolgende tc rappor—
teeren, gesteund op de tijdens dit sameoziju
verstrekte gegevens van geuoemden Heer
Directeur op grond van deze gegevens en
overwegende, dat het terrein waarop de
trambaan zal worden gebouwd en waaronder
zich de gasbuizen bevinden, die voor
jareu zijn aangelegd, in hoofdzaak bestaai
uit zandgrond, die in verloop tijden
zoowel uit eigen natuur als door de passage
van bevrachtte voertuigen, zich tot eene
compacte massa heeft saamgedrukt, zoodat
van eventueele verzakkiugen geen sprake
kan zijn.
Dat de trillingen in den bodem veroor
zaakt door de exploitatie van den tram ze
ker iu geeue hoogere mate zullen optreden
dan bij het vervoer van beladen karren op
de meer of minder ongelijke herbestra—
ting.
Dat de drukking van het trammaterieel
op den ondergrond in geen geval eenigen
nadceligen invloed kau uitoefenen op de be
staande gasleiding, afgescheiden van het
feit, dat de zwaartekracht van een tram, in
tegenstelling met een gewoon voertuig,
door rails en dwarsliggers over een veel
grootere oppervlakte wordt verdeeld en
daardoor op een gegeven punt betrekkelijk
gering is dat ook de services voor zoover
deze niet met het materiaal van den tram
in aanraking komen, volstrekt geen bezwaar
opleveren, terwijl door uwe Directie bij de
uitvoering kan worden zorg gedragen, dat
geene dwarsliggers boven deze services wor
den geplaatst kan ik op grond vau voren—
renstaaode als mijne vaste overtuiging ver
klaren, dat noch door het leggen der tram
baan, noch door de exploitatie daarvan
eenige schade aan deze buisleiding zal worden
toegebracht.
Tot staving van mijn beweren beu ik zoo
vrij U bijgaande eene desbestreffende ver-
klarin - over te leggen van een tweeden des
kundige op dit gebied, u. 1. den heer Civ.
Ingen. Directeur der gem. gasfabriek den
Haag.
Omtrent de kosten, verbonden aan hel
eventueele aanleggen eener nieuwe gaslei
ding in het raidden der straat, waarbij de
bestaande gasleiding in functie blijft tot na
«ohooiing der nituwe en waarbij alzoo van
eeuig materiaal der bestaande leiding geen
gebruik wordt gemaakt, heb ik de eer hierbij
te doen volgens eene gespecificeerde bereke-
uing van kosten, welke berekening in voor
noemde samenkomst mondeling is toegelicht
en opgemaakt en in overeenstemming mei
den Heer Directeur der Waalwijksche gas
fabriek is vastgesteld en als deugdelijk er
kend.
Kostenberekening eener nieuwe gasleiding
van dezelfde capacieteit als de bestaande,
van prima materiaal met gummiverbindingen,
56 Meter gegoten buis 4
700 buis 3
gezameutlijk gewicht 2570 K. G. a f 6 60
pe. o/0 K. G. f 1433.52.
Transportkosten staatspoor naar
de plaats van bestemming 10
cent per 0/° K- G. 21.72
1300 strekkende Meter straatwerk
als opbreken, ontgraven, deugde
lijk aanvullen en bestraten a
f 0.30 per meter. 390.
Voor buisdichting 450 gum—
miringeu f 0.30 -135.
Arbeidsloon voor het leggen
der buizen 200 nieuwe aanslui
tingen, gemiddeld f 1.25 250.
7 gegoten ijzeren syphons a
f 20 per stuk 140.—
Risico op den prijs der bui
zen 10 pCt. rood 150.
He.strating 1800 Meter» straat
werk H f 0.14 182.
te zamen
f 2802.24
af wegens waarde der oude
buisleiding aan oud materiaal
22420 K. G. a f 2.25 k.G. 504.-
Raming der totale kosten f 2296.24. of
in ronde som f 2300, welke onkosten wor
den veroorzaakt door het vervangen der
bestaande in eene deugdelijke nieuwe gas
leiding doch van dezelfde capaciteit. Boven
staande rekening is naar mijn beste weten
opgemaakt en daarbij in ieder opzicht reke
ning gehouden met eventueele risicos, zoo
wel wat betreft aankoop van materiaal als
uitvoering. Alhoewel U zich naar mijne
meening terecht op het standpunt hebt ge
plaatst dat door uitvoering uwer planuen tot
aanleg en exploitatie eener tramlijn geene
schade wordt veroorzaakt aan de bestaande
gasleidiug, zoo stem ik toch ten volle met
uwe opinie omtrent deze zaak in, dat het
eeuerzijds voor eene regelmatige en ratio—
neele exploitatie van een tram wenschelijk
geacht moet worden, zoo mogelijk bedoelde
gasleiding te verplaatsen.
Rekening houdende met den bestaanden
toestand van het "buizennet ter plaatse, vol
gens ontvangen mededeelingen van den
Heer Gasdirecteur der betrokken gemeente
en met het feit dat reeds tot de noodzake
lijke verbeteringen van dat buizennet plan
nen zijn opgemaakt, wil het mij voorkomen,
dat door deze combinatie en voor uwe
Maatschappij èu voor de gemeente Waal
wijk ten dezen opzichte eene gunstige toe
stand is geschapen en dat mijns inziens een
alleszins billijke regeling zoude zijn tot stand
gebracht, wanneer door beide partijen ieder
voor de helft in de kosten werd bijgedra
gen.
Bij eene eventueele ten uitvoer legging
van de voorgenomen plannen der gemeente
tot het maken eener nieuwe gasleiding van
grooter doorstrcomingsvermogeu, welke uit
breiding toch, volgens ontvangen inlichtin
gen, door mij als beslist noodzakelijk wordt
geacht, is elke financieele bijdrage der
Tramweg Maatschappij in deze te beschou
wen, als eene vermindering der voor de
gemeente uoodzakelijk geachte uitgaven.
Ik ben zoo vrij een en ander omtrent
fiuancieele kwestie als mijn gevoeleu hier te
re!eveeren, mede naar aanleiding van mij
door den Edelachtb. Heer Burgemeester
van Waalwijk gevraagde en aau ZEd. Achtb.
verstrekte inlichtingen.
Ik vertrouw door vorenstaande aan uwe
geeerde opdracht te hebben voldaan en
blijf gaarne voor nader gewenschte adviezen
tot uwe beschikking.
Met de meeste hoogachting,
TJÈd. dw. dienaar,
Directeur der gemeente-gasfabriek
Tilburg.
Tilburg, 11 Juli 1902.
De v( rklaring van den ingeneur gasdi
recteur der gemeentel: gasfabriek te 's Hage
bevestigt de verklaring van den Heer Direc
tenr der gasfabriek te Tilburg dat de aan
leg en exploitatie van den tram geen schade
zal veroorzaken aau de gasleiding.
De Voorzitter „zooals de heeren hebben
gezien acht de tram zich niet verplicht iets
te doen, omdat zij de vaste overtuiging
heeft dat geen schade aan de huizen wordt
berokkend, nochtans wil zij een bedrag van
f 2500 geven als tegemoetkoming in de te
maken kosten. Ik stel voor te beslissen om
f 2500 te aanvaarden, onder de verzekering
dat de tram niet zal worden bemoeilijkt, I
noch in aanleg, noch in exploitatie en d
oude buizen aan haar komen.*
De heer J. Timmermans Wz. „ik ge
loof dat 't in dit geval noodig is ook hef
kort rapport van onzen gemeente-architecl
voor te lezen.
De Voorzitter op voorstel van den neei
Timmermans is door het Dag. Best. aar. dei
architect opgedragen ook zijne berekening
te maken en rapport uit te brengen.*
Het stuk wordt voorgelezen en luidt in
zijn geheel als volgt
Waalwijk, den 27 Juli 1902.
WeledAchtb. Heeren
Gelezen liet rapport van den directeur
der Gasfabriek te Tilburg en het aanbod
var. de directie der Train. Mij. Vicinaux
Hollandais, hoewel hunne meening in alle
opzichten, ten opzichten van d<ior onderge-
geteekeude geopperde bezwaren niet kun
nende deelen, kan zich met het aangeboden
bedrag, tot verlegging der gasleiding aan
dezelfde capaciteit als de bestaande wel
vcreenigen. In tegenstelling van de ver
klaring van den directeur der genoemde
tram-maatschappij, als zouden de kosten
ruim berekend zijn, kan hij de prijzen van
materiaal en uitvoering slechts netto genomen
noemen. Hij vestigt hierbij de aandacht,
op het in de bijeenkomst onbesproken, de
wijze van aansluiting der service-huizen,
adviseert hierop, alle verbindingen met de
hoofdleiding thans verbonden, ten bate dei
gemeente te reserveeren.
Hoogachtend,
J. VAN DIJCK Jz.
Aan heeren Burgemeester en Wethouders
Waalwijk.
De heer J. Timmermans Wz.„zooals
de heeren gehoord hebben, kan de architect
zich wel ve-eenigen met de door de Mij.
aangeboden som van f 2500. De tram houdt
aan zich de hulpstukken, die wenschte de
directeur voor de gemeente; mij dunkt liet
zal voor de Mij. geen bezwaar zijn, omdat
kleine ding toe te staan. Ik heb dit ge
zegd, om te toonen, welk klein verschil er
bestaat tusschen de tramweg Mij. en van.Dijck.
De heer Baijens „onze gemeente-archi
tect gaat niet accoord met de kosten-bere-
kening, ik heb ook de begrooting eens goed
gewikt en gewogen en kom tot de con
clusie, dat verschillende posten te laag zijn
genomen, b.v. 't bestraten 1300 M. op
f 14 per 100 M. enz. Ik zou voorstellen
eer we „ja* zeggen een commissie uit den
raad te benoemen die de zaak nauwkeurig
onderzoekt en daarvan in een volgende
vergadering verslag uitbracht.*
De heer Verwiel „wat de tramzaak in
deze aangaat, hebben we hier slechts tc
beslissen of we genoegen nemen met hetgeen
de Mij. ons aanbiedt, ja of neen, of de be
grooting laag of hoog is doet hier niets
toe. Nu echter juist op die begrooting van
'I werk wordt neergekomendoor den
architect en voornamelijk op de service
stukken voor nieuwe aansluit iug, geloof ik
dat daarvoor juist een post op de begrooting
is gebracht. Van Dijck zegt verder in
't honderd, de begrooting is slechts netto
genomen, met de stukken in de hand zal
ik bewijzen, dat de begrooting zeer
ruim is genomen. De buizen zijn ge
nomen op f7.26 en gelijk kunnen hier
stukken ter tafel worden gebracht waaruit
blijct dat ze geleverd kunnen worden franco
station Waalwijk op f 5.75.
Nogal royaal dunkt me.
Gummi-ringen genomen op 35 cent per
stuk, te krijgen bij Hagen 6. 20 d 25 cent
tamelijk ruim.
Een post voor 't afrijden van 't station
naar de straat f 10 per wagon.
M. i. nogal ruim genomen.