Getrouwd in den trein, Notaris RANT ÖE Notaris RANT Notaris BINK l Depothouders. Niet Betalen. Biljart- Concours Bijverdienste. Gedistilleerd Van Gool-van dei Schoot, D. C. Nouwens, Gas-, Water- en Electrische Levering en plaatsing buiten de stad, Verfwaren Advertentiën. Een winkelhuis met erf verkoopen: ELTJIS Bericht van inzet. A. G. Mulié, HVCJEISCTEJ KATHOLIEKE ILLUSTRATIE Rijwiel met garantie, H. VAN ERF, MENGELWERK. publiek verkoopen publiek verkoopen verpachten GROOT C. G. van Huiten, Th. Korthout £!o. Ververstraat 353 's Bosch Kopsrslagor, Loodgieter, Geleidingen. Gaskronen, Baden, Bad- kachels, Closets Fonteinen enz. enz. spoedig en zonder ver hooging van prijs. BEREIDE en DROGE toond, zoowel nu als gedurende den strijd in Zuid-Afrika, zouden in Engeland minder vriendschappelijke gevoelens te onzen opzichte hebben gewekt. 'Ier verzekering nu van onze onafhankelijkheid en van het bezit onzer Koloniën zouden wij dus elders steun moeten zoeken. Is deze gedachtengang wel geheel juist? Ongetwijfeld uitte het Nederlandsche volk zich krachtig in woord en daad ten gunste der Boeren en onthield het zich niet van strenge afkeuring der vele gruwelen, door Engeland in Zuid-Afrika bedreven doch zoo vragen wij waar geschiedde dit niet? Gaf nog onlangs de Engelsche pers niet te kennen, dat het gansch natuurlijk is, dat wij inet onze sympathie ons geheel aan de zijde van het stamverwante volk scharen En is niet juist het optreden der Neder- lamhclie regeering de indirecte oorzaak geweest van het sluiten van den vrede, waaraan vooral Engeland zoo sterk behoefte had Maar afgezien hiervan, is hét van Enge land te verwachten, dat hei reeds spoedig een nieuw conflict zou uitlokken, terwijl het zoozeer verzwakt is door de Zuid-Afri- kaansche aderlating, dat nog jaren noodig zullen zijn, vdór de krachten zijn herwonnen, en terwijl nog zooveel krachtsinspanning van Engeland wordt gevorderd, vóór het werkelijk meester zal zijn in de overwonnen Republieken Bovendien, welke verrassingen zal Zuid- Afrika Engeland mogelijk nog brengen Wij gelooven vooralsnog dar. ook volstrekt niet aan een agressief optreden van Engeland tegenover Nederland of zijne Koloniën, en meenen, dat daarmede ook elk motief voor aansluiting naar rechts of naaf links ont breekt, een aansluiting, die slechts ten koste van zware oilers onzerzijds zou kunnen worden verkregen. Wij achten het eveumin noodig, andermaal te betoogen, dat in het algemeen een verbond met eene der groote mogendheden, en in het bizonder een aan sluiting met Duitschland of een toetreden tot de Triple-alliantie, geen aanbeveling verdienen. Alleen zij hier nog opgemerkt, dat het zeker vreemd zou mogen heeten, juist bij die mogendheden steun te zoeken, wier regeeringen gedurende den Zuid-Afrikaan- schen oorlog middellijk of onmiddellijk de Engelschcn in hun verdelgingswerk hebben gesteund. Een voorzichtige buiteulandsche politiek, een zich streng-onthouden van sterke sym pathie-betuigingen jegens een der groote Europeesche Staten, achten wij den besten waarborg voor Neerland's onafhankelijkheid. Maar juist deze overtuiging is oorzaak, dat onder de tegenwoordige omstandigheden de telkens weer opduikende berichten, om trent een aansluiting van Nederland bij een of meer der groote mogendheden, een zekere onrust bij het Nederlandsche volk teweegbrengt. En wij vragen ons afligt het niet op den weg der Regeering, zoo spoedig mogelijk aan die onzekerheid een eind te maken, het Nederlandsche volk in te lichten en, naar wij hopen, door een beslist démenti der talrijke geruchten, gerust te stellen Een toekomstfantasie. De Wereld-spoorweggids, zomerdienst 1910 bevatte onder no. 592 een Luxetrein Parijs- Wl^diwostock, over Berlijn-Petersburg. Ter onderscheiding van de gewone L-treinen stond deze gemerkt als LL, wat de over tredende trap van weelde moest te kennen geven. Ik was voornemens, iniju zomervacantie door te brengen in een der beroemde Ja- pansche zeebadplaatsen mijn vriend Antoon werd gewonnen voor het plan en zoo stapten wij den 13 Juli 1910 des avonds te Berlijn in den LL. Ik als nieuweling stond in de eerste plaats verbaasd over het kolossale. Dit waren prachtwagens, wier groote en sierlijke inrichting alles overtrof, wat men in de vorige eeuw had gezien. Kijk eens, die gobelinswees mijn vriend en dien schoorsteen van albast en die Venetiaansche kroon Ik volgde zijn wijsvinger in alle inrich tingen, tot mijn blik bleef hangen aan een marmeren beeld, waarin ik een echten An- tokolski herkende. Dat is toch de weelde tot het uiterste gedrevenzei ikzoo'n kunstwerk in een bliksemtrein Een der passagiers mengde zich in 't gesprek. Och, meneer, u kent zeker de Pacific- Luxetrein&n nietDit mag voldoende zijn voor Europa en Azië, in Amerika zoude zulke goedkoope marmeren poppen niets doenbij ons is een Praxiteles al het minste. De reiziger stelde zich voorJay Snob, groot mijnenbezitter uit Montana. Iiij stelde ons voor, gezamenlijk de thee te gebruiken, en wij namen plaats aan een keurig tafeltje van lapis-lazulie. De wagens zijn uitstekend ingericht, zei ik men merkt heelemaal niets van schudden en trillen. Bij zoo'n enorme snelheidvulde Antoon aan. Enofn is een relatief begrip, ver klaarde meneer Snob. Wij rijden snel in vergelijking met een omnibus, maar langzaam in vergelijking met een onzer Amerikaansche lijnen. Nu, maken we hier toch onze hon derd kilometertjes per uur. Dat is een bagatel voor elektrische lokomotieven van de nieuwste constructie. Wij halen bij ons bijna het dubbele. Maar bedenk eens, meneer Snob, op welk een langen weg wij dat tempo houden. Wij maken de heele reis tot aan de Ja- pansche zee in vijf-en-een hal ven daghet is een afstand, grootcr dan die van de Noordpool naar den Equator. Kon gemakkelijk in driemaal vier-eu twintig uren gedaan worden, hield de Ame rikaan vol. 't Zou mij minder kunnen schelen, al duurde het tien dagen, als ik hier een werkelijk geriefelijk ;n boel vond. Maar 't is hier alles nagemaakt comfort, 'k Zal u eens wat vertellen. Toen ik van morgen te Parijs instapte, merkte ik dade lijk, dat mijn oude kwaal terug kwam rheumatiek, met spierpijn in de rug en de armen. Ik liet natuurlijk dadelijk den dokter in mijn compart'ment komen... Wat, hier in den trein riepen wij beiden tegelijk. Ja, is dat zoo merkwaardig? Nog al. De spoorwegmaatschappij stelt een dokter ter uwer beschikking en u is nog niet tevreden Maar ik vraag u Dokters vind je te genwoordig in het kleinste dorp ik mag dus voor 125 percent toeslag bij eerste- klasse-tarief waarachtig wel een treinarts eischen, die mij onder de reis geneest Enfin, hij schreef mij een badkuur voor, en ik heb tusscheu Verviers en Keulen een begin daarmee gemaakt, zonder de minste beterschap te gevoelen. Versta ik u goed U heeft hier in den trein gebaad In wagon no. 7. Tegen de inrichting op zich-zelf heb ik niets in te brengen 't is dezelfde ondoelmatige luxe als overal. U kunt cr Roraeinsche Iersche, Turksche, Russisch», koolzuur-, electrische en luclit- baden krijgen. Toen het er op aan kwam, een modderbad te nemen, bleken ze het goede slijk niet voorhanden te hebben. Het ontbreekt in dezen trein aan het noodigste, en dat tracht men te bedekken door klater goud en overbodige prullen. U is een beetje veeleischend, antwoord de ik wat mij betreft, ik vind 't al een genot, morgenochtend een aantal kilo meters in een lauw bad af te leggen. Een hofmeester presenteerde sigaren. Ik koos er een, die er heel duur uitzag, en vraagde naar den prijs. Kost niets extra, antwoordde de ge dienstige geestdat is bij de reiskosten in begrepen. Willen de heeren niet naar wagon 3 gaan Het concert zal zoo meteen beginnen Deze mededeeling frappeerde mij natuur lijk weer in hooge mate. Mijn vriend, wiens aanpassingsvermogen veel sterker is dan het mijne, had zich reeds geheel gewend aan de prettige eigenaardigheden van den LL trein. Zonder de minste verrassing te laten blijken, zei hij eenvoudig Komaan, laten we den tijd tot aan de Russische grens klein maken met een con - cert. We zullen zien, of 't de moeite loont. Het concert was inderdaad interessant. Een sopraan en een bariton van de Opera te Petersburg gaven het beste wat ze kon den. Door zeer moderne accokstieke toe stellen was de concertwagon geheel beveiligd tegen alle geraas van den trein, zoodat er ook van het fijnste pianissimo niets ver loren ging. Bizonder boeide ons echter de door de LL-treinmaatschappij extra geëngageerde pianiste, juffrouw Vera Oktavieff, die op een prachtigen Bechstein-vleugel de D-moll sonate van Beethoven en Bach's Tocata op magistrale manier vertolkte. Mijn vriend Antoon werd reeds na de eerste -''aten zoodanig op de schoone kunstenares verliefd, dat hij alles om zich heen vergat, zelfs het maken van flauwe woordspelingen, waariu hij sterk was. 't Was vrij laat toen wij onze prachtige baldakijns overdekte bedden opzochten. Ik sliep heerlijk, terwijl de trein het grenssta tion in volle vaart passeerde, zonder een minuut oponthoud, dank zij de nieuwe internationale handelverdragen, waarbij alle ongerief der oude tolpolitiek op zij gescho ven was. De Amerikaan was ook dezen tweeden dag uit zijn humeur. De barbier had hem even even geschramd; bij het uit acht gerechten bestaande diner miste hij zijn lievelingsschotel, en hij schold tot aan Smolensk, wijl er JohaDnisberger van 1849 geschonken was, terwijl hij die in 1811 had verwacht. Ook het concert van den vorigen avond kreeg er van langshij vond het programma armoedig en beweerde, on langs in den express tusschen Omaha en Salt Lake City den geheeleu //Parsifal' met Bayreuther krachten gehoord te hebben. Kort nadat wij Moskou (3 minuten op onthoud) gepasseerd waren, kwam Antoon, die geruimen tijd uit mijn gezichtskring verdwenen, was bij ons. Waar hebt gij gezeten vraagde ik. In de muzieksalon, bij juffrouw Okta vieff; ik vind haar verrukkelijk! Heb je kennis gemaakt I Natuurlijk En ik heb 't daarbij niet gelaten. Ik heb reden om aan te nemen, dat ik met haar gelukkig zal zijn Kerel, je zult toch niet Houd je maar kalm. Ik zal en wel dadelijk, fortissimo In zoo'n bliksem trein rijpen de gedachten snel. Kortom, ik beu besloten, en zij ook. Met andere woorden je wilt te Samara of Ufa uitstappen en daar de toebereidselen maken voor jelui huwelijk Uitstappen Waarvoor We reizen immers met den LL. In wagon no. 4 is altijd een beambte aanwezig, die volgens het nieuwe Russische Burgerlijk Wetboek onmiddelijk een huwelijk kan sluiten. Onze papieren zijn in orde de afkondiging be hoeft slechts een dag in den wagon ter lezing te hangen zoodra wij Tschiljabinsk bereikt hebben, staat er niets meer in den weg. Toen ik 's Woensdags (wij waren op Maandag-avond vertrokken) de dagelijks verschijnende LL-krant in de hand nam, vond ik daarin reeds de verlovingsannonce en de tot alle medereizigers gerichte uit- noodiging voor een eenvoudig bruiloftsdiner in de eetzaal. Ter hoogte van Kurgan begon 't diner; de bariton en de sopraan der Petersburger Opera zongen als hors d'oeuvre het voor duo gezette Brautchor uit /Lohengrin'7, en ik zelf hield in de nabijheid van Petropaw- lowsk een toast, die zich over een vijf-en- twintig kilometers uitstrekte. De aandoe ning was algemeen, en Antoon met zijn jonge vrouw zweefden tot aan Omsk in zaligheid. Maar niet verder. Het Siberische klimaat scheen niet gunstig te zijn voor het echte lijk geiuk. Reeds te Krasnojarck openbaar den zich karakterverschillen, die te Kansk tot lichte ontstemming, te Kjubischkaje tot levendige woordenwisseling en bij Irkutsk tot scheiding van tafel en sleepingcar leidden. Des Vrijdag-namiddags klaagde mijn vriend aan mij en meneer Snob zijn nood, woordspelend als altijd. Ik ben te snel gereisd op den levens weg. Ik heb mijn hart laten raeesleepen door den bliksemtrein en mij door de dubbe le luxe van den LL laten verblinden. Wat 't ergste is echtscheiding kan alleen door een gewonen rechter worden uitgesproken, en dien vinden wij niet eer dan te Wladi- wostock. Twee volle dagen moet ik nog wachten een eeuwigheid voor eeu mensch, die smacht naar zijn vrijheid De Amerikaan besefte ten-volle den treurigen toestand, waarin mijn vriend zich bevond. Ik zei u al in Europa, dat deze trein niet deugt. Bij ons is voor alles gezorgd. Op de lijn ChicagoArizona kan men zich elk oogenblik onder de reis laten scheiden. te Waalwijk, zal ten koffiehuize van W. A. Brokken te Besoijen bij inzet op Viijdag 5 Sept. 1902, bij toeslag op Vrijdag 19 Sept. 1902, telkens des avonds 7 ure, behoorende aan Gebroeders de Bakker te Besoijen en bestaande in ONDER BESOIJEN: Koop I. Huis en Erf aan de Groote straat, Zuidelijk gedeelte groot pl. m. 0.02.60 H. A, van Sectie D. no. 957. Koop II. Looierij, Werkplaats, Erf en Moestuin, Noordelijk gedeelte, groot pl. m. 0.07.60 H. A. van Sectie D. nos. 957 en 893. Koop III. Bouwterrein en Moestuin, Zui delijk gedeelte groot pl. in. 0.03.85 H. A. van Sectie D. no. 893. Bij de toeslag komen eerst Koopen I en II en daarna Koopen I, II en III in massa. Koop IV. Perceeltje Dries bij de Loint Sectie C. no. 638, groot 0.04.50 H.A, Koop V. Dries aan de Nieuwe Zeine. Sectie C. nos. 500 en 501 groot 0.65.00 H. A. ONDER BAARDWIJK. Koop VI. Bouwland over de le Zeine Sectie D. no. 143 groot 1.05.80 II. A. Aanvaarding in lasten van alle Koopen Sedert 1 Juli 1902. te Waalwijk, zal voor de Erven van den Heer JACOBUS TABBERS, aldaar overleden, bij inzet ten koffiehuize van THEODs. VAN LOON, in //De Korenbeurs' te Waalwijk op Dins dag 2 September 1902, bij to es lag, in het Hotel Verwiel aldaar op Dinsdag 16 September 1902 telkens (les avonds 7 uur, te Waalwijk aan de Groote Straat nabij de R. K. Kerk, Sectie C. no. if96. groot 2.10 aren. Te aanvaarden in genot en lasten bij de betaling der kooppennirgen. te Waalwijk, zal DINSDAG 2 Sept. 1902, nam. 1 ure bij DAELMANS te Vlijmen. om te hooien de toemaat van Eenige perceelen in de Engelsche Slagen en VI ij mensch Veld. NOTARIS te Dr unen zal ten verzoeke van den Edel Ach tb Heer H. M. VAN DEURSEN burge meester der gemeente Haps, op Dinsdag 9 September 1902, bij inzet ter herberge van J. H. Krol te Baardwijk en op Dinsdag 23 September 1902, bij toeslag ter herberge van L. v. Cromvoirt te Baardwijk, telkens 's nam. 7 uur Het door genoem - den Heer bewoond met Erf en Hinken tuin, Sectie E. no. 1105 groot 10 aren. Dit huis, staande op den besten stand der gemeente Baardwijk op ongeveer 7 minuten afstand van de spoorweghalte en in deonraiddelijke nabijheid van Kerk, Scholen/ Raadhuis en Tramstation, is door zijne gunstige ligging en doelmatige in richting/ geschikt voor elk bedrijf. Desvelkiezende kan 2/s der koopsom als eerste hypotheek tegen 473% reQte °P het pand gevestigd blijven. Te aanvaarden bij de betaling der koop penningen. De onroerende goederen voor den Heer D. A. VAN STEENES te 's-Graven- hage in veiling gebracht staan in bod als volgt Perceel 1 met de verhoogingen op f1500. o - - 1500. - 25. - 1000. - 1000. n n n 3 nu n n 5 6" lfc v h 11 r n ii 12 Verhoogingen worden aangenomen ten kantore van den oiRlergeteekenden tegen geuot van 10°/0 der verhoogsom. Kaatsheuvel, 29 Augustus 1902. - 225. - 300. v 170. - 550. - 1050. - 1000. - 650. Notaris. Er biedt zich aan tegen November een net van buiten, P. G. liefst voor meid- alleen of werkmeid, br. fr. onder letter M. aan net Bureau van het Blad. Met het plaatsen van DEPOTS, belast zich PIET SüTERS den Haag. Postzegel voor antwoord, Naaldwijkstraat 67. Betalen uwe debiteuren u niet, of hebt u dubieuse vorderingen, vraag dan gratis raad, bij PIET SüTER den Haag. Postze gel voor antwoord, Naaldwijkstraat 67. DE verschijnt elke week in klein folio-formaat van 8 bladzijden met verscheidene prachtige platen, en onderhoudende tekst Prijs per jaargang t 3.60. franco per post 4.00, Men abonneert zich bij alle Boekhandelaren, Postkantoren en bij de MAATSCHAPPIJ DE KATHOLIEKE ILLUSTRATIE s-Hertogenbosch OP DE bij den Heer tramstation Drunen, om drie prachtige prijzen waarvan hoofd prijs een compleet De slechtste speler staat op het Barak- Concours gelijk met den beste. DE ONDERNEMERS. Rijwielhandel, DRUNEN. Voor een net, vertrouwd persoon, die geregeld LEERLOOIERS, SCHOEN FABRIKANTEN, enz. in den omtrek be zoekt, bestaat gelegenheid mede als VER TEGENWOORDIGER op te treden, in een artikel, tegenwoordig algemeen beuoo- digd en met hooge provisie. Brieven onder letter X bureau van dit blad. Aanbevelend, WAALWIJK. Vraagt s.v.p. uitgebreide prijscourant. I AANLEGGER VAN Houtcement en Mastiec dakbe dekkingen. MAGAZIJN VAN De beste en goedkoopste verkrijgbaar bij aan de Haven, WAALWIJK. v*g™ 11 a n u A V 0 H Wjjnei, likeuren 0

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1902 | | pagina 2