Getrouwd in den trein,
Notaris RANT
ÖE
Notaris RANT
Notaris BINK
l
Depothouders.
Niet Betalen.
Biljart- Concours
Bijverdienste.
Gedistilleerd
Van Gool-van dei Schoot,
D. C. Nouwens,
Gas-, Water- en Electrische
Levering en plaatsing buiten
de stad,
Verfwaren
Advertentiën.
Een winkelhuis met erf
verkoopen:
ELTJIS
Bericht van inzet.
A. G. Mulié,
HVCJEISCTEJ
KATHOLIEKE
ILLUSTRATIE
Rijwiel met garantie,
H. VAN ERF,
MENGELWERK.
publiek verkoopen
publiek verkoopen
verpachten
GROOT
C. G. van Huiten,
Th. Korthout £!o.
Ververstraat 353 's Bosch
Kopsrslagor, Loodgieter,
Geleidingen.
Gaskronen, Baden, Bad-
kachels, Closets Fonteinen
enz. enz.
spoedig en zonder ver
hooging van prijs.
BEREIDE en DROGE
toond, zoowel nu als gedurende den strijd
in Zuid-Afrika, zouden in Engeland minder
vriendschappelijke gevoelens te onzen opzichte
hebben gewekt. 'Ier verzekering nu van
onze onafhankelijkheid en van het bezit
onzer Koloniën zouden wij dus elders steun
moeten zoeken.
Is deze gedachtengang wel geheel juist?
Ongetwijfeld uitte het Nederlandsche volk
zich krachtig in woord en daad ten gunste
der Boeren en onthield het zich niet van
strenge afkeuring der vele gruwelen, door
Engeland in Zuid-Afrika bedreven doch
zoo vragen wij waar geschiedde dit niet?
Gaf nog onlangs de Engelsche pers niet
te kennen, dat het gansch natuurlijk is,
dat wij inet onze sympathie ons geheel aan
de zijde van het stamverwante volk
scharen
En is niet juist het optreden der Neder-
lamhclie regeering de indirecte oorzaak
geweest van het sluiten van den vrede,
waaraan vooral Engeland zoo sterk behoefte
had
Maar afgezien hiervan, is hét van Enge
land te verwachten, dat hei reeds spoedig
een nieuw conflict zou uitlokken, terwijl
het zoozeer verzwakt is door de Zuid-Afri-
kaansche aderlating, dat nog jaren noodig
zullen zijn, vdór de krachten zijn herwonnen,
en terwijl nog zooveel krachtsinspanning
van Engeland wordt gevorderd, vóór het
werkelijk meester zal zijn in de overwonnen
Republieken
Bovendien, welke verrassingen zal Zuid-
Afrika Engeland mogelijk nog brengen
Wij gelooven vooralsnog dar. ook volstrekt
niet aan een agressief optreden van Engeland
tegenover Nederland of zijne Koloniën, en
meenen, dat daarmede ook elk motief voor
aansluiting naar rechts of naaf links ont
breekt, een aansluiting, die slechts ten koste
van zware oilers onzerzijds zou kunnen
worden verkregen. Wij achten het eveumin
noodig, andermaal te betoogen, dat in het
algemeen een verbond met eene der groote
mogendheden, en in het bizonder een aan
sluiting met Duitschland of een toetreden
tot de Triple-alliantie, geen aanbeveling
verdienen.
Alleen zij hier nog opgemerkt, dat het
zeker vreemd zou mogen heeten, juist bij
die mogendheden steun te zoeken, wier
regeeringen gedurende den Zuid-Afrikaan-
schen oorlog middellijk of onmiddellijk de
Engelschcn in hun verdelgingswerk hebben
gesteund.
Een voorzichtige buiteulandsche politiek,
een zich streng-onthouden van sterke sym
pathie-betuigingen jegens een der groote
Europeesche Staten, achten wij den besten
waarborg voor Neerland's onafhankelijkheid.
Maar juist deze overtuiging is oorzaak,
dat onder de tegenwoordige omstandigheden
de telkens weer opduikende berichten, om
trent een aansluiting van Nederland bij
een of meer der groote mogendheden, een
zekere onrust bij het Nederlandsche volk
teweegbrengt.
En wij vragen ons afligt het niet op
den weg der Regeering, zoo spoedig mogelijk
aan die onzekerheid een eind te maken,
het Nederlandsche volk in te lichten en,
naar wij hopen, door een beslist démenti
der talrijke geruchten, gerust te stellen
Een toekomstfantasie.
De Wereld-spoorweggids, zomerdienst 1910
bevatte onder no. 592 een Luxetrein Parijs-
Wl^diwostock, over Berlijn-Petersburg. Ter
onderscheiding van de gewone L-treinen
stond deze gemerkt als LL, wat de over
tredende trap van weelde moest te kennen
geven.
Ik was voornemens, iniju zomervacantie
door te brengen in een der beroemde Ja-
pansche zeebadplaatsen mijn vriend Antoon
werd gewonnen voor het plan en zoo stapten
wij den 13 Juli 1910 des avonds te Berlijn
in den LL.
Ik als nieuweling stond in de eerste
plaats verbaasd over het kolossale. Dit
waren prachtwagens, wier groote en sierlijke
inrichting alles overtrof, wat men in de
vorige eeuw had gezien.
Kijk eens, die gobelinswees mijn
vriend en dien schoorsteen van albast
en die Venetiaansche kroon
Ik volgde zijn wijsvinger in alle inrich
tingen, tot mijn blik bleef hangen aan een
marmeren beeld, waarin ik een echten An-
tokolski herkende.
Dat is toch de weelde tot het uiterste
gedrevenzei ikzoo'n kunstwerk in
een bliksemtrein
Een der passagiers mengde zich in 't
gesprek.
Och, meneer, u kent zeker de Pacific-
Luxetrein&n nietDit mag voldoende zijn
voor Europa en Azië, in Amerika zoude
zulke goedkoope marmeren poppen niets
doenbij ons is een Praxiteles al het
minste.
De reiziger stelde zich voorJay Snob,
groot mijnenbezitter uit Montana. Iiij stelde
ons voor, gezamenlijk de thee te gebruiken,
en wij namen plaats aan een keurig tafeltje
van lapis-lazulie.
De wagens zijn uitstekend ingericht,
zei ik men merkt heelemaal niets van
schudden en trillen.
Bij zoo'n enorme snelheidvulde
Antoon aan.
Enofn is een relatief begrip, ver
klaarde meneer Snob. Wij rijden snel
in vergelijking met een omnibus, maar
langzaam in vergelijking met een onzer
Amerikaansche lijnen.
Nu, maken we hier toch onze hon
derd kilometertjes per uur.
Dat is een bagatel voor elektrische
lokomotieven van de nieuwste constructie.
Wij halen bij ons bijna het dubbele.
Maar bedenk eens, meneer Snob, op
welk een langen weg wij dat tempo houden.
Wij maken de heele reis tot aan de Ja-
pansche zee in vijf-en-een hal ven daghet
is een afstand, grootcr dan die van de
Noordpool naar den Equator.
Kon gemakkelijk in driemaal vier-eu
twintig uren gedaan worden, hield de Ame
rikaan vol. 't Zou mij minder kunnen
schelen, al duurde het tien dagen, als ik
hier een werkelijk geriefelijk ;n boel vond.
Maar 't is hier alles nagemaakt comfort,
'k Zal u eens wat vertellen. Toen ik van
morgen te Parijs instapte, merkte ik dade
lijk, dat mijn oude kwaal terug kwam
rheumatiek, met spierpijn in de rug en de
armen. Ik liet natuurlijk dadelijk den
dokter in mijn compart'ment komen...
Wat, hier in den trein riepen wij
beiden tegelijk.
Ja, is dat zoo merkwaardig?
Nog al. De spoorwegmaatschappij
stelt een dokter ter uwer beschikking en u
is nog niet tevreden
Maar ik vraag u Dokters vind je te
genwoordig in het kleinste dorp ik mag
dus voor 125 percent toeslag bij eerste-
klasse-tarief waarachtig wel een treinarts
eischen, die mij onder de reis geneest
Enfin, hij schreef mij een badkuur voor, en
ik heb tusscheu Verviers en Keulen een
begin daarmee gemaakt, zonder de minste
beterschap te gevoelen.
Versta ik u goed U heeft hier in
den trein gebaad
In wagon no. 7. Tegen de inrichting
op zich-zelf heb ik niets in te brengen
't is dezelfde ondoelmatige luxe als overal.
U kunt cr Roraeinsche Iersche, Turksche,
Russisch», koolzuur-, electrische en luclit-
baden krijgen. Toen het er op aan kwam,
een modderbad te nemen, bleken ze het
goede slijk niet voorhanden te hebben. Het
ontbreekt in dezen trein aan het noodigste,
en dat tracht men te bedekken door klater
goud en overbodige prullen.
U is een beetje veeleischend, antwoord
de ik wat mij betreft, ik vind 't al
een genot, morgenochtend een aantal kilo
meters in een lauw bad af te leggen.
Een hofmeester presenteerde sigaren. Ik
koos er een, die er heel duur uitzag, en
vraagde naar den prijs.
Kost niets extra, antwoordde de ge
dienstige geestdat is bij de reiskosten in
begrepen. Willen de heeren niet naar
wagon 3 gaan Het concert zal zoo meteen
beginnen
Deze mededeeling frappeerde mij natuur
lijk weer in hooge mate. Mijn vriend, wiens
aanpassingsvermogen veel sterker is dan het
mijne, had zich reeds geheel gewend aan
de prettige eigenaardigheden van den LL
trein. Zonder de minste verrassing te laten
blijken, zei hij eenvoudig
Komaan, laten we den tijd tot aan de
Russische grens klein maken met een con -
cert. We zullen zien, of 't de moeite
loont.
Het concert was inderdaad interessant.
Een sopraan en een bariton van de Opera
te Petersburg gaven het beste wat ze kon
den. Door zeer moderne accokstieke toe
stellen was de concertwagon geheel beveiligd
tegen alle geraas van den trein, zoodat er
ook van het fijnste pianissimo niets ver
loren ging.
Bizonder boeide ons echter de door de
LL-treinmaatschappij extra geëngageerde
pianiste, juffrouw Vera Oktavieff, die op
een prachtigen Bechstein-vleugel de D-moll
sonate van Beethoven en Bach's Tocata op
magistrale manier vertolkte. Mijn vriend
Antoon werd reeds na de eerste -''aten
zoodanig op de schoone kunstenares verliefd,
dat hij alles om zich heen vergat, zelfs het
maken van flauwe woordspelingen, waariu
hij sterk was.
't Was vrij laat toen wij onze prachtige
baldakijns overdekte bedden opzochten. Ik
sliep heerlijk, terwijl de trein het grenssta
tion in volle vaart passeerde, zonder een
minuut oponthoud, dank zij de nieuwe
internationale handelverdragen, waarbij alle
ongerief der oude tolpolitiek op zij gescho
ven was.
De Amerikaan was ook dezen tweeden
dag uit zijn humeur. De barbier had
hem even even geschramd; bij het uit acht
gerechten bestaande diner miste hij zijn
lievelingsschotel, en hij schold tot aan
Smolensk, wijl er JohaDnisberger van 1849
geschonken was, terwijl hij die in 1811
had verwacht. Ook het concert van den
vorigen avond kreeg er van langshij vond
het programma armoedig en beweerde, on
langs in den express tusschen Omaha en
Salt Lake City den geheeleu //Parsifal' met
Bayreuther krachten gehoord te hebben.
Kort nadat wij Moskou (3 minuten op
onthoud) gepasseerd waren, kwam Antoon,
die geruimen tijd uit mijn gezichtskring
verdwenen, was bij ons.
Waar hebt gij gezeten vraagde ik.
In de muzieksalon, bij juffrouw Okta
vieff; ik vind haar verrukkelijk!
Heb je kennis gemaakt
I Natuurlijk En ik heb 't daarbij niet
gelaten. Ik heb reden om aan te nemen,
dat ik met haar gelukkig zal zijn
Kerel, je zult toch niet
Houd je maar kalm. Ik zal en
wel dadelijk, fortissimo In zoo'n bliksem
trein rijpen de gedachten snel. Kortom, ik
beu besloten, en zij ook.
Met andere woorden je wilt te
Samara of Ufa uitstappen en daar de
toebereidselen maken voor jelui huwelijk
Uitstappen Waarvoor We reizen
immers met den LL. In wagon no. 4 is
altijd een beambte aanwezig, die volgens
het nieuwe Russische Burgerlijk Wetboek
onmiddelijk een huwelijk kan sluiten. Onze
papieren zijn in orde de afkondiging be
hoeft slechts een dag in den wagon ter
lezing te hangen zoodra wij Tschiljabinsk
bereikt hebben, staat er niets meer in den
weg.
Toen ik 's Woensdags (wij waren op
Maandag-avond vertrokken) de dagelijks
verschijnende LL-krant in de hand nam,
vond ik daarin reeds de verlovingsannonce
en de tot alle medereizigers gerichte uit-
noodiging voor een eenvoudig bruiloftsdiner
in de eetzaal.
Ter hoogte van Kurgan begon 't diner;
de bariton en de sopraan der Petersburger
Opera zongen als hors d'oeuvre het voor
duo gezette Brautchor uit /Lohengrin'7, en
ik zelf hield in de nabijheid van Petropaw-
lowsk een toast, die zich over een vijf-en-
twintig kilometers uitstrekte. De aandoe
ning was algemeen, en Antoon met zijn
jonge vrouw zweefden tot aan Omsk in
zaligheid.
Maar niet verder. Het Siberische klimaat
scheen niet gunstig te zijn voor het echte
lijk geiuk. Reeds te Krasnojarck openbaar
den zich karakterverschillen, die te Kansk
tot lichte ontstemming, te Kjubischkaje tot
levendige woordenwisseling en bij Irkutsk
tot scheiding van tafel en sleepingcar leidden.
Des Vrijdag-namiddags klaagde mijn
vriend aan mij en meneer Snob zijn nood,
woordspelend als altijd.
Ik ben te snel gereisd op den levens
weg. Ik heb mijn hart laten raeesleepen
door den bliksemtrein en mij door de dubbe
le luxe van den LL laten verblinden. Wat
't ergste is echtscheiding kan alleen door
een gewonen rechter worden uitgesproken,
en dien vinden wij niet eer dan te Wladi-
wostock. Twee volle dagen moet ik nog
wachten een eeuwigheid voor eeu mensch,
die smacht naar zijn vrijheid
De Amerikaan besefte ten-volle den
treurigen toestand, waarin mijn vriend zich
bevond.
Ik zei u al in Europa, dat deze trein
niet deugt. Bij ons is voor alles gezorgd.
Op de lijn ChicagoArizona kan men zich
elk oogenblik onder de reis laten scheiden.
te Waalwijk,
zal ten koffiehuize van W. A. Brokken te
Besoijen
bij inzet op Viijdag 5 Sept. 1902,
bij toeslag op Vrijdag 19 Sept. 1902,
telkens des avonds 7 ure,
behoorende aan Gebroeders de Bakker te
Besoijen en bestaande in
ONDER BESOIJEN:
Koop I. Huis en Erf aan de Groote
straat, Zuidelijk gedeelte groot pl. m.
0.02.60 H. A, van Sectie D. no. 957.
Koop II. Looierij, Werkplaats, Erf en
Moestuin, Noordelijk gedeelte, groot
pl. m. 0.07.60 H. A. van Sectie D.
nos. 957 en 893.
Koop III. Bouwterrein en Moestuin, Zui
delijk gedeelte groot pl. in. 0.03.85
H. A. van Sectie D. no. 893.
Bij de toeslag komen eerst Koopen
I en II en daarna Koopen I, II en
III in massa.
Koop IV. Perceeltje Dries bij de Loint
Sectie C. no. 638, groot 0.04.50 H.A,
Koop V. Dries aan de Nieuwe Zeine.
Sectie C. nos. 500 en 501 groot
0.65.00 H. A.
ONDER BAARDWIJK.
Koop VI. Bouwland over de le Zeine
Sectie D. no. 143 groot 1.05.80 II. A.
Aanvaarding in lasten van alle Koopen
Sedert 1 Juli 1902.
te Waalwijk,
zal voor de Erven van den Heer JACOBUS
TABBERS, aldaar overleden, bij inzet
ten koffiehuize van THEODs. VAN LOON,
in //De Korenbeurs' te Waalwijk op Dins
dag 2 September 1902, bij to es lag,
in het Hotel Verwiel aldaar op Dinsdag 16
September 1902 telkens (les avonds 7 uur,
te Waalwijk aan de Groote Straat nabij
de R. K. Kerk, Sectie C. no. if96. groot
2.10 aren.
Te aanvaarden in genot en lasten bij de
betaling der kooppennirgen.
te Waalwijk, zal
DINSDAG 2 Sept. 1902, nam. 1 ure
bij DAELMANS te Vlijmen.
om te hooien de toemaat van
Eenige perceelen in de Engelsche Slagen
en VI ij mensch Veld.
NOTARIS
te Dr unen zal ten verzoeke van den Edel Ach tb
Heer H. M. VAN DEURSEN burge
meester der gemeente Haps, op
Dinsdag 9 September 1902,
bij inzet ter herberge van J. H. Krol
te Baardwijk en op
Dinsdag 23 September 1902,
bij toeslag ter herberge van L. v.
Cromvoirt te Baardwijk, telkens 's nam.
7 uur
Het door genoem -
den Heer bewoond
met Erf en Hinken tuin, Sectie
E. no. 1105 groot 10 aren.
Dit huis, staande op den besten stand
der gemeente Baardwijk op ongeveer 7
minuten afstand van de spoorweghalte en
in deonraiddelijke nabijheid van Kerk,
Scholen/ Raadhuis en Tramstation, is door
zijne gunstige ligging en doelmatige in
richting/ geschikt voor elk bedrijf.
Desvelkiezende kan 2/s der koopsom als
eerste hypotheek tegen 473% reQte °P het
pand gevestigd blijven.
Te aanvaarden bij de betaling der koop
penningen.
De onroerende goederen voor den
Heer D. A. VAN STEENES te 's-Graven-
hage in veiling gebracht staan in bod als
volgt
Perceel 1 met de verhoogingen op f1500.
o - - 1500.
- 25.
- 1000.
- 1000.
n n
n 3 nu
n n
5
6"
lfc v
h 11 r n
ii 12
Verhoogingen worden aangenomen ten
kantore van den oiRlergeteekenden tegen
geuot van 10°/0 der verhoogsom.
Kaatsheuvel, 29 Augustus 1902.
- 225.
- 300.
v 170.
- 550.
- 1050.
- 1000.
- 650.
Notaris.
Er biedt zich aan tegen November
een net
van buiten, P. G. liefst voor meid- alleen
of werkmeid, br. fr. onder letter M. aan
net Bureau van het Blad.
Met het plaatsen van DEPOTS, belast
zich PIET SüTERS den Haag. Postzegel
voor antwoord, Naaldwijkstraat 67.
Betalen uwe debiteuren u niet, of hebt u
dubieuse vorderingen, vraag dan gratis
raad, bij PIET SüTER den Haag. Postze
gel voor antwoord, Naaldwijkstraat 67.
DE
verschijnt elke week in klein folio-formaat
van 8 bladzijden met verscheidene prachtige
platen, en onderhoudende tekst
Prijs per jaargang t 3.60.
franco per post 4.00,
Men abonneert zich bij alle Boekhandelaren,
Postkantoren en bij de
MAATSCHAPPIJ DE
KATHOLIEKE ILLUSTRATIE
s-Hertogenbosch
OP DE
bij den Heer
tramstation Drunen,
om drie prachtige prijzen waarvan hoofd
prijs een compleet
De slechtste speler staat op het Barak-
Concours gelijk met den beste.
DE ONDERNEMERS.
Rijwielhandel, DRUNEN.
Voor een net, vertrouwd persoon,
die geregeld LEERLOOIERS, SCHOEN
FABRIKANTEN, enz. in den omtrek be
zoekt, bestaat gelegenheid mede als VER
TEGENWOORDIGER op te treden, in
een artikel, tegenwoordig algemeen beuoo-
digd en met hooge provisie.
Brieven onder letter X bureau van dit
blad.
Aanbevelend,
WAALWIJK.
Vraagt s.v.p. uitgebreide prijscourant.
I
AANLEGGER VAN
Houtcement en Mastiec dakbe
dekkingen.
MAGAZIJN VAN
De beste en goedkoopste
verkrijgbaar bij
aan de Haven, WAALWIJK.
v*g™
11 a
n u
A
V 0 H
Wjjnei,
likeuren
0