Algemeene stakingen voor de transportbedrijven. Bakkers staking Haag voor- loopig mislukt, bakkerijen werken onder bescherming overheid. Spoordiensten langzamerhand uitgebreid. Z ij treedt o n m i d d e 1 1 ij k in. De algemeene staking voor de transport bedrijven is thans een feit. Het volgende manifest is heden verspreid door het Comité van Verweer te Amsterdam Mede-arbeiders Zoo zullen wij dan worden geknecht! Zoo zal ons alle recht worden ontnomen om te strijden voor een beteren toestand Zoo zal de regeering van „Christenen" zorgen, dat wij ons leven op de meest onchristelijke wijze moeten voortsleepen dat honger en ellende voortdurend ons deel zullen zijn en dat de kapitalisten hun brandkasten zullen kunnen blijven vullen ten koste van de welvaart der arbeiders. Er zullen wetten worden aangenomen, waardoor de arbeiders geheel zullen worden onderworpen aan de patroons, waardoor iedere krachtige loonbeweging onmogelijk zal worden gemaakt. Waardoor liet niet mogelijk zal zijn onzen vrouwen wat meer weekgeld te geven. Waardoor onze kinderen zullen moeten leven in dezelfde treurige omstandigheden als waarin wij zijn opge voed. Mannen en vrouwen Maandag is de algemeene werkstaking afgekondigd voor alle werkers in de transportbedrijven te water en te land, zoowel spoor als havenarbeiders. Maandag is de dag, dat het gansche Nederlandsche proletariaat zal opstaan tegen zijn onderdrukkers Op dan, gij allen die onderworpen zijt aan patroons-willekeur en tyrannie. Op dan, gij mannen die, als vrije Nederlander», weet, dat slechts één ideaal levend voor u is, het ideaal der vrijheid, om u te verweren tegen onrecht en uitbuiting Op dan, gij vrouwen die uw kroost liefhebt, die wilt, dat uw kinderen zul'en zijn in gelukkiger omstandigheden dan gij. Op dan, gij allen die weet, dat de toestand van de arbeiders verbetering behoeft en dat die verbetering wordt tegen gehouden door de worgwetten der Regeering. Maandag is de dag van verweer Maandag zullen de Nederlandsche arbei ders toonen geen slaven te zijngeen willooze werktuigen in de handen van de patroon maar menschen, denkend en levend en gevoelend den nood, die zal blijven bestaan als deze wetten worden aangenomen. Wij roepen u op met ons te strijden; het gaat om onze welvaart, om ons geluk, om onze vrijheid. Welnu schaart u aan onze zijde. De transport-arbeiders legden het werk neer en morgen zullen er meer volgen. Wat zult gij doen Het licht van den dag der vrijheid straalt ons tegen. Wenscht gij het komen van dien dageraad te ver haasten Maar als gij dit doet weet dan dat gij, hij het neerleggen van het werk, moet zijn kalm Uw daad moet zijn grootsch en krachtig. Als gij dat doet, dan behoort gij te zijn op de vergaderingen die zullen worden belegd. Maar als gij daar niet behoett te zijn, dan behoort gij thuis. De bourgeoisie zou misschien graag zien, dat gij optochten hield of in groote getale u op staat vertoondet. Dat mag niet De bourgeoisie zou misschien willen, dat door het aanrichten van een bloedbad de beweging kon worden gesmoord. Dat mag niet Hoe men ook tracht om u te verleider tot daden, waardoor slachtoffers kunnen vallen, gij allen hebt te zorgen, dat deze gelegenheid niet gegeven wordt. Gij hebt kalm te blijven en sterk Gij hebt te strijden voor u en uw gezin. Gij hebt te strijden voor uw vrijheid Gij hebt er voor te waken, kalm en voorzichtig, maar met kracht, dat het Nederlandsche proletariaat niet wordt geknecht. Maar dat de ATeaerlandsche arbeiders fier en vrij het hoofd kunnen opheffen en zeggen „Men heeft ons willen krenken in onze rechten." Men heeft ons tot slaaf willen maken van het kapitaal". //Wij, wij, de mannen, wij zullen pal staan voor onze vrijheid en onze toekomst. Leven de arbeidersbeweging Reeds sedert eenige dagen was het een publiek geheim, dat ernstig gedacht werd aan een staking van het spoorwegpersoneel en verdere werklieden, betrokken bij het transportbedrijf. In alle stilte werd Zondagavond op ver schillende spoorwegkuoeppunten huishoude lijke vergaderingen gehouden, waarbij op nieuw werd overwogen of men tot staking zou overgaan. Amsterdam is ook nu weer het brand punt der beweging. Tegen 11 uur kwam het bevel, dat de spoorwegtelegrafisten aldaar na afloop van den dienst blijven moesten, de eerste maat regel, er op wijztnde, dat men zich op ernstige dingen voorbereidde. Kort daarop vernam meD, dat de troepen, die in „Vslox" onder dak zijn gebracht, gereed stonden om op 'net eerste sein naar Zaandam te vertrekken. Om 1 uur werd uit de Rietlanden gete- fone'. ril, dat de staking daar geproclameerd was Het personeel voor den eersten goede rentrein der Hollandsche Spoor voor de richting Nijmegen weigerde dienst te doen en verliet ten getale van een 50 man het terrein. De vuren werden gedoofd. Aan het centraal-station werd even later proclameerd. //Wij rijden toch" zeide een ambtenaar, „en niet alleen op de hoofd lijnen. Naar Den Haag kan men zeer zeker komen Overigens deed niets aan het centraal station merken, dat er iets bijzonders te doen wasgeen enkele politieagent was te zien. Het personeel van de Staatsspoor aan het centraal-station, dat anders tot ongeveer 8 uur in dienst blijft, heeft Maandagmorgen te halftwee de machines opgeborgen en is toen naar huis gegaan. Een compagnie infanterie is Maandag morgen j 3 uur van Velox met geladen ge weer naar het westelijk stations-emplacement vertrokken. Het kwaadgeziod personeel had de water reservoirs, onbruikbaar gemaakt Uit de loco motieven waren de vuurroosters verwijderd. Op een vertrokken trein werd de machine bestuurd door een ingenieur. Het vroeger besproken geheime pakket werd heden geopend. Het bevatte verschil lende instructiën omtrent de orde-maatre gelen van treinenloop, seiuendienst, enz. Voor het onderhouden van het internati onaal en postverkper zullen in elk geval tus- schen Amsterdam en Rotterdam 4 treinen loopen. In de richting Amsterdam zou de laatste trein vertrekken te halfzes, in de richting Rotterdam te 10 uur. Het afdeelingsbestuur der Nederl. Veree- niging van Spoor- en Trampersoneel heeft een manifest openbaar gemaakt, zeggende dat de staking door de houding der Regee ring is opgedrongen, tevens waarschuwende dat het verkeer niet meer veilig is, omdat het personeel met de lijnen niet bekend is. Aan vroeg het Departement van Oorlog werd in den ochtend het bericht van het uitbreken der staking ontvangen. De Minister was zeer tijdig aan het de partement en ontving in den loop van den ochtend verschillende militaire autoriteiten en chefs van enkele afdeelingen ter bespre king van te nemen maatregelen. De indruk in militiare kringen is, dat de Regeering zeer krachtig zal ingrijpen. De Ministerraad is Maandagvoormiddag tegen 11 uur in buitengewone vergadering bijeengeroepen. De opnieuw uitgebroken spoorwegstaking heeft het bestuur der posterijen niet over vallen. Na het gebeurde in het laatst van Januari heeft het hoofdbestuur der poste rijen en telegrafie een plan opgemaakt om bij een eventueele nieuwe stremming in den treinenloop, te voorzien in het postverkeer. AMSTERDAM. Twee bataljons van de schutterij zijn on der de wapenen geroepen, ter bewaking vooral van openbare gebouwen. De schutters ontvangen kapotjasseu uit het rijksmagazijn De geest onder de mannen is goed. Tegen den avond nam de menigte in den omtrek van het Centraal-station toe en begonnen de gewone plagerijen en relletjes tot uittarting van de gewapende ordebe waarders. De bereden manschappen, maré chaussees, huzaren en bereden politie, die twee aan twee ruimte voor het verkeer houden, hielden in den beginne op vrij zachtaardige wijze ruimbaan, maar zagen zich allengs genoopt tot krachtiger optreden en het eindigde met formeele charges, waarbij een paar jongens kwetsuren ontvingen. Een dokwerker werd zeer ernstig aan den pols verwoud en moest naar het gasthuis worden getransport, terwijl nog een wolwasseen aan het hoofd gekwetst werd. Ook op de Prins Hendrikkade en N. Z. Voorburgwal trachtte de menigte waaronder weer veel opgeschoten jongens, het de rustbewaarders moeilijk te maken, zoodat ook hier meermalen door chargeeren de menigte moest worden uit eengedreven. Als een geval van ergerlijke baldadigheid wordt vermeld, dat bij het station Muider- poort Maandagnacht een aantal rijkstele graafdraden waren afgesneden, hetgeen een tijdlang storing veroorzaakte in de verbin dingen op Duitschlaud. De militairen in de Oranje Nassauka- zerne werden in den nacht van Zondag op Maandag te half twee gewekt. Tegen twee uur was alles gereed tot opmarcheeren en werd aan ieder man 20 half, en dertig gewone scherpe patronen uitgedeeld, waarna iedere groep onder zijn aanvoerder hare te voren bekend gemaakte bestemming volgde. De geest onder de militairen moet niets te weuscheu laten. De stations worden door politie en infan terie en op de stationspleinen door caval- lerie afgezet. Zoowel van als naar Amsterdam kwamen treinen der Staats- en Hollandsche Spoor tot 11 uur aan en vertrokken op ongeregel de uren. Aan de stations zijn veel nieuwsgierigen, die op eenigen afstand gehouden worden. Alle slagboomen in de nabijheid der stad worden door soldaten bewaakt. Aan de Handels- en IJkade hebben mi litairen post gevat. In de stad gaat alles zijn gewonen gang. Aan Station Weesperpoort hoeft een mili tair, na sommatie, een spoorwegbeambte, die tegen het bevel in de rails passeerde, niet levensgevaarlijk in het dijbeen getrof fen. De troepenbeweging in de verschillende ook medegedeeld, dat de staking was ge- sladsdeelen heeft iets zeer onrustbarends. DEN HAAG. De detachementen militairen met hunne officieren aan de stations zullen er slapen Het nachtleger is daartoe in de stations aangebracht benevens de kapotjassen. Maandagavond liepen slechts twee treinen naar Amsterdam en een naar den Hoek van Holland. Vele personen, vroeger in dienst bij de Holl. Spoormaatschappij, meldden zich aan voor het verrichten van diensten. Aan het Holl. station Der. Haag waren weinig stakers. De goederendienst, ook die van kleine pakketten, was hedenavond nog niet hervat. Aan het Staatsspoorstation te's-Graven- hage werd heden met erkentelijkheid aan vaard het aanbod van een student der Polytechnische School, den heer Japikse, om als treinbestuurder dienst te doen. Met den machinist Tholen besteeg genoemde heer ten 1 ure 30 hedenmiddag een machine en deed dienst als het gewone machineperso- n eel. De wisselwachteis hebben zich grooten- deels weder voor den dienst aangemeld. In de werkplaats van het station, tot het personeel waarvan ook behoort Otterspoor, de voorzitter van de Haagsche afdeen»g van de Vereeniging van speor- en tram wegpersoneel, is van de ongeveer 13 man slechts 1 in dienst gekomen. Twee trein- smeden en 1 lampenist zijn niet opgekomen terwijl van de ongeveer 20 rijtuig- en locomotiefpoetsers 1 is opgekomen. Van het machinepersoneel kan gerekend worden dat een tiental van de 50 op het Haagsche Staatsstation behoorende in dienst is. Eigenaardig was vanavond de aanblik van de 3e klasse wachtkamer in dat station. Langs de wanden lagen op de stroomatras- sen de jongens, die van wacht kwamen, gedeeltelijk te slapen, in een wollen deken gerold, deels met een naburigen makker een gesprek te voeren. Een sterk detachement politie vulde een der hoekeu van het ruime wachtlokaal. De geest onder de militairen was uitmuntend. V tak werd het hoogste lied uitgezongen, ook door de op het perron wachthebbende miliciens, die op banken een kringetje vormden. Heden is een detachement genie-troepen hier aangekomen. Uitsluitend met het oog op de veiligheid van de reizigers, is het besluit genomen dat van het Staatsspoorstation na circa 5 uur hedenmiddag geen treinen meer zouden vertrekken. ROTTERDAM. Aan den rivierkant is er, hoewel Maan dagmorgen de algemeene bootwerkersstaking geproclameerd is, daarvan nog geenszins sprake. Op de geregelde trader- of beurt booten wordt als gewoonlijk gewerkt, zoo ook op de booten der vaste lijnen, zoodat in de Boompjes, aan Willens- en Westerkade van staken niets te bespeuren is. Anders ia het gesteld aan den linker Maasoever. Maandag vroeg in de ochtend was daar onder het losse volk al te bespeuren dat er iets niet in het reiue was. Het begon in de Rijnhaven en daar werd op het eene stoomschip na het andere het werk stop gezet, zoodat Maandagmiddag alleen nog maar gewerkt werd op een aan paal 3 liggend stoomschip. In de Rijnhaven ligt het werk vrij wel stil. In de Binnen haven en Spoorliaven wordt op een enkel stoomschip gewerkt, zoo ook hier en daar op de boeien. De vaste ploegen zijn tot nog toe aan het werk gebleven. Onder degenen, die staakten, zijn veel kolen- en graanwerkers. Ter bescherming van den arbeid bevaren stoombootjes met rijkspolitie aan boord, de electrische boot der rivierpolitie en een paar stoombootjes van den havendienst de rivier. Het stoomschip Amsterdam van de Holland- Amerikalijn, is ingericht tot herberging van militairen, zoo ook eene tweede verdieping van eene der loodsen dier maatschappij. TILBURG. Ook hier heerscht tengevolge van de staking een ongewone drukte. Militairen, politie en marechaussees hadden alle toe gangen tot het emplacement afgezet. Van de 23 machinisten waren hedenmorgen slechts drie aan het werk getogen. De overigen hebben evenwel dezen namiddag allen het werk hervat, nadat zij door de directie voor de keuze gesteld waren het werk te hervatten of ontslagen te worden. DINSDAG. AMSTERDAM. Aan de beide spoorwegstations is heden voortgearbeid op het thema van gisteren „Het spoorverkeer dat gij hebt stil gelegd gaat vrij geregeld," Men heeft tot op dit oogenblik zelfs meer kunnen doen dan waarop men bij het samenstellen der nood dienstregeling rekende. De stationchef aan de Weesperpoort zond buiten deze dienstregeling in den loop van den morgen twee treinen af naar Vlissingen en ontving een veetrein uit Utrecht. Van de bestellers zijn er hedenochtend 25 teruggekomen. De chef van het Centraalstation is in staat hedenmiddag een trein naar België in te leggen die om 2 uur 7 min. zal ver trekken hij ontving een extra trein uit Enkhuizen en nam maatregelen tot uitbrei ding van den dienst. Men deelde ons mede, dat het aanbod van nieuw personeel de verwachting reeds heeft overtroffen. Om 12 uur verstrijkt de termyn die den stakers werü gelaten. Ook op dit station zijn bestellers teruggekomen, zsodat de bestelling van goederen in de stad weder kan worden uitgevoerd. DEN HAAG. De treinenloop der H. IJ. S. M. alhier D, hoewel beperkt, vrijwel geregeld. Men denkt vandaag tusschen Amsterdam en Rot terdam via den Haag heen en terug 17 tieinen te laten loopen Ook word heden wederom gereden met den gewonen signalen- dienst, dus niet meer van stations- tot stations-afstand, zooals gisteren het geval was. Het gering aantal stakers onder het stationspersoneel Lier ter stede, heeft zich niet uitgebreid, en ook ouder personeel van tractie bleef het aantal stakers onveranderd. In den omtrek van het station werd hedenochtend gepatrouileerd door huzaren te paard, om spoorwegbeambten, die niet staken, zoo noodig tegen bemoeilijking te beschermen. Door de politie werd aan eenige spoorwegmannen, op hun verzoek, geleide verstrekt. In den afgeloopen nacht zijn op de blok en seinhuizen van hier uit, manschappen van een gisteren uit Utrecht aangekomen veld-telegraafcompagniej van het korps ge nietroepen in dieust gesteld. UTRECHT. Aan het centraalstation alhier gaat alles tamelijk geregeld. Van en naar verschillende richtingen zijn reeds treinen aangekondigd en vertrokken. Het station en aangrenzende terreinen zijn bezet door politie en man schappen van de infanterie en veldartillerie. Militairen staan aan de ingangen en uit gangen, die iedereen, niet voorzien van plaatsbewijs, van het le slation weren. Als hoofd der politie van het le centraalstation fungeerde hedenochtend de commissaris van politie Dammers, aan het station Maliebaan de adjunct-hoofdinspecteur Wesselink, ter wijl aan de halte Bilstraal en andere haltes alhier als zoodanig brigadiers der politie dienst doen. Over de militaire macht, zoo wel over die aan het centraalstation als die aan de van daar uitgaande lijnen voert ma joor de Jong, commandant van het 5de bataljon 5de regiment infanterie, bevel. Op 't stationsplein en aangrenzende straten is alles volmaakt rustig. Reeds in de vroege ochtenduren hadden zich op het plein veel nieuwsgierigen verzameld. Aan 'l station Maliebaan en halte Biltstraat is het rustig. Op zijde van het plein staan de gezadelde paarden der veldartilleristen, die rust hebben, klaar en op het terrein zeil krijgen de manschappen hun eten. ROTTERDAM. Van de 51 machinisten der H. IJ. S. M., die hier hunne standplaats hebben, zijn er thans 36 in dienst. Heden reden van hier twee goederentrei nen der H IJ. S. M. Aan het stakende personeel der H. IJ. S. M. is bekend gemaakt, dat het onherroepelijk ontslageu is, indien het zich niet binnen 24 uren, te eindigen morgenochtend te 8 Va uur, tot hervatting van den dieust meldt. Evenmin als gisteren, is er vaudaag van eene volkomen staking onder de bootwerkers sprake. Tegen de verwachting in, zijn heden voormiddag om elf uren weder eenige ploegen ertswerkers aan den arbeid gegaan, zoodat er nu ertswerkers werkzaam zijn op ae stoomschepen, liggende aan de boeien 12, 26 en 30. Ook wordt gewerkt op de erts boot Scandia, liggende in de Eerste Katen— drechtschehaveo. In de Rijnhaven ligt, evenals gisteren, alles stilalleen op het stoomschip Halle, liggende aan de Rijnhaven N Z., werkt men. Voorts wordt gewerkt op het stoomschip Tampico, liggende in de Spoorhaven, en hier en daar op een enkel bootje. Onveranderd en regelmatig gaan alle werk zaamheden door bij de Holland—Amerika Lijn en de Rotterdamsche Lloyd ook aan verschillende veemen. Aan deze zijde van de rivier wordt, even als gisteren, heel gewoon aan de beurtbooten gewerkt. Dezelfde drukte als altijd in de Boompjes, langs Willems— en Westerkade. Onder de vaste ploegen denkt men er blijkbaar aan het werk neder te leggen. ARNHEM. Hedenmorgen te half acht is op een trein, die gereed stond om te vertrekken, van uit het Tamboersboschje met groote steenen gegooidde machinist en stoker zijn daarop afgestapt en hebben gestaakt. De personen die gegooid hebben zijn niet gesnapt. Vanmorgen hebben in het geheel drie machinisten die gisteren gereden hebben het werk neergelegd. Er loopen vandaag minder treinen dan gisteren. De seinhuis- eu wissel wachters hebben vanmorgen geen van allen het werk hervat. Verschillende blokhuizen zijn door mili tairen bezet. ENSCHEDÉ. Toen Maandagochtend de staking bekend werd, vertrokken voér dag en dauw eenige bakkers naar Gronau om gist te halen. De gezellen hierover voor een gedeelte niet te vreden, wilden staken en belegdeu daartoe eene vergadering waar echter de gevoelens uiteenliepen. Heden zou die vergadering worden voortgezet. Een iufauterist die een overweg bewaakte, is door een man uit het publiek in de wang gestoken en bloedend verwoud. In de Hen gelosche straat joeg eeD bereden patrouille een volksoploop uiteen, ontstaan door de rrrestatie van iemand, die voor die patrouille niet wilde wijken. De schutterij doet nachtdienst van 10 uur 's avonds tot 6 uur 's morgens. Een half eskadron huzaren komt hier vandaag. GRONINGEN. Er biedt zich veel nieuw personeel aan dat aangenomen wordt. Stakers personeel dat zich aanmeldde, werd niet aangenomen, Niet 4, maar 3 wegwerkers zijn ontslagen! DEN BOSCH. Bij de fis ma Goulmy en Baar, sigarenfa briek, staken ongeveer 100 man. 't Blijft rustig. Allen zijn ontslagen. Het bestuur der Algemeene Vereeniging van spoor- en tramwegpersoneel heeft het volgend manifest aan het Nederlandsche volk verpreid Medeburgers De spoorwegarbeiders zijn, noodgedwongen tot staking overgegaan. De overhaaste behandeling der dwangwetten in de Kaïner die den voortgang der begonnen onder handelingen tusschen spoorweg-organisaties eu directies onmogelijk maakte, liet hun geen andere'keus. Door den grooten omvaug der staking zijn de maatschappijen zeer iu ongelegenheid gebracht. I11 plaats van dat te erkennen en het verkeer stil te laten staan, wagen zij het leven van het publiek, ten einde tegenover de spoorwegarbeiders den schijn eener krachtige houding aan te nemen. Enkele treinen loopen, maar hoe? Zij worden voor het allergrootste deel bediend door onbekwaam en dronken personeel. En zij worden ook bediend door mannen, niet tot het spoorwegpersoneel behoorend. De treinen loopen door onveilige signalen heen. Ieder begrijpt, waarop dit uit moet loopen op de meest ontzettende spoorweg-ongelukken. Maar dat kan de maatschappijen niet schelen Zij wagen roekeloos het leven van het reizend publiek. MedeburgersTer wille uwer eigen veiligheid waarschuwen wij u Gaat niet op reis Ge waagt uw leven OUDEGEEST. VAN DEN BERG. Voor ons is dit optreden een bewijs, hoezeer den revolutionairen leiders de loop der zaken tegenvalt. Zij verwijten de directiën der spoorweg maatschappijen, dat zij het verkeer niet stil laten staan. Wel zeker, zij hadden zoo gehoopt, dat het dezen keer weer wel zoo zou gaan als bij de eerste staking en dat de verwarring, die zij gesticht hebben, zou blijken het spoorwegverkeer onmogelijk te hebben gemaakt. Maar dit is een misre kening gebleken. Er zijn onder het spoorwegpersoneel nog genoeg mannen, die van plichtverzaking niet willen weten, en een veeg teeken voor de aanstokers van verschillende plaatsen komen berichten, dat tal van stakers reeds berouw hebben en zich komen aanmelden om weer in dienst genomen te worden. Middelerwijl is van den directie een oproeping uitgegaan tot aanneming van personeel, en zoo is te verwachten, dat het spoorwegverkeer hoe langer hoe beter zal worden verzekerd. Veel draagt daartoe ongetwijfeld bij de wetenschap, dat de regeering thans alle maatregelen getroffen heeft om bescherming te verieenen aan wie hun dienst willen verrichten. De kalme vastberadenheid, waarmede zij optreedt, is het beste middel om spoedig weer tot een gezonden toestand terug te keeren. Zéér waarschijnlijk heeft gisteravoud halt- elf een poging plaats gehad om te make i dat een trein dérailleerde. De machinist van trein 10 van Rozen- daal naar Rotterdam bemerkte gisteravond halfelf, ter hoogte van West-IJselraonde op de grens der gemeente Rotterdam, dat de machine een hevigen schok kreeg door iets, dat op de rails gelegen moest hebben. On middellijk bracht hij den trein tot stilstand. Bij onderzoek vond men nu uaast de rails liggen een, tot twaalf stukken versplinter den dwarsligger, die vermoedelijk van den zijkant der spoorbaan dwars over de rails geschoven was. Gelukkig was de dwars ligger een oude en van binnen min ot meer vermolmd, zoodat de machine er niet door ontspoorde, maar eenvoudig het stuk bont aan stukken reed. De overblijfselen zijn op het politiebureau Nassaukade gedeponeerd. Een gestreng on 'erzoek wordt naar den dader of de daders ingesteld. Naar wij vern;men is de staking van het spoorwegpersoneel algemeen op de navol gende lijnen en stations Oosterstoomtram HaarlemZandvoort Velsen BeverwijkAlkmaar. Harlingen— Heerenveeü —Drachten en Sneek Winscho ten Delfzijl Nieuweschans. Arnhem Utrecht; Maastricht, Nijmegen, in Tilburg werkt nog één machinistin Zaandam werken 7 man personeel, in Haarlem 5 machinisten eu 2 stokers in Groningen 6 man van de 60. In Eindhoven, Boxtel, Roozendaal, Breda enz. ziju de stations en lijnen door militairen bewaaktin onze gemeente is de schutterij geconsigneerd. Men seint ons hedenmorgen uit den Haag

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1903 | | pagina 2