Algemeene stakingen voor de
transportbedrijven.
Bakkers staking Haag voor-
loopig mislukt, bakkerijen werken
onder bescherming overheid.
Spoordiensten langzamerhand
uitgebreid.
Z ij treedt o n m i d d e 1 1 ij k in.
De algemeene staking voor de transport
bedrijven is thans een feit.
Het volgende manifest is heden verspreid
door het Comité van Verweer te Amsterdam
Mede-arbeiders
Zoo zullen wij dan worden geknecht!
Zoo zal ons alle recht worden ontnomen
om te strijden voor een beteren toestand
Zoo zal de regeering van „Christenen"
zorgen, dat wij ons leven op de meest
onchristelijke wijze moeten voortsleepen
dat honger en ellende voortdurend ons deel
zullen zijn en dat de kapitalisten hun
brandkasten zullen kunnen blijven vullen
ten koste van de welvaart der arbeiders.
Er zullen wetten worden aangenomen,
waardoor de arbeiders geheel zullen worden
onderworpen aan de patroons, waardoor
iedere krachtige loonbeweging onmogelijk
zal worden gemaakt. Waardoor liet niet
mogelijk zal zijn onzen vrouwen wat meer
weekgeld te geven. Waardoor onze kinderen
zullen moeten leven in dezelfde treurige
omstandigheden als waarin wij zijn opge
voed.
Mannen en vrouwen
Maandag is de algemeene werkstaking
afgekondigd voor alle werkers in de
transportbedrijven te water en te land,
zoowel spoor als havenarbeiders.
Maandag is de dag, dat het gansche
Nederlandsche proletariaat zal opstaan tegen
zijn onderdrukkers
Op dan, gij allen die onderworpen zijt
aan patroons-willekeur en tyrannie.
Op dan, gij mannen die, als vrije
Nederlander», weet, dat slechts één ideaal
levend voor u is, het ideaal der vrijheid,
om u te verweren tegen onrecht en uitbuiting
Op dan, gij vrouwen die uw kroost
liefhebt, die wilt, dat uw kinderen zul'en
zijn in gelukkiger omstandigheden dan gij.
Op dan, gij allen die weet, dat de
toestand van de arbeiders verbetering
behoeft en dat die verbetering wordt tegen
gehouden door de worgwetten der Regeering.
Maandag is de dag van verweer
Maandag zullen de Nederlandsche arbei
ders toonen geen slaven te zijngeen
willooze werktuigen in de handen van de
patroon maar menschen, denkend en levend
en gevoelend den nood, die zal blijven
bestaan als deze wetten worden aangenomen.
Wij roepen u op met ons te strijden;
het gaat om onze welvaart, om ons geluk,
om onze vrijheid.
Welnu schaart u aan onze zijde.
De transport-arbeiders legden het werk
neer en morgen zullen er meer volgen.
Wat zult gij doen Het licht van den
dag der vrijheid straalt ons tegen. Wenscht
gij het komen van dien dageraad te ver
haasten
Maar als gij dit doet weet dan dat gij,
hij het neerleggen van het werk, moet zijn
kalm Uw daad moet zijn grootsch en
krachtig. Als gij dat doet, dan behoort gij
te zijn op de vergaderingen die zullen
worden belegd. Maar als gij daar niet
behoett te zijn, dan behoort gij thuis.
De bourgeoisie zou misschien graag zien,
dat gij optochten hield of in groote getale
u op staat vertoondet. Dat mag niet
De bourgeoisie zou misschien willen, dat
door het aanrichten van een bloedbad de
beweging kon worden gesmoord. Dat mag
niet
Hoe men ook tracht om u te verleider
tot daden, waardoor slachtoffers kunnen
vallen, gij allen hebt te zorgen, dat deze
gelegenheid niet gegeven wordt.
Gij hebt kalm te blijven en sterk Gij
hebt te strijden voor u en uw gezin. Gij
hebt te strijden voor uw vrijheid Gij hebt
er voor te waken, kalm en voorzichtig,
maar met kracht, dat het Nederlandsche
proletariaat niet wordt geknecht.
Maar dat de ATeaerlandsche arbeiders fier
en vrij het hoofd kunnen opheffen en
zeggen „Men heeft ons willen krenken in
onze rechten." Men heeft ons tot slaaf
willen maken van het kapitaal". //Wij, wij,
de mannen, wij zullen pal staan voor onze
vrijheid en onze toekomst.
Leven de arbeidersbeweging
Reeds sedert eenige dagen was het een
publiek geheim, dat ernstig gedacht werd
aan een staking van het spoorwegpersoneel
en verdere werklieden, betrokken bij het
transportbedrijf.
In alle stilte werd Zondagavond op ver
schillende spoorwegkuoeppunten huishoude
lijke vergaderingen gehouden, waarbij op
nieuw werd overwogen of men tot staking
zou overgaan.
Amsterdam is ook nu weer het brand
punt der beweging.
Tegen 11 uur kwam het bevel, dat de
spoorwegtelegrafisten aldaar na afloop van
den dienst blijven moesten, de eerste maat
regel, er op
wijztnde, dat men zich op
ernstige dingen voorbereidde.
Kort daarop vernam meD, dat de troepen,
die in „Vslox" onder dak zijn gebracht,
gereed stonden om op 'net eerste sein naar
Zaandam te vertrekken.
Om 1 uur werd uit de Rietlanden gete-
fone'. ril, dat de staking daar geproclameerd
was Het personeel voor den eersten goede
rentrein der Hollandsche Spoor voor de
richting Nijmegen weigerde dienst te doen
en verliet ten getale van een 50 man het
terrein. De vuren werden gedoofd.
Aan het centraal-station werd even later
proclameerd. //Wij rijden toch" zeide een
ambtenaar, „en niet alleen op de hoofd
lijnen. Naar Den Haag kan men zeer zeker
komen
Overigens deed niets aan het centraal
station merken, dat er iets bijzonders te
doen wasgeen enkele politieagent was te
zien.
Het personeel van de Staatsspoor aan het
centraal-station, dat anders tot ongeveer 8
uur in dienst blijft, heeft Maandagmorgen
te halftwee de machines opgeborgen en is
toen naar huis gegaan.
Een compagnie infanterie is Maandag
morgen j 3 uur van Velox met geladen ge
weer naar het westelijk stations-emplacement
vertrokken.
Het kwaadgeziod personeel had de water
reservoirs, onbruikbaar gemaakt Uit de loco
motieven waren de vuurroosters verwijderd.
Op een vertrokken trein werd de machine
bestuurd door een ingenieur.
Het vroeger besproken geheime pakket
werd heden geopend. Het bevatte verschil
lende instructiën omtrent de orde-maatre
gelen van treinenloop, seiuendienst, enz.
Voor het onderhouden van het internati
onaal en postverkper zullen in elk geval tus-
schen Amsterdam en Rotterdam 4 treinen
loopen.
In de richting Amsterdam zou de laatste
trein vertrekken te halfzes, in de richting
Rotterdam te 10 uur.
Het afdeelingsbestuur der Nederl. Veree-
niging van Spoor- en Trampersoneel heeft
een manifest openbaar gemaakt, zeggende
dat de staking door de houding der Regee
ring is opgedrongen, tevens waarschuwende
dat het verkeer niet meer veilig is, omdat
het personeel met de lijnen niet bekend is.
Aan
vroeg
het Departement van Oorlog werd
in den ochtend het bericht van het
uitbreken der staking ontvangen.
De Minister was zeer tijdig aan het de
partement en ontving in den loop van den
ochtend verschillende militaire autoriteiten
en chefs van enkele afdeelingen ter bespre
king van te nemen maatregelen.
De indruk in militiare kringen is, dat de
Regeering zeer krachtig zal ingrijpen.
De Ministerraad is Maandagvoormiddag
tegen 11 uur in buitengewone vergadering
bijeengeroepen.
De opnieuw uitgebroken spoorwegstaking
heeft het bestuur der posterijen niet over
vallen. Na het gebeurde in het laatst van
Januari heeft het hoofdbestuur der poste
rijen en telegrafie een plan opgemaakt om
bij een eventueele nieuwe stremming in den
treinenloop, te voorzien in het postverkeer.
AMSTERDAM.
Twee bataljons van de schutterij zijn on
der de wapenen geroepen, ter bewaking
vooral van openbare gebouwen. De schutters
ontvangen kapotjasseu uit het rijksmagazijn
De geest onder de mannen is goed.
Tegen den avond nam de menigte in
den omtrek van het Centraal-station toe en
begonnen de gewone plagerijen en relletjes
tot uittarting van de gewapende ordebe
waarders. De bereden manschappen, maré
chaussees, huzaren en bereden politie, die
twee aan twee ruimte voor het verkeer
houden, hielden in den beginne op vrij
zachtaardige wijze ruimbaan, maar zagen zich
allengs genoopt tot krachtiger optreden en
het eindigde met formeele charges, waarbij
een paar jongens kwetsuren ontvingen. Een
dokwerker werd zeer ernstig aan den pols
verwoud en moest naar het gasthuis worden
getransport, terwijl nog een wolwasseen aan
het hoofd gekwetst werd. Ook op de Prins
Hendrikkade en N. Z. Voorburgwal trachtte
de menigte waaronder weer veel opgeschoten
jongens, het de rustbewaarders moeilijk te
maken, zoodat ook hier meermalen door
chargeeren de menigte moest worden uit
eengedreven.
Als een geval van ergerlijke baldadigheid
wordt vermeld, dat bij het station Muider-
poort Maandagnacht een aantal rijkstele
graafdraden waren afgesneden, hetgeen een
tijdlang storing veroorzaakte in de verbin
dingen op Duitschlaud.
De militairen in de Oranje Nassauka-
zerne werden in den nacht van Zondag op
Maandag te half twee gewekt. Tegen twee
uur was alles gereed tot opmarcheeren en
werd aan ieder man 20 half, en dertig
gewone scherpe patronen uitgedeeld, waarna
iedere groep onder zijn aanvoerder hare te
voren bekend gemaakte bestemming volgde.
De geest onder de militairen moet niets te
weuscheu laten.
De stations worden door politie en infan
terie en op de stationspleinen door caval-
lerie afgezet.
Zoowel van als naar Amsterdam kwamen
treinen der Staats- en Hollandsche Spoor
tot 11 uur aan en vertrokken op ongeregel
de uren.
Aan de stations zijn veel nieuwsgierigen,
die op eenigen afstand gehouden worden.
Alle slagboomen in de nabijheid der stad
worden door soldaten bewaakt.
Aan de Handels- en IJkade hebben mi
litairen post gevat.
In de stad gaat alles zijn gewonen gang.
Aan Station Weesperpoort hoeft een mili
tair, na sommatie, een spoorwegbeambte,
die tegen het bevel in de rails passeerde,
niet levensgevaarlijk in het dijbeen getrof
fen.
De troepenbeweging in de verschillende
ook medegedeeld, dat de staking was ge- sladsdeelen heeft iets zeer onrustbarends.
DEN HAAG.
De detachementen militairen met hunne
officieren aan de stations zullen er slapen
Het nachtleger is daartoe in de stations
aangebracht benevens de kapotjassen.
Maandagavond liepen slechts twee treinen
naar Amsterdam en een naar den Hoek van
Holland. Vele personen, vroeger in dienst
bij de Holl. Spoormaatschappij, meldden
zich aan voor het verrichten van diensten.
Aan het Holl. station Der. Haag waren
weinig stakers. De goederendienst, ook die
van kleine pakketten, was hedenavond nog
niet hervat.
Aan het Staatsspoorstation te's-Graven-
hage werd heden met erkentelijkheid aan
vaard het aanbod van een student der
Polytechnische School, den heer Japikse, om
als treinbestuurder dienst te doen. Met den
machinist Tholen besteeg genoemde heer
ten 1 ure 30 hedenmiddag een machine en
deed dienst als het gewone machineperso-
n eel.
De wisselwachteis hebben zich grooten-
deels weder voor den dienst aangemeld.
In de werkplaats van het station, tot het
personeel waarvan ook behoort Otterspoor,
de voorzitter van de Haagsche afdeen»g
van de Vereeniging van speor- en tram
wegpersoneel, is van de ongeveer 13 man
slechts 1 in dienst gekomen. Twee trein-
smeden en 1 lampenist zijn niet opgekomen
terwijl van de ongeveer 20 rijtuig- en
locomotiefpoetsers 1 is opgekomen. Van het
machinepersoneel kan gerekend worden dat
een tiental van de 50 op het Haagsche
Staatsstation behoorende in dienst is.
Eigenaardig was vanavond de aanblik
van de 3e klasse wachtkamer in dat station.
Langs de wanden lagen op de stroomatras-
sen de jongens, die van wacht kwamen,
gedeeltelijk te slapen, in een wollen deken
gerold, deels met een naburigen makker
een gesprek te voeren. Een sterk detachement
politie vulde een der hoekeu van het ruime
wachtlokaal. De geest onder de militairen
was uitmuntend. V tak werd het hoogste
lied uitgezongen, ook door de op het
perron wachthebbende miliciens, die op
banken een kringetje vormden.
Heden is een detachement genie-troepen
hier aangekomen.
Uitsluitend met het oog op de veiligheid
van de reizigers, is het besluit genomen
dat van het Staatsspoorstation na circa 5
uur hedenmiddag geen treinen meer zouden
vertrekken.
ROTTERDAM.
Aan den rivierkant is er, hoewel Maan
dagmorgen de algemeene bootwerkersstaking
geproclameerd is, daarvan nog geenszins
sprake. Op de geregelde trader- of beurt
booten wordt als gewoonlijk gewerkt, zoo
ook op de booten der vaste lijnen, zoodat
in de Boompjes, aan Willens- en Westerkade
van staken niets te bespeuren is.
Anders ia het gesteld aan den linker
Maasoever. Maandag vroeg in de ochtend
was daar onder het losse volk al te
bespeuren dat er iets niet in het reiue was.
Het begon in de Rijnhaven en daar werd
op het eene stoomschip na het andere het
werk stop gezet, zoodat Maandagmiddag
alleen nog maar gewerkt werd op een aan
paal 3 liggend stoomschip. In de Rijnhaven
ligt het werk vrij wel stil. In de Binnen
haven en Spoorliaven wordt op een enkel
stoomschip gewerkt, zoo ook hier en daar
op de boeien. De vaste ploegen zijn tot nog
toe aan het werk gebleven. Onder degenen,
die staakten, zijn veel kolen- en graanwerkers.
Ter bescherming van den arbeid bevaren
stoombootjes met rijkspolitie aan boord, de
electrische boot der rivierpolitie en een paar
stoombootjes van den havendienst de rivier.
Het stoomschip Amsterdam van de
Holland- Amerikalijn, is ingericht tot
herberging van militairen, zoo ook eene
tweede verdieping van eene der loodsen
dier maatschappij.
TILBURG.
Ook hier heerscht tengevolge van de
staking een ongewone drukte. Militairen,
politie en marechaussees hadden alle toe
gangen tot het emplacement afgezet. Van
de 23 machinisten waren hedenmorgen
slechts drie aan het werk getogen. De
overigen hebben evenwel dezen namiddag
allen het werk hervat, nadat zij door de
directie voor de keuze gesteld waren het
werk te hervatten of ontslagen te worden.
DINSDAG.
AMSTERDAM.
Aan de beide spoorwegstations is heden
voortgearbeid op het thema van gisteren
„Het spoorverkeer dat gij hebt stil gelegd
gaat vrij geregeld," Men heeft tot op dit
oogenblik zelfs meer kunnen doen dan
waarop men bij het samenstellen der nood
dienstregeling rekende. De stationchef
aan de Weesperpoort zond buiten deze
dienstregeling in den loop van den morgen
twee treinen af naar Vlissingen en ontving
een veetrein uit Utrecht.
Van de bestellers zijn er hedenochtend
25 teruggekomen.
De chef van het Centraalstation is in
staat hedenmiddag een trein naar België in
te leggen die om 2 uur 7 min. zal ver
trekken hij ontving een extra trein uit
Enkhuizen en nam maatregelen tot uitbrei
ding van den dienst.
Men deelde ons mede, dat het aanbod
van nieuw personeel de verwachting reeds
heeft overtroffen. Om 12 uur verstrijkt de
termyn die den stakers werü gelaten. Ook
op dit station zijn bestellers teruggekomen,
zsodat de bestelling van goederen in de stad
weder kan worden uitgevoerd.
DEN HAAG.
De treinenloop der H. IJ. S. M. alhier
D, hoewel beperkt, vrijwel geregeld. Men
denkt vandaag tusschen Amsterdam en Rot
terdam via den Haag heen en terug 17
tieinen te laten loopen Ook word heden
wederom gereden met den gewonen signalen-
dienst, dus niet meer van stations- tot
stations-afstand, zooals gisteren het geval
was.
Het gering aantal stakers onder het
stationspersoneel Lier ter stede, heeft zich
niet uitgebreid, en ook ouder personeel van
tractie bleef het aantal stakers onveranderd.
In den omtrek van het station werd
hedenochtend gepatrouileerd door huzaren
te paard, om spoorwegbeambten, die niet
staken, zoo noodig tegen bemoeilijking te
beschermen. Door de politie werd aan
eenige spoorwegmannen, op hun verzoek,
geleide verstrekt.
In den afgeloopen nacht zijn op de blok
en seinhuizen van hier uit, manschappen
van een gisteren uit Utrecht aangekomen
veld-telegraafcompagniej van het korps ge
nietroepen in dieust gesteld.
UTRECHT.
Aan het centraalstation alhier gaat alles
tamelijk geregeld. Van en naar verschillende
richtingen zijn reeds treinen aangekondigd
en vertrokken. Het station en aangrenzende
terreinen zijn bezet door politie en man
schappen van de infanterie en veldartillerie.
Militairen staan aan de ingangen en uit
gangen, die iedereen, niet voorzien van
plaatsbewijs, van het le slation weren. Als
hoofd der politie van het le centraalstation
fungeerde hedenochtend de commissaris van
politie Dammers, aan het station Maliebaan
de adjunct-hoofdinspecteur Wesselink, ter
wijl aan de halte Bilstraal en andere haltes
alhier als zoodanig brigadiers der politie
dienst doen. Over de militaire macht, zoo
wel over die aan het centraalstation als die
aan de van daar uitgaande lijnen voert ma
joor de Jong, commandant van het 5de
bataljon 5de regiment infanterie, bevel.
Op 't stationsplein en aangrenzende
straten is alles volmaakt rustig. Reeds in
de vroege ochtenduren hadden zich op het
plein veel nieuwsgierigen verzameld. Aan
'l station Maliebaan en halte Biltstraat is
het rustig. Op zijde van het plein staan de
gezadelde paarden der veldartilleristen, die
rust hebben, klaar en op het terrein zeil
krijgen de manschappen hun eten.
ROTTERDAM.
Van de 51 machinisten der H. IJ. S. M.,
die hier hunne standplaats hebben, zijn er
thans 36 in dienst.
Heden reden van hier twee goederentrei
nen der H IJ. S. M.
Aan het stakende personeel der H. IJ. S.
M. is bekend gemaakt, dat het onherroepelijk
ontslageu is, indien het zich niet binnen 24
uren, te eindigen morgenochtend te 8 Va uur,
tot hervatting van den dieust meldt.
Evenmin als gisteren, is er vaudaag van
eene volkomen staking onder de bootwerkers
sprake. Tegen de verwachting in, zijn heden
voormiddag om elf uren weder eenige ploegen
ertswerkers aan den arbeid gegaan, zoodat
er nu ertswerkers werkzaam zijn op ae
stoomschepen, liggende aan de boeien 12,
26 en 30. Ook wordt gewerkt op de erts
boot Scandia, liggende in de Eerste Katen—
drechtschehaveo.
In de Rijnhaven ligt, evenals gisteren,
alles stilalleen op het stoomschip Halle,
liggende aan de Rijnhaven N Z., werkt men.
Voorts wordt gewerkt op het stoomschip
Tampico, liggende in de Spoorhaven, en hier
en daar op een enkel bootje.
Onveranderd en regelmatig gaan alle werk
zaamheden door bij de Holland—Amerika
Lijn en de Rotterdamsche Lloyd ook aan
verschillende veemen.
Aan deze zijde van de rivier wordt, even
als gisteren, heel gewoon aan de beurtbooten
gewerkt. Dezelfde drukte als altijd in de
Boompjes, langs Willems— en Westerkade.
Onder de vaste ploegen denkt men er
blijkbaar aan het werk neder te leggen.
ARNHEM.
Hedenmorgen te half acht is op een trein,
die gereed stond om te vertrekken, van uit
het Tamboersboschje met groote steenen
gegooidde machinist en stoker zijn daarop
afgestapt en hebben gestaakt. De personen
die gegooid hebben zijn niet gesnapt.
Vanmorgen hebben in het geheel drie
machinisten die gisteren gereden hebben het
werk neergelegd. Er loopen vandaag minder
treinen dan gisteren.
De seinhuis- eu wissel wachters hebben
vanmorgen geen van allen het werk hervat.
Verschillende blokhuizen zijn door mili
tairen bezet.
ENSCHEDÉ.
Toen Maandagochtend de staking bekend
werd, vertrokken voér dag en dauw eenige
bakkers naar Gronau om gist te halen. De
gezellen hierover voor een gedeelte niet te
vreden, wilden staken en belegdeu daartoe
eene vergadering waar echter de gevoelens
uiteenliepen. Heden zou die vergadering
worden voortgezet.
Een iufauterist die een overweg bewaakte,
is door een man uit het publiek in de wang
gestoken en bloedend verwoud. In de Hen
gelosche straat joeg eeD bereden patrouille
een volksoploop uiteen, ontstaan door de
rrrestatie van iemand, die voor die patrouille
niet wilde wijken.
De schutterij doet nachtdienst van 10
uur 's avonds tot 6 uur 's morgens. Een
half eskadron huzaren komt hier vandaag.
GRONINGEN.
Er biedt zich veel nieuw personeel aan
dat aangenomen wordt. Stakers personeel
dat zich aanmeldde, werd niet aangenomen,
Niet 4, maar 3 wegwerkers zijn ontslagen!
DEN BOSCH.
Bij de fis ma Goulmy en Baar, sigarenfa
briek, staken ongeveer 100 man. 't Blijft
rustig. Allen zijn ontslagen.
Het bestuur der Algemeene Vereeniging
van spoor- en tramwegpersoneel heeft het
volgend manifest aan het Nederlandsche
volk verpreid
Medeburgers
De spoorwegarbeiders zijn, noodgedwongen
tot staking overgegaan. De overhaaste
behandeling der dwangwetten in de Kaïner
die den voortgang der begonnen onder
handelingen tusschen spoorweg-organisaties
eu directies onmogelijk maakte, liet hun
geen andere'keus. Door den grooten omvaug
der staking zijn de maatschappijen zeer iu
ongelegenheid gebracht. I11 plaats van dat
te erkennen en het verkeer stil te laten
staan, wagen zij het leven van het publiek,
ten einde tegenover de spoorwegarbeiders
den schijn eener krachtige houding aan te
nemen. Enkele treinen loopen, maar hoe?
Zij worden voor het allergrootste deel
bediend door onbekwaam en dronken
personeel. En zij worden ook bediend door
mannen, niet tot het spoorwegpersoneel
behoorend. De treinen loopen door onveilige
signalen heen. Ieder begrijpt, waarop dit
uit moet loopen op de meest ontzettende
spoorweg-ongelukken. Maar dat kan de
maatschappijen niet schelen Zij wagen
roekeloos het leven van het reizend publiek.
MedeburgersTer wille uwer eigen
veiligheid waarschuwen wij u Gaat niet op
reis Ge waagt uw leven
OUDEGEEST.
VAN DEN BERG.
Voor ons is dit optreden een bewijs,
hoezeer den revolutionairen leiders de loop
der zaken tegenvalt.
Zij verwijten de directiën der spoorweg
maatschappijen, dat zij het verkeer niet stil
laten staan. Wel zeker, zij hadden zoo
gehoopt, dat het dezen keer weer wel zoo
zou gaan als bij de eerste staking en dat
de verwarring, die zij gesticht hebben, zou
blijken het spoorwegverkeer onmogelijk te
hebben gemaakt. Maar dit is een misre
kening gebleken.
Er zijn onder het spoorwegpersoneel nog
genoeg mannen, die van plichtverzaking
niet willen weten, en een veeg teeken
voor de aanstokers van verschillende
plaatsen komen berichten, dat tal van
stakers reeds berouw hebben en zich komen
aanmelden om weer in dienst genomen te
worden.
Middelerwijl is van den directie een
oproeping uitgegaan tot aanneming van
personeel, en zoo is te verwachten, dat het
spoorwegverkeer hoe langer hoe beter zal
worden verzekerd.
Veel draagt daartoe ongetwijfeld bij de
wetenschap, dat de regeering thans alle
maatregelen getroffen heeft om bescherming
te verieenen aan wie hun dienst willen
verrichten.
De kalme vastberadenheid, waarmede zij
optreedt, is het beste middel om spoedig
weer tot een gezonden toestand terug
te keeren.
Zéér waarschijnlijk heeft gisteravoud halt-
elf een poging plaats gehad om te make i
dat
een trein dérailleerde.
De machinist van trein 10 van Rozen-
daal naar Rotterdam bemerkte gisteravond
halfelf, ter hoogte van West-IJselraonde op
de grens der gemeente Rotterdam, dat de
machine een hevigen schok kreeg door iets,
dat op de rails gelegen moest hebben. On
middellijk bracht hij den trein tot stilstand.
Bij onderzoek vond men nu uaast de rails
liggen een, tot twaalf stukken versplinter
den dwarsligger, die vermoedelijk van den
zijkant der spoorbaan dwars over de rails
geschoven was. Gelukkig was de dwars
ligger een oude en van binnen min ot meer
vermolmd, zoodat de machine er niet door
ontspoorde, maar eenvoudig het stuk bont
aan stukken reed. De overblijfselen zijn op
het politiebureau Nassaukade gedeponeerd.
Een gestreng on 'erzoek wordt naar den
dader of de daders ingesteld.
Naar wij vern;men is de staking van het
spoorwegpersoneel algemeen op de navol
gende lijnen en stations
Oosterstoomtram HaarlemZandvoort
Velsen BeverwijkAlkmaar. Harlingen—
Heerenveeü —Drachten en Sneek Winscho
ten Delfzijl Nieuweschans. Arnhem Utrecht;
Maastricht, Nijmegen, in Tilburg werkt nog
één machinistin Zaandam werken 7 man
personeel, in Haarlem 5 machinisten eu 2
stokers in Groningen 6 man van de 60.
In Eindhoven, Boxtel, Roozendaal, Breda
enz. ziju de stations en lijnen door militairen
bewaaktin onze gemeente is de schutterij
geconsigneerd.
Men seint ons hedenmorgen uit den Haag