ummer ion dag 7 Augustus 190 27eJaargans" Tweede Blad. RAPPORT over het bezoek der Duitsche Vakscholen voor Schoenmakers. Siebenlehn in Sachsen. Deze school is eene stedelijke inrichting' met Staats hulp. Zij wordt gehouden in een gehuurd lokaal, een gedeelte der le verdieping van een hotel en omvat 6 a 7 vertrekken. Het personeel bestaat uit: le. Een directeur, die de administratie dei school voert. Hij is leeraar aan de Hoogere Burgerschool en het directeurschap is een nevenbetrekking, 3e. Twee vaste leeraren, die het praktische onder wijs leiden en het schoenmakersvak grondig kennen, een der beiden, de vakleeraar D. Albers, geeft ook onderricht in het boekhouden en in het calculeeren. 3e. Een tijdelijke leeraar (verbonden aan de Hoogere Burgerschool) voor het teekenen. 4e. Een idem voor de correspondentie. 5e. Een arts (D in de geneeskunde) voor Anatomie. Er zijn op het oogenblik 35 leerlingen en daarom is het noodig, dat er een derde vaste leeraar (vakman) bijkomt. Per 15 leeringen, acht men een vaste vak leeraar noodzakelijk. Het leerplan. Dit bestaat uit 56 werkuren per week, als 43 uur praktijk en 13 uur divers als theorie, tee kenen, correspondentie, boekhouden, anatomie, calculatie en voordrachten. Studieplan, Maandag 7—U uur practisch, 14 practisch, 5—7 practisch, 8— 10 voordracht. Dinsdag 711 practisch, 1' -5 practisch, 6—8 calculatie. Woensdag 13 teekenen, 3 5 boekhou den, 68 practisch. Donderdag 711 practisch, 1—4 practisch, 5—7 cor respondentie, 78 anatomie. Vrijdag 7 11 practisch, 14 practisch, 5 7 practisch. Zaterdag 711 practisch, I- 3 wetten, enz. 43 uur practisch ondenvijs. 2 teekenen. Maandag 11 uur. 2 theorie. Dinsdag 10 2 calculatie. Woensdag 10 2 boekhouden Donderdag 10 2 correspondentie Vrijdag 9 2 anatomie Zaterdag 6 1 anatomie 56 uur. 56 uur per week. Leerlingen. Als zoodanig worden hoofdzakelijk slechts aangenomen zoogenaamde gezellen, dat zijn zij, die hunnen drie jaren leertijd hebben doorgemaakt bij eenen schoenmaker, (thuiswerker) en na een afgelegd examen een diploma als gezel hebben verkregen. Dit examen wordt afgenomen door eene commissie, benoemd door de wettelijk erkende Gilde voor het District Leipzig, waarvan het reglement door de regeering is erkend. (Statut der Schuhmacher Innung zü Leipzig.) Het maken van onderwerk moet elke leerling kennen en wordt op de school niet geleerd. Het hoofddoel van de school is «goed passende schoenen te leeren maken», waarom er veel maatwerk vooral voor gebrekkige schoenen wordt gemaakt. Volgorde van het leerplan. Modellen teekenen, pa tronen teekenen, patronen maken, patronen uitsnijden, (hiervoor wordt gebruikt het meetwerktuig systeem Francke), alles en uitsluitend voor heerenwerk. Daarna het nateekenen en uitsnijden van dameswerk, om vervolgens over te gaan tot hetzelfde voor kinder werk, zonder maat als magazijnwerk. Het leestklaarmaken (stikken en plakken). Het afwerken met de hand. Ten slotte het afwerken met machines en de behan deling van verschillende machines. Ook wordt er onderricht gegeven in het maatnemen het maken van gipsmodellen en het maken van leesten. Inventaris der school. Diverse machines, die alle met de hand of de voet in beweging gebracht worden, als eene ruime collectie Stikmachines, Knoopsgatenmachi nes, Zolenwals, Stansmachine, Rissmachine, Zolenvorm machine, walkmachine, lederspaltmachine, uitpoetsma chine, hakkenbouwmachine, leestenmachine, enz. Eene groote collectie grondstoffen als diverse soorten leder en fournituren. Chemische producten, looimiddelen, extracten en verf stoffen Een ronde tafel voor staand en zittend werk (eigen vinding). Bibliotheek. Een groote verscheidenheid van vak boeken en vakbladen. Als de twee beste vakbladen recommandeerde men ons le. Fachzeitung «Schuhmacherei» Gotha te Gotha. 2e. Deutsche Schumacher Zeitung F. A. Günther,Lut- jjowstrasse 6 Berlin W 35. Het gefabriceerde schoenwerk. Dit bestaat uit le. Voor het grootste gedeelte uit besteld maatwerk en dan vooral voor gebrekkige voeten. Dit wordt zeer goedkoop geleverd, om verzekerd te zijn steeds bestel lingen te ontvangen, die dan ook vrij overvloedig van Duitschland, Oostenrijk en Italië binnenkomen. 2e. Dat elke leerling voor zich zelf een paar schoenen moet maken, waarvan alleen de verbruikte grondstoffen in rekening gebracht worden. 3e. uit werk voor familieleden van leerlingen. 4e. uit magazijnwerk, waarvan het boventuig verkocht wordt, voor M 0,50 (30 ets) per paar en het afgewerkte schoenwerk voor M 2 (f 1,50) per paar. (dit werk wordt in hoofdzaak gemaakt van voeringleder als boventuig.) Per jaar worden er gefabriceerd ongeveer 1500 paar boventuig en 600 paar afgewerkt schoenwerk. Begrooting der Exploitatie-kosten. I)e school bestaat SVg jaar en de uitgaven zoowel als de inkomsten bedragen per jaar 12 a 13 duizend mark (f7200 a f7800) Jaarlijksche inkomsten Regeeringssubsidio Mk. 6000 f3600 Schoolgelden 2000 f 1200 Opbrengst schoenen en leermiddelen 3000 f1800 particuliere bijdragen voor vergoeding Aan meester schoenmakers verzuim 500 f 300 Jaarlijksch tekort voor rekening der gemeente 1500 f 900 te zamenMk. 13000 f7800 Jaarlijksche uitgaven Voor vergoeding aan meesterknechts 10 mark of f 6 per week voor ver zuim (bij 3 a 4 weken onderricht kun nen aan deze Cursus jaarlijks 12 a 15 meesters deelnemen) Mk. 500 f 300 Voor lokaalhuur, licht, vuur salaris sen, leder, fournituren, aanschaffen voor nieuwe werkruigen abonnementen enz. 12500 f7500 te zamen Mk 13000 f7800 Gespecificeerd wilde men den laatsten post niet opgeven. Uit de verdere gesprekken was wel op te maken, dat de directeur slechts een salaris van pl. m- M 700 heeft en de leeraar Albers meer dan de tweede leeraar die M. 1 500 scheen te hebben. Voor het inrichten heeft de regeering Mrk 13000 of f 6800 gegeven, het overige is door de gemeente betaald hoeveel dat heeft bedragen, was niet bekend. Verder valt nog op te merken, dat een geheele Cur sus duuit 6 maanden, en dat het schoolgeld bedraagt voor Duitsche Leerlingen Mk 60 of f36 per halfjaar niet 120 f72 Er zijn ook leerlingen, die maar in enkele vakken onderwijs ontvangen en die betalen in verhouding minder. Verdeeling van het ondenvijs Het onderwijs ingedeeld in 3 afdeelingen le- Voor leerlingen. Deze cursus duurt driejaren en worden zij dan bij bekwame schoenmakers in de leer gedaan, 2e Voor gezellen. Deze cursus duurt één half jaar als boven omschreven. 3e. Voor Meesterschoenmakers Voor hen wordt in de Zomervacantie gedurende 3 a 4 weken onderricht gege ven om hen te perfectioneeren en met de machines vertrouwd te maken. Het hoofddoel der school is het bekwamen der gezel len, genoemd Sub 2. voor hen wordt onderwijs gegeven als volgt A. Wat het technische gedeelte betreft in le Het vakteekenen met gebruik van Hoekstelsel (Systeem Franschen) 2e Het teekenen en snijden van monsters en model len voor elk deel afzonderlijk. 3e Het maatnemen, daaronder begrepen den omvang van de tred of trede het vormen in gips. 4e Het vermaken en op nieuw maken van leesten volgens aangegeven maten. 5e Algemeene kennis van de verschillende soorten gelooide huiden. 6e Het afteekenen van modellen op bordpapier, dat de vorm van een vel heeft. 7e Het afteekenen van modellen op werkelijke vellen en het uitsnijden van de verschillende stukken voor het boventuig van schoenen benoodigd. 8e Het vormen van schachten en het stikken van leestklaarwerk 9e Het gereed maken en zetten van ondertuig. 10e Kennis van het bedrijf, als inrichting van werk plaatsen, het gebruik van gereedschappen en de verschillende machines. B. Kennis en routine in zaken, le. De kennis van leersoorten en looimiddelen en de verschillende manieren van looien. 2e. Het beoordeelen der waarde van een huid, de looiingsgebreken en andere fouten. 3e. Kennis van fournituren als voeringsleder, voe- ringsstof, elastiek enz. 4e. Het bestaan der trusten en betreffende grond stoffen. 5e. Hetzelfde betreffende de verwerkte grondstoffen. 6e. Het rondventen, het en detail en het engros leveren der waren. 7e. De calculatie. C. Hulpwetenschappen. le Anatomie der voet. De bouw, de beenderen, de spieren, enz. Normale en abnormale voeten. De wijze van gaan enz. 2e. Correspondentie en Wisselleer. 3e. Het vereenigingsleven, verzekeringen voor werk lieden enz. 4e. Vakliteratuur. 5e. Talen en Stenographic. Een avond per week worden er voordrachten gehou den, die betrekking hebben op het vak. Voor de meesterschoenmakers. Deze cursus, die 3 a 4 weken duurt, bestaat uit het houden van voordrachten, het geven van onderricht en de behandeling van gereedschappen en machines, het geven van les in het teekenen, in het boekhouden, het calculeeren, het correspondeeren, warenkennis en Anatomie. Erfurt. Central Schuhmacher Akademie van Bernhard Busch, Rudolfstrasse 9 te Erfurt. Hier werd het spreekwoord bewaarheid «Veel ge schreeuw en weinig wol», want de heer Busch prak veel, gebruikte hoogdravende woorden, maar waaruit het moeielijk was goed wijs te worden. Inrichting. Eén groot en ruim lckaal, aan de beide lange zijden met veel groote ramen. Het is een particuliere inrichting, zonder subsidie, bedruipt zich zelf De inkomsten bestaan uit le. Het fabriceeren van maatwerk. 2e. Schoolgeld Mark 175 per cursus van 6 maanden. 3e. Pension der leerlingen per maand Mark 50. 4e. De verkoop van leestklaarwerk aan één afnemer, zijnde een klein ingerichte machinale schoenfabriek. Ondenvijs. Het onderwijs wordt gegeven hoofdza kelijk door den directeur-eigenaar. le. den heer Bernh. Busch, die zijne leerlingen alles in opstellen laat wedergeven, wat hij hun leert en me dedeelt. Daarbij moet de omschrijving met teekeningen worden toegelicht, zoodat elke leerling, bij het verlaten der school, in een eigenhandig geschreven bundel cahiers, al hetgeen hij gehoord en geleerd heeft, in zijn bezit heeft, hetgeen hem later goed te pas kan komen. 2e. door een drietal ondergeschikten, meesterschoen makers, die het bestelde maatwerk onder de oogen en in het bijzijn der leerlingen afwerken, en waarbij zij mogen helpen en het zoodoende grondig leeren 3e. door tijdelijke leeraren, die aan de Hoogere Burgerschool verbonden zijn, en enkele uren per week les geven in het teekenen, het boekhouden en de cor respondentie- De cursus bestaat uit 1. Het maatnemen, ook den omvang van den voettred. 2. Het gereedmaken van het ondertuig. 3. Het teekenen en uitsnijden van patronen. 4. Het maken van gipsvormen. 5. Het maken van passende leesten. 6. Het uitteekenen van onderwerk op een huid. 7. Het uitsnijden van het ondertuig. 8. Het uitteekenen van boventuig op vellen. 9. Het uitsnijden van boventuig. 10. Het stikken. 11. Het leestklaarmaken. 12. Het maken van schachten. 13. De calculatie. 14. Het schoenen maken. 15. Lederkennis. 16. Warenkennis betreffende fournituren. 17. Looimethode. 18. Boekhouden. 19. Correspondeeren. 20. De behandeling van enkele hulpmachines. 21. De behandeling van alle machines en eene ma chinale schoenmakerij in werking. Ook worden er leerlingen aangenomen, die maar enkele lessen volgen en betalen minder schoolgeld. Ieder leerling begint met het maatnemen en het maken van een paar schoenen voor hem zelf, tegen betaling der verbruikte fournituren. Verder is het ge bruik van leder en fournituren voor rekening van de school. Ieder leerling moet zich voor leermiddelen en ge- reeeschappen een uitgaaf getroosten van Mk. 20 a 30. De leermethode van Bernh Busch is, dat het model- leeren van leesten en het passende snijden moet ge schieden volgens de wetten der Geometrie en dat daarom de volgende 3 stelregelen gevolgd moeten worden. le. Het binnenzoolpatroon moet ontworpen worden volgens den natuurlijken stand v/d voet, dat is de omvang van den voet moet volgens geometische bere kening en met inachtneming van den tred uit de vrije hand geteekend worden. 2e. De leest moet daarnaar gemaakt worden met inachtneming van de hoogte van den hak en het op springen van voren. 3o. Daarna mag eerst het grondpatroon van het bovendeel der schoen gemaakt worden. De praktijk heeft hem geleerd dat men op deze en geen andere wegen goed passende schoenen kan maken. Wermelskirchen. Deze vakschool bestaat eerst sedert 15 April van dit jaar. Het is eene stedelijke onderneming met subsidie van regeering, provincie en schoenfabrikanten. De school is geheel nieuw gebouwd en bestaat uit directeurswoning met schoollokalen, annex een gebouw van een verdieping met engelsch licht voor het prac- tische werk, en een sousterrein, waar de gasmotor en nog zware machines geplaatst zijn. Bij aldien vindt men er ]o. Vakscholen voor theoretisch onderwijs. 2o. Werklokalen voor practisch onderricht. 3o. Een lokaal met chemische producten, gereed schappen, stalen en bibliotheek, tevens in gebruik als bureau van onderzoek. 4. Een compleet stel machineriën ook voor ramen- arbeid der firma »Moenus« Frankfurt. Stikmachines van Singer Mij. en van Hildebrandt en Co- Dusseldorf- 5. Een gasmotor voor drijfkracht. Personeel. Een directeur, een grondig vakman, die dan ook in bijna alle vakken onderwijs geeft. Twee vakleeraren, een uitsluitend voor de machinale afdeeling en een uitsluitend voor het teekenen, snijdenenz- Leertijd. De geheele cursus duurt twee jaren, maar is ingedeeld in twee éénjarige cursussen als A voor boventuig. B voor ondertuig. Het jaar is verdeeld in 42 werkweken en 10 weken vacantie. Elke week heeft 44 werkuren, de eerste vijf dagen 8 uur de Zaterdag slechts 4 uur van 8 12, terwijl de namid daguren zijn van 3—7 uur. (Ondertuig.) In cursus A wordt jaarlijks onder richt gegeven in Uren per week. Theorie Practijk. Handteekenen (om zich te oefenen in het teekenen en snijden der patronen Pa- 4 tronen snijden (met de hand en met gradenmachine) 5 Vormleer en zwikken 1 Uitteekenen op leder 1 Uitsnijden" van bovenleder 7 Warenkennis- Onderzo ek van Grondstoffen en looiïng. 1 Vakrekenen 1 De voorbereidende werk- aamheden voor het uitsnijden 2 Het stikken van boventuig; zoowel bij gedeelden arbeid als het geheel leestklaar maken 15 Het inelkander zetten van boventuig zonder plakken 1 Fournituren kennis* 1 Machinenkennis 1 Over loonstandaard 1 Over calculatie en controle 1 Anatomie van den voet en zijn gebruiken 1 Het maken van passende leesten 1 10 34 1 Totaal (Boventuig.) In cursus B wordt jaarlijks onderricht gegeven in Uren per week Theorie Practijk. Handteekenen (om zich te oefenen in het teekenen en snijden der modellen en onderdeelen Snijden van zolen (met de hand en met gradenmachine) Algemeene Vormleer Het opleggen en uittee kenen van patronen op leder Warenkennis, onderzoek van grondstoffen en looiïng Vakrekenen De voorbereidende werk zaamheden voor het uitsnijden Het zwikken der schoenen bij gedeelden arbeid en in zijn geheel Het werken aan de ma chines Het afwerken op machines De kennis over het vast maken der zolen Kennis van fournituren Kennis van machines Over loonstandaard Over calculatie en controle 1 Over anatomie van den voet Over het maken van pas sende leesten 1 1 16 2 10 34 De 34 uren practisch onderricht zijn verdeeld als volgt De eerste 5 werkdagen 6 uur en Zaterdag 4 uur. De 10 ure theorie, over de eerste 5 werkdagen 2 uur per dag. Deze indeeling bezorgt afwisseling en niet te lange inspanning achtereen, waardoor ijver en vlijt worden op gewekt. Onderwijsplan. Dit bestaat uit a Cursus voor boventuig. 1 patronenmaken. A Het ontwerpen van patronen volgens verschillende afmetingen voor regelmatige en onregelmatige leesten. B Het snijden der onderdeelen van patronen als voering, bezetsels en boventuig. C Het tezamenstellen der patroon- deelen. D Het maken van serie'spatronen met de hand en de gradenmachine. Bizonderheden. Bespreking over alle soorten van boventuig die be trekking hebben op het ontwerpen van het patroon. Arbeid in en verdeeling met inachtneming van de nieuwste wijze van zwikken. Wijze waarop de patronen, met het oog op dc sorteering moeten gewaarmerkt en bewaard worden. Controle van de snijderij. Uitleggen welke machi nes en gereedschappen in het gebruik het voordeeligste zijn en welke waren als grondstoffen het meest van voor deel zijn. 2 het snijden.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1904 | | pagina 5