Nummer 68.
Zondag 28 Augustus 1904.
27e Jaargang.
Toegewijd aan
Industrie en Gemeentebelangen.
Kerste
AETOON TIELE
Bit nummer bestaa
uit TWEE BLADER
Vakonderwijs.
FEUILLETON.
IN EER HERSTELD
DE GEHEIMZINNIGE BANDIET.
s &Beaafs&&aesrt; v;;^sa
U ITO H VJiK:
WiAlWIJK.
INRICHTING EN,
welke Gevaar, Schade of Hinder
kunnen veroorziken.
In
dacht
1 VAKONDERWIJS.
a. Begrip van het Vakonderwijs.
Het ouderwijs in het gemeen genomen,
splitst zich iu twee h0ofdvertakkingen lo
het algfcmeene, of algemeen ontwikkelde
b. De formêele indeeling van het
vakonderwijs
De Echo van het Zui
WaalvUksche en Laigstraatscl» Courant,
o e ii s (1 a g- iü Zate r tl a g a v o n iL
per 3 maanden fü.~5.
Dit Blad verschijnt W
A b o li n e m e ii t s p r ij 5
Franco per post door liet geheele rijk f O.SM).
Brieven ingezonden stukken gelden en/..,
Hitgever. N
tra 11 co te zenden aan den
KiPJSSI
Burgemeester en Wethouders der gemeente
Waalwijk brengtn ter openbare kennis, dat ter
Geqae en te—Secretarie ter inzage ligt een verzoek
met bijlagen van de Wed. A. TIELEN alhier,
om vergunning tot het plaatsen en in bewerking
brengen van een gasmotor van 3s/< paardekraebt
voor drijfkracht van de werktuigen in hare boek
drukkerij, staande alhier op perceel kadastraal
bekend in Sectie C. No. 2129.
Op Dinsdag, den 6 September 1904, de9 voor-
middags te 11 urtn, zal gelegenheid bestaan 0111
beswaren tegen dit verzoek in te breDgen en deze
mondeling en schriftelijk toe lichten.
Zoowel de verzoeker, als tij, die bezwaren
hebben kunnen gedurende drie dagen, voor het
bovengemelde tijdstip, op de Secretarie der Ge
meente kennis nemen van de ter zake ingekomen
schrifturen.
Waalwijk, den 23 Aug. 1904.
Burgemeester en Wethouders voornoemd
De Burgemeester,
K. DE VAN DER SCHUEREN
De Secretaris.
F. W. VAN LIEMPT
dit blad is reeds meermalen de aan-
gevestigd op het vakonderwijs. Deze
materie is evenwel moeilijk en geeft aanlei
ding tot verachillende beschouwingen en
opvattingen. In een rapport, uitgeschreven
door A. et A. te Amsterdam wordt 0. a
gezegd dat de vorming van de betreffende
perionen zoodanig moet zijn dat zij een vol-
kqmen juist begrip verkrijgen van de wijze
waarop de uitvoering geschiedt, juiste kennis
van de onderdeelen van den te verrichten
arbeid, van de bezwaren daaraan verbonden
en de middelen om deze te overwinnen,
gvenzoo moeten zij gewapend zijn met die
theorelhische ontwikkeling, welke hen in
staat stelt om elk der hoofddeelen van het
werk in het geheel te overzien en da sa
menstellende deelen volkomen te vatten.
Het hooger deel van vakontwikkeling,
verband houdende met wetsontwerpen, het
out.wikkelen vau de grondgedachte, die uit
de materie zal worden omgezet, wordt gere
kend te behooren tot het hooger vak en
kunstonderwijs. Deze categorie van denkende
arbeiders heeft tot taak, de evolutia van
nijverheid qn kun»tte leiden, waar de mid
delbaar technische vakmenschen deze hebben
Of
fiiwsrkt ssw „D*
DOQJl
n hst Zuiden,"
(56)
Spraek ellendeling, of Giraud hield de
(loeiende staven ijzer voor ham.
Het gelaat van den gevangene trqk bijbel zien
▼sb dat foltertuig ineen, doch hij bleef zwijgen.
Dan bracht Giraud het gloeiend - ijzer nog
dichterbij, zoodat de gevangene reeds de groote
hitte voelde, en daarmede bok reeds de ondra
gelijke pijnen welke hy eenige oogenblikken te
voren had geleden.
Juist bracht Giraud het gloeiende ijzer weer
aan het lichaam van zijn gevangene, toen de
deur vau het vertrek werd opengesmeten ob
Van Helmonf, La Guiche en d'Herbaut kwamen
binnen geetormd.
I.a Chesnaye is wederom gevat, riep degeleerde
triompheerend uit, en wel op aanwijzing van
graaf de Bernac, althans bij, die die titsl van
graaf gestolen heeft. Ook heeft hij nog een
zijner broeders laten vermoorden, want ze zijn
■et hun drieen.
En nu weet gij nog niet alles Van Helmont,
zei Mare, er is nog een grijsaard bij ook,
O, die ken ik, het is hij, die uw ouders heeft
vsrmoord, Mare. Maar waar is hij 1
In de grotten van Etrehat, waar Geertruida
en Theresia ook zijn, alihans dat hebben wij
vaonacht vernomen en deze man, een van La
ChesDaye's handlangers, heeft het bevestigd.
Ook hebben wij die vrouw gevangen genomen
die zich barones Qntbarina noemt.
Te paard en vlug naar de grotten, riep Van
Helmont.
Giraud hield hem echter tegen. Moeten wii
eerst die luitjes niet laten spreken, opdat wij al
de geheimen kennen. Daarna kunnen wij hau
delen.
I»; wilgen.
liet technisch onderwijs zul allsen gegeven
kuniK 11 worden als theorie.en practijk sa
mengaan. Daarvoor is het vak gewrnscht
dat de leeraren gelegenheid hebben in de
praotijk werkzaam te blijven.
Om r. sulfaten te verkrijgcu dienen de
aankomende leerlingen, alvorens zich aan te
melden, eenige technische handvaardigheid
reeds te hebben opgedaan van het vak,
waarin zij zich bekwamen willen door b. v.
het volgen van eenige leerjaren bij een pa
troon.
Doch, hoe goed alle schoolopleiding moge
worden ingelicht, zij zal door daadwerkelijken
arbeid in de Maatschappij moeten worden
geleuterd en aangevuld. De ervaring in de
practijk van het leren zal steeds de bekro
ning moeten zijn van alle technische ont
wikkeling op school verkregen.
Bij het inzien der beide artikelen van het
betreffende wetsontwerp trof mij de uiteen
zetting in de Memorie van Toelichting wel
ke ik van zoo groot belang acht dal ik deze
hier zal weergeven, overtuigd dat bedoelde
Toelichting anders aan het oog van menig
een, die zich voor het vakonderwijs inte-
rr ff eert, zal ontsnappen.
In ziju vollen omvang is het stuk te
groot daarom ?al ik mij bepalen tot het
geveu van een uittreksel.
Iu artikel 1 vau het ontwerp van Wet
lezen we dat de kosten voor denbo iw, van
onderzoek en van maatregelen noodig ter
voorbereiding van de oprichting van eene
middelbare technische sehool, verhoogd wordt
met een honderd duizend gulden en daardoor
gebracht op een honderd twintig duizend
gulden (f 120,000).
Artikel 2 heeft betrekking op het vr-
hoogen der béerooting van Staaisuitgaven
voor het dienstjaar 1904 als gevolg van
voorschreven verhooging.
Deze artikelen worden als volgt tor gelicht.
Zal de stelling der op te richten centrale
middelbare technische school juist bepaald
zijn, dan dient toegelicht, welke plaats deze
school in het technisch middelbaar onder
wijs, dit technisch middelbaar onderwijs in
het middelbaar, der middelbaar vakonder
wijs, in het gvmeene vakon
derwijs, en dit vakonderwijs in het onder
wijs als algemeen begrip genomen, bezet.
Maar Geertruida en Thereiia dan. Alt La
Chemaye vernaemt dat een zijner tonen is ge
vangen genqmpn, sal hij hun dooden.
Welnu, sprak Mare, dan cal ik met d'Herbaut
en La Guiche naar de grotten gaan, blijf u dan
met Giraud hier.
Spoedig vertrokken de drie moedige ruiters
naar de grotten. Ven Helmont en Giraud bleven
alleen eu souden hunne ondervraging doorzetten.
Die man weet ongetwijfeld minder dan die
rouw, laten we daarom eerst haar nemen, sei
Vnn Helmont.
Ha, gij begrijpt mij, sprak Giraud, ik zal hem
een prop in zijn mond Bteken en dan sal ik die
vrouw hier breugen.
Goed, haal die vrouw maar hier, doch breng
dien man maar hier, ik zal hem wel epns wat
laten inademen.
Giraud haalde nu de vrouw. Zij lag op een
bed uitgestrekt met een prop in de mond. Zij
was het nog, die hij eenmaal hartsiochtelijk
had bemind, doch nu was dis liefde veranderd
in haat.
Van Helmont zag, hoe, toen Giraud haar vast-
>akte, het zweet zijn voorhoofd bedekte. Var.
lelmont raadde wat er iu hem omging.
Vindt gij het te veel de echoone minnares van
een der ionen van La Chesnaye te dragen,
vroeg Van Helmont met spottende stem.
Giraud werd rood van schaamte. Neen, meester
ik ben bereid haar te folteren.
De lezer zal zich nog wel herinneren, dat
Reyr.old zijn vader 's nachts in het bouwvallig
huisje van bet bosch van Beuzeville verlaten
had, roepende
Wacht op mij vader, binnen een uur ben ik
terug. Ik ga naar de grotten.
Meester Eudes was toen alleen gebleven. Stil
sprak hij in zich selven:
Dat is nu de belooniDg die ik krijg na er
mijne ionen van gemaakt te hebben.
Mijne zonen, hernam hij na een oogenblik...
O, indien Reynold eens wist. Maar neen, hij
kan dat niet weten. hij zal het nooit weten.
Dan zei hij weer:
Hij wil Van Helmont dwingen mij te helpen.
Indien hij slaagden dan zou ik ook ver
sekerd sijn in mijn werk te slagen
Van Helmont heeft dea steen der wijsheid
onderwijs, en 2o. hel vakonderwijs.
Vakonderwijs is diensvolgens in zijn
b-eedste opvatting onderwijs, dat niet voor
iedereen dient, maar slechts \oor een be
paalde klasse van personen die voor een be
paalde bestemming in het leven wenschen
te worden opgeleid.
Zonder nadere bepaling valt echter in
volstrekten zin alleen hel gewoon lager
onderwijs hier buiten. Bij dat onderwijs toch
blijft de neiging en beroepskeuze van den
leerling nog bijna geheel buiten spel. Het
gewoon lager onderwijs is voor allen gelijk
welke ook hun neiging of bestemming zij.
Zoodra men daarentegen boven de gewone
volksschool uit gaat, begint de zin en neiging
van den leerling, zijn sociale positie of be
roepskeuze mee te spreken, wordt dienover
eenkomstig tusschen onderwijs voor den
een en onderwijs voor den ander onderschei
den, en ontstaat hierdoor zekere vak-indee
ling met het oog op het toekomstig b°roep.
Een en ander wordt vervolgeus toegelicht
met voorbeelden.
Intusschen treedt de beteekenis van den
naam „vakonderwijs"gelijk die door het
gebruik ten onzent getypeerd is, ook hierdoor
nog geenszins in genoegzaam helder licht.
Dit helderder licht komt eerst op zoo men
onderscheidt tusschen die beroepen, die zich
concent reereu om den mensch, en die andere
die zich richten op de behandeling in den
ruimsten zin van wat de mensch buiten zich
in de natuur vindt, d. i. die opkomen uit
den drang in den mensch, om door toe
passing van zijn kennen en kunnnn, wat in
de natuur aanwezig is, aan zijn belangen
dienstbaar te maken. Het aanwezig zijn
van een natuurkundige faculteit aan de
universiteit weerspreekt dit niet. Richt zich
de theologische faculteit op 'smenschen geloof,
d« juridische op de juiste rechts verhouding
tusschen mensch en mensch, de medische op
's meri8chen lichaam, en de letterkundige op
de kennis van 's menschen bewust leven,
gelijk zich dit in de letterkunde, in de wijs
begeerte en in de geschiedenis uitspreekt,
evenzoo riebt aich de natuurkundige faculteit
op de kennis die de mensch zich van de
natuur he eft te verwerven. Rijst daarentegen
de vraag, hoe de aldus ontwikkelde mensch
zijn aldus verkregen kennis prsctisch zal
toepassen op wat in de natuur buiten hem
ligt, dan, maai ook dan eerst, betreedt men
het speciale gebied van het eigenlijke vak
onderwijs. Al wordt ook toegegeven dat
ook hier geen absolute grens is te trekken,
Auvkrtkntiën 1 7 regels f 0.60 daarboven 8 cent per regel, groote
letters naar plaatsruimte. Advertentiëu Smaal ter plaatsing opgegeven,
worden 2maal berekend. Voor plaatsing van een groet aantal regels eu
advertenties bij abonnement worden speciale zeer voordeelige contracten
gesloten. Reclames 15 cent per regel
nog tot de zeer suirfmierrc
enkele iustituien.
gezien en aangeraakt. Dat beeft hij mij gezegd.
Maar ik moat dat geheim leeren kennen al
moest ik, om mijn doel te bereiken, het middel
van Synerius, het maagdelijk bloed mijner eigen
doehifi- gebruiken.
Ja, mijn dochter, hernam meester Eudos na
eene korte stilte, wat is er van haar geworden.
Bestaat zij nog. Moet ik baar in het diepste van
Azië gaan zopken
De grijsaard stopte vlug heen en weer alsof
hij zeer gejaagd was.
En die drie dwszen, riep hij plotseling stil
staand, die mij nu gaan verlaten, nu dat ik hun
het hardst noodig heb. Vervloekt zijn zij.
Btil l leef hij eenigen tijd in gedachten ver
lonken, toen een licht geritsel hem uit zijn
peinzingen wekte. Richard kwam te voorschijn.
Meester, wij hebben Mercurius heden nacht
aangehouden. De Gouverneur is iDgeiicht ge
worden door Reynold. Humbert is eerst door
hem gedood.
Meester Eudes stampte woedend op den grond.
Die dwazen, die ellendelingen, die gekken, riep
hij woedend. O die Reynold is sterk en ook te
vreezen. Als hij ook met mij eens zal willen
strijden.
Zie Richard, ik geloof dat gij een groote fout
begaan hebt, den dng dat gij die drie kinderen
van de oude Buheemstei gestolen hebt.
Toe, zei R'chard schokschouderend, was er
ooit een gunstiger gelegenheid geweest.
Indien ik nochtans het bloed mijner dochter
hebben moest om mijn werk te voleinden, sprak
meester Eudes zoo stil, dat zijn toehoorder niet
eens die afschuwelijke woorden kon hooren.
Wel was het beter geweest dat wij het meisje
hadden kunnen houden eD dan toch de jongens
maar dat kon nu eenmaal niet, dat weet je wel.
Er moest toch een pasgeboren kind bij de moe
der der drie iongens worden gelegd, en dank
dat je vrouw je zelf juist een dochter schonk,
kon ik dat daar bij dio vrouw leggen en de
joDgens medenemen. Het is me anders een vreem
de geschiedenis geweest, vreemd mag het niet
genoemd worden. Ik zou haar liever een ge
lukkige geschiedenis willen noemen.
Ja, maar dien nacht toen die vrouw is ge
storveu en dat gij daar toen die koraaltak hebt
estolen, hadt gij mijn dochter moeten terug
rangen.
pn erkend dat voor de natuurkundige facul
teit de verleiding niet gering is, otn haar
bemoeiing ook lot de toegepaste wetenschap
uit te I reiden, toch verliest deze faculteit
haar universitaire positie uit het oog, en
verloochent haar hoog karakter, indien ze
dit anders dan ter deinonstreering onder
neemt.
Resultaat is derhalve, dat, hoezeer het be
grip van vakonderwijs, onderscheidene op
vattingen toelaat, en niet zelden in allerlei
opvattingen gebezigd is, bet getypeerde be
grip uitsluitend te verstaan is van zulk
een opliding als strekt, om te bekwamen
voor aangewezen beroepen, die zich, op wat
wijze ook, bezig houden met de toepassing van
menschelijk kennen en kunnen op wat de
mensch buiten zich in de natuur aanwezig
vindt.
De formeele ouderscheiding tusschen
hooger, middelbaar- en lager onderwijn is in
de natuur zelve der zaak gegeven. Zoo
dikwijls meer dan twee iu graad verschillende
en alzoo onderling ongelijke groepen zich
voordoen staat noodzakelijker wijze de eene
groep hooger dan de andere, en staan lus-
schen deze beide een of meer groepen als
middelgroepen in, en het is dit niet weg
te cijferen onderscheid, waaraan ook hier de
splitsing tusschen lager middelbaar en hooger
vakonderwijs haar oorsprong dankt. Ds
voorstelling, alsof deze indeeling voor het
onderwijs eerst door oudergeteekende gemaakt
of eerst hier te lande opgekomen zou zijn,
berust dan ook op dwaling.
De bedenking tegen deze drieledige in
deeling is dan ook niet zoozeer opgekomen
uit de ontkenning, dat in de vakscholen
drieërlei graad te ouderscheiden valt, als veel
meer uit het niet te loochenen feit dat bij
het vakonderwijs deze drieledige indeeling
volstrekt niet overal consequent doorgaat,
en wat meer zegt, dusver, zoomin hier als
elders, in de wettelijke regeling is opgeno
men. Dat dit dusver niet of bijna niet
plaats greep, is te verklaren uit tv.eeërlei
oorzaak.
Ten eerste daaruit, dat, in tegeustelling
met het algemeen ontwikkeld onderwijs, het
vakonderwijs nog niet dan uiterst tchaars
in de wet werd vastgelegd, nog bijna uit
sluitend berust op administratve regelen, en
dat ook waar wettelijke regeling plaats greep,
deze niet liet geheel overzag en beheerschte,
maar zich bepaalde tot de regeling, en dan
regeling van
Maar je weet toch wel dat zij toen nergens
meer was te vindeD. Ik had toen overal rond
gezocht doch zonder resultaat. Maar tusschen
twee haakjes, het begint dag te worden, ik kan dus
hier niet langer meer blijven. Alles is voor uw
vertrsk gereed gemaakt gelijk Reynold hot be
volen heeft. Belieft het u te vertrekken meester,
VertrekkeD, vertrekken, zei meester Eudes en
Reynold zou met de dochter van Van Helmont
hier komen.
Ja, maar je begrijpt toch wel dat ik niet blijf,
mijn kleeren verraden mij immers.
Na, gaat dan zelf ook mede naar de grotten,
dan kunnen we daar nog eenige zaken afhan
delen.
Beiden liepen nu naar de grotten. Toen zij
een hnlf uurtje geloopen hadden, zei Richard
niet verder meer mede te gaan, daar het te
veel de vermoedens zouden opwekken als zij.
hun zagen.
Blijt dan hier op mij wachten, antwoordde
meester Eudes. Als ik binnen een half uur niet
terug ben, moet 'ge maar denken dat ik in do
grotten ben. Dan moet ge naar Fecamp terug
gaan waar ge mijn verdere bevelen moet af
wachten.
Alsnu liep meester Eudes zelf dc rotsen op.
Eenigen tijd had hij doorgeloopen toen hij
plotseling bleef staan. Dan keek hij rond, bukte
zich en luisterde nogmaals aandachtig. Zeker
wetend dat er volk in de omtrek was, kroop
hij behendig achter eon stru'k en keek van
daaruit naar voren. Als de bliksem zoo snel
liep hij dan naar de plaats wuar Richard was
verscholen.
Richard, Richard, vlug, volg ra ij riep hij. Was
ik niet naa<* de grotten gegaan dun zou alles
zijn verloren, want de gouverneur met zijn ge
volg bewaakt de grotten.
Maar wie heeft dan den ingang der grotten
verraden, vroeg Richard.
Weet ik het.
Snel liepen zij vooruit tot zij aan een spleet
bleven staan.
Toen Reynold van zijn vader was weggeloo
peB was hij rechtstreeks naar de grotten gegaan,
waar hij de daar aanwezige argorliers comman
deerde zich voor een nieuw gevecht gerted te
maken.
Hier ontbrak alzoo de communis opinio
die gereed was om in wettelijke vorm te
worden omgezet. Terecht heeft men bij
dien stai:d van zaken zich van een te zeer
binden aan weltelijken regeling onlhouden.
Vrijheid van beweging bleef voorhands voor
bet vakonderwijs onafwijsbare levensbehoefte.
De tweede oorzaak, waaruit met name
ten onzent de bedenking tegen de splitsing
van het vakonderwijs in zijn drie natuurlijke
geledingen opkwam, lag in onze wet op het
middelbaar onderwijs, in verband met die
op het lager en hooger. Ten gevolge vau
de min juiste opvatting alsof het lager on
derwijs de beschaafden, het middelbare de
nijceren, en het hooger de geleerden vormde
is ten onzent alle vakonderwijs in de wet
op het middel naar ouderwijs ondergebracht,
zoowel de hoogst eenvoudige burgerschool
voor ambachtslieden en landbouwers als de
politechnisclie school met hare hooge aspi-
ratiën. Dit standpunt, in»1863 begrijpelijk
kan thans niet meer worden ingenomen.
Het vakonderwijs is aan die enge opvatting ten
eenemaal ontwassen, en verkreeg iu het laatste
vierde der vorige eeuw zulk een uitbreiding,
beteekenis en verdieping, dat het zich niet
langer als aanhangsel van het algemeen
ontwikkelende onderwijs behandelen laat.
Het heeft zich geëmancipeerd en vraagt
erkenning van zijn zelfstandigheid. En het
doet dit inet te meer klem, omdat de ge
heele verandering op economisch gebied in
den boezem van elk volk eu. in de ver
houding tusschen de Tolkeren onderling, de
regeeringen noodzaakt met ernst toe tn
zien, dat nationale achterlijkheid op dit
gebied de nationale toekomst niet in gevaar
brenge. Onthouding is hier ondenkbaar.
Elke nieuwe energie door andere concur
reert r. de natiën ontwikkeld, dwingt, wil men
niet verachteren, tot ernstiger inspanning
van eigen kracht en dit zoowel op het
gebied van den landbouw als van nijver
heid en handel. Wie stil zit, verarmt.
Alleen wie de handen uit de mouw steekt,
kan de concurrentie volhouden. Voor hem
die hierop niet lette, en enkel rekende md
de formeele indeeliug die bij ons in de wet
was vastgelegd, kon niet anders dan deze
verschuiving van de dusver gangbare namen
vreemd klinken. Nu toch weid wat tot bierton
uitsluitend bij het algemeen ontwikkeld
middelbaar onderwijs was ingedeeld, en
daarbij slechts aanhangsel was, op eigen
grondslag gesteld en op dien grondslag
Hijzelf ging de kamers binnen waas de meisjes
zich bevonden. In de voorkamer gekomen
ontdeed hij zich van zijn langen roodeu mantel
en baard en pruik, zoodat hij nu veranderde in
den g/aal de Bernac.
Zoo, in het costuum van graaf de Bernac ge
stoken, liep hij naar de meisjes, die op het
hooren van zijn stappen zich dicht aaneen sloten
eu zochten een laatsten troost in het verlangen
om gelijktijdig te sterven, want zij verlangden
er naar dat God hun uit hun lijdrn zoude komen
halen. -
Theresia herinnerde zich dikwijls de gevan—
neming van den graaf de Bernac ten huize van
den Spaaoschon gezant, en verdiepte zich dan in
gissingen omtrent het lot van don man die het
eerst haar hart had doen branden. Somtijds
huiverde zij bij de gedochte, dat de bandieten
den edelen jonker hadden vermoord.
Toen Theresia den graaf bemerkte, welke zij
hier natunrlijk nooit had ve; wacht, ontsnapte
een luid geschreeuw haar lippen.
Geertruida was als door den doader geslagen
toen zij dezeo jonker zag. Er kwam haar nu
iets voor den geest, iets uit lang vervlogen
dagen.
De graaf snelde, dronken van vreugde, naar
haar, die hij voor altijd verloren had gewaand.
rTheresia, Theresia, mijn teerbeminde, riep hij
uit, zich voor het verbaasde meisje op de
knieën werpend, terwijl hij haar handen greep
cn die inet kussen bedekte. 01 eindelijk dan
vind ik u, mijn geliefde, terug. Ja, nu go ik
u redden en ook u, arm meisje, sprak hij, zich
tot Geertruida wendend, ook u breng ik bij Uw
arme, vader, mijn oud trouwtu vrieDd; Ja, ik
weei wat gij hebt moeten lijden, Uw vadar
hoeft mij dat alles toevertrouwd. Ik weet det
een schelm, die juist op mij gelijkt, die gelijke
nis te baat heeft genomen om U en uw vader
om den tuin te leiden. Die gelijkenis die uwen
mijn ongeluk zijn geweest, zaj vandaag de
oorzaak zijn, dat ik u beiden kar. redden, want
voor u ben ik wel degelijk de graal de Beruac.
maar voor hen die mij daar wachten en hij
wees naar do voorgelegen grotten ben ik de
zoo gevreesde kapitein La Chespnye.-
De meisjes keken hem verbaasd aan, want zij
begrepen er niets Yan
(Wordt vervolgd.)