i
Toegewijd aan Handel, Industrie en Gemeentebelangen.
„De Echo van het Zuiden",
bekendmaking"
KTOON T I E L E N,
Onder valsche vlag.
Open Brief
l9°5.'
Alwie een abon
nement neemt op
tegen 1 Januari 1905,
ontvangt van af heden de
nog verschijnende num
mers GRATIS.
U 1 T G E V E li
Onderzoek naar de geoefendheid van
lotelingen en aspiranten-vrijwil
ligers voor het reservekader.
aan den Heer Eduard Redelé te
Eindhoven,
redacteur van „De Eendracht.
Mijnheer
Ik meen in staat te zijn de waarde der
brochure juist te kunnen bepalen. Wijl zij,
zooals ik zoo juist zeide, gelegen is in de
omstandigheid, dat een katholiek priester
Be schreef, komt het er slechts op te weten,
wie die priester is.
CI!
Courant,
Dit Blad verschijnt Woensdag- en Zaterdagavond.
•Vbonna in e n t s p rij s per 3 maanden f ().~5.
Franco per post door het geheele rijk f 0.90.
Brieven, ingezonden stukken, gelden enz., franco te zenden aan den
Uitgever.
-(o)-
Da Burgemeester van Waalwijk maakt bekend,
dat het onderzoek naar de geoefendheid
a. van lotelingen, die dingen naar het bewijs,
he'zij voor militaire bekwaamheid, hetzij voor
lichamelijke geoefendheid, dan wel beide.
b. van jongelieden, die dingen naar het militair
ge'uigschrift, verel9cht 'ot het aangaan erner ver-
biutenis bij het reservekader, hetzij der Infanterie
of der Vesting-Artillerie, dan wel der Genie, zal
plaats hebben te 's Hertogenbosch op nador bekend
e ranken dag en uur tusschen 1 en 15 Januari
Zij, die tot dit onderzoek wensc'nen toegelaten
te worden moeten zich vóór of uiterlijk op 10 De
cember a. s.ter secretarie dezer gemeente aangeven.
Het onderzoek loopt voor elk der deelnemers
in 1 dag at.
Tot dit onderzoek worden uitsluitend toege
laten
1. Zij, die hebben deelgenomen aan de loting
voor de lichting 1905;
2. de lotelingen der lichting 1904, die, inge
rolge het bepaalde bij de tweede zinsnede van
artikel 99 der Militiewet 1901, in 1905 worden
ingelijfd
3.de reedB ingelijfde lotelingen, in het genot van
uitstel van eerste oefening, die, om in aanmerking
te kunnen komen voor verlenging van uitstel, in
verband met de bepaling van het vijfde lid van
artikel 92 van het Koninklijk Besluit v»n 2 De.
cember 1901 (Staatsblad No. 230), hun bewijs
van voorgeoefendheid wenschen te vernieuwen
4. jongelieden, adspirantvrijwilligers voor
het reservekader der Infanterie, Vesting.Artillerie
of Genie.
De lotelingen, die aan de gestelde eischen vol
doen worden op de eerste plaats ir> aanmerking
genomen voor inlijving der korte oefeningen (4
maanden.)
Waalwijk, 30 November 1904.
De Burgemeest r voornoemd,
K. DE VAN DER SCHUEREN.
Met groote voldoening nemen wij onder
staand hoofdartikel uit Uet Dagblad van
Noord;Brabant over, te meer daar de ver
derfelijke, schandelijke invloed vau den
hierondei gelaakten persoon, ook bier reeds,
en vooral in den laatsten tijd zich onrust
barend deed gevoelen.
Het Dagbl. van N.-B. schrijft dau.
Wat nu volgen gaat, lag ons reeds lang
op 't hart. Maar 'l is er bewaard als een
leed dat men draagt in stilte en niet gaarne
uitzegt in het publiek.
Een valsche profeet is onder ons op
gestaan in het kleed van de uitverkorenen
Gods. Dat is den kleinen een ergernis en
den vijand een wapen. Er is reden om
te spreken nu Men vraagt het ons van
vele zijden. Want weten wil men, wie hij
is, die Dr. van den Brink, welke in zijn
priesterkleed optreedt als voorvechter der
sociaal-democratie. Vooral uit streken
waar dezen Dr. v.-d. Brink minder hekend
is dan hier, hebben onze vrienden grooten
last van het kabaal der socialisten met
den priester-partijgenoot.
Natuurlijk, de socialisten sollen met hem,
gelijk zij h?t gedaan hebben met andere
ongelukkigen. Zij mogen hun gang gaan.
Maar onze plicht is het te zorgen, dat de
onzen niet worden geërgerd, en allerminst
worden verleid door het gezag vau den
priesternaain.
Daarom volge het bewijs dat, Dr. v. d.
Br. en zijn geschriften varen onder valsche
vlag.
Dr. v. d. Brink is gewijd tot r.k. priester
en behaalde zijn doctoraleu graad te Rome.
Wispelturig bleek hij al heel gauw. Dra
had hij drie parochies gehad. Tot hij na
mju
Advertkntibn 1—7 regels f 0.60 daarboven 8 cent per regel, greote
letters naar plaatsruimte. Adverteutiëu Smaal ter plaatsing opgegeven,
worden 2maal berekend. Voor plaatsing van een groot aantal regel* eu
advertenties bij abonnement worden speeiple zeer voordeelige contracten
gesloten. Reclames 15 cent per regel
een rustpoos op een kleine plaats werd
benoemd. (Nispen, Gein. Roosendaal Red.
E. v. h. Z.)
Hier maakte hij zich in korten tijd zoo
onmogelijk, dat hij weg moest. Hik werd
toen overgeplaatst, maakte het echter") zijn
nieuwe standplaats zoo bont, dat Z. D II
hem schorste in zijn bediening en verbood
het H. Misoffer op te dragen. Geconstateerd
was b.v. dat hij onder een H. Mis niet
consacreerde, het breviergebed verzuimde,
zorgeloos doopte, zoo dat door hein gedoopte
kinderen voorwaardelijk moesten worden over-
gedoopt enz.
Volgde een periode van kalmte. Dr. v.
tl. B. leefde ten huize zijner ouders en na
eenigen tijd schoen het, dat hij tot rust was
gekomen. Toenstond Z. D. JT. hem, op
zijn verzoek, het opdragen der H, Mis
wederom toe.
Dr. van den Briuk las nu eiken morgen
de H. Mis weer, ofschoon hij verder geen
dienst deed als geestelijke.
Hoelang hij het vertrouwen van den Bis
schop waardig is geweest, is natuurlijk niet
te zeggen.
Doch zeker is het, dat hij al maanden
en maanden, vóór zijn laatste schorsing,
(Augustus 1904) propaganda maakte voor
het socialisme.
En wel op een uiterst geniepige wijze.
Den werklieden van den r. k. Volksbond
werden geregeld socialistische brochures en
kranten thuisgestuurd de meeste dier ge
schriften waren voorzien van nootjes en
kanttéekeningen, geschreven door de hand
van Dr. van der. Brink.
Dus propageerde hij het socialisme.
En toch droeg hij eiken morgen de H. Mis
nog op.
Dr. van den Brink trad in relatie met
verklaarde socialisten.
Aan dezen schreef hij brieven met erboven
„Geachte partijgenoot" (een dier brieven is
oorzaak geweest, dat hij ten tweede male
werd gesuspendeerd, geschorst.)
Er. terwijl hij dus des avou Is briefjes
schreef aan den „geachten partijgenoot,"
derhalve de meest ondubbelzinnige belijdenis
van socialisme aflegde, ging hij des morgens
naar de St. Antonius-kerk. Laten we niet
verder gaan. Wat tusschen hem en God
is geschied, blijve buiten het praten der
menschen. Maar de uitwendig zichtbare
feiten moeten door ons worden vertoond,
hoe pijnlijk dit ook valle.
Dr. van den Brink was socialist.
Deed echter, alsof hij geloovig priester
was.
Hij propageerde het socialisme, noemde
zich partijgenoot van verklaarde socialisten,
maar alles in het geheim en in het geniep.
Terwijl hij voor het oog der wereld
priester was der Roomsche Kerk, wiens
Opperhoofd ten stelligste verklaard heeft,
dat het socialisme met de katholieke leer
onvercenigbaar is.
Indien hij een man ware geweest, dan
had hij naar zijn Bisschop moeten gaan
om open en ridderlijk zijn zaak voor te
dragen.
Hij vond het beier te varen onder val
sche vlag.
En men heeft hem moeten dwingen zijn
masker af te werpen de bekentenis van
zijn Schuld heeft men hem moeten af
persen.
Eerst toen hem werd voorgelegd een brief
door hem geschreven aan den voorzitter der
Bredasche socialisten, zoo'u brief met //ge
achte partijgenoot" erboven, eerst toen be
leed hij socialist te zijn.
Maar toen was er geen ontkennen meer
aan.
Het is ons onbegrijpelijk, dat liet Volk
in hem begroetende eeu nieuwen mede
strijder, begonnen is het verhaal te doen
van s'mans schorsing na het bekend worden
van dien brief.
Dit is juist zijn grootste schande, dat hij
socialist zijnde, en wetende, dat zijn Over
heid het socialisme met de leer der Kerk
onvereenigbaar acht, het masker bleef dra
gen van een gehoorzaam priester der Kerk.
En de socialisten, die zoo tuk gaan op
het bezit van ridders zonder smet of blaam
behoeven waarachtig niet blij te wezen met
Nu is er van de hauil des heereu van
den Brink een brochure verschenen, en
achter zijn naam leest men R. K. Pries
ter.
Ook deze brochure vaart dus onder val
sche vlag.
Zij richt zich tol het katholieke volk, tot
de katholieke werklieden.
En deze worden door dien titel r. k.
priester misleid.
Misleid m zooverre, dat zij in een r. k.
priester iemand zien, wiens woord in zaken
van ;jeloofs- en zedenleer groote waarde
heeft
Dus moet het indruk op beu maken, dat
een r. k. priester spreekt over socialisme en
katholicisme, alsof tusschen die twee een
broederschap bestaan kan.
AA'at zij niet zien in uien titel van r. k.
priester, is het feit zijner schorsing.
Het feit, dat hij geschorst is juist om het
socialisme.
Dat staat op den omslag niet bijgedrukt.
Met misleidende cursieve letters staat er
alleen de gezaghebbende titel: R. K. pries
ter.
Dr. van den Brink moge dan nog het
eeuwigdurend merkteeken van zijn priester
schap in de ziel dragen, hem is door zijn
wettelijke overheid verboden als priester op
te treden.
Toch doet hij dit.
Als priester verkondigt hij het socialisme.
En hij is geschorst juist omdat hij in het
geheim het socialisme aanhing en verspreidde.
Dus pleegt hij volksmisleiding van de
grofste soort.
en misschien vertrapt worden, onder het
weggaan der teleurgestelde bestormers.
Dan moge Gods barmhartigheid zich
ontfermen.
Tot zoover het hoofdartikel van het Dag
blad van Noord-Brabant, volledigheidshalve
en om dit betreurenswaardig feit voor den
argelooze nog duidelijker te doen zijn, laten
wij hier nog een open brief volgen, opge
nomen in De Noordbrabanter waarin de
schandelijke practijkeu van De Eendracht
c.s. nog duidelijker worden uiteengezet
Nu is hét merkwaardig met hoeveel
graagte de socialistische pers met dezen
afvalligen priester kokelteeit.
Ne spraken reeds van Het Volk en van
audere socialisten hier te lande.
Ook de Duitsche socialisten-pers wierp
zich m.-t wellust op deze wonde der rootn-
sc'he Kerk. En de Vorwcirts is bezig aan de
vertaling van Dr. van den Brinks jongste
geschrift, wat het Duitsche informatie-bureau
der katholieke journalisten reeds aanleiding
heeft gegeven tot het nemen van inlichtin-
gen.
Het jongste geschrift van Dr. van den
Brink vertaalt ïu het Duitsch
Niet om de waarde van het geschrift,
wat erin staat is door socialisten honderd
maal en op betere wijze gezegd.
Maar om den titel des schrijvers, om de
woorden r. k. priester. Daar is het om te
doen. Daarmee wil men het katholieke volk
van Duitschland bedotten. Dat zal wel niet
lukken, want di Duitsche broeders zijn
gewaarschuwd. Maar de toeleg, om onder
valsche vlag contrabande binnen te smokke
len in katholieke havens, is er niet minder
verachtelijk om.
Wie is Dr. van den Brink?
Een socialist was hij van binnen en een
priester van builen, voor hem het masker
werd afgerukt. Een socialist is hij nu van
binnen en van builen, maar hij maakt nog
misbruik vau zijn oude titel. Iemand dus,
die voer en vaart onder valsche vlag.
Neen, het is gten teeken van de kracht
hunner beginselen, dat de socialisten recla
me maken, een internationale reclame
nogwel, met dezeu raan.
AA el is het een bekentenis, dat hun
aanvallen op de rots der Kerk tot nu toe
liehhen getaald. Sinds jaren loopen ze siorm
slaan ze hun nagels op den harden steen,
bijten ze hun tanden erop stomp tever
geefs.
Daar brokkelt een enkel steentje af en
ze wroeten in de luttele opening en rukken
aan de harde omgeving om een bres te
inakeu.
Vergeefsche moeite. En het afgebrokkelde
steentje, nu in bloemen gelegd, zal, als het
van weinige waarde blijkt, worden vergeten
Naar wij vernemen ia deze brochure ook
hier reeds onder den arbeiders-stand gratis ver-
8Pre'd. (Red. E. v. h. Z.)
Wanneer ik naar aanleiding van een
hoogst laakbaar feit door De Eendracht ge
pleegd, een feit, waardoor zij hare lompheid
en brutaliteit ten spits heeft gedreven, tol
U alleen dit publieke schrijven richt, dan
geschiedt dit voornamelijk om drie redenen.
lo. Omdat ik van C alleen de zeker
heid heb, dat Gij behoort tot de z.g. re
dactie van het Socialistisch maandblaadje
De Eendracht.
2o. Omdat u, als 't meest intellectueel
en 't meest ontwikkelde redactielid, den
omvang der verantwooidelijkheid van uw
doen eu laten het best beseft.
3o. Omdat ik mij veroorloof andere
redactie-leden, bijaldien ze er zijn, als zoo
danig te negeeren om de eenvoudige reden,
dat hun elke wetenschappelijke vorming,
waardoor zij in staat zouden zij om als
verantwoordelijk redacteur van een toon
aangevend" blaadje te kunnen optreden,
gewoon-weg ontbreekt.
Het feit, dat tot dit aan U gericht
sehrijven aanleiding gaf, is de verspreiding
eener kleine brochure door De Eendracht,
eene brochure, welke als oneerlijk en be-
driegelijk propagandamiddel sinds een twee
tal weken door De Eendracht wordt aan
gewend.
Deze brochure, blijkbaar eene uitgave
van uw blad, is er geheel en al op aan
gelegd om het argelooze, nog geloofsge-
trouwe arbeidersvolk te bedriegen en te
misleiden. De kracht der brochure als
propagandamiddel voor uwe socialistische en
revolutionnaire actie is gelegeu niet zoozeer
in den inhoud daarvan, dan wel in haar
titelblad. Behalve enkele onware bewerin
gen houdt zij ni<-is nieuws in.
Nieuw echter is het titelblad, dat aldus
luidt: „De groote Vraag" door Dr. J. van
den Brink, R. K. Pr. te Breda.
In dit titelblad schuilt juist de groote
agitatiekracht of liever de propagandistische
waarde der brochure, en is al de schuldige
misleiding eu bedriegerij Der Eendracht
gelegen.
Gij roept daardoor tot het volk „lees
deze brochan; en leer daaruit, dat het so
cialisme niet in strijd met den godsdienst
en de eenige reddende engel is. Want dat
wordt door den schrijver daarin gez gd, en
die schrijver is een katholiek priester.
De schrijver een katholiek priester.
Dat :s het, waarop Gij den nadruk en
klemtoon leggen wilt.
Gij, Mijnheer, die zoo vaak beweerd
hebt, dat wij, katholieke partijgangers, on
eerlijke middelen gebruiken bij de bestrij
ding van het socialisme; Gij, die veront
waardigd opstuift, wanneer men u verwijt
te misleiden; Gij zult me toestaan dat ik
U even het masker licht van het huiche
lend gezicht en u den volke loon in uwe
armzalige werkelijkheid.
Behalve dat dit mij een ware behoefte
is, wordt dit ook nog gceischt door Int
welzijn van het arbeidende volk, dat het
doelwit is van uw treurigen inzet.
In overeenstemming met De Eenhracht
moogt Gij dit noemen laster en eerroof,
zooals Jat in 't jongste nummer geschiedt
wat maal ik er om, hoe de Eendracht-
redactie een noodzakelijk verweer onzerzijds
qualificeert En Gij zelf moogt //voor mijn
(vermeeuden) laster u te hoog gevoelen om
door diens modder te kunnen worden be
spat,// zooals het in 't zelfde Eendracht-
nuinmer heet, de hoogte waarop Gij tegen
over ons waant te staan, is niet te meten
bij de diepte der verachting, welke ieder
eeriijk mensch gevoelen moet voor uwe
nietswaardige taktiek.
Kome ik echter terug op de bewuste
brochure.
't Is duidelijk, dat al hare agitatiekracht
moet liggen in de omstandigheid, dat zij
geschreven is floor een katholiek priester.
Gij zult mij echter moeten toegeven,
Mijnheer dat ik, wanneer ik de waarde
dier omstandigheid tot hare juiste proportie
zal hebben teruggebracht, tevens zal Ilebben
aangegeven den omvang van het schuldig
bedrog van een troep geweteulooze mannen,
die wijl zij den moed hunuer opinie
missen en het geringste daglicht schuwen
zich verschuilen achter het masker der
anonymiteit en zich hteten Redactie der
Eendracht.
AA'anneer ik de waarde dier omstandigheid
tot nul kun reduceeren, dan zal voor het
denkend gedeelte van het volk de brochure
al hare propagandistische kracht verloren
"hebben en zult Gij daar staan niet alleen
als eeu volksmisleider, maar ook als een
verrader der katholieke zaak, welke Gij
door uw kindschap der Roomsche Kerk,
geroepen zijt te verdedigen.
Zoodra ik de brochure gezien en gelezen
had, heb ik bij een alleszins bevoegd per
soon te Breda informaties ingewonnen over
den schrijver der brochure, Dr. J. van den
Brink. Het antwoord, dat ik ontving, laat
ik hieronder volgen, 't Doet werkelijk pijn
zulk een een antwoord te moeten plaatsen,
uiaar het komt mij voor, dat 't beter is,
dat deze ongelukkige priester d6 schande
draagt van zijn schuldig gedrag dan dat
één wijfelaar door diens geschrijf voor het
Socialisme gewonnen wordt.
Ziehier het antwoord
//Helaas, Dr. J. van den Brink, eens
mijn beste vriend, is een ongelukkig pries
ter geworden, die niet alleen tot de socia
listische partij is overgegaan, maar ook,
naar 't schijnt, zijne Moederkerk den rug
heeft toegekeerd.
Om beide redenen is hij thans door zijn
Bisschop gesuspendeerd. Dc ongelukkige
dreigt geheel ongeloovig te worden, begint
reeds ketterijen uit te braken, bezoekt noch
kerk noc kluis en schrijft zeer lage brie
ven aan zijn Bisschop.
Hoogmoed heeft ook hem tot val ge
bracht. Zijne ouders zijn niet bemiddeld
eu daar hij zelf niet heeft om er van te
leven, wordt hij door de socialistische partij
onderhouden. Kon hij nog maar bidden,
maar helaas, reeds jaren heeft hij dit niet
meer gedaan".
Mijnheer Redelé, op twee feiteu in het
geciteerde antwoord vermeld, wensch ik
vooral uwe aandacht te vestigen, lo. Dat
Dr. J. v. d. Brink, alhoewel hij zijn karak
ter van katholiek priester niet verliezen
kan, niet meer katholiek is; 2o. dat hy
werd onderhouden door de socialistische
partij.
Zie, tot dezeu ongelukkig verdwaalde,
van wien te verwachten viel, dat hij zijne
Kerkelijk Overheid op alle mogelijke wijze
zou pogen te grieven, is de sociaaldemocra
tie gekomen, en wijzend op de schatten,
welke zij droeg in hare handen, heeft zij
hem gezegd: //wee9 mij ter wille en ik zal
u toonen, dal het socialisme ook voor on
gelukkige priesters de redding brengt."
En vanaf het ODgenblik, dat hij heeft
toegestemd is hij om des broodes wille met
handen en voeten gebonden aan de Sociaal-
democratie, wier willoos eu machteloos
werktuig hij is geworden.
En wat de zaak betreft, welke ons hier