ummer ^oiidatr '25 Februari i9 29R Jaargang. Toegewijd aan Handel, Industrie en Gemeentebelangen. waarin opgenoiaeii DE N00HDBHABANTSCHE POST. t weede Blad. AITOON TIELES, MOZART. EEN KERKBOEK Dit Blad verschijnt Woensdag- en Zaterdagavond. Abonnementsprijs per 3 maanden f0."5. Franco per post door het geheele rijk f 0.90. Brieveningezonden stukken gelden enz., franco te zenden Uitgever. den TJ I T G ever: WAALWIJK. Telefoonnummer 38. Advkrtbntibn 17 regels f 0.60 daarboven 8 cent per regel, groote letters naar plaatsruimte. Adverteutiën Smaal ter plaatsing opgegeven, worden 2maal berekend. Voor plaatsing van een groet aantal regels en advertenties bij abonnement worden speciple zeer voordeelige contracten gesloten. Reclames 15 cent per regel WAALWIJK. VOLKSMATINÉE te geven door de liedertafcl „Oefening en Vermaak* op Zondag 25 Februari 1906, op Musis Sacrum. Aanvang 12 uur precies. Biergalop Paiscben. Jeruzalem Adam. door den heer Jos. Wilmout. Opwaarts Hol. In diesem heiligen Halle Mozarl. door den heer A. v. d. Ven. Schwcigen der Nacht Kreutzer. .net Buitou Solo door den heer A. Groenen. T. A. V. B N. U. zaal Mums Struin. Grand Soirée Amusante op Zondag 25 Febr. door le Klasse Altisten, onder leiding en medewerking van het beroemde u Duo Faveur* Aanvang 71/* uur. (Zie. piogramina'».) EERSTE UITVOERING te geven dooi de Toon er 1 v e reeni izi ng „Onxe vrije uren*, op Zondag 25 Februari 1906, in de zaal bij den Heer John. Fransen. Met. mede werking van eenige muzikanten van de Har monie 1'Espérance, onder leiding van den heer W. van Wijck. Aanvang 7 uur precies. (Zie programma's) BESOIJEN. WINTEK-UITVOERING van de ge mengde £iugverce»iging „Vooruitgang zij ons Doel* «au Waalwijk en Besoijen, oj> Maandag 26 Februari 1906, in de zaal van den heer D. van der Zaken, met welwilleude medewerking van den heer J. Wilmont, be kroond karakterkomiek. Aanvang 71/s uur precies. (Zie programma's.) SPRANG. UITVOERING te geve-i door de Ciir. Zangvereeniging „De Harpe Zions* op Maan dag 26 Februari 1906, in het gebouw der Gereformeerde. Keik aldaar. Aanvang 6*/s uur precies. (Zie programma's DEUNEN. Congregatie, der Jongelingen te Druuen. GROOTE UITVOERING op Maandag 26 en Diusdag 27 Februari 1906, des avonds ten 6Vs uur. (Zie programma's.) BOLOGNA. Mozart's Examen. Wat baron von Grimm voor de Mo- zarts te Parijs was geweest, werd graaf Pallavicini voor hen te Bologna Hij nam hen in zijne villa op en wilde Leopold niet laten vertrekken, voor zijn been zoo goed als geheel genezen was. In de kerk of de concertzaal stonden voor den kapelmeester steeds twee zachte leunstoelen gereed, lederen dag maakte het grafelijk gezin met de gasten een rijtoer in de omstreken der stadde graaf reed dan gewoonlijk met Leopold, de gravin met Wolfgang in een afzon derlijk rijtuig. Wolfgang werkte zeer hard in de woning van zijn hoogen beschermer; >zijne vingers* zoo schreef hij aan Nannerle deden hem vaak zeer van het nootjes zetten* hij componeerde er verschillende Italiaan- sche symphonieën, een aantal zangstuk ken, een motet enz.bovendien woonde hij geregeld de prachtige uitvoeringen in de groote kerk bij. Te Bologna ont ving hij het libretto van de voor den schouwburg in Milaan bestemde opera. Het droeg tot titel >Mithridate, re di Ponte,* en was een pennevrucht van den Turijnschen dichter V. A. Cigna-Santi. Daar de opéra, volgens contract, met Kerstmis opgevoerd moest worden, viel er met de compositie geen tijd meer te verliezen. Hoe overladen echter met werkzaamheden, vond de jonge kunste naar toch nog gelegenheid met Pater Martini verscheidene avonden te musi- ceeren en de geschiedenis der toonkunst, vanaf de vroegste tijden tot op den dag van heden, nauwkeurig met hem te be handelen. Deze musicale soirées waren voor Mozart van zeer groote waarde, wijl hij daardoor een grondige kennis kreeg van den ontwikkelingsgang der toonkunst bij de verschillende volkeren, door alle tijdperken heen. Reeds meermalen was Mozart voor de wereldberoemde Philharmonische academie van Bologna opgetreden, en vuriger dan ooit verlangde hij, vóór zijn vertrek, als lid dier Vereeniging opge nomen te worden Om echter dat ver langen in vervulling te zien gaan, was het noodig proeven van bekwaamheid af te leggen. Deze bestonden in het arrangeeren voor vier stemmen van eene Antienne uit het Romeinsch Antipho- narium, wat lang geen gemakkelijke taak was, aangezien verscheidene mees ters met deze proef schipbreuk geleden hadden. Zoo zien wij dan in onze verbeelding vader en zoon, deftig uitgedost, in den namiddag van den 9 October 1770, hunne schreden richten naar het gebouw waar het illustre gezelschap zijn bijeen komsten houdt. Op klokslag vier uur treden zij de academiezaal binnen, waar kapelmeesters, componisten en censors, allen leden der academie, in plechtige zitting vergaderd zijn. Na verschillende plichtplegingen, zet de Voorzitter, Pe- tronius Lanzi, het doel der buitenge wone vergadering uiteen, cn overhan digt den jongen meester het Antienne Quaerite primum regnum Dei et ju- stitiam ejus, et haec omnia adjicientur vobis, alleluiadat door dezen in stren gen fuga-stijl vierstemmig gearrangeerd zal worden en waarvoor hij drie uren tijd mag nemen. Twee censors brengen den candidaat in een aangrenzend ver trek, waarvan zij vervolgens de deuren zorgvuldig sluiten. De vader krijgt toe stemming zich inmiddels te vermeien in de bibliotheek van genoemde corporatie. Nauwelijks is een half uur verloopen, of er wordt tegen de deur geklopt, die de censors zich haasten te ontsluiten. Wolfgang treedt binnen, overhandigt den Voorzitter het werk en treedt op nieuw in de zaal om af te wachten, hoe over zijn proef beslist zal worden. Spra keloos van verbazing buigen allen zich over het papier. Zij weten niet wat meer te bewonderen, de meesterlijke constructie, de geniale opvatting of den verbazenden spoed, waarmede de opgave ingeleverd is.(*) Gestemd behoeft hier niet te worden, immers, de uitslag is overbluffend, het menschelijk begrip te boven gaande. Mozart wordt geroepen bescheiden als altijd, ja zelfs wat schuch ter, treedt hij de zaal binnen, om onder een donderend applaus geluk gewen*cht te worden, met zijne benoeming tot lid der Philharmonische academie. Den volgenden morgen werd hem het brevet gesteld in de meest vleiende bewoor dingen thuis gebracht. Pater Martini, die oogenblikkelijk van het gebeurde in kennis was gesteld, zond het nieuwe lid een allerhartelijksten, men zou haast zeggen eerbiedigen, schriftelyken geluk- wensch. Thans werd het tijd de beroemde stad en de gastvrije grafelijke familie Palla- vicine, bij welke vader en zoon ruim twee maanden schier vorsteDk onthaald waren, te verlaten. Over Parma reisden zij naar Milaan, waar zij den 18 October aankwamen. MILAAN. Het scheen, of de afgunst, nijd en tegenwerking, die Mozart met zijne eerste opera te Weenen te verduren had gehad, ook hier weder den draken kop zouden opsteken, om, kon het we zen het tweede groote werk van den door God zoo rijk begenadigden kun stenaar te bezwadderen of te ver schroeien. De prima-donna, A Bernasconi, stuur de men verkeerde aria's om haar van de muziek afkeerig te maken. Dit be drog kwam gelukkig spoedig uit, en toen de gevierde cantatrice een paar dagen later de authentieke soli ontving, was zij er zoo mee ingenomen, dat alle ver dere vijandelijke pogingen voortaan bij haar oogenblikkelijk schipbreuk leden. De critici veroordeelden'het werk reeds bij voorbaat, door stijf en strak vol te houden, dat geen enkele Duitscher in staat was een behoorlijke Italiaansche opera te componeeren, en allerminst dus een veertienjarige knaap, wiens verdiensten overal ta hoog waren op geschroefd. Deze lasterstemmen zwegen echter reeds na de eerste generale re petitie. Niettemin werd in stilte en op de sluwste wijze, zoo ijverig mogelijk tegen het nieuwe werk geageerd. Geen wonder, dat de kapelmeester, die van alle tegenwerkingen op de hoogte ge bracht werd, in zijn brief van 1 5 De cember 1770 aan zijne vrouw en doch ter verzoekt eens goed en vuiig te bidden, opdat de eerste opvoering der opera zou mogen slagen. Zeker heeft de Algoede het gebed der achtergeble venen te Salzburg verhoord, want Mi- thridate ging op tweeden Kerstdag met enthousiastischen bijval ten tooneele. De schouwburg was tot in den nok ge vuld verschillende aria's werden gebis seerd en tegen de gewoonte in, was het geroep van >Evviva il maestro I evviva il maestrino zoo overweldigend, dat Mozart, die, naar het gebruik dier dagen, aan het klavier zijne opera dirigeerde, verscheidene malen moest opstaan, om door een buiging het opgetogen publiek te bedanken en den storm van toejui chingen te doen bedaren. Nog twintig malen, werd de opera telkens voor een volle zaal ten gehoore gebracht, en zoo groot was de roep, die er zelfs ver over de grenzen van uitging, dat men bij den copieïst de partituur kwam vragen voor het Hof van Lissabon Overal, waar de meester zich vertoon de, werd hij door het publiek toege juicht, en geheele scharen trokken op om het »wonderwerk der natuur* ->De Zwaan van Salzburgten minste eens te zien. En toch, ondanks al den lof, dien men hem toezwaaide, bleef hij even eenvoudig en kinderlijk als vroeger nooit drong hij zich op den voorgrond, of speelde zonder vergunning van den beminden papa, die al zijne handelingen bestuurde. Nadat Mozart ook door de Philhar- manische academie van Verona tot eerelid was benoemd en hij bij graaf Firminiani op een bijeenkomst in be sloten kring, op het eerste gezicht nog een zeer mooi concert gespeeld had, vertrok hij met zijn vader, einde Januari 1771, over Turijn, waar zij verschillende opera-voorstellingen bijwoonden, naar Venetië. VENETIË, enz. De voornaamste families der Lagune stad stelden het op hoogen prijs den meester in hunne paleizen te mogen ontvangen zij overlaadden hem met eerbewijzen en stelden hunne prachtige gondels ter zijner beschikking. Behalve op enkele openbare uitvoeringen speelde hij o.a- ook bij den ambassadeur van Oostenrijk en graaf Maffettie. van welke hooge autoriteiten, hij, behalve het ho norarium nog verscheidene kostbare geschenken ontving. Met weemoed verlieten zij «Venitia labella». In Padua improviseerde Wolfgang voor den ka pelmeester, organist en komponist, P. Valotti, alsmede bij maestro Ferrandi, den schepper van een terecht beroemd Stabat Mater. Einde Maart konden zij eindelijk na een lange afwezigheid de van blijdschap schreiende moeder en dochter weer aan het hart drukken cn de genoegens van den huiselijken haard smaken. Niet lang echter duurde het verblijf te Salzburg, want reeds in de maand Augustus vertrok Mozart met zijn vader opnieuw naar Milaan, om er de dramatische cantate «Ascanio en Alba», te componeeren die den 15 October, den trouwdag van den Aarts hertog Ferdinand, zou worden uitge voerd. Eerst einde Augustus was het gedicht gereed, doch dank zijne voortdurende inspiratie, had hij het geheele werk in veertien dagen kant en klaar en kon hij vervolgens zijne krachten besteden aan de balletmuziek, die te gelijk met de cantate zou worden gespeeld. Door onvoorziene omstandigheden kon de uitvoering niet op den bepaalden dag plaats hebben wel echter werd dien dag de uitsluitend voor deze gelegen- heid vervaardigde ieestopera van den beroemden Hasse gegeven. Twee dagen later kwam Mozarts werk aan de beurt. Geen plaatsje in den schouwburg was onbezetook Hasse bevond zich onder de toehoorders. Het succes was over weldigend, zoodat de vader geen leu gens verzon, toen hij aan zijn echtge- noote schreef «Den 17 October is de serenade ein- c delijk opgevoerd. Zij is zoodanig be vallen, dat zij thans voor de tweede maal gegeven wordt. Iedereen wenscht «ons geluk en overal vraagt men om «afschriften. De opera van Hasse is «volkomen overtroffen. Het spijt mij «dit te moeten zeggen, doch het is de «waarheid.» De grooten Hasse die den knaap meermalen bewonderd en zijne verdiens ten naar waarde geschat had, was echter volstrekt niet afgunstig op zijn zooveel jongeren genialen collega 'Ioen hij de prachtige muziek hoorde was hij zóó verrukt, dat hij prophétisch uitriep Deze knaap zal ons allen doen vergeten Ook de aartshertog en de Aartshertogin betuigden hunne bijzondere ingenomen heid met de compositie, en schonken den meester, boven zijn honorarium een prachtig gouden met diamanten ingelegd horloge. In December eerst kwamen zij te Salzburg terug. Groote verande ringen, die ook op hel lot van Mozart hun invloed zouden uitoefenen, grepen hier weldra plaats. Den 14 Maart 1771 werd tot aartsbisschop gekozen prins Jerome de Colloredo, welk feit met groote feesten gevierd zou worden Mozart werd belast met de compositie eener drama tische serenade: «II sogno di Scipione» welke op den dag der plechtige wijding, aan het Aartsbisschoppelijke Hof zou worden uitgevoerd. In October van 1772 zijn vader en zoon voor de derde maal in Milaan. Het geldt thans de opera Lucio Silla. die Mozart zich ver bonden heeft te componeeren en waar voor in tijdi goede solisten moeten ge- engageerd worden. Den 26 December kwam zij voor de eerste maal onder niet zeer gelukkige omstandigheden ten tooneele. De Aartshertog, die bezig was met het schrijven van nieuwjaars brieven, bestemd voor den Keizer en de Keizerin van Oostenrijk, liet bijna drie uren op zich wachten De overvolle parterre werd ongeduldig en begon ru moer te maken, terwijl de muzikanten van het orkest luide hunne afkeuring over het ongemotiveerd lange wegblijven van den Aartshertog uitspraken. Op en achter het tooneel ging het al niet veel beter. Daar gaf de in alle haast geengageerde, nog niet zeer rolvaste tenor in zijn drift een oorvijg aan de prima donna, wat haar den heelen avond zenuwachtig maakte Eindelijk traden de hooge gasten binnen, de orkest leden zetten de ouverture in en weldra rees het scherm. Het duurde geruimen tijd eer het ontstemd publiek tot toe juichingen gezind bleek, doch ten laatste brak het applaus los. De ware geest drift bleef echter, en dit zal niemand verwonderen, den heelen avond afwezig. Deze kwam eerst de volgende dagen. Bij de zevende voorstelling was de ge heele schouwburg uitverkocht en de bewondering van het publiek algemeen. Graaf Castelbarco schonk den compo nist als een blijk zijner hooge tevreden heid een prachtig gouden horloge met dito keten. Bijna dertig malen werd Lucio Silla opgevoerd. Het publiek vond ze mooier dan Mithredate en hierin oordeelde het met kennis van zaken De melodien toch zijn fraaier en inniger dan in zijne eerste opera, terwijl de stemvoering in de koren minder stijf is, minder aan eene moeielijke toepassing van de regels der harmonieleer doet denken. In de lente van 1773 keerden vader en zoon naar Salzburg terug. Helaas 1 hier moest de groote kunstenaar gedurig ondervin den, dat niemand propheet is in zijn eigen land, en begiijpende, dat in Salzburg niet gauw een goede, hem passende betrekking te vinden zou zijn vertrok hij, na met moeite van den Aartsbis schop verlof gekregen, te hebben maar weer met zijn vader, die hem steeds als een Mentor begeleidde, naar het wufte Weenen. Voor de aardigheid heb ik eens getracht deze fuga zoo snel mogelijk af te schrijven. Ik deed er ongeveer 50 minuten over. Hieruit laat zich af leiden, hoe snel Mozart zijne gedachten wist te formuleeren en nootjes kon zet ten. A. C. v. d. H. >Zij is dood »Ja, mevrouw,4 antwoordde de kleine, in 't zwart gekleede heer. »En haar testament?* »Zal hier dadelijk door den notaris geopend worden.* Zullen wij erven >Ik meen, dat wij zeer geldige aan spraken hebben.* Wie is die slechtgekleede vrouw, die daar binnen komt »0, zei de aangesprokene lachend, »voor haar zal niet veel in het testa ment staan; het is de zuster van de overledene. »Hoe I is dat Anna, die voor eenige jaren met zoo'n armen man getrouwd is »Ja, dat is zij.« Op dit oogenblik trad Anna naar voren. Zij zag zeer bleek, tranen ston den in haar oogen toen zij plaats nam in de kamer waar de familie van de overledene verzameld zat. Wat wilt u hier, vroeg mevrouw Verhagen. Mevrouw,* antwoordde de arme vrouw ootmoedig, >ik wil geen deel hebben aan de erfenis, welke mij niet toebehoort, ik kom alleen om den no taris mijner lieve zuster, den heer Ver bist te spreken en hem te vragen, of mijn zuster in haar laaste uren nog boos op mij is geweest, of dat zij mij ver giffenis geschouken heeft.* Notaris Verbist, een eerbiedwaardig man, trad nu tusschenbeide Mevrouw, maakt die arme Anna geen verwijten, ik heb haar verzocht hier te komen.* Het testament werd geopend, en door den notaris voorgelezen. >Ik Marie van Gelderen, nu verpleegd De Echo van het Zuiden, Waalwijksdif fis Langstraatsclie Courant i I PROGRAMMA "OMDlXKr.-O*'- f i A

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1906 | | pagina 5