Nummer 14 Zondag 14 Februari 1909 32®. Jaargang, f Toegewijd aan Handel, Industrie en Gemeentebelangen. Eerste Blad. mjjJw AN TO ON TIELEN, Dit nummer bestaat uit DRIE Bladen - is m® w I HET GEHEIM VODDENRAPER FEUILLETON. itge vkr: WAALWIJ K. Telefoonnummer 38. 6 VERSLAG omtrent de inrichting der vakscholen voor de leerlooierij ie Luik en te Freiberg in Saksen, naar aanleiding van een bezoek aan deze instellingen. RAOUL DE NAVERY. Courant, Dit Bind verse! ijnt Woensdag- en Zaterdagavond. Abonnementsprijs per 8 maanden f0."5. Franco per post door het geheele rijk f0.90. Brieven, ingezonden stukken, gelden enz., franco te zenden aan den Uitgever. Advkrtentiën 17 regels f 0.60 daarboven 8 cent per regel, groote letters naar plaatsruimte. Advertentiën Smaal ter plaatsing opgegeven, worden 2maal berekend. Voor plaatsing van een groot aantal regels üd advertenties bij abonnement worden speciale zeer voordeelige contracten gesloten. Reclames 15 cent per regel IP? .•jg fi fl J komt L' halverwege tegemoet, g doet al bet werk in de helft van den lijd en voor de helft d.r kosten, die U aan groene zeep zou uitgeven. .Sunlight maakt, dat Uw goed niet lijdt, Uw handen niet ruw worden en Uw leven geen slavernij is. Devoistrektczuiverheid van Sunligiit maakt haar alleen ge schikt voor het wasschen van kostbaar linnen en fijne kant. In de op 27 Mei 1907 gehouden ver gadering van de Commissie voor de oprichting van een vakschool voor het schoenmakers- en leerlooiersbedrijf te Waalwijk, werd besloten verschillende inrichtingen voor vakonderwijs te be zoeken, teneinde zich op de hoogte te Van „DE EOHO VAN HET ZUIDEN". VAN DEN NAAR HKT FrAN8CH VAN 71. Eene kinderzial is niet bestand tegen de droefheid, en bewaarde hij daarom het stil zwijgen, dan zegen ik nog zijne nagedachtenis voor de liefdevolle zorgvuldigheid, waarmede bij mij steeds in die zoete hoop liet. «Zooals ik zeide, leerde ik van Aubin wat hij wist; de pastoor en de vrederechter deden het overige, of beter gezegd, beiden ontsluierden mij het groote geheim om te leeren. Ik volgde eene bijzondere methode, en oefende mij zoowel in het boek der natuur als in de schriften der menschenik zocht de waarheid in het uitspansel des hemels en in de bloemen des velds ik vond God in zijne'werken en aanbad Hem in zijne verborgenheden ernstig als een jong, beproefd kind, vurig als een weetgierige knaap, vroeg ik mijzelven af wat mijne roeping was, indien ik ten minste eene roeping had. «Velen verbeelden zich tot iets geroepen te zijn, zonder dat zij er eene voldoende reden voor kunnen aangeven. Wat er van mij worden moest, was mij ook niet r«cht duidelijk maar iD mijne herinneringen meende ik steeds het beeld te zien van eene» man, die mij achter de traliën eener gevangenis de armen toestak. «Naarmate 'k opgroeide en mij rekenschap trachtte te ge*ven van de oorzaken en de ge volgen, hield ik' mij meer overtuigd, dat mijn vader volgens de letter der wet misschien strafbaar was ^eweest, maar dat hij in werke- stellen van die bestaande inrichtingen en om door de opgedane ervaring en verkregen gegevens de juiste en noodige voorstellen te kuni en doen, om tot op richting van een vakschool voor het leerlooiersbedrijf te Waalwijk te kunnen geraken. Door de Commissie werden de heeren J. van Dooren, Ger. van Loon en Th. de Surmont de Bas Smeele aangewezen om de vakinrichting te Luik te bezoeken en voor de vakschool te Freiberg in Saksen, de heeren H. Wiesman, H. G. van Everdingen en Th. de Surmont de Bas Smeele Ger. van Loon en A Jansen. Op den 27en Juni 1907 is door de daartoe aangewezen heeren de reis naar Luik e« op den 6en Juli 1907 de reis naar Freiberg ondernomen. De Vakschool voor het leerlooiers- bedrijf te Luik. De school is opgericht in 1898. Toen werd met de leden van de »Bourse aux Cuirs de Liege» eene vereeniging ge vormd voor het vakonderwijs in het leerlooiersbedrijf. Het initiatief tol stichting eener vak school is uitgegaan van den heer E Schweitzer die op technische voorlichting van de leerlooierij aandrong. O.a. werd erop gewezen, dat de looier tegenwoordig vele nieuwe producten, looimiddelen en zuren moet gebruiken, waarvan hij de aanwending en juiste waarde niet kent en niet in de gelegen heid is zich te wenden tot personen die hem daaromtrent vertrouwbare inlich tingen kunnen verschaffen. Men constateerde, dat het personeel op de werkplaatsen zich niet genoeg rekenschap kon geven van het doel en het gewicht van het werk, zoodat de behoefte bleek om goede werklieden te vormen. Dit initiatief werd van verschillende zijden krachtig ondersteunddaarbij werd de meening geuit, dat het slechts jammer was, dat men er niet eerder toe was overgegaan. Om tot het doel te geraken, werd de steun gevraagd van Staat, Provincie en Gemeente, die bereid gevonden werden geldelijken steun te verleenen. De geld middelen waren echter niet toei eikend om een complete looierschool te stichten lijkheid het slachtoffer was eener vergissing. Want dat hy onschuldig was, werd geen oogen- blik door mij in twijfel getrokken de uit drukkingen, waarvan mijne moeder zich meer dan eens bediende, de woorden van «marte laar, slachtoffer*bevestigdeu mij in die over tuiging. Mijn vader was derhalve eon ou schuldig veroordeelde, wiens naam geschand vlekt was, en die als een misdadiger wellicht in de boeien zachtte. Bij de gedachte aau die veroordeeling en aan het lijden van twee wezens, die mij dierbaar en, volgens mijne overtuiging, toonbeelden van deugd waren, begreep ik, dat er voor mij een schooue rol te vervullen zou zijn. «Wie weet, zegde ik in mijne ernstige mijmeringen, of mijn vader wel verdedigd is geworden doo.' eenen man van diepe over tuiging, en toegerust met die onweerstaanbare overredingskracht en bespraaktheid, als het gewicht der zaak eischte? Bij gemis aan eene welsprekende verdediging is hij waarschijnlijk veroordeeld geworden. Die veroordeehrg had onzen ondergang, het vertrek mijner moeder, haren dood tengevolge Dat wekte in mij het verlangen op om advokaat te worden en mil aan de studie der rechten te wijden. Ik las pleidooien, bestudeerde rechts-kwestiën, in één woord, ik wenschte advokaat te worden, den steun van mijn woord te geven aan arme lieden, de eer en de have te redden van eene treurende familie, de beschermer te worden der weduwe, van den vader en de wees. Dat was eene schoone gedachte zei Vernac aangedaan. Misschien had ik gelijkmaar van den anderen kant kon ik het niet van mij verkrij gen, mijn vurig verlangen kenbaar te maken aan den waardigan man, die mij opgevoed had. Ondankbaarheid tegenover hem zon mij eene onvergeeflijke misdaad toegeschenen hebben Op zijn sterfbed gaf hij mij echter eenen zegen en voegde mij toe «Maximiliaan, ga naar Parijs, word advo kaat, dat is uwe roaping Moge God u zo^e nen voor de vreugde, die gij aan Coruelis Auhin in zijne laatste levensjaren verschaft hebt, «Hij stierf, en vermaakte my zijne kleine bezitting. Ik vertrok naar Paryg en kwam de zooals die te Freiberg in Saksen bestaat, zoodat men zich moest bepalen tot het geven van zuiver theoretisch onderwijs, zonder het geleerde in een proeflooierij te kunnen in praktijk brengen en met nieuwe schorsen en looimiddelen regel matig proeven te kunnen nemen. Bij de oprichting had men met moei lijkheden te kampen, zooals het vinden van geschikte leerkrachten, terwijl ook van de zijde der leerlooiers niet onver deelde medewerking werd ondervonden. Successievelijk echter losten zich de ver schillende bezwaren op. De looierij be gon het nut der school meer en meer in te zien en nu wordt de behoefte ge voeld de school op meer uitgebreiden voet in te richten. Door het gemis der noodige financiën echter, moet dit tot heden achterwege blijven. Aan de vakschool is tevens verbonden, een technisch bureau voor onderzoek van alle versche en gebruikte looimate- rialen en in de looierij benoodigde grond stoffen. Deze onderzoekingen werden ten be hoeve van de looierij tegen een gemid delde vergoeding van 10 francs per analyse uitgevoerd het getal derzelven nam gestadig toe. De school wordt bestuurd door eene Commissie van administratie, waarin zitting hebben een afgevaardigde van de Gemeente, een van de Provincie: de voorzitter, secretaris en penningmeester van de bourse aux cuirs de Liège en 6 lederfabrikanten. De Gemeente heeft drie lokalen in een harer gebouwen ten gebruike voor de looierschool afgestaan. Het eerste wordt gebruikt voor het houden van voordrachten, het tweede is als chemisch labatoriun? ingericht, het derde dient voor bewaarplaats van weeg toestellen en wordt tevens als bibliotheek gebruikt. Inleiding van het leerpan. De cursus omvat twee studiejaren. Onderwijs wordt gegeven, Woensdag van 4Vs tot 61/9 uur en van 8 tot 97s uur en Donderdags van 4Vs tot óV9 uur Daarentegen vinden de leerlingen dage- liiks gelegenheid van 2 tot 7 uur om in het labatorium te werken. Ieder drie maanden vindt een monde ling examen plaats voor het einaexa- belofte na, die ik bij mijzelven gedaan had ik werkte, ik leerde vlug, en zoodia de bij stand van mijn woord de ongelukkigen van dienst kon ziju, bood ik hun dien aan. Gij ziet wat ik ben, eun arm kind, in bet holle van dwn nacht op eenen WHg verdwaald, een wees, wiens vader misschien in de galeien gestorven is, en wiens moeder eenzaam en verlaten hore ziel aau God teruggaf. Edelmotdig meusch riep Gabriël Ver nac uit. Ik h«b veel guleden, veel gestreden, hernam de advokaat; ik heb eene levendige verbeeldingskracht moeten breidelen, mijne hartstochten moeten bestrijden. Ik leef in «ene volkomen afzondering, behoudens eenige uitmuntende vrienden zooals gij, en eenige kliënten, die mij hunne belangstelling toonen. Voor het overige is mijn leven als eene woe- stnnij. en miju hart g-sloten. Bij deze wcordeu drong een zonnestraal door de opening vau eene gordijn en ver lichtte het portret van Nerval. Vernac zag zijnen vriend blozen. Na nog e nigen tijd vertrouwelijk met el kaar getprok- iR te hebben, stond Maximiliaan op, nam nogmaals het tafereel in de hand, dat de treurige geschiedenis te Bruyauts voorstelde, en bezag het met door tranen bevochtigde oogen. Moeder, mijne moeder 1 stamelde hy. Nog iets zegde Vernac, gij hebt mijne zaak voor de rechtbank behandeld. Dat is wel mogelijk. En gij hebt myn proces gewonnen. Dau heb ik mijnen plicht vervuld. Ja, maar ik heb mijneu plicht niet gedaan Hoe dat WH! ik heb n het eereloon nog niet voldaan. Och spreek daar niet van Wat daar niet van spreken Luistpr, beste vriend meD betaalt mij mijne schilder stukken. en m-n betaalt ze zelfs zeer duur Ik zie niet in. waarom gij uwe talenten niet even rijk zoudt doea betalen als ik mijne schilderstukken. Dat is zoodaarom laat ik den heer Nerval, eenen kapitalist, mij betalen, maar men wordt rekening gehouden met den uitslag dezer driemaandelijksche examens De leerlingen krijgen na voleindiging van den cursus, indien zij het practisch en theoretisch examen met voldoend succes hebben afgelegd, een einddiplo ma van de school. Indeeiing der onderrichturen. Eerste Jaar. Technologie. Woensdag 4V9 tot 51/a uur. HOOFDSTUK I. Voorbereiding der huid voor het werk in het nathuis. Ontharing door smarting. Kalking. Gebruik der confijten. Laven Eigenschap der looivochten. Oordeel kundig gebruik der extracten en zwei- middelen. Looiprocesbazanen, kalfs vellen. gelisseerd leder, zwaar zooileder. Droging van het leder. HOOFDSTUK II. Bereiding van riemenleder. Inwerking van vet. Bleeking van leder. Afwerking van riemenleder. HOOFDSTUK III. Nalooiing. Vatlooiing. Bespoediging van het looiproces. Verschillende leder soorten en hunne bewerking. Voordrachten over het practische gedeelte der looierij. Woensdag van 8 tot 9 uur. HOOFDSTUK I. De huid, Physische en chemische samenstelling. Doel der looiing. Ver schillende huidsoorten, hunne gebreken en doeleinden waarvoor ze gebruikt worden. HOOFDSTUK II. TanineOmschrijving, groepeering, eigenschappen, bereiding. Looiende stof fen. Schorsen, looihoutsoorten, looi bladeren, uitwassen, looivruchten, looi- wortelen, looiende sappen. Extracten. Vervaardiging proeven, gecombineerde extracten. HOOFDSTUK III. Looiing van zwaar zoolleder. Werk in het nathuis. Weeking, ont haring, vleezen uitwateren. Laven Lafvocht, het gebruik der lafvochten, het gebruik der zuren. Looiing: Het strooien duur der looiing. DrogingHet zuiver onder vrienden Het zij zoo hernam Vernac, maar dan moet gij een schilderstuk in mijnen atelier uitkiezen. Epd schilderstuk Ja, daar houd ik van. Mag ik kiezen? Ja, al wildet gij zelfs de Rebecca aan de btoo I Geef mij dan die kleine schets, sprak Maximiliaan, m t schitterende oogen en be vende stem. Het drama van Brnyants Zeer gaarne, van ganscher harte maar laat mij den tijd om die schets behoorlijk af te werken. De advocaat reikte hem ontroerd de hand. Sinds dit oogenblik is dat stukje uw eigendom als het gereed is, zal ik het u thuis laten brengen. Maar hebt gij sedert niets gehoord van dien priester, wieuB eerbiedwaardig gelaut ik er op ice r De pastoor Lormel is dood maar de knaap, dien ge daar ziet staaD, -de jonge misdiener van den pastoor van Bruyauts leeft nog en woont in Parijs. Hij kon destijds vijftien of zesden jaar oud zijn, en ge ziet welk een engelachtig gelaat hij had - Men heeft mij nog onlangs zijnen naam genoemd. Hoe heet hij Laat eens zien I O ja de eerwaarde heer Bernard, kapelaan der St. Sulpiciuskerk. Ik dank u 1 En nu, vaarwel Hij reikte zijnen vriend de hand en vertrok. XXXIII. - IN DEN ZONNESCHIJN. Sinds den dag, waarop de Ekster betrok keD was geweest id het dratra, waarvan me vrouw JioctruverB en hare dochter hiina het slachtofl'-r geworden wareD, had Falot dat kind van Parijs bij zich gehouden, dat in zijn hart betrekkelijk goed en onbedorven was gebleven, wat wegens de omgeving waarin hij gele.fd had, waarlijk wel een wonder mocht genoemd worden Door den voddenraper, in zijne woning in de run Pa-bla opgenomen, gewende de knaap zich spoedig aan een geregeld leven. E«ne mand en een haak maakten er een leerliDg maken vau het leder. Droging met buitenlucht en met verwarmde lucht. HOOFDSTUK IV. Fabricatie van riemenleder en vache lissèe enz. Nathuis. Kalking, ontharen, beitsen, nieuw ontharingsysteem. Looien. Kalken, laven, het looiproces. HOOFDSTUK V. De verschillende looisystemen ten op zichte van rendement, looikosten en kwaliteit van het leder. HOOFDSTUK VI. Nalooiing. Het bleeken van het leder, waterdicht maken, conserveering. HOOFDSTUK VII. Afwerking, Riemenleder, zwart leder, verschillende overleersoorten, lakleder en vache lissée, Beginselen van Schei- en Natuurkunde. Algemeene Scheikunde Donderdag van 4 tot 51/* uur (in het le halfjaar). Verklaring der elementen en der grond slagen van de scheikunde. HOOFDSTUK I. Studie der lichamen welke in de huid en in de looistoffen voorkomen. Metal- loïden en metalen. HOODSTUIC II. Samengestelde lichamen in de looierij. Water, Barische verbindingen (Kalk, natrium, sulfide.) De voornaamste zuren gebruikt voor het beitsen der huiden. Zouten vooral met betrekking tot de minerale looiing. Antiseptische mineralen enz. Organische chemie, (2e halfjaar.) Samenstelling der organische lichamen. Formulen, Nomenclature. HOOFDSTUK I. Voornaamste lichamen zooals alcohol glyzerine, glucosiden, aldéhyden. Zuren, door gisting ontstaan, en andere organische zuren. Oliën. Vetten voor het afwerken van leder. Sïikstofhoudende stoffen. Rottingspro- ducten. Verschijnselen der gisting. HOOFDSTUK II. Belangrijke zuren in het bijzonder galluszuur, Classificatie der looistoffen. voddeDraper van. Alvorens zich geheel en al het lot \an dat geestig doch zorgeloos wezen aan te trekken, wilde Falot zich vergewissen of hij met dankbaarheid zijne bescherming zou aannemen. Er was voor den voddenraper niet veel tijd Doodig om te begrijpen dat de knaap, die sinds zijne geboorte zoo nauw in aanraking was m"t de ondeugd, zich gelukkig zou achten, aan de verleiding te ontkomen De schande Jij k«- tooneelen in de herberg de Zingende Pad, waarvan hij zoo dikwerf getuige was geweest, boez-mden hem walg en afgrijzen in. Hij verkeerde daar voortdurend in angst, dat de politie hem den eenen ef anderen dag van zijue geliefde vrijheid zou berooven. De ge gedachte alleen van opsluiting en afzondering, boezemde hem een docdelijken schrik in. Verzekerd, dat hij den kost kon verdienen, als hij vader Falot in zijuen arbeid hielp, verlangde de Ekster dan ook niets liever. Maar de ongelukkige, die Anstin Anrillsc omli i tie kleedmg vau vader Falot verbergde, ven/ uo-gde zie1» Diet met het bewijzen van t-.eu u Duiven dienst Na den knuap aan de oud. ug<t en de z delooze voorbeelden out trokken te hebbru, moest hij hem ook tot h»t goede terugbrengen. Aan die levendige, ylugge geaardheid moest hij een doel voor oogen stellenaau die vroeg ontwikkelde, weetgierige rede een gezond voedsel ver schaffen. De Ekster had alles gelezen wat hem in de handen kwam, en vele tooneelstukken zien opvoeren, maar nimmer was de gedachte in hem opgekomen, wat zijne toekomst, zijne bestemming zou wezen. Wanneer hij den naam van God hoorde uitspreken, dan was het in eene godslastering de kerken waren voor hem «ene bijzord' r>< soor* van schouwburgen, waar m«n in eene vreemde taal zong te mid den der geurige walmen van den wierook, en d«Z"u indruk dankte hij aan Bestiole, die hem in den b 'wneten K -rstnacht. zooals bij aan de waardin van de Zingende Pad hud verteld, naar de Magdeleiu-kerk m-'êgenomeu bad. (Wordt vervolgd.)

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1909 | | pagina 1