Zondag 4 December 1910.
Jaarg
Toegewijd aan Handel, Industrie en Gemeentebelangen.
9
Eerste Blad.
0°rbT PALJAS
uffiflier 95.
ANTOON TIELEN,
Dit nummer bestaat
uit DRIE bladen.
SUNLIGHT
I
Uitgever:
ïï'.T op de Nederlandsche
ThTgeo" Spoorwegen.
FEUILLETON
WAALWIJK. Telefoonnummer 38.
nging
de zuiverste zeep doet het werk.
OOGENBUKKEN OM UIT
te blazen zijn alleen mogelijk
wanneer Sunlight Zeep wordt
gebruikt. Zij bespaart tijd
want
ft j
3.
de
een,
ren.
;che
ge
ien,
om-
ten.
[.Te
veer
:hen
□dra
ïgen
Zee
Het
:red.
dan
sche
:n en
htste
surig
De Echo van het Zuiden
WaalwUksclic en langstraatsche Courant
Dit Blad verschijnt Woensdag- en Zaterdagavond.
Abonnementsprijs per 8 maanden f0. 5.
Frarno per post door het geheele rijk f 0.90.
Brieven, ingezonden stukken, gelden enz., franco te zenden
Uitgever.
aan
den
Advertbntiën 17 regels f 0.60daarboven 8 cent per regel, groote
letters naar plaatsruimte. Ad verten tiën Smaal ter plaatsiiig opgegeven,
worden 2maal berekend. Voor plaatsing van een groot aantal /egels en
advertenties bij abonnement worden speciale zeer voordeelige oontracten
gesloten. Reclames 15 cent per regel.
•isscbop
r pater
erleend
enoemd
Jezus)
srs tot
Zusters
ien W«d Het nieuwe reizigerstarief
Van eenige zijden is ons het verzoek
gedaan, nu het zoo kort tegen de in
voering van de nieuwe spoorwegtarieven
begint te loopen, nog eens een kort
diende, overzicht te willen geven van wat er
jor een1 op dit gebied na 1 Januari te koop zal
waarvan gijn. Gaarna voldoen wij aan dit ver
zoek. Zie hier wat het reizigerspubl ek
I te wachten staat.
•O->KtcV<ni Kilometerboekjes. De S. S. de H S.
de zaak M- de N. C. S. zullen bij inwerking-
)penbaoj treding van het nieuwe tarief plaats-
•rvolgjM -aarten enkele reis uitgeven tegen den
dediging eenheidsprijs per tariefkilometer van:
en6" A lste klasse: 3'25 ct>; 2de klasse: 2-45
ij- - J
de ver-f
iak reedr'-1
rna, d«i „DE ECHO VAN HET ZUIDEN.'
ioor huw. -
anemelijfi ».,-i yx
ct.3de klasse 1.625 ct.
Évenals thans zal voor D-trelnen een
bijslag zijn te betalen
De dertigdaagsche retourkaarten zullen
niet meer worden uitgegeven.
Verlangt een reiziger een plaatskaart
voor de heen- en de terugreis op dcn-
zel/den dag, dan zullen hem twee plaats-
kaarten eokele reis worden uitgereikt,
waarvan de eene als geldig voor een
reis in omgekeerde richting wordt ge
kenmerkt (deze is slechts geldig voor
de terugreis op den dag der afgifte).
Voor het buurtverkeer zullen de S. S.
de H. S. M. en N. C. S. voor bepaalde
baanvakken ééudaagsche retourbi jetten
uitgeven tegen den eenheidsprijs per
tariefkilometer van 1ste klasse 5 ct.
2de klasse 3.75 ct.3de klasse 2 50 ct.
Kilometerboekjes. De S.S., de H. S.
M., de N. C. S. en de N. B. D. S. M.
zullen de volgende kiiometerboekjes uit
geven, welke zoowel voor het verkeer
op de eigen lijnen dezer Maatschappijen
als voor het verkeer tusschen deze onder
nemingen onderling geldig zullen zijn
lo. Kilometerboekjes voor 500 K.M.,
geldig voor zes maanden, tegen den
prijs van 1ste klasse f 15 2de klasse
f 11 25 3de klasse f 7.50.
2o. Kilometerboekjes voor 1000 K.M.
geldig voor twaalf maanden, tegen den
prijs van: 1ste klasse: f 30 2de klasse
f 22.50; 3de klasse: f 15. (Waarborg
som voor de kilometerboekjes voor 500
K.M. f 2.50 en voor die voor 1000
K.M. I 5.)
Bij afstanden van meer dan 200 K.M.
zal, in plaats van den werkelijken af
stand slechts 200 K.M. in het kilometer
boekje worden ingevuld. De Neder
landsche spoorwegen zijn tot dezen
maatregel overgegaan om de hoogere
prijzen voor groote afstanden te voorko
men, welke door de invoering van de
nieuwe eenheidsprijzen der gewone
plaatskaarten tegenover de prijzen van
de thans bestaande retourkaarten zouden
ontstaan. Zoo zou b v. de reis Den
HaagMaastricht (262 K.M.) en terug
volgens het nieuwe tarief met de gewone
plaatskaarten enkele reis in de 1ste klasse
kosten 2 X 263 X 3.25 ct. t 17.10,
welke reis thans, onder het bestaande
tarief, slechts f 14 25 kost. Bij het
nieuwe tariefstelsel zal, als men de reis
aar neenie Of
handelei* x
volgeu (rtvideitttoww aan dew trUuwe
le struf-j
t bet Hl>'
Brechtg-if 137j
•au
Hebt gij mij niet gezegd dat hij terug de
volle zee ingevaren is? vroeg Paljas ongerust.
Ja wel. Hij heeft u laten zitteD. Drom
mels 1 hij kon niet veronderstellen dat gij nog
zoudt gered worden. Nu zijt gy weer aan
- land. Steekt u dat erg tegen
Het gelaat van den goochelaar helderde op
Toch nietantwoordde hy.
Moest gij ver reizen?
Ja, zeer ver.
Waarheen?
Naar Amerika, geloof ik.
Ah t gij zyt er niet zeker van Dat is
aai dig...
Hij vreesde door zijn onduidelijk antwoord
den argwaan van den visscher te hebben
opgewekt en hernam aanstonds.
Men is nooit zeker te kunnen gaan waar
men wil, zegde hij. Het bewys ligt hier
voorhanden. Wy waren uit Le Havre ver
trokken om naar de koloniën te varen, en nu
ban ik hier...
't Is ook waar, bevestigde de schipper
al lachend... Maar, voegde hy erby, gij
schijnt daarover niet zeer ontevreden te zijn.
Ueisdet gij voor nw plezier?
Toch niet.
I. Uitl - Gy en nw zoon, gy zijt twee goochelaars,
o 1 ijk ik uit uwe kleeding kan opmaken,
j y- Ja, men kent den vogel aan zyne veeren
«"iet waar?
p I En waarom wildet gij uw land verlaten
- Ik ging in Amerika iortnin zoeken.
Welnu 1 dan kunt ge maar aan boord
Den HaagMaastricht en terug met een
kilometerboekje maakt, zoowel voor de
heen- als voor de terugreis 200 K M.,
in het geheel 400 K.M. ingeschreven
worden, en daar één kilometer 1ste
klasse 3 ct. kost, zal de reis slechts
f 12 kosten.
In verband met het vorenstaande wor
den ook uitgegeven bijzondere kilome
terboekjes voor 400 K M. (Kilometerkaar-
ten), tegen den prijs van1ste klasse
f 12 2de klasse f 9 en 3de klasse f 6
Deze kilometerkaarten bestaan uit slechts
twee coupons, waarvan elk voor een
willekeurige reis geldig is. Een waar
borgsom zal niet gevorderd worden, en
de boekjes zullen onmiddellijk bij aan
vrage dus zonder aanvraag formulier
worden verstrekt en niet persoonlijk
zijn. Men zal er twee enkele reizen
ook over hetzelfde baanvak mede
kunnen maken en ook zullen twee per
sonen daarmede te zamen één enkele
reis kunnen doen.
AbonnementskaartenVoorts zullen
wordeu uitgegeven
a. algemeene abonnementskaarten, gel
dig op alle in Nederland gelegen lijnen
der S. S der N. C. S., der H. S M.
en der N. B. D. S. M. (een kaart 1ste
klasse voor twaalf maanden b. v kost
f480);
b. groepenkaarten, geldig op de lijnen
van de tegenwoordige groep Ia der S.
S.» benevens op de lijnen DelfzijlAs
sen—StadskanaalCoevordenMarien-
bergZwolleAlmelo (een kaart 1ste
klasse voor twaalf maanden b. v. kost
f 390)
c groepenkaarten, geldig op de lijnen
der tegenwoordige groep Ila der S. S.
(een kaart 1ste klasse voor twaalf maan
den b.v. kost f 390)
d. groepenkaarten, geldig op de lijnen
der tegenwoordige groep I der H. S M.
Voor de houders der tegenwoordige
abonnementskaarten zijn verschillende
overgangsbepalingen vastgesteld.
Tienrittenboekjes. De S. S., de H. S.
M. en de N C. S. zullen voor eenige
baanvakken tienrittenboekjes uitgeven-
Gezelschapsbiljetten. De S- S de H
S. M. en de N. C. S. zullen uitgeven
gezelschapsbiljetteo en tegen verlaagde
prijzengezelschapsbiljetten voor kin
deren (jonger dan 15 jaren).
Vervoer van rijwielen als bagageDe
S. S. en de N. C. S. zullen tweewie Iers
één zitplaats onder de volgende
van een ander schip plaats nemen.
Dank u. Ik houd er niet van... De teug
zeewater die ik gedronken heb, is mij niet
bevallen.
Kom, drink nog eene kom warmen cider
dat zal dien smaak verdrijven...
Zoo eindigde het onderhoud dat Paljas
vreeBde eene verkeerde wendiüg te zien
nemen.
Maar het was met het minste^ inzicht
dat de visscher zijnen gast ondervraagd had.
Het was uit loutere nieuwsgierigheid dat
hij deze eenige vragen had gesteld.
Belhpégor was buiten gevaar.
Hij moest niet vreezen ooit nog in de
handen te vallen van Norbert Chrochet vermits
de kapitein van de brik hem dood waande en
zonder zich verder over hem te bekommeren,
terug in volle zee gestoken was.
Hij moest de vervolgingen en hinderlagen
van den ridder niet meer dachten, want deze
was overtuigd dat de man aan boord van den
(Jenne Henri) naar verre gewesten stevende,
zonder hoop ©p weerkomst.
De schipbreukelingen brachten den nacht
in de hut door en 'sanderdaog 's morgens
namen zij, gansch hersteld, afscheid van hnnne
redders.
Vooraleer over den drempel te schrijden,
haalde Belphégor zijne lederen bears nit waarin
hy al het spaargeld stak dat hij te Rouen
vergaderd had en goot het op tafel.
Ik ben geen Crésns, zegde hij en kan
u bijgevolg niet naar waarde beloonen maar
ik kan toch niet anders doen dan u naar mijn
vermogen betalen voor hetgeen gij voor «ns
gedaan hebt Indien ik ooit ryk word zal ik u
niet vergeten, daarop moogt ge rekenen, In
afwachting kunt ge dit altijd aannemen.
Gij spot zeker vriend, lachte de visscher
terwijl hy het geld terugstiet. Zijt ge van zin
dat geld zoo spoedig mogelijk op te Btr ij ken en
weg te stoppen Ge zijt hier in geene afspanning.
Wat wij voor u gedaan hebben was uit ganscher
harte en zou elke visscher der kust doen. Ik
ben ook wel geen Crésus, gelyk gij zegt maar ik
win mijn brood en kom met vrouw en kinderen
goed door de wereld, niet waar vrouw
Wel zeker, bevestigde de huisvrouw
glimlachend.
met
voorwaarden als bagage vervoeren
a de inschrijving als bagage ten
minste 10 minuten vóór het vertrek van
den trein vindt plaats door middel
van rijwielkaarten, bestaande uit een
merk, een ontvangstbewijs en een ge-
leidebrlef;
b. voor de inschrijving van elk rijwiel
moet de reiziger een rijwielkaart (prijs
f 0.20) inleveren (de reiziger ontvangt
het ontvangbewijs afgestempeld terug
nadat hij het rijwiel, hetzij bij de in
schrijving, hetzij bij den bagagewagen
aan het spoorwegpersononeel heeft af
geleverd);
c. het rijwiel moet op het station van
bestemming onmiddellijk na de aan
komst van den trein, tegen afgifte van
het ontvangstbewijs, bij den bagagewa
gen in ontvangst worden genomen
d. het spoorwegpersoneel kan verlan-
gen
lo. dat de reiziger het bij de inschrij
ving afgestempelde merk aan den stuur
stang van het rijwiel bevestige
2o. dat de reiziger het rijwiel naar den
bagagewagen van den vertrekkenden
trein breoge
3o. dat de reiziger het rijwiel, indien
1 et moet worden overgeladen, breoge
van den bagagewagen van den trein,
waarmede het is aangekomen, naar den
vertrekkenden trein, gedurende welken
tijd hij het ontvangbewijs aan het spoor
wegpersoneel heeft terug te geven en
de spoorweg niet verantwoordelijk is
voot verlies oi beschadiging van het
rijwiel (aan het spoorwegpersoneel zal
echter worden medegedeeld, dat het niet
dan in bepaalde gevallen deze due han
delingen van den reiziger kan vorderen
e. laat de reiziger na, het rijwiel on
middellijk na de aankomst van den trein
op het station van bestemming bij den
bagagewagen in ontvangst te nemen ot
desverlangd het rijwiel overeenkomstig
het vorenbepaalde van den eenen wagen
naar den anderen over te brengen, dan
wordt het rijwiel slechts afgeleverd tegen
betaling van f 0,10, onverminderd het
bepaalde betreffende het bewaarloon.
Andere rijwielen behalve motorrij
wielen, welke niet ter bevrachting als
bagage worden aangenomen -• worden
bevracht volgens de gewone bagage
vrachtprijzen met een minimum van
f0,20 voor elk rijwiel. Tweewielers met
2 zitplaatsen worden geacht een gewicht
te hebben van 30 KG., voor elke zit
plaats meer 10 kgr., en driewielers met
één zitplaats 40 kgr. en met twee zit
plaatsen 50 kgr.
De maatschappijen behouden zich het
recht voor, het vervoer van rijwielen in
sommige op- de biljetten der dienstre
gelingen aangegeven tieinen oiet te
doen plaats hebben.
In dit overzicht zijn de volgende
verkortingen gebruikt Maatschappij tot
Exploitatie van Staatsspoorwegen S.S.
Hollandsche IJzeren Spoorweg Maat
schappij H.S.M. Nederlandsche Cen-
traalspoorweg Maatschappij: N.'C.S.
Noord-Brabnnlsch- Duitsche Spoorweg
MaatschappijN.B.D.S M.
Het fort bij Vlissingen
Onder den titel „1'Escaut et luneu-
tralité permanente de la Belgiqne
d'aprèa les traités de 1839 et 1907 be
spreekt generaal jhr. C.C. denBeer I'oor-
tugael in eene brochure van ongeveer
30 blz. de bedenkingen, welke van Bel
gische zijde, door den heer Rolland
de Marès, zijn in het midden gebracht
en telkens weer worden herhaald tegen
den door onze regeering, bij het kustvor-
dedigingsontwerp voorgestelden lorten-
bouw bij Vlissingen. De stelling van den
heer Rolland de Marès, die het voorge
stelde fort als vooral tegen een doortocht
van Engelsche schepen naar Antwer
pen gericht beschouwt, luidt„Volgens
internationnaal recht, heeft Nederland
niet het recht zich te verzetten tegen
een doortocht van schepen, die België
dat bedreigd wordt, te hulp te komen
„Generaal de Beer stelt daar tegenover
Wij hebben niet alleen het recht maar
op ons rust zelfs een plicht, waaraan
wij ons niet mogen onttreken dat te
doen, en of wij een lort bouwen bij
Vlissingen of niet dat gaat België in
het geheel niet aan." Uitvoerig licht
generaal den Beer deze meening toe en
betoogt hij, dat de vreemde mogendheden
België ingeval zijne neutraliteit ge
schonden wordt, te hulp kunnen komen
Hbt was Paljas onmogelijk die brave lieden
iets te doen aanvaarden. Hij verliet hen dus
met hnnne beste wenschen, diep getrofien over
hunne liefdadigheid.
Het leven dier visschers had op hem eenen
diepen indruk gemaakt.
Hij herdacht den schoonen tyd, toen hy
eek met Madeleine dergelyk geluk genoot tns-
schen twee kinderen...
Zou die gelukkige tijd nooit weerkeeren
Maar de goochelaar liet zich door deze
droevige gedachten niet ontmoedigen.
Hij was om zoo te zeggen miraknlens van
den dood gered geweest, en dat gat hem moed
om voort te Btryden.
God wil dat wy leven, zegde hy, dat is
een teeken dat hij odb niet verlaat. Laat onB
werken en hopen
En JacqueB b(j de hand nemende, zette by
zich op weg, vol moed en heropgebeurd.
Hij bleef by zijn besluit aanstonds naar
Parijs te gaan en recht te eischen.
Van Trouville ging hij recht naar Honfban...
Da weg langs Pont-l'Evêque en Liscieux
zou veel korter geweest zijn, maar op aanraden
van den visscher, ging hij een bedevaart doen
naar Notre-Dame-de-Grace om haar te bedan
ken dat hij zoo onverwacht aan den dood was
ontsnapt. 1
Hij trok dus door dat bosch van ionques
waar, drie-en-twintig jaren te voren (bet was
in Januari 1792) zyne ouders gelegerd waren
en waar zich de dramatische gebeurtenis voor
deed die de oorzaak moest zyn van al zyne
avonturen.
Hy ruBtte uit bij den zelfden kruisweg,
hy drong in het dennenbosch waar, door de
zorgen van den hertog de Montbazon, een
zerk was opgericht op het graf van markiezin
Suzanne, die aldaar door haren eigen echtgenoot
geholpen door Willem, den vader van Paljas,
ter aarde werd besteld.
De goochelaar en zyn zoon bleven zelfs
eanige oogenblikken voor die grafstede ver
toeven, maar terwijl zij daar neerknielden,
konden zij niet raden dat zy voor het stoffelijk
overschot knielden van de moeder van Madeleine
de grootmoeder van Jacques.
Belphégor las het opschrift zonder te be-
grypen aan welke droeve gebeurtenii die
woorden herinnerden
En toen hy, een weinig verder langs een
doorzicht, daar ginds aan den overkant der
Touqnes de daken en de torenspitsen van
't kasteel van Montbazon bemerkten, kwam
bij hem niet eens de gedachte op dat dit de
woning was van die alonde familie, wier naam
en verblijfplaats bij opzocht.
Die plaatsen hadden in zijnen geest geen
spoor achtergelaten. Daarenboven was bij
heel en gansch misleid door de valeche aan
duidingen van vronw Béjin die hem, op
aanraden van den ridder, had wijsgemaakt
dat de familie van Madeleine in het Zuiden
van Frankrijk woonde.
Zonder het te weten, betrad hy den grond
die het doel was zyner opzoekingen en hy
voelde het niet 1
Na zijn beevaart afgelegd aan Notre-Lame-
de-Grace en eene kaars van twee pond te
hebben ontstoken, wierp hij eenen laatsten
blik over de onmeetbare zeë die by na zyn
graf geworden was en hem nu eene bygeloovige
vrees inboezemde.
Dan sloeg hij den weg in naar Parijs.
Zoo komt het dat wij eenige dagen later
den goochelaar en zijnen zoon op weg vinden
in de omstreken van Poissy
Zij haddon dapper doorgestapt en hielden
nergens stil, tenzij juist den noodigen tyd
om te eten.
Nu begonnen zy de vermoeienis te voelen
hnnne spaarpenningen waren ver geschoven
en Jacquinet, die tot hiertoe door het voor
beeld van zynen vader aangemoedigd ebne
kracht die boven zijnen ouderdom was, getoond
bad, begon nu te klagen dat zijne voetjes pyn
d0BeTpbégor, by klaagde niet. Hy toonde
zich sferk tegen bet noodlot en wilde het
kind opbeuren
Komaan, mannetje, zegde hy, nog wat
moed 1... Weldra zullen wy het -Joel bereiken.
En bij ieder dorp, by elk gehucht dat hy
zag, vroeg de kleine heel naïef
Is dat nu Parys, vader?
Maar Parys scheen hen te ontvlochten
Het oogenblik was aangebroken dat de
aanmoedigingen van den vader niet vol
doende waren om den yver van den kleine
aan te vuren.
't Is dan dat de vader op schouders
dezen last geladen had dien hy voorzeker licht
zou gevonden hebben, ware bij zelf niet af
gemat geweeBt door de ontberingen, trok hy
iet bosch van 8t-Germain in.
Alhoewel hij goede platte wegen volgde,
vreesde hy toch altyd dat zijn3 krachten hem
zouden begeven.
Zou hij hier moeten vallen, nu hy het doe
nabij was?
Waartoe zon het gediend hebben zege
pralend de grootste beproevingen doorstaan t.
lebben indien ik hier, gelijk een hond in een
gracht zon moeten sterven.
Na ieder kwartier gaans moest hij rnsten
Hij had geenen adem meer en alhoewel d«
luchtgesteltenis heel frisch was, parelde be
zweet over zijn voorhoofd.
Hij zette het kind voorzichtig ten gronde
nam het dan in zijne armen en ging, neven
de baan, zich aan eene gracht nederzetten
Jacques, nauw tegen de borst van zijne
vader geprangd, hniverde van de koorts e
was weldra ingeslapen. 0
Belphégor was in droeve gedachten verzonke],
Hij berekende den afstand tusschen Parij
en Poissy en alhoewel die afstand slechl
eenige uren ver was, scheen hem de we®
zonder einde toe
Zon hij de macht het ben om tot het einc
te geraken
Eilaas l indien zij de groote stad bereikte^
zon het misschien juist in tijd zijn om er plaa
te nemen in het bed van een gasthuis.
Eene plechtige kalmte heerschte in ganse!'
de Btreek de Btille eenzaamheid werd slech
nu en dan door het gekras der raven onderv
brï)e0D treurnis van dit wintertafereel oefeni
baren invloed nit op den barakBpeler f n droi
niet weinig by om hom akelige gedachten
te boezemen.
Zonder krachtdadigheid, zonder wil, zedeli
en lichamelyk gebroken, liet bij zich do
zijne droevige droomeryen wiegelen, wanne
hij in de verte, in de diepte van het woud, t
geschal* vaiT eenen horen meende te hooren.
Hij luisterde met aandacht,
v (Wordt vervolgd.)J