Nummer 11 Zondag 5 Februari 1911 Toegewijd aan Handel, Industrie en Gemeentebelangen. Waalwijksche Stoomdrukkerij Antoon Tielen. Eerste Blad. PALJAS Dit nummer bestaat uit DRIE bladen. Roode Moraal. LANDBOUW FEUILLETON Telefoonnummer 38. Telegram-Adres ECHO. De Wortelsnoei bij Vruchtboomen. De Echo van het Zuiden, tVaalwyksche en Lanptraatsche Courant, Dit Blad verschijnt Woensdag- en Zaterdagavond. Abonnementsprijs per 8 maanden f0."5. Franco per post door het geheele rijk f 0.90. Brieveningezonden stak kengelden enz., franco te zenden aan den Uitgever. UITGA VE: AdvkrtentlSn 1—7 regels f 0.60daarboven 8 cent per regel, groote letters naar plaatsruimte. Advertentiën 8 maal ter plaatsing opgegeven: worden 2 maal berekend. Voor plaatsing van een groot aantal regels en advertenties bij abonnement worden speciale zeer voordeelige contracten, gesloten. Reclames 15 cent per regel. Reeds dikwijls is in deze kolommen gewezen op verschillende prachtstaaltjes van socialistische moraal. Men zou gaan meenen, dat eindelijk dit onverkwikke lijke onderwerp uitgeput was, doch eiken dag ondervindt men, dat de heeren rooden telkens nieuwe gezichtspunten op dit gebied openen of de oude, in meer modernen vorm omgegoten, weer ter propageering, den goedgeloovigen, pardon zelfbewusten werkman voorhou den. En deze tactiek wordt niet alleen toegepast op de oude en verouderde theorie van de roode profeten Marx en Lasalle, doch ook op de sociale en economische geschiedenis van den dag. Wat het eerste betrett, wijzen wij op het nog steeds vasthouden aan de drie grondslagen der Marxistische philosophic: het historisch materialisme, de vereln- dungstheoiie en de idee van den klas senstrijd. Men weet, dat het historisch materialisme in lijnrechten strijd is met de leer van het christendom. Waar vol gens dit laatste toch het leven en streven van den mensch gericht moet zijn naar een ander, een beter, een hooger leven hiernamaals, waar volgens het christen dom de mensch niet alleen is een stof- felyk, maar in 't bezonder een geestelijk wezen, daar staat volgens het historisch materialisme de mensch en het geheele geestelijk leven slechts in het teeken van het stoffelijkem. a. w. met het leven eindigt alles de geheele schepping met den mensch inkluis is niets anders dan stoffelijke materie. Nu weten de roode heeren zeer goed, dat deze theorie de goedgeloovige arbeiders afstoot en daarom hebben ze aan deze zuiver stof felijke wereldbeschouwing hunner profeten een andere minder afschrikwekkende uitlegging gegeven, n.l. dat historisch materialisme is, zeggen ze, niets anders dan een methode van geschiedvorsching. Van tegenstrijdigheid met het christen- Van „DE ECHO VAN HET ZUIDEN.' OF d^efóewttOHw aan Den (Hou wc 158) Koru spoedig, myn waarde ridder, sprak bij, dat ik u aan de gravin voorstelle... Mijne dochter, de heer ridder de Rollac... dien gy overigens vroeger reeds meermalen gezien hebt. Toen hij binnenkwam, had de ridder heel diep gebogen om den hertog te groeten. Wanneer hij het hoofd ophief en dat van Ma deleine hem herkende, waB zy zoodanig ontroerd, dat zij den kreet die op hare lippen lag, niet kon onderdrukken. Bleek en bevend stond zy daar met wijd opengesperde oogen en trad achteruit, gelijk by de opdaging van een spook. In plaats van den ridder, stond Belphégor onder zynen naam en in zyne kleeding daar vóór haar Belphégor die tot haar sprak Was het mogelijk? Was het geen droom?.. Al hetgeen er op dit oogenblik in baren geest en in haar hart omging, kan niet be schreven worden bovennatuurlijk visioen, geestesbegoocheling komediespel door den hertog zeiven op touw gezet om den goochelaar tusschen den adel in te smokkelen, die drie veronderstellingen, waarvan de laatste nog het minst onwaar schynlijk was, rezen in haren geest op. Zy was op bet punt in bezwijming te vallen en bracht de hand aan haar hart. Haar grootvader ondersteunde haar, terwyl Paljas, insgelijks diep ontroerd, zich trachtte te overmeesteren en zeide Mevrouw de gravin, ik heb de eer u mijne hulde aan te bieden. Byna op hetzelfde oogenblik, sprong de dom is geen sprake, wij bedoelen met dit geleerde woord niets anders dan de manier, waarop wij de geschiedenis der economische wording onzer tegenwoor dige maatschappij moeten bestudeeren. Doch leest men dan die socialistische studie der maatschappelijke eD econo mische wordingsgeschiedenis, dan ziet men direct, dat God en Godsbestuur worden uitgesloten, dat alleen de stof beslist. Men merkt dus, dat lieve en mooie praatje is eenvoudig boerenbedrog. Het beste heeft ons dat getoond het jongste werk van Dr. Gorter, waarin deze op ondubbelzinnige wijze die socia listische theorie als zuiver ongodsdienstig en dus volkomen in strijd met het chris tendom heeft doen kennen. Laat u dus, geloovige arbeiders, nooit verlokken door dien fluitende en liefzingenden vogelaar! Het is verderfelijk en verleidelijk sirenen gezang I Niet anders is het met de z. g. ver- elendungstheorie en de leer van den klassenstrijd. De verelendungstheorie toch leeraart, dat het loon van den arbeider door den werkgever steeds naar de ge ringste behoeften van den arbeider vast gesteld wordt. Doordat dus den arbeider steeds een zoo gering mogelijk loon wordt uitbetaald, zullen de arbeidgevers voortdurend in rijkdom toenemen, terwijl de arbeiders altijd even arm, ja door de hoogere eischen des levens, steeds armer zullen worden. Elk nadenkende werkman zal moeten erkennen, dat ook deze theorie niet opgaat. Immers, worden de loonen van vroegere tijden tegenover die van ons tegenwoordig tijdvak gezet, dan ziet men, dat zij voortdurend, al is het dan soms weinig en al gaat het dan langzaam, toch aanmerkelijk gestegen zijn. Doch in deze roode theorie zit nog iets anders. Zij wil n.l. niet weten van een harmonisch samengaan van kapitaal en arbeid im mers, waar zij vooropzet, dat het doel der werkgevers is, den arbeider zoo min mogelijk uit te betalen, zoodat de eersten steeds rijker en de laatsten steeds armer worden, kan van een vreedzaam samen gaan geen sprake zijn. Om den afstand nog grooter te maken, raadt de verelendungstheorie den ar beiders aan, hunne levensbehoeften steeds hooger op te voeren, om zoo doende de arbeidgevers zedelijk te kleine Jeanne op baren vader aan dien zy dadelijk herkend had en riep Vader vader Paljas drukte haar in zyne armen od, de oogen vol tranen, overdekte bij haar gelaat met kassen. En de kleine ontzegde bem ook de stree lingen niet en snaterde heel naïef: Oh vadertje lief, wat zyt gij schoon I wat zyt gij wel gekleed. En Jacques, waar is hy Waarom hebt gij hem niet meegebracht?... De hertog stond verslagen over dit onver wacht tooneel. Hij begreep eeniger mate de ontroering van Madeleine, alhoewel hij ze nog buitensporig achtte, maar hij begreep geenszins de ontroe ring van den ridder. De toestand was zeer gespannen en de uitroeping der kleine Jeanne scheen de ont— knooping te moeten verhaasten. Madeleine zslve ging zich verraden. Belphégor!... zoo begon zij. Belphégor is verre, zeer verre van hier, mevrouw, verklaarde de goochelaar, die haar spoedig het woord wilde ontnemen. Hadde hij gehoor gegeven aan zijne eerste gevoelens, dan zou hij zelf alles terstond verklaard hebben aan M. do Montbazon, maar hij hsd spoedig nagedachtdit zou waarschynlyk voor gevolg hebben hem spoedig aan de denr te doen werpen, zonder dat hij den tijd zou hebben met zyne vrouw alleen te spreken en zich te verzekeren over de gevoelens welke zij voor hem koesterde en desnoods met haar en noodige plannen te be ramen om hun doel te bereiken, verkoos das voort te gaan zyne rol te spelen, hoe moeilijk het ook was, en hy ver wittigde Madeleine door eenen oogslag die haar gebood te zwijgen. De genegenheid welke het kind hem be toond had, was zelfs voor den goochelaar eene goede gelegenheid om zich uit den slag te trekken. Arme kleine, zegde hij, zy denkt dat ik haar vader ben Zy denkt hem te herken nen... Het is reeds land geleden dat zij hem niet meer gezien heeft... Op dien ouderdom hebben de kinderen nog zoo geene duidelijke dwingen hoogere loonen te geven. Hier uit volgt, dat een arbeider 't allerlaatste aan sparen denken moet. Sparen bij een arbeider is volgens het socialistisch woordenboek «vrijwillig hongeren» en dus sparen uit den mond. Bovendien, een sparende en dus bezitkrijgende arbeider, is tot op zekere hoogte een tevre den mensch, vormt kleine kapitalisten, die aanschouwelijk de mooie verelendungs theorie omverwerpen en dat mag in geen geval. De wonde moet openge houden worden heeft Bebel eenmaal de wereld ingeslingerd. Zie daar de incarnatie van deze sociallsche moraal. Over de leer van den klassenstrijd behoeven wij zeer zeker weinig te zeggen. Als we er eenvoudig onze heerlijke christelijke leuze»Hebt Uw naasten lief gelijk U zeiven» er tegenover zetten, is zij genoegzaam ontzenuwd. Uit bovenstaande ziet de lezer dus, dat de >roode moraal», die in de drie hoofdstellingen der socialistische leer ligt opgesloten, niet alleen is een verderfe lijke moraal in 't algemeen, doch in 't bizonder voor den christelijken, voor den katholieken arbeider, wiens wereldbe schouwing, wiens christelijke moraal juist het tegenovergestelde zegt van wat de rooden ons leeraren. En hoe vaak dit reeds in deze kolommen is aangetoond, het kan niet genoeg herhaald worden, omdat de heeren rooden hunne ware bedoelingen zoo mooi weten weg te doezelen onder schoonklinkende woorden en beloften, dat zelfs goed iDgelichten zouden gaan twijfelen aan hunne eigen overtuiging. Een ander staaltje uit de geschiedenis van den dag van de heerlijke moraal der rooden is het volgende Men weet, dat de socialisten met hun volkspetition nement voor algemeen kiesrecht stad en land afloopen om handteekeningen te verzamelen. De gehate christelijken eD katholieken zijn nu ook goed genoeg om hierop te teekenen. En nu kon men dezer dagen in >De Vrijheidsvaan» lezen, dat een welgesteld sociaal democraat de handteekening van een neutral bouwvakarbeider voor t 2,50 zegge f 2,50 gekocht had. Zoo zal men de lijsten wel vol krijgen. En dan wordt later gezegd en geschreven: opvatting... Hare misgreap hoeft mij waarlijk ontroerd 1 Wat ben ik toch dwaas Ga lieveke, voegde bij er bij, na haar nogmaals te hebben omhelsd. En daar de kleine Joanne, die bij hare moeder nu gevlucht was hem gansch onthutst aanschouwde en op het pont was te weenen, streelde hij zachtjes hare blonde lokken en zei Wees niet bedroefd, mejuffer Jeanne, ik zal uw vader woidan... indien uwe moeder wil.,... Deze woorden misleidden den hertog hij zag daarin eene zinspeling door dewelke de stoutmoedige ridder met veel juistheid zijne kandidatnur stelde op de hand der jonge vrouw. Dremmels ridder, riep hij glimlachend, gy gaat spoedig te werk en verbergt nwe inzichten niet. Met n weet men aanstonds hoe de zaken keeren. Verschooning, heer hertog, en gy ook, mevrouw, antwoordde Paljas. Ik ben nu zoo gemaakt Altijd recht door zee 1 Ik neem slechts omwegen wanneer ik er toe verplicht ben. Gij verbeuzelt uwen tijd niet. Mijne manieren schyneu n misschien wat raw. Maar, wat wilt ge daaraan doen Ik ben geen hofjonker, ik kan mij niet goed bedwingen en zelfs indien ik myne gevoelens had willen verbergen voor Mad... mevrouw uwe kleindoohter, daD zou mijne eerste ont roering mij nog hebben ver.aden... 't Is waar, 'k heb gezien dat gij diep ontroerd waart... Ja, waarlijk diep ontroerd 1 lk ben zelfs nog aangedaan--. Ik kon er niet tegen op. Ge begrijpt... Te Angonlême reeds bad ik de liefde in mijn hart voelen ontstaan... Na vier maanden afwezigheid gedurende dewelke ik baar geen oogenblik heb vergeten, viud ik mevrouw weer, nog schooner dan ooit. De wangen van Madeleine kleurden op. Bloos niet, mijne dochter, zei de hertog, M. de Rollac heeft gelijk. En daarby, dit nieuw toilet staat u veel beter dan de lompen waarmede die goochelaar u bedekte Is dat ook uwe meeniog niet, heer ridder. Dat geloof ik, dat geloof ik 1 Er is nog al een groot verschil tusacheD de eenvoudige zie hier boeren, burgers en buitenlui, hoevele arbeiders in ons land sympathi- seeren met de echte ware, onvervalschte sociaal-democratie 1 Voor f 2.50" Verheffende moraalWij passen echter voor deze moraal en blijven maar liever bij de onze 1 De invloed van den korten wortelsnoei is bij de proeven te Eist en te Tiel niet gunstig gebleken en heelt aan de goede verwachtingen, welke velen er van koester den, geenszins beantwoord. Wij kunnen niet nalaten te vermelden de desbetref fende proeven, genomen in den proeftuin te Hilversum, begonnen in 't voorjaar van 1907 met 72 boompjes, behoorende tot de 6 variëteiten Curé Gleser Wildeman, Buerré Clairgeau, Duchesse d' Angou- lexme, Cardinal de Juillet en Yellow, Transparent. Van elke variëteit waren dus 12 boompjes aanwezig, waarvan er 6 op de gewone wijze en 6 naar de methode van Stringfellow werden be handeld. Van al deze boompjes werden vóór de behandeling de stamomvang en het gewicht bepaald, zoodat later kon worden geconstateerd in welke mate deze beide na verloop van tijd toenamen. Hiertoe werd 7s der boompjes opgé- nomen na 1 zomer, V8 na 2 en '/s na 3 zomers, telkens dus 4 boompjes van iedere soort en wel 2, die op de ge wone en 2, die op de Amerikaansche wijze gesnoeid waren. Het voornaamste van het rapport kunnen wij In het vol gende samenvatten. Bij de Amerikaansche snoeiwijze bleek de sterftekans der boompjes veel groo ter, ook al waren de boompjes in het jaar der planting aangeslagen. Van de boompjes op de gewone wijze behan deld, ging de stamomtrek vooruit van 40,3 tot 103.6 cM., dus na 3 zomers met 157 pCt.bij de andere, op Ame rikaansche wijze gesnoeid, was die toe name van 24.2 tot 42 cM., dat was in 3 zomers slechts 72 pCt. Waar de boompjes op de gewone wijze werden gesnoeid, nam het gewicht toe van 1985 Gram tot 7500 Gr. Het steeg dus met 5515 Gram tot 279 pCt. kleederen welke diedie goochelaar haar schonk en de rijke kleedereD die zy nn draagt... die arme sukkelaar dacht n reeds een groot plezier te doen met eeu katoenen kleed of een gedrukten sjaal. En zich diep buigend Aanvaard mijne rechtzinnigste kompli- menten, mevrouw, gij zijt waarlijk heel lief alzoo... Paljas vatte de hand van Madeleine die hy koortsig in de zijne voelde beven en drukte ze tegen zijne lippen, met veel meer vaar, dan in dergelijke omstandigheden ge woonlijk gedaan wordt. Oh mevrouw, hernam hy wat moet gy gelukkig zijn bij nwen beroemden groot vader, omringd door al die weelde en die rijkdommen... Oh 1 ja, gij moet wel gelukkig wezen en ik begryp dat gy geen oogenblik hebt geaarzeld tassoben deze edele familie en de andere... dia van den kunstenmaker. Madeleine alleen begreep bet verwijt dat in deze woorden lag. Weet gij niet wat het gekost heeft om my daartoe te kunnen dwingen vroeg zy. Zy bad tegen de aantyging van Paljas willen protesteeren en bem uitleggen dat zy slechts uit moederliefde gehandeld had- Maar de hertog die er vooral aan hield haren man te doen vergeten en haar te bewijzen dat hy niet waardig was langer bemind te worden, onderbrak baar en zich tot den ridder wendend Mijnheer de Rollac, gelief aan myne dochter de zending te vertellen waarmede ik u gelast had voor Belphégor en zeg baar wat gij hem al hebt aangeboden uit mynen naam en hoe hij nw aanbod beeft beantwoord. Ah mevrouw wil weten Zeer wel I Nu, verbeeld u dat ik bem geld heb aange boden de klant heeft met gramschap gewei gerd en hoe hooger ik de som stelde, hoe slechter gezind hij was. „Het is mijne vronw en myn kind die ik moet weer hebben, zegde hy...« Maar dit waren allemaal praatjes 1 Die goochelaars kannen zoo mooi komedie spelen-.. Ik zou wel willen, drong de hertog aan, dat gij aan mijne dochter zekere by zonder heden zoudet herhalen die in uwe brieven Bij de andere steeg het gewicht var 1180 Gram tot 3310 Gr., derhalve me 2130 Gram of 180 pCt. Bij den wortel snoei volgens de methode van String fellow waren de boomen in het eersti jaar, tengevolge van het wortelverlies dat ze bij de snoeiing ondergingen, it gewicht verminderd. Ze hadden dat ver lies door den groei na 1 zomer dus nie kunnen herwinnenna 2 zomers be droeg de gewichtsvermeerdering 60 pCt. na 3 zomers zooals we zeiden, 180 pCt Als we de geheele uitkomst van d« 3-jarige proef resumeeren, dan blijkt dat de snoeimethode van Stringfellov niet als een verbetering van onzen ge wonen wortelsnoei kan worden beschouwd lo. Sterven van de boomen, naar dez< methode behandeld, meerdere exempla ren af, niet slechts in het jaar der be handeling, maar ook in de beide volgend* jaren. 2o. Nemen de boomen minder tot in omvang van den stam en in gewicht Dit is vooral het geval in het eerste jaai van den groei, maar ook in de beidt volgende jaren zijn de gewichtsvermeer dering en de dikte-toename niet zoc groot, dat de boomen, op de gewont wijze gesnoeid, worden ingehaald. Zij blij ven bij deze laatste steeds ver ten achter Nu mag hieruit zoo zegt de Ver- slaggever o. i. niet worden afgeleid dat de Amerik snoeiwijze voor ons gehee nutteloos is- In bijzondere gevallen i< het b.v. wellicht mogelijk daarvan eec nuttig gebruik te maken zoo komt he' b, v. veel voor, dat van jonge boomer nabij slooten aangeplant, de wortels dooi ratten gedeeltelijk worden afgeknaagd Laat men zulke boomen staan dan blijver zij voortdurend treuren en sterven ter slotte grooteodeels af. Worden zij echtei uit den grond gehaald en gesnoeid naai de Strlngfellowsche manier, dan kunnen zij dit hebben de proeven bewezen niet alleen blijven leven, maar vooi verreweg het grootste deel ook weei goed aan den groei gaan. Bij boomen waarvan tijdens het transport of op eenigc andere wijze de wortels bevroren zijn zou men de bedoelde snoeiwijze even eens kunnen toepassen. De kans, dat zij behouden blijven, is in dat geval veel grooter dan wanneer de geheel of ge deeltelijk bevroren wortels behouden blijven. C. B. aangestipt zyn gij hebt mij geschreven dat die man sedert de scheiding een schandalig leven leidde, dat hij alle naohten in drink, en slemppartijen doorbracht... Ah Ah 1 zei Belphégor. ik heb n dat geschreven I Het ie ook waarachtig zoo, die kerel heeft het zich niet laten verdrieten. Mevrouw dacht misschien dat die scheiding hem diep bedroefd had, dat hij niet meer kon eten of drinken, dat hy vermagerd was, dat zijne oogen byna uitgedoofd waren van te weenen Wel ja, heel zyn leven is van dit oogenblik slechts een lange schaterlach feweeat... Die zwervers I Is dat volkje be- waam eene vronw te beminnen en een kind te betreuren? Heeft dat een hart, gelijk ik of gy Die bloedige spotte nij folterde Madeleine, Zy begreep wel datghet eene logenstraffing was van de laffe lasto ringen door don ridder tegen den goochelaar uitgevonden. Zij moest zich nochtans bedwingen uit vrees haren man te verraden zy mocht hem niet toeroepen dat zij nooit één enkel woord van dit alles had geloofd, Belphégor vervolgde Wanneer de goochelaar heel en gansch den lust naar werken had verloren, en dat hij geen geld meer had, dan beprojfde hij nog maals my uit te buiten. Want g'y begrypt immers wel dat indien by zyne vrouw en zyne dochter weder eischte, indien hij dreigde schandaal te znllen verwekken, dan was bet enkel om zyne stilzwijgendheid dnnrder te doen betalen... Dan moest men krachtige middelen gebruiken. Wy waren op het punt bem aan het gerecht over te leveren, maar hy heeft ons zelf die moeite gespaard en eene misdaad bedreven waarvoor hij tot de galei werd veroordeeld. Madeleine ijsde. Eene misdaad De galei 1... mompelde zy. (Wordt vervolgd).

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1911 | | pagina 1