Nummer 11
Zondag 5 Februari 1911
Toegewijd aan Handel, Industrie en Gemeentebelangen.
Waalwijksche Stoomdrukkerij Antoon Tielen.
Eerste Blad.
PALJAS
Dit nummer bestaat
uit DRIE bladen.
Roode Moraal.
LANDBOUW
FEUILLETON
Telefoonnummer 38. Telegram-Adres ECHO.
De Wortelsnoei bij Vruchtboomen.
De Echo van het Zuiden,
tVaalwyksche en Lanptraatsche Courant,
Dit Blad verschijnt Woensdag- en Zaterdagavond.
Abonnementsprijs per 8 maanden f0."5.
Franco per post door het geheele rijk f 0.90.
Brieveningezonden stak kengelden enz., franco te zenden aan den
Uitgever.
UITGA VE:
AdvkrtentlSn 1—7 regels f 0.60daarboven 8 cent per regel, groote
letters naar plaatsruimte. Advertentiën 8 maal ter plaatsing opgegeven:
worden 2 maal berekend. Voor plaatsing van een groot aantal regels en
advertenties bij abonnement worden speciale zeer voordeelige contracten,
gesloten. Reclames 15 cent per regel.
Reeds dikwijls is in deze kolommen
gewezen op verschillende prachtstaaltjes
van socialistische moraal. Men zou gaan
meenen, dat eindelijk dit onverkwikke
lijke onderwerp uitgeput was, doch eiken
dag ondervindt men, dat de heeren
rooden telkens nieuwe gezichtspunten
op dit gebied openen of de oude, in
meer modernen vorm omgegoten, weer
ter propageering, den goedgeloovigen,
pardon zelfbewusten werkman voorhou
den. En deze tactiek wordt niet alleen
toegepast op de oude en verouderde
theorie van de roode profeten Marx en
Lasalle, doch ook op de sociale en
economische geschiedenis van den dag.
Wat het eerste betrett, wijzen wij op
het nog steeds vasthouden aan de drie
grondslagen der Marxistische philosophic:
het historisch materialisme, de vereln-
dungstheoiie en de idee van den klas
senstrijd. Men weet, dat het historisch
materialisme in lijnrechten strijd is met
de leer van het christendom. Waar vol
gens dit laatste toch het leven en streven
van den mensch gericht moet zijn naar
een ander, een beter, een hooger leven
hiernamaals, waar volgens het christen
dom de mensch niet alleen is een stof-
felyk, maar in 't bezonder een geestelijk
wezen, daar staat volgens het historisch
materialisme de mensch en het geheele
geestelijk leven slechts in het teeken van
het stoffelijkem. a. w. met het leven
eindigt alles de geheele schepping met
den mensch inkluis is niets anders dan
stoffelijke materie. Nu weten de roode
heeren zeer goed, dat deze theorie de
goedgeloovige arbeiders afstoot en
daarom hebben ze aan deze zuiver stof
felijke wereldbeschouwing hunner profeten
een andere minder afschrikwekkende
uitlegging gegeven, n.l. dat historisch
materialisme is, zeggen ze, niets anders
dan een methode van geschiedvorsching.
Van tegenstrijdigheid met het christen-
Van „DE ECHO VAN HET ZUIDEN.'
OF
d^efóewttOHw aan Den (Hou wc
158)
Koru spoedig, myn waarde ridder, sprak
bij, dat ik u aan de gravin voorstelle... Mijne
dochter, de heer ridder de Rollac... dien gy
overigens vroeger reeds meermalen gezien hebt.
Toen hij binnenkwam, had de ridder heel
diep gebogen om den hertog te groeten.
Wanneer hij het hoofd ophief en dat van Ma
deleine hem herkende, waB zy zoodanig
ontroerd, dat zij den kreet die op hare lippen
lag, niet kon onderdrukken.
Bleek en bevend stond zy daar met wijd
opengesperde oogen en trad achteruit, gelijk
by de opdaging van een spook.
In plaats van den ridder, stond Belphégor
onder zynen naam en in zyne kleeding daar
vóór haar Belphégor die tot haar sprak
Was het mogelijk? Was het geen droom?..
Al hetgeen er op dit oogenblik in baren
geest en in haar hart omging, kan niet be
schreven worden
bovennatuurlijk visioen, geestesbegoocheling
komediespel door den hertog zeiven op touw
gezet om den goochelaar tusschen den adel in
te smokkelen, die drie veronderstellingen,
waarvan de laatste nog het minst onwaar
schynlijk was, rezen in haren geest op.
Zy was op bet punt in bezwijming te vallen
en bracht de hand aan haar hart.
Haar grootvader ondersteunde haar, terwyl
Paljas, insgelijks diep ontroerd, zich trachtte
te overmeesteren en zeide
Mevrouw de gravin, ik heb de eer u mijne
hulde aan te bieden.
Byna op hetzelfde oogenblik, sprong de
dom is geen sprake, wij bedoelen met
dit geleerde woord niets anders dan de
manier, waarop wij de geschiedenis der
economische wording onzer tegenwoor
dige maatschappij moeten bestudeeren.
Doch leest men dan die socialistische
studie der maatschappelijke eD econo
mische wordingsgeschiedenis, dan ziet
men direct, dat God en Godsbestuur
worden uitgesloten, dat alleen de stof
beslist. Men merkt dus, dat lieve en
mooie praatje is eenvoudig boerenbedrog.
Het beste heeft ons dat getoond het
jongste werk van Dr. Gorter, waarin
deze op ondubbelzinnige wijze die socia
listische theorie als zuiver ongodsdienstig
en dus volkomen in strijd met het chris
tendom heeft doen kennen. Laat u dus,
geloovige arbeiders, nooit verlokken door
dien fluitende en liefzingenden vogelaar!
Het is verderfelijk en verleidelijk sirenen
gezang I
Niet anders is het met de z. g. ver-
elendungstheorie en de leer van den
klassenstrijd. De verelendungstheorie toch
leeraart, dat het loon van den arbeider
door den werkgever steeds naar de ge
ringste behoeften van den arbeider vast
gesteld wordt. Doordat dus den arbeider
steeds een zoo gering mogelijk loon
wordt uitbetaald, zullen de arbeidgevers
voortdurend in rijkdom toenemen, terwijl
de arbeiders altijd even arm, ja door de
hoogere eischen des levens, steeds armer
zullen worden. Elk nadenkende werkman
zal moeten erkennen, dat ook deze theorie
niet opgaat. Immers, worden de loonen
van vroegere tijden tegenover die van
ons tegenwoordig tijdvak gezet, dan ziet
men, dat zij voortdurend, al is het dan
soms weinig en al gaat het dan langzaam,
toch aanmerkelijk gestegen zijn. Doch
in deze roode theorie zit nog iets anders.
Zij wil n.l. niet weten van een harmonisch
samengaan van kapitaal en arbeid im
mers, waar zij vooropzet, dat het doel
der werkgevers is, den arbeider zoo min
mogelijk uit te betalen, zoodat de eersten
steeds rijker en de laatsten steeds armer
worden, kan van een vreedzaam samen
gaan geen sprake zijn.
Om den afstand nog grooter te maken,
raadt de verelendungstheorie den ar
beiders aan, hunne levensbehoeften
steeds hooger op te voeren, om zoo
doende de arbeidgevers zedelijk te
kleine Jeanne op baren vader aan dien zy
dadelijk herkend had en riep
Vader vader
Paljas drukte haar in zyne armen od, de
oogen vol tranen, overdekte bij haar gelaat
met kassen.
En de kleine ontzegde bem ook de stree
lingen niet en snaterde heel naïef:
Oh vadertje lief, wat zyt gij schoon I
wat zyt gij wel gekleed.
En Jacques, waar is hy Waarom hebt gij
hem niet meegebracht?...
De hertog stond verslagen over dit onver
wacht tooneel.
Hij begreep eeniger mate de ontroering van
Madeleine, alhoewel hij ze nog buitensporig
achtte, maar hij begreep geenszins de ontroe
ring van den ridder.
De toestand was zeer gespannen en de
uitroeping der kleine Jeanne scheen de ont—
knooping te moeten verhaasten.
Madeleine zslve ging zich verraden.
Belphégor!... zoo begon zij.
Belphégor is verre, zeer verre van hier,
mevrouw, verklaarde de goochelaar, die haar
spoedig het woord wilde ontnemen.
Hadde hij gehoor gegeven aan zijne eerste
gevoelens, dan zou hij zelf alles terstond
verklaard hebben aan M. do Montbazon,
maar hij hsd spoedig nagedachtdit zou
waarschynlyk voor gevolg hebben hem spoedig
aan de denr te doen werpen, zonder dat hij
den tijd zou hebben met zyne vrouw alleen
te spreken en zich te verzekeren over de
gevoelens welke zij voor hem koesterde en
desnoods met haar en noodige plannen te be
ramen om hun doel te bereiken,
verkoos das voort te gaan zyne rol te
spelen, hoe moeilijk het ook was, en hy ver
wittigde Madeleine door eenen oogslag die haar
gebood te zwijgen.
De genegenheid welke het kind hem be
toond had, was zelfs voor den goochelaar
eene goede gelegenheid om zich uit den slag
te trekken.
Arme kleine, zegde hij, zy denkt dat ik
haar vader ben Zy denkt hem te herken
nen... Het is reeds land geleden dat zij hem
niet meer gezien heeft... Op dien ouderdom
hebben de kinderen nog zoo geene duidelijke
dwingen hoogere loonen te geven. Hier
uit volgt, dat een arbeider 't allerlaatste
aan sparen denken moet. Sparen bij
een arbeider is volgens het socialistisch
woordenboek «vrijwillig hongeren» en
dus sparen uit den mond. Bovendien,
een sparende en dus bezitkrijgende
arbeider, is tot op zekere hoogte een tevre
den mensch, vormt kleine kapitalisten, die
aanschouwelijk de mooie verelendungs
theorie omverwerpen en dat mag in
geen geval. De wonde moet openge
houden worden heeft Bebel eenmaal
de wereld ingeslingerd. Zie daar de
incarnatie van deze sociallsche moraal.
Over de leer van den klassenstrijd
behoeven wij zeer zeker weinig te zeggen.
Als we er eenvoudig onze heerlijke
christelijke leuze»Hebt Uw naasten
lief gelijk U zeiven» er tegenover zetten,
is zij genoegzaam ontzenuwd.
Uit bovenstaande ziet de lezer dus,
dat de >roode moraal», die in de drie
hoofdstellingen der socialistische leer ligt
opgesloten, niet alleen is een verderfe
lijke moraal in 't algemeen, doch in 't
bizonder voor den christelijken, voor den
katholieken arbeider, wiens wereldbe
schouwing, wiens christelijke moraal juist
het tegenovergestelde zegt van wat de
rooden ons leeraren.
En hoe vaak dit reeds in deze
kolommen is aangetoond, het kan niet
genoeg herhaald worden, omdat de
heeren rooden hunne ware bedoelingen
zoo mooi weten weg te doezelen onder
schoonklinkende woorden en beloften,
dat zelfs goed iDgelichten zouden gaan
twijfelen aan hunne eigen overtuiging.
Een ander staaltje uit de geschiedenis
van den dag van de heerlijke moraal
der rooden is het volgende Men weet,
dat de socialisten met hun volkspetition
nement voor algemeen kiesrecht stad en
land afloopen om handteekeningen te
verzamelen.
De gehate christelijken eD katholieken
zijn nu ook goed genoeg om hierop te
teekenen.
En nu kon men dezer dagen in >De
Vrijheidsvaan» lezen, dat een welgesteld
sociaal democraat de handteekening van
een neutral bouwvakarbeider voor t 2,50
zegge f 2,50 gekocht had.
Zoo zal men de lijsten wel vol krijgen.
En dan wordt later gezegd en geschreven:
opvatting... Hare misgreap hoeft mij waarlijk
ontroerd 1 Wat ben ik toch dwaas Ga
lieveke, voegde bij er bij, na haar nogmaals
te hebben omhelsd.
En daar de kleine Joanne, die bij hare
moeder nu gevlucht was hem gansch onthutst
aanschouwde en op het pont was te weenen,
streelde hij zachtjes hare blonde lokken en
zei
Wees niet bedroefd, mejuffer Jeanne,
ik zal uw vader woidan... indien uwe moeder
wil.,...
Deze woorden misleidden den hertog hij
zag daarin eene zinspeling door dewelke de
stoutmoedige ridder met veel juistheid zijne
kandidatnur stelde op de hand der jonge vrouw.
Dremmels ridder, riep hij glimlachend,
gy gaat spoedig te werk en verbergt nwe
inzichten niet. Met n weet men aanstonds
hoe de zaken keeren.
Verschooning, heer hertog, en gy ook,
mevrouw, antwoordde Paljas. Ik ben nu zoo
gemaakt Altijd recht door zee 1 Ik neem
slechts omwegen wanneer ik er toe verplicht
ben.
Gij verbeuzelt uwen tijd niet.
Mijne manieren schyneu n misschien
wat raw. Maar, wat wilt ge daaraan doen
Ik ben geen hofjonker, ik kan mij niet goed
bedwingen en zelfs indien ik myne gevoelens
had willen verbergen voor Mad... mevrouw
uwe kleindoohter, daD zou mijne eerste ont
roering mij nog hebben ver.aden...
't Is waar, 'k heb gezien dat gij diep
ontroerd waart...
Ja, waarlijk diep ontroerd 1 lk ben zelfs
nog aangedaan--. Ik kon er niet tegen op.
Ge begrijpt... Te Angonlême reeds bad ik de
liefde in mijn hart voelen ontstaan... Na vier
maanden afwezigheid gedurende dewelke ik
baar geen oogenblik heb vergeten, viud ik
mevrouw weer, nog schooner dan ooit.
De wangen van Madeleine kleurden op.
Bloos niet, mijne dochter, zei de hertog,
M. de Rollac heeft gelijk. En daarby, dit
nieuw toilet staat u veel beter dan de lompen
waarmede die goochelaar u bedekte Is dat
ook uwe meeniog niet, heer ridder.
Dat geloof ik, dat geloof ik 1 Er is nog
al een groot verschil tusacheD de eenvoudige
zie hier boeren, burgers en buitenlui,
hoevele arbeiders in ons land sympathi-
seeren met de echte ware, onvervalschte
sociaal-democratie 1 Voor f 2.50"
Verheffende moraalWij passen echter
voor deze moraal en blijven maar liever
bij de onze 1
De invloed van den korten wortelsnoei
is bij de proeven te Eist en te Tiel niet
gunstig gebleken en heelt aan de goede
verwachtingen, welke velen er van koester
den, geenszins beantwoord. Wij kunnen
niet nalaten te vermelden de desbetref
fende proeven, genomen in den proeftuin
te Hilversum, begonnen in 't voorjaar van
1907 met 72 boompjes, behoorende tot
de 6 variëteiten Curé Gleser Wildeman,
Buerré Clairgeau, Duchesse d' Angou-
lexme, Cardinal de Juillet en Yellow,
Transparent. Van elke variëteit waren
dus 12 boompjes aanwezig, waarvan er
6 op de gewone wijze en 6 naar de
methode van Stringfellow werden be
handeld. Van al deze boompjes werden
vóór de behandeling de stamomvang en
het gewicht bepaald, zoodat later kon
worden geconstateerd in welke mate
deze beide na verloop van tijd toenamen.
Hiertoe werd 7s der boompjes opgé-
nomen na 1 zomer, V8 na 2 en '/s na
3 zomers, telkens dus 4 boompjes van
iedere soort en wel 2, die op de ge
wone en 2, die op de Amerikaansche
wijze gesnoeid waren. Het voornaamste
van het rapport kunnen wij In het vol
gende samenvatten.
Bij de Amerikaansche snoeiwijze bleek
de sterftekans der boompjes veel groo
ter, ook al waren de boompjes in het
jaar der planting aangeslagen. Van de
boompjes op de gewone wijze behan
deld, ging de stamomtrek vooruit van
40,3 tot 103.6 cM., dus na 3 zomers
met 157 pCt.bij de andere, op Ame
rikaansche wijze gesnoeid, was die toe
name van 24.2 tot 42 cM., dat was in 3
zomers slechts 72 pCt.
Waar de boompjes op de gewone
wijze werden gesnoeid, nam het gewicht
toe van 1985 Gram tot 7500 Gr. Het
steeg dus met 5515 Gram tot 279 pCt.
kleederen welke diedie goochelaar haar
schonk en de rijke kleedereD die zy nn draagt...
die arme sukkelaar dacht n reeds een groot
plezier te doen met eeu katoenen kleed of een
gedrukten sjaal.
En zich diep buigend
Aanvaard mijne rechtzinnigste kompli-
menten, mevrouw, gij zijt waarlijk heel lief
alzoo...
Paljas vatte de hand van Madeleine die
hy koortsig in de zijne voelde beven en
drukte ze tegen zijne lippen, met veel meer
vaar, dan in dergelijke omstandigheden ge
woonlijk gedaan wordt.
Oh mevrouw, hernam hy wat moet
gy gelukkig zijn bij nwen beroemden groot
vader, omringd door al die weelde en die
rijkdommen... Oh 1 ja, gij moet wel gelukkig
wezen en ik begryp dat gy geen oogenblik
hebt geaarzeld tassoben deze edele familie en
de andere... dia van den kunstenmaker.
Madeleine alleen begreep bet verwijt dat in
deze woorden lag.
Weet gij niet wat het gekost heeft om
my daartoe te kunnen dwingen vroeg zy.
Zy bad tegen de aantyging van Paljas
willen protesteeren en bem uitleggen dat zy
slechts uit moederliefde gehandeld had-
Maar de hertog die er vooral aan hield
haren man te doen vergeten en haar te bewijzen
dat hy niet waardig was langer bemind te
worden, onderbrak baar en zich tot den ridder
wendend
Mijnheer de Rollac, gelief aan myne
dochter de zending te vertellen waarmede ik
u gelast had voor Belphégor en zeg baar
wat gij hem al hebt aangeboden uit mynen
naam en hoe hij nw aanbod beeft beantwoord.
Ah mevrouw wil weten Zeer wel I
Nu, verbeeld u dat ik bem geld heb aange
boden de klant heeft met gramschap gewei
gerd en hoe hooger ik de som stelde, hoe
slechter gezind hij was. „Het is mijne vronw
en myn kind die ik moet weer hebben, zegde
hy...« Maar dit waren allemaal praatjes 1
Die goochelaars kannen zoo mooi komedie
spelen-..
Ik zou wel willen, drong de hertog aan,
dat gij aan mijne dochter zekere by zonder
heden zoudet herhalen die in uwe brieven
Bij de andere steeg het gewicht var
1180 Gram tot 3310 Gr., derhalve me
2130 Gram of 180 pCt. Bij den wortel
snoei volgens de methode van String
fellow waren de boomen in het eersti
jaar, tengevolge van het wortelverlies
dat ze bij de snoeiing ondergingen, it
gewicht verminderd. Ze hadden dat ver
lies door den groei na 1 zomer dus nie
kunnen herwinnenna 2 zomers be
droeg de gewichtsvermeerdering 60 pCt.
na 3 zomers zooals we zeiden, 180 pCt
Als we de geheele uitkomst van d«
3-jarige proef resumeeren, dan blijkt
dat de snoeimethode van Stringfellov
niet als een verbetering van onzen ge
wonen wortelsnoei kan worden beschouwd
lo. Sterven van de boomen, naar dez<
methode behandeld, meerdere exempla
ren af, niet slechts in het jaar der be
handeling, maar ook in de beide volgend*
jaren. 2o. Nemen de boomen minder tot
in omvang van den stam en in gewicht
Dit is vooral het geval in het eerste jaai
van den groei, maar ook in de beidt
volgende jaren zijn de gewichtsvermeer
dering en de dikte-toename niet zoc
groot, dat de boomen, op de gewont
wijze gesnoeid, worden ingehaald. Zij blij
ven bij deze laatste steeds ver ten achter
Nu mag hieruit zoo zegt de Ver-
slaggever o. i. niet worden afgeleid
dat de Amerik snoeiwijze voor ons gehee
nutteloos is- In bijzondere gevallen i<
het b.v. wellicht mogelijk daarvan eec
nuttig gebruik te maken zoo komt he'
b, v. veel voor, dat van jonge boomer
nabij slooten aangeplant, de wortels dooi
ratten gedeeltelijk worden afgeknaagd
Laat men zulke boomen staan dan blijver
zij voortdurend treuren en sterven ter
slotte grooteodeels af. Worden zij echtei
uit den grond gehaald en gesnoeid naai
de Strlngfellowsche manier, dan kunnen
zij dit hebben de proeven bewezen
niet alleen blijven leven, maar vooi
verreweg het grootste deel ook weei
goed aan den groei gaan. Bij boomen
waarvan tijdens het transport of op eenigc
andere wijze de wortels bevroren zijn
zou men de bedoelde snoeiwijze even
eens kunnen toepassen. De kans, dat zij
behouden blijven, is in dat geval veel
grooter dan wanneer de geheel of ge
deeltelijk bevroren wortels behouden
blijven. C. B.
aangestipt zyn gij hebt mij geschreven dat
die man sedert de scheiding een schandalig
leven leidde, dat hij alle naohten in drink,
en slemppartijen doorbracht...
Ah Ah 1 zei Belphégor. ik heb n dat
geschreven I Het ie ook waarachtig zoo, die
kerel heeft het zich niet laten verdrieten.
Mevrouw dacht misschien dat die scheiding
hem diep bedroefd had, dat hij niet meer
kon eten of drinken, dat hy vermagerd was,
dat zijne oogen byna uitgedoofd waren van
te weenen Wel ja, heel zyn leven is van
dit oogenblik slechts een lange schaterlach
feweeat... Die zwervers I Is dat volkje be-
waam eene vronw te beminnen en een kind
te betreuren? Heeft dat een hart, gelijk ik
of gy
Die bloedige spotte nij folterde Madeleine,
Zy begreep wel datghet eene logenstraffing
was van de laffe lasto ringen door don ridder
tegen den goochelaar uitgevonden.
Zij moest zich nochtans bedwingen uit vrees
haren man te verraden zy mocht hem niet
toeroepen dat zij nooit één enkel woord van
dit alles had geloofd,
Belphégor vervolgde
Wanneer de goochelaar heel en gansch
den lust naar werken had verloren, en dat hij
geen geld meer had, dan beprojfde hij nog
maals my uit te buiten. Want g'y begrypt
immers wel dat indien by zyne vrouw en zyne
dochter weder eischte, indien hij dreigde
schandaal te znllen verwekken, dan was bet
enkel om zyne stilzwijgendheid dnnrder te doen
betalen... Dan moest men krachtige middelen
gebruiken. Wy waren op het punt bem aan
het gerecht over te leveren, maar hy heeft
ons zelf die moeite gespaard en eene misdaad
bedreven waarvoor hij tot de galei werd
veroordeeld.
Madeleine ijsde.
Eene misdaad De galei 1... mompelde
zy.
(Wordt vervolgd).