Nummer 29
Zondag 9
1911
34e Jaargang
Toegewijd aan Handel, Industrie en Gemeentebelangen.
H.0. Winkeliers, Handelaars enz.
Waalvri|ksche Stoomdrukkerij AntoonTielen,
Dit nummer bestaat
uit DRIE bladen.
Eerste Blad.
Gemeenteraadsvergadering.
Dit Blad verschijnt Woensdag- en Zaterdagavond.
Abonnementsprijs per 8 maanden f0."6.
Franro per post door het geheele rijk f 0.90.
Brieveningezonden stukkengelden enz., franco te zenden
Uitgever
aan
den
UITGAVE:
Telefoonnummer 38. Telegram-AdresECHO.
Advertentiën 17 regels f 0-60daarboven 8 cent per regel, groote
letters naar plaatsruimte. Advertentiën 3 maal ter plaatsire opgegeven,
worden 2 maal berekend. Voor plaatsing van een groot aantal regels en
advertenties bij abonnement worden speciale zeer voordeelige contracten,
gesloten. Reclames 15 cent per regel.
KAATSHEUVEL.
Openbare vergadering van den gemeen
teraad op Vrijdag 7 April 1911 des
voormiddags ten half tien
Voorzitter de Edelachtb. heer Van
Besouw-
Ongeveer kwart voor tienen opent de
Voorzitter de vergadering. Aanwezig de
heeren Verster, Daleu, Roestenberg, van
Kuijk, Lombarts, van den Heuvel, Elias,
De Bresser, Van Beurden, Hesselmans,
van Dortrnoud en Teulings afwezig het
lid Rijken.
De notulen der vorige vergadering
worden voorgelezen en onveranderd goed
gekeurd en vastgesteld.
De heer van den Heuvel vraagt het
woord om eenige offideele stukken over
te leggen.
Voorzitter. Mag ik u opmerken dit aan
het slot der vergadering te doen, dan
kunnen wij nu eerst de agenda afhandelen.
Van den Heuvel. Zeker.
Aan de orde
1. Schrijven van Ged. Staten, houden
de eene wijziging te brengen in de af
lossing van de geldleening.
Ged. Staten kunnen zich welvereenigen
om de eerste jaren eene lage aflossing
te stellen, doch voor de volgende jaren
stellen zij voor die iets hooger te nemen
aangezien het anders te lang duurt eer
alles is gedelgd. Ged. Staten stellen voor
om in 1914 en 1915 f 1000 aftelossen,
in 1916 en 1917 f 1500, in 1919 en 1920
f7 10 en verder ieder jaar f3500. Op
e wijze is de schuld toch eerst in 1940
f ;delgd
Verder doen Ged. Staten nog te weten
dat de goedkeuring van het besluit om
de fabriek in de Kattensteeg te bouwen,
alsnog is verdaagd.
Voorzitter. Ik stel voor de aflossing
zoo te doen plaats hebben als Ged. Staten
het voorstellen.
De Bresser. Zou dat niet bezwaarlijk
voor ons worden Onze financien zijn
ged'ukt doordat telkenjare zooveel en
groote aflossingen moeten plaats hebben.
Voorzitter Kijk u eens, de gasfabriek
moet zichzelf bedruipen. De administratie
daarvan wordt en moet geheel afzonder
lijk worden gehouden. Van de winst
worden de aflossingen gedaan. In Don
gen had men ook de le jaren lage
aflossingen doch daar heeft men zelf
gevraagd om ze hooger te mogen stellen.
Is dat niet het geval, dan zou deopbrengst
te veel voor andere doeleinden worden
gebruikt en dat mag niet want doel is
om zoo spoedig mogelijk van de schuld
af te zijn.
Met algemeene stemmen wordt hierna
besloten de aflossingen vast te stellen
als door Ged. Staten is voorgesteld.
2. Adres van de Hanze afdeeling Loon-
op-Zand.
De heeren J. F. van den Heuvel en
J. H- Brands, respectievelijk Voorzitter
en Secretaris verzoeken den raad de
Hanze eene subsidie te willen verkenen
van f 35 teneinde tegemoet te komen in
de onkosten voor een cursus in het
handelsonderwijs.
Voorzitter. Burg. ^n Wethouders stel
len voor aan het verzoek te voldoen.
Met algemeene stemmen wordt daartoe
besloten.
3 Adres van de bewoners van St.
Joachimsmoer, houdende verzoek om al
daar eene openbare lagere school te
bouwen.
Adressanten wijzen er op, datdeafstand
voor de kinderen van de school veelte
ver is en verwijzen naar hun adres van
24 Februari 1904 wat toen door den raad
is aangehouden.
Verder wijzen adressanten er nog op,
dat de kosten van het bouwen eener
school nihil zullen zijn, daar het Rijk voor
een noodlijdende gemeente alles vergoed.
Voorzitter. Burg. en Wethouders stel
len voor dit adres in handen te stellen
van hun college en het vooralsnog niet
in behandeling te nemen aangezien zij
voornemens zija binnen korten tijd met
een reorganisatie van het onderwijs voor
den dag te komen en het alsdan in be
handeling wenschen te brengen.
Aldus wordt met algemeene stemmen
aangenomen.
4- Aanbieding verslag toestand der
gemeente.
5. Aanbieding verslag woningwet
(art. 52).
Voorzitter Ik stel voor deze verslagen
voor de leden gedurende 14 dagen ter
visie neder te leggen.
De agenda is ten einde, de heer van
den Heuvel kan nu het woord krijgen.
Van den Heuvel. Mijn doel is alleen
om eenige officieele stukken over te
leggen en dit naar aanleiding van het
geen door den heer van Beurden in een
vorige vergadering is gezegd. Mijn doel
is niet, en is het ook nooit geweest, om
obstructionisme te voeren maar om mijn
optreden eenigszins uiteen te zetten.
De eerste brief die ik heb ontvangen
luidt als volgt
Tilburg, 18 Maart 1911.
Aan de?i Heer J. van den Heuvel
Lid der gasconwtissie uit den Raad der
gemeente Loonopzand, te Loonopzand
Mijnheer.
Hiermede heb ik de eer U te beves
tigen, dat ik indertijd met U eene be
spreking heb gehad, naar aanleiding van
de door mij aan den heer Burgemeester
Uwer gemeente bijschrijven van 26 Oc
tober 1910 No. 139 B I opgegeven kos
ten van vervoer van steenkolen inclusief
overladingskosten ten behoeven der op
te richten gasfabriek onder Kaatsheuvel
en wel
le Van Waalwijk naar Kaatsheuvel.
2e Bij gesloten water van Tilburg naar
Kaatsheuvel. Zooals u bekend is, was
door mij genoteerd in bovengenoemd
schrijven
a. voor vervoer bedoeld sub I f 0.45.
overladen te Waalwijk f 0-2 5 is f0.70.
b. Voor vervoer sub 2 f 0.76 overladen
te Tilburg f0.12"9 is f 0.881/, alles ge
rekend per 1000 K. G.
Bij de hier bedoelde bespreking hebt
U mij medegedeeld, dat het zeer in het
belang van de bewoners van het dorp
Loonopzand zoude zijn, wanneer ook zij
direct bij oprichting aan de gasfabriek
konden worden aangesloten, doch dat
dit geheel afhankelijk was van de plaats
waar de fabriek zou verrijzen, zeer be
grijpelijk een plaats in de richting van
het dorp Loonopzand gelegen aan den
zoogenaamden Horst nabij de prov. weg
Waalwijk-Tilburg in de onmiddellijke
nabijheid van de tramlijn.
Ter wille van het welslagen der po
gingen door de bewoners van het dorp
Loonopzand aangewend, om tot een
gunstigen uitslag te kunnen geraken,
deed u een beroep op de medewerking
onzer maatschappij om het daarheen te
willen leiden, de vrachtkosten tot een
minimum terug te brengen, ten einde,
door meerdere voordeelen aan te bieden
de gemeenteraad overtuigd zou zijn een
directe aansluiting van het dorp Loon
opzand volstrekt geen afbreuk zou kunnen
doen aan den goeden gang van zaken.
Uit erkentelijkheid voor den steun,
welke mijne Mij. steeds van de bewo
ners van het dorp Loonopzand heeft
mogen ondervinden en waarvoor ik U
mede hierbij gaarne dank z-g, heb ik
uw verzoek gaarne in overweging ge
nomen en heb ik U verzocht mij een
schriftelijk voorstel te willen doen toe
komen, waarbij mij zou worden mede
gedeeld tot welken prijs de gemeente
gedacht had eventueel het vervoer aan
onze Mij. te kunnen opdragen. In over
leg met het bestuur der Mij. kon alsdan
nader worden beslist of al dan niet hier
op kon worden ingegaan. Daarbij had
ik op het oog bijwijze van uitzondetfng
mijne Mij. voor te stellen op dit vervoer
van toepassing te doen zijn ons speciaal
tarief voor het vervoer van groote hoe
veelheden koopwaren o.a. steenkolen,
hoewel het quantum door uwe gemeente
jaarlijks te vervoeren niet groot genoeg
was. Mijne Mij. zou hiertoe wel bereid
zijn geweest. Dit tarief bedraagt t 0.35
per 1000 KG. of Waalwijk(Haven) exclu
sief de overladingskosten welke op f 0.25
per 100 KG moesten blijven. Het spijt
mij hier te moeten neerschrijven, dat ik
vanwege Uwe gemeente meerdere waar
dering had verwacht voor mijne mede
werking in deze dan nu het geval was,
want men achtte het blijkbaar onnoodig
mij zelfs eenig antwoord te geven, totdat
ik eindelijk bij schrijven van 17 Febr.
jl. van den heer Burgemeester Uwer
gemeente een schrijven ontving mij ver
zoekende om nadere inlichtingen, welk
schrijven door mij op 21 Febr d-a.v.
werd beantwoord en waarin ik begrij
pelijkerwijze heb doen uitkomen, thans
geen aanleiding meer bestond, van de
gewone vastgestelde tarieven af te wijken.
Hoogachtend
De Directeur.
Het andere rchrijven van de Mij. luidt:
Hiermede verklaar ik, dat door mijne
Mij. voor scheepsvrachten uit Duitsch-
land voor steenkolen een gemiddelde
vracht wordt betaald van f 1.00 per 1000
KG. tot Waalwijk.
Thans is door de Steenkolen Handels-
vereeniging te Utrecht een schipper
(230 ton) bevracht aan f 0.877s per 1000
KG. (Duisburg-Ruhrort-Waalwijk).
Hoogachtend
De Directeur.
Mijnheer de Voorzitter
Aangezien ik het lange betoog des
ïeeren van Beurden niet staande de zit
ting van 10 Maart met één slag overzien
kon, zult U mij wel willen toestaan met
een enkel woord hierop even terug te
romen.
Vooreerst stip ik dan aan hoezeer werd
opgeblazen de misrekening van den
Loonschen schrijver aan het college van
Gedeputeerde Staten, die de tegenstelling
maakte van 70 c. tegenover 35 cent per
duizend kilo's vervoer, terwijl hij geen
rekening hield dat in de 70 cent de
overladingskosten begrepen waren, welke
bij het laatste cijfer werden over het hoofd
gezien. Dit werd door Mijnheer v. B.
wel dubbel en dwars behamerd en als
schromelijke onwaarheid gebrandmerkt
't ging dan ook om eene som van een
paar honderd gulden. Daar staat echter
tegenover dat Z Ed. aan Gedeputeerde
Staten heel wat opdischt wat minder
door den beugel kan o.a. zou voor het
kolenvervoer, op gezag des heeren Oer-
lemans, de spoor de aangewezen weg
zijn en zou voor 40 c. per 1000 kilo s
alles inbegrepen, een wagen kolen door
de voerlieden van af station Kaatsheu-
vel-Capelle tot de gasfabriek, een afstand
van pl.m. 3 kwartier, worden aangevoerd.
En wat is nu de waarheid f Dat een
wagon per spoor van af het Ruhrgebied
tot Kaatsh.-Cap. f26 kost en dezelfde
hoeveelheid langs den waterweg opflO
komt te staan, en terwijl de heer v. B.
f 4 aan de voerlieden toekent, de Direc
teur der Hollandsche buurtspoorwegen
de lossing van een wagon van af station
Tilburg tot de opslagplaats van den tram,
een afstand van 5 minuten ook met f4.
de voerlieden betaalt, die te Tilburg toch
zeker onderling concurreeren. Hoor bij
gaand schrijven ter toelichting.
10.000 kilo's zouden dus aan de Kat
tensteeg gebracht minstens f 30 kosten
terwijl per schip en tram de kosten aan
den Horst f 17. zouden bedragen eene
winst dus van f 1300 op honderd wagens,
die jaarlijks terugkeerende, een mooie
som was voor afschrijving. Niet te ver
wonderen dus dat gemeente Waalwijk,
nu zij een betere opslagplaats krijgt
ondanks hare ligging nabij het station,
er over denkt voortaan al hare kolen
per schip aan te voeren.
En wat nu te zeggen van het verharde
wegje van pl m. f350 door den heer v.
B. geprojecteerd, nota bene om er door
dik en dun steenkolenkarren over te voe
ren De heer de Bruijn, opzichter der
Provinciale wegen, eene autoriteit die er
van mee ken praten, besomt dien weg
met de minste grez-keien bestraat op
f 9000. Ook hierom dus betreur ik de
plaatsing in de Kattensteeg en ware het
m i. beter in plaats van een derde ver
harde verbinding met Sprang te zoeken,
welke nieuwe verbinding weer nieuwe
onderhoudskosten met zich brengt die
som te verwerken aan het terrein bij de
beide scholen van Loonschendijk, aan
de wegen der Rechtvaart, van den Hil
en het Hoekje en te bestedeD aan de
verbetering van het Varkenseind dat in
den winter eene zee gelijkt; ook beveel
ik dan voor wijk A. zeer aan de wegen
van het Kraanven, de Moer en de Molen
straat en vestig Uwe attentie op den
armzaligen toestand onzer wetering en
der dorpstraat bij nat weder.
Het voordeel van het bouwen aan den
Horst, ga ik stilzwijgend voorbij, als
genoegzaam bewezen.
De heer van Beurden weet wel dat het
petroleumverbruik het gasverbruik niet
vaststelt en dit om te bewijzen hoe on
zeker het is dat Loon-op Zand het door
den heer van Mlerlo gestelde quantum
halen kan. Maar waarom dan de com
missie-vergadering verijdeld waarin ik
zou verzocht hebben den heer v. Mierlo
opdracht te willen geven tot degelijk
onderzoek De Loonsche leden toch;
spotten niet met eene uitgave van f30.000
zij willen eene zakelijke aansluiting of
geene, en daarom zeggen zij het den
heer Rijken niet na »wat komt het er
op aan waar de gasfabriek staat, al was
het in het Loonsch Hoekje, als Loon-
op-Zand maar licht krijgt, de gemeente
heeft toch geld genoeg.*
Neen, Mr de V. de Loonsche leden
willen niet in het ongerijmde aansluiten
en daarom te meer keuren zij af het in
de vergadering van 3 December met
overijling genomen raadsbesluit >eene
gasfabriek te stichten in de Kattensteeg
met zulke capaciteit gebouwd dat Loon
opz&nd later kan aansluiten.* Zij weten
dat die >later< nimmer meer zal opda
gen en dus die meerdere capaciteit dood
kapitaal is en blijftzij weten dat binnen
korten tijd zij voor latere aansluiting
hunne beste troeven verspelen daarjhr.
Verheijen, de Z.Eerw. Heer Pastoor enz.,
die nu gaarne aansloten, niet wachten
tot het tijdstip daar is dat de winst der
fabriek gebleken is. Inderdaad, is er
een meer wonderbare tegenstelling denk
baar dan eenerzijds de onwil tot een
on 'erzoek van Loonopzand per Mr. van
Mierlo en, wat sterker is, de zinspeling
van den heer van Beurden die, steunend
op de gegevens dat pétrole- en gasver
bruik niet te vergelijken zijn, dit als ar
gument gebruikt om de onmacht der
aansluiting van Loonopzand te bewijzen
en anderzijds het genomen raadsbesluit
zelve dat de fabriek meer omvang geeft
om Loonopzand wel aan te sluiten.
Wat nu de kiezersvrees betreft, waar
aan wij zouden lijden, de heer v. B. kan
gerust zijn wij denken dat onze kiezers
èn van Kaatsheuvel èn van Loonopzand
intelligente mannen, die ons slechts be-
oordeelen naar de mate onzer krachten
zij weten dat de beste stuurlui steeds
aan wal staan en vergeven gaarne kleine
fouten en menschelijke dwalingen mits
de bedoelingen maar eerlijk en open zijn.
Resumeerende kom ik tot de slotsom
dat de gasfabriek dan een vruchtbaar
resultaat zou hebben gehad als
lo. in den aanvang hier te Kaatsheuvel
een onderzoek in regel ware ingesteld
naar de meerdere of mindere ambitie
der inwoners voor gasverlichting door
eene commissie, die daarbij het nut en
financieel voordeel hiervan had kunnen
aantoonenmeteen waren wij dan op
de hoogte geweest over het getal ver
moedelijke aansluitingen en ware teleur
stelling ook hier uitgesloten.
2o. als aan Loonopzand de eer ware
gegeven van een onderzoek, waardoor
bleek in hoever de al of niet-aansluiting
gewettigd was, een onderzoek waardoor
althans 1000 inwoners een blijk hadden
gekregen van welwillendheid waarop zij
toch ook alle recht mochten doen gelden
en waardoor alles, in tegenstelling met
nu, zonder den minsten wanklank vreed
zaam en vriendschappelijk volvoerd ware.
3o. als de fabriek ware gebouwd aan
den Horst bijaldien geconstateerd was
dat er termen waren om Loonopzand
aan te sluiten en Sprang en Vrijhoeven
voor het feit waren gesteld zich oumid
delijk uit te spreken over hunne aan
sluiting onder zakelijken waarborg.
'Me dunkt, M- d. V. dan ware een
heerlijk werk verrichtdan hadden wij
het rapport van den deskundigen heer
van Mierlo onpartijdig afgewikkeld dan
had de fabriek, door hare goedkoopere
daarstelling wegens voordeeliger aanvoer
van materialen, belangrijk minder gekost,
waren er geen 19 000 voor een harden
weg benoodigd, had men ieder jaar
f1300.op vervoer bespaard en kon
men ad libitum per voerlieden, of bij
een tegenvaller, die mijns bedunkens niet
uit zou blijven, nog altijd per tram-Maat
schappij het eindvervoer bewerkstelligen.
Ik heb gemeend, M. de V. in het
werkelijk belang der gemeente deze
open verklaringen nogmaals te moeten
herhalen en leg er mij verder gerust bij
neer, enkel met levendigen spijt vervuld
wijl te laat zal olijken dat, wat wellicht
met tioede bedoelingen door den heer
van Beurden cnm suis werd doorgedreven
namelijk het stichten der fabriek in de
Kattensteeg, eene groote teleurstelling
zal zijn zoo voor henzelven als voor de
gemeente ik zeg ->te laatdaar deze
fout niet meer zal te herstellen zijn.
Van Beurden. Aangezien de zaken zijn
afgedaan, zal ik hierop niet van antwoord
dienen.
Van den Heuvel. Door het drijven van
eenige lede", misschien ter goedertrouw
gedaan, zijn twee gemeenten in oppositie
gebracht.
Verder deelt de heer v. d. Heuvel
nog mede, dat hij er met zijn collega's
van Loonopzand over zal praten, om de
capaciteit van de fabriek af te voeren,
waardoor f 30 000 wordt gered. Dit kan
gedaan worden als blijkt dat Loonopzand
toch niet zal aangesloten worden-
Van Dortmond. Die paaltjes in de
Schoolstraat kunnen die niet wat worden
verzet Zooals ze nu staan is het 's avonds
zeer gevaarlijk Reeds verscheidene men-
schen en ik zelf ook zijn er reeds tegen
aangeloopen, wat minder prettig is Als
de paaltjes nu nog waren wit geverfd of
hooger dan kon men ze zien, nu niet.
Beter is het dat ze aan den ingang van
de straat worden gezet of voor aan de
Rechtvaart.
Voorzitter Die paaltjes zijn door de
verlegging van de straat verzet. Wij
zullen er voor zorgen dat ze verzet
worden.
Hierna gaat de raad over in gesloten
vergadering ter behandeling van vast
stelling Hoofd. Omslag.
■n Het is U toch zeker bekend,
dat dit blad algemeen gelezen wordt
in Waalwijk, Baardwijk, Besoijen, Dru-
nen, Nieuwkuik, Vlijmen. Haarsteeg,
Herpt, Heusden, Dussen, Hank, Raams-
donksveer, Raamsdonk(Dorp), Waspik,
Capelle, Vrijhoeven-Cappel. Sprang,
Kaatsheuvel, Loon-op-Zand en in de
overige plaatsen van 't Land van Altena
zeer vele lezers telt.
Eene advertentie in dit blad, dat
ALLEEN de uitvoerige raadsverslagen
uit deze plaatsen geeft en mede daarom
zoo algemeen gewild is, MOET DUS
WEL VAN GROOT NUT ZIJN voor
ter
Waalwpsclie en Laiigslraatscke Courant,