Tweede Blad. DeTitanic" vergaan. Provinciaal Nieuws^ NUMMER 32. DONDERDAG 18 APRIL 1912. 35e JAARGANG. Gisteren bulletioeerden wij dat het stoomschip .litanie» met een ijsberg in botsing gekomen is en daardoor vrij spoedig begon te zinken. De »Titanic> was Woensmiddag om kwart over twaalf van Southampton ver trokken met bestemming voor New-York Het vertrek van de .Titanic., 'swerelds grootste stoomschip, op haar eerste reis, was een triomf voor de White Star Line. .Nooit te voren», aldus schreef de Evening Standard bij het vertrek »in de geschiedenis van de handelsmarine heeft men zoo'n groote triomf van scheeps- bouwkunde gezien, als toen „Titanic Southampton verliet en de Solent af- stoomde. Het reuzenschip, dat met de 46,382 ton het zusterschip, de »01ymplc» nog met 1004 ton overtreft, had de volgende afmetingenj,^^^"totale lengte was 882 voet, de Dreedte 92 voet, de hoogte van den bodem der kiel tot de kapiteinskajuit, 105 voet, die van den top der schoorsteenpijpen 175 voet. Het had elf stalen dekken boven elkaar. Een officier vertelde, dat hij, na vier en een halven dag aan boord te zijn geweest, den weg nog absoluut niet kende. Wie de boot geheel bezichtigen wilden, moesten een afstand minstens van ongeveer 9 K. M. afleggen en om verdwalen te voorkomen, hingen overal plannen van de gangen en kajuiten, op elk dek aan gebracht. Een der nieuwigheden op deze luxe boot was ook, dat de November mist er geen vat op had. De eerste klasse passagiers zaten aan tafel en op de grauwe vensterglazen werd van buiten af electrisch licht geworpen, dat absoluut het zonlicht imiteerde. De prijzen waren dien overeenkomstig: een apartement op het promenadedek, bestaande uit zit-, twee slaap- en een badkamer met een bediendekamer kostte in het drukke seizoen f 10.440 De inrichting van het schip. Vóór de >Titanic» Southamp'on ver liet, hadden duizenden de prachtige boot bezocht. Met electrische liften werden de bezoekers in de diepte gevoerd, naar de keukens, met haar 21,000 schotels en borden, haar tonnen zilver en tafel gerei. Zij bezochten het postkantoor luisterden naar de orkesten, die in de verschillende deelen van het schip speelde en leerden de wonderen van dit 47.000 tons schip kennen, waarvan men een drijvend luxe-hotel had gemaakt als er geen ander bestond. In de eetzaal was plaats voor niet minder dan 532 passa giers, die niet eens aan groote tafels, doch voor het grootste deel aan kleine tafeltjes en in afgeschoten hoekjes konden dineeren. Men had voor de versiering de vroeg-Jacobian-stijl van enkele be kenden huizen als Hatfield en Haddon Hal bestudeerd, en er de prachtigste plafonds in aangebracht, die dit tijdperk opleverden, doch in plaats van het donkere eikenhout der 16e en 17e eeuw te gebruiken was nu alles in wit gehouden Het restaurant waar a la carte gegeten kon worden, bezat aan één kant een »Café Parisien.» Het geheel was van Fransch notenhout met rijk gesneden en vergulde ornamenten. De receptiezaal was versierd met prachtige tapijten, die voor de »Titanic> in Aubusson gtweven waren. Maar waar iedereen het meest over riep, was het veranda-café, waar men op het achterdek zat tusschen bloemen en planten en over zee keek of men ergens in een villa-tuin aan het strand was. De machinerieën hadden een sterkte van 46.000 paardekracht. De schroeven waren van het verbeterde Olympic type en men verwachtte hiervan nog grootere snelheid. En dit trotsche gevaarte, dat enkele maanden tot de >Imperator> van de Ham burg-Amerika met zijn 50.000 ton de grootste wezen zal, onder Engel- vlag als het grootste schip der wereld, moest varen met in luxe en comfort badende passagiers, waarvan die der derde klasse nog oneindig beter behuisd en verzorgd waren, dan de eerste klasse passagiers enkele tientallen jaren geleden, is nu vergaan, de zwakkere gebleken bij een botsing roet een ijsberg in den donkeren nacht. De eetste reis. Zooals we reeds zeiden, deed de .Titanic* haar eerste reis. Woensdag avond ruim 8 uur verliet ze Cherbourg, waar ze van Southampton heen gestoomd was om nog passagiers en postzakken op te nemen. In Southampton waren 300 eerste klas se, 530 tweede klasse en 700 derde klasse passagiers aan boord genomen, waarbij zich te Cherbourg nog 144 eerste 29 tweede en 102 derde klasse passa giers gevoegd hadden. Er waren in het geheel dus 1805 passagiers aan boord terwijl de bemanning uit ongeveer 800 koppen bestond. Het aantal passagiers was ongemeten hoog voor dezen tijd van het jaar, als de Amerikanen naar Europa komen en de Westwaarts gaande transatlantische booten haar slappen tijd hebben. In het geheel kon de .Titanic* 3500 menschen bergen. Onder de passagiers vermelden de Engelsche bladen bij het vertrek uit Southampton o- a. kolonel J. J. Astor en echtgenoote, die naar Amerika te rug keerden, na een reis door Egypte mr. Bruc, den president der White S'ar Line, major Archibald W. Butt, die brie ven van President Taft was gaan aan bieden aan Z. H. den PausBenjamin Guggenheim (een lid der bekende New- Yorksche bankiersfirma) en den theater directeur Henry B. Harris. De Pall Mall Gazette meldt, dat de „Titanic1 voor pd.st. 1.000.000 aan dia manten aan boord heeftde lading van de .Titanic* vertegenwoordigt een waar de van nagenoeg pd.st. 3.000.000 en de Titanic* zelf was verzekerd voor een waarde van 1 000.000 pd st. Als de reddingsbooten alleen voor de schipbreukelingen het werk moeten doen, dan is voor de meerderheid van de opvarenden het ergste te vreezen De Shipping Gazette schreef gisteren, dat de Titanic, blijkens opgaven van de White Star Line, achttien booten aan boord had Gesteld, zegt het vakblad, dat er in elke boot vijftig menschen kunnen en op navraag bij een be voegde bleek ons dat een juiste bereke ning dan was er plaats voor 900 menschen. En er waren er volgens op gave in de Engelsche bladen, 2458 aan boord, nl. 350 passagiers le klas, 305 2e klas, 800 3e klas, benevens 903 kop pen van de bemanning. Er zijn, volgens de telegrammen, ongeveer 875 menschen met de reddingsbooten naar de Carpathia overgebracht. Dat klopt ongeveer met de 900, die ze zouden kunnen bergen. Misschien kan er ook een enkele on bruikbaar zijn geweest of verongelukt zijn. Een vreeselijke gedachte, dat er lang niet voor de helft van de opvarenden gelegenheid was om het zinkende ischip te verlaten l En dan had de T tanic nog heel wat meer passagiers mee kunnen nemen- De Shipping Gazette maakt de opmerking, dat men nog wei inderhaast vlotten heeft kunnen samenstellen. Laat ons hopen, dat dit geschied is. Maar een leek is geneigd te vragenmoest elk schip niet tenminste in zijn reddings booten genoeg plaats hebben voor al zijn opvarenden Tenminste, want meest al zijn doordat het schip gewoonlijk niet rechtstandig zinkt maar met voor- of achterplecht, of met een der boorden eerst niet al de booten te gebruiken. De schipbreukelingen van de Titanic hebben nog het geluk gehad, dat het weer kalm was, en ook helder, volgens een telegram dus geen mist. De gezagvoerder van de Titanic was kapitain Smith die als kapitein op de Olympic de aanvaring met het oorlogs schip Hawke heeft gehad. De rechter heeft de Hawke wel van schuld vrijge pleit en de aanvaring toegeschreven aan de zuiging, die de reusachtige Olympic in snelle vaatt door een nauw vaarwater stoomende, maakte, maar vele vakman nen hebben dat vonnis gewraakt, en de maatschappij heeft haar ongeschokt ver trouwen in kapitein Smith getoond, door hem over te plaatsen op de Titanic, die met haar ruim 46,300 ton nog over de 1000 ton meer inhoud had dan de Olym pic. De ervaring, die hij bij de behan deling van een schip van dergelijke af metingen had opgedaan, kon hem op het nieuwe schip van nut zijn. Hoe moeilijk die behandeling is, bleek weer toen de Titanic Woensdag uit Southampton vertrok. De waterverplaat sing, die haar geweldige schroeven ver oorzaakten zoodra zij zich in beweging zetten, was zoo groot, dat de stalen trossen van de New-York, van de Ame rican Line, die een eind verder lag, knapten en de twee groote schepen misschien met elkaar in botsing waren gekomen, als de machine van de Titanic niet aanstonds stil was gezet. Zou men moeten aannemen, dat het ook weer de zuiging van de Titanic is geweest, die den ijsberg of ijsveld aan trok Het hangt van de grootte van de ijsmassa af of die verklaring mogelijk kan worden geacht. Trouwens, het geval van de Olympic en de Hawke heeft be wezen, dat men nog weinig met zekerheid kan zeggen aangaande het verschijnsel van de zuiging van varende schepen. De Engelsche bladen herinnerden nog eens, hoe prachtig de Titanic ingericht was en wat men er niet al aan boord vond. Een uur voor het schip van Sout hampton wegvoer, was de zaal voor sport en spel, die onder leiding van een beroepsathleet stond, in vollen gang. Een dame reed op een kameelin een ander gedeelte was er een wielerwedstrijd een paar hanteerden de riemen in een roeitoestel. Twee Amerikanen speelden raket. Het schip heeft ruim ll/i millioen pond sterling gekost. Er zijn o.a. twee suites van vertrekken, die in het drukke seizoen voor één overtocht 850 pd. st. de suite kosten. In de eetzaal van de le klas konden 532 reizigers tegelijk gespijzigd worden. Er kunnen er 750 mee, voorts 500 2e klas en 1100 3e klas. Er waren vertrekken In allerlei stijlen, o.a. in oud-Hollandschen, maar ook in modern-Hollandschen stijl. Men spreekt er in deze dagen natuurlijk over, of zulke groote schepen gevaar lijker zijn dan kleinere. Sommigen meenen van wel, omdat ze te sturen zooveel moeilijker is. Anderen zeggen daarentegen, dat een groot schip zooveel meer toestellen tot redding van de op varenden kan meevoeren. (Maar had de Titanic niet slechts reddingsbooten voor 900 menschen Een ongeluk als de Titanic heeft getroffen, kan elk klein schip overkomen. Dat is zoo, ofschoon het misschien gemakkelijker zal wezen, met een kleiner schip een aandrijvenden ijsberg te vermijden. Een botsing met zoo'n gevaarte is erger, zegt een vakman aan een Engelsch blad, dan een aanvaring met een ander schip, dat altijd min of meer wijkt, terwijl een ijsberg door zijn geweldigen omvang zelf den vervaarlijken stoot van een aanstoomend schip als de Titanic weerstaat. Het vergaan van de Titanic, meende de vakman, zal dan ook tot geen ver mindering in de grootte der schepen leidden. Reeds is- bij Harland and Wolff te Belfast de kiel gelegd voor een schip van, naar men zegt, nagenoeg 54,000 ton, ook voor de Whitte Star. De Gigantic zal het heeten. Dat is weer grooter dan dan Aquitania, die voor de Cunard, en de Imperator, die voor de Hamburgsch-Amerikaansche wordt ge bouwd. Toch nog vele menschen omgekomen. Men spreekt van 1500 dooden. Het blijkt nu onjuist dat alle opva renden gered zijn, hoewel niet met zekerheid te zeggen is hoeveel personen zijn omgekomen. Want voortdurend ver wacht men schepen of worden gesigna leerd, die overlevenden aan boord heb ben of kunnen hebben. Telegrammen uit Berlijn en LondeD spreken echter van 1500 dooden. BERLIJN, 16 April. De >Lokal An- zeiger* meldt in een extra-editie, dat 1500 passagiers en bemanning het leven bij de ramp der .Titanic* verloren. AMSTERDAM, 16 April. Een tele gram van Lloyds uit Londen van heden ochtend meldt, dat de .Titanic* gezonken is en naar men vreest een groot aantal personen is omgekomen. LONDEN, 16 April. Het aantal slacht offers der .Titanic* wórdt op 1500 man geschat. Kapitein Smith, commandant van het schip, is verdronken. AMSTERDAM, 16 April. De .Tele graaf* verneemt uit Berlijn De >Lokal Anzeiger* publiceert een speciale editie, waarin gemeld wordt, dat de »Titanic* om 2 uur 20 Maandag ochtend' gezonken is. Niet minder dan 1500 passagiers en leden der bemanning zouden om het leven gekomen zijn. Slechts met zekerheid kan de redding van 675 personen, meest vrouwen en kinderen, geconstateerd worden. Op het oogenblik der botsing ontstond een geweldige paniek onder de passa giers, die zich in hunne kajuiten bevon den en waarvan de meesten zich ter ruste hadden begeven. Allen stormden naar het dek, waarvan de meesten ongekleed. Het kostte den kapitein ontzaglijke moeite de passagiers te kalmecren. De vrouwen en kinderen werden onmiddellijk in de reddingssloepen geplaatst, die men echter niet neerliet alvorens het zeker was, dat het schip zou zinken. Men was er ten sterkste van overtuigd en kon men die overtuiging niet op zijde zetten, dat de dubbele waterdichte schotten definitief verlies van het schip zouden verhinderen en het water tegen houden. Door het bijdraaien van het schip om den ijsberg te ontwijken, wat bijna gelukte, werd het aan bakboord-zijde getroffen, waardoor twee groote gaten ontstonden. De laatste draadlooze berichten braken plotseling af, blijkbaar waren de Marconi- toestellen in het ongereede geraakt. De te hulp snellende schepen .Olympic*, «Virginian*, .America* en .Baltic* waren naar het schijnt te laat gekomen. BOSTON, 16 April (R.O.) Een draad loos telegram gisterenavond van de .Olympic* opgevangen zegt: .Carpathia* op weg naar New-York met 868 passagiers, meest vrouwen èn kinderen. Het telegram eindigdeEr bestaat groote vrees voor de veiligheid der overige passagiers en bemanning. LONDEN,16 April (R. O.) Lloyds seint uit Montreal Ongeveer 675 pas sagiers en 600 leden der bemanning gered. (Wanneer dit alle geredden zijn, zou den zijn omgekomen 780 passagiers en 703 leden der bemanning, totaal 1483 personen). Wij geven nog eenige telegrammen LONDEN, 16 April. Den heelen nacht hebben de draadlooze telegraafstations op de Oostkust van Amerika getracht seinen op te vangen van de schepen, die de Titanic te hulp waren gesneld op ontvangst van het dringende sein van het zinkende schip. De berichten, die zij opvingen, zeiden, dat het eerste stoomschip, dat gisteren op de plek van het ongeluk kwam, be vond dat de Titanic 's nachts om 2,20 was gezonken, 4 uur nadat zij met den ijsberg in boting was gekomen Er was alleen wat wrakhout en eenige booten met reizigers te zien. Deze reizigers werden opgepikt en overgebracht naar de mailboot Carpathia, die Westwaarts ging en nu op New York koers zet. Op het zinkende schip moet de grootste tucht hebben geheerscht, want de gered den zijn meest vrouwen, en van de mannen zijn de meesten getrouwd. NEW-YORK, 16 April Twee draad looze berichten van Kaap Race en een telegram uit Halifax stellen het buiten twijfel, dat noch de Parisian noch de Virginian overlevenden van de Titanic aan boord hebben. De White Star-lijn maakt officieel be kend. dat zij stellige berichten van de Olympic heeft ontvangen, die behelzen, dat het aantal geredde opvarenden van de Titanic 868 bedraagt en dat de Car pathia Donderdagmiddag te New-York zal aankomen. In aansluiting met het eerstgemelde in dit telegram laten wij nog een telegram van de Allan-lijn te Londen volgen Het agentschap te Montreal deelt mede, dat de Virginian (van genoemde lijn), te laat om de Titanic nog aan te treffen, haar weg vervolgt. Wij hebben niets van de Parisian (eveneens van de Allan-lijn) ge hoord, doch wij gelooven, dat dit schip evenmin passagiers van de Titanic aan boord heeft. ST. JOHNS 16 April. Alle hoop, dat iemand anders van de Titanic dan zich aan boord van de Carpathia bevindt in leven is, is opgegeven. Alle stoom schepen die den omtrek van de plaats waar de ramp zich had voorgedaan, afzochten, hebben nu hun reis vervolgd. BERLIJN, 16 April. Uit New-York wordt aan de Frankfurter Zeitung gemeld: Volgens de laatste berekeningen zijn er 1254 dooden. De Titanic zonk 50 K M. van de plaats, waar de botsing plaats heeft gevondeo. St. JOHN (Newfoundland) 16 April. De laatste berichten van Kaap Race behelzen, dat alleen de 675 passagiers aan boord van de Charpathia uit de schipbreuk van de Titanic gered zijn De berichten melden, dat alle neerge laten booten werden aangetroffen en meerendeels met vrouwen en kinderen waren. Daaruit wordt afgeleid, dat het meerendeel der mannen aan boord van het schip mede in de golven verdwenen zijn. De schipbreuk van de Titanic heeft te Londen een geweldige opschudding gewekt, evenals te New-York. Het Londensche kantoor van de White Star lijn is den geheelen dag door angstig om inlichtingen vragende, weenende mannen en vrouwen belegerd. Alle na burige kantoren van scheepvaartmaat schappijen hadden de vlag halfstok waai en. De gretig gekochte voornaamste bladen geven het nieuws van de ramp met kolommen en bevatten bovendien hoofdartikels, waarin de lessen van de schipbreuk van vele zijden beschouwd worden. Alle bladen achten een onder zoek noodig, zoodra de eerste ontstelte nis en de volksrouw eenigzins bedaard zullen zijn. De bladen vragen zich af, of de Titanic de noodigste voorzorgen heeft gebruikt Men wist toch, behoorde althans te weten, dat geweldige massa's ijs vroeger dan anders zuidwaarts langs den koers van de Titanic zouden afdrijven. Dan is de vraag gerezen, waarom men de Titanic niet heeft kunnen drijvende hou den door de waterdichte schotten. De geheele pers roemt de dradelooze telegrafie, zonder welke de ramp eerst veel later, misschien in het geheel niet bekend zou zijn geworden. Het nummer van heden vauhetNew- Yorksche blad van Hearst, de American, behelst een heftigen aanval op de eige naars der White Star-lijn in een hoofd artikel met rouwrand. Hearst roept het oordeel van de wereld aan over hun kortzichtige schrielheid en misdadige roekeloosheid, zooals die door de ramp met de Titanic aan het licht zijn gekomen. .Welke satyre onzer he- dendaagsche beschaving", roept hij uit, .welke ironische triomfen onzer mecha nische ontwikkeling 1 Hearst doet in 't algemeen een feilen aanval op de Atlan tische stoomschepen en eischt, dat de regeering der Vereenigde Staten onver wijld nieuwe voorschriften opstelt voor alle schepen, die op de havens der Unie varen. LONDEN, 16 April. De grootste scheepsramp, die de geschiedenis kent, heeft vele uitingen van deelneming uit alle landen der wereld uitgelokt, o. w. van koning George, die zijn ontsteltenis uitspreekt over de schrikwekkende ge beurtenis, van de koningin-weduwe Alexandra, den Duitschen Keizer en prins Hendrik van Pruisen. Op de passagierslijst der .Titanic* komen de volgende Hollandsche namen voor Mevr- John. C. Hogeboom. Jhr. W. Reuchlin. De heer en mevrouw J. Snijder. Mr. W. van der Hoef. De volgende namen van de lijst der eerste-klasse-passagiers zijn in financleele kringen der Vereenigde Staten algemeen bekend Kolonel Astor en mevrouw. Mr. en Mrs. John. Bradley Cummings. Mrs. B. de Villiers. Mr. en Mrs. Washington Dogde en zoon. Mr. Arthur Gee. Mrs. L. Gibson en Miss. D. Gibson. Mr. Benjamin Guggenheim. Mr. en Mrs. Chas. M. Hays en Miss. Margaret Hays. Mr. Birnbeum Jakob. Mr. en Mrs. E. Kimball. Mr. A. S. Nicholson. Mr. V. Payne. Mr. en Mrs. M. Rothschild. Mr. A. Saalfeld. Mr. A. L. Salomon. Mr. W. T. Stead. Mr. en Mrs. I. Straus. Mr. en Mrs. E. Taussig en Miss. Ruth Taussig. Mr. en Mrs. E. Z. Taylor. Mr. M. J. White. Mr. en Mrs. George D. Widener en Mr. Harry Widener. Mr. George Wright. Waalwijk, 17 April 1912. Teraa rdebestelli ng Maandagmorgen werd door de lieder tafel aan een treurige verplichting vol daan. Het lijk van een der jongste, maar tevens een der verdienstelijkste leden, moest door haar worden graf waarts gebracht. Een algemeen geacht en bemind persoon, de heer Antoon van lersel, zoon van den vroeger alom bekenden baritonzanger, is plotseling aan de zijnen ontrukt. Bij de groeve werd door de liedertafel het bekende „Op 't Kerkhof" van De Vliegh gezongen. Zicht baar aangedaan verlieten allen het kerk hof met de troostende gedachteEen trouwen vriend hebben wij de laatste eer bewezen. Van lersel Witlox Co. De uitbreiding der stoomleerlooierij der firma Van lersel Witlox Co. te Waalwijk is gegund aan de firma Wed. A. Aarts en Zonen voor f38500.— Medaille Wedstrijd. De loting voor deze wedstrijden, welke Zondag a.s. op het terrein van Waalwijk Vooruit zullen plaats hebben had tot resultaat, dat het programma als volgt werd samengesteld Van 2—3 uur W.V.-Kralingsche Footbalclub. Van 3'/44'/4 uur Anthony-Zaltbommel Van 4'/25"/a uur Eindwedstrijd. Daar de clubs alle van gelijke kracht zijn, verwachten we bijzonder spannende wedstrijden en ligt het nog geheel in het duister, wie met den eerepalm gaat strijken. De medailles zullen geexposeerd wor den in het sigarenmagazijn van den Heer A. van Eijck, Stationstraat alhier. Holland-Be/gië. Zooals we reeds meldden, organiseert W.V. 28 April e.k. een pleizierreisje naar Dordt per s.s. Thor. Kaarten voor de Thor zijn tot uiter lijk 22 April verkrijgoaar bij het Secre tariaat van W.V. en den heer A. v. d. Ven van Kempen, sigarenmagazijn naast de R.K. Kerk. Vertrek Drongelscheveer 9'/2 uur. Keizersveer 10,.l5 uur. Tevens zijn bij het secretariaat van W.V. nog kaarten voor het terrein ver krijgbaar. Concert der liedertafel der Koninklijke Stoomschoenenfabriek A. H van Schijndcl te Waalwijk. Een zeer talrijk en net publiek, samen gesteld uit alle rangen en standen, be nevens vele vreemdelingen vulden Maandagavond j.l. de ruime concertzaal „Musis Sacrum, waarin de geur van Haarlems dreven, verspreid door de met kwistige hand aan de dames geschonken bloementuiltjes, den bezoeker reeds bij het binnentreden te gemoet woei. Even voor de opening richte de voor zitter der vereeniging, de heer Arnoud Verwiel, in goed gekozen woorden een korte toespraak tot de solistenMej. Rosy Prins, alt, den heer Jos Groenen, bariton beiden uit Kiel, den accompag- nateur, den heer Snijers van Raams- donksveer, den heer J. B. Kolkman, den toonzetter der cantate „De Prins van Oranje", en verder tot alle aanwezige De Echo ra het Zuiden. i 1

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1912 | | pagina 5