Derde Blad. HET VERGAAN DER .TITANIC Veihalen dei geredden. Provinciaal Nieuws. NUMMER 33. ZONDAG 21 APRIL 1912. 35e JAARGANG. Jringen van de laatste tooneelen op hetj schip door de overlevenden gevai NEW-YORK» 18 April. De Car- pathia is van avond om 8 uur 37 19 April, 2 uur na middernacht Amsterdam- sche tijd) aan het havenhoofd aange komen. NEW-YORK, 19 April. Uit de verhalen van de overlevenden van de Titanic blijkt nog, dat de booten nog verscheidene passagiers hebben opge nomen. nadat het schip al gezonken was. Tegen vijf uur in den ochtend werden de schipbreukelingen door de Carpathia gered. Ten gevolge van de uitgestane koude zijn aan boord der Carpathia vijf men- schen van de Titanic bezweken. NEW-YORK, 19 April. Een rei ziger aan boord van de Carpathia vertelt, dat men van boord van dit schip zestien reddingsbooten in het gezicht kreeg. De overbrenging van de schipbreuke lingen was een droevig schouwspel. Er werden touwen om het middel van vol wassenen en kinderen geslagen. De kleinste kinderen werden in een zak ge daan en aan dek geheschen. Sommige booten waren niet half vol, andere propvol Sommige menschen waren in avond- kleedij, anderen in nachtgewaad of dekens gehuld. Toen zij aan boord van de Carpathia waren gekomen, snelden zij allen naar de eetzaal, om een warm ontbijt te gebruiken. Zij hadden vier of vijf uur in een sner penden wind in de booten gezeten. Nie- mant uitte zijn gevoelens, men hoorde zelfs geen snik. Allen schenen verdoofd van den schok van hetgeen hun weder varen was. Vier menschen bezweken :dig nadat_zij.aan-dek waren-gekomen- Z' De Titanic was tegen den ijsberg op gevaren, bijna dadelijk dat zij hem inj het gezicht had gekregen- Tegelijkertijd werden de machines stil gezet en de schotten gesloten. De kapitein liet ieder een zwemgordel aandoen en gaf bevel om de booten uit te brengen. Toen de vrouwen en kinderen begonnen aan te snellen, werd de regelVrouwen voor 1 strik in acht genomen. De officieren haalden hunne revolvers uit, maar meest al behoefden zij die niet te gebruiken. Toen de laatste booten het schip ver lieten, kwam de scheepskapel in de groote kajuit bijeen en hief de muziek van het gezangNearer my God to Thee aan. De stoomketels sprongen, naar men gelooft, doordat het ijzige water htt schip binnenstroomde. Door de ontplof fing brak het schip in tweeën. Beesly, een passagiers van de Titanic, verhaalt het volgende Zondagavond voelden wij twee zachte trillingen, welke echter geen voldoende reden leken om ook maar in het minst ongerust te ziju. De machines werden echter dadelijk stil gezet. ik ging naar dek en merkte, dat er maar weinig menschen boven kwamen. Maar zij waren niet ongerust. In het rooksalon zag ik menschen zitten kaart spelen. Ik vroeg, of zij van iets afwis ten. Zij hadden eeu geweldigen ijsberg vlak langs het schip zien komen en meen den dat het schip er langs geschuurd was. Niemand dacht dat het schip van onderen door het onder water drijvende gedeelte van den ijsberg doorboord was. Ik heb, zeide Beesly, de kaartspelers niet meer teruggezien. Kort daarna keerde Beesly naar dek terug en werd du gewaar, dat iedereen wilde weten, waarom de machines stil stonden- Hij ging weer naar zijn hut om zich warmer te kleeden. Terwijl hij daarmee bezig was hoorde hij het bevel «Alle passagiers aan dek met den red dingsgordel aaac. Allen gingen langzaam naar boven met den reddingsgordel over de kleeren. Er was niet de minste paniek, maar er was dan ook niet te merken, dat er een ongeluk gebeurd was. Het schip lag vol komen stil, maar helde alleen wat naar beneden toe over. Spoedig werden de booten klaar ge maakt om neergelaten te worden. De bemanning van elke boot stond ernaast. Toen besefte men pas dat er iets ernstigs gebeurd was. De menschen stroomden het dek op. De mannen stonden achter aan. De vrouwen gingen naar het vol gende dek beneden, waar zij in de red dingsbooten gingen. Sommige weigerden hunne mannen te verlaten, anderen wer den met geweld van hunne mannen los gerukt en in de booten geduwd. Al dien tijd was er geen spoor van wanorde, geen dringen naar de booten toe geweest, men hoorde ook geen vrouwen snikken, toen de booten met vrouwen en kinderen in de duisternis verdwenen. Daarna kregen de mannen last om in de booten te gaan. Dat ging kalm in zijn werk. Toen Beesly het schip verliet, was het een uur in den ochtend. Het was een prachtige nacht, de sterren ston den aan den hemel, maar er was geen maneschijn. De zee was zoo kalm als een vijver, maar het was bitter koud. Omstreeks twee uur zag Beesly dat de Titanic snel zonk. De Titanic zakte geleidelijk met zijn achtersteven door, met de voorsteven recht in de lucht. Men zag nog eenige lichten flikkeren, daarna gingen zij allemaal tegelijk uit. Binnen in het schip hoorde men de machines stampen en brommen, met een geluid, dat mijlen ver te hooren was. Het schip bleef zeker nog wel vijf minuten rechtop staan. Een stuk van de romp, dat naar schatting 50 M. hoog was, verhief zich als een zwarte toren tegen de lucht. Daarna helde de romp zachtjes schuin over, dook naar beneden en ver dween. Op dat oogenblik trof het oor van de menschen, die in de reddingbooten zaten het schrikwekkendste geluid, dat ooit een sterveling gehoord heeftde kreten van honderden medemenschen, die in het ijskoude water lagen te worstelen en om hulp riepen, terwijl zij zeiven wisten dat niemand dien kreet kon be antwoorden. Een der geredde passagiers op de Carpathia deelt mede dat Kolonel Astor, de millioennair weigerde in een der red dingsbooten plaats te nemen. Zijne laatste daad was het neerlaten van een klein kind in een reddingsboot naar de moeder. De geredden in eene boot aanwezig riepen kapitein Smith toe zich bij hem te voegen. De kapitein weigerde en ging naar de commandobrug, hij wenschte het laatst van allen op zijn schip te blijven De stokers zongen weemoedige zee mansliederen terwijl zij hulp verleenden bij het in de reddingsboot neerlaten van vrouwen en kinderen. Onderwijl had den vele leden der bemanniDg huD handen vol met het tol bedaren brengen der opgewonden passagiers.J Een ander geredde bevestigt het over lijden van William Stead De heer en mevrouw Straus zijn beiden verdronken. Mevrouw Straus weigerde haar man te verlaten en zonder hem in een red dingsboot plaats te nemen. Mevrouw Dick, ook een der geredden deelde mede dat toen 's nachts om half twee de Titanic zonk het scheepsor- chest op het dek opgesteld stond en een psalm ten gehoore bracht. Zeven perso nen die gered waren zijn onderweg ge storven. Hun lijken zijn in zee geworpen. Twee vrouwen zijn van angst krank zinnig geworden. De heer Wrigton vertelde, dat hij ge zien heeft dat kapitein Smith door een golf van de commandobrug geslagen werd Smith zwom terug naar het schip en weigerde in een reddingsboot plaats te nemen. Een steward der Carpathia deelde mede dat dit schip op 32 mijlen van de Titanic was toen het 'n marconigram, waarin om hulp verzocht werd, ontving. Vier uur later was de Carpathia op de plaats des onheils. KEULEN, 19 April. Uit New-York wordt aan de Kölnische Zeitung geseind De overlevenden doen aangrijpende ver halen over de ramp. De meesten ver tellen, dat men bij de botsing met den ijsberg slechts eeD kleine trilling bemerkte. Het stilstaan van de machines veroor zaakte eenige onrust. Daarop kwam het bevel dat allen een reddingsgordel moesten om doen. De mannen gingen terug en lieten de vrouwen en kinderen in de reddingsbooten. Men hield het neerlaten van de booten slechts voor een maatregel van voorzichtigheid. De meesten geloofden niet aan gevaar. De eerste 5 booten waren slechts voor de helft gevuld. Wanneer zich geen vrouwen meer voor een boot meldden, drongen de mannen zich op deD voorgrond Daarna voeren de booten weg. Naar werd vastgesteld, liep het schip op het onder de zee verborgen gedeelte van den ijsberg, waardoor de heele kiel openge scheurd werd. Het water stroomde in de machinekamers en daar hadden er ontploffingen plaats. Kort voor het zinken van het schip ontstond er groote op winding toen de achtergeblevenen be merkten, dat er voor hen geen reddings booten meer waren. Men is het er al gemeen over eeDs dat, als er meer reddingsbooten waren geweest alle pas sagiers hadden gered kunnen worden. De beambten van de draadlooze telegrafie hadden 2 uur lang zonder onderbreking noodseinen afgezonden. Een passagier verklaarde dat groote stukken ijs aan boord van de Titanic vlogen, waardoor verscheidene menschen werden gedood. De kapitein had zich op de commandobrug doodgeschoten. NEW-YORK, 19 April. De schilde- zinkende vormen een angstwekkende reeks van afgrijselijkheden. Toen het schip uiteen brak, rees de achtersteven steil omhoog. Bij twintigtallen sprongen er van de achtergeblevenen in een paniek over boordanderen klauterden als waan zinnig tegen het achterschip op. Toen het schip wegzonk, werd de helling steiler. Honderden verloren daarbij hun houvast en gleden afwaarts in het on stuimige water, waar velen van hen snel verdronken zijn, ofschoon honderden anderen zich aan vlotten en wrakstukken vastgeklampt hebben. Hun aantal werd vermeerderd door hen, die sterk en gelukkig genoeg waren om uit den draaikolk van het zinkende schip weg te komen. Kolonel Gracie was onder dezen. Hij vertelt, hoe hij daarna uren met anderen op een vlot gestaan heeft, twee aan twee, met de ruggen tegen elkaar en zich in evenwicht houdende. Zij vreesden voor de minste beweging om het evenwicht van het wankele vlot niet te verbreken. Terwijl het water zoo over hen heen stortte en zij den dageraad afwachtten, hebben de uren hun eeuwen toegeschenen. Zelfs toen er op het vlot gefluisterd werd dat een stoomschip naderde, durfden zij zich nog niet te verroeren om uit te zien, zoo bang zij waren het evenwicht te storen. Toen ik eindelijk boven was ver telde een ander passagier zag ik niets dan de zee vol ijsblokken en groote hoeveelheden wrakhoutook stervende mannen en vrouwen. Allen om mij heen kermden en jammerden erbarmelijk. De tweede officier, die in mijn buurt zwom zei me, dat het net voor mijn hoofd boven kwam, een van de schoorsteenen van de Titanic uit elkaar spleet eo dicht bij mij in het water viel, de drenkelin gen uit elkaar werpende. Gracie vertelt dan, hoe hij, zich van het eene wrakstuk naar het andere be wegende, ten laatste het vlot heeft be reikt. Spoedig werd dit echter zoo bezet dat het scheeD, dat het zou zinken, als er meer opkwamen. Degenen, die er zich op bevonden, hebben daarom uit zucht tot zelfbehoud geweigerd, toe te staan, dat anderen er op zouden klim men. Dit was het meest aangrijpende en afgrijselijke tooneel geweest, vertelt Gracie. De medelijden wekkende kreten van hen, die zich om ons heen bevonden, klinken mij nog in de ooren. Zij zullen mij tot op mijn sterfbed bijblijven. «Houdt je aan wat je heb, kerel I* riepen wij iederen man toe, die op het vlot trachtte te komen. «Eén meer zou ons allen doen zinken.* Velen van hen, die wij afwezen, ant woordden alsof zij den dood ingingen «Het beste verder 1 God helpe je.« Gedurende al den volgenden tijd zijn wij drijvende gebleven en hebben wij tracht geput uit de hoop op redding, ïenige groene lichten hebben wij gezien die naar wij later vernamen vuurpijlen zijn geweest uit een der booten van de Titanic. Zoo hebben wij den nacht door gebracht, terwijl de golven over het vlot sloegen en dit diep ïn het water begroe ven. YVij baden den geheelenuitputtenden nacht door. Mannen, die reeds lang ver geten schenen, hoe. zij hun Schepper moesten aanroepen, herinnerden zich de. gebeden uit hun kindertijd en prevelden! die nog eens en nog eens.J WijAerzamelen hier eifcfaar nog enkele berichten van de schipbreuk, die ons treffen. In een schildering van het gebeurde op het schip na de botsing, waarin ge zegd wordt, dat er aanvankelijk orde heerschte en dat eerst later onder de achtergeblevenen groote opwinding ont stond, lezen wij, dat bij het voorgaan van vrouwen en kinderen de eenige on rust veroorzaakt werd door d> roerende afscheidstooneeleo, die zich afspeelden, wanneer een vrouw niet zonder haar man in de boot wilde gaan. Overigens hadden de mannen op het bovendek stilzwijgend toegekeken. Het neerlaten der booten gold toen trouwens, zooals meer gemeld, nog als een voorzichtig heidsmaatregel. Astor hielp zijn vrouw liefdevol in de boot en vroeg, of hij mee mocht gaan. Toen de officier dat weigerde, trad hij terug en stak kalm een cigaret op. Een der overlevenden vertelde, dat hij later onder hen, die zich aan de vlotten hebben vastgehouden, Astor gezien had en ook Steadhun voeten bevroren eindelijk. Zij, die dien gevaarvollen nacht hebben doorgemaakt, zeggen, dat de zee bezaaid scheen met lijken, die reddinggordels om zich hadden. Hun oogen hadden als verglaasd om zich heen gekeken. NEW-YORK. 19 April. De White Star-lijn heeft de volgende opgave ver strekt van het aantal geredden le klasse passagiers 202, 2e klasse 115, 3e klasse 178, leden der bemanning 206, officieren 4zijnde een totaal van 705 Het aantal omgekomenen bedraagt volgens dezelfde opgave 1635. Een held. Vóór enkele jaren had een klein drama in de schouwburgen groot succes Het heete «Aan de Telefoon.* Een man hoort, de spreekbuis aan het oor, de angstkreten van zijn vrouw, die, alleen in het verre huis met haar kinderen door moordenaars wordt aangevallen... De ongelukkige hóórt het rumoer van de worsteling, de kreteD, het rochelen van de wezens, die hem lief zijn, die hij zou willen verdedigen met zijn leven... en die honderden kilometers van hem verwijderd zijn. Een ander drama is te Parijs in de Grand-Guignol vertoond, een drama zonder woorden, dat «De Wittie Dood* heet. Ouders, vrienden volgen, het oog in den kijker, de afdaling van Alpenbe- klimmers en zien hen overvallen door een lawine... Maar dit zijn theaterstukken, Zij zijn minder vreeselijk, doch, dat 't welk we zien afspelen als episode in een ont zaglijke tragedie, aan boord van de >Titanic*. De man aan het toestel van de draad looze telegrafie arbeict... Het gebeuren stijgt in dramatische kracht. Eerst is het niets, een eenvoudig in cident. Dan S. O. S., dat >Saving of Sones* beduidt redding van menschenlevens. Het wordt beantwoord door de «Car- pathia*, de >Caroni< en de «Olympic*. >Zijn in aanvaring geweest met een ijsberg op 41 graden 42 minuten noor derbreedte en 50 graden 14 minuten westerlengte. Hebben ernstige schade. Kom te hulp.* Zij zullen komen. Het is 10 25. Dan volgt om 10.55: «Wij zinken met het voorschip. En om 11.36 «De vrouwenen kinderen worden in de reddingsbooten geplaatst, houdt gij uw booten gereed*. Ja, ja, zij komen spoedig. Hij seint voort en bewaart zijn koel bloedigheid. Hij seint regelmatig en de formulen, die hij kiest zijn de besten. Om 12.27 wordt zijn laatste signaal nomen. Het zijn eenige verwarde teekenen die plotseling afbieken. Tot op het laatste oogenblik bleef Fhilipps dat is de naam van den held op zijn post, hulp roepend uit naam van tweeduizend vijfhonderd per sonen. En op honderden kilometers afstand ontvangen de schepen op de donkere zee afschuwelijke telegramen volgende phases van de verre ramp. Helaas, dat zij te laat moesten komen om hulp te bieden. Want dat is nu wel zeker 1 Aan boord der >Titanic< zijn zeven bekende millionnairs, die te zamen een vermogen van 90.000.000 bezitten. Door de New-Yorksche bladen, die alles graag in cijfers ontzetten, wordt het op de «Titanic* vertegenwoordigde vermogen van sommige passagiers aldus aangegeven Jocob Astor S 150 millioen. Isidor Strauss S 50 millioen. George Widener S 50 millioen. Benjamin Guggenheim S 95 millioen. Washington Dodge S 25 millioen. Lieden, die een kapitaal van 1 millioen dollar vertegenwoordigen, worden hierin niet meegeteld. Bijna al deze rijke pas sagiers woonden te N.-York en behooren, zoover de draadlooze telegrammen doen vermoeden, niet tot de geredden. De Times zegt, dat de lading van de >Titanic« van ongeloofelijk groote waarde was. Het reuzenschip had ongeveer 50.000 zakken koffie en45.000 kisten thee aan boord en voor een waarde van over de 25 millioen dollar aan edelgesteenten. De effecten in persoonlijk bezit der reizigers vertegenwoordigen eveneens een waarde van 25 millioen dollar. Een Amerikaansche dame onder de passa giers had, bij het betreden van het schip, een cassette waarin zich voor meer dan 750.000 dollar paarlen en diamanten bevonden. Al deze schatten, alsmede een aantal personen, rusten thans op den bodem van den Atlantischen Oceaan. De kapitein van de Titanic*-. Kapitein E. J. Smith, die over het vergane schip bevel voerde en onge twijfeld thans zijn graf in zee vond, stond ook op de commandobrug van de »01ympic«, toen dat schip verleden jaar September in botsing kwam met den kruiser «Hawke*, bij het eiland Wright. Hij is 60 jaar oud, en is reeds 38 jaar in dienst van de White Star Line*. Sedert 1887 is hij een van de bevel voerders van die lijn, en hij heeft de >Republic« de >Britannia«, de «Majestic* (9 jaar lang) de >Baltlc* en de >Adriatic* gecommandeerd. Gedurende den oorlog in Zuid-Afrika bracht hij met de „Ma jestic* tweemaal troepen over. De overlevenden. De Telegrammen brengen namen van overlevenden. Wii vinden er geen beken den namen op, óók niet tot ons leedwe zen, dien van onzen landgenoot, jhr. Reuchlin, uit Rotterdam. Maar een directeur van een stoomvaart- onderneming zal al evenmin als de kapi tein onder de eersten zijn, die zich naar de booten begeeft. Integendeel zal hij een voorbeeld geren van rust en discipline. Zijn reddingskansen zijn gering. Ookde directie van de HollandAmerika-lijn, die zich geregeld op de hoogte houden laat uit New-York, ontving geen hoop gevend bericht En alle hoop, dat nog passagiers of leden van de bemanning der «Titanic* behalve degenen, die aan boord van de »Carpathia« zijn opgenomen, in leven zouden zijn, is opgegeven. Vroegere rampen. Het vergaan van de >Titanic« is de grootste scheepsramp die ooit is voor gekomen zooals het schip zelf het groot ste was, dat ooit den Oceaan bevaren heeft. Wij laten hier een lijst volgen van de groote scheepsrampen, die in de laatsverloopen 40 jaren hebben plaats gehad 7 Mei 1875 het Hamburger ss. «Schil- ler* met 331 slachtoffers. 31 Mei 1878: het Duitsche oorlogs schip «Groszerkurfiirst» met 275 slacht offers. 3 September het Engelsche ss. «Alice* met 600 slachtoffers. 14 Januari 1883 het Hamburger ss. «Cimbria** met 454 slachtoffers. 23 Juli 1893 Het Engelsche s.s. Vu- toslo* met 422 slachtoffers. 30 Januari 1895 het ss. «Elbe* van den Norddeutschen Lloyd met 375 slachtoffers. 16 Maarthet Spaansche ss. >Reiua Regeute* met 435 slachtoffers. 8 Decemberhet landverhuizersschip >Salier« met 279 slachtoffers. 17 Juni 1896 het Engelsche ss. «Drum- nond Castle* met 235 personen. 4 Juli 1898het Fransche s s. «Bour- gogne* met 570 slachtoffers. 6 Mei 1902het Engelsch-Indische s.s >Carmonta* met 739 slachtoffers. 15 Juni 1904: de New-Yorksche ple zierboot «General Slocum* met circa 1000 menschen die deels verdronken, deels verbrandden. 1 Juli 1904het Noorweegsche land verhuizersschip >Notje« met 600 per sonen. 10 September 1905: AdmiraalTogo's vlaggeschip «Mikasa* met 599 personen. 4 Augustus 1906het Spaansche landverhuizersschip «Sirio* met 385 per sonen. 21 Februari 1907." de «Berlin* aan den Hoek van Holland met 170 personen. 12 Maart 1907 het Fransche oorlogs schip »Jena* met 118 personen. 25 November 1908het Engelsche stoomschip «Sardinia* met 156 personen. 10 Februari 1910: het Fransche stoomsch. «General Chancy* met 157 personen. 20 April 1910: het Engelsche schip «Aurora* met 187 personen. 25 September 1911 het Fransche oorlogsschip «Liberté* met ongeveer 400 personen. Waalwijk, 20 April 1912. Geslaagd. Voor het examen L. O. is te Breda geslaagd de heer N. A. de Vriès te Waalwijk. Droevige tijding Deze week ontving vrouw Y wier man werkzaam was in Duitschland, de droeve tijding, dat haar man door een ongeluk, het omvallen van een kipwa gentje, was gedood. Men kan zich de droefheid der vrouw voorstellen, toen zij eene in 't Duitsch gestelde briefkaart ontving en deze door anderen vertaald, haar de ongelukkige tijding bracht van den dood van haren zorgzamen man en vader. De medaille-wedstrijd die morgen op het W.V. terrein zal plaats hebben, belooft uiterst spannend te worden. De Vereenigingen brengen allen hun sterkste elftal in het veld. Het eerst zullen W.V. en de Kralingsche F. C. (Rotterdam) elkaar bekampen. De K. F. C. speelt in den Rotterd. Voetb. Bond en gezien de Westelijke spelsuperioriteit valt het zeer te betwijfelen of de geel zwarten er in zullen slagen zich in den eindwedstrijd te plaatsen. Vervolgens komen Anthony (Oss) en Zalt-Bommel in het veld. Beide ver eenigingen zijn hier geen onbekende. We herinneren ons nog het stevige maar faire spel van Anthony in de competitie wedstrijden van W.V., terwijl Zalt Bommel verleden jaar in de Lauwertak wedstrijden zich een zeer geduchten tegenstander toonde. Wie dan ook in den eindstrijd zal komen, ligt voor ons geheel in het on zekere. Alle elftallen hebben absoluut gelijke kansen, wat zonder twijiel de wedstrijden spannend maakt. De Rotterdammers arriveeren met den trein van 11 14 uur. Programma 2 uur W. V.-K. F. C. 31/* uur Zalt-Bommel—Anthony. 4l/g uur Eindstrijd. Plezierboot naar Dordt. We herinneren belangstellenden er aan, dat kaartjes voor bovengenoemde boot tot Maandag e.k. verkrijgbaar zijn bij het Secretariaat W. V. en het Sigaren magazijn v. d. Venvan Kempen. Na dien worden er geen kaarten meer uit gegeven. De Echo van het Zuiden

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1912 | | pagina 5