bekwame SNIJDERS
oppassend werkman
Een Arbeidersgezin,
Arbeidersgezin,
FIRMA C, G, VAN OER HEIJDEN
Eet Bananen
Kee van Meulekom,
Paardenstamboek.
firma PHILIPS Co. te Eindhoven
VOETBALWEDSTRIJD TE DORDRECHT
NAAIMACHINE-MAGAZIJN
Tapijten, gordijnen, fijne stof
feering, Cocos en Linoleums.
BOENWAS
DE 00BL0G.
Advertentiën.
Direct Gevraagd
tegen hoog stukloon.
Jamaica Bananen
Bericht van Inzet.
Aan de Electrische Gloeilampenfabriek der
ZONDAG 28 APRIL 1912.
De Stoomboot „THOR" ^ESSJSSSfe
Terng n.m. 5,30 precies van Groothoofd.
het van ouds bekende
N. HENDRIKS. WAALWIJK,
2077 M. VAN GILS-MEEUWESE
Ai
Kleine Advertentiën.
Aan belanghebbende
deelen wij mede, dat het
loopende gerucht, alszou
onze fabriek worden stop
gezet, omdat de firmanten
naar het buitenland ver
trekken, geheel uit de
lucht is gegrepen.
Waalwijk. 2os4
Reederij „THOR"
van 15 tot 35 Gulden met 6 jaar garantie geleverd.
Ondergeteekende blijft zich beleefd aanbevelen
voor de levering van
Nog voorradig de bekende prima, eigengemaakte
Beleefd aanbevelend,
p.a. FIRMA HOLTGREFE, Markt Waalwijk.
de ijsgolven met den dood kampten los te maken. Ik geloof, dat er geen
werd er geen poging gedaan om ze te
hulp te komen en althans nog enkele
ongelukklgen te redden. De meeste
booten bleven werkeloos op een afstand
van 500 meter liggen tot de »Carpathia«
kwam en ze opnam.
Neg een verhaal.
Nog een verhaal ten slotte van den
ondergang van de >Titanic*.
Het is het verhaal van den tweeden
marconigrafist Bride, dat we reeds in
het kort weergaven, maar dat interessant
genoeg is om het nog in zijn geheel
weer te geven
>Ik moest*, zoo vertelt Bride, >den
eersten marconigrafist* Philipps tegen
middernacht aflossen. Zondagmiddag be
merkten wij, dat het apparaat defect
was. Wij werkten er zeveo uur aan, om
het te repareeren kort voor de botsing
was het klaar. Als wij het defect later
hadden ontdekt, zou het onmogelijk
voor ons geweest zijn noodsignalen te
geven. Dan ging ik slapen
Ik ontwaakte voor mijn tijd en hoorde
in bed dat Phillips berichten zond naar
Kaap Race, waarmede hij verbinding had
gekregen. Daar ik wist hoe vermoeid
hij was, stond ik oogenblikkelijk op
zonder mij aan te kleeden en zeide hem,
dat ik bereid was de werkzaamheden
over te nemen.
Plotseling, zonder dat wij iets gehoord
hadden, verscheen de kapitein aan de
deur van ons compartiment. >Wij heb
ben een botsing gehad met een ijsberg*
zeide hij, maakt u bereid, noodsignalen
te geven, maar wacht, tot ik u waar
schuw". Tien minuten later kwam hij
terug. Intusschen hoorden wij allerlei
geluiden, maar niets, dat verontrustend
klonk.
>Sein om hulp*, kwam de kapitein
later terug. Wij zonden eerst het ge
wone signaal *C- Q. D.« (Come Quick
Dunger) en wij maakten er nog grappen
over. De kapitein kwam terug. Sein >S.
O. S.* het dringende nood-signaal, zeide
hij en vertelde, dat wij op een ijsberg
waren gestooten Wij maakten er nog
altijd een grap van.
Het eerste schip, waarmee wij ver
binding kregen was de >Frankfurt*,
waaraan wij mededeelden, wat de kapi
tein juist verteld had. Dat schip wachtte
echter zoolang met antwoord geven dat
wij een ander schip om hulp vroegen.
Wij kregen verbinding met de »Carpa-
zeeman onder hen was. Ik wilde hen
helpen, toen een reuzengolf over het
dek spoelde en de boot lossloeg. Ik
had juist de roeiriemen gegrepen maar
was onder de boot geslagen. Ik hield
den adem in en trachtte er onder uit
te komen. Hoe het gelukte weet ik niet,
maar ik kon weer adem halen. Honder
den mannen zwommen met reddings
gordels om mij heen. Mijn eerste ge
dachte was, mij zoo spoedig mogelijk
van het schip te verwijderen, dat een
vreeselijken aanblik bood. Rook en
vlammen kwamen uit de scboorsteenen,
waarschijnlijk tengevolge van de ont
ploffingen die echter niet hoorbaar ge
weest zijn. Dan kwamen heele stroomen
vonken. De voorsteven van het schip
zonk weg in de diepte. Ik begon uit
alle macht te zwemmen, en ik was
honderd viiftig voet weg, toen de >Titanic
langzaam begon te zinken. Na eenigen
tijd voelde ik, dat ik ook zonk. Het was
bitter koudWat verder zag ik een
boot, waar ik heen zwom, ik greep een
hand. die mij er in trok. Ik viel in een
hoek. Iemand zat op mijn voeten maar
ik voelde het niet. De aanblik van de
om ons wegzinkende mannen was vreese-
lijk. Ik voelde weer water en plotseling
iemand aan mijn zijde, die mij weer
oprichtte.
Dan zag ik lichten en wist, dat het
reddende schip aankwam, de >Carpathia>
Zij nam ons op, den een na den ander.
Een man, die in een hoek lag, was dood.
Toen ik over hem heen stapte, herkende
ik Phillips, die wel van uitputting en
koude gestorven zal zijn-
Mijn gewonde voet deed vreeselijk
pijn, maar ik klom toch tegen den ladder
op, werd door sterke handen gegrepen
en naar de ziekenzaal gebracht. Daar
bleef ik, totdat ik geroepen werd om een
geheel uitgeputten collega van de »Car-
pathia» te assisteeren, zonder het com
partiment meer te verlaten De toestellen
stonden niet meer stil, en ik heb al dien
^ydjjeen_pnkelen passagier gezien.
thia*, waaraan wij mededeelden, dat wij heldenmoed benedendeks.
wenschte terug te gaan. Eveneens zullen
twaalf leden van de bemanning en de
vier geredde officieren voorloopig te
New-York moeten blijven.
Alles wijst er op dat men Ismay zijn
invloed zal doen boeten. Dat er niet
veel meer rampen met de White Star
booten geschieden, is niet zijn invloed
geweest.
Wij vinden een opzienbarend, nauwlijks
te gelooven bericht van een vriend van
kapitein Smith. Deze een scheepsbouwer
vroeg de heer Smith, nadat hij in de
haven van Southampton met de >01ympic
in aanvaring was geweest met het oor
logsschip >Hawke,> waarom hij door
uitwijking de botsing niet ontgaan was.
Smith had geantwoord »Ik manouvreerde
volkomen juist. Het uitwijken zou mij
20 minuten gekost hebben, en wanneer
de reederij dit had gehoord,
dan zou ik mijn betrekking zijn
kwijtgeraakt
Kapitein Smith was slechts in naam
koning van de >Titanic.» De eigenlijke
koning was Ismay. Alle kapiteins van
de maatschappij moeten den heer Ismay
blindelings gehoorzamen. Weigeren zij.
dan gaan zij de laan uit.
De helden benedendeks.
Admiraal Lord Charles Beresford brengt
in de Times een treffende hulde aan de
helden in bet ruim en de machinekamer
van de Titanic. Hij heeft allen eerbied
voor de heldhaftigheid, getoond door
den gezagvoeder, de officieren, de
matrozen, de muzikanten en reizigers,
maar te weinig is er gehoord van den
begonnen te zinken. Vijf minuten later
kwam het antwoord, dat het schip met
vollen stoom koers naar ons zette.
Om bij onzen kapitein te komen en
hem dit te berichten, moest ik over een
dek, dat vol opgewonden menschen was.
Toen ik terugkwam zeide Philips, dat ik
er aan moest denken, mij aan te klee
den. Ik had vergeten dat ik nog in
nachtkleederen rondliep. Hij telegrafeer
de verder. Ik bracht ook voor heiri een
overjas, die ik hem, terwijl hij werkte,
over de schouders wierp, want het was
zeer koud.
Nu en dan zond Philipps mij met te
legrammen die van de >Carpathia« kwa
men naar den kapitein. Ik bemerkte, dat
de booten klaar waren en hoofdzakelijk
vrouwen en kinderen bevatten. Philipps
bemerkte tot zijn schrik, dat het appa
raat voortdurend zwakker begon te wer
ken.
De kapitein verscheen met de mede-
deeling, dat het water de machinekamer
was binnengedrongen en dat de dyna
mo's niet latg meer zouden werken.
Dit deelden wij de iCarpathia* nog mede.
Ik snelde toen naar buiten. Nooit zal
ik het laatste kwartier vergeten waarin
Philips rustig met zijn werk doorging,
terwijl om hem heen reeds een paniek
heerschte.
Snel nam ik mijn reddingsgordel, wa
terdichte schoenen en een warme jas.
Den heelen tijd zag ik Philipps staande
werken. Hij had met de Olympic* ver
binding gekregen en deelde haar mede,
dat wij zonken. Ik wierp hem een red
dingsgordel om, nadat ik hem de over
jas had aangetrokken. Hij zeide mij, dat
ik eens moest gaan zien, of alle booten
al weg waren. Ik vond toen nog een
opvouwbare boot. Twaalf mannen waren
bezig de boot klaar te maken.
Een oogenblik dacht ik er aan, hoe
goed het zou zijn mede te gaan. Dan
gaf ik den mannen de hand en zag hen
niet meer. Ik ging weer naar het toestel.
Plotseling kwam de kapitein aan de deur:
>Gij hebt uw plicht gedaan, mannen,
meer kunt ge niet doen. Het is tijd,
dat iedereen nu voor zich zelf zorgt
Phillipps was echter niet van het toestel
weg te krijgen, ofschoon het water reeds
in ons compartiment drong, terwijl ik
in een aangrenzend vertrek het geld van
Phillipps bijeen zamelde. Toen zag ik,
hoe plotseling een man zich over hem
heen boog en den reddingsgordel weg
trok. Dat kon ik niet dulden, want
ieder man heeft zijn gordel en ik nam
mijn revolver dus en schoot hem neer.
Hij zonk op den grond neer en bleef
er liggen.
Phillipps liep naar buiten, ik zag hem
niet meer terug. Ik liep naar de plaats
waar ik straks de boot gezien had, en
tot mijn verrassing vond ik haar nog.
De mannen slaagden er niet in, de boot
>Er is gemeld, dat de lichten brand
den tot enkele minuten voor het schip
voor goed onderdook. Dat bewijst,
dat de officieren en minderen beneden
op hun post bleven, hoewel zij moesten
weten, dat de vreeslijkste en smarte
lijkste dood dien men zich denken
kan elk oogenblik wachtte, hetzij door
het barsten van een stoompijp of het
rijzen van bet water in een ruimte.
>Het is zeker, dat ze die beneden werk
ten geweten moeten hebben, in welk
ijslijk gevaar het schip verkeerde, lang
voor ieder ander het wist, maar zij bleven
op hun post, besloten om liever te sterven
dan op dek te komen en een paniek te
veroorzaken of een poging te doen om
zich te redden. Die mannen beneden
moeten het doffe geluid hebben gehoord
van het ijs, dat de zijde van het schip
openreet. In tien minuten tijds of iets
langer wisten zij, dat de pompen het
stijgende water niet konden verwerken.
Toch bleven zij meer dan twee uur op
hun post, zooals blijkt uit de lichten die
bleven branden en de weinigen, die, na
het zinken van het schip opgevischt en
gered zijn.
>Dat er nog zoo velen zijn gered is
hun te danken, die benedendeks de dy
namo's bleven bedienen en het licht
brandende hielden en niet aan dek kwa
men om bekend te maken wat er wer
kelijk was gebeurd Men bedenke ook
dat die mannen beneden in kleine ruimten
werken, met gesloten waterdichte deuren
dikwijls in ondragelijke hitte, terwijl de
machinist zoo'n geraas maken.dat bevelen
moeilijk verstaanbaar zijn. Op dek zal
iemand den dood gelijkmoediger afwach
ten dan zoo benedendeks. Daar vereischt
het werk meer kracht en moed.*
Het Giornale d'Italia vertelt de vol
gende bijzonderheden over het vlootbe-
drijf voor Samos. Toen de Italiaansche
torpedojager Ostro voor de haven van
Vathy verscheen, ontstond er een paniek
onder de bemanning van het daar
stationneerende Turksche oorlogsschip
Iskanijeh. De bemanning opende de
onderzeesche ventielen van het schip
om het te doen zinken. De Ostro loste
daarop een schot en trof de Iskamjeh
in de kiel en daarop liet zij haar met
een torpedo in de lucht springen. Ten
slotte trof een goed gericht schot den
nog uit het water stekenden mast met
de Turksche vlag. De bevolking riep
Leve Italië, leve Savoye. De Italiaan
sche matrozen zwaaiden hun muts en
riepen: Leve Samos. Vervolgens loste
het pantserschip Emanuele Filiberto 64
schoten op de Turksche vlag en brachten
haar tot vallen. Vier kanonnen, die door
de Turken waren gebruikt om opstand
te onderdrukken, werden onbruikbaar
gemaakt. Daarop zond de vorst een
ambtenaar aan boord om de Turksche
vlag te overhandigen De Italianen lieten
bekendmaken dat zij, als er weer dwang
maatregelen tegen het volk zouden
worden genomen, het bombardement
zouden hervatten. De bevolking moet
over Italiaansche bevrijdingsactie zeer
geestdriftig zijn 111
Het sluiten der Dardanelles
Het sluiten der Dardanellen baart aan
de scheepvaart de grootste moeilijkheden.
Meer dan 50 stoomschepen liggen in de
haven van Konstantinopel. Het verkeer
zoowel van personen als van goederen
ligt stil. Men heeft nu maatregelen ge
nomen om, voor zoover dat gaat, op
indirecte wijze (gedeeltelijk over land) ia
het verkeer te voorzien. De spoorweg
maatschappijen hebben der regeering
een prijsverlaging voor het vervoer van
graan beloofd. De stedelijke overheid
gaat voort maatregelen te treffen om de
prijsverhooging van levensmiddelen te
temperen. Door het verbreken van de
verbinding met Triest is de prijs van
suiker zeer gestegen.
De werkelijke commandant van de
Titanic
Het blijkt dat er een fatale invloed
op kapitein Smith heeft gewerkt: de
invloed van den heer Bruce Ismay,
directeur van de White Star maatschappij.
De berichten zeggen dat er in Amerika
een stijgende verbittering is tegen dien
heer en waarlijk niet zonder reden.
Het blijkt een dwingeland en een
lafaard I
Verschillende passagiers verklaren
eenparig, dat hij allereerst aan zijn eigen
redding gedacht heeft- Mevrouw Cardeza
uit Philadelphia verklaarde, dat Ismay
voor zich een veilige plaats uitzocht in
een boot en ook de bemanning uitkoos
voor die boot. Hij verzocht den echt
genoot van mevrouw Cardeza die bekend
staat als een uitnemend roeier in deze
boot plaats te nemen. De heer Cardeza
heeft toen onafgebroken 3 uur achter
elkaar geroeid.
De senaatcommissie heeft verklaard
Ismay niet naar Engeland te zullen laten
vertrekken, niettegenstaande hij dadelijk
GASM0T0B 4VS F. K. te koop
wegens aanscbaffiug Electriciteit. 2 jaar
gebruikt voor T*n d® PrÜ8- Brieven
onder no. der advertentie aan he* bureau
van dit Blad. 2066
Een net burger persoon soekt eene be
trekking als Agent voor eene VerzekeriBg-
bank. Aan een reed» gevestigde in den
omtrek van Waalwijk wordt de voor- eur
gegeven. De beste referentiën staan ten
diensten. Brieven tranco onder no der adv.
aan het Bureau deaer Oourant. 2066
TE KOOP
Een fiets, hondenwagen, meubelwa
gen en hondentuig.
Te bevragen bij M. van Gili-Mbiüwmk
pa. firma HOLTGREFE Markt Waalwijk.
2074
TE KOOP
2 flinke Ganada-boomen.
Waar zegt de uitgever.
2076
TE KOOP GEVRAAGD
Gebruikte jalousiën breedte 1.16 M.
Brieven met prijsopgaaf onder no. der
advertentie burean van dit blad. 2078
■HL'ÜL ."P—Sg—1-L-
StoomschoenenfabriekFriesland"
LEEUWARDEN. 2068
Op een stoomzoolleerlooierij wordt ge
vraagd een
geschikt om als meesterknecht op te treden.
Zij die met walsen goed op de hoogte zijn
genieten de voorkeur. Stipte gtheimbouding
veizekerd.
Franco brieven met opgaxf vau verlangd
loon, laatste betrekking etc. aan het Burean
van dit blad onder letter M. 2082
GEVRAAGDtegen Mei a.s.
woning en tuin bij de hoeve,
bijJ. C. CREZEE, Nassau-pol
der, Moerdijk. 1943
TERSTOND GEVRAAGD een
liefst met twee melkers(sters) er bij.
C. DONKEN,
2051 Besoijen.
Smakelijk, voedzaam en goedkoop.
Prachtige, echte
verkrijgbaar bij
BAARDWIJK.
Het bestuur der afd. Noord-Brabant van
de Nationale VereenigÏDg ter bev. der
Paardenfokkerij in Nedeiland maakt bekend,
dat de inschrijvingen, alsmede orerschrijring
van Hengsten en Merriën in bet Stamboek
der vereeniging, zullen plaats hebben als
volgt
Te O» den 9 Mei om 9 nar.
Te 'b Bosch den 9 Mei nm. 2 uur.
Te Bergen op Zoom op 10 Mei
voorin. 11 uur.
Te Almkerk op 20 Mei voorm. 11
nnr.
Te Zeven bergen op 23 Mei voorm.
]1 uur.
Te Eindhoven op 28 Mei voorm. 10
nar.
De Afd. Secr.
A. BAX Gx.
Zevenb. Hoek, April 1912. 2080
NOTARIS RANT te Waalwijk maakt
bekend dat het huis, erf en bouwland t«
Nieuwkuik van den beer M. VAN EG-
GELEN aldaar is ingezet en verhoogd tot
f 1300.
Toeslag Maandag 29 April 1912 des
avonds 7 uur precies ten koffiebuize van
G. DE JONG te Nieuwkuik.
Dagelijks kan ten kantore van genoemden
Notaris vernoogd worden. 2076
ksn vrouwelijk persoueel wordeu geplaatst en eenige aankomende jongens.
Gezinnen met 2 of meer meisjes ouder dan 12 jaar, kunnen in de gelegenheid
worden gesteld ziel) te Eindhoven in het Pbilipsdorp te vestigen. Sollicitaties met opgaaf
vau den leeftijd der meisjes en jongens te richten aan bovengenoemde firma. Na per
soonlijk onderzoek, besprekingen en inlichtingen zal tot al of niet aanneming bealoten
«orden. 206j
sluiting per tram vau Tilburg aankomst 8.05) en 9.45 V.m. van Keiseriveer
regelrecht naar Dordt.
Kaarten le Klas 75 cent retour. 2e Klas 50 cent retour.
zal
M.
19
vai
voi
01
CE
en
De
set
aal
alc
rei
Dl
K
B,
p»
J
zal
ter
he
CO
er
bo
2057
SLIKKERVEER.
la;
of
hc
on
ad
m
F
zijn heden enkele ade hands Naaimachines verkrijgbaar, deze
machines zijn alle zoo goed als fonkelnieuw en worden in de prijzen
Wie nu voor weinig geld eene solide Naaimachine hebben wil,
komt naar onderstaand adres.
AANBEVELEND,
In Pfaff Naaimachines.
W
1
B
fis
V<
11
j,
SI
mm
to
O
O»
O*