bekwame SNIJDERS oppassend werkman Een Arbeidersgezin, Arbeidersgezin, FIRMA C, G, VAN OER HEIJDEN Eet Bananen Kee van Meulekom, Paardenstamboek. firma PHILIPS Co. te Eindhoven VOETBALWEDSTRIJD TE DORDRECHT NAAIMACHINE-MAGAZIJN Tapijten, gordijnen, fijne stof feering, Cocos en Linoleums. BOENWAS DE 00BL0G. Advertentiën. Direct Gevraagd tegen hoog stukloon. Jamaica Bananen Bericht van Inzet. Aan de Electrische Gloeilampenfabriek der ZONDAG 28 APRIL 1912. De Stoomboot „THOR" ^ESSJSSSfe Terng n.m. 5,30 precies van Groothoofd. het van ouds bekende N. HENDRIKS. WAALWIJK, 2077 M. VAN GILS-MEEUWESE Ai Kleine Advertentiën. Aan belanghebbende deelen wij mede, dat het loopende gerucht, alszou onze fabriek worden stop gezet, omdat de firmanten naar het buitenland ver trekken, geheel uit de lucht is gegrepen. Waalwijk. 2os4 Reederij „THOR" van 15 tot 35 Gulden met 6 jaar garantie geleverd. Ondergeteekende blijft zich beleefd aanbevelen voor de levering van Nog voorradig de bekende prima, eigengemaakte Beleefd aanbevelend, p.a. FIRMA HOLTGREFE, Markt Waalwijk. de ijsgolven met den dood kampten los te maken. Ik geloof, dat er geen werd er geen poging gedaan om ze te hulp te komen en althans nog enkele ongelukklgen te redden. De meeste booten bleven werkeloos op een afstand van 500 meter liggen tot de »Carpathia« kwam en ze opnam. Neg een verhaal. Nog een verhaal ten slotte van den ondergang van de >Titanic*. Het is het verhaal van den tweeden marconigrafist Bride, dat we reeds in het kort weergaven, maar dat interessant genoeg is om het nog in zijn geheel weer te geven >Ik moest*, zoo vertelt Bride, >den eersten marconigrafist* Philipps tegen middernacht aflossen. Zondagmiddag be merkten wij, dat het apparaat defect was. Wij werkten er zeveo uur aan, om het te repareeren kort voor de botsing was het klaar. Als wij het defect later hadden ontdekt, zou het onmogelijk voor ons geweest zijn noodsignalen te geven. Dan ging ik slapen Ik ontwaakte voor mijn tijd en hoorde in bed dat Phillips berichten zond naar Kaap Race, waarmede hij verbinding had gekregen. Daar ik wist hoe vermoeid hij was, stond ik oogenblikkelijk op zonder mij aan te kleeden en zeide hem, dat ik bereid was de werkzaamheden over te nemen. Plotseling, zonder dat wij iets gehoord hadden, verscheen de kapitein aan de deur van ons compartiment. >Wij heb ben een botsing gehad met een ijsberg* zeide hij, maakt u bereid, noodsignalen te geven, maar wacht, tot ik u waar schuw". Tien minuten later kwam hij terug. Intusschen hoorden wij allerlei geluiden, maar niets, dat verontrustend klonk. >Sein om hulp*, kwam de kapitein later terug. Wij zonden eerst het ge wone signaal *C- Q. D.« (Come Quick Dunger) en wij maakten er nog grappen over. De kapitein kwam terug. Sein >S. O. S.* het dringende nood-signaal, zeide hij en vertelde, dat wij op een ijsberg waren gestooten Wij maakten er nog altijd een grap van. Het eerste schip, waarmee wij ver binding kregen was de >Frankfurt*, waaraan wij mededeelden, wat de kapi tein juist verteld had. Dat schip wachtte echter zoolang met antwoord geven dat wij een ander schip om hulp vroegen. Wij kregen verbinding met de »Carpa- zeeman onder hen was. Ik wilde hen helpen, toen een reuzengolf over het dek spoelde en de boot lossloeg. Ik had juist de roeiriemen gegrepen maar was onder de boot geslagen. Ik hield den adem in en trachtte er onder uit te komen. Hoe het gelukte weet ik niet, maar ik kon weer adem halen. Honder den mannen zwommen met reddings gordels om mij heen. Mijn eerste ge dachte was, mij zoo spoedig mogelijk van het schip te verwijderen, dat een vreeselijken aanblik bood. Rook en vlammen kwamen uit de scboorsteenen, waarschijnlijk tengevolge van de ont ploffingen die echter niet hoorbaar ge weest zijn. Dan kwamen heele stroomen vonken. De voorsteven van het schip zonk weg in de diepte. Ik begon uit alle macht te zwemmen, en ik was honderd viiftig voet weg, toen de >Titanic langzaam begon te zinken. Na eenigen tijd voelde ik, dat ik ook zonk. Het was bitter koudWat verder zag ik een boot, waar ik heen zwom, ik greep een hand. die mij er in trok. Ik viel in een hoek. Iemand zat op mijn voeten maar ik voelde het niet. De aanblik van de om ons wegzinkende mannen was vreese- lijk. Ik voelde weer water en plotseling iemand aan mijn zijde, die mij weer oprichtte. Dan zag ik lichten en wist, dat het reddende schip aankwam, de >Carpathia> Zij nam ons op, den een na den ander. Een man, die in een hoek lag, was dood. Toen ik over hem heen stapte, herkende ik Phillips, die wel van uitputting en koude gestorven zal zijn- Mijn gewonde voet deed vreeselijk pijn, maar ik klom toch tegen den ladder op, werd door sterke handen gegrepen en naar de ziekenzaal gebracht. Daar bleef ik, totdat ik geroepen werd om een geheel uitgeputten collega van de »Car- pathia» te assisteeren, zonder het com partiment meer te verlaten De toestellen stonden niet meer stil, en ik heb al dien ^ydjjeen_pnkelen passagier gezien. thia*, waaraan wij mededeelden, dat wij heldenmoed benedendeks. wenschte terug te gaan. Eveneens zullen twaalf leden van de bemanning en de vier geredde officieren voorloopig te New-York moeten blijven. Alles wijst er op dat men Ismay zijn invloed zal doen boeten. Dat er niet veel meer rampen met de White Star booten geschieden, is niet zijn invloed geweest. Wij vinden een opzienbarend, nauwlijks te gelooven bericht van een vriend van kapitein Smith. Deze een scheepsbouwer vroeg de heer Smith, nadat hij in de haven van Southampton met de >01ympic in aanvaring was geweest met het oor logsschip >Hawke,> waarom hij door uitwijking de botsing niet ontgaan was. Smith had geantwoord »Ik manouvreerde volkomen juist. Het uitwijken zou mij 20 minuten gekost hebben, en wanneer de reederij dit had gehoord, dan zou ik mijn betrekking zijn kwijtgeraakt Kapitein Smith was slechts in naam koning van de >Titanic.» De eigenlijke koning was Ismay. Alle kapiteins van de maatschappij moeten den heer Ismay blindelings gehoorzamen. Weigeren zij. dan gaan zij de laan uit. De helden benedendeks. Admiraal Lord Charles Beresford brengt in de Times een treffende hulde aan de helden in bet ruim en de machinekamer van de Titanic. Hij heeft allen eerbied voor de heldhaftigheid, getoond door den gezagvoeder, de officieren, de matrozen, de muzikanten en reizigers, maar te weinig is er gehoord van den begonnen te zinken. Vijf minuten later kwam het antwoord, dat het schip met vollen stoom koers naar ons zette. Om bij onzen kapitein te komen en hem dit te berichten, moest ik over een dek, dat vol opgewonden menschen was. Toen ik terugkwam zeide Philips, dat ik er aan moest denken, mij aan te klee den. Ik had vergeten dat ik nog in nachtkleederen rondliep. Hij telegrafeer de verder. Ik bracht ook voor heiri een overjas, die ik hem, terwijl hij werkte, over de schouders wierp, want het was zeer koud. Nu en dan zond Philipps mij met te legrammen die van de >Carpathia« kwa men naar den kapitein. Ik bemerkte, dat de booten klaar waren en hoofdzakelijk vrouwen en kinderen bevatten. Philipps bemerkte tot zijn schrik, dat het appa raat voortdurend zwakker begon te wer ken. De kapitein verscheen met de mede- deeling, dat het water de machinekamer was binnengedrongen en dat de dyna mo's niet latg meer zouden werken. Dit deelden wij de iCarpathia* nog mede. Ik snelde toen naar buiten. Nooit zal ik het laatste kwartier vergeten waarin Philips rustig met zijn werk doorging, terwijl om hem heen reeds een paniek heerschte. Snel nam ik mijn reddingsgordel, wa terdichte schoenen en een warme jas. Den heelen tijd zag ik Philipps staande werken. Hij had met de Olympic* ver binding gekregen en deelde haar mede, dat wij zonken. Ik wierp hem een red dingsgordel om, nadat ik hem de over jas had aangetrokken. Hij zeide mij, dat ik eens moest gaan zien, of alle booten al weg waren. Ik vond toen nog een opvouwbare boot. Twaalf mannen waren bezig de boot klaar te maken. Een oogenblik dacht ik er aan, hoe goed het zou zijn mede te gaan. Dan gaf ik den mannen de hand en zag hen niet meer. Ik ging weer naar het toestel. Plotseling kwam de kapitein aan de deur: >Gij hebt uw plicht gedaan, mannen, meer kunt ge niet doen. Het is tijd, dat iedereen nu voor zich zelf zorgt Phillipps was echter niet van het toestel weg te krijgen, ofschoon het water reeds in ons compartiment drong, terwijl ik in een aangrenzend vertrek het geld van Phillipps bijeen zamelde. Toen zag ik, hoe plotseling een man zich over hem heen boog en den reddingsgordel weg trok. Dat kon ik niet dulden, want ieder man heeft zijn gordel en ik nam mijn revolver dus en schoot hem neer. Hij zonk op den grond neer en bleef er liggen. Phillipps liep naar buiten, ik zag hem niet meer terug. Ik liep naar de plaats waar ik straks de boot gezien had, en tot mijn verrassing vond ik haar nog. De mannen slaagden er niet in, de boot >Er is gemeld, dat de lichten brand den tot enkele minuten voor het schip voor goed onderdook. Dat bewijst, dat de officieren en minderen beneden op hun post bleven, hoewel zij moesten weten, dat de vreeslijkste en smarte lijkste dood dien men zich denken kan elk oogenblik wachtte, hetzij door het barsten van een stoompijp of het rijzen van bet water in een ruimte. >Het is zeker, dat ze die beneden werk ten geweten moeten hebben, in welk ijslijk gevaar het schip verkeerde, lang voor ieder ander het wist, maar zij bleven op hun post, besloten om liever te sterven dan op dek te komen en een paniek te veroorzaken of een poging te doen om zich te redden. Die mannen beneden moeten het doffe geluid hebben gehoord van het ijs, dat de zijde van het schip openreet. In tien minuten tijds of iets langer wisten zij, dat de pompen het stijgende water niet konden verwerken. Toch bleven zij meer dan twee uur op hun post, zooals blijkt uit de lichten die bleven branden en de weinigen, die, na het zinken van het schip opgevischt en gered zijn. >Dat er nog zoo velen zijn gered is hun te danken, die benedendeks de dy namo's bleven bedienen en het licht brandende hielden en niet aan dek kwa men om bekend te maken wat er wer kelijk was gebeurd Men bedenke ook dat die mannen beneden in kleine ruimten werken, met gesloten waterdichte deuren dikwijls in ondragelijke hitte, terwijl de machinist zoo'n geraas maken.dat bevelen moeilijk verstaanbaar zijn. Op dek zal iemand den dood gelijkmoediger afwach ten dan zoo benedendeks. Daar vereischt het werk meer kracht en moed.* Het Giornale d'Italia vertelt de vol gende bijzonderheden over het vlootbe- drijf voor Samos. Toen de Italiaansche torpedojager Ostro voor de haven van Vathy verscheen, ontstond er een paniek onder de bemanning van het daar stationneerende Turksche oorlogsschip Iskanijeh. De bemanning opende de onderzeesche ventielen van het schip om het te doen zinken. De Ostro loste daarop een schot en trof de Iskamjeh in de kiel en daarop liet zij haar met een torpedo in de lucht springen. Ten slotte trof een goed gericht schot den nog uit het water stekenden mast met de Turksche vlag. De bevolking riep Leve Italië, leve Savoye. De Italiaan sche matrozen zwaaiden hun muts en riepen: Leve Samos. Vervolgens loste het pantserschip Emanuele Filiberto 64 schoten op de Turksche vlag en brachten haar tot vallen. Vier kanonnen, die door de Turken waren gebruikt om opstand te onderdrukken, werden onbruikbaar gemaakt. Daarop zond de vorst een ambtenaar aan boord om de Turksche vlag te overhandigen De Italianen lieten bekendmaken dat zij, als er weer dwang maatregelen tegen het volk zouden worden genomen, het bombardement zouden hervatten. De bevolking moet over Italiaansche bevrijdingsactie zeer geestdriftig zijn 111 Het sluiten der Dardanelles Het sluiten der Dardanellen baart aan de scheepvaart de grootste moeilijkheden. Meer dan 50 stoomschepen liggen in de haven van Konstantinopel. Het verkeer zoowel van personen als van goederen ligt stil. Men heeft nu maatregelen ge nomen om, voor zoover dat gaat, op indirecte wijze (gedeeltelijk over land) ia het verkeer te voorzien. De spoorweg maatschappijen hebben der regeering een prijsverlaging voor het vervoer van graan beloofd. De stedelijke overheid gaat voort maatregelen te treffen om de prijsverhooging van levensmiddelen te temperen. Door het verbreken van de verbinding met Triest is de prijs van suiker zeer gestegen. De werkelijke commandant van de Titanic Het blijkt dat er een fatale invloed op kapitein Smith heeft gewerkt: de invloed van den heer Bruce Ismay, directeur van de White Star maatschappij. De berichten zeggen dat er in Amerika een stijgende verbittering is tegen dien heer en waarlijk niet zonder reden. Het blijkt een dwingeland en een lafaard I Verschillende passagiers verklaren eenparig, dat hij allereerst aan zijn eigen redding gedacht heeft- Mevrouw Cardeza uit Philadelphia verklaarde, dat Ismay voor zich een veilige plaats uitzocht in een boot en ook de bemanning uitkoos voor die boot. Hij verzocht den echt genoot van mevrouw Cardeza die bekend staat als een uitnemend roeier in deze boot plaats te nemen. De heer Cardeza heeft toen onafgebroken 3 uur achter elkaar geroeid. De senaatcommissie heeft verklaard Ismay niet naar Engeland te zullen laten vertrekken, niettegenstaande hij dadelijk GASM0T0B 4VS F. K. te koop wegens aanscbaffiug Electriciteit. 2 jaar gebruikt voor T*n d® PrÜ8- Brieven onder no. der advertentie aan he* bureau van dit Blad. 2066 Een net burger persoon soekt eene be trekking als Agent voor eene VerzekeriBg- bank. Aan een reed» gevestigde in den omtrek van Waalwijk wordt de voor- eur gegeven. De beste referentiën staan ten diensten. Brieven tranco onder no der adv. aan het Bureau deaer Oourant. 2066 TE KOOP Een fiets, hondenwagen, meubelwa gen en hondentuig. Te bevragen bij M. van Gili-Mbiüwmk pa. firma HOLTGREFE Markt Waalwijk. 2074 TE KOOP 2 flinke Ganada-boomen. Waar zegt de uitgever. 2076 TE KOOP GEVRAAGD Gebruikte jalousiën breedte 1.16 M. Brieven met prijsopgaaf onder no. der advertentie burean van dit blad. 2078 ■HL'ÜL ."P—Sg—1-L- StoomschoenenfabriekFriesland" LEEUWARDEN. 2068 Op een stoomzoolleerlooierij wordt ge vraagd een geschikt om als meesterknecht op te treden. Zij die met walsen goed op de hoogte zijn genieten de voorkeur. Stipte gtheimbouding veizekerd. Franco brieven met opgaxf vau verlangd loon, laatste betrekking etc. aan het Burean van dit blad onder letter M. 2082 GEVRAAGDtegen Mei a.s. woning en tuin bij de hoeve, bijJ. C. CREZEE, Nassau-pol der, Moerdijk. 1943 TERSTOND GEVRAAGD een liefst met twee melkers(sters) er bij. C. DONKEN, 2051 Besoijen. Smakelijk, voedzaam en goedkoop. Prachtige, echte verkrijgbaar bij BAARDWIJK. Het bestuur der afd. Noord-Brabant van de Nationale VereenigÏDg ter bev. der Paardenfokkerij in Nedeiland maakt bekend, dat de inschrijvingen, alsmede orerschrijring van Hengsten en Merriën in bet Stamboek der vereeniging, zullen plaats hebben als volgt Te O» den 9 Mei om 9 nar. Te 'b Bosch den 9 Mei nm. 2 uur. Te Bergen op Zoom op 10 Mei voorin. 11 uur. Te Almkerk op 20 Mei voorm. 11 nnr. Te Zeven bergen op 23 Mei voorm. ]1 uur. Te Eindhoven op 28 Mei voorm. 10 nar. De Afd. Secr. A. BAX Gx. Zevenb. Hoek, April 1912. 2080 NOTARIS RANT te Waalwijk maakt bekend dat het huis, erf en bouwland t« Nieuwkuik van den beer M. VAN EG- GELEN aldaar is ingezet en verhoogd tot f 1300. Toeslag Maandag 29 April 1912 des avonds 7 uur precies ten koffiebuize van G. DE JONG te Nieuwkuik. Dagelijks kan ten kantore van genoemden Notaris vernoogd worden. 2076 ksn vrouwelijk persoueel wordeu geplaatst en eenige aankomende jongens. Gezinnen met 2 of meer meisjes ouder dan 12 jaar, kunnen in de gelegenheid worden gesteld ziel) te Eindhoven in het Pbilipsdorp te vestigen. Sollicitaties met opgaaf vau den leeftijd der meisjes en jongens te richten aan bovengenoemde firma. Na per soonlijk onderzoek, besprekingen en inlichtingen zal tot al of niet aanneming bealoten «orden. 206j sluiting per tram vau Tilburg aankomst 8.05) en 9.45 V.m. van Keiseriveer regelrecht naar Dordt. Kaarten le Klas 75 cent retour. 2e Klas 50 cent retour. zal M. 19 vai voi 01 CE en De set aal alc rei Dl K B, p» J zal ter he CO er bo 2057 SLIKKERVEER. la; of hc on ad m F zijn heden enkele ade hands Naaimachines verkrijgbaar, deze machines zijn alle zoo goed als fonkelnieuw en worden in de prijzen Wie nu voor weinig geld eene solide Naaimachine hebben wil, komt naar onderstaand adres. AANBEVELEND, In Pfaff Naaimachines. W 1 B fis V< 11 j, SI mm to O O» O*

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1912 | | pagina 2