iVufflmer 73 Zondag 8 September 1912 Jaargang 35. Tweede Blad. en, es, MONKEY BRAND :t IS, ian en Binnenland. Adverteert in dit blad. IUITENLAND. H. T. ra ers, ten! ien- Frankrijk. tkte i en vin- de- :ker Zwitserland. Zes soldaten verdronken. A anbestedingen. Sport. waai incUche is bij jlheden en. ste iu- alle Het Teeken van Helderheid. (Apen-Zeep) Maakt blik als Zilver verroest ijzer als Staal en wat geverfd is als Nieuw! ZE HELPT HET HUIS SCHOONMAKEN VAN ONDER TOT BOVEN. 2592 KEL8. 1879 lend De Mijnramp. Onder telegrammen hebben wij reeds gemeld, dat het ongeluk in de Clarence mijnen meer dan tachtig slachtoffers ge- eischt heeft. De meeste lijken liggen nog in de mijnen, want welken moed de redders ook aan den dag leggen, voort durende ontploffingen beletten de red dingsbrigades tot de plaatsen door te idiingen, waar deze ongelukkigen zijn omgekomen. Gedurende den geheelen nacht van Dinsdag op Woensdag, werd er gewerkt en verscheidene gewonden konden gered worden, maar sommigen waren zoodanig verbrand en gekwetst dat zij spoedig overleden. Woensdagmorgen te twee uur hadden de redders 21 lijken geborgen. Ofschoon opnieuw gevaar dreigden, waagde som mige redders zich toch in de brandende mijngangen, vol verstikkenden rook. Plotseling het was toen vier uur in den morgen klonk een geweldige ontploffing; vier redders werden het slachtoffer van hun edelmoedigheid een werd gedood en drie andere zwaar ge wond. Algemeen vreesde men ook dat de mijnwerkers afgevaardigde Bouqillon, die enkele minuten te voren in de mijn afdaalde, was omgekomen. De ingenieur Dupont ging dan ook na de ontploffing op zoek, maar is tot nu toe nog niet terug gekomenterwijl de afgevaar- j digde Bouqillon, juist tijdig genoeg kon ontsnappen. Na die ontploffing volgden verschil lende anderen, zoodat het reddingswerk feitelijk moest worden opgegeven. In den morgen arriveerden de minis ter van openbare werken op de plaats des onheils. Hij liet zich de noodige inlichtingen geven en bracht een bezoek aan de gewonden- en doodenzaal. Onder de gekwetsten is ook een mijnwerker, die bij de geweldige catastrophe van Courrières gered werdthans is hij ook levend uit de mijn gehaald, maar zijn toestand is van dien aard, dat zijn naam spoedig op de groote doodenlijst zal ge plaatst worden. De lijken zijn meesten deels verschrikkelijk verminkt. Bij de mijn en in het doodenvertrek spelen zich hartverscheurende tooneelen af. Toen het eerste lijk, dat van een 16 jarigen jongen, werd bovengebracht, zag men een ouden man naar voren dringen en zich half-waanzinnig op het lijk van... zijn zoon werpen..... Hevige ontroering wekte ook een gewonde, die krankzinnig geworden was. Toen deze ongelukkige werd bovengebracht, tierde en raasde hij en schold hij alle omstanders uit voor moordenaarsEn telkens volgden zoo nieuwe tooneelen van droevig weer zien. Keizer Wilhelm in Zwitserland. De reis van keizer Wilhelm naar Zwit serland, die door de plotselinge onge steldheid van den Duitschen monarch gevaar liep niet door te zullen gaan, heeft toch plaats gehad. Men kan zich voorstellen dat de Zwitsers om die reden den keizer met nog meer enthousiasme hebben ontvangen. Z. M. arriveerde Dinsdagavond te Zurich, waar hij door alle regeeringsautoriteiten,afgevaardigden van den bondsraad enz. werd begroet. Het publiek, dat zich in een geweldige massa rond het station had opgesteld, bracht den Duitschen monarch geest driftige ovaties. Van het station werd per automobiel naar de villa Rietberg, waar Z.M. verblijf houdt, gereden. Woensdagmorgen was het vroeg dag voor den keizer en zijn gevolg. Reeds om 6 uur vertrok Z. M. per specialen trein naar het manoeuvre-terrein. Te ongeveer 8 uur was het hooge gezelschap, waaronder ook de. commandant van het leger, op het veld, waar vanaf een hoogen heuvel, de operaties werden gevolgd. De keizer was zeer tevreden over de manoeu vres, in het bijzonder over den beslis- senden slag, die omstreeks 8 uur over alle linies plaats vond. Gisteravond had op het meer bij Zu rich een schitterend avondfeest plaats. De verlichting der oevers, der schepen en jachten leverden een betooverend schouwspel. Ook de keizer nam aan het feest deel, aan boord van een keurig verlichte boot doorkruiste hij het meer en werd door de honderden luxe-vaar tuigen die daar voeren, op velerlei wijze toegejuicht. Li j Over de oorzaken van deze verschrik kelijke catastrophe is nog niets met zekerheid te zeggen. Algemeen neemt men echter aan, dat het te wijten is aan een ontploffing van grauwvuur. Prins Hendrik te Bergen-op-Zoom. Tegen elf uur is Prins Hendrik gisteren te Bergen-op-Zoom aangekomen Z. K. H. werd aan het station welkom ge- heeten door den Burgemeester, terwijl mede de wethouders van Hasselt en Juten de voorzitter van het tentoonstellings- comite de heer E. Laane en nog eenige autoriteiten aanwezig waren. De jonge juffrouw R. Laane bood Z. K. H. een prachtig boeket aan. In de wachtkamer werden de autoriteiten voorgesteld. De Prinsbegaf zich onder een stortregen naar het Rijkhengstveulendepot, dat hij met groote belangstelling bezichtigde Z.K.H. gebruikte de lunch in de prachtig ver sierde woning van den heer Laane. Mej. Maria Laane bood Z. K. H. een ruiker aan. Mevr. Laane had een schit terende tafel aangericht, waaraan behalve de familie Laane, aanzaten burgemeester Hulshof, de heeren v. Franck en Kok te Bergen-op-Zoom en de heeren Testers te Halsteren van het tenoohstellingscomité verder de garnizoensoversten .1. de plaats vervangende commandant Zanino en Jhr. Storm van 's-Gravenzande. Na deze intieme lunch werd naar de ten toonstelling gereden. Het weer was veel verbeterd en de be langstelling van het publiek was groot. De Prins werd in het directiegebouw ont vangen en vervolgens door de tentoon stelling geleld. Z. K. H. betuigde meer malen zijn hooge ingenomenheid met het geëxposeerde. Prins Hendrik vertrok om kwart voor drieën. Vlootmanoevres. Naar uit 's-Hage wordt gemeld, heeft minister Colijn het voornemen, de oefeningen der vloot langs een gedeelte der Noord-Hollandsche kust, gedurende één dag bij te wonen. Internationale Tentoonstelling 1913 te Tilburg. Door de Directies der Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen de Hol- landsche IJzeren Spoorweg Maatschappij der Noord-Brabantsch Duitsch Spoorweg Maatschappij en der Nederlandsche Cen traal Spoorweg Maatschappij is bepaald dat goederen, welke onverkocht van de tentoonstelling te Tilburg in 1913 aan de afzenders worden terug gezonden, kosteloos over hare lijnen worden ver voerd Vaart door het Suez-kanaal. In de vermeerdering van het scheep vaartverkeer op het Suezkanaal, dat in het eerste halfjaar van 1912 een voor- deelig verschil van 1.290.5487b ton aan wees met de scheepvaart-beweging in de eerste zes maanden van 1911 heeft Neder land voor zijn aandeel een vermeerdering aan 153000 ton, een cijfer dat door geen enkele andere natie is bereikt, zoodat Nederland, wat de vermeerdering van trafiek betreft ditmaal no 1 staat onder alle zeevarende mogendheden op het Sedert 1 Januari 1911 en 1 Januari 1912 is het tarief telkenmale 50 cents per ton verminderd Tentoonstelling Betgenopzoom. Niettegenstaande het weer niet erg gunstig is, blijft de Tentoonstelling eene groote aantrekkelijkheid voor vreemdeling en stadgenoot. Duizenden uit Noord brabant en Zeeland en ook uit andere provinciën hebben haar reeds een bezoek gebracht en nog steeds blijft de stroom van bezoekers aanhouden. Vrijdag en Zaterdag heeft eene groote en zeer merkwaardige internationale Tentoonstelling van pluimvee plaats, als mede een politiehondenwedstrijd, waarbij de eerste prijswinners van ons land zullen uitkomen. Hoofdzakelijk bestaat de wed strijd uit speurdienst, bewaking, aanvallen en verdedigen. Zaterdag zal tevens een groot Militair Sportfeest plaats hebben waartoe de Militaire autoriteiten hunne medewerking hebben verleend. Dit feest bestaat uit eene voetbal-, korfbal- en slingerbalmatch colonne geweer en gevechtsoefeningen, welke zeer interessant beloven te worden. Zondag zal de kroon op het werk zetten. Alsdan heeft een bloemencorso plaats zooals nog nooit ergens te zien is geweest. Nu reeds zijn 22 auto's ingeschreven, en er komen er vast nog meer, buiten en behalve hetgeen verder aan het Corso zal deelnemen. De wedstrijden bestaan uit Wedstrijd voor de mooist versierde auto, open of gesloten wagens. Behendigheids of Gymkhana-wedstrijd, voor gesloten en open auto's. Wedstrijd voor versierde ezelwagens en bokkewagens, hondenwagens, sport karren en rijwielen. Carosserle wedstrijd. Wedstrijd voor het mooist versierde rijtuig met een of twee paarden be spannen. Versierde artillerie-bespanningen. Het groot vuurwerk, dat 's avonds tot sluiting zal ontstoken worden, zal evens eens de moeite waard zijn, om te zien. Er worden kosten noch moeite gespaard om het zoo prachtig mogelijk te doen zijn. Zondag zal bovendien een echte volks dag zijn. Het Comité heeft nl. besloten, dezen dag iedereen in de gelegenheid te stellen de Tentoonstelling in haar geheel te bezichtigen. Te dien einde is bepaald, dat de entrée Zondag slechts 25 cent zal bedragen. Als het weer dus wat wil medewerken belooft het Zondag een drukke dag te zullen worden voor de Tentoonstelling en gevolgelijk ook voor de geheele stad. aan het departement, opgedragen naar Utrecht te vertrekken, teneinde om- morgen op de gracht bij het Vosschegat f zaam gewerkt. Een dezer was bemand met zestien soldaten, allen behoorende tot I trent den toestand inlichtingen in te win- het detachement van het tweede en derde nen, regiment. Hoe is nu het ongeluk geschied Het ongeluk. Over de oorzaak loopen de meeningen Donderdag heeft te Utrecht zooals wij per bulletin aan ons bureau reeds in het kort meldde een treurig onge luk plaats gehad. Nabij de stad ligt het fort Vossegat, waar de genie in de grachten, welke het omringen, veelal oefeningen houdt in het slaan van bruggen, maken van vlotten enz. Sinds 5 Augustus lagen in de omge ving detachementen van het tweede en derde regiment infanterie om hun kennis en vaardigheid In dezen arbeid te ver meerderen. Evenals andere dagen werd ook gistermorgen doorgebracht met het maken van bruggen, vlotten en het leeren bevaren van deze laatste. Deze vlotten bestaan in het algemeen uit een onderbouw van acht tonnen die paarsgewijze op vier hoeken zijn aan gebracht en door rondhouten zijn ver bonden. Een en ander wordt door kruiselings aangebrachte rondhouten steviger gemaakt en door dikke touwen vastgesjord. Over dit onderstel legt men een vloer van gewone vlakke plan ken, die meestal door touwen wederom aan de onderlaag worden bevestigd. Men begrijpt dat het hoofdzaak is dat de onderdeelen goed aan elkaar sluiten en alles degelijk is bevestigd. Wordt vervolgens het vlot te water gelaten, dan blijft de vloer even boven de opper vlakte verheven. Dan dient er op gelet dat de belasting goed verdeeld is, zoodat het evenwicht bewaard blijft, daar anders omslaan het gevolg zou zijn* Met een dergelijk vlot nu werd gister uiteen. Er wordt beweerd, dat zware balken van een brug, waarmee men aan het bouwen was, op het vlot zijn gevallen, zoodat dit overbelast werd en zinken moest. Een andere lezing zegt dat het vlot doormidden is gebroken, hetgeen, gelet op de samenstelling, zoo goed als buitengesloten is. Volgens anderen is een der tonnen, die op de hoeken zijn bevestigd, losgeraakt en daardoor het zwaartepunt verplaatst. De meest aannemelijke uitleg echter is de volgende. Een der manschappen, die het vlot met een langen stok voort- boomde, is door de vochtige gladheid der planken uitgegleden. Zijn makkers hebben hem willen grijpen en ophelpen, waarbij zij de voorzichtigheid uit het oog verloren en zich te veel aan ééne zijde begaven. Hierdoor ging het even wicht verloren en is het vlot opgewipt. De tonnen zijn losgeraakt uit de touwen, de planken gleden af en de soldaten geraakten te water. De militairen, die op den wal de oefeningen gadesloegen, aarzelden geen oogenblik hun kameraden hulp te bieden. Van de te water geraakten bleken slechts welningen te kunnen zwemmen. Twee hunner wisten uit eigen kracht den oever te bereiken. De overige veertien verdwenen in de diepte, Officieren en manschappen, die ooggetuigen waren of op het hulpgeroep kwamen toeloopen. begaven zich nu onverwijld te water om hulp te bieden. Herhaaldelijk doken deze onder en men smaakte het genoegen er acht boven te brengen. De meesten van hen waren het bewustzijn reeds kwijt. Intusschen was telefonisch in de stad hulp ingeroepen op het bureau der genie, de politie en het hospitaal. Spoedig waren dan ook de zuurstofapparaten aanwezig om de levensgeesten weer op te wekken. Dit gelukte, dank vooral aan een hoofd agent van politie, met de acht geredden. Intusschen werd voortgegaan met het zoeken naar de vermisten. Toen duiken niet meer hielp, ging men zoeken met haken en dreggen. Nu volgde een akelig schouwspel. Achtereenvolgens werden zes lijken opgehaald. zes maal kwam de haak langzaam boven, voorzichtig binnen gehaald, tot boven het water het drui pende lichaam zichtbaar werd. De dooden werden neergelegd in tenten, vervolgens in lakens gewikkeld en per brancard naar het hospitaal vervoerd. Nadat zes lijken waren opgehaald, bleef men nog voortgaan met dreggen, Nie mand werd echter meer vermist. De slachtoffers. Van de zes verdronken soldaten zijn er twee korporaals de overige miliciens. Hun namen zijnA. F. Maka, korpo raal uit ,s-Hertogenbosch; Johan H. J. van de Pol, korporaal uit ,s Hertugenbosch Theodor van Gorp, milicien uit Lutkges- tel» H. Geurts. milicien uit Gemert; J. DalflDg milicien uit Ravestein Laurens Lauwerse, milicien uit Domburg. Uitgezonderd de laatste, die van het derde regiment infanterie was, behoorden drie tot het tweede regiment. Beide korporaals hadden na de vervulling van hun dienstplicht, vrijwillig als korporaal bijgeteekend. De geredden. De militairen, die bewusteloos uit het water behaald waren en wier levensgees ten weer waren opgewekt, werden per brancard naar het militair hospitaal of naar de kazerne gebracht. Een dezer, de milicien H. Th. van Moorsel uit Stip hout, die tijdelijk in de artilleriekazerne was ondergebracht, kreeg in de loop van den middag een bloedspuwing. Hij werd daarop overgebracht naar het hos pitaal, waar zijn toestand bedenkelijk was Geruchten dat hij reeds overleden was, werden tegengesproken. Nadat het ongeval bekend gemaakt was, waren spoedig vele officieren, waar onder kolonel Koolemans Beijnen. op de plaats van het onheil tegenwoordig. Zij namen een groot aandeel in de redding. Nadat de minister van oorlog gister middag bericht had ontvangen van het ongeval, heeft de minister den kapitein van den generalen staf Dickhoff werk- Door den commandeerenden officier van de le afd 4e reg. veld artillerie te 's Bosch is aanbesteed De levering van hooi, van stroo, van haver en van turfstrooisel, ten behoeve van de paarden bij de troepen, die ge durende het tijdvak van 1 November 1912' tot en met 31 October 1913 te 's-Hertogenbosch garnizoen zullen hou den. Fourage. M. J. L. Schram, Amsterdam, voor afzonderlijke levering inl. haver per 10 K. G. f 1.26, buitenl. haver f 1.15, hooi f0.56, stroo f 0.36gezamenlijk; inl. haver f 1.23, buitenl. haver f 1.05, hooi f 0.53, stroo f0.34Vs* J. De Bekker, Lith, gez. levering inl. en buitenl. h. f0.96, hooi f0.40, stroo f 0.24 afzonderl. haver f 0.96, hooi f 0.50, stroo f 0.40. F. A. Oerlemans Zn., Vrijhoeven- Cappelle. gez. levering inl- haver f 0.95, hooi f 0.40, strooi f 0.26. N. V. tot voortz. der zaken der firma Huismans, Capelle, gez. levering inl en buitenl. haver f 0.94, hooi f 0.40, stroo f 0.27. A. A. De Bekker, Empel, gez. levering buitenl. haver f 0.956, hooi f 0.42, stroo f0.22; afzonderl. buitenl. haver f0.966, hooi f 0.48, stroo f0.38. J. Barens Co., Arnhem gez. levering inl. haver f 0.99, hooi f 0.51, stroo f 0.31. Oerlemans Zn., Vrijh.-Capelle, gez. levering inl. en buitenl. haver f 0.95, hooi f 0.42, stroo f0.25. N. V. J. Lankhuizen, Hilversum gez. levering buitenl. h. f 0.97, hooi f 0.40, stroo f 8.25. Als minste inschrijver voor fourage kwam in aanmerking de N.V. tot voort zetting der zaken der firma Huismans, Cappelle, aan wie de levering onder na dere goedkeuring van den M. v. O. is gegund. Turfstrooisel. A. Steel, Venlo, 1080/io F. M. Putman, Amersfoort 9s/io Maatsch. Terwindt Arntsveen, 11 Merks, Breda, 9y/io K Langenhof, Helenaveen lOVio Gebr. Minke, Dedemsvaart 9 Asbergs, Rijswijk, 10 K. Geerders, Slagharen 9r,/io Alle artikelen zijn berekend K. G. Door den kapitein, eerst aanwezend- ingenieur, is in het hotel >Noord-Brabant* alhier aanbesteed. Bestek no, 187- Het bouwen van een Maréchaussée-kazernement te 's-Herto- genbosch (3e gedeelte). Raming f 56.300. Ingeschreven werd door de heeren A. v. Hezik, alhier f 68.900M. v. Oijen, Eindhoven f62.773; H. Weijts, alhier f62.500; C. P. Aartmau, alhier f 61.900 C. H. v. Haarlem, Vianen f 60.240A. P. Veenendaal, Utrecht f60.120. cent. per 10 Vliegongelukken. LONDEN. De bladen melden, dat een militaire biplanp hedenochtend in de buurt van Stevenage een val gedaan heeft uit een hoogte van 80 M. De aviateur en zijn passagier werden beiden gedood. LONDEN 6 Sept. De slachtoffers van het ongeluk te Stevenage zijn kapitein Hamilton en luitenant Steward. De aeroplaan is vernield. MUNCHEN Luitenant Steger is he denochtend met een tweedekker opge stegen, teneinde een oefenvlucht te maken. Tengevolge van een hevigen wind viel hij van 100 M. hoogte. De toestand van Steger is hopeloos hij is zwaar gewond. MUNCHEN. Luitenant Steger is ge storven. SYDNEY: De Australische vlieger Hart is van een hoogte van 60 M. ge vallen. Hij is ernstig gewond. Echo van het Zuiden. D' 1671 5

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1912 | | pagina 5