~A Notaris Rant| Zaterdagavond Opening Meubelen en Huisiaad, Winkelgoederen „PUBLICITEIT IS CEL»". Bericht van Inzet. Adverteert in dit blad. opDinsdag 9 Juni h N< H. DERUIJTER, Notaris RANT Notaris Rant fe"3üèine Advertentiën. l€ Advertentiën. t abnPe „Empress 01 Ireland- ramp* Qeuen Jliet 'natte, schoenen de jidjt 'djn je ivaterdicfot. K 'MS'Ï Het put pu publiek verkoopen WAALWIJK, publiek verpachten Het restaureereu van 4 pakhuizen, staande aan de ha ven te Waalwijk voor rekening van Mej. Wed. Vaags ijzerhandel aldaar met bij levering der bouwmateria len, nigte Schuhmaschinen GeselIschaft, zoo wel voor het Goodyear Welt- voor het Mackay werk. Had de verbouwing en reorganisatie M. onverjnijdelijlc eenige stoorp I nic in Bf bedrijf tengevolge, toch kon ctie aarfmerkelijk'.worden ver-, ert zal deze; in den loop van 1914 tol net dubbele der vroe gere productie worden opgevoerd. De export onzer artikelen nam regel matig toe, terwijl ook de atzet in het binnenland vermeerderde. Vooral de fabricage van fijn schoen werk bleef ook dit jaar voor ons be drijf de hoofdzaak. En de firma O. A. Donkers te Baard wijk Over den toestand van ons bedrijf kunnen wij ruimschoots tevreden zijn, al veroorzaken de gedurige veranderin gen der modellen ons groote moeite en kosten. Ondanks dit bezwaar mag 1913 toch voor ons een gunstig jaar heeten. Gebrs. Pullens te Baardwijk: De toestand in de schoenindustrie is ongeveer dezelfde gebleven. Alleen dient vermeld, dat de lederprijzen zijn ver hoogd en ook voor het schoenwerk iets meer bedongen kan worden. Steeds meer Luxewerk wordt hier ver vaardigd, wat natuurlijk aan de arbeiders hoogere eischen van kennis en bekwaam heid stelt. Op dit oogenblik mag de toestand bevredigend heeten, daar de vraag naar goede arbeiders, inzonderheid naar be kwame stiksters, waaraan werkelijk ge brek schijnt, vrij levendig is. Dit laatste is vooral het gevolg van de omstandig heid, dat groote fabrikanten in Holland en elders veel stikwerk hier aan huis laten maken, wat verscheidene arbeid sters verleidt, de fabriek te verlaten Werkstakingen of uitsluitingen kwamen gelukkig hier weinig of niet voor. Alles echter wijst er op, dat men hier op 't gebied der schoenindustrie aan de spits blijven wil, het noodig zal zijn ten spoe digste de vakschool te openen, waar die toekomstige vaklieden en technici ge kweekt zullen worden, welke tot instand houding, bevordering en uitbreiding'van genoemde industrie onmisbaar zijn. Doch ook zij, die de vakschool niet kunnen bezoeken, zullen goed doen zich op alle mogelijke wijzen in het vak te bekwa men, door een getrouw bezoek aan cur sussen van verschillenden aard, alstee- j.rn0 kenen toegepast op het schoenmakers bedrijf, boekhouden enz, waarvoor thans e.^ojn ruimschoots gelegenheid geboden wordt. <e; Moge 1914, dat zich onder geen on- i].,) jgunstige voorteekenen heeft ingezet, een ibiwJ.voor de schoenindustrie gelukkig jaar f)b li?ijn. t:' m Diovqoo jjeer dan xooo slachtoffers. s De schrikkelijke ernst van de ramp ,-filri9(dèr >Empress of Ireland", blijkt uit het j volgende staatje 'jgqo 81 aan boord gered 'tib lfl9. Soi -90 ^-IDV mooiPste klasse !,,nüiu2de klasse ijdp klasse piBV scheepsvolk jfmrmnid 87 253 714 413 1,467 35 38 164 207 444 5 Omgekomen 1023. tVan de geredden waren: le kl. 2e kl. 3e k'. sch. v. 24 23 146 205 11 15 16 2 'mannen Iij kinderen 2 1'We hebben thans meer uitvoerige verbalen ran overleven'den eu ook de a (werlclaringen der beide kapiteins, die van Cus fiT de Empress" en die van de >Storstad" .jiMbHOfTv^vbns. Er is zooveel, er zal v|el overdrijving bij zijn, doch ook met reserve gelézen, blijven d grijpen de verhalen en verklaringen aan- I. Hoorep we'^èerst wat de kapiteins ver klaren. Zij geven elkaar" de schuld. Kapitein Kendall van de >Empress" vertelt dat de >Storstad< op zijn signa len antwoordde, nadat zij op twee mijlen afstand in zicht was gekomen. Toen de Storstad» nog op een scheepslengte afstand was, schreeuwde Kendall haar door zijn scheepsroeper toe»Go astern (vaar achterom I) Tegelijkertijd liet hij de »Einpress of Ireland* met vollen stoom vooruitgaan, om zoo te trachteD, een aanvaring te voorkomen. Na de aanvaring riep Kendall opnieuw de »Storstad> toe, om te vragen langszij mee op te stoomen en zoo het gat in den romp van de Empress of Ireland* althans eenlgszlns te dichten, maar de »Storstad> voer achteruit. Kendall trachtte nu zijn schip aan den grond te zetteo, maar binnen drie minu ten waren de machines onbruikbaar, we gens het binnendringende water. Kendall wees er nog op, dat hij, toen het schip zonk, .van de commandobrug in zee werd geslingerd en toevallig een ronddrijvende sloep onder zijn bei eik kreeg, waarmede hij onmiddellijk naar andere overlevenden begon te zoeken en er aldus velen redde. Hij bleef door zoeken, tot er niemand meer op de opper vlakte der zee zichtbaar was. Kapitein Andersen van de >Storstad> verzekert dat zijo schip niet is achteruitgestoomd na de aanvaring, maar wel degelijk voor uit bleef gaan en trachtte, haar boeg jn of voor het gat in de romp van de •Em press of Ireland* te houden. De mail boot zwaaide echter naar voren om en boog den boeg van de >Storstad> in een scherpen hoek. Daarop verdween zij uit het gezicht, maar niettemin bleef de »Storstad« steeds doorhuilen Zij kon de plek, waar de >Empress of Ireland* zich bevond, niet vaststellen, voor de kreten der in zee vallende slachtoffers die aanwezen. Toen Kendall door den scheepsroeper schreeuwde »Niet afhouden 1* antwoord de Andersen, dat hij dit niet zou doen. Even later was de Empress of Ireland* io den mist verdwenen. Toen de schepen elkaar voor de ramp in zicht kregen, zegt Andersen, waren wij nog ver van elkaar verwijderd. De .Storstad" had het groene licht van de „Empress of Ireland" waargeno men en dientengevolge gaven de scheep vaartreglementen haar het recht van de route. Plotseling echter veranderde de „Empress of Ireland" van koers en ge raakte in een dichte nevelbank. Er wer den signalen gewisseld, en de machines van de „Storstad" begonnen dadelijk langzamer te werken, om vervolgens te stoppen. Haar koers werd echter niet gewijzigd. De „Storsiad" antwoordde op fluitseinen van de „Empress of Ireland", die daarop bij den bakboordboeg van de „Storstad" zlchbaar werd. De „Em- pres" vertoonde een groen licht en stroomde snel vooruit. De Storstad had reeds tegenstroom gegeven en lag bijna stil, toen de aanvaring plaats had. Daarop gaf de kapitein bevel, de ma chines weer vooruit te doen werken, om den boeg tegen den romp van de „Em press of Ireland" te houden en aldus het insttoomen van het water zooveel moge lijk tegen te gaan. Andersen eindigde met de bewering van Kendall, als zou de „Empress of Ireland" bij de aanvaring volmaakt stil hebben gelegen, eveneens vol veront waardiging tegen te spreken. Hij ontken de ook de bewering van Kendall volgens welke twee reddingbooten van de „Stor stad" slechts drie geredden bevatten. „Wij hebben 350 menschen gered" zegt Andersen. „Dit ellendig getwist maakt het drama nog treuriger". En hij heeft gelijk. Inmiddels heeft de „Canadian Pacific" Wie 12 verschillende A. B. C. advertentie» uitknipt en aan de EKDAL-FaBRIEK Amsterdam (mei 5 ets. porti inzendt, ontvangt gratis de gebeele serie artistieke sluitzegels/ een eisch om 2 mlllioen dollars schade vergoeding tegen kapitein Andersen in gesteld en diens schip aan de ketting doen leggen. Men heeft .er zich over verbaasd, dat een betrekkelijk klein kolenschip (de „Storstad" meet iets meer dan 6000 ton) een vaartuig van 16.000 ton zoo vreese- lijk kon remmen, zonder zelfs andere schade te bekomen dan 'n ingedeukten boeg. De verklaring ligt wellicht ^n de omstandigheid, dat de „Storstad geheel uit staal was gebouwd en dus bijzonder sterk was. Een merkwaardig feit wordt het geacht, dat de twee schepen niet uit tegenovergestelde richting elkaar in liepen, maar dat de Storstad de „Em press of Ireland" schuins moet hebben aangevaren. De „Empress" moet dus wel stilgele gen hebben, anders ware de botsing vanzelf minder ernstig geweest. In elk geval is de ramp in niet meer dan enkele minuten afgespeeld. Toen de „Empress" na eerst naar stuurboord te zijn overgeheld, weer naar bakboord terugviel, kwam haar romp opnieuw tegen den boeg van de „Stor stad" terecht, die nu door de vaart, die de zware boot nog steeds had behouden, ook het volgende compartiment van het ongelukkige schip openreet, waardoor dit als een steep zonk. Het weder was koud en de tempera tuur slechts enkele graden boven nul. De passagiers, die door den schok ge wekt waren, renden in hun nachtgewaad het dek op. Bij het zinken wentelde de „Empress of Ireland* zich op zijde, zoo dat het onmogelijk was, alle reddings booten uit te zetten. Sommige passagiers wierpen in hun vertwijfeling allerlei voor werpen, dekstoelen, planken en wat-Hun maar in handen kwam overboord. Ieder .dacht er slechts aan, het eigen leven te redden. Velen, die niet konden zwemmen, klemden een zwaar stuk hout in de ar men en sprongen daarmee in zee, waar zij wanhopig tegen den dood worstelden. Een half uur nadat de ramp had plaats gehad, zag men ter hoogte waar het schip gezonken was, nog slechts de top pen der twee masten van de >Empress of Ireland* boven de golven uitsteken. Overal in het rond dreven allerlei stuk ken wrakgoed en aan ieder stuk klem den zich mannen, vrouwen of kinderen vast, die aldus de oorzaak werden van elkanders ondergang. Ook zag men twee omgeslagen booten drijven, waarin twin tigtallen passagiers zich bevonden had den. Deze booten sloegen om, doordat de inzittenden drenkelingen, die rondom met de golven worstelden, trachten te redden, aldus hun menschlievendheid al dus met den dood bekoopend. De kapitein van de Eureka die het eerste op de plaats des onheils aankwam en 60 overlevenden en 50 lij ken naar Rimouski bracht, verhaalt dat hij Jiet bericht van de ramp vernam van den telegrafist van de draadlooze tele- grafiestatie te Father Point. Hij riep aan stonds zijn bemanning bijeen en stoom de snel in de richting waar de >Empress of Ireland* verdwenen was. Ter plaatse gekomen, vond hij op alle wrakstukken meer menschen drijven dan ze dragen kondeo. Dozijnen bevonden zich op de kielen der omgeslagen boo ten, die anderen In het water nog vast hielden. >Storstad's> booten waren ook druk bezig menschen op te pikken. De Eureka» nam een aantal vrouwen en kinderen aan boord. De dooden werden op het achterschip gelegd en de geredden kregen kleeding- stukken om zich te beschermen tegen den zeer kouden wind. Zoodra de >Eu- reka» Father Point terug bereikte, wer den de geneesheeren geroepen en het schip zette dan zijn weg voort om Ri mouski te bereiken, waar de schipbreu kelingen ontscheept werden. Een uur later kwam de »Lady Eve- lin* met een twintigtal dooden en 80 overlevenden. Men bracht de menschen zooveel mogelijk bij de inwoners onder dak, maar het meerendeel werd zoo spoe dig mogelijk naar Quebec gebracht. De scheepsdokter. Een uitvoerig verhaal deed de scheeps dokter James Grant aan het Central News-Agentschap. Eerst het verhaal van de aanvaring. De «Empress of Ireland" helde on middellijk zeer sterk aan stuurboord zijde over. Niemand begreep onmiddel lijk, dat de «Empress* zoo zwaar be schadigd was dat zij vergaan moest. Toch werden onmiddellijk pogingen gedaan om de reddiogbooten uit te zet eerste, die neergelaten werd, sl de vijf volgende kwamen zonde val van de boot weg. Verse booten aan bakboordzijde raakt het schokken der «Empress* ui vits en vielen op het dek tuss verschrikte passagiers, van wie scheidenen verpletterd werden. Velen werden gewond, doordat zii tegen de verschansingen sloegen. Nietteoin ge droeg 'de bemanning zich ordeJ.ijk en zoowel de kapitein als de overige offi cieren bleven op hun post, totcat het schip zonk. Eerst 7 minuten nadat de aanvaring had plaats gehad, slaagden weinige pas sagiers er in reddinggordels te bemach tigen. Allen waren gedwongen ia hun nachtgewaad in het ijskoude waler te sprin gen. Honderden klemden zich tot het laatste oogenblik aan de zijde van het schip vast en zwommen daarna eenigen tijd in het koude water rond, om hulp roepend. De «Storstad* zette zoo spoedig mo gelijk haar reddingsbooten uit, maar deze waren niet talrijk genoeg. Weldra waren zij met drenkelingen gevuld en honder den moest men in de golven aan hun lot overlaten. Een groot aantal der op varenden hebben het dek niet kunnen bereiken. Wat aan de ramp voorafging had Grant vernomen toen hij op het dek kwam. Hij werd gewekt, doordat hij door het hellen van 't schip uit zijn kooi geworpen werd. Ik beproefde aldus ging hij voort het electrische licht op te draaien, maar bevond, dat er geen stroom was. Ik trachtte tastend den weg te vinden, maar kon de deur niet bereiken. Ik hoorde kreten van angst en schrik en het geluid van binnenstroomend water. Ik raakte uit mijn hut en kwam in den salon, maar daar ik niet in staat was te loopen, klauterde ik langs den wand omhoog en vond een patrijspoort. Ik stak mijn hoofd er door en zag met verwondering hoe op de zijde van het hellende schip een groot aantal men schen stond, alsof zij zich aan dek be vonden. Ik riep om hulp en een per soon, die zich in de nabijheid bevond, trok mij door de patrijspoort naar bo ven. Het schip werd als onder ons weg gerukt toen het zonk. Toen de mist een weinig optrok, zag ik de lichten van de «Storstad» en nadat ik eenigen tijd rond gezwommen had, werd ik opgepikt. Verlies in geld. De assuradeurs van het schip verliezen, 500.000 pond sterling (6 millioen gul den). Het schip was in Londen, Liver pool en Hamburg verzekerd. De lading, waaronder 1000 staven zilver, had een waarde van 150.000 pond, daarin echter het zilver noch een bedrag aan geld specie begrepen. De «Storstad» was voor 1.300.000 kronen (f 864.000) verzekerd haar la ding bestond uit 10.000 ton steenkolen, zij was dus geweldig zwaar geladeo. Door den lord mayor van Londen is een inschrijving geopend, welk voor beeld door de mayors van andere ste den gevolgd is. Men weet, dat voor de slachtoffers van de «Titanic* 413.212 pond sterling is samengebracht. Onder de omgekomenen is de eerste stuwardesse miss Jackson, één van de overlevenden van de Titanic Het noodlot heeft haar tóch niet ge spaard. Van een wonderlijke speling van dat noodlot getuigde een dame, die te Londen voor de bureaux van de Cana dian Pacific op nieuws stond te wachten, een zekere Mrs. Wild. «Mijn broeder», zei ze, is officier op de «Empress of Ireland-. mijn man, die hoofdofficier was op de «Titanic* en ook een andere broeder, kwamen om met dat schip, en mijn vader, die ook scheepsofficier was verging met de «Britannic*. Ik gruw "endalLis mijn zal tei DEK, da? 5 3 nor PUI ten ve VAN V! onde: breec schre Beti April zal op voorm VER\ A. v H< perc wijk B. II len C. V H hooi D. H perc peil E. H ceel en E. H te 1 Al schrr zal 11 JON V circa jarei MA Meer en meer wordt de 'waarde Tan adverteeren in ons blad erkend. ^Vooral de >Kloine Adver tenties* geren zeer billijke en goede publiciteit. !0 Eéh' Barouchette te koop of e in te pruilen tegen een dogkar met ti 4 t iW EE-Coóti, Kaatsheuvel. JP. eene nette flinke 1 'tin M.'woning, (jij c Waar aegt de uitgever. 6587 1 -joQivHe». Mevrouw H. A. QUI- l( RIJNS-van Voorthüijzen g-ven en lus van^ de geboorte hunner v dochtef'0 te Waalwijk, zal ten verzoeke en ten woonhuize van den heer H. L. ROLFFS te Sprang op Woensdag 17 Juni 191 4. des voormiddags 10 uur om contant geld waaronderKasten, Spiegels, Tafels, Stoe- len, Ledikanten, Ka chels, Glas- en Aardewerk, enz. VAN HET 6588 (iixiovi.» ib Anne Maaike. Zwolle, 81 Mei 1914. 6585 waaronder Kolenbakken, IJzeren potten, Zinken teilen Manufacturen en Speelgoed. Voorts eenig houtwerk en smidsgereedschap, Kjjkdag 16 Jani 1914 van 2—4 STATIONSSTRAAT. Wie de waarde dezer woorden begrijpt, zorgevoor een flinke en doeltreffende n reclame. te Waalwijk maakt bekend dat de ONROE RENDE GOEDEREN te Waal wijk van H. J. L a m e r s en kinderen zijn ingezet en verhoogd als volgt6564 Koop I tot f 1100,koop II tot f 1075,— koop III tot f 1 iOö,koop IV tot f 1700,- koop V tot f 420,- koop VI tot f350,- koop VII tot f 900,- Toeslag Dinsdag 9 Juni 1914 des avonds 7 uur in het Hotel VER WIEL te Waalwijk Bij den toeslag komen koopen I en II, koopen I. II en III en koopen IV eu V ook in massa. Dagelijks kan ten kantore van gen. notaris verhoogd worden. te Waalwiji, zal ten verzoeke van din Heer P. D. NETTEN en M*j. L NETEN te Sprang, ten koffiebnis vin JOS, VAN DER SAN DEN te Besojen, op Vrij dag 5 y™ w.d5a namitd8gr 3 uur 6574 Het Voorgras van 2 per- ceelen Dijkland onder Be- soijen. maakt natte keders en voch tig© muren voP-oroen water- d 1 c h t en kutfdroog. HKNRI BUM i ALKX 1MU0FE, botcbbdam. oe. diuaisteeo s. Ihlichtirgei, Prospectus C. rrati*. 5386 des namiddags ten 6 ure, aanwijzing deDzelfden d ten S uur. Inlichtingen en Bestekken te beko men bij JOS. VAN REE, Architect Waalwijk. 657v zal Ude Pï Op ter sa: de Sti Be Ge 65 01 E( Ti Ei =0 5t! i.n i-'j I II n vrpuwen tol c i 1 gent 8e Wel Aan het postkantoor VUJMEH en de daar onder r«asorteerenie ha'i.postbantoren werd gedurende de maand Mei 1914, In eelepd 1 20028,64. Terugbetaald 1 10257.95 Het laatste door dat kantoor uitgegeven boekje draagt het nummer 3613. —o Gedurende de maand Mei 1914 werden aan het hulp—postkantoor te BESOlJEN in d« rijkspostspaarbank ingelegd I 3106,21. Terug betaald f 1170,33 Meer ingelegd dan terugbetaald 1935 88. Aantal inlagen 121, aantal terugbetalingen3 ,n )9t<rwt-£ l J Ja JLL <1 1 a 8 ikjp.oi iiUL 6584 i, Adres te bevragen bij A «>R. d, rwn "iflu'n 1, i t "T-ina jo b i I 'it w ,ti li' rvTTT

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1914 | | pagina 2