~A
Notaris Rant| Zaterdagavond
Opening
Meubelen en Huisiaad,
Winkelgoederen
„PUBLICITEIT IS CEL»".
Bericht van Inzet.
Adverteert in dit blad.
opDinsdag 9 Juni
h
N<
H. DERUIJTER,
Notaris RANT
Notaris Rant
fe"3üèine Advertentiën.
l€
Advertentiën.
t abnPe „Empress 01 Ireland-
ramp*
Qeuen
Jliet
'natte, schoenen de jidjt
'djn je ivaterdicfot.
K 'MS'Ï
Het
put
pu
publiek verkoopen
WAALWIJK,
publiek verpachten
Het restaureereu
van 4 pakhuizen,
staande aan de ha
ven te Waalwijk
voor rekening van
Mej. Wed. Vaags
ijzerhandel aldaar
met bij levering
der bouwmateria
len,
nigte Schuhmaschinen GeselIschaft, zoo
wel voor het Goodyear Welt- voor
het Mackay werk.
Had de verbouwing en reorganisatie
M. onverjnijdelijlc eenige stoorp
I nic in Bf bedrijf tengevolge, toch kon
ctie aarfmerkelijk'.worden ver-,
ert zal deze; in den loop van
1914 tol net dubbele der vroe
gere productie worden opgevoerd.
De export onzer artikelen nam regel
matig toe, terwijl ook de atzet in het
binnenland vermeerderde.
Vooral de fabricage van fijn schoen
werk bleef ook dit jaar voor ons be
drijf de hoofdzaak.
En de firma O. A. Donkers te Baard
wijk
Over den toestand van ons bedrijf
kunnen wij ruimschoots tevreden zijn,
al veroorzaken de gedurige veranderin
gen der modellen ons groote moeite en
kosten.
Ondanks dit bezwaar mag 1913 toch
voor ons een gunstig jaar heeten.
Gebrs. Pullens te Baardwijk:
De toestand in de schoenindustrie is
ongeveer dezelfde gebleven. Alleen dient
vermeld, dat de lederprijzen zijn ver
hoogd en ook voor het schoenwerk iets
meer bedongen kan worden.
Steeds meer Luxewerk wordt hier ver
vaardigd, wat natuurlijk aan de arbeiders
hoogere eischen van kennis en bekwaam
heid stelt.
Op dit oogenblik mag de toestand
bevredigend heeten, daar de vraag naar
goede arbeiders, inzonderheid naar be
kwame stiksters, waaraan werkelijk ge
brek schijnt, vrij levendig is. Dit laatste
is vooral het gevolg van de omstandig
heid, dat groote fabrikanten in Holland
en elders veel stikwerk hier aan huis
laten maken, wat verscheidene arbeid
sters verleidt, de fabriek te verlaten
Werkstakingen of uitsluitingen kwamen
gelukkig hier weinig of niet voor. Alles
echter wijst er op, dat men hier op 't
gebied der schoenindustrie aan de spits
blijven wil, het noodig zal zijn ten spoe
digste de vakschool te openen, waar die
toekomstige vaklieden en technici ge
kweekt zullen worden, welke tot instand
houding, bevordering en uitbreiding'van
genoemde industrie onmisbaar zijn. Doch
ook zij, die de vakschool niet kunnen
bezoeken, zullen goed doen zich op alle
mogelijke wijzen in het vak te bekwa
men, door een getrouw bezoek aan cur
sussen van verschillenden aard, alstee-
j.rn0 kenen toegepast op het schoenmakers
bedrijf, boekhouden enz, waarvoor thans
e.^ojn ruimschoots gelegenheid geboden wordt.
<e; Moge 1914, dat zich onder geen on-
i].,) jgunstige voorteekenen heeft ingezet, een
ibiwJ.voor de schoenindustrie gelukkig jaar
f)b li?ijn.
t:' m
Diovqoo jjeer dan xooo slachtoffers.
s De schrikkelijke ernst van de ramp
,-filri9(dèr >Empress of Ireland", blijkt uit het
j volgende staatje
'jgqo 81 aan boord gered
'tib
lfl9.
Soi
-90
^-IDV
mooiPste klasse
!,,nüiu2de klasse
ijdp klasse
piBV scheepsvolk
jfmrmnid
87
253
714
413
1,467
35
38
164
207
444
5 Omgekomen 1023.
tVan de geredden waren:
le kl. 2e kl. 3e k'. sch. v.
24 23 146 205
11 15 16 2
'mannen
Iij
kinderen
2
1'We hebben thans meer uitvoerige
verbalen ran overleven'den eu ook de
a (werlclaringen der beide kapiteins, die van
Cus fiT de Empress" en die van de >Storstad"
.jiMbHOfTv^vbns.
Er is zooveel, er zal v|el overdrijving
bij zijn, doch ook met reserve gelézen,
blijven d
grijpen
de verhalen en verklaringen aan-
I.
Hoorep we'^èerst wat de kapiteins ver
klaren. Zij geven elkaar" de schuld.
Kapitein Kendall van de >Empress"
vertelt dat de >Storstad< op zijn signa
len antwoordde, nadat zij op twee mijlen
afstand in zicht was gekomen. Toen de
Storstad» nog op een scheepslengte
afstand was, schreeuwde Kendall haar
door zijn scheepsroeper toe»Go astern
(vaar achterom I) Tegelijkertijd liet hij
de »Einpress of Ireland* met vollen
stoom vooruitgaan, om zoo te trachteD,
een aanvaring te voorkomen.
Na de aanvaring riep Kendall opnieuw
de »Storstad> toe, om te vragen langszij
mee op te stoomen en zoo het gat in
den romp van de Empress of Ireland*
althans eenlgszlns te dichten, maar de
»Storstad> voer achteruit.
Kendall trachtte nu zijn schip aan den
grond te zetteo, maar binnen drie minu
ten waren de machines onbruikbaar, we
gens het binnendringende water.
Kendall wees er nog op, dat hij, toen
het schip zonk, .van de commandobrug
in zee werd geslingerd en toevallig een
ronddrijvende sloep onder zijn bei eik
kreeg, waarmede hij onmiddellijk naar
andere overlevenden begon te zoeken en
er aldus velen redde. Hij bleef door
zoeken, tot er niemand meer op de opper
vlakte der zee zichtbaar was.
Kapitein Andersen van de >Storstad>
verzekert dat zijo schip
niet is achteruitgestoomd
na de aanvaring, maar wel degelijk voor
uit bleef gaan en trachtte, haar boeg jn
of voor het gat in de romp van de •Em
press of Ireland* te houden. De mail
boot zwaaide echter naar voren om en
boog den boeg van de >Storstad> in
een scherpen hoek. Daarop verdween
zij uit het gezicht, maar niettemin bleef
de »Storstad« steeds doorhuilen Zij kon
de plek, waar de >Empress of Ireland*
zich bevond, niet vaststellen, voor de
kreten der in zee vallende slachtoffers
die aanwezen.
Toen Kendall door den scheepsroeper
schreeuwde »Niet afhouden 1* antwoord
de Andersen, dat hij dit niet zou doen.
Even later was de Empress of Ireland*
io den mist verdwenen.
Toen de schepen elkaar voor de ramp
in zicht kregen, zegt Andersen, waren
wij nog ver van elkaar verwijderd.
De .Storstad" had het groene licht
van de „Empress of Ireland" waargeno
men en dientengevolge gaven de scheep
vaartreglementen haar het recht van de
route. Plotseling echter veranderde de
„Empress of Ireland" van koers en ge
raakte in een dichte nevelbank. Er wer
den signalen gewisseld, en de machines
van de „Storstad" begonnen dadelijk
langzamer te werken, om vervolgens te
stoppen. Haar koers werd echter niet
gewijzigd. De „Storsiad" antwoordde op
fluitseinen van de „Empress of Ireland",
die daarop bij den bakboordboeg van
de „Storstad" zlchbaar werd. De „Em-
pres" vertoonde een groen licht en
stroomde snel vooruit. De Storstad
had reeds tegenstroom gegeven en lag
bijna stil, toen de aanvaring plaats had.
Daarop gaf de kapitein bevel, de ma
chines weer vooruit te doen werken, om
den boeg tegen den romp van de „Em
press of Ireland" te houden en aldus het
insttoomen van het water zooveel moge
lijk tegen te gaan.
Andersen eindigde met de bewering
van Kendall, als zou de „Empress of
Ireland" bij de aanvaring volmaakt stil
hebben gelegen, eveneens vol veront
waardiging tegen te spreken. Hij ontken
de ook de bewering van Kendall volgens
welke twee reddingbooten van de „Stor
stad" slechts drie geredden bevatten.
„Wij hebben 350 menschen gered"
zegt Andersen. „Dit ellendig getwist
maakt het drama nog treuriger".
En hij heeft gelijk.
Inmiddels heeft de „Canadian Pacific"
Wie 12 verschillende A. B. C. advertentie» uitknipt en aan de EKDAL-FaBRIEK
Amsterdam (mei 5 ets. porti inzendt, ontvangt gratis de gebeele serie artistieke sluitzegels/
een eisch om 2 mlllioen dollars schade
vergoeding tegen kapitein Andersen in
gesteld en diens schip aan de ketting
doen leggen.
Men heeft .er zich over verbaasd, dat
een betrekkelijk klein kolenschip (de
„Storstad" meet iets meer dan 6000 ton)
een vaartuig van 16.000 ton zoo vreese-
lijk kon remmen, zonder zelfs andere
schade te bekomen dan 'n ingedeukten
boeg. De verklaring ligt wellicht ^n de
omstandigheid, dat de „Storstad geheel
uit staal was gebouwd en dus bijzonder
sterk was. Een merkwaardig feit wordt
het geacht, dat de twee schepen niet
uit tegenovergestelde richting elkaar in
liepen, maar dat de Storstad de „Em
press of Ireland" schuins moet hebben
aangevaren.
De „Empress" moet dus wel stilgele
gen hebben, anders ware de botsing
vanzelf minder ernstig geweest.
In elk geval is de ramp in niet meer
dan enkele minuten afgespeeld.
Toen de „Empress" na eerst naar
stuurboord te zijn overgeheld, weer naar
bakboord terugviel, kwam haar romp
opnieuw tegen den boeg van de „Stor
stad" terecht, die nu door de vaart, die
de zware boot nog steeds had behouden,
ook het volgende compartiment van het
ongelukkige schip openreet, waardoor
dit als een steep zonk.
Het weder was koud en de tempera
tuur slechts enkele graden boven nul.
De passagiers, die door den schok ge
wekt waren, renden in hun nachtgewaad
het dek op. Bij het zinken wentelde de
„Empress of Ireland* zich op zijde, zoo
dat het onmogelijk was, alle reddings
booten uit te zetten. Sommige passagiers
wierpen in hun vertwijfeling allerlei voor
werpen, dekstoelen, planken en wat-Hun
maar in handen kwam overboord. Ieder
.dacht er slechts aan, het eigen leven te
redden. Velen, die niet konden zwemmen,
klemden een zwaar stuk hout in de ar
men en sprongen daarmee in zee, waar
zij wanhopig tegen den dood worstelden.
Een half uur nadat de ramp had plaats
gehad, zag men ter hoogte waar het
schip gezonken was, nog slechts de top
pen der twee masten van de >Empress
of Ireland* boven de golven uitsteken.
Overal in het rond dreven allerlei stuk
ken wrakgoed en aan ieder stuk klem
den zich mannen, vrouwen of kinderen
vast, die aldus de oorzaak werden van
elkanders ondergang. Ook zag men twee
omgeslagen booten drijven, waarin twin
tigtallen passagiers zich bevonden had
den. Deze booten sloegen om, doordat
de inzittenden drenkelingen, die rondom
met de golven worstelden, trachten te
redden, aldus hun menschlievendheid al
dus met den dood bekoopend.
De kapitein van de Eureka
die het eerste op de plaats des onheils
aankwam en 60 overlevenden en 50 lij
ken naar Rimouski bracht, verhaalt dat
hij Jiet bericht van de ramp vernam van
den telegrafist van de draadlooze tele-
grafiestatie te Father Point. Hij riep aan
stonds zijn bemanning bijeen en stoom
de snel in de richting waar de >Empress
of Ireland* verdwenen was.
Ter plaatse gekomen, vond hij op alle
wrakstukken meer menschen drijven dan
ze dragen kondeo. Dozijnen bevonden
zich op de kielen der omgeslagen boo
ten, die anderen In het water nog vast
hielden. >Storstad's> booten waren ook
druk bezig menschen op te pikken. De
Eureka» nam een aantal vrouwen en
kinderen aan boord.
De dooden werden op het achterschip
gelegd en de geredden kregen kleeding-
stukken om zich te beschermen tegen
den zeer kouden wind. Zoodra de >Eu-
reka» Father Point terug bereikte, wer
den de geneesheeren geroepen en het
schip zette dan zijn weg voort om Ri
mouski te bereiken, waar de schipbreu
kelingen ontscheept werden.
Een uur later kwam de »Lady Eve-
lin* met een twintigtal dooden en 80
overlevenden. Men bracht de menschen
zooveel mogelijk bij de inwoners onder
dak, maar het meerendeel werd zoo spoe
dig mogelijk naar Quebec gebracht.
De scheepsdokter.
Een uitvoerig verhaal deed de scheeps
dokter James Grant aan het Central
News-Agentschap. Eerst het verhaal van
de aanvaring.
De «Empress of Ireland" helde on
middellijk zeer sterk aan stuurboord
zijde over. Niemand begreep onmiddel
lijk, dat de «Empress* zoo zwaar be
schadigd was dat zij vergaan moest. Toch
werden onmiddellijk pogingen gedaan
om de reddiogbooten uit te zet
eerste, die neergelaten werd, sl
de vijf volgende kwamen zonde
val van de boot weg. Verse
booten aan bakboordzijde raakt
het schokken der «Empress* ui
vits en vielen op het dek tuss
verschrikte passagiers, van wie
scheidenen verpletterd werden. Velen
werden gewond, doordat zii tegen de
verschansingen sloegen. Nietteoin ge
droeg 'de bemanning zich ordeJ.ijk en
zoowel de kapitein als de overige offi
cieren bleven op hun post, totcat het
schip zonk.
Eerst 7 minuten nadat de aanvaring
had plaats gehad, slaagden weinige pas
sagiers er in reddinggordels te bemach
tigen. Allen waren gedwongen ia hun
nachtgewaad in het ijskoude waler te
sprin gen. Honderden klemden zich tot
het laatste oogenblik aan de zijde van
het schip vast en zwommen daarna
eenigen tijd in het koude water rond,
om hulp roepend.
De «Storstad* zette zoo spoedig mo
gelijk haar reddingsbooten uit, maar deze
waren niet talrijk genoeg. Weldra waren
zij met drenkelingen gevuld en honder
den moest men in de golven aan hun
lot overlaten. Een groot aantal der op
varenden hebben het dek niet kunnen
bereiken.
Wat aan de ramp voorafging had
Grant vernomen toen hij op het dek
kwam. Hij werd gewekt, doordat hij
door het hellen van 't schip uit zijn kooi
geworpen werd.
Ik beproefde aldus ging hij voort
het electrische licht op te draaien,
maar bevond, dat er geen stroom was.
Ik trachtte tastend den weg te vinden,
maar kon de deur niet bereiken. Ik
hoorde kreten van angst en schrik en
het geluid van binnenstroomend water.
Ik raakte uit mijn hut en kwam in den
salon, maar daar ik niet in staat was te
loopen, klauterde ik langs den wand
omhoog en vond een patrijspoort. Ik
stak mijn hoofd er door en zag met
verwondering hoe op de zijde van het
hellende schip een groot aantal men
schen stond, alsof zij zich aan dek be
vonden. Ik riep om hulp en een per
soon, die zich in de nabijheid bevond,
trok mij door de patrijspoort naar bo
ven. Het schip werd als onder ons weg
gerukt toen het zonk. Toen de mist een
weinig optrok, zag ik de lichten van de
«Storstad» en nadat ik eenigen tijd rond
gezwommen had, werd ik opgepikt.
Verlies in geld.
De assuradeurs van het schip verliezen,
500.000 pond sterling (6 millioen gul
den). Het schip was in Londen, Liver
pool en Hamburg verzekerd. De lading,
waaronder 1000 staven zilver, had een
waarde van 150.000 pond, daarin echter
het zilver noch een bedrag aan geld
specie begrepen.
De «Storstad» was voor 1.300.000
kronen (f 864.000) verzekerd haar la
ding bestond uit 10.000 ton steenkolen,
zij was dus geweldig zwaar geladeo.
Door den lord mayor van Londen is
een inschrijving geopend, welk voor
beeld door de mayors van andere ste
den gevolgd is.
Men weet, dat voor de slachtoffers
van de «Titanic* 413.212 pond sterling
is samengebracht.
Onder de omgekomenen is de eerste
stuwardesse miss Jackson, één van de
overlevenden van de Titanic
Het noodlot heeft haar tóch niet ge
spaard. Van een wonderlijke speling van
dat noodlot getuigde een dame, die te
Londen voor de bureaux van de Cana
dian Pacific op nieuws stond te wachten,
een zekere Mrs. Wild. «Mijn broeder»,
zei ze, is officier op de «Empress of
Ireland-. mijn man, die hoofdofficier
was op de «Titanic* en ook een andere
broeder, kwamen om met dat schip, en
mijn vader, die ook scheepsofficier was
verging met de «Britannic*. Ik gruw
"endalLis mijn
zal tei
DEK,
da? 5
3 nor
PUI
ten ve
VAN
V!
onde:
breec
schre
Beti
April
zal op
voorm
VER\
A. v
H<
perc
wijk
B.
II
len
C. V
H
hooi
D.
H
perc
peil
E.
H
ceel
en
E.
H
te 1
Al
schrr
zal
11
JON
V
circa
jarei
MA
Meer en meer wordt de
'waarde Tan adverteeren in ons
blad erkend.
^Vooral de >Kloine Adver
tenties* geren zeer billijke en
goede publiciteit.
!0 Eéh' Barouchette te koop of
e in te pruilen tegen een dogkar met
ti 4 t iW EE-Coóti, Kaatsheuvel.
JP. eene nette flinke
1 'tin M.'woning, (jij
c Waar aegt de uitgever. 6587
1 -joQivHe». Mevrouw H. A. QUI-
l( RIJNS-van Voorthüijzen g-ven
en lus van^ de geboorte hunner
v dochtef'0
te Waalwijk,
zal ten verzoeke en ten woonhuize
van den heer H. L. ROLFFS te
Sprang op Woensdag 17 Juni 191 4.
des voormiddags 10 uur om contant
geld
waaronderKasten,
Spiegels, Tafels, Stoe-
len, Ledikanten, Ka
chels, Glas- en Aardewerk,
enz.
VAN HET
6588
(iixiovi.» ib Anne Maaike.
Zwolle, 81 Mei 1914.
6585
waaronder Kolenbakken,
IJzeren potten, Zinken teilen
Manufacturen en Speelgoed.
Voorts eenig houtwerk en
smidsgereedschap,
Kjjkdag 16 Jani 1914 van 2—4
STATIONSSTRAAT.
Wie de waarde dezer
woorden begrijpt, zorgevoor
een flinke en doeltreffende
n reclame.
te Waalwijk
maakt bekend dat de ONROE
RENDE GOEDEREN te Waal
wijk van H. J. L a m e r s en
kinderen zijn ingezet en verhoogd
als volgt6564
Koop I tot f 1100,koop
II tot f 1075,— koop III tot
f 1 iOö,koop IV tot f 1700,-
koop V tot f 420,- koop VI
tot f350,- koop VII tot
f 900,-
Toeslag Dinsdag 9 Juni 1914
des avonds 7 uur in het Hotel
VER WIEL te Waalwijk
Bij den toeslag komen koopen
I en II, koopen I. II en III en
koopen IV eu V ook in massa.
Dagelijks kan ten kantore van
gen. notaris verhoogd worden.
te Waalwiji,
zal ten verzoeke van din Heer P. D.
NETTEN en M*j. L NETEN te
Sprang, ten koffiebnis vin JOS, VAN
DER SAN DEN te Besojen, op Vrij
dag 5 y™ w.d5a namitd8gr
3 uur 6574
Het Voorgras van 2 per-
ceelen Dijkland onder Be-
soijen.
maakt natte keders en voch
tig© muren voP-oroen water-
d 1 c h t en kutfdroog.
HKNRI BUM i ALKX 1MU0FE,
botcbbdam.
oe. diuaisteeo s.
Ihlichtirgei, Prospectus C.
rrati*. 5386
des namiddags ten 6 ure,
aanwijzing deDzelfden d
ten S uur.
Inlichtingen en Bestekken te beko
men bij JOS. VAN REE, Architect
Waalwijk. 657v
zal
Ude
Pï
Op
ter
sa:
de
Sti
Be
Ge
65
01
E(
Ti
Ei
=0
5t!
i.n
i-'j
I
II
n
vrpuwen
tol c
i 1
gent
8e
Wel
Aan het postkantoor VUJMEH en de daar
onder r«asorteerenie ha'i.postbantoren werd
gedurende de maand Mei 1914,
In eelepd 1 20028,64.
Terugbetaald 1 10257.95
Het laatste door dat kantoor uitgegeven boekje
draagt het nummer 3613.
—o
Gedurende de maand Mei 1914 werden aan
het hulp—postkantoor te BESOlJEN in d«
rijkspostspaarbank ingelegd I 3106,21. Terug
betaald f 1170,33 Meer ingelegd dan terugbetaald
1935 88.
Aantal inlagen 121, aantal terugbetalingen3
,n )9t<rwt-£
l J
Ja
JLL
<1
1 a 8 ikjp.oi iiUL 6584
i, Adres te bevragen bij A «>R. d,
rwn "iflu'n
1, i
t "T-ina
jo b i
I 'it w ,ti li' rvTTT