Gemeentefaadsvergadsringen. hoor te geven en deelt'U daarom mede, dat iedere gemeente, die zulks mocht verlangen, de voorbereiding van en het toezicht op den bouw van het plaatse lijk net aan zijn vennootschap kan op dragen. Ter bestrijding der kosten, welke daaruit noodzakelijk voor de Naamlooze Vennootschap voortvloeien zou de ge meente aan deze laatsle moeten ver goeden een bedrag, berekend naar 5% der annlegkosten, waartegenover de ge meente dan de zekerheid heeft, dat het net naar behooren wordt geprojecteerd en uitgevoerd volgens de eischen, die daaraan met het oog op solied en deug delijk werk, behooren gesteld te wordeD, terwijl de eenheidsprijzen zeer waarschijn lijk bij aanleg onder toezicht van de N V. onder toezicht van de N. V. zóóveel lager zijn dan die, welke de gemeente zou kancen bedingen, dat de 5 pCt daarop ruimschoots zullen worden te- ru verdiend. Wij merken hierbij op, dat het voor de gemeentebesturen zelf in het alge meen zeer moeilijk zal zijn eventueele aanbiedingen van verschillende firma's tot het bouwen van de plaatselijke net ten naar hare waarde te beoordcelen de daaruit noodzakelijk voortspruitende moeilijkheden dus thans ontgaan door de hulp der Provinciale Maatschappij In te roepen. Voorzitter Het voorstel der N. V. Provinciale Noord-Brabautsche Electriciteitsmaat- schappij spreekt voor zich zeil". lader- daad zal het voor ons, alihans zonder deskundige voorlichting moeilijk zijn aan biedingen voor den bouw van een plaat selijk net naar waarde te beoordeelen. Daarenboven zullen als van de aanbie ding der N.V., hetgeen te verwachten is, een ruim gebruik wordt gemaakt, door aankoop van grootere hoeveelheid ma terialen alsanderzins, beduidende voor deelen op den prijs kunnen worden ver kregen, opwegend tegen de gevraagde vergoeding van 5 °/0 der aanlegkosten. Timmermans-Verschure. Ik zou daar niet zoo direct op ingaan, in geen en kel vak is de concurrentie zoo groot als in de electro-techniek. ^Voorzitter. Hier wordt alleen gespro ken van voorbereiding en toezicht op den bouw. Timmermans-Verschure. Waarom spreekt men dan over inkoop van ma terialen Voorzitter. Ze zullen dat voor vele gemeenten bijeen willen doen. Timmermans-Verschure. Een gecom bineerde aankoop van de verschillende artikelen zou natuurlijk voordeelig zijn. Voorzitter. Daarenboven zouden we voor de voorbereiding en 't toezicht toch iemand moeten hebben- en dan vind ik 5°/o heel billijk. Aangenomen. 4e. Ontwerp-besluit tot het aangaan van een tijdelijke onderhandsche geld- leenlng, groot f 50.000. Voorzitter De werken tot verbetering der haven, waarmee reeds een begin is gemaakt, zullen een uitgaaf vorderen van ongeveer f 70.000,---, waarvan f 39000,als sub sidie wordt terug ontvangen van Rijk enProvincie. Deze maand vervallen reeds twee termijnen der aannemingssom, tei- wijl verdere betalingen spoedig zullen volgen en waarvoor dus de noodige middelen zullen gevonden moeten wor den. Het is daarenboven niet te voorzien, welke uitgaven, behalve het gevraagde renteloos voorschot ad f 2000,te doen zullen 'zijn voor het Plaatselijk Steunco mité en gemeentelijk tijdelijk werkloozen- fonds, terwijl de voorschotten uit dc gemeentekas voor uitbetaling der ver goedingen voor militie- en landweerplich- tigen en onderstand aan Belgische vluch telingen het noodzakelijk maken, dat over voldoende kasgeld kan worden be schikt. Dit is temeer noodig, nu met het oog opde onzekere toekomst, voor de gasfabriek grootere steenkolen-voorraden ijn aangekocht en door vertraging in de vaststelling van het kohier van den Hoofdelijken Omslag de ontvangstenten deze veel later zullen inkomen. Het ligt in de bedoeling de gelden naar behoefte en voor zooveel noodig op te nemen in afwachting van een gun stiger tijd om eene openbare geldleening uit te schrijven. Timmermans-Verschure. Het plaatsen van zoo'n geldleening hoe gaat dat Voorzitter. Dat zal bij een kassier moeten gebeuren, waar we dan geld halen als 't noodig is; 't bedrag wordt niet ineens genomen. Timmermans-Verschure. Ik bedoel hoe U dat plaatst; wordt dat aan een gege ven of wordt op meerdere plaatsen ge vraagd. Voorzitter. We trachten natuurlijk 't goedkoopste gedaan te krijgen, dat is nog onlangs gebeurd. Houben De voorschotten voor land weer en militie, hoe dikwijls krijgt U die terug Voorzitter. Eigenlijk om de maand, maar dat is niet altijd 't zelfdenu is er een kennisgeving gekomen, dat hét voortaan geiegeld om de maand zal gebeuren, We moeten zoowat f 700 a f 800 per week voorschieten. Houben. 't^Kohier van den Hoofde lijken omslag kan dat niet vroeger vast gesteld worden, 't Is nu te laat gebeurd, anders behoefde men nu niet vast te zitten. Voorzitter. Daardoor niet alleen, maar er is zooveel noodig voor vergoedingen, steuncomité enz. Houben. We moeten een beetje op de kleintjes passen, nu moeten toch weer de percenten betaald worden en de meoschen krijgen alle belastingen tegelijk en moeten alles ineens betalen. 5e. Ontwerp-besluit tot het geven van een renteloos voorschot van f 2000 aan het Plaatselijk Steuncomité. Voorzitter Door het Plaatselijk Steuncomité is een voorraad levensmiddelen aangekocht ter waarde van ongeveer f 2000.Het Comité beschikt niet over voldoende middelen om dezen voorraad eenigen tijd opgeslagen te houden. Waar van Regeeringswege de aandacht der Ge meentebesturen is gevestigd op de wen- schelijkheid zich te verzekeren van voor raden van levensmiddelen met het oog op mogelijke belemmering in den aanvoer, komt het ons voor dat besluit van het Comité zeker is goed te keuren. Om het Comité echter in de ge legenheid te stellen den voorraad te bewaren, zoolang zulks gewenscht zal blijken te zijn, hebben wij de eer U voor te stellen uit de gemeentekas een renteloos voorschot te verstrekken van f2000, te verrekenen bij den verkoop der opgeslagen goederen. Aangenomen. 6e. Benoeming van een lid in het R. K. Gasthuisbestuur en het algemeen Arm bestuur wegens periodieke aftreding. Tot lid van 'c R. K. Gasthuisbestuur wordt gekozen met alg. stemmen de heer P. van Loon Gzn. en tot lid van 't armbestuur met algemeene stemmen de heer J. J. van Dooren. 7e. Wijziging in het reglement op het gemeentelijk tijdelijk werkloozenfonds met outvverp-besluit. Voorzitter. Om te voorkomen dat niet naar werk wordt gezocht, vereenigen zich B. en W. met 't voorstel Om voortaan 80 pCt. uit te keeren. Het voorstel Is Het Reglement voor een gemeentelijk tijdelijk werkloozenfonds voor de ge meente, vastgesteld in zijne vergadering van den 5 October 1914 te wijzigen als volgt Aan het bepaalde .sub g van artikel 4 wordt toegevoegd >De uitkeerlng met bijslag, zoowel »voor geheel als gedeeltelijk werkloozen >mag nimmer meer bedragen dan 8 °/0 >van het gemiddeld weekloon, genoun »vóÓr de intreding der werkeloosheid. >Voor toepassing dezer laatste bepaling »wordt als gemiddeld weekloon aangeno- >men het gemiddelde van de verdiensten >per week, gerekend over zes normale arbeidsweken, onmiddellijk voorafgaan de aan de week. waarin de werkeloos heid is ingetreden. Dit besluit treedt in werking den 20 December 1914. 8e. Voorstel van Burgemeester en Wethouders tot het verleenen van een gratificatie aan den gemeente-opzichter voor buitengewone werkzaamheden aan de Rijksvakschool. Voorzitter. Nu de bouw der rijksvak school gereed is, en geheel dooi den Rijks bouwmeester is goedgekeurd, stellen B. en W. voor aan den gemeente-opzich ter van Huiten die het geheele toezicht op den bouw gehad heeft, een gratificatie van f 100 toe te kennen. Aangenomen. Van Everdingen. 't Vorig jaar heeft de gemeente in samenwerking met deD binnenpolder de le Zelne verhard en zoodoende is daar goed werk gedaan. Nu ligt er een stukje weg dat ook aan den polder behoort, ik bedoel aan den Parallelweg naast den heer van Schijn- del vanaf de straat tot voorbij de huizen dat is een modderpoel. Zou dat nu door samenwerking ook niet in orde gemaakt kunnen worden, 't is maar 80 M. lang, dus de kosten zouden niet zoo groot zijn. Van Schijndeh Die stoep daar is on- bereidbaar, men kan er niet langs ko men, Ik heb er al zooveel sintels laten storten, maar 't helpt niets. Voorzitter. Ik meen het al vroeger meermalen opgemerkt te hebben, dat het daar altijd slecht is. Ik geloof dat toen die weg met puin bestort is, voor 't eerste gedeelte geen puin meer over wasdus heeft men daar niets opge bracht een ander euvel is dat het er minder goed afwatert. V Schijndel. Daar is ook puin ge stort en al veel sintels, maar de huisjes staan te hoog. Voorzitter. We zullen de zaak eens bekijken en bespreken, een begrooting laten opmaken dan met den poldei overleggen en in een der eerstvolgende vergaderingen ter tafel brengen. Van Schijndel. Ik heb iets om hooren gaan, dat men daar de boomen waarvan er verschillende dood zijn, wi rooien. Dit werk zou dan tegelijkertijd kunnen gebeuren. De vergadering wordt daarna gesloten. KAATSHEUVEL. Openbare Vergadering van den Raad onzer gemeente op Zaterdag 19 Dec. des voormiddags om 10 uur. Om klokslag 10 uur opent de Voor. zitter de vergadering. Aanwezig waren alle leden, behalve de heeren H. d. Bresser en A. Rijken. De secretaris houdt voorlezing der notulen van de vorige vergadering, die onveranderd worden goedgekeurd Als punt 1 van de agenda wordt be handeld, de benoeming van een onder wijzer aan de o I school te Loon-op- Zand (vac. J. v. Eijl). Voorzitter deelt mede, dat voor de oproeping zich vier sollicitanten hadden aangemeld met inzending der noodige stukken, terwijl nogéèn persoon slechts een brief zonder stukken ingestuurd had. Naar aanleiding van de noodige informatie's aangaande de sollicitanten door het Hoofd der school ingewonnen, heeft deze gedacht aan B. en W het volgende voorstel in te moeten dienen Nummer 1 J. C. Cools uit Loon-op- Zand. 2 D J. Hus uit 's Bosch. 3 A. C Depree Wijk en 4 M. G, de Groote Eemden. Naar aanleiding van dat adres, alsook, dat van de vier sollicitanten er slechts één (n.l. J. C. Cools) tot den de storting voor eigen pensioen, doch dat tot zijn spijt de Raad nu dat besluit niet nemen kan. Hij hoopt echter dat de Raad niet ongenegen zal zijn na de crisis ook zelfs buiten de begrooting een voorstel in dien geest aan te nemen. Raming f 25 798 595. Hoofdstuk IV. Ontvangsten van ver schillenden aard en toevallige baten. Raming f 7 230 67. Hoofdstuk VII. Buitengewone ont vangsten. De Voorzitter zegt dat deze raming natuurlijk maar een fiscus is. We weten nog niet hoeveel er noodig is. Maar we zijn dan toch verantwoord als 't noodig mocht zijn Uitgaven. Hoofdstuk I. Nadeelig sal do nihil. Hoofdstuk li. Algemeen bestuur der gemeente. Voorzitter zegt dat de Jaarwedden v. d. Wethouders f 270 voor 'n gemeente als de onze beslist veel te laag zijn. In deze zaak moeten we onze Wethouders prij zen dat ze zelf nog nooit om verhooging gevraagd hebben. Ook in de jaarwedde van onzen ont vanger thans f ö25.zullen we nog verandering moeten brengen Ged. Staten hebben omtrent het salaris der ontvan gers inlichtingen gevraagd en in de be doeling der Staten lag het reeds met ingang van 1 Jan 1915 verhoogingen in te doen gaan. Omtrent de jaarwedde van den lsten ambtenaar der secretarie, Kath. godsdienst behoort en we in een ^un uen imcu aniuiendar uc uitsluitend Katholieke gemeente, om dat hans f 500 bedraagt, ,s een adres vertrouwen vooral der ouders te winnen, toch een Katholiek moeten prefereeren en J. C. Cools ook nog de eenige is, die reeds eenige ervaring bezit, terwijl de drie anderen pas geslaagden zijn, stellen ook B. en W. voor de voordracht als boven te handhaven. Bij stemming wordt de heer J. C. Cools met algemeene stemmen benoemd. II Behandeling der Gemeente-begroo ting dienstjaar 1915. De Voorzitter verzoekt de commissie van rapporteurs verslag uit te brengen aangaande haar onderzoek. Dhr v.d. Heu vel neemt het woord, zeggende, dat de Commissie het betreurt, dat haar gewone rapporteur door ziekte verhinderd is dit jaarverslag uit te brengen. Met ge noegen kan hij mededeelen, dat zijne ziekte een gunstige wending gekregen heeft. In plaats van den heer de Br. zal hij een klein verslag uitbrengen. Moest het vorig jaar een nadeelig saldo ge boekt worden van 2767,38 gld, met ge noegen kunnen we thans een voordee lig saldo boeken van 484,53 gld. Dai voordeelig saldo moeten we behalve aan het goede beheer onzer financiën danken aan den goeden gang, aan het voordeelige beheer en goede administra tie onzer gasfabriek en het beleid onzer werkzame gascommissie. Om de begroo ting verder geregeld te kunnen behan delen verzoekt de heer v. d. Heuvel ze in Hoofdstukken af te werken, waarbij dan ter plaatse de bemerkingen van de commissie zullen gegeven worden De Voorzitter leest vervolgens de Hoofdstukken met het geraamde bedrag voor alle posten specificeerend. Hoofdstuk I. Ontvangsten wegens vroegere diensten, als batig saldo over 't dienstjaar 1913 484.53 gld. Hoofdstuk II. Inkomsten uit bezittingen Huur van het Post en Telegraafkantoor 620 gld. De Voorzitter merkt op dat deze post zal vervallen door den bouw van een nieuw postkantoor voor reke ning van 't Hoofdbestuur der Post en Telegrafie Het zal dan best voor ons zijn, ons van dat pand door een pu- blieken verkoop te ontdoen. Ook de 35 gld die andere jaren, als huur der veldwachterswoninginkwamen, zijn door de verbouwing tot andere doeleinden vervallen. Totaal van Hoofdstuk 5135 gld. Hoofdstuk Hl. Inkomsten wegens dien sten door de gemeente bewezen. Bij inkomsten van schoolgelden lager onderwijs 550 gld maakt de Commissie de opmerking dat 550 gld. voor een gemeente als Loonopzand met4openb. scholen, toch belachelijk laag is. De commissie stelt voor het schoolgeld te verhoogen. De Voorzitter geeft toe, dat het cijfer evenals andere jaren laag is en gezien het aantal schoolgaande kin deren op 4 scholen zelfs zeer laag. Toch raadt hij niet aan thans daarin een wij ziging te brengen. Hoe laag het school geld ook is toch komen bijna elke week nog verzoeken bij B. en W. in om ontheffing daarvan. De heer v. d. Heuvel vraagf of er dan geen indeeling in klassen zou kunnen plaats hebben. Voorzitter zegt ook daarmede liever te wachten tot na de crisis. In deze tijdsomstandigheden kunnen we beslist niets doen. Raming Hoofdstuk III f42 729 76 Raming Hoofdstuk IV Opbrengst der plaatselijke belastingen niet onder het vorig Hoofdstuk vallende f183 04. Hoofdstuk V. Uitkeeringen aan de gemeente. Bij art. 13 pensioen bijdragen van gemeente ambtenaren, staat de Voor zitter even stil zeggende, dat het zooals de heeren weten, in de bedoeling van den Raad gelegen heeft voor de onder wijzers evenals de overige gemeente ambtenaren de 2 pCt. bij dragen in ingekomen. De heer v. d. Heuvel zegt, dat het de commissie voorkwam dat de jaarwedde van den eersten ambtenaar ter secretarie wel wat laag was, waarom zij eerst wilde voorstellen dit salaris met f 200.— zooals in 't adres gevraagd werd te verhoogen, doch dat zij later op het voorstel van B. en W was ingegaan om een verhooging van f 100 te geven. De heer Roestenberg zegt dat hij het salaris ook bespottelijk laag vindt. Hij vindt dat een salaris van f700.voor een eerste beambte dfe daarenboven nog het diploma voor gemeente-secretaris bezit veel te gering is. Hij vraagt aan den voorzitter hoe het werk van den titularis is. Voorzitter zegt dat het werk van den ambtenaar goed is. Roestenberg stelt voor hem de gevraag de f700.te geven. Voorzitter zegt dat hij een verhooging van 1 200. wel wat veel vindt. De heer R. is het vorig jaar juist als ambtenaar aangenomen, omdat hij alleen bij sollicitatie niet om ver hooging vroeg, wat de andere sollicitant die ook diploma had, wel deed. Hij is juist daarom te eerder benoemd. Nu vindt de voorzitter het al mooi, dat hij reeds na een jaar werken een vernoogirig van f 100 krijgt, terwijl hem nog andere ver hoogingen worden in het vooruitzicht gesteld. De vor ge titularis, onze tegen woordige secretaris heeft er 8 of 9 jaren over moeten doen om tot een sa laris van f 750 te stijgen wat hem na veel werken eindelijk gegeven werd, daar op zijne schouders toen bijna de geheele secretarie-last drukte. De heèr Roestenberg zegt, dat al on ze voorouders voor te weinig gewerkt hebben, maar dat dit geen reden moet zijn, ook thans de salarissen niet te verhoogen. Voor iemand die diploma heeft en waarvan 't werk goed is, is f 600 veel te weinig. Voorzitter zegt dat hij 't een mooie verhooging vindt Ged. Staten blijven ook met alle verhoogingen thans ach terwege, wij moeten dit voorbeeld trach ten eenigszins na te volgen. En verder wat het diploma betreft, zonder iemand te na te spreken, of iets te willlen af keuren moeten we aan dat gediplomeerd zijn niet al te veel waarde hechten. Vooral de praktijk geeft ervaring en vaardigheid. De heer Roestenberg dringt nogmaals aan zeggende dat de tijd nu ook weer meer werk zal meebrengen. De Voorzitter merkt op, dat daarom ook een tijdelijke kracht, in den persoon van den heer Willems is bijgeplaatst wat ook weer buitengewone uitgaven van de gemeente eischt. Wanneer we nu ineens 200 gld. geven is het werken in de toekomst misschien minder pret tig, 't is altijd een aansporing, als men later nog eens iets kan bijkrijgen. De onderwijzers krijgen ook hun verhoo gingen slechts na verscheidene dienst jaren. De heer Roestenberg vraagt of er ook voor ambjenaren ter secretarie niet een salarisregeling kan gemaakt worden. De Voorzitter antwoordt, dat een vaste regeling ook weer veel zal tegen heb ben, daar bij de benoeming, al naar verschillende dingen moet gekeken wor den. De een presteert meer dan de an der, de een is reeds jaren practisch werkzaam geweest, de ander komt pas in de practijk, daarom zal een vaste regeling moeilijk blijven. Eene verhooging van 100 gld. wordt daarna algemeen voldoende geacht en gegeven. Raming Hoofdstuk II f 7476,78. Hoofdstuk 111. Kosten van toezicht op de invordering der plaatselijke belas tingen. Raming f310. Hoofdstuk IV. Kosten der openbare veiligheid. Bij de brandweerkosten merken de heeren Verster en v d Heuvel beiden op, dat de regeiing in Loon-op-Zand beter kon zijn, er zijn er te veel aan verbonden en te weinig die iets doen. Men loopt elkaar in den weg. Als 't op deelen aankomt zijn ze wel allen present, al hebben ze niets gedaan dan in den weg geloopen. Voorzitter merkt op dat de regeling hier goed is. Het plan van aanschaffing van een nieuwe spuit voor Kaatsheuvel is nog niet doorgegaan. Raming f3000. Hoofdstuk V. Kosten der plaatselijke zorg voor de volksgezondheid en huis vesting. Raming f 1372 40. Hoofdstuk VI. Kosten van openbare werken. Raming f3030. Hoofdstuk VII. Kosten van inrichtin gen van Nijverheid en bedrijf. Raming f37605. Hoofdstuk VIII. Kosten van het on derwijs. De Voorzitter, gekomen bij art 8 van afdeeling III subsi ie muziekkorpsen, zegt dat het niet in de bedoeling ligt de Harmonieën voor goed hun subsidie te onttrekken, doch dat het dit jaar een bezuinigingsmaatregel is Alle subsidie's van dien aard zijn zooveel mogelijk in gehouden. Raming Hoofdstuk VIII f 19085,35. Hoofdstuk IX. Kosten van het arm wezen. Art I. Belooningen van geneeskundi gen, heelmeesters, vroedmeesters, vroed vrouwen f1800. De heer Zacht zegt, dat hij het ge wenscht zou vinden als deze post tus- schen de twee dokters verdeeld werd. Dokter de B. heeft altijd de practijk al alleen gehad, terwijl toch ook de andere dokter reeds 12 of 13 jaren in onze gemeente Woont, zoodat we thans ge rust kunnen zeggen, dat hij de gemeente als vaste woonplaats heeft gekozen. Hij vindt het daarom billijk dat deze post voortaan gesplitst wordt. Voorzitter. Telkens wordt dat voorstel van splitsing ten ongelegen tijde inge diend Volgens contract met den tegen- woordigen gemeentearts moeten we, als we verandering willen, drie maanden voor Januari van het komende jaar op zeggen. Over het voorstel van splitsing dient dus in September gesproken te worden v. d Heuvel. Het doet me genoegen, dat er een stem over die zaak is op gegaan. M. i. zijn tegen de verdeeling geen bezwaren We moeten natuurlijk; omdat we aan 't contract gebonden zijn den post, zooals hij hier staat noteeren, doch we kunnen best een bepaling maken dat de op 't oogenblik in functie zijnde gemeentearts voor 191D eit de andere dokter voor 1916 wordt aange steld. In den post behoeven we dan geen verandering te brengen. Het is voor de gemeente van groot belang, dat we twee dokters hebben, maar ie der van die twee heeft zijn rechten. Iemand, die reeds 13 jaren in de ge meente gewoond en belasting betaald heeft, heeft aanspraak op hetzelfde recht als een ander gemeentenaar Op ons drukt de plicht het algemeen belang voor te staan, 't Is een zaak, die de billijkheid en rechtvaardigheid eischt. Wethouder Teurlings. In't belang der gemeente zal 't ook zeker zijn. v. d. Heuvel. Waar twee menschen staan, zal de arme zeker beter gediend worden, als waar slechts een te berei ken is. Zonder op meerdere of mindere geschiktheid te letten moeten we hier slechts de billijkheid en rechtvaardig heid, in 't oog houden. Roestenberg. Dat de zaak billijk en rechtvaardig is, daarover behoeven we niet te debateeren, dat is zoo duidelijk als de dag. Voor den werkman moet, evenals voor anderen de keuze van dokter worden opengesteld. In ons Zie kenfonds hebben de menschen ook keuze van dokter, wat zeer goed gaat. Bij het S. S. waar vroeger een ver plichte dokter werd aangewezen is te genwoordig ook al vrije keuze. Ik stel daarom den Raad voor de volgende Motie te aanvaardenOndergeteeken- den stellen voor aan den raad onzer gemeente dat een commissie benoemd worde, die de redactie van het art. ar- menverpleging enz. in dien zin wijzige, dat de beide dokters de helft van den begrootingspost ontvangen. De Voorzitter zegt dat er nog al veel tegen die motie in te brengen zal zijn. Bij contract heeft de tegenwoordige ar- mendokter de verplichting op zien ge nomen voor een vroedvrouw te zorgen. Zal die juffrouw nu ook voor Dr. R willen werken. De bezwaren tegen de verandering mogen wel eens degelijk onder de oogen gezien worden. Roestenberg We bedoelen niet, nu reeds de zaak te regelen, maar gaat de Raad met het voorstel accoord, zoo kunnen de kwestie van de vroedvrouw en de andere moeilijkheden later nader geregeld worden. v. d. Heuvel Dat de vroedvrouw in dienst van een dokter is, heeft ook nog andere bezwaren, daardoor deelt ze niet in de voordeelen van het pensioenfonds. Roestenberg. Aan de positie van de vroedvrouw mogen we ook nog we

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1914 | | pagina 2