Gemeentefaadsvergadsringen.
hoor te geven en deelt'U daarom mede,
dat iedere gemeente, die zulks mocht
verlangen, de voorbereiding van en het
toezicht op den bouw van het plaatse
lijk net aan zijn vennootschap kan op
dragen. Ter bestrijding der kosten, welke
daaruit noodzakelijk voor de Naamlooze
Vennootschap voortvloeien zou de ge
meente aan deze laatsle moeten ver
goeden een bedrag, berekend naar 5%
der annlegkosten, waartegenover de ge
meente dan de zekerheid heeft, dat het
net naar behooren wordt geprojecteerd
en uitgevoerd volgens de eischen, die
daaraan met het oog op solied en deug
delijk werk, behooren gesteld te wordeD,
terwijl de eenheidsprijzen zeer waarschijn
lijk bij aanleg onder toezicht van de N
V. onder toezicht van de N. V. zóóveel
lager zijn dan die, welke de gemeente
zou kancen bedingen, dat de 5 pCt
daarop ruimschoots zullen worden te-
ru verdiend.
Wij merken hierbij op, dat het voor
de gemeentebesturen zelf in het alge
meen zeer moeilijk zal zijn eventueele
aanbiedingen van verschillende firma's
tot het bouwen van de plaatselijke net
ten naar hare waarde te beoordcelen
de daaruit noodzakelijk voortspruitende
moeilijkheden dus thans ontgaan door
de hulp der Provinciale Maatschappij In
te roepen.
Voorzitter
Het voorstel der N. V. Provinciale
Noord-Brabautsche Electriciteitsmaat-
schappij spreekt voor zich zeil". lader-
daad zal het voor ons, alihans zonder
deskundige voorlichting moeilijk zijn aan
biedingen voor den bouw van een plaat
selijk net naar waarde te beoordeelen.
Daarenboven zullen als van de aanbie
ding der N.V., hetgeen te verwachten is,
een ruim gebruik wordt gemaakt, door
aankoop van grootere hoeveelheid ma
terialen alsanderzins, beduidende voor
deelen op den prijs kunnen worden ver
kregen, opwegend tegen de gevraagde
vergoeding van 5 °/0 der aanlegkosten.
Timmermans-Verschure. Ik zou daar
niet zoo direct op ingaan, in geen en
kel vak is de concurrentie zoo groot als
in de electro-techniek.
^Voorzitter. Hier wordt alleen gespro
ken van voorbereiding en toezicht op
den bouw.
Timmermans-Verschure. Waarom
spreekt men dan over inkoop van ma
terialen
Voorzitter. Ze zullen dat voor vele
gemeenten bijeen willen doen.
Timmermans-Verschure. Een gecom
bineerde aankoop van de verschillende
artikelen zou natuurlijk voordeelig zijn.
Voorzitter. Daarenboven zouden we
voor de voorbereiding en 't toezicht
toch iemand moeten hebben- en dan
vind ik 5°/o heel billijk.
Aangenomen.
4e. Ontwerp-besluit tot het aangaan
van een tijdelijke onderhandsche geld-
leenlng, groot f 50.000.
Voorzitter
De werken tot verbetering der haven,
waarmee reeds een begin is gemaakt,
zullen een uitgaaf vorderen van ongeveer
f 70.000,---, waarvan f 39000,als sub
sidie wordt terug ontvangen van Rijk
enProvincie. Deze maand vervallen reeds
twee termijnen der aannemingssom, tei-
wijl verdere betalingen spoedig zullen
volgen en waarvoor dus de noodige
middelen zullen gevonden moeten wor
den.
Het is daarenboven niet te voorzien,
welke uitgaven, behalve het gevraagde
renteloos voorschot ad f 2000,te doen
zullen 'zijn voor het Plaatselijk Steunco
mité en gemeentelijk tijdelijk werkloozen-
fonds, terwijl de voorschotten uit dc
gemeentekas voor uitbetaling der ver
goedingen voor militie- en landweerplich-
tigen en onderstand aan Belgische vluch
telingen het noodzakelijk maken, dat
over voldoende kasgeld kan worden be
schikt. Dit is temeer noodig, nu met het
oog opde onzekere toekomst, voor de
gasfabriek grootere steenkolen-voorraden
ijn aangekocht en door vertraging in
de vaststelling van het kohier van den
Hoofdelijken Omslag de ontvangstenten
deze veel later zullen inkomen.
Het ligt in de bedoeling de gelden
naar behoefte en voor zooveel noodig
op te nemen in afwachting van een gun
stiger tijd om eene openbare geldleening
uit te schrijven.
Timmermans-Verschure. Het plaatsen
van zoo'n geldleening hoe gaat dat
Voorzitter. Dat zal bij een kassier
moeten gebeuren, waar we dan geld
halen als 't noodig is; 't bedrag wordt
niet ineens genomen.
Timmermans-Verschure. Ik bedoel hoe
U dat plaatst; wordt dat aan een gege
ven of wordt op meerdere plaatsen ge
vraagd.
Voorzitter. We trachten natuurlijk 't
goedkoopste gedaan te krijgen, dat is
nog onlangs gebeurd.
Houben De voorschotten voor land
weer en militie, hoe dikwijls krijgt U die
terug
Voorzitter. Eigenlijk om de maand,
maar dat is niet altijd 't zelfdenu is
er een kennisgeving gekomen, dat hét
voortaan geiegeld om de maand zal
gebeuren, We moeten zoowat f 700 a
f 800 per week voorschieten.
Houben. 't^Kohier van den Hoofde
lijken omslag kan dat niet vroeger vast
gesteld worden, 't Is nu te laat gebeurd,
anders behoefde men nu niet vast te
zitten.
Voorzitter. Daardoor niet alleen, maar
er is zooveel noodig voor vergoedingen,
steuncomité enz.
Houben. We moeten een beetje op
de kleintjes passen, nu moeten toch
weer de percenten betaald worden en
de meoschen krijgen alle belastingen
tegelijk en moeten alles ineens betalen.
5e. Ontwerp-besluit tot het geven van
een renteloos voorschot van f 2000 aan
het Plaatselijk Steuncomité.
Voorzitter
Door het Plaatselijk Steuncomité is
een voorraad levensmiddelen aangekocht
ter waarde van ongeveer f 2000.Het
Comité beschikt niet over voldoende
middelen om dezen voorraad eenigen
tijd opgeslagen te houden. Waar van
Regeeringswege de aandacht der Ge
meentebesturen is gevestigd op de wen-
schelijkheid zich te verzekeren van voor
raden van levensmiddelen met het
oog op mogelijke belemmering in
den aanvoer, komt het ons voor dat
besluit van het Comité zeker is goed te
keuren. Om het Comité echter in de ge
legenheid te stellen den voorraad te
bewaren, zoolang zulks gewenscht zal
blijken te zijn, hebben wij de eer U
voor te stellen uit de gemeentekas een
renteloos voorschot te verstrekken van
f2000, te verrekenen bij den verkoop
der opgeslagen goederen.
Aangenomen.
6e. Benoeming van een lid in het R.
K. Gasthuisbestuur en het algemeen Arm
bestuur wegens periodieke aftreding.
Tot lid van 'c R. K. Gasthuisbestuur
wordt gekozen met alg. stemmen de
heer P. van Loon Gzn. en tot lid van 't
armbestuur met algemeene stemmen de
heer J. J. van Dooren.
7e. Wijziging in het reglement op het
gemeentelijk tijdelijk werkloozenfonds
met outvverp-besluit.
Voorzitter. Om te voorkomen dat niet
naar werk wordt gezocht, vereenigen zich
B. en W. met 't voorstel Om voortaan
80 pCt. uit te keeren.
Het voorstel Is
Het Reglement voor een gemeentelijk
tijdelijk werkloozenfonds voor de ge
meente, vastgesteld in zijne vergadering
van den 5 October 1914 te wijzigen als
volgt
Aan het bepaalde .sub g van artikel 4
wordt toegevoegd
>De uitkeerlng met bijslag, zoowel
»voor geheel als gedeeltelijk werkloozen
>mag nimmer meer bedragen dan 8 °/0
>van het gemiddeld weekloon, genoun
»vóÓr de intreding der werkeloosheid.
>Voor toepassing dezer laatste bepaling
»wordt als gemiddeld weekloon aangeno-
>men het gemiddelde van de verdiensten
>per week, gerekend over zes normale
arbeidsweken, onmiddellijk voorafgaan
de aan de week. waarin de werkeloos
heid is ingetreden.
Dit besluit treedt in werking den 20
December 1914.
8e. Voorstel van Burgemeester en
Wethouders tot het verleenen van een
gratificatie aan den gemeente-opzichter
voor buitengewone werkzaamheden aan
de Rijksvakschool.
Voorzitter. Nu de bouw der rijksvak
school gereed is, en geheel dooi den Rijks
bouwmeester is goedgekeurd, stellen B.
en W. voor aan den gemeente-opzich
ter van Huiten die het geheele toezicht
op den bouw gehad heeft, een gratificatie
van f 100 toe te kennen.
Aangenomen.
Van Everdingen. 't Vorig jaar heeft
de gemeente in samenwerking met deD
binnenpolder de le Zelne verhard en
zoodoende is daar goed werk gedaan.
Nu ligt er een stukje weg dat ook aan
den polder behoort, ik bedoel aan den
Parallelweg naast den heer van Schijn-
del vanaf de straat tot voorbij de huizen
dat is een modderpoel. Zou dat nu door
samenwerking ook niet in orde gemaakt
kunnen worden, 't is maar 80 M. lang,
dus de kosten zouden niet zoo groot
zijn.
Van Schijndeh Die stoep daar is on-
bereidbaar, men kan er niet langs ko
men, Ik heb er al zooveel sintels laten
storten, maar 't helpt niets.
Voorzitter. Ik meen het al vroeger
meermalen opgemerkt te hebben, dat
het daar altijd slecht is. Ik geloof dat
toen die weg met puin bestort is, voor
't eerste gedeelte geen puin meer over
wasdus heeft men daar niets opge
bracht een ander euvel is dat het er
minder goed afwatert.
V Schijndel. Daar is ook puin ge
stort en al veel sintels, maar de huisjes
staan te hoog.
Voorzitter. We zullen de zaak eens
bekijken en bespreken, een begrooting
laten opmaken dan met den poldei
overleggen en in een der eerstvolgende
vergaderingen ter tafel brengen.
Van Schijndel. Ik heb iets om hooren
gaan, dat men daar de boomen
waarvan er verschillende dood zijn, wi
rooien. Dit werk zou dan tegelijkertijd
kunnen gebeuren.
De vergadering wordt daarna gesloten.
KAATSHEUVEL.
Openbare Vergadering van den Raad
onzer gemeente op Zaterdag 19 Dec.
des voormiddags om 10 uur.
Om klokslag 10 uur opent de Voor.
zitter de vergadering.
Aanwezig waren alle leden, behalve
de heeren H. d. Bresser en A. Rijken.
De secretaris houdt voorlezing der
notulen van de vorige vergadering, die
onveranderd worden goedgekeurd
Als punt 1 van de agenda wordt be
handeld, de benoeming van een onder
wijzer aan de o I school te Loon-op-
Zand (vac. J. v. Eijl).
Voorzitter deelt mede, dat voor de
oproeping zich vier sollicitanten hadden
aangemeld met inzending der noodige
stukken, terwijl nogéèn persoon slechts
een brief zonder stukken ingestuurd
had. Naar aanleiding van de noodige
informatie's aangaande de sollicitanten
door het Hoofd der school ingewonnen,
heeft deze gedacht aan B. en W het
volgende voorstel in te moeten dienen
Nummer 1 J. C. Cools uit Loon-op-
Zand. 2 D J. Hus uit 's Bosch. 3 A. C
Depree Wijk en 4 M. G, de Groote
Eemden. Naar aanleiding van dat adres,
alsook, dat van de vier sollicitanten er
slechts één (n.l. J. C. Cools) tot den
de storting voor eigen pensioen, doch
dat tot zijn spijt de Raad nu dat besluit
niet nemen kan. Hij hoopt echter dat
de Raad niet ongenegen zal zijn na de
crisis ook zelfs buiten de begrooting een
voorstel in dien geest aan te nemen.
Raming f 25 798 595.
Hoofdstuk IV. Ontvangsten van ver
schillenden aard en toevallige baten.
Raming f 7 230 67.
Hoofdstuk VII. Buitengewone ont
vangsten. De Voorzitter zegt dat deze
raming natuurlijk maar een fiscus is.
We weten nog niet hoeveel er noodig
is. Maar we zijn dan toch verantwoord
als 't noodig mocht zijn
Uitgaven. Hoofdstuk I. Nadeelig sal
do nihil.
Hoofdstuk li. Algemeen bestuur der
gemeente.
Voorzitter zegt dat de Jaarwedden v. d.
Wethouders f 270 voor 'n gemeente als
de onze beslist veel te laag zijn. In deze
zaak moeten we onze Wethouders prij
zen dat ze zelf nog nooit om verhooging
gevraagd hebben.
Ook in de jaarwedde van onzen ont
vanger thans f ö25.zullen we nog
verandering moeten brengen Ged. Staten
hebben omtrent het salaris der ontvan
gers inlichtingen gevraagd en in de be
doeling der Staten lag het reeds met
ingang van 1 Jan 1915 verhoogingen
in te doen gaan. Omtrent de jaarwedde
van den lsten ambtenaar der secretarie,
Kath. godsdienst behoort en we in een ^un uen imcu aniuiendar uc
uitsluitend Katholieke gemeente, om dat hans f 500 bedraagt, ,s een adres
vertrouwen vooral der ouders te winnen,
toch een Katholiek moeten prefereeren
en J. C. Cools ook nog de eenige is,
die reeds eenige ervaring bezit, terwijl
de drie anderen pas geslaagden zijn,
stellen ook B. en W. voor de voordracht
als boven te handhaven.
Bij stemming wordt de heer J. C.
Cools met algemeene stemmen benoemd.
II Behandeling der Gemeente-begroo
ting dienstjaar 1915.
De Voorzitter verzoekt de commissie
van rapporteurs verslag uit te brengen
aangaande haar onderzoek. Dhr v.d. Heu
vel neemt het woord, zeggende, dat de
Commissie het betreurt, dat haar gewone
rapporteur door ziekte verhinderd is
dit jaarverslag uit te brengen. Met ge
noegen kan hij mededeelen, dat zijne
ziekte een gunstige wending gekregen
heeft. In plaats van den heer de Br. zal
hij een klein verslag uitbrengen. Moest
het vorig jaar een nadeelig saldo ge
boekt worden van 2767,38 gld, met ge
noegen kunnen we thans een voordee
lig saldo boeken van 484,53 gld. Dai
voordeelig saldo moeten we behalve
aan het goede beheer onzer financiën
danken aan den goeden gang, aan het
voordeelige beheer en goede administra
tie onzer gasfabriek en het beleid onzer
werkzame gascommissie. Om de begroo
ting verder geregeld te kunnen behan
delen verzoekt de heer v. d. Heuvel ze
in Hoofdstukken af te werken, waarbij
dan ter plaatse de bemerkingen van de
commissie zullen gegeven worden
De Voorzitter leest vervolgens de
Hoofdstukken met het geraamde bedrag
voor alle posten specificeerend.
Hoofdstuk I. Ontvangsten wegens
vroegere diensten, als batig saldo over
't dienstjaar 1913 484.53 gld.
Hoofdstuk II. Inkomsten uit bezittingen
Huur van het Post en Telegraafkantoor
620 gld. De Voorzitter merkt op dat
deze post zal vervallen door den bouw
van een nieuw postkantoor voor reke
ning van 't Hoofdbestuur der Post en
Telegrafie Het zal dan best voor ons
zijn, ons van dat pand door een pu-
blieken verkoop te ontdoen. Ook de 35
gld die andere jaren, als huur der
veldwachterswoninginkwamen, zijn door
de verbouwing tot andere doeleinden
vervallen.
Totaal van Hoofdstuk 5135 gld.
Hoofdstuk Hl. Inkomsten wegens dien
sten door de gemeente bewezen.
Bij inkomsten van schoolgelden lager
onderwijs 550 gld maakt de Commissie
de opmerking dat 550 gld. voor een
gemeente als Loonopzand met4openb.
scholen, toch belachelijk laag is. De
commissie stelt voor het schoolgeld te
verhoogen. De Voorzitter geeft toe, dat
het cijfer evenals andere jaren laag is
en gezien het aantal schoolgaande kin
deren op 4 scholen zelfs zeer laag. Toch
raadt hij niet aan thans daarin een wij
ziging te brengen. Hoe laag het school
geld ook is toch komen bijna elke
week nog verzoeken bij B. en W. in
om ontheffing daarvan.
De heer v. d. Heuvel vraagf of er
dan geen indeeling in klassen zou
kunnen plaats hebben.
Voorzitter zegt ook daarmede liever
te wachten tot na de crisis.
In deze tijdsomstandigheden kunnen
we beslist niets doen.
Raming Hoofdstuk III f42 729 76
Raming Hoofdstuk IV Opbrengst der
plaatselijke belastingen niet onder het
vorig Hoofdstuk vallende f183 04.
Hoofdstuk V. Uitkeeringen aan de
gemeente. Bij art. 13 pensioen bijdragen
van gemeente ambtenaren, staat de Voor
zitter even stil zeggende, dat het zooals
de heeren weten, in de bedoeling van
den Raad gelegen heeft voor de onder
wijzers evenals de overige gemeente
ambtenaren de 2 pCt. bij dragen in
ingekomen.
De heer v. d. Heuvel zegt, dat het de
commissie voorkwam dat de jaarwedde
van den eersten ambtenaar ter secretarie
wel wat laag was, waarom zij
eerst wilde voorstellen dit salaris met
f 200.— zooals in 't adres gevraagd werd
te verhoogen, doch dat zij later op het
voorstel van B. en W was ingegaan om
een verhooging van f 100 te geven.
De heer Roestenberg zegt dat hij het
salaris ook bespottelijk laag vindt. Hij
vindt dat een salaris van f700.voor
een eerste beambte dfe daarenboven nog
het diploma voor gemeente-secretaris
bezit veel te gering is. Hij vraagt aan den
voorzitter hoe het werk van den titularis
is.
Voorzitter zegt dat het werk van den
ambtenaar goed is.
Roestenberg stelt voor hem de gevraag
de f700.te geven. Voorzitter zegt dat
hij een verhooging van 1 200. wel wat
veel vindt. De heer R. is het vorig jaar
juist als ambtenaar aangenomen, omdat
hij alleen bij sollicitatie niet om ver
hooging vroeg, wat de andere sollicitant
die ook diploma had, wel deed. Hij is
juist daarom te eerder benoemd. Nu vindt
de voorzitter het al mooi, dat hij reeds
na een jaar werken een vernoogirig van
f 100 krijgt, terwijl hem nog andere ver
hoogingen worden in het vooruitzicht
gesteld. De vor ge titularis, onze tegen
woordige secretaris heeft er 8 of 9
jaren over moeten doen om tot een sa
laris van f 750 te stijgen wat hem na
veel werken eindelijk gegeven werd,
daar op zijne schouders toen bijna de
geheele secretarie-last drukte.
De heèr Roestenberg zegt, dat al on
ze voorouders voor te weinig gewerkt
hebben, maar dat dit geen reden moet
zijn, ook thans de salarissen niet te
verhoogen.
Voor iemand die diploma heeft en
waarvan 't werk goed is, is f 600 veel
te weinig.
Voorzitter zegt dat hij 't een mooie
verhooging vindt Ged. Staten blijven
ook met alle verhoogingen thans ach
terwege, wij moeten dit voorbeeld trach
ten eenigszins na te volgen. En verder
wat het diploma betreft, zonder iemand
te na te spreken, of iets te willlen af
keuren moeten we aan dat gediplomeerd
zijn niet al te veel waarde hechten.
Vooral de praktijk geeft ervaring en
vaardigheid.
De heer Roestenberg dringt nogmaals
aan zeggende dat de tijd nu ook weer
meer werk zal meebrengen.
De Voorzitter merkt op, dat daarom
ook een tijdelijke kracht, in den persoon
van den heer Willems is bijgeplaatst
wat ook weer buitengewone uitgaven
van de gemeente eischt. Wanneer we
nu ineens 200 gld. geven is het werken
in de toekomst misschien minder pret
tig, 't is altijd een aansporing, als men
later nog eens iets kan bijkrijgen. De
onderwijzers krijgen ook hun verhoo
gingen slechts na verscheidene dienst
jaren.
De heer Roestenberg vraagt of er ook
voor ambjenaren ter secretarie niet een
salarisregeling kan gemaakt worden.
De Voorzitter antwoordt, dat een vaste
regeling ook weer veel zal tegen heb
ben, daar bij de benoeming, al naar
verschillende dingen moet gekeken wor
den. De een presteert meer dan de an
der, de een is reeds jaren practisch
werkzaam geweest, de ander komt pas
in de practijk, daarom zal een vaste
regeling moeilijk blijven.
Eene verhooging van 100 gld. wordt
daarna algemeen voldoende geacht en
gegeven. Raming Hoofdstuk II f 7476,78.
Hoofdstuk 111. Kosten van toezicht op
de invordering der plaatselijke belas
tingen. Raming f310.
Hoofdstuk IV. Kosten der openbare
veiligheid.
Bij de brandweerkosten merken de
heeren Verster en v d Heuvel beiden
op, dat de regeiing in Loon-op-Zand
beter kon zijn, er zijn er te veel aan
verbonden en te weinig die iets doen.
Men loopt elkaar in den weg. Als 't
op deelen aankomt zijn ze wel allen
present, al hebben ze niets gedaan dan
in den weg geloopen.
Voorzitter merkt op dat de regeling
hier goed is. Het plan van aanschaffing
van een nieuwe spuit voor Kaatsheuvel
is nog niet doorgegaan. Raming f3000.
Hoofdstuk V. Kosten der plaatselijke
zorg voor de volksgezondheid en huis
vesting. Raming f 1372 40.
Hoofdstuk VI. Kosten van openbare
werken. Raming f3030.
Hoofdstuk VII. Kosten van inrichtin
gen van Nijverheid en bedrijf. Raming
f37605.
Hoofdstuk VIII. Kosten van het on
derwijs.
De Voorzitter, gekomen bij art 8 van
afdeeling III subsi ie muziekkorpsen,
zegt dat het niet in de bedoeling ligt
de Harmonieën voor goed hun subsidie
te onttrekken, doch dat het dit jaar een
bezuinigingsmaatregel is Alle subsidie's
van dien aard zijn zooveel mogelijk in
gehouden. Raming Hoofdstuk VIII
f 19085,35.
Hoofdstuk IX. Kosten van het arm
wezen.
Art I. Belooningen van geneeskundi
gen, heelmeesters, vroedmeesters, vroed
vrouwen f1800.
De heer Zacht zegt, dat hij het ge
wenscht zou vinden als deze post tus-
schen de twee dokters verdeeld werd.
Dokter de B. heeft altijd de practijk al
alleen gehad, terwijl toch ook de andere
dokter reeds 12 of 13 jaren in onze
gemeente Woont, zoodat we thans ge
rust kunnen zeggen, dat hij de gemeente
als vaste woonplaats heeft gekozen. Hij
vindt het daarom billijk dat deze post
voortaan gesplitst wordt.
Voorzitter. Telkens wordt dat voorstel
van splitsing ten ongelegen tijde inge
diend Volgens contract met den tegen-
woordigen gemeentearts moeten we, als
we verandering willen, drie maanden
voor Januari van het komende jaar op
zeggen. Over het voorstel van splitsing
dient dus in September gesproken te
worden
v. d Heuvel. Het doet me genoegen,
dat er een stem over die zaak is op
gegaan. M. i. zijn tegen de verdeeling
geen bezwaren We moeten natuurlijk;
omdat we aan 't contract gebonden zijn
den post, zooals hij hier staat noteeren,
doch we kunnen best een bepaling
maken dat de op 't oogenblik in functie
zijnde gemeentearts voor 191D eit de
andere dokter voor 1916 wordt aange
steld. In den post behoeven we dan
geen verandering te brengen. Het is
voor de gemeente van groot belang,
dat we twee dokters hebben, maar ie
der van die twee heeft zijn rechten.
Iemand, die reeds 13 jaren in de ge
meente gewoond en belasting betaald
heeft, heeft aanspraak op hetzelfde recht
als een ander gemeentenaar Op ons
drukt de plicht het algemeen belang
voor te staan, 't Is een zaak, die de
billijkheid en rechtvaardigheid eischt.
Wethouder Teurlings. In't belang der
gemeente zal 't ook zeker zijn.
v. d. Heuvel. Waar twee menschen
staan, zal de arme zeker beter gediend
worden, als waar slechts een te berei
ken is. Zonder op meerdere of mindere
geschiktheid te letten moeten we hier
slechts de billijkheid en rechtvaardig
heid, in 't oog houden.
Roestenberg. Dat de zaak billijk en
rechtvaardig is, daarover behoeven we
niet te debateeren, dat is zoo duidelijk
als de dag. Voor den werkman moet,
evenals voor anderen de keuze van
dokter worden opengesteld. In ons Zie
kenfonds hebben de menschen ook
keuze van dokter, wat zeer goed gaat.
Bij het S. S. waar vroeger een ver
plichte dokter werd aangewezen is te
genwoordig ook al vrije keuze. Ik stel
daarom den Raad voor de volgende
Motie te aanvaardenOndergeteeken-
den stellen voor aan den raad onzer
gemeente dat een commissie benoemd
worde, die de redactie van het art. ar-
menverpleging enz. in dien zin wijzige,
dat de beide dokters de helft van den
begrootingspost ontvangen.
De Voorzitter zegt dat er nog al veel
tegen die motie in te brengen zal zijn.
Bij contract heeft de tegenwoordige ar-
mendokter de verplichting op zien ge
nomen voor een vroedvrouw te zorgen.
Zal die juffrouw nu ook voor Dr. R
willen werken. De bezwaren tegen de
verandering mogen wel eens degelijk
onder de oogen gezien worden.
Roestenberg We bedoelen niet, nu
reeds de zaak te regelen, maar gaat de
Raad met het voorstel accoord, zoo
kunnen de kwestie van de vroedvrouw
en de andere moeilijkheden later nader
geregeld worden.
v. d. Heuvel Dat de vroedvrouw in
dienst van een dokter is, heeft ook nog
andere bezwaren, daardoor deelt ze niet
in de voordeelen van het pensioenfonds.
Roestenberg. Aan de positie van de
vroedvrouw mogen we ook nog we