Tweede Blad, BINNENLAND BUITENLAND. Frankrijk. België. NUMY.EK 38 ZATERDAG 8 MEI 1920 43e JAARGANG Dit O'.ad verschijnt W o e a s d a fj- en Z a t e r d a g v b d- Abonnementsprijs per 3 maanden 1 1,25 Franco p. post door het geheele rijk f 1,40 Brieven, Ingezonden stukken, gelden enz., frj-nco te zenden aan dea Uitgever. Telef. 38. WAALWIJKSCHÊ EN LANGSTRAATSCHE COURANT. Uitgave: Waalwljksche Stoomdrukkerij Antoon Tielen. Telegr.-AdresECHO. Prijs der Advertentlen 15 cent per regel; minimum f 1.- Reclames 25 cent per rogtl. Het Klooster Nazareth te Waalwijk. (±1450-+ 1750) n. liet oudste authentieke stuk, dat eenig licht op Nazareth werp?, Is een acte van volmacht van 1487, voorkomende In het oudste schepenprotocol van Sprang loopecde over de jaren 1476 tot 1529. Het moge hier om den wille der oud heid en zeldzaamheid een plaats vinden >Ic Aett Vendic Aertsz., op dese tijt «richter etc. doe cond cenen iegelic, dat >wy gesien hebben enen mech'.ich brief, »goet, ongecanceileert, wel bezegelt met »des gemeya convents zegel der regulz- rissen des goolhuys binnen der vryheyt »van Waelwyc, inhoudende hoe dat ty «mechiich gemaeot hebbcu heeren J an «van T h o r e n, priester, en de brue- >dcr Jan van Mispelen, te rnogen >erven eade .te mogen onterven van des «voerscreven goodhuys weghen, met vol- >comenpmacht te mogen doen ende te >laten allcnt tgene dat selve goodhuys «tegenwoordich wesende doen soude mo- «gen. Item des zo zija gecomen die voci- «screven heeren Jan ebde Jan van Mis- >pelen van des voerscreven goodhuys »wegen ende hebben overgegeven ge- «sameude-hant ende onversceijden met «eender viyer giften, alzo als recht Is, >Lenaert WÜlsmsz. een mud rogs eif- «pachts, welc mud rogs voerscreven Le- »naert voerscreven jaerlfcx geldende was »den voerscreven godhuys vuyt ende «op negen gerden lants, gelegen inden >ambacht van der Sprang, alzo groot >ende alzo cleiju als sy in den hoefslach »gelegeo zijn, aecdle vestzyde naest ge- «legen Ciaes Pauwelsz- met Roeloff «Roeloftsz. kynderen, code an die wesl- >zyde naest gelegen Marikec Heyo Sy- >mons wedue met hueren kyoderen ende «Jan Goeyaertsz., strcckende van der «nyeuwer strate zuytwaerts op len >Sprangschen meerdijetoe Gesctet »het Smanendages voer slnte Pauwels »dach zijnre bekerloge anno LXXXVI.» (22 Januari 1487). Uit een zoo aanstonds aan Ie halen s uk blijkt, dat bovengenoemde J a n v a n T h o r e n, was «venerabllls vlr domlcus Johannes de Thoren, tamquam vicecu- ratus parochie de Waelwijck», en zij belden, Jan van Thoren en broeder Jan van Mispelen, de eerste ver moedelijk al3 medebestuurder, de tweede als biechtvader, zullen dus de oudst be kende personen geweest zijndie aan Nazareth verbonden waren. Een ander stuk, berustend in het archief der Hervormde gemeente te Waalwijk, mede gewag makecde van het Waalwijkschê klooster, is het op perkament geschreven testament van Johannes H e ij n r i c i, d.d. 10 April 1488, verleden voor Johanacs Theoderlcl clericus et notarlus publicus. Behalve dat de erflater aan de fabriek van de parochiekerk te Waalwijk, aan den bei- Hgengeest (arme) en aan het gasthuis vermaakt een jaarlijksche en erfelijke pacht van vier vaten rogge ieder, lega teert hij ook aan het klooster aldaar dezelfde hoeveelheid rogge, in deze termen >Equali modo idem preneiratus testor >legavit atque faviflue assignavit, dedlt »>et ordinavit monasterio beate Marie >Virginis de Nazareth nuncupato et in «parochia de Waelwijck situato, puro «favoie, quator vasa siliginls ejusdem «piefate raensure Busciducensls annue >et heredltarle redditus recipiendo ac >levando Ipso die prefaso Marie puri- «ficationls.» Kamen van Inwonende religieuzen van het klooster komen In het bovengenoemd testament niet voor, wel de namen van vier, toen te Waalwijk verblijvende geestelijken, die Schutjes niet vermeld: de reeds genoemde Jan van Tho ren, «vlce-curatus* en de heeren Adrianus Johannls, Theodo- ricus Hcnrlcl en Rodolphus J o h a n n i s. Een acte van 19 Augustus 1505, voor komende in het Bossche schepenregister Domm.tr 100 (1505), leert ons, dat reeds in genoemd jaar broeder Gerrit van Rueremonde >patcr en confessorus* van de Waalwijkschê nonnen was ea een der kloosterzusters Margriet vati aen Broeck, dochter van Henricus van den Broeck en van Jutta. Deze Jutta draagt in de acte het vruchtgebruik van de nagelaten goederen van haren overleden man, dat zij bezit, over aan hare twee dochters Catharjna van den Broeck en zuster Margriet van den Broeck, welk vruchtgebruik d.or broeder Garrlt van Dit woord schijnt verouderd te zijn. Rueremunde, ten behoeve van het kloos ter, wordt overgenomen. Broeder Gerrit op andere plaatsen Gerardus dt Ru- dimunda gehieeten is zeer waarschijn lijk een 30-tal jaren of langer bestuurder van Nazareth geweest, hetwelk nader zal blijken. Volgens Schutjes en andere schrijvers werd in 1523 tot priorin vao Nazareth gekozen Maria van Nassau Deze Maria van Nissau, die volgens Schutjes vaa 1523 tol 1556 priorin van Nazarcsh is geweest, was hoogstwaar schijnlijk eene dochter van Jan bastaard van Nassau en Adriana van Haestrecht. De lezer vergunne mij hier nog eens ter verlevendiging af te schrijven, wat ik in het oommer der «Echo* van 9 Mei 1912 omtrent deze priorin publi ceerde Het is vrij algemeen bekend, dat in het eertijds vermaarde nonnenklooster „Nazareth* een gerulmea tijd overste Is geweest een lid van het doorluch'ig hals vao Nassau, n.l. Maria van Nassau. Minder bekend is het echter van wlen genoemde priorin een dochter was en in hoeverre zij in familie-betrekking stond met de vorsten van Oranje. Mceimalen is daarnaar door onder scheidene personen en ook door mij vruchteloos gezocht. Herhaalde onderzoekingen in verschil lende archieven hebben mij echter in den laatsten tijd stukken onder de oogen gebracht, die mij In staat stellen, zoo niet de onomstootelijke, dan toch de vermoedelijke bewijzen aan te voeren, waaruit met vrij groote zekerheid de ge volgtrekking kan gemaakt worden, wie gezegde Maria van'Nassau is geweest. Of de bewering van Schutjes In zijn geschiedenis van het bisdom 's Bosch, dat Maiia van Nassau gedurende 33 jaren, 1523 tot 1556, priorin van N. is geweest, aan eenige bedenking onderhevig is, valt vooralsnog moeilijk uit te maken wel is het bewezen, dat zij reeds in 15*5 £n nog in rjj2 en vermoedelijk ook nog in ijl8 te Waalwijk woonde. Het bewijs voor het eerste vindt zijn grond hieiio, dat zij als priorin en (icrrii van Rueremunde als confessoer ende pater, in den naam des convents van onze lieve vrouwen geheiten Nazareth den 7 December 1525 aan Lam br echt M i 1 1 1 n c x, heer van Waalwijk, ver gunning verleende, om zekeren ros molen te zetten op land, het genoemde klooster toebehoorende. Deze vergun ningsbrief, op perkament geschreven en voorzien van het zeer gehavende kloos terzege), heb ik hier achter om den wille der belangrijkheid, als bijlage afgeschre ven. Uit «Telling der huizen en haard steden in de Meijerij anno 1520*, uil- gegeven door J, van der Hammen Nicz. en August Sassen, blijkt, dat destijds (1526) Nazareth teld55 geproffessyde j one f rouwen oftsusteren, 2 bichtvaders, 2 jonge mteghden niet geprofessijt. ende 7 dienstboden. Het bewijs voor het tweede geeft ons een schepenbrief van 's Hertogenboscb, d.d. 11 Augustus 1532, waarbij Mary van Nassouw, priorinne, Agnees Pollen- ders, procuratersse, Alit van Reusel, Geertruyd Buyssen, Sophia Donck en Jenneken Sprockets, conventualinnen, met toestemming van bovengenoemden Ger rit van Rueremunde, ten voordeele van het klooster, zeker huls en erve in de Vuchterstiaat te 's Bosch transporteeren. Welk bewijs is er nu voorhanden, dat Maria van Nassau en hare zuster Adriana van Nassau nog in 1538 te Waalwijk vertoefden Ik wil beproeven dit op te helderen en dan moet deze opheldering tevens dienen om met vrij groote zeker heid uit te makeo, wie Maria van Nassau geweest is. In de tweede helft der 15de eeuw was heer van Breda graaf Jan van Nassau (f 1475), gehuwd wet M a r i a van Loon. Hij was de vader van Engelbrecht II van Nassau en van Jan van Nassau, de grootvader van Willem van Nassau (de Rijke) en diens echtgenooie Juliana van Stolberg, end: overgrootvader van prins Willem vau Oranje (t 1534). Bij zijn overlijden in gemeld jaar 1475 liet graaf Jan, behalve 6 wettige kinderen (2 zoons en 4 dochters), nog na een bastaardzoon :Jan bastaard van Nassau, den lateren kastelein van Heusden. Deze Jan Bastaard van Nassau hewde in November 1470 met jonk- vrouwe Adtiana van H a e s- t r e c h t, oudste dochter van P a u 1 u s van Haestrecht den jonge en vanCatharlca vanNaaldwijck heer en vrouwe van Loon-op-Zand, welk huwelijkscontract berustende is in het archief van J h r. Mr. E. V e r h e y e 0. Nog oen andere dochter van Paulus van Haestrecht en Catharina van Naald wijk was Catharina van Haes trecht, welke ongehuwd bleef en den 14 Mei 1538 te Brussel voor den notaris Gual herus Vrancken en ten huize van haren bloedverwant jeronlmus van der Noot haar testament maakte. Onder de vele legaten, die zij daarbij maakte, behoorde ook dit7en negensten heeft noch gemaickt de voorscreven tesia- teuresse den cloestere van Waalwijck, aldalr h aire nich ten woenachtich s ij n, vijftich karolus guld'ii eens, om te bidden voir hair siele ende alle gelovige sielen. Naar mijne bescheiden meeolng kunnen deze «nichten* niemand anders geweest zijn dan Maria en Adriana van Nassau, kinderen uit het huwelijk van bovengenoemden Jan bastaard van Nas sau met Adriana van Haestrecht, die tegen de gemelde testatrice tante moesten zeggen. Als dit de waarheid is, en hc kan er, dunkt mij, niet ver af zijo, dan Is zoo goed als bewezen, dat Maria van Nassau de oudst bekende overste van Nazareth een achternicht was van puns Willem van Oranje. Immers gelijk boven gebleken is was Maria van Nassau's vader, n.l. Jan bastaard van Nassau een bastaardbroeder vao prins Willem van OraDje's grootvader, dus moest prins Willem de Zwijger oud oom zeggen tegen meeigeaoemden bastaard van Nassau en bijgevolg waren de priorin Maria en prins Willem achter nicht en achterneef Zoolang er geen meer stellige bewijzer voor iets anders aan het licht komen, kunnen we bovenstaande veronderstelling dus veilig en met een gerust geweten voor de ware houden. Gerrit van Rueremonde schijnt om streeks het midden der 16de eeuw te zijn opgevolgd door Karei Char- 1 o y s. Zeker is hef, dat deze reeds in 1550 als gemachtigde van het klooster optreedt. In sommige Sprangsche sche penregisters, thans nog berustende op het gemeente-archief van Sprang, maar eigenlijk thulsbehoorende op 't Rijks archief, komen op datum van 23 Maart 1656 onderscheidene acted voor, waarin Thonis Jansz Qvenseler, Thonis Dieresz Praser, Jan Gcritsz Pr as er, Adriaen Dieresz Praser en Chrisliaen Dieresz Praser zekere sommen gelds beloven te betalen aan >heer Kaerle, mombers pater >ende gemachtich den doester van »onser lieve vrouwen tot Nazareth tot Waelwijck*. En uit de hclllgegeestreke- ning van Waalwijk van 1569 blijkt, dat heer «Caerl Charloys* toen nog pater was, welke bediening hij deelde met «broeder Jan Geeritszoen*, blijkende uit het schepenprotocol van Loon-op- Zind, loopende over de jaren 1566 tot 1578. Daatin komt de acte voor, d.d. 2 November 1566, in welke >broeder an Geeritszoen, priester ende pater «van den susteren van den cloestere van »Nazareth binnen Waalwijck* en met hem »suster Marye Veijuys, mater, Hec- «iJxken Wolffs, suppfiorlnne, Truyken «Paters.Jprocurateresse, Hearixken Coien >ende Lijsken Pels, susteren*, een bank moers te Loon-op-Zand verkoopen. Hier uit blijkt tevens, dat de bewering van Schu jes en anderen, als zou Maria Ver- juys de opvolgster van Maria van Nassau geweest zijo, op vrij deugdelijke gronden berust. Besoijen. J. VAN DER HAMMEN NlCZ, De Padvinderij. Vele menschen zijn nog totaal ou- wetend omtrent het doel der Padvinderij. En toch is 't reeds een wereldbeweging. Zoo wordt dit jaar van 30 Julit tot 7 Augustus een internationale bijeenkomst gehouden te Londen The boy scouts' International Jambore (naam ontleend aan groote bijeenkomsten docr de Noord- Amerlkaansche Indianen.) Uit 25 ver schillende landen zullen een of meer troepen gestuurd worden (uit Nederland 50 padvinders gratis) zoodat cr de rally van minstens 70.000 padvinders te zien zal zijn. Dagelijks worden twee groote schouwen gegeven Padv. demonstraties en wood- craftwerkzaamheder, Internat, wedstrij den voor padv. kampioenschappen, Huisvlijttentoonstelling, Padv. diexenlulD. Zoo zal dus die internationale bijeen komst een gewichtige en belangrijke stap worden in de P.v. beweging en de Chief Scout Robert Baden Powell te Londen hoopt dan ook de Jamboree te maken tot >a really outstanding succes.» Jammer, dat de kas der afdeeling Waalwijk 't Diet toelaat, de jongens ook te kunnen doen deelnemeo aan die grootschc demonstratie. Maar om nu terug te komen op de vraag van velen wat toch is het doel van de Vereenlglng «De NederU.ndsche Pandvinders.» Het doel is - onafhankelijk van eenlger- lel godsdienstige gezlodtè of staatkundige partij mede te werken aan de op voeding der mannelijke Nederlandsche jeugd tot flinke en nuttige staatsburgers, in het bijzonder wat de karaktervorming en lichamelijke ontwikkeling betref:. De middelen om dat doel te bereiken zijn a. het aankweekeo van vaderlandsliefde, tucht en eerbeid voor hel wettig gezag b. het inprenten van plichts- en ver antwoordelijkheidsgevoel c. het opwekken van ridderlijkheid, naastenliefde en hulpvaardigheid d. het oefenen In kamp- en veldleveo, met opwekking van liefde voor de natuur e. het aaokweeken van handigheid door leergangen binnen en buitens huis zoomede door openlucht- en andere spelen cn oefeningen alle andere wettige middelen, die aan het doel bevorderlijk kunnen zijn. De grondslag voor het troepleven ligt opgesloten In de mooie Padvinders- belofte, die alle jongens moeten afleggen o.).: Ik zal ernstig trachten: a. mijn plicht te doen tegenover God, Koningin en Vaderland een flinke Nederlandsche jongen te zijo (ter keuze) b. ledereen te helpen, waar ik kan c. de padvinderswet te gehoorzamen* Die wet luidt A;t. 1. Het woord van een padvinder is altijd te vertrouwen. Art 2. Een padvinder ij trouw aan het Vaderland, aan de^Konlogln en aan zijn ouders cn vrienden. Art. 3. Een padvinder heeft tot plicht anderen te helpen en voor anderen nuttig te zijn. Art. 4. Een padvinder Is een vriend voor allen en een broeder voor alle andere padvinders tot welkco sland ook behoorende. Art. 5. Een padvinder is altijd beleefd en ridderlijk. Art. 6. Een padvinder is een dieren vriend, zonder overdrijving. Art. 7. Een padvinder gehoorzaamt de orders van zijn ouders, hopman en pitrouilleleider. Art. 8. Een padvinder is altijd op gewekt en goedlachsch. Art. 9. Een padvinder is spaatzaam. Art. 10. Een padvinder is rein in gedachten, woord en daad. Aan den troepleider is liet 1111 om met een oprecht en eerlijk enthousiasme voor de schoonheid van de P.v. wet, in zijn troep een sfeer te brengen van vertrouwen, hulpvaardigheid en reinheid en zoo langzamerhand een troep van jongens om zich heen te scharen, die allen bezield zijn met hetzelfde doel n.l. om te trachten de P.v.-wet na te komèn. En wat zullen zijn resultaten zijn? De sfeer, welke een leider in zijn troep heeft weten te brengen, zal de grondslag vormen van alle resultaten. Des te meer hoogstaand deze zal wezen, des te meer zal Padvinderij voor de jongens kunnen kunnen zijn. En nu behoeft er waarlijk niet uitvoerig ge sproken te worden over de gevaren, waaraan elk jongensleven blootstaat, om overtuigd te zijn, welke groote beteekenis een goede troep kan hebben voor zijn padvinders. Immers de omgeving waarin iemand zijn jeugd heeft doorge bracht, is de voornaamste opvoedster voor zijn toe komst. En wanneer men in zijn jongensjaren ais 't ware wordt „ingeënt" met pad vindersgeest, dan zal men later een man in de Maatschappij kunnen worden met een breede levensopvatting, die weten zal te geven en te nemen en steeds in allen en alles het goede zal zoeken. Dat kan Padvinderij aan de jongens geven. Hierin ligt een taak voor allen, die willen meewerken aan den opbouw van een betere samenleving. A. C. SPIJKERMAN. Hopman Afdeeling Waalwijk N.P.V. De verhoudingen tusschen Frankrijk en 't Vaticaan worden steeds beter. In afwachting van de aankomst van een vasten gezant, is de bekende oud-minister Hanotaux naar Rome gezonden om de feestelijkheden der heiligverklaring van Jeanne d'Arc bij te wonen. De toestand op de spoorwegen is gisteren ongeveer dezelfde gebleven. De lijnen, waar het meest gestaakt wordt, tellen ongeveer 15 pCt. stakers. Op de andere lijnen is het percentage veel minder. Wegens de bedreiging me ontslag hebben gisteren een groot aanta spoormannen het werk hervat, terwij lastige elementen door de maatschap pijen bij tientallen op straat worden gezet De staking bij de havenarbeiders en zeelieden is nog vrij algemeen, hoewel de arbeid in de havens niet geheel en al stil ligt. De bootwerkers van Nante en St. Nazaire hebben zich gisteren bi de staking aangesloten. De mijnwerkers in het Noorden en Pas de Calais staken slechts gedeelte lijk. Wel is door de organisaties het besluit genomen, om aan den stakings- oproer gevolg te geven, maar door velen wordt nog gewerkt. De staking der metaalarbeiders te Parijs.diehedenochtend moest beginnen, is afgekondigd tegen het advies van de C. G. T. in. De commissie alt de Belgische Kamer, beiast met de groudwetherzlening heeft besloten den verel9ch'en leeftijd voor het kiesrecht op 21 jaar te stellen. Met 10 tegen 8 stemmen sprak de com missie zich uit tegen het opnemen van het acilef vrouwenkiesrecht In de grond wet. Met aigemeene steramen verklaarde ze zich echter voor het actief vrouwen kiesrecht, zoodat, Indien de voorstellen der commissie worden aangenomen, de Belgische vrouwen geen stemrecht zuilen hebben, maar wel verkiesbaar zijn tol afgevaardigde. Het voorstel der socialis ten om de wet, waarbij aan vrouwen hel kiesrecht kan worden verleend, In te trekken, werd aanvaard. De constituante zal thans over de vrouwenkiesrecht- kwestie hebben te beslisser. De commissie sprak zich gunstig uli over de verkiezing vau 1 afgevaardigde op de 40.000 inwoner», zonder beper king van h't aantal Kamerzetels en vooi een 4 jaarlijksche Kamerverkiezing. Ten slotte werd de aan de Kamerleden toe te keaneo jaarlijksche vergoeding Of 12000 francs bepaald. De commissie uit den Senaat, belasl met de grondwcthei zlenlng, heeft met IC tegen 4 stemmen en 1 onthouding be sloten, dat '/4 van het aantal senatorec door ccöperaile zal worden gekozen, De Fransche regeering moet, vol gens bet II bl., bij de Belgische eet rekeolng van 400 mlllioen francs Inge diend hebben, in verband met de tijdeni den ooilog door haar voor de Belgische vluchtelingen gemaakte onkosten. Dc Belgische fegeerlng schijnt met dezr groote rekening van den grooten bond- geooot, erg In baar maag te zitten houdt de kwestie voorloopig nog ge helm. Dat liet ontwerp Zondagswet waarvan we in een vorig nummer eei en ander mededeelden en dat zoo wa| alle openbare en andere ontspanningen op Zondag verbiedt, teu^ij bijzondei verlof door den gemeenteraad, niet mei instemming in ons land zou worden begroet, verwondert ons niet: integen deel wij kunnen zeer begrijpen dat hel een krachtig verzet zal uitlokken om de regeering, van welke wij voor 't grootste gedeelte niet kunnen begrijpen dat ze met zulk een ontwerp komt, te doen zien dat dit niet een aigemeene volkswensch is en niet strookt met de opvattingen en begrippen van een groot deel der bevolking. Wij lezen nog slechts een paar stem men Het Huisgezin (r.-k.) is verre van geestdriftig. Het heeft, na de practijk van vde wet van 1815. niet veel ver trouwen meer in bevordering van Zondagsrust door wettelijke maatregelen Het program der katholieke staatspartij) is op dit punt nog sober en zoo vaag mogelijk: bevordering der Zondagsrust vraagt het. Dat kan een maximum, maar het kan ook een minimum zijn. Het ontwerp-R. K. gemeente-program treedt meer in bijzonderheden, maar! durft, afgezien v n de winkelsluiting voor de Zondagsrust niet verder gaa dan één uur in den namiddag. Niet, klaarblijkelijk omdat het ni meer wilde, maar omdat liet tegen de stroom oproeien niet mogelijk achtte. Het Vaderland (libverbaast er zie dan over, dat minister Ruys de Beeren brouck die. voorzichtig staatsman al hij is. reeds zoo herhaaldelijk blijk heef gegeven van den ernstigen wil om ger onnoodïge twistappels in de Nederland sche natie te wei pen. zijn hand zo; steken in hét wespennest, dat Zondags wet heet. CHO VA ZUIDEN,

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1920 | | pagina 5