f Tweede Blad. ïeivolg Provinoiaai Nieuws. MMER 7ö DONDERDAG 2 SEPTEMBER 1920 iU U I1.i JU Dit blad verschijnt Woensdag-eaZatefdagavond- Abonnementsprijs per 3 maauden 1,2 5 Franco p. post door het geheele rijk f 1,40 brieven, Ingezonden stukken, gelden en*., franco te renden aan dea U'tgovor. Telet. 38* WAALWIJKSCHE EN LANGSTRAATSCHE COURANT. UitgaveWaalwljkscbe Stoomdrukkerij Antoon Tielen. Prijs der Advertentiet 20 cent per regel; minimum 11.EO Reclames 30 cent per rege'. Telegr.-AdresECHO Maandagavond ten 7 uur had in de achterzaal van het Hotel Verwiel eene bijeenkomst plaats van belang stellenden in het Middelbaar onderwijs. De heer E. Klijberg opende als Voor zitter van het plaatselijk bestuur van de ver. „Ons Middelbaar Onderwijs" deze vergadering, heette de aanwezigen welkom en drukte zijn spijt erover uit dat debijeenkomst niet drukker bezocht was. Hij meende dat het bestuur recht heeft op meer belangstelling, immers het gegeven onderwijs heeft reeds een nuttig effect gehad en met veel succes kan op de resultaten worden gewezen. Vervolgens deelde hij mede dat van eenige heeren bericht van verhindering was ingekomen en gaf dan het woord aan den Zeer Eerw. Z.Gel. heer Prof. Dr. Th Goossens, Bisschoppelijk inspec teur van het R. K. Middelbaar Onder wijs. Spreker begon met er op te wijzen hoe de bevolking even voor de ge boorte van Christus tot groote zedeloos heid was vervallen. Alle mogelijke middelen werden beraamd om ver betering in den toestand te brengen, doch weinig baatte totdat een groot geleerde sprakGeeft het kind de drager van de toekomst, eene goede opvoeding en spoedig krijgt men een goede bevolking. En inderdaad, zooals het voor de geboorte van Christus was, is het nu nog. De Bisschoppen wijzen er her haaldelijk op en nog kort geleden drongen de kerkvorsten er op aan om het kind te brengen in katholieke scholen. Zij wezen er daarbij nog op, dat eenieder tot plicht heeft, hetzij hij getrouwd is of ongetrouwd, hetzij vader of niet, zorg te dragen dat overal kan worden geprofiteerd van Katholiek Onderwijs Een groot geleerde Bisschop heeft nog onlangs gezegd dat, al zou men nog zooveel kerken bouwen, maar het onderwijs verwaarloozen, men niets zou opschieten. Daarom is 50 jaar lang strijd gevoerd om gelijkstelling van het onderwijs te verkrijgen en eindelijk is toegegeven aan een rechtmatigen eisch. Bij de debatten in de Tweede Kamer erkende de socialistische afgevaardigde K. ter Laan dat de Katholieken steeds veel uit hun eigen zak hebben gegeven in de voorziening van goed onderwijs. Onbillijk, in hooge mate onbillijk, was het daarom dat de Katholieken hun bclastingpenningen moesten afdragen en met welks geld ze dan nog door de neutrale school werden bestreden. Vervolgens ging spreker na wat het lager onderwijs is. Hij noemde het de grondslag, waarop de verdere opbouw moet plaats hebben. Op het lager onderwijs volgt het middelbaar en als nu voor lager onder wijs reeds Katholiek onderwijs wordt noodig geacht, dan is dit zeer zeker dringend noodzakelijk voor het Middel bare. Immers op dien leeftijd gekomen gaat er in het gemoed van de jongens en meisjes veel, heel veel om en juist op dien leeftijd is het zoo gevaarlijk te gaan op een neutrale school, waar men zit naast een vrijdenker, een socialist, ja zelfs bolchewist. Het gemoed van den jongen en het meisje op dezen leeftijd is zoo ontvankelijk voor alle gevaren. Bovendien de neutrale school geeft den jongen niets, waar hij zich in zijn denken en overwegen aan kan vasthou den. En dat juist is zoo dringend noodig. Aan de hand van uitspraken van groote Binnen- en buitenlandsche pedagogen Wljst 3Pr- er op dat juist op dien leeftijd zwakken" hU" ge,°°f Z'jn gaan ver' Blijkt dus dat Katholiek Middelbaar Onderwijs noodzakelijk is, dan heeft ook de geheele Katholieke gemeenschap tot plicht zorg te dragen, dat dergelijke scholen er komen en blijven. Hel heil van Kerk en Maatschappij hangt af van het onderwijs. In een audiëntie welke Mgr Sweens met Z.H. den Paus kort geleden heeft gehad en waarin hij wees op de oprich ting van scholen, waar duizenden inboor- nllg!n onderricht ontvangen, wees Z.H. p? ?e n°odzakelijkheid van dit onderwijs de plicht, welk rust op ieder Katho- iianH01? 8cho,en te stichten en in stand te houden. Vervolgens behandelde spr. meer het de groote noodzakelijkheid van Middelbaar Handelsonderwijs. vppi w?8 er op dat men vroeger erkinrf®A V*an hn* donkere zuiden en erkend®, dat zulks lang het geval is geweest. Het had echter z'n reden. Lang werd Noordbrabant niet meege teld als behoorende tot Holland en de meeste inwoners wilden hun kinderen niet naar de scholen zenden waar hun een onderwijs werd opgedrongen ge heel in strijd met hun Godsdienstige gevoelens. Na de fransche revolutie is dat allengskens beter geworden. Echter worden de hooge onderwijs inrichtingen nog slecht bezocht door Katholieken Te Amsterdam zijn er van de 5792 studenten slechts 564 Katholiek is slechts 9 pCt., op de politechnische school te Delft wordt de 9 pCt, nog niet gehaald, op -de Landbouwschool te Wageningenzijn slechts 5 pCt. Katholieken, op de Veeartsenijkundige school te Utrecht is het iets beter, daar gaan 15 pCt Katholieken ter school. De kroon spant de Kon. Militaire Academie te Breda met 18 pCt. Katho lieken. Ook dit cijfer is echter nog ver van de 33 pCt. wat het zou moeten zijn in verhouding tot het bevolkings cijfer. Dat dit cijfer niet wordt gehaald komt doordat vooral juist in het zuiden, de industrie, die zich snel en grootsch heeft ontwikkeld, veel en goede krach ten vraagt en ook en vooral omdat bijna 2 eeuwen de bevolking van het zuiden is verdrukt. Feit is het alzoo dat er nu te kort is aan intellectueelen. Aan de Post- en Telegrafie, de belas tingen, spoorwegen, enz. moeten nog vele Katholieken komen eer ze hun aandeel hebben. Uit alles blijkt dus, dat Middelbaar en Hooger Onderwijs broodnoodig is, dat er nog vele intellectueele vrouwen en mannen gekweekt moeten worden. Omdat alles te bereiken vraagt spr. den steun van ieder Katholiek. Veel wordt gevraagd en veel wordt, vooral door het diocees 's.Bosch, gegeven, maar hier. voor dit groote verheven doel. het stichten en in standhouden van Middel bare Handelsscholen, waar de kinderen worden onderricht om als ze later in de maatschappij komen, als flinke krach ten aan den opbouw dier maatschappij te kunnen medewerken. Steun is noodig, opdat de school in Waalwijk kan uitgroeien tot eene gelijk staande met H. B. S. 5-jarigen cursus. Een langdurig applaus had spreker in ontvangst te nemen. De heer Klijberg dankte den gevier- den spr die op zulk een overtuigende wijze het nut en de noodzakelijkheid van Katholiek Middelbaar Handelsonder wijs had uiteengezet en gewezen op den plicht om dit nog steeds uit te bouwen. Het doet hem genoegen dat vele, zoowel geestelijke als wereldlijke autori teiten uit de omliggende gemeente tegen woordig zijn, en spr. durft hopen dat, gezien de groote vruchten die ook hunne gemeenten van deze school plukken, ze zich finantieel zullen blijven interessee ren voor dit hoogst nuttige instituut. Hij dankt ook hen die gedurende de 4 eerste jaren het onderwijs hebben gesteund en hij spreekt den wensch uit dat het bestuur dien steun zal blijven genieten, ook van de omliggende ge meenten. Daarbij gaf hij het woord aan den heer G. de Vries, directeur van de Han delsschool alhier. Ter wille van de belangrijkheid van lezing' drukken wij deze in deze extenso af, allen aansporend deze met aandacht te lezen Zeereerw. Heeren, Edelachtb. Heeren, Mijne Heeren. Wanneer men wil laten uitkomen, dat ons volk op hoogen trap van ontwikkeling staat, wijst men dikwijls op het naar ver houding groote getal kunstenaars en ge leerden, die ons land heeft voortgebracht, op de vele Nobelprijzen aan Nederlanders toegekend, op het verheugend feit dat menig Nederlander wegens kennis of kunst een internationale reputatie geniet, maar toch is dit de eenige ware maatstaf niet. Ook Rusland heeft zijn groote letter kundigen en geleerden en toch ontbreekt er aan de ontwikkeling van dit volk zeer veel. Neen, we moeten nagaan, hoe het staat met de kennis van het gros der be volking van de meerderheid der menschen in stad en land. Ook wanneer we dezen maatstaf aanleg gen staat ons volk in de eerste rij, maar helaas niet op de eerste plaats. Weliswaar zijn er in ons land weinig menschen meer die geen L. S. hebben bezocht, mag het onderwijs in zijn geheelen omvang met recht genoemd worden, maar het aantal leerlingen van onze inrichtingen voor middelbaar en hooger onderwijs, is in ver gelijking met die van Denemarken, Duitschland en Zwitserland nog veel te gering. En 't is toch een eisch van gezon de democratie, dat onze scholen voor mid delbaar en hooger onderwijs openstaan voor het volk in al zijn geledingen en hare leerlingen tellen onder alle rangen, stan den en klassen van menschen. In dit op zicht schieten wij nog te kort. Gelukkig hebben de laatste jaren wel geleerd, dat niet enkel een gewaarschuwd maar ook een ontwikkeld mensch voor twee geldt. In alle landen zien we dan ook een stre ven om het onderwijs te reorganiseeren, meer te laten aansluiten bij de praktijk, meer te specialiseeren. Nu zijn door de hoogere loonen, die ver schillende categorieën van menschen ge kregen hebben een heel wat grooter getal ouders in staat gesteld hun jongens na de L. S. nog eenige jaren te laten studeeren, maar waarheen ze te zenden? Voor een jopgen, wier ouders een ver dere studie kunnen en willen bekostigen, staan verschillende wegen open. Een gelukkig steeds grooter wordende groep ambachtslieden, werklieden zoowel als patroons, die hun jongens een dege lijke vakopleiding willen geven sturen ze naar de verschillende nijverheidsscholen, waar bovendien de kennis van sommige vakken der L. S. nog eens wordt opge- frischt en aangevuld. Een meer wetenschappelijke opleiding wordt in ons land gegeven aan Gymna sium, Hoogere Burgerschool, Middelbare en Hoogere Handelsschool. Ofschoon ik eigenlijk meer in 't bijzon der over de Midd. Handelsschool ga spre ken, wensch ik nog eenige woorden te zeg gen aangaande Gymnasium en Hoogere Burgerschool, waardoor, naar ik hoop, het karakter der Handelsschool des te duide lijker uitkomt. Het gymnasium is oorspronkelijk het instituut voor voorbereidend hooger onderwijs, heeft dus tot taak, de jongelui klaar te maken voor de studie aan een of andere hoogesohool en niet voor de prak tijk. Het gymnasium heeft in ons land een geprononceerd klassiek karakter. Latijn en Grieksch zijn de voornaamste vakken, of, zooals Dr. Kan, rector van het Gymna sium te Utrecht zich onlangs uitdrukte: Het Gymnasium heeft tot hoofdtaak zijn discipelen ontvankelijk te maken voor het geestesleven van vroeger eeuwen. Hooger Burgerscholen, Midd. en Hoo gere Handelsscholen worden, tenminste tot nu toe, gerekend tot het Middelbaar on derwijs. Dit onderwijs, door Thorbecke in 18(13 geregeld, heeft volgens dezen Minis ter ten doel; „de vorming van die talrijke burgerij, wuikc ïvet lager onderwijs te bo ven,* naar algemeene kennis, beschaving en voorbereiding voor de onderscheidene bedrijven der nijvere maatschappij tracht. Hieruit volgt dus dat scholen werden opgericht 1. om algemeene kennis en be schaving aan te brengen (voornamelijk H. B. S. 3 en 5 jarige cursus) en 2. scholen, die voor een bedrijf der nijvere maat schappij opleiden, (industrie-, vak-, am- hachts-, teeken-, landbouwscholen, enz.) Thorbecke had zich die scholen voor al gemeene kennis en beschaving tenminste (de H. B. S. 5.) gedacht als opleidingsin stituut voor kooplieden, hoogere ambte naren, fabrikanten, enz. en als voorberei dend leerinstituute voor technologen, in genieurs en architecten. Overeenkomstig de" ideeën van dien tijd, en in navolging van de Duitsche Reaalscholen werden Wis- en Natuurkunde zeer op den voor grond geschoven, maar terwille van de algemeene beschaving werd en wordt nog over 't geheel uitstekend onderwijs gege ven in de vreemde talen, aardijkskunde en Geschiedenis. Geen wonder dan ook dat er ras betrek kelijk vele van die scholen werden opge richt, welke druk bezocht werden. Toch had Thorbecke zich in één opzicht vergist. De H. B. S. werd niet in de eerste plaats het instituut voor eindonderwijs, dat hij zich had gedacht, maar meer en meer een instituut voor voorbereidend hooger on derwijs. Bij de herdenking van het 50 jarig jubi- leeren der Wet op het M. O. in 1913 zei de bekwame onderwijs-specialiteit Dr. Bos, de vroegere leider der V.-D. hierover het volgende: „Steeds minder zijn deze inrichtingen „(bedoeld zijn de H. B. S.) geworden „scholen voor eindonderwijs, voldoende „om de noodige, practisch toe te passen, „kennis aan te brengen, die een afgesloten „geheel vormt. Naarmate voor techniek, „handel en landbouw de middelbare tech nische en handelsscholen, de landbouw scholen veelvuldiger verrijzen, naarmate „kan ook de hopgere burgerschool worden „een voorbereiding voor verderen studie- gang." De statistiek komt trouwens dit oordeel bevestigen. Van de 1G786 jongelieden, die van 186(51920 het eindexamen H. B. S. 'hebben afgelegd, gingen slechts 8 pCt. in den handel, 2 pCt. op fabrieken, 2 pCt. in land- of tuinbouw, 7 pCt. in administratie ve betrekkingen, maar bijna 50 pCt. naar inrichtingen voor hooger onderwijs. Dit verschijnsel is in de laatste jaren nog veel sterker geworden nu de wetge ver den overgang van H. B. S. naar het Hooger Onderwijs steeds gemakkelijker heeft gemaakt. Overeenkomstig het rap port van de Ineenschakelingscommissie wordt in het nieuwe voor-ontwerp v. d. Wet op het M. O. de H. B. S. 5 zelfs niet j kend, maar tot het Voorbereidend Hooger Onderwijs. Thans het Handelsonderwijs. Indien men dit onderwijs, ter onder scheiding van 't Gymnasium en H.B.S. on derwijs, met een enkel woord wil karakte- riseeren, dan kan men zeggen: het Gymna sium is klassiek, de H. B. S. Wis- en Na tuurkundig, de Handelsschool economisch en ingericht op de praktijk. Eigenaardig is het, dat in ons land, waar de handel van zoo groote beteekenis is, het handelsonderwijs zoo laat ontstaan is. Vrij algemeen was de theorie dat zelfs de minst begaafden zich bij eenigen goe den wil, in den handel nog wel een positie konden verwerven. Meer en meer is men echter gaan inzien, dat de degelijke algemeene ontwikkeling, zooals de gewone H. B. Scholen ze haar leerlingen trachten te geven, alléén voor den koopman niet voldoende is, getuige de oprichting van vele z.g. Hoogere en Mid delbare Handelsscholen. De II. H. S. is een tweejarige inrichting, welke steunt op een 3 jarige H. B. S. als onderbouw; te zamen een 5 jarigen cur sus uitmakend. De eerste 3 jaren wordt dus algemeene kennis en beschaving aan gebracht en daarna wordt twee jaar lang eigenlijk handelsonderwijs gegeven. De eerste 3 jaren kunnen ook een afgesloten cursus vormen voor hen, die niet in den handel gaan, maar h.v. voor onderwijzer willen studeeren, daar volgens de nieuwe wet op het L. O. een 3 jarige voorstudie aan het kweeksöhoolonderwijs moet voor afgaan. Deze H. H. S., ofschoon buiten 'A'dam nog maar kort bestaande, nemen snel in aantal toe en geven een mooie opleiding voor de a.s. groothandelaar of industrieel. Daarom heeft b.v. de Bisschop van Roer mond nog eenige weken geleden de M. H. S. te Venlo in een H. H. S. omgezet. Ik hoop, dut ook het Schoolbestuur te Waal wijk daartoe eenmaal in de gelegenheid wordt gesteld. Thans de M. H. S. met i jarigen cursus zooals die te Waalwijk bestaat. Om toegelaten te worden, wordt die ken nis vereischt welke op een flinke L. S. in een (!e leerj. wordt onderwezen. Fransch wordt niet meer gevraagd. De le klas is een soort voorbereidingsklas, waar de kennis, op de L. S. verkregen, wordt ge repeteerd en aangevuld. Er wordt op de le klas onderwijs gegeven in Godsdienst, Rekenen, Nederl., Fransch, Aardrijkskun de, Geschiedenis, Plant- en Dierkunde, Natuurkunde met Januari ook Algebra. Het eigenlijke handelsonderwijs wordt gegeven in het 2e, 3e en 4e leerjaar, met dien verstande, dat dit niet enkel vakon derwijs is, maar in de eerste plaats ge zorgd wordt voor algemeene kennis en be schaving. Een M. H. S. is n.l officieel een H. B. S. 3 met een voor den handel en ad ministratie gewijzigd leerplan. De school te Waalwijk is een Middel- bare, d.w.z. dat alleen onderwijskrachten met middelbare of academische bevoegd heid les mogen geven. Ik releveer dit, om dat onze scholen dikwijls verward worden met scholen voor M.U.L.O., waaraan een Handelsklas is verhonden. Om les te ge ven in zulk een klas is voor de gewone vakken van onderwijs de hoofdakte vol doende en voor de talen, wiskunde en han delskennis een lagere akte in die vakken. Aan onze school zijn vakleeraren ver honden, menschen die speciaal studie iheb- ben gemaakt van 1 of 2 vakken. Alleen met dispensatie van den Minister van On derwijs mag tijdelijk iemand met L. O. be voegdheid lesgeven. Dat men in den Haag m.i. terecht blijft vasthouden aan de M. O. bevoegdheid, kan blijken uit het feit, dat eenige jaren geleden de Utrechtsclie school voor Handel en Nijverheid, welke de Middelbare bevoegdheid niet eischte, door de Regeering niet als Middelbare school werd erkend. In verband hiermede wil ik nog even opmerken, dat het oprichten van meerde re R. K. scholen voor M. O. in ons land moeilijk, zoo niet onmogelijk i§ door het gebrek aan Kathol, met middelbare be voegdheid. Geen wonder dan ook dat Dr. Moller, vóór hij de vereeniging O. M. O. stichtte, eerst zorgde voor een opleidings instituut voor leeraren, de R. K. Leergan gen thans te Tilburg. Het program onzer school is, na over leg met Bissch. en Rijksinspecteurs, al dus vastgesteld. Voor Katholieken staat als No. 1 op het programma 1. Godsdienstleer. De volgen de leerstof wordt behandeld: grondige kennis van den Catechismus, van de hoofdzaken der Katholieke geloofs- en ze- deleer, algemeene kennis van de geheele Bijb. Gesch. en van de hoofdzaken van de Kerkelijke Gesch. Wij Katholieken hechten zeer groote waarde aan een degelijke kennis van on zen godsdienst, „Neem den godsdienst uit uw leerplan", sprak een Duitsch opvoed kundige „en gij houdt over een jaar zon der lente". Waar de Kath. Fransche ge leerde Brunetière indertijd fel werd aan gevallen omdat hij sprak van een ban kroet der wetenschap, daar bedoelde hij, zooals die in vele landen werd en no wordt gedoceerd, niet de beschaving heel gebracht, welke liberale opvoedkundige hebben voorspeld, maar tot ma*it3chapp( lijkc en zedelijke ellende heeft gelerl. A dus Pastoor Dr. Stroetman in zijn hrc chure Godsdienstontwikkeling. De feite uit de laatste jaren hebben die uitipraa van Brunetière bekrachtigd. Na de red van Dr. Goossens behoef ik dit thema nu nader uit te werken, maar wil even aar halen, wat „De Loods", het lijfblad va Mr. Treub hierover onlangs schreef lovoi genomen in De Echo v. h. Zuiden van Aug. j.l.): „Het beste middel om socialisme en bo „sjewisme den wind uit de zeilen te ïu „men is gelegen in het ondergraven va „hun gemeenschappelijk fundament dot „het hooghouden, aankweeken en verslet „ken van den oprechten godsdienstzin ot „der steeds breeder lagen van ons vol! „Daartoe mede te werken blijve ons alle „schoone taak". Ofschoon op geheel anderen bodei staande dan .de heeren van den Etomm schen Bond, kunnen wij voor dezen kee de religieuze ideeën van de Loods gebet onderschrijven. 2. 't Tweede vak is Enkel- en Dubbt Boekhouden; voor de praktijk en daaroi ook voor ónze school van buitengewoo groot belang. Voor het einddiploma onze scholen wordt vereischt. „Grondige bekendheid met de inricl ting en het gebruik van de meest voorkt mende hulp- en bijboeken; grondige ht kendheid met het journaliseeren van eet voudige posten en het houden en afsluite van het groothoek; eenige bekendheid nu de behandeling der voornaamste rekenii gen voorkomend bij de boekhouding va vennootschappen en coöperatieve vereen gingen; liet vervaardigen van een balan en verlies- en winstrekening.". Hierbij sluit het handelsrekenen aa met het volgende program: „Kennis van de berekeningen voork< mend bij in- en verkoop van goederen, h belegging van kapitaal, bij de rekeninj courant, hij den handel in munten, wissel en effecten". Als hulpwetenschappen van boekhoi den- handelsrekenen worden in den 3e en 4en cursus gedoceerd: a. eenige algemeene handelskennis oi te maken dat de jongelui in de praktij spoediger thuis raken en vlugger en bett opmerken, hegrijpen en leeren. en b. kennis van die bepalingen va het handels- en burgerlijk recht, waai mede ieder koopman bekend moet zijn. e. de beginselen der staathuishou( kunde, waarhij behandeld worden: pr< ductie, ruiling, ruilmiddelen, coöperató sociale vraagstukken, munt-, crediet- e bankwezen. Na en naast Boekhouden, Handelsreki nen komen hij ons de talen; in de 1 plaats het Nederlandsch. Om hij het eindexamen een voldoen cijfer voor Nederlandsch te behalei wordt vereischt, dat de leerlingen zie duidelijk, correct en zonder fouten km nen uitdrukken in een klein opstel, te kh zen uit eenige onderwerpen, bij voorkeu ontleend aan handel en nijverheid; daai hij vaardigheid in het stellen van eenvoi dige handelsbrieven naar gegeven ondei werpen. Bij het mondeling examen wordt med een onderzoek ingesteld naar de kenni der handelsterminologie, de meest vooi komende handelsverkortingen, documer ten en gebruiken. Wat Fransch, Duitsch en Engelsch b€ treft, we brengen niet alleen de gewon kennis van die talen aan, maar ook, vaai digheid in het stellen van eenvoudige han delsbrieven naar gegeven onderwerpen en kennis van de handelsterminologie. 4. Bij de vakken Aardrijkskunde ei Geschiedenis letten wij vooral op de ecc nomische ontwikkeling, op de middelei van bestaan der bevolking in Nederlaiv en koloniën en de voornaamste andere lan den in het verleden en heden. Waar tegenwoordig meer dan ooit, d' Staat een belangrijke rol speelt in het ie ven van het geheele volk, wordt de inrich ting van den Nederl. Staat grondig behan deld en katholieke begrippen aangebrach \angaande Kerk en Maatschappij. b. Al zijn Wis- en Natuurkunde vooi ons vakken van den tweeden rang, tocl worden ze niet veronachtzaamd. Het val wiskunde omvat kennis van die deelen var de wiskunde, welke onontbeerlijk zijr voor de algemeene ontwikkeling en he' onderwijs in het boekhouden en handels- *eicenen steunen. Bij de Natuurweten schappen, waaronder scheikunde, wordi vooral gelet op den practischen kant er van welke nauw samenhangt met het vak Warenkennis. 6. Waar onze school, na de godsdien stige, de verstandelijke ontwikkeling vooropstelt, vergeet zij den aestetisclien kant ook niet. Aan het vak teekenen wordt hij ons meer tijd besteed dan op andere handelsscholen ook al omdat het Bestuur er van overtuigd is, dat vaardigheid in het teekenen, voor 'i practisch leven van m ECHO VAN HET ZUIDEN meer tot hot. Mddolhanr r»vi J -

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1920 | | pagina 5