Eerste Blad.
Marko de Bandiet
|„N00RD-BRABAND"|
WAALWIJK.
Dit nummer bestaat
uit TWEE bladen.
De Katholiekendag
FEUILLETON
meeumaa
Maatschappij van Verzekering op het Leven.
NUMMER 76
DONDERDAG 23 SEPTEMBER 1920
43e JAARGANG.
Dit biad verschijnt
Woensdag- en Zaterdagavond-
Abonnementsprijs per 3 maanden f ',2S
Franco p. post door het geheele rijk f 1,40.
Brieven, Ingezonden stukken, gelden en*.,
franco te zenden aan den Uitgever,
Telef. 38»
WAALWIJKSCHE EN LANGSTRAATSCHE COURANT.
UitgaveWaalwijjksche Stoomdrukkerij Antooo Tielen
Prijs der Advertentie 11
20 cent per re^clminimum fl.fO
Reclame.' 30 c^nt pev roget.
Tclcgr.-AdresECHO
Zondag heeft te Eindhoven onder
groote belaogstelling de 10e Katholie
kendag plaats gehad, waarbij Mgr. Diepen
tegenwoordig was, en waar als punt van
programma la alle vergaderingen »de
solidariteit*, bezien vanuit het standpunt
der verschillende organisaties, behandeld
werd,
Men zal begrijpen, dat bet voor ons
niet doenlijk is, een verslag van alle
vergaderingen cn discussies te geven,
daarom willen wij volstaan met ecu en
ander te ontleenen aan een mooi en
overzichtelijk artikel van de Pcov. 's Her-
togeubossche courant
Het is een voortreflelijk gebruik ge
worden bij onze Katholieke mannen en
vrouwen van de daad, onze Katholieke
werkers op geestelijk en maatschappelijk
gebied, een gebruik waar we haast niet
meer bulten kunnen, om op tijden dat
de Geestelijke Overheid dit gewenscht
oordeelt, samen te komen uit alle streken
van het bisdom, om, gelijk artikel 1 van
het Reglement der Katholiekendagen
dit omschrijft, te komen tot ontwikkeling
der Katholieke actie en tot Instandhou
ding en bevordering der Katholieke een
heid.
Op de Katholiekendagen worden de
groote vraagstukken van geestelijk en
maatschappelijk belaag uiteengezet en
besproken de kennis der godsdienstige,
zedelijke en sociale kwesties, die zich
dagelijks in het leven voordoen, wordt
er aangevuld en verdiept voor de ge-
vareo, die de Katholieke belangen van
de een of audere zijde bedreigen, worden
middelen tot afweer aangewezende
strijd, die In de toekomst gevoerd zal
moeten worden, wordt er in gemeen-
schappelijken arbeid vastgesteld en de
strijders, de Katholieke Actie-mannen
en vrouwen worden er met nieuwen
moed, met nieuwen geestdrift, met
nieuwe strijdlust voorde vervulling van
hun groote taak bezield.
Negen van die Katholieke wapenschou
wingen, zooais men die bijeenkomsten
zoo gaarne betitelt, gingen reeds in ons
bisdom vooraf en de tiende werd Zondag
in Eindhoven gehouden. Telkens klonk
er eeu nieuwe strijdleus. Met die strijd
leus gingen dan de Katholieke voorman
nen tot de massa, om haar mede te
begeesteren tot een nieuwe krachtsont
wikkeling, het plichtsbewustzijn in haar
op te wekken of te versterken en haar
te prikkelen tot een krachtige medewer
king aan den opbouw der Chtlstelijke
maatschappij.
Het getuigt van practischen zin en
goed inzicht, dat die strijdleus telkens
ontleend wordt aan de nooden en be
hoeften van het oogenblik.
De Katholiekendag van Zondag te
van „De Echo van het Zuiden".
door
Louis Boussenard.
5)
EERSTE DEED.
Te vuur en te zuxiard.
GESTOORD FAMILIEFEEST.
En nu, dat uw oor opvange wat ik zeg
gen ga, want ik herhaal nooit een hevel.
Ga den tweeden patroon halen en de an
dere helft van „tchetel" die ik u gaf op
St.-Joris, wanneer ik, als naar gewoonte, u
tienden kwam opleggen.... Ga en weest
■spoedig terug.
Een minuut later komt onze man al weer
aanloopen met de twee gevraagde voor
werpen. Marko neemt den patroon, erkent
op het koperen hulsel het Arabisch teeken
dat hij er zes maanden vroeger in grifte.
't Is wel, zegt hij.
Hij past vervolgens het plankje aan het
zijne. De twee helften zijn even groot en
al de insnijdingen komen met elkander
overeen.
Er zijn insnijdingen om het getal af te
leveren schapen aan te duiden andere v.
de zakken met. koren, nog andere voor de
gtukken wijn.
Marko telt op:
Dertig schapentwaalf stukken
wijnachttien zakken korenen
straks zien we de rest....
Eindhoven was de eerste in ous diocees
na den oorlog, die een papieien vrede
bracht, maar geen vrede in de harten
der volken, geen vrede in de maat
schappelijke verhoudingen, die meer
hopeloos zijn verstoord dan zij ooit
tevoren geweest zijn. Het egoïsme heeft
de betere neigingen van den mensch
onderdrukt, de rechtvaardigheidszin is
verslapt en verdwenen, het rechtsgevoel
ls geschokt, de sociale plichten zijn ver
geten. Een geest van verzet is geboren,
de politiek van bruut geweld ls gesteld
geworden tegenover recht en billijkheid,
eeu klassestrijd in ontbrand, die de
wereld In een poel van ellende dreigt
te storten.
Wat eerst een strijd leek om gerecht
vaardige sociale lotsverbetering, is ont
aard in een strijd om de verplaatsing
der macht. De gansche aarde dreunt op
hare grondvesten oeder de geweldige
schokken, die zij nu hier, dc.n daar heeft
tc doorstaan. Geestelijk en wereldlijk
gezag worden vertrapt, goddelijke en
natuurlijke rechten niet langer meer
erkend. Zoo is de aanblik der wereld
er een geworden #/an een hopelooze
verdeeldheid.
Maar temidden van die verdeeldheid
staan vastaaneengeslo^eo, één door huo
Geloof en hun Kerk, één door de wijze
waarop zij de sociale vraagstukken willen
oplossen, de Katholieken der wereld, die
zich bewust zijn, dat alleen door krachtge
samenwerking en eensgezinden arbeid
de wereld ln chrisielijkcn geest kan her
vormd worden.
En van die Katholieke eenheid, die
Roomsche solidariteit is de Katholieken
dag van Zondag eene schitterende de
monstratie geweest.
De Katholieken ontkennen allerminst,
dat de sociale verhoudingen In deze
wereld dringend verandering en verbete
ring behoeven. De arbeider had om zijn
arbeid, om zijn mensch-zijn alleen reeds,
recht op betere bestaansvoorwaarden
een recht, dat door de Katholieke Kerk
erkend werd en dat zoo duidelijk werd
aangetoond door den roemvolien Paus
Leo XIII in Zijne Encycliek >Rerum
Novarum*.
Dat de revolutlestroom over ons land
is heengegaan, danken wij vooral aan
die Katholieke eenheid, aan dien cbriste-
ltjken verzoening9arbeid, welke reeds
gerulmen tijd met zooveel succès in ons
land werd verricht, al is die arbeid dan
ook nog lang niet ten einde gebracht,
omdat het sociale vraagstuk er een van
buitengewone moeilijkheid ls. >Moeilijk
toch is het zegt Leo XIII ln Zijne
Encycliek de techteu en de plichten
af te bakenen waardoor vermogenden
en misdeelden, degenen die bet kapi-aal
en degenen, die de arbeidskracht aan
brengen, in hunne onderlinge verhouding
moeten beheerscht worden.* Maar met
goeden wil en door christelijke solidariteit
zal men cie moeilijkheid ten slotte weten
te overwinnen. Die christelijke solidariteit
is onmisbaar voor de oplossing van het
sociale vraagstuk. »De eene klasse heeft
de andere volstrekt van noode, lezen
wij in dezelfde Encycliek het kapitaal
kan niet bestaan zonder den arbeid,
De ongelukkige boer gaat aan het jam
meren:
Heer!heer, heb medelijden met
mij! Ik ben in uitersten nood!
De hagel heeft mijn akkers verwoest.,
de vorst deed mijn wijngaarden bevriezen
en dit vermaledijde roofdier brengt daar
mijn laatste kudde om hals
lk heb geen koren meer!.... geen wijn
meer!geen schapen meerIk ben
de behoeftigste man van geheel Kossovo.
Arme vriend! nntwoordt Marko met
gemaakt mdelijden, ik geloof 11 en beklaag
11 uit den grond mijns harten.
Maar spreek niet van schapen.. Hadj
heeft een boos karakter.hij zou kunnen
meenen dat gij hem verwijten toestuurt en
zich kwaad bloed maken. Ik zal dit jaar
het koren maar zóó laten, ook den wijn en
de schapenik moet wel iets doen voor
mijn trouwe vrienden als zij in nood ver-
keeren.
Verbaasd en vooral ongerust over die on
verwachte edelmoedigheid, stotterde de
grijsaard:
Ach heer, wat ben ik u dankbaar
voor zoovel goedheid en hoe zal ik u dit
ooit kunnen vergelden?
Plechtstatig antwoordt de bandiet:
Wel eenvoudig met geld!
Met g. .e. .e. .1. .d!.snikt de oude
man; maar ik heb hier noch kruis noch
munt
Leen het oor!.. Gregorio.. leen het
oor! weersprak Marko lastig en dreigende.
Ik ben ten onder!ja, ten onder..
't Is wel, verstaat ge mij! Laat ons
zeggenhonderd piaster voor de
schapen
Maar vermits uw roofdier ze omhals
heeft gebracht
Daaroih juist moet gij beginnen ze
mij te betalen. Dus, honderd piaster!
noch zonder het kapitaal de arbeid.
Eendracht brengt schoonheid voort en
ordedaarentegen ontstaat uit voort-
durenden strijd noodzakelijkerwijs ver
warring met afzichtelijke verwildering.
Nu echter hebben om den strijd te be
slechten en om de kiemen zeiven daar
van uit te roeien, de christelijke be
ginselen eene wonderbare en dat nog
we! veelzijdige kracht. Eo vooreerst de
geheele godsdienstleer, waarvan de Kerk
de vertolkster eo bewaarster is,1 vermag
veel om de vermogecden en misdeelden
met elkaar te verzoenen eo tot eendracht
te brengen, door namelijk belde klassen
tot hun wederzijdsche plichten terug te
roepen en vooral tot die plichten, welke
een uitvloeisel zijn van de rechtvaardig
heid.*
Ia die richting, door de Katholieken
reeds met zoo groot succè* gevolgd, is
ook op den Kntholiekodag van Zondag
vooitgearbeld.
Middenstand, Boe eostand, Hoogere
Standen, WerkliedenstAnd en Ambte
narenstand - allen hebben er hun
Katholiek saamhorigheidsgevoel getuigd
en huu wil bevestigd om door stipte
toepassing der christelijke beginselen in
het sociale leven en door een vruchtbare
samenwerking van alle standen bij te
dragen tot verbetering der maatschappe
lijke verhoudiogen.
Daarvan was de dag van Zondag eeu
heerlijke demonstratie. Van de nood
zakelijkheid van onderlinge hulp, steun
en aanvulling der verschillende standen
en doorvoering van de Katholieke soll-
dariteitsgedachte ter bereiking van orde,
rust, vrede en welzijn in bedrijf en sa
menleving getuigde de arbcldersvrlénd
Van Rijen in zijn rede ln de werklieden-
sectie. dezelfde oveituiging klotik uit de
redevoeringen van den nieuwen boeren-
apostel Rector Van Kessel en den
woordvoerder der middenstanders, rector
Van Swelm. Ook de werkgevers her
nieuwden door den mond van Dr, Gerard
Blom de erkenning van hun grooten
socialen diedstpllcht, terwiji de ambtena
renstand, voor 't eerst ah zoodanig op
onze Katholiekendagen optredend, de
solidariteit van alle stauden mede als de
grondslag voor eene gelukkige en vreed
zame samenleving bev^tigde.
Werkelijk niet de mlkïte der gehouden
redevoeringen was die van Eindhoven's
Burgemeester, die het lolldaritelisbegrip
voortreffelijk ontleedde en van solidariteit
beginnende in het huisgezin, den weder
opbouw der samenleving verwachtte.
De redevoeringen van Mevrouw Brouns
en Mr. Dr. Schneider in de algemeene
vergadeting en van den heer Uijen en
Pastoor Donders in de paiailelvergaderin-
gen, zij alle getuigden van de kracht
der Roomsche eenheid, van den vasten
wil tot gemeenscbappelijken arbeid van
msauen ca vrouwen, werkgevers eo
werknemers, rijken en armen voor het
maatschappelijk maar vooral het geeste
lijk weizijn der mensehheid en tot hand
having en eerbiedeging van het geestelijk
en wereldlijk gezag. En de treffende
rede van onzen geliefden Bisschop was
een prikkel te meer om uaar Christus
woord elkander Hef te hebben, elkandei
te verdragen en samen te leven in eerbied
en ondeiwerplng aan het gezag, in
onderlinge toewijding tot elkander, in
een geest van eensgezindheid en ver
bonden met elkander door den band van
den waren vrede.
RAAMSDONK.
Openbare vergadering van dea raad
dezer gemeente op Zaterdag 18 Sep
tember des avonds ten 6 uur.
Voorzitter Edelachtb. heer Moons.
Ongeveer 6.15 uur opent de Voorzit
ter de vergadering, afwezig de heer van
Dongen-Torman.
De notulen der vorige vergadering
worden ongewijzigd vastgesteld.
Aan de orde
1. Ingekomen stukken.
a. Schrijven van Ged. Staten, houdende
goedkeuring van het raadsbesluit om
aan dc woningbouw een voorschot te
vcrleenen van f 50.000.
Idem van het raadsbesluit tot aankoop
van een transfotmatorhuisje voor de
Eiectriclteitsmaatschappij.
2 Aanbieding van de begrooting van
het Burgerlijk Armbestuur.
Wordt in handen gesteld van de
Commissie tot onderzoek vau de be
grooting.
1 3. Schrijven van Ged. Staten, houden
de eenige bedenkingen tegen de veror
dening tot regeling van de wijze van
uitbetaling der jaarwedder van de on
derwijzers der openbare lagere scholen.
Aangezien dit slechts een administra
tieve maatregel betreft wordt conform
het voorstel van Ged. S'atcn besloten.
4. Schrijven van alsvoor, houdende
verzoek, om toezending nieuw voorstel
tot verhooging van 't prescotle-geld der
Opgericht
1843.
Verzekerd Kapitaal
Reserve
21.456.813.—
2.913.587.—
Op mijn eeuwig heilik zit zon
der geld.
Marko, die met zijnen dolk speelt,
springt gelijk een tijger op den grijsaard.
Met bliksemsnelheid vat hij zijn oor tus-
schen duim en wijsvinger en snijdt het
met een enkelen slag af. De verminkte
huilt van pijn. Het bloed gutst uit de won
de. Joannes en Nikea ijlen naar hun vader
toe.
Marko smijt het oor op tafel, spijkert
het vast met de punt van zijnen dolk en
voegt er woest-spottende bij:
Dit heeten wij het oor leenen!
En, ik ben er van overtuigd, dit oor zal
aandachtig zijn en gedwee.
Genade voor mijnen vader! smeekt
Nikea snikkende; genade voor hem heer
Marko!
Ellendeling! grolt Joannes.
De Albanees, immer kalm, fluit schril.
Op dit teeken staakt het luipaard zijn
bloedbad, wipt door het venster en valt
grollende voor de voeten zijns meesters.
Marko, hoosaardig lachende, vervolgt:
Hadj verkiest, boven schapenvleescli,
het vleesch van ChristenenHij houdt
van groote gebaren en lawaaiIk ver
zoek u, in uw eigen belang, stil te blijven,
zooniet overkomt u een ongeluk, want het
dier heeft scherpe tanden en vlugge klau
wen!
De oude onderdrukt zijn jammeren; zijn
dochter stelpt het bloed dat over zijn wan
gen in zijnen hals loopt, terwijl zijn
schoonzoon hem ondersteunt en moed in
spreekt.
Marko herneemt koudweg:
Ik zeg dus: honderd piaster voor de
schapenhonderd piaster voor den
wijnhonderd piaster voor het koren.
De ouderling, als verplet, knikt instem
mende en voegt er met gebroken stern bij:
Gij wilt hetgij misbruikt uwe
machtik zal betalenmaar ik weet
niet waar ik het geld vinden ga.
Gij zijt de muktar van het dorp
doe zooals ikneem uw onderhoorigen
eens ernstig onderhandenvindt goede
bewijsredenen in den aard der mijne
Doch laat ons voortgaan: ik zoek geenen
tijd te verliezen, die naar het zeggen der
Christenen, geld is.
Daarop ontstopt dQ bandiet de twee pa
tronen: elke bevat tien loodkorrels.
Die korrels, hervat hij, beduiden de
belasting in geld, want de driehonderd
piaster vertegenwoordigen de belasting in
voedingswareneen gouden penning
per loodkorrel, dat maakt tien goudstuk
ken.
Ik moet ze hebben!
Zulke somstottert Gregorio,
en die vraagt gij aan iemand die geen tien
piaster in klinkende munt bezit!....
Ge luistert weer i.iet, beste Gregorio,
ge zoudt me nog een tweede oor moeten
leenen, zoo aandachtig als het eersie
Een woord meer...
Doodt mij liever op staanden voet!
Zeg geen domheden!Ik ben uw
vriend en mijne edelmoedigheid drijft r.iij
er toe breed te wezen tegenover u. Ik gun
u een uur, een vol uur!Zie toch hoe
goed ik ben!
Maar ook, ge zult me den interest, nog
tien andere goudstukken, betalen. Binnen
een uur dus, telt ge mij twintig goudstuk
ken af.
Deugniet!moordenaar!ban
diet!zwijnsjong!Waar moet ik
die groote som stelen! roept de grijsaard
uit, buiten zichzelven en alle kalmte verlie
zende.
Stil! gebied Marko met vreeselijke
koelbloedighid en vergeet niet dat voor be-
raadsleden.
Geo. S'aten geven in overweging deze
aangelegenheid zoo te regelen dat wordt
uitbetaald naar het aantal bijgewoonde
vergaderingen. Ged. Staten geven verder
aan het bedrag ook te betalen naar het
aantal zielen en dan zou dit worden i 5
per vergadering.
De Voorzittc zegt dat het door den
raad vroeger reeds voorgestelde geheel
overeenkomstig is ais van Ged. Staten
en stelt voor bet vroeger genomen besluit
tc handhaven, waartoe met algemeere
stemmen wordt besloten.
5. Ontwerp-beslult tot verhuring der
bovenwoningen aan de Deijlstraac.
Burg. cn Weth. stellen voor de mlc'-
mum-pttjzen te bepalen op f6 cn f7
per week en haar te machtigen de wo
ningen aan gegadigden te verhuren.
Lackhuiizen. Dus de minimum-pvijs
cp 16 ee 7 ie bepa'en,
Vootziticr. Ja, ik geloof wel dat deze
prijzen geheel overeenkomstig de hier
bestaande huien zijn. Ze zijn wel niet
zoo groot, maar 't zijn toch beslist heel
mooie woningen,
Van Dongen. Dat wel, maat 'c blijven
toch maar bovenwoningen.
Dc hëei Schoenmakers is van meeting
da; de prijs niet te hoog genoemd mag
worder/, want uit 't oog mag niet worden
vetloren dat de buizen nog op den besten
stand gelegen zijn.
De Voorzitter deelt verder nog mede,
dat personen met een inkomen bovcr»
de f 2000, niet ia de met Rijks steun
gebouwde arbeiderswoningen mogen
wonen.
Met aigemeene stemmen wordt het
voorstel van Burg. eo Weth. aangenomen.
6. Ontwerp-besluit tot regeling van
de jaarwedde en den voorloopigen pen
sioen-grondslag van dec gem een te- vee?? rts.
Het salaris wordt vastgesteld op f 1000
zoolang de veearts niet ln deze gemeente
woonachtig is en op f 1200 v/acneer hij
wel hier woonachtig is.
De Voorzitter kan mededeeien, dat
de veearts zeer waarschijnlijk in het
begin van het volgend jaar hier komt
wonen.
Schoenmakers. Ik kan mij met dtt
voorstel volkomen vereeedgen, omd t
hij dan krijgt wat hij heeft gevraagd.
Met algemeeue stemmen wordt he:
voorstel van Burg. en Weth. aan
genomen.
7. Benoeming van eea lid in de
Commissie tot wering van schoolverzuim,
wegens periodieke aftreding van den
beer W. A. Martens.
Met op een na algemeeoe stemmen
wordt de heer Martens herbenoemd.
8. Uidotleig van'schuldbrieven.
Worden uitgeloot
Van een leenlng groot f 1000 No. 10.
f6000 38.
12000 de N09.
8 ec 20.
5000 No. 2.
3500 1
700 7.
1500 7
2400 2.
1500 7.
8280 8.
leedigingen buitenaf betaald wordt!
Nog betalen., altijd geschoren wor
denaltijd gestroopt worden!Be
lastingmondvoorraadzilver...
gouden wat dan nog?.... Ons bloed!
Ons leven!.
Ik bezit niets meer en niemand weet dat
beter dan gij.. Wekenlang blijft gij hier
gehuisvest, gij en uw baanstroopers en
hun paardengij hebt gegeten, gedron
ken, gebrast, geroofd, verwoest
Uw gastvrijheid verdient, inderd tad,
allen lof; gij hebt u edelmoedig getoond,
overheerlijk! Zoodanig dat de sleet onzer
tanden aanzienlijk is geweest, zooals dit
kaaksbeen getuigt, dat voortkomt /an een
mijner apostelen, gestorven aan slechte
spijsverteering.
Gij zult het dus billijk vinden dat wij
vergoeding eischen voor den sleet aan
onze kostbare kaaksbeenderen.
Och! vraag maar opeisch
neem geweldiger hand!
Ik zal enkel vragen, dewijl ik een
welopgevoed man ben.
Zeg, dertig goudstukken, is dat genoeg?
Waarom niet vijftig! knarsetande de
ouderling, al minder en minder zijn eigen
meester.
Omdat ik gematigd ben bij mjin vra
gen. Doch vermits ge mij er vijftig aan
bied, ook wel: vijftig goudstukken dus!
Een schril lachen ontsnapt den onge
lukkige; de lach van een waanzinnige en
die pijnlijker klinkt dan snikken.
Dan, met heesche stem, onnatuurlijke
stem roept hij uit:
Praat maar op! 't Zijn woorden in
den wind; ze zijn zoo ijdel en nutteloos als
droge bladerenIk bezit niets meer..
en beproef mi eens een kei van hare huid
te ontdoen!
(Wordt vervolgd.)
echo vin hei mm,