Eerste Blad. Marko de Bandiet |„N00RD-BRABAND"| WAALWIJK. Dit nummer bestaat uit TWEE bladen. De Katholiekendag FEUILLETON meeumaa Maatschappij van Verzekering op het Leven. NUMMER 76 DONDERDAG 23 SEPTEMBER 1920 43e JAARGANG. Dit biad verschijnt Woensdag- en Zaterdagavond- Abonnementsprijs per 3 maanden f ',2S Franco p. post door het geheele rijk f 1,40. Brieven, Ingezonden stukken, gelden en*., franco te zenden aan den Uitgever, Telef. 38» WAALWIJKSCHE EN LANGSTRAATSCHE COURANT. UitgaveWaalwijjksche Stoomdrukkerij Antooo Tielen Prijs der Advertentie 11 20 cent per re^clminimum fl.fO Reclame.' 30 c^nt pev roget. Tclcgr.-AdresECHO Zondag heeft te Eindhoven onder groote belaogstelling de 10e Katholie kendag plaats gehad, waarbij Mgr. Diepen tegenwoordig was, en waar als punt van programma la alle vergaderingen »de solidariteit*, bezien vanuit het standpunt der verschillende organisaties, behandeld werd, Men zal begrijpen, dat bet voor ons niet doenlijk is, een verslag van alle vergaderingen cn discussies te geven, daarom willen wij volstaan met ecu en ander te ontleenen aan een mooi en overzichtelijk artikel van de Pcov. 's Her- togeubossche courant Het is een voortreflelijk gebruik ge worden bij onze Katholieke mannen en vrouwen van de daad, onze Katholieke werkers op geestelijk en maatschappelijk gebied, een gebruik waar we haast niet meer bulten kunnen, om op tijden dat de Geestelijke Overheid dit gewenscht oordeelt, samen te komen uit alle streken van het bisdom, om, gelijk artikel 1 van het Reglement der Katholiekendagen dit omschrijft, te komen tot ontwikkeling der Katholieke actie en tot Instandhou ding en bevordering der Katholieke een heid. Op de Katholiekendagen worden de groote vraagstukken van geestelijk en maatschappelijk belaag uiteengezet en besproken de kennis der godsdienstige, zedelijke en sociale kwesties, die zich dagelijks in het leven voordoen, wordt er aangevuld en verdiept voor de ge- vareo, die de Katholieke belangen van de een of audere zijde bedreigen, worden middelen tot afweer aangewezende strijd, die In de toekomst gevoerd zal moeten worden, wordt er in gemeen- schappelijken arbeid vastgesteld en de strijders, de Katholieke Actie-mannen en vrouwen worden er met nieuwen moed, met nieuwen geestdrift, met nieuwe strijdlust voorde vervulling van hun groote taak bezield. Negen van die Katholieke wapenschou wingen, zooais men die bijeenkomsten zoo gaarne betitelt, gingen reeds in ons bisdom vooraf en de tiende werd Zondag in Eindhoven gehouden. Telkens klonk er eeu nieuwe strijdleus. Met die strijd leus gingen dan de Katholieke voorman nen tot de massa, om haar mede te begeesteren tot een nieuwe krachtsont wikkeling, het plichtsbewustzijn in haar op te wekken of te versterken en haar te prikkelen tot een krachtige medewer king aan den opbouw der Chtlstelijke maatschappij. Het getuigt van practischen zin en goed inzicht, dat die strijdleus telkens ontleend wordt aan de nooden en be hoeften van het oogenblik. De Katholiekendag van Zondag te van „De Echo van het Zuiden". door Louis Boussenard. 5) EERSTE DEED. Te vuur en te zuxiard. GESTOORD FAMILIEFEEST. En nu, dat uw oor opvange wat ik zeg gen ga, want ik herhaal nooit een hevel. Ga den tweeden patroon halen en de an dere helft van „tchetel" die ik u gaf op St.-Joris, wanneer ik, als naar gewoonte, u tienden kwam opleggen.... Ga en weest ■spoedig terug. Een minuut later komt onze man al weer aanloopen met de twee gevraagde voor werpen. Marko neemt den patroon, erkent op het koperen hulsel het Arabisch teeken dat hij er zes maanden vroeger in grifte. 't Is wel, zegt hij. Hij past vervolgens het plankje aan het zijne. De twee helften zijn even groot en al de insnijdingen komen met elkander overeen. Er zijn insnijdingen om het getal af te leveren schapen aan te duiden andere v. de zakken met. koren, nog andere voor de gtukken wijn. Marko telt op: Dertig schapentwaalf stukken wijnachttien zakken korenen straks zien we de rest.... Eindhoven was de eerste in ous diocees na den oorlog, die een papieien vrede bracht, maar geen vrede in de harten der volken, geen vrede in de maat schappelijke verhoudingen, die meer hopeloos zijn verstoord dan zij ooit tevoren geweest zijn. Het egoïsme heeft de betere neigingen van den mensch onderdrukt, de rechtvaardigheidszin is verslapt en verdwenen, het rechtsgevoel ls geschokt, de sociale plichten zijn ver geten. Een geest van verzet is geboren, de politiek van bruut geweld ls gesteld geworden tegenover recht en billijkheid, eeu klassestrijd in ontbrand, die de wereld In een poel van ellende dreigt te storten. Wat eerst een strijd leek om gerecht vaardige sociale lotsverbetering, is ont aard in een strijd om de verplaatsing der macht. De gansche aarde dreunt op hare grondvesten oeder de geweldige schokken, die zij nu hier, dc.n daar heeft tc doorstaan. Geestelijk en wereldlijk gezag worden vertrapt, goddelijke en natuurlijke rechten niet langer meer erkend. Zoo is de aanblik der wereld er een geworden #/an een hopelooze verdeeldheid. Maar temidden van die verdeeldheid staan vastaaneengeslo^eo, één door huo Geloof en hun Kerk, één door de wijze waarop zij de sociale vraagstukken willen oplossen, de Katholieken der wereld, die zich bewust zijn, dat alleen door krachtge samenwerking en eensgezinden arbeid de wereld ln chrisielijkcn geest kan her vormd worden. En van die Katholieke eenheid, die Roomsche solidariteit is de Katholieken dag van Zondag eene schitterende de monstratie geweest. De Katholieken ontkennen allerminst, dat de sociale verhoudingen In deze wereld dringend verandering en verbete ring behoeven. De arbeider had om zijn arbeid, om zijn mensch-zijn alleen reeds, recht op betere bestaansvoorwaarden een recht, dat door de Katholieke Kerk erkend werd en dat zoo duidelijk werd aangetoond door den roemvolien Paus Leo XIII in Zijne Encycliek >Rerum Novarum*. Dat de revolutlestroom over ons land is heengegaan, danken wij vooral aan die Katholieke eenheid, aan dien cbriste- ltjken verzoening9arbeid, welke reeds gerulmen tijd met zooveel succès in ons land werd verricht, al is die arbeid dan ook nog lang niet ten einde gebracht, omdat het sociale vraagstuk er een van buitengewone moeilijkheid ls. >Moeilijk toch is het zegt Leo XIII ln Zijne Encycliek de techteu en de plichten af te bakenen waardoor vermogenden en misdeelden, degenen die bet kapi-aal en degenen, die de arbeidskracht aan brengen, in hunne onderlinge verhouding moeten beheerscht worden.* Maar met goeden wil en door christelijke solidariteit zal men cie moeilijkheid ten slotte weten te overwinnen. Die christelijke solidariteit is onmisbaar voor de oplossing van het sociale vraagstuk. »De eene klasse heeft de andere volstrekt van noode, lezen wij in dezelfde Encycliek het kapitaal kan niet bestaan zonder den arbeid, De ongelukkige boer gaat aan het jam meren: Heer!heer, heb medelijden met mij! Ik ben in uitersten nood! De hagel heeft mijn akkers verwoest., de vorst deed mijn wijngaarden bevriezen en dit vermaledijde roofdier brengt daar mijn laatste kudde om hals lk heb geen koren meer!.... geen wijn meer!geen schapen meerIk ben de behoeftigste man van geheel Kossovo. Arme vriend! nntwoordt Marko met gemaakt mdelijden, ik geloof 11 en beklaag 11 uit den grond mijns harten. Maar spreek niet van schapen.. Hadj heeft een boos karakter.hij zou kunnen meenen dat gij hem verwijten toestuurt en zich kwaad bloed maken. Ik zal dit jaar het koren maar zóó laten, ook den wijn en de schapenik moet wel iets doen voor mijn trouwe vrienden als zij in nood ver- keeren. Verbaasd en vooral ongerust over die on verwachte edelmoedigheid, stotterde de grijsaard: Ach heer, wat ben ik u dankbaar voor zoovel goedheid en hoe zal ik u dit ooit kunnen vergelden? Plechtstatig antwoordt de bandiet: Wel eenvoudig met geld! Met g. .e. .e. .1. .d!.snikt de oude man; maar ik heb hier noch kruis noch munt Leen het oor!.. Gregorio.. leen het oor! weersprak Marko lastig en dreigende. Ik ben ten onder!ja, ten onder.. 't Is wel, verstaat ge mij! Laat ons zeggenhonderd piaster voor de schapen Maar vermits uw roofdier ze omhals heeft gebracht Daaroih juist moet gij beginnen ze mij te betalen. Dus, honderd piaster! noch zonder het kapitaal de arbeid. Eendracht brengt schoonheid voort en ordedaarentegen ontstaat uit voort- durenden strijd noodzakelijkerwijs ver warring met afzichtelijke verwildering. Nu echter hebben om den strijd te be slechten en om de kiemen zeiven daar van uit te roeien, de christelijke be ginselen eene wonderbare en dat nog we! veelzijdige kracht. Eo vooreerst de geheele godsdienstleer, waarvan de Kerk de vertolkster eo bewaarster is,1 vermag veel om de vermogecden en misdeelden met elkaar te verzoenen eo tot eendracht te brengen, door namelijk belde klassen tot hun wederzijdsche plichten terug te roepen en vooral tot die plichten, welke een uitvloeisel zijn van de rechtvaardig heid.* Ia die richting, door de Katholieken reeds met zoo groot succè* gevolgd, is ook op den Kntholiekodag van Zondag vooitgearbeld. Middenstand, Boe eostand, Hoogere Standen, WerkliedenstAnd en Ambte narenstand - allen hebben er hun Katholiek saamhorigheidsgevoel getuigd en huu wil bevestigd om door stipte toepassing der christelijke beginselen in het sociale leven en door een vruchtbare samenwerking van alle standen bij te dragen tot verbetering der maatschappe lijke verhoudiogen. Daarvan was de dag van Zondag eeu heerlijke demonstratie. Van de nood zakelijkheid van onderlinge hulp, steun en aanvulling der verschillende standen en doorvoering van de Katholieke soll- dariteitsgedachte ter bereiking van orde, rust, vrede en welzijn in bedrijf en sa menleving getuigde de arbcldersvrlénd Van Rijen in zijn rede ln de werklieden- sectie. dezelfde oveituiging klotik uit de redevoeringen van den nieuwen boeren- apostel Rector Van Kessel en den woordvoerder der middenstanders, rector Van Swelm. Ook de werkgevers her nieuwden door den mond van Dr, Gerard Blom de erkenning van hun grooten socialen diedstpllcht, terwiji de ambtena renstand, voor 't eerst ah zoodanig op onze Katholiekendagen optredend, de solidariteit van alle stauden mede als de grondslag voor eene gelukkige en vreed zame samenleving bev^tigde. Werkelijk niet de mlkïte der gehouden redevoeringen was die van Eindhoven's Burgemeester, die het lolldaritelisbegrip voortreffelijk ontleedde en van solidariteit beginnende in het huisgezin, den weder opbouw der samenleving verwachtte. De redevoeringen van Mevrouw Brouns en Mr. Dr. Schneider in de algemeene vergadeting en van den heer Uijen en Pastoor Donders in de paiailelvergaderin- gen, zij alle getuigden van de kracht der Roomsche eenheid, van den vasten wil tot gemeenscbappelijken arbeid van msauen ca vrouwen, werkgevers eo werknemers, rijken en armen voor het maatschappelijk maar vooral het geeste lijk weizijn der mensehheid en tot hand having en eerbiedeging van het geestelijk en wereldlijk gezag. En de treffende rede van onzen geliefden Bisschop was een prikkel te meer om uaar Christus woord elkander Hef te hebben, elkandei te verdragen en samen te leven in eerbied en ondeiwerplng aan het gezag, in onderlinge toewijding tot elkander, in een geest van eensgezindheid en ver bonden met elkander door den band van den waren vrede. RAAMSDONK. Openbare vergadering van dea raad dezer gemeente op Zaterdag 18 Sep tember des avonds ten 6 uur. Voorzitter Edelachtb. heer Moons. Ongeveer 6.15 uur opent de Voorzit ter de vergadering, afwezig de heer van Dongen-Torman. De notulen der vorige vergadering worden ongewijzigd vastgesteld. Aan de orde 1. Ingekomen stukken. a. Schrijven van Ged. Staten, houdende goedkeuring van het raadsbesluit om aan dc woningbouw een voorschot te vcrleenen van f 50.000. Idem van het raadsbesluit tot aankoop van een transfotmatorhuisje voor de Eiectriclteitsmaatschappij. 2 Aanbieding van de begrooting van het Burgerlijk Armbestuur. Wordt in handen gesteld van de Commissie tot onderzoek vau de be grooting. 1 3. Schrijven van Ged. Staten, houden de eenige bedenkingen tegen de veror dening tot regeling van de wijze van uitbetaling der jaarwedder van de on derwijzers der openbare lagere scholen. Aangezien dit slechts een administra tieve maatregel betreft wordt conform het voorstel van Ged. S'atcn besloten. 4. Schrijven van alsvoor, houdende verzoek, om toezending nieuw voorstel tot verhooging van 't prescotle-geld der Opgericht 1843. Verzekerd Kapitaal Reserve 21.456.813.— 2.913.587.— Op mijn eeuwig heilik zit zon der geld. Marko, die met zijnen dolk speelt, springt gelijk een tijger op den grijsaard. Met bliksemsnelheid vat hij zijn oor tus- schen duim en wijsvinger en snijdt het met een enkelen slag af. De verminkte huilt van pijn. Het bloed gutst uit de won de. Joannes en Nikea ijlen naar hun vader toe. Marko smijt het oor op tafel, spijkert het vast met de punt van zijnen dolk en voegt er woest-spottende bij: Dit heeten wij het oor leenen! En, ik ben er van overtuigd, dit oor zal aandachtig zijn en gedwee. Genade voor mijnen vader! smeekt Nikea snikkende; genade voor hem heer Marko! Ellendeling! grolt Joannes. De Albanees, immer kalm, fluit schril. Op dit teeken staakt het luipaard zijn bloedbad, wipt door het venster en valt grollende voor de voeten zijns meesters. Marko, hoosaardig lachende, vervolgt: Hadj verkiest, boven schapenvleescli, het vleesch van ChristenenHij houdt van groote gebaren en lawaaiIk ver zoek u, in uw eigen belang, stil te blijven, zooniet overkomt u een ongeluk, want het dier heeft scherpe tanden en vlugge klau wen! De oude onderdrukt zijn jammeren; zijn dochter stelpt het bloed dat over zijn wan gen in zijnen hals loopt, terwijl zijn schoonzoon hem ondersteunt en moed in spreekt. Marko herneemt koudweg: Ik zeg dus: honderd piaster voor de schapenhonderd piaster voor den wijnhonderd piaster voor het koren. De ouderling, als verplet, knikt instem mende en voegt er met gebroken stern bij: Gij wilt hetgij misbruikt uwe machtik zal betalenmaar ik weet niet waar ik het geld vinden ga. Gij zijt de muktar van het dorp doe zooals ikneem uw onderhoorigen eens ernstig onderhandenvindt goede bewijsredenen in den aard der mijne Doch laat ons voortgaan: ik zoek geenen tijd te verliezen, die naar het zeggen der Christenen, geld is. Daarop ontstopt dQ bandiet de twee pa tronen: elke bevat tien loodkorrels. Die korrels, hervat hij, beduiden de belasting in geld, want de driehonderd piaster vertegenwoordigen de belasting in voedingswareneen gouden penning per loodkorrel, dat maakt tien goudstuk ken. Ik moet ze hebben! Zulke somstottert Gregorio, en die vraagt gij aan iemand die geen tien piaster in klinkende munt bezit!.... Ge luistert weer i.iet, beste Gregorio, ge zoudt me nog een tweede oor moeten leenen, zoo aandachtig als het eersie Een woord meer... Doodt mij liever op staanden voet! Zeg geen domheden!Ik ben uw vriend en mijne edelmoedigheid drijft r.iij er toe breed te wezen tegenover u. Ik gun u een uur, een vol uur!Zie toch hoe goed ik ben! Maar ook, ge zult me den interest, nog tien andere goudstukken, betalen. Binnen een uur dus, telt ge mij twintig goudstuk ken af. Deugniet!moordenaar!ban diet!zwijnsjong!Waar moet ik die groote som stelen! roept de grijsaard uit, buiten zichzelven en alle kalmte verlie zende. Stil! gebied Marko met vreeselijke koelbloedighid en vergeet niet dat voor be- raadsleden. Geo. S'aten geven in overweging deze aangelegenheid zoo te regelen dat wordt uitbetaald naar het aantal bijgewoonde vergaderingen. Ged. Staten geven verder aan het bedrag ook te betalen naar het aantal zielen en dan zou dit worden i 5 per vergadering. De Voorzittc zegt dat het door den raad vroeger reeds voorgestelde geheel overeenkomstig is ais van Ged. Staten en stelt voor bet vroeger genomen besluit tc handhaven, waartoe met algemeere stemmen wordt besloten. 5. Ontwerp-beslult tot verhuring der bovenwoningen aan de Deijlstraac. Burg. cn Weth. stellen voor de mlc'- mum-pttjzen te bepalen op f6 cn f7 per week en haar te machtigen de wo ningen aan gegadigden te verhuren. Lackhuiizen. Dus de minimum-pvijs cp 16 ee 7 ie bepa'en, Vootziticr. Ja, ik geloof wel dat deze prijzen geheel overeenkomstig de hier bestaande huien zijn. Ze zijn wel niet zoo groot, maar 't zijn toch beslist heel mooie woningen, Van Dongen. Dat wel, maat 'c blijven toch maar bovenwoningen. Dc hëei Schoenmakers is van meeting da; de prijs niet te hoog genoemd mag worder/, want uit 't oog mag niet worden vetloren dat de buizen nog op den besten stand gelegen zijn. De Voorzitter deelt verder nog mede, dat personen met een inkomen bovcr» de f 2000, niet ia de met Rijks steun gebouwde arbeiderswoningen mogen wonen. Met aigemeene stemmen wordt het voorstel van Burg. eo Weth. aangenomen. 6. Ontwerp-besluit tot regeling van de jaarwedde en den voorloopigen pen sioen-grondslag van dec gem een te- vee?? rts. Het salaris wordt vastgesteld op f 1000 zoolang de veearts niet ln deze gemeente woonachtig is en op f 1200 v/acneer hij wel hier woonachtig is. De Voorzitter kan mededeeien, dat de veearts zeer waarschijnlijk in het begin van het volgend jaar hier komt wonen. Schoenmakers. Ik kan mij met dtt voorstel volkomen vereeedgen, omd t hij dan krijgt wat hij heeft gevraagd. Met algemeeue stemmen wordt he: voorstel van Burg. en Weth. aan genomen. 7. Benoeming van eea lid in de Commissie tot wering van schoolverzuim, wegens periodieke aftreding van den beer W. A. Martens. Met op een na algemeeoe stemmen wordt de heer Martens herbenoemd. 8. Uidotleig van'schuldbrieven. Worden uitgeloot Van een leenlng groot f 1000 No. 10. f6000 38. 12000 de N09. 8 ec 20. 5000 No. 2. 3500 1 700 7. 1500 7 2400 2. 1500 7. 8280 8. leedigingen buitenaf betaald wordt! Nog betalen., altijd geschoren wor denaltijd gestroopt worden!Be lastingmondvoorraadzilver... gouden wat dan nog?.... Ons bloed! Ons leven!. Ik bezit niets meer en niemand weet dat beter dan gij.. Wekenlang blijft gij hier gehuisvest, gij en uw baanstroopers en hun paardengij hebt gegeten, gedron ken, gebrast, geroofd, verwoest Uw gastvrijheid verdient, inderd tad, allen lof; gij hebt u edelmoedig getoond, overheerlijk! Zoodanig dat de sleet onzer tanden aanzienlijk is geweest, zooals dit kaaksbeen getuigt, dat voortkomt /an een mijner apostelen, gestorven aan slechte spijsverteering. Gij zult het dus billijk vinden dat wij vergoeding eischen voor den sleet aan onze kostbare kaaksbeenderen. Och! vraag maar opeisch neem geweldiger hand! Ik zal enkel vragen, dewijl ik een welopgevoed man ben. Zeg, dertig goudstukken, is dat genoeg? Waarom niet vijftig! knarsetande de ouderling, al minder en minder zijn eigen meester. Omdat ik gematigd ben bij mjin vra gen. Doch vermits ge mij er vijftig aan bied, ook wel: vijftig goudstukken dus! Een schril lachen ontsnapt den onge lukkige; de lach van een waanzinnige en die pijnlijker klinkt dan snikken. Dan, met heesche stem, onnatuurlijke stem roept hij uit: Praat maar op! 't Zijn woorden in den wind; ze zijn zoo ijdel en nutteloos als droge bladerenIk bezit niets meer.. en beproef mi eens een kei van hare huid te ontdoen! (Wordt vervolgd.) echo vin hei mm,

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1920 | | pagina 1