België.
Japan.
Duitsehland.
Provinciaal Nieuwa.
BINNENLAND.
BUITENLAND
Engeland.
Winkel. Ale er maar spoedig werk vau
wordt gemaakt, dan '/al men eens zien.
Straks is het weer hoog water en dan gaat
het niet meer.
Een verwarde discussie ontstaat.
Voorzitter. De polder behoeft die het
niet te doen?
Winkel. Dus nu zal de polder de schuld
gaan krijgen en de Voorzitter van den
polder beweert dat de schuld aan Burg.
en Weth. ligt. Later zei hij me nog, ik
weet niet wat ze mankeeren want ik hoor
niets en ik weet niets, ik weet niet wat
voor boel het daar is. Ge maakt er geen
werk van.
Voorzitter. Dan geel' ik het jou over, dat
zal het beste zijn wat ik kan doen. Ik ben
er niet in kunnen slagen.
Winkel. Dat is wel wonderlijk. Maak er
dan onder elkaar werk van.
Voorzitter. Dat de polder het dan maar
doet.
Winkel. Neen gij moet het doen.
De Secretaris zegt dat alles niet zoo ge
makkelijk gaat. Eerst wordt in den raad
een besluit genomen, dan moet dit ter
goedkeuring worden opgezonden aan Ged.
Staten en als deze dan terugkomt, eerst
dan kan men met de onderhandelingen .be
ginnen. v
Winkel. Goed, maar dan had de Voor
zitter dat eerder zoo moeten zeggen dan
had ik die woorden niet behoeven te spre
ken. Maar 't begint mij erg te vervelen
want 't is niet alleen hiermee, maar overal
mee.
Voorzitter. Dan moet jij het maar doen
Vuchts. Ge maakt je altijd zoo dik direct
dat moet ge niet doen.
Winkel. De Voorzitter moet het werk
uitvoeren.
Voorzitter. En als gij zoo begint, dan doe
ik het niet.
Winkel. Dat zullen we eens zien.
Voorzitter. Neen, dan doe ik 't niet.
Vuchts. Maak je eigen nou zoo dik niet
Winkel. Dan zullen we eens kijken of
ge daar mee klaar komt.
Vuchts. Jullie staan veel te veel tegen
over elkaar.
Van Acht. Laat het Dag. Bestuur eens
met het bestuur van den polder sproken
en dan afwerken.
De Secretaris zet uiteen dat de Voorzit
ter geen fout heeft en de polder de voor
naamste persoon is. De gemeente geeft
maar subsidie. Iets wat voor gemeenschap
pelijke regeling moet worden gedaan duurt
altijd lang.
Vuchts. Gij maakt je altijd zoo gatnv
dik, dat moet je niet doen.
Voorzitter. Ik kan 't ook heelemaal niet
mooi van Hannes vinden om zoo iets in
openbare vergadering te zeggen, dat
noem ik laag, heel min ook.
Winkel. Werd er altijd maar wat meer
gezegd, dat zou misschien beter zijn.
Secretaris. Ja, Hannes, gij zijt te voor
barig geweest, gij hadt je vraag anders
moeten inkleeden.
Winkel. Zeker, natuurlijk, dat begrijp
ik wel. Ik heb alleen maar gezegd wat de
Voorzitter van den polder mij heeft mede
gedeeld.
Voorzitter. Dat hadt gij mij dan 'per
soonlijk moeten zeggen, maar 't past jou
niet zoo op te treden.
Vuchts. Gullie steggelt allemaal, met dat
geharrewar schiet je niks op. Ge moet af
werken.
De meeste raadsleden staan op.
Voorzitter. Ik verwacht geen praatjes.
Winkel. En ik geen verwijt.
Voorzitter. Ik zal een brief aan den
voorzitter van den ]>older schrijven, dan
is het afgeloopen.
Secretaris. De beste stuurlui staan aan
wal, zoo is het altijd.
De heer Vrede wijst er op dat de lan
taarns in Luttelherpt slecht zijn geplaatst
en geeft in overweging ze op de bermen
te plaatsen wijl dan een ieder er iets aan
heeft.
De Voorzitter zegt dat hij geen lan
taarns op de bermen der wegen mag
plaatsen.
De heer Vrede beweert van wel en zegt:
doet het maar op mijn rekening.
Voorzitter. Ik doe niets op jou reke
ning. Ik kom aan geen andermans grond.
Hierna verlaten de leden de vergade
ring.
Ëeo bende vao vijftig tnan heeft
Vrijdagavond een militaire auto bij Scar-
teeo (graafschap Limerick) van uit een
hinderlaag overvallen. Z-vcn der aan
vallers zijn gevangen genomen. Een
soldaat werd gewond.
Een groot onheil, dat zeer waarschQn-
lijk ook te wijten is aan den strijd van
Sine Feiners met politie en militairen
heeft in den nacht van Zaterdag op
Zondag de stad Cork getroffen. Een
groot deel der stad is namelijk in de
asch gelegd. Zondagmorgen duurde de
brand nog voort. De gemeentegebouwen,
de Carnegie-bibliotheek, een bioscoop,
een theater en talrijke winkels en parti
culiere gebouwen waren toen reeds door
het vuar vernield. De brand ging ge
paard met talrijke ontploffingen en
geweervuur.
De bevolking Is aan een paniek ten
prooi. Voor het uitbreken van den bran-?
was een militaire patrouille buiten de
stad van uit een hinderlaag overvallen.
Verscheidene personen werden hierbij
gedood. Er zijn 140 hulzen, waaronder
zeer groote gebouwen, verwoest.
Wij vernemen, dat tot op heden
reeds 37 Nederiaodiche firma's zijn In
geschreven om deel te nemen aan de
in April 1921 te houden Brusselscbe
jaarbeurs. Aan de eerste Brusselscbe
jaarbeurs die dit jaar gehouden werd,
namen in het geheel 22 Nederlandscbe
firma's deel.
De meeste Japansche bladen zijn
pessimistisch gestemd in verband met
de onderhandelingen tusschen Japan en
de Vereenlgde Staten over de immigratie.
De >Yorodzu« wenscht, dat Japan voort
gaat met te protes eeren tegen de on-
menschelijke wet, terwijl een ander blad
voorstelt de onderhandelingen af te
breken evenals Kokumln dit wi), indltn
strenge beperkingen voor immigratie
gehandhaafd blijven.
De tegenvordeoing van de uitge
versmaatschappij Cotta, waarbij zij eischt.
dat de keizer onbevoegd zal worden
verklaard om de uitgave van het derde
deel van Bismarck's herinneringen te he
etten zal den ]6sn December dienen.
Het rijksgraankaotoor heeft aan
den economischen raad meegedeeld, dat
de oogst van dit jiar niet 7 mlllloen ton
bedraagt, zooals geschat was, doch slechts
5,7 millloen.
De Amerikaansche soldaten in
het bezette Rijnland hebben besloten
ten minste een millioen Mark bijeen te
brengen voor een kerstgeschenk aao arme
)ultsche kladeren. Alleen de bezetting
van Coblenz bracht 100.000 M. voor dit
doel bijeen.
Ingediend om den accijns van gedistil
leerd te verdubbelen en dus te brengen
van f 130 op l 300, vroeger was het f 90
Het briefport wordt met 1 Januari
niet 12'/a cent maar 10 cent. Met I Ju
1921 vermoedelijk 12'/s cent.
Naar wij vernemen, worden van
wege de directie der posterijen stappen
gedaan om de postkantoien vac half
ééa tot twee uur 's middags voor het
publiek te sluiten.
Het oordeel der Kamers van Koop
handel is hierover ingewonnen. N. Ct
Io de provincie Groningen staat
tengevolge der prijsdaling de veehandel
stil. Niets wordt verkocht. Zoowel voor
ca kens als rundvee verwacht men nog
lagere noteeringen in de eerstkomende
dagen.
Het Centraal Bureau v. d. K. S
A. te Leiden maakt bekend dat de beide
thans loopende cursussen in Volkshuis
houdkunde en in Staats- en Maatschappij
leer omstreeks begin Maart 1921 zullen
eindigen. In April d.a.v. zullen do mon
delinge examens worden afgenomen voor
de diploma's >Sociale Economie4 en
»Sociologie*.
Do cursisten, alsmede zij, die vroeger
den betreffeoden cursus hebben gevolgd,
dcch bet diploma nog niet behaalden
kunnen kosteloos aan het examen deel
nemen.
Voor nlet-cursisten staat de deelname
open tegen betaling van f 5.
Aaemelding voor het exjmeogeschiedt
in de maand Maart.
Gezien de zeer groote belangstelling,
is het Centraal Bureau voornemens in
April of Mei 1921 wederom bovenbe
doelde twee groote schriftelijke sociale
cursussen te openen, waaromtrent t. z. t.
tijdig nadere bijzonderheden zullen wor
den medegedeeld. Da duur van eiken
caisus zal ztfn 13 i 14 maanden, terwij)
de kosten vermoedolijk zullen bedragen
f 25.per cursus.
Terwijl van de Sinn Felnsche zijde
zoowel als van deo kant der Eogelsche
regeeripg pogingen worden aangewend
om aan de bloedige botsingen een einde
te maken en tot een oplossing van het
conflict te komen, zetten de extremisten
van den kant der Sion Feioers hun aan
vallen op politie en militairen voort,
V'ijdagmorgeti is eeu afdeeliog militairen
bij Fermoy door Sina Feiners overval
len. Een soldaat werd gedood en twee
gewond, van wie een erpstig. De ver
liezen der Sinn Feiners zijn onbekend.
Zaterdagmorgen vroeg werd een inval
gedaan in de werkplaats van een rijwiel
hersteller in het centrum van Dublin.
Een sensationeels ontdekking volgde
van een hoeveelheid wapens en ontplof-
flogsmlddelen, een inrichting tot het
maken vao bommen en een hoeveelheid
geligniet, De ontploflüogsmiddelien wer
den door de politie verwijderd, soldaten
patrouilleerden la de straten.
Niettegenstaande de weinige be
kendheid. die de Vrijwillige Landstorm
op dit oogenblik nog heeft als insti uut
ter verkrijging van een diploma van
voorgeoefendbeld, waaraan vier maanden
verkottlDg van werkelijkcn dienst is ver
bonden, is naar wij uit zeer betrouw
baren bron vernemer», de toeloop toch
reeds zeer groot.
Er zijo plaatsen waar vaD de dienst
plichtigen der Hchring 1922 op dit
oogenblik reeds 60 pCt. een vetbintenis
bij den Vrijwilligen Landstorm hebben
gesloten.
-— Bh beschikking vaa den Minister
van Oorlog van 33 Februari j.l. werd
bepaald, dat In de garnizoenen Arnhem
Brlelle, Breda, Goriochem, Hellevoetsluls,
Leeuwarden, Leiden, Utrecht en IJmui-
den, bij wijze van proef aan alle dienst
plichtigen onder zekere bepalingen
kon worden vergund thuis te over
nachten.
Thans Is door den Minister bepaald,
dat deze maatregel voorloopig voor alle
garntzoeaen van kracht is, zoodat aan
allen kan worden vergund thuis tt over-
oachten.
Volgens het Hbld. wordt het ver-
voerverbod van steenkolen waarschijnlijk
nog deze week opgeheven.
-Naar wij vernemen had zich tus
schen de Nedeilandsche en de Servische
regeerlog eeo verschil van mecning ge
openbaard ter zake van de behandeling
van den Nederlandschen Consul te Bel
grado. De houding, laatstelijk door de
Servische regeerieg tegenover de Ne
derlandscbe regeering in deze aangele
genheid aangenomen, werd door de Ne
derlandscbe regeericg zoozeer in strijd
geacht met de wijze van behandeling,
voor de Instandhouding van goede in
ternationale betrekkingen vereischt, dat
zij aan Harer Majesteits Gezant te Bel
grado order heeft gegeven Servië te
verlaten en aan den Servischen zaakge
lastigde te 's-Gravenhage heeft mede
gedeeld, dat ook op zijne tegenwoordig
heid te 's-Graveohage niet langer wordt
prijsgesteld.
Do regetring beeft een wetsontwerp
Waalwijk, 14 Dec. 1920.
Wij vernémen, dat het verzoek der
Kamer van Koophandel en Fabrieken
alhier, om de spoorwegdlenstregeiing
aldus te wijzigen dat de morgentreln
No. 1141 nog te 's-Hertogeobosch aan
sluiting zou geven in de richting Amster
dam, is afgewezen. In verband met
kruising op het emplacement te 's-Her-
togenbosch zou de trein 20 minuten
moeten worden vervroegd, wat tot ge
gronde klachten voor het niet onbe
langrijk aantal scholieren, dat van den
trein gebruik maakt, zouaanleldinggeven.
D« Directie S» echter bereid voor de
volgende zomerdienstregeiing na te gaan
of een regeling als gevraagd zou zijo in
te voeren.
Het volgende adres is verzonden:
Waalwijk,
11 December 1920.
Kaatsheuvel,
Aan de Staten der Provincie
Noord-Brabant.
Met groote teleurstelling namen wij
kennis van het voorstel van de Gedepu
teerde Staten, ont alleen dan de .plannen
van de Lokaal Spoorweg-Maatschappij
„Midden BrabaM" finaniieel te steunen,
wanneer het door die Maatschappij ont
worpen project voor het bouwen van lo
kaal spoorwegen wordt teruggebracht tot
ongeveer 200 K. M. en naar het advies van
den heer Hoofdingenieur van den Provin
cialen Waterstaat dan zou moeten verval
len de ontworpen verbinding Waalwijk
Sprang—Kaatsheuvel--Dongen en verder
over Oosterhout naar Breda. Nu eerstdaags
door Uwe vergadering eene beslissing in
deze zoo hoogst belangrijke aangelegen
heid zal moeten worden genomen, nemen
wij de vrijheid het volgende onder Uwe
aandacht te brengen.
Een spoorweg Waalwijk-Sprang-Kaats
heuvel-Dongen zou verbinden belangrijke
industriëele gemeenten met onderling
druk handelsverkeer, gelijksoortige indus
trieën met veelal gelijke belangen, terwijl
thans de snelste verbinding tusschen deze
gemeenten moet worden gevonden door
middel van paard en wagen omdat elk mo
dern openbaai' middel van vervoer ont
breekt. De afstand tusschen Waalwijk en
Sprang bedraagt slechts drie-kwart uur
gaans. Een kwartier verder ligt Kaatsheu
vel. Van hier loopt men in een uur naar
Klein Dongen, terwijl de afstand tot Don
gen dan nog slechts een half uur bedraagt.
Te voet gaat men dus van Waalwijk over
genoemde gemeenten naar Dongen in 2,5
uur en een spoorwegverbinding tusschen
deze gemeenten zou in rechte lijn onge
veer 12 K.M. bedragen.
In deze industrie-streek bevinden zich
een kleine 100 machinale schoenfabrieken,
ongeveer 200 handwerkschoenmakerijen,
een 30 tal stoomlederfabrieken en een 40-
tai gewone leerlooierijen. Het aantal inwo
ners der genoemde gemeenten, in commu
nicatie gebracht door de gedachte spoor
wegverbinding, bedraagt 25800, welke
vrijwel gelijkmatig over dit traject ver
deeld zijn. Er is een zeer druk bezoek van
kooplieden en handelsagenten, daar de
moeste grondstoffen voor de beide indus
trieën, vooral zeer talrijk en in groote ver
scheidenheid voor de schoenindustrie, in
gevoerd raoetei worebn.
Te Waalwijk is daareüboven gevestigd
de Rijksschool voor leerlooiers en schoen
makers met daaraan verbonden Rijks-
proefstation en Voorlichtingsdienst ten ba
te der Lederindustrie.
Van deze instelling kan door de te
Kaatshouvel en te Dongen gevestigde in
dustrieën nog steeds niet het gebruik wor
den gemaakt als hel belang dier indus
trieën vordert, omdat een behoorlijk com
municatiemiddel ontbreekt. Herhaaldelijk
is daarover van de zijde der betrokkenen
geklaagd en alleen dooi- het tot standko-
men der door ons bedoelde spoorwegver
binding zou een afdoende verbetering zijn
te verkrijgen, die voor de beide industriën
van het allergrootste belang is.
De bij het inwerking treden der Wet op
de Kamers van Koophandel 1920 in te stel
len Kamer van Koophandel en Fabrieken
voor de Langstraat, te Waalwijk te vesti
gen, zal tot haar gebied toegewezen zien
ook do gemeenten Sprang, Kaatsheuvel en
Dongen. Door het geheel gewijzigde ka
rakter dat de Kamers cloor gemelde Wet
zullen krijgen, en mede ook omdat aan de
Kamers zal worden opgedragen de uitvoe
ring van de Wet op het Handelsregister,
is een goede communicatie met die ge
meenten hoogst noodig.
Als eerste In de Provincie werd te Waal
wijk gesticht een Middelbare Handelsdag-
school, die spoedig zal worden omgezet in
een Hoogere Handelsschool, een instituut
voor de nijvere streek, waarvoor de spoor
wegverbinding wordt beoogd, van zeer
veel waarde. Het bezooken ook van die
school zal alleen dan niet te bezwaarlijk
zijn, wanneer de bedoelde, spoorwegver
binding tot stand komt. Hetzelfde geldt
ten aanzien van de te Waalwijk gevestigde
Rijks-Dagnormaalschoo) voor onderwij
zers bij het Lager Onderwijs en de Vak-
Teekenschool.
Hoe de belangengemeenschap van Waal
wijk met de overige genoemde gemeenten
door de Regeering wordt erkend, blijkt
niet alleen uit het toevoegen van die ge
meenten aan het gebied der Kamer van
Koophandel en Fabrieken te Waalwijk,
doch mede uit het feit dat die gemeenten
reeds jaren ressorteeren onder de te
Waalwijk zetelende Gezondheidscommis
sie.
Het ligt voor de hand hoe al die factoren
evenzoovele waarborgen zijn voor een
druk passagiersverkeer.
Het goederenvervoer zal eveneens be
langrijk zijn. Zooals reeds opgemerkt,
moeten de grondstoffeifvoor de beide in
dustriën grootendeels ingevoerd worden,
terwijl het product, leder en schoonen, uit
gevoerd wordt.. De beteekenis hiervan kan
men nagaan, wanneer men slechts bedenkt
at alleen Kaatsheuvel met een 37 tal
stoomschoenfabrieken en ongeveer 100
handwerkschoenmakerijen, wekelijks on
geveer 40.000 paar schoenen produceert.
De schoenen worden meestal verpakt In
doozen welke ruimte geven aan 10—14
paren, zoodat Kaatsheuvel alleen en dan
nog uitsluitend afgowerkt product weke
lijks 3 h 4000 colli heeft te verzenden. Dit
moet thans geschieden door middel van
paard en wagen naai' het station Kants-
heuvel-Capelle, op een uur afstand gele
gen, of per wagen van Van Gend Loos
naar Waalwijk.
Zoowel door liet personen- als d\>or het.
goederenverkeer is de rentabiliteit van de
ze spoorweg-verbinding gewaarborgd, te
zekerder daar de kosten van aanleg ver
beneden die van andere trajecten zullen
blijven, daar geen dure gronden doch na
genoeg alleen heidegronden of aange
maakte heidegronden zijn te onteigenen
en de lijn geen waterweg heeft te passee-
ren.
De leder- en schoenindustrie heeft zich
de laatste 15 jaren in onze streek enorm
ontwikkeld. Het productievermogen is
door het invoeren van nieuwe looisyste-
men en het omzetten van handwerkschoen
makerijen in machinale bedrijven, reus
achtig gestegen. De import van schoenen
is dientengevolge in ons land al reeds ja
ren afnemende, terwijl reegis lang voor
den oorlog de export van schoenen naar
het buitenland van beteekenis geworden
is.
Waar deze beide takken van industrie
ondanks de ongunstige ligging en andere
moeilijke omstandigheden, zich zoozeer
ontwikkeld hebben dank zij het krachtig
initiatief der ondernemers, verdienen zij
zeker thans gesteund te worden door ze
betere verkeersmiddelen te geven.
Het Rijk is in liet verleenen van steun
voorgegaan door het stichten dor Rijks
school voor leerlooiers en schoenmakers
en het daaraan verbonden Proefstation
en Voorlichtingsdienst ten bate der leder
industrie. Zooals hierboven aangegeven,
zal die steun eerst dan volledig tot zijn
recht komen wanneer door het tot stand
komen van den beschreven spoorweg het
bezoeken dier school in ruimer kring
wordt mogelijk gemaakt.
Reeds jaren terug is bij herhaling de
belangrijkheid van deze verbinding be
sproken en ook door Autoriteiten erkend,
doch steeds is het tot standkomen daarvan
om finantiëele bezwaren achterwege ge
bleven. Nu evenwel het Rijk, de Provincie
en de Staatsspoorwegen een krachtlgen
flnantieelen steun in het vooruitzicht, heb
ben gesteld, zal dit bezwaar niet meer
kunnen gelden, daar de betrokken ge
meenten zich gaarne groote flnancieele
offers willen getroosten om de varbinding
te krijgen.
Wij erkennen gaaijne dat een goed be
leid vordert dat de Provincie bij het ver
leenen van finantieelen steun rekening
houdt met de draagkracht van hare raid-
delen en zeker mot het. oog op te verwach
ten belangrijke uitgaven voor werken van
algemeen nut, als door de Gedeputeerde
Staten in hun advies zijn in uitzicht ge
steld. Evenmin wenschen wij af te dingen
op de waardeering van het algemeen be
lang, dat gediend wordt met het tot stand
komen van het. project als door den Heer
Hoofdingenieur van den Provincialen Wa
terstaat is ontworpen. Alleen zouden wij
er ernstig de aandacht van Uwe vergade
ring op willen vestigen, dat er de Provin
cie als aandeelhoudster in de spoorweg
maatschappij toch ook veel aan gelegen
moet zijn dat verbindingen tot- stand ko
men, waarmede een niet minder algemeen
belang wordt gediend doch waarvan bo
vendien al terstond een behoorlijk rende
ment kan worden verwacht.
Waar door de Gedeputeerde Staten het
steunen van een bouwplan van ongeveer
200 K.M. binnen het bereik van de draag
kracht der provinciale middelen wordt
geacht en het door den Heer Hoofdinge
nieur ontworpen plan slechts 187 K. M.
omvat, durven wij een beroep doen op
Uwe Vergadering om alsnog in dat plan
oj) te nemen de door ons begeerde lijn.
omdat:
le. ook dan nog blijft voldaan aan den
elsch, dat het project niet grooter mag zijn
dan ongeveer 200 K.M. daar bij doortrek
king van de door ons gedachte lijn over
Dongen naar Oosterhout, de 200 K. M.
slechts met een paar K.M. zullen worden
overschreden;
2e. deze lijn zeker een der goed koopste
gedeelten van het project zal zijn;
3e. de rentabiliteit grooter zal zijn dan
die van de meeste andere baanvakken;
4e. een streek met een zeer beteeke-
nonde industrie, die reeds jaren wacht op
een spoorwegverbinding, dan afdoende
wordt geholpen;
5e. het bezoeken van instellingen van on
derwijs speciaal voor de streek gesticht,
in hooge mate zal worden bevorderd en 't
function eeren van andere Staatsinstellin
gen zeer zal worden verbeterd.
Er is een gelukkige omstandigheid, die
ons verzoek komt begunstigen. De raming
der bouwkosten deiv spoorwegen is geba
seerd op de materiaalprijzen wellicht van
eenige maanden torug. De algemeene
prijsdaling, die zich sedert eenigen tijd
voordoet en vooral ten aanzien van de ma
terialen voor spoorwegenbouw thans
reeds van niet geringe beteokenis is go-
worden geeft aan de gemaakte becijfering
wel een gunstiger perspectief. In dit veis
band zal, naar wij meenen, «le Provincie
bi.i inwilliging van ons verzoek geen groo
ter financiëele lasten op zich nemen, dan
waartoe naar het advies der Gedeputeerde
Staten Uwe Vergadering zou kunnen be
sluiten.
Ook is bij de Tweede Kamer der Staten
Generaal ingediend een Ontwerp van Wet
op de Rijks Electriciteitsvoorzieriing,
waarvan de toelichting zegt dat het in de
bedoeling ligt, de Centrale te Geertrulden-
berg en de ringleiding over te nemen te
gen een bedrag, gelijk aan de schuld die
de Provincie daarvoor heeft aangegaan.
Wordt het ontwerp tot Wet verheven, het
geen mag worden verwacht, dan zal de
Provincie al spoedig van een anderen
grooten finantiëelen last worden ontheven.
Wij nemen de vrijheid het hiervoor me
degedeelde in Uwe bijzondere belangstel
ling aan te bevelen, overtuigd, dat het U
slechts aangenaam kan zijn ook van be
langhebbende zijde te worden ingelicht
omtrent een zaak van zoo groot gewicht,
waarhij zoovele en gewichtige belangen
zijn betrokken. Wij doen dat met temeer
vrijheid, omdat Uyve Vergadering steeds
een open oog heeft gehad voor de belan
gen van handel en industrie. Een enkelen
blik op het tracé van de door de Gedepu
teerde Staten voorgestelde verbindingen
toont duidelijk aan op hoe ruime schaal
aan de gerechtmatigde wenschen van den
landbouw bevrediging zal worden gege
ven. Uwe Vergadering sluite daarbij ech
ter niet het oog voor de zeer voorname in
dustrie- en handelsbelangen, die bij hot
toestaan, van het door ons gevraagde zijn
betrokken. -
Het Gemeentebestuur van Waalwijk,.
Th. de Surmont de Bas Smeele.
De Secretaris,
Van Liempt.
Het Gemeentebestuur van Loon-op-Zand
Kaatsheuvel.
J. L. van Besouw.
De Secretaris,
M. A. van der Wee-
De Kamer van Koophandel en Fabrieken
te Waalwijk,
J. Bernard Timmermans Wz., Voorzitter.
Van Liempt, Secretails.
De Kamer van Koophandel en Fabrieken
te Kaatsheuvel,
M. van Beurden, Voorzitter.
H. van Rooy, Secretaris.
Wij behoeven aan een dergelijk kranig
en krachtig adres, vol van degelijke en
onweerlegbare argumenten niets meer tóe
te voegen.
Wij gunnen gaarne aan 't Land van
Heusden en Altena eene bevrijding uit
zijn isolement» maar daartegenover mogen
de belangen van eene gansche indus
trieels streek niet vergeten worden.
De Staten onzer provincie mogen toch