België. Japan. Duitsehland. Provinciaal Nieuwa. BINNENLAND. BUITENLAND Engeland. Winkel. Ale er maar spoedig werk vau wordt gemaakt, dan '/al men eens zien. Straks is het weer hoog water en dan gaat het niet meer. Een verwarde discussie ontstaat. Voorzitter. De polder behoeft die het niet te doen? Winkel. Dus nu zal de polder de schuld gaan krijgen en de Voorzitter van den polder beweert dat de schuld aan Burg. en Weth. ligt. Later zei hij me nog, ik weet niet wat ze mankeeren want ik hoor niets en ik weet niets, ik weet niet wat voor boel het daar is. Ge maakt er geen werk van. Voorzitter. Dan geel' ik het jou over, dat zal het beste zijn wat ik kan doen. Ik ben er niet in kunnen slagen. Winkel. Dat is wel wonderlijk. Maak er dan onder elkaar werk van. Voorzitter. Dat de polder het dan maar doet. Winkel. Neen gij moet het doen. De Secretaris zegt dat alles niet zoo ge makkelijk gaat. Eerst wordt in den raad een besluit genomen, dan moet dit ter goedkeuring worden opgezonden aan Ged. Staten en als deze dan terugkomt, eerst dan kan men met de onderhandelingen .be ginnen. v Winkel. Goed, maar dan had de Voor zitter dat eerder zoo moeten zeggen dan had ik die woorden niet behoeven te spre ken. Maar 't begint mij erg te vervelen want 't is niet alleen hiermee, maar overal mee. Voorzitter. Dan moet jij het maar doen Vuchts. Ge maakt je altijd zoo dik direct dat moet ge niet doen. Winkel. De Voorzitter moet het werk uitvoeren. Voorzitter. En als gij zoo begint, dan doe ik het niet. Winkel. Dat zullen we eens zien. Voorzitter. Neen, dan doe ik 't niet. Vuchts. Maak je eigen nou zoo dik niet Winkel. Dan zullen we eens kijken of ge daar mee klaar komt. Vuchts. Jullie staan veel te veel tegen over elkaar. Van Acht. Laat het Dag. Bestuur eens met het bestuur van den polder sproken en dan afwerken. De Secretaris zet uiteen dat de Voorzit ter geen fout heeft en de polder de voor naamste persoon is. De gemeente geeft maar subsidie. Iets wat voor gemeenschap pelijke regeling moet worden gedaan duurt altijd lang. Vuchts. Gij maakt je altijd zoo gatnv dik, dat moet je niet doen. Voorzitter. Ik kan 't ook heelemaal niet mooi van Hannes vinden om zoo iets in openbare vergadering te zeggen, dat noem ik laag, heel min ook. Winkel. Werd er altijd maar wat meer gezegd, dat zou misschien beter zijn. Secretaris. Ja, Hannes, gij zijt te voor barig geweest, gij hadt je vraag anders moeten inkleeden. Winkel. Zeker, natuurlijk, dat begrijp ik wel. Ik heb alleen maar gezegd wat de Voorzitter van den polder mij heeft mede gedeeld. Voorzitter. Dat hadt gij mij dan 'per soonlijk moeten zeggen, maar 't past jou niet zoo op te treden. Vuchts. Gullie steggelt allemaal, met dat geharrewar schiet je niks op. Ge moet af werken. De meeste raadsleden staan op. Voorzitter. Ik verwacht geen praatjes. Winkel. En ik geen verwijt. Voorzitter. Ik zal een brief aan den voorzitter van den ]>older schrijven, dan is het afgeloopen. Secretaris. De beste stuurlui staan aan wal, zoo is het altijd. De heer Vrede wijst er op dat de lan taarns in Luttelherpt slecht zijn geplaatst en geeft in overweging ze op de bermen te plaatsen wijl dan een ieder er iets aan heeft. De Voorzitter zegt dat hij geen lan taarns op de bermen der wegen mag plaatsen. De heer Vrede beweert van wel en zegt: doet het maar op mijn rekening. Voorzitter. Ik doe niets op jou reke ning. Ik kom aan geen andermans grond. Hierna verlaten de leden de vergade ring. Ëeo bende vao vijftig tnan heeft Vrijdagavond een militaire auto bij Scar- teeo (graafschap Limerick) van uit een hinderlaag overvallen. Z-vcn der aan vallers zijn gevangen genomen. Een soldaat werd gewond. Een groot onheil, dat zeer waarschQn- lijk ook te wijten is aan den strijd van Sine Feiners met politie en militairen heeft in den nacht van Zaterdag op Zondag de stad Cork getroffen. Een groot deel der stad is namelijk in de asch gelegd. Zondagmorgen duurde de brand nog voort. De gemeentegebouwen, de Carnegie-bibliotheek, een bioscoop, een theater en talrijke winkels en parti culiere gebouwen waren toen reeds door het vuar vernield. De brand ging ge paard met talrijke ontploffingen en geweervuur. De bevolking Is aan een paniek ten prooi. Voor het uitbreken van den bran-? was een militaire patrouille buiten de stad van uit een hinderlaag overvallen. Verscheidene personen werden hierbij gedood. Er zijn 140 hulzen, waaronder zeer groote gebouwen, verwoest. Wij vernemen, dat tot op heden reeds 37 Nederiaodiche firma's zijn In geschreven om deel te nemen aan de in April 1921 te houden Brusselscbe jaarbeurs. Aan de eerste Brusselscbe jaarbeurs die dit jaar gehouden werd, namen in het geheel 22 Nederlandscbe firma's deel. De meeste Japansche bladen zijn pessimistisch gestemd in verband met de onderhandelingen tusschen Japan en de Vereenlgde Staten over de immigratie. De >Yorodzu« wenscht, dat Japan voort gaat met te protes eeren tegen de on- menschelijke wet, terwijl een ander blad voorstelt de onderhandelingen af te breken evenals Kokumln dit wi), indltn strenge beperkingen voor immigratie gehandhaafd blijven. De tegenvordeoing van de uitge versmaatschappij Cotta, waarbij zij eischt. dat de keizer onbevoegd zal worden verklaard om de uitgave van het derde deel van Bismarck's herinneringen te he etten zal den ]6sn December dienen. Het rijksgraankaotoor heeft aan den economischen raad meegedeeld, dat de oogst van dit jiar niet 7 mlllloen ton bedraagt, zooals geschat was, doch slechts 5,7 millloen. De Amerikaansche soldaten in het bezette Rijnland hebben besloten ten minste een millioen Mark bijeen te brengen voor een kerstgeschenk aao arme )ultsche kladeren. Alleen de bezetting van Coblenz bracht 100.000 M. voor dit doel bijeen. Ingediend om den accijns van gedistil leerd te verdubbelen en dus te brengen van f 130 op l 300, vroeger was het f 90 Het briefport wordt met 1 Januari niet 12'/a cent maar 10 cent. Met I Ju 1921 vermoedelijk 12'/s cent. Naar wij vernemen, worden van wege de directie der posterijen stappen gedaan om de postkantoien vac half ééa tot twee uur 's middags voor het publiek te sluiten. Het oordeel der Kamers van Koop handel is hierover ingewonnen. N. Ct Io de provincie Groningen staat tengevolge der prijsdaling de veehandel stil. Niets wordt verkocht. Zoowel voor ca kens als rundvee verwacht men nog lagere noteeringen in de eerstkomende dagen. Het Centraal Bureau v. d. K. S A. te Leiden maakt bekend dat de beide thans loopende cursussen in Volkshuis houdkunde en in Staats- en Maatschappij leer omstreeks begin Maart 1921 zullen eindigen. In April d.a.v. zullen do mon delinge examens worden afgenomen voor de diploma's >Sociale Economie4 en »Sociologie*. Do cursisten, alsmede zij, die vroeger den betreffeoden cursus hebben gevolgd, dcch bet diploma nog niet behaalden kunnen kosteloos aan het examen deel nemen. Voor nlet-cursisten staat de deelname open tegen betaling van f 5. Aaemelding voor het exjmeogeschiedt in de maand Maart. Gezien de zeer groote belangstelling, is het Centraal Bureau voornemens in April of Mei 1921 wederom bovenbe doelde twee groote schriftelijke sociale cursussen te openen, waaromtrent t. z. t. tijdig nadere bijzonderheden zullen wor den medegedeeld. Da duur van eiken caisus zal ztfn 13 i 14 maanden, terwij) de kosten vermoedolijk zullen bedragen f 25.per cursus. Terwijl van de Sinn Felnsche zijde zoowel als van deo kant der Eogelsche regeeripg pogingen worden aangewend om aan de bloedige botsingen een einde te maken en tot een oplossing van het conflict te komen, zetten de extremisten van den kant der Sion Feioers hun aan vallen op politie en militairen voort, V'ijdagmorgeti is eeu afdeeliog militairen bij Fermoy door Sina Feiners overval len. Een soldaat werd gedood en twee gewond, van wie een erpstig. De ver liezen der Sinn Feiners zijn onbekend. Zaterdagmorgen vroeg werd een inval gedaan in de werkplaats van een rijwiel hersteller in het centrum van Dublin. Een sensationeels ontdekking volgde van een hoeveelheid wapens en ontplof- flogsmlddelen, een inrichting tot het maken vao bommen en een hoeveelheid geligniet, De ontploflüogsmiddelien wer den door de politie verwijderd, soldaten patrouilleerden la de straten. Niettegenstaande de weinige be kendheid. die de Vrijwillige Landstorm op dit oogenblik nog heeft als insti uut ter verkrijging van een diploma van voorgeoefendbeld, waaraan vier maanden verkottlDg van werkelijkcn dienst is ver bonden, is naar wij uit zeer betrouw baren bron vernemer», de toeloop toch reeds zeer groot. Er zijo plaatsen waar vaD de dienst plichtigen der Hchring 1922 op dit oogenblik reeds 60 pCt. een vetbintenis bij den Vrijwilligen Landstorm hebben gesloten. -— Bh beschikking vaa den Minister van Oorlog van 33 Februari j.l. werd bepaald, dat In de garnizoenen Arnhem Brlelle, Breda, Goriochem, Hellevoetsluls, Leeuwarden, Leiden, Utrecht en IJmui- den, bij wijze van proef aan alle dienst plichtigen onder zekere bepalingen kon worden vergund thuis te over nachten. Thans Is door den Minister bepaald, dat deze maatregel voorloopig voor alle garntzoeaen van kracht is, zoodat aan allen kan worden vergund thuis tt over- oachten. Volgens het Hbld. wordt het ver- voerverbod van steenkolen waarschijnlijk nog deze week opgeheven. -Naar wij vernemen had zich tus schen de Nedeilandsche en de Servische regeerlog eeo verschil van mecning ge openbaard ter zake van de behandeling van den Nederlandschen Consul te Bel grado. De houding, laatstelijk door de Servische regeerieg tegenover de Ne derlandscbe regeering in deze aangele genheid aangenomen, werd door de Ne derlandscbe regeericg zoozeer in strijd geacht met de wijze van behandeling, voor de Instandhouding van goede in ternationale betrekkingen vereischt, dat zij aan Harer Majesteits Gezant te Bel grado order heeft gegeven Servië te verlaten en aan den Servischen zaakge lastigde te 's-Gravenhage heeft mede gedeeld, dat ook op zijne tegenwoordig heid te 's-Graveohage niet langer wordt prijsgesteld. Do regetring beeft een wetsontwerp Waalwijk, 14 Dec. 1920. Wij vernémen, dat het verzoek der Kamer van Koophandel en Fabrieken alhier, om de spoorwegdlenstregeiing aldus te wijzigen dat de morgentreln No. 1141 nog te 's-Hertogeobosch aan sluiting zou geven in de richting Amster dam, is afgewezen. In verband met kruising op het emplacement te 's-Her- togenbosch zou de trein 20 minuten moeten worden vervroegd, wat tot ge gronde klachten voor het niet onbe langrijk aantal scholieren, dat van den trein gebruik maakt, zouaanleldinggeven. D« Directie S» echter bereid voor de volgende zomerdienstregeiing na te gaan of een regeling als gevraagd zou zijo in te voeren. Het volgende adres is verzonden: Waalwijk, 11 December 1920. Kaatsheuvel, Aan de Staten der Provincie Noord-Brabant. Met groote teleurstelling namen wij kennis van het voorstel van de Gedepu teerde Staten, ont alleen dan de .plannen van de Lokaal Spoorweg-Maatschappij „Midden BrabaM" finaniieel te steunen, wanneer het door die Maatschappij ont worpen project voor het bouwen van lo kaal spoorwegen wordt teruggebracht tot ongeveer 200 K. M. en naar het advies van den heer Hoofdingenieur van den Provin cialen Waterstaat dan zou moeten verval len de ontworpen verbinding Waalwijk Sprang—Kaatsheuvel--Dongen en verder over Oosterhout naar Breda. Nu eerstdaags door Uwe vergadering eene beslissing in deze zoo hoogst belangrijke aangelegen heid zal moeten worden genomen, nemen wij de vrijheid het volgende onder Uwe aandacht te brengen. Een spoorweg Waalwijk-Sprang-Kaats heuvel-Dongen zou verbinden belangrijke industriëele gemeenten met onderling druk handelsverkeer, gelijksoortige indus trieën met veelal gelijke belangen, terwijl thans de snelste verbinding tusschen deze gemeenten moet worden gevonden door middel van paard en wagen omdat elk mo dern openbaai' middel van vervoer ont breekt. De afstand tusschen Waalwijk en Sprang bedraagt slechts drie-kwart uur gaans. Een kwartier verder ligt Kaatsheu vel. Van hier loopt men in een uur naar Klein Dongen, terwijl de afstand tot Don gen dan nog slechts een half uur bedraagt. Te voet gaat men dus van Waalwijk over genoemde gemeenten naar Dongen in 2,5 uur en een spoorwegverbinding tusschen deze gemeenten zou in rechte lijn onge veer 12 K.M. bedragen. In deze industrie-streek bevinden zich een kleine 100 machinale schoenfabrieken, ongeveer 200 handwerkschoenmakerijen, een 30 tal stoomlederfabrieken en een 40- tai gewone leerlooierijen. Het aantal inwo ners der genoemde gemeenten, in commu nicatie gebracht door de gedachte spoor wegverbinding, bedraagt 25800, welke vrijwel gelijkmatig over dit traject ver deeld zijn. Er is een zeer druk bezoek van kooplieden en handelsagenten, daar de moeste grondstoffen voor de beide indus trieën, vooral zeer talrijk en in groote ver scheidenheid voor de schoenindustrie, in gevoerd raoetei worebn. Te Waalwijk is daareüboven gevestigd de Rijksschool voor leerlooiers en schoen makers met daaraan verbonden Rijks- proefstation en Voorlichtingsdienst ten ba te der Lederindustrie. Van deze instelling kan door de te Kaatshouvel en te Dongen gevestigde in dustrieën nog steeds niet het gebruik wor den gemaakt als hel belang dier indus trieën vordert, omdat een behoorlijk com municatiemiddel ontbreekt. Herhaaldelijk is daarover van de zijde der betrokkenen geklaagd en alleen dooi- het tot standko- men der door ons bedoelde spoorwegver binding zou een afdoende verbetering zijn te verkrijgen, die voor de beide industriën van het allergrootste belang is. De bij het inwerking treden der Wet op de Kamers van Koophandel 1920 in te stel len Kamer van Koophandel en Fabrieken voor de Langstraat, te Waalwijk te vesti gen, zal tot haar gebied toegewezen zien ook do gemeenten Sprang, Kaatsheuvel en Dongen. Door het geheel gewijzigde ka rakter dat de Kamers cloor gemelde Wet zullen krijgen, en mede ook omdat aan de Kamers zal worden opgedragen de uitvoe ring van de Wet op het Handelsregister, is een goede communicatie met die ge meenten hoogst noodig. Als eerste In de Provincie werd te Waal wijk gesticht een Middelbare Handelsdag- school, die spoedig zal worden omgezet in een Hoogere Handelsschool, een instituut voor de nijvere streek, waarvoor de spoor wegverbinding wordt beoogd, van zeer veel waarde. Het bezooken ook van die school zal alleen dan niet te bezwaarlijk zijn, wanneer de bedoelde, spoorwegver binding tot stand komt. Hetzelfde geldt ten aanzien van de te Waalwijk gevestigde Rijks-Dagnormaalschoo) voor onderwij zers bij het Lager Onderwijs en de Vak- Teekenschool. Hoe de belangengemeenschap van Waal wijk met de overige genoemde gemeenten door de Regeering wordt erkend, blijkt niet alleen uit het toevoegen van die ge meenten aan het gebied der Kamer van Koophandel en Fabrieken te Waalwijk, doch mede uit het feit dat die gemeenten reeds jaren ressorteeren onder de te Waalwijk zetelende Gezondheidscommis sie. Het ligt voor de hand hoe al die factoren evenzoovele waarborgen zijn voor een druk passagiersverkeer. Het goederenvervoer zal eveneens be langrijk zijn. Zooals reeds opgemerkt, moeten de grondstoffeifvoor de beide in dustriën grootendeels ingevoerd worden, terwijl het product, leder en schoonen, uit gevoerd wordt.. De beteekenis hiervan kan men nagaan, wanneer men slechts bedenkt at alleen Kaatsheuvel met een 37 tal stoomschoenfabrieken en ongeveer 100 handwerkschoenmakerijen, wekelijks on geveer 40.000 paar schoenen produceert. De schoenen worden meestal verpakt In doozen welke ruimte geven aan 10—14 paren, zoodat Kaatsheuvel alleen en dan nog uitsluitend afgowerkt product weke lijks 3 h 4000 colli heeft te verzenden. Dit moet thans geschieden door middel van paard en wagen naai' het station Kants- heuvel-Capelle, op een uur afstand gele gen, of per wagen van Van Gend Loos naar Waalwijk. Zoowel door liet personen- als d\>or het. goederenverkeer is de rentabiliteit van de ze spoorweg-verbinding gewaarborgd, te zekerder daar de kosten van aanleg ver beneden die van andere trajecten zullen blijven, daar geen dure gronden doch na genoeg alleen heidegronden of aange maakte heidegronden zijn te onteigenen en de lijn geen waterweg heeft te passee- ren. De leder- en schoenindustrie heeft zich de laatste 15 jaren in onze streek enorm ontwikkeld. Het productievermogen is door het invoeren van nieuwe looisyste- men en het omzetten van handwerkschoen makerijen in machinale bedrijven, reus achtig gestegen. De import van schoenen is dientengevolge in ons land al reeds ja ren afnemende, terwijl reegis lang voor den oorlog de export van schoenen naar het buitenland van beteekenis geworden is. Waar deze beide takken van industrie ondanks de ongunstige ligging en andere moeilijke omstandigheden, zich zoozeer ontwikkeld hebben dank zij het krachtig initiatief der ondernemers, verdienen zij zeker thans gesteund te worden door ze betere verkeersmiddelen te geven. Het Rijk is in liet verleenen van steun voorgegaan door het stichten dor Rijks school voor leerlooiers en schoenmakers en het daaraan verbonden Proefstation en Voorlichtingsdienst ten bate der leder industrie. Zooals hierboven aangegeven, zal die steun eerst dan volledig tot zijn recht komen wanneer door het tot stand komen van den beschreven spoorweg het bezoeken dier school in ruimer kring wordt mogelijk gemaakt. Reeds jaren terug is bij herhaling de belangrijkheid van deze verbinding be sproken en ook door Autoriteiten erkend, doch steeds is het tot standkomen daarvan om finantiëele bezwaren achterwege ge bleven. Nu evenwel het Rijk, de Provincie en de Staatsspoorwegen een krachtlgen flnantieelen steun in het vooruitzicht, heb ben gesteld, zal dit bezwaar niet meer kunnen gelden, daar de betrokken ge meenten zich gaarne groote flnancieele offers willen getroosten om de varbinding te krijgen. Wij erkennen gaaijne dat een goed be leid vordert dat de Provincie bij het ver leenen van finantieelen steun rekening houdt met de draagkracht van hare raid- delen en zeker mot het. oog op te verwach ten belangrijke uitgaven voor werken van algemeen nut, als door de Gedeputeerde Staten in hun advies zijn in uitzicht ge steld. Evenmin wenschen wij af te dingen op de waardeering van het algemeen be lang, dat gediend wordt met het tot stand komen van het. project als door den Heer Hoofdingenieur van den Provincialen Wa terstaat is ontworpen. Alleen zouden wij er ernstig de aandacht van Uwe vergade ring op willen vestigen, dat er de Provin cie als aandeelhoudster in de spoorweg maatschappij toch ook veel aan gelegen moet zijn dat verbindingen tot- stand ko men, waarmede een niet minder algemeen belang wordt gediend doch waarvan bo vendien al terstond een behoorlijk rende ment kan worden verwacht. Waar door de Gedeputeerde Staten het steunen van een bouwplan van ongeveer 200 K.M. binnen het bereik van de draag kracht der provinciale middelen wordt geacht en het door den Heer Hoofdinge nieur ontworpen plan slechts 187 K. M. omvat, durven wij een beroep doen op Uwe Vergadering om alsnog in dat plan oj) te nemen de door ons begeerde lijn. omdat: le. ook dan nog blijft voldaan aan den elsch, dat het project niet grooter mag zijn dan ongeveer 200 K.M. daar bij doortrek king van de door ons gedachte lijn over Dongen naar Oosterhout, de 200 K. M. slechts met een paar K.M. zullen worden overschreden; 2e. deze lijn zeker een der goed koopste gedeelten van het project zal zijn; 3e. de rentabiliteit grooter zal zijn dan die van de meeste andere baanvakken; 4e. een streek met een zeer beteeke- nonde industrie, die reeds jaren wacht op een spoorwegverbinding, dan afdoende wordt geholpen; 5e. het bezoeken van instellingen van on derwijs speciaal voor de streek gesticht, in hooge mate zal worden bevorderd en 't function eeren van andere Staatsinstellin gen zeer zal worden verbeterd. Er is een gelukkige omstandigheid, die ons verzoek komt begunstigen. De raming der bouwkosten deiv spoorwegen is geba seerd op de materiaalprijzen wellicht van eenige maanden torug. De algemeene prijsdaling, die zich sedert eenigen tijd voordoet en vooral ten aanzien van de ma terialen voor spoorwegenbouw thans reeds van niet geringe beteokenis is go- worden geeft aan de gemaakte becijfering wel een gunstiger perspectief. In dit veis band zal, naar wij meenen, «le Provincie bi.i inwilliging van ons verzoek geen groo ter financiëele lasten op zich nemen, dan waartoe naar het advies der Gedeputeerde Staten Uwe Vergadering zou kunnen be sluiten. Ook is bij de Tweede Kamer der Staten Generaal ingediend een Ontwerp van Wet op de Rijks Electriciteitsvoorzieriing, waarvan de toelichting zegt dat het in de bedoeling ligt, de Centrale te Geertrulden- berg en de ringleiding over te nemen te gen een bedrag, gelijk aan de schuld die de Provincie daarvoor heeft aangegaan. Wordt het ontwerp tot Wet verheven, het geen mag worden verwacht, dan zal de Provincie al spoedig van een anderen grooten finantiëelen last worden ontheven. Wij nemen de vrijheid het hiervoor me degedeelde in Uwe bijzondere belangstel ling aan te bevelen, overtuigd, dat het U slechts aangenaam kan zijn ook van be langhebbende zijde te worden ingelicht omtrent een zaak van zoo groot gewicht, waarhij zoovele en gewichtige belangen zijn betrokken. Wij doen dat met temeer vrijheid, omdat Uyve Vergadering steeds een open oog heeft gehad voor de belan gen van handel en industrie. Een enkelen blik op het tracé van de door de Gedepu teerde Staten voorgestelde verbindingen toont duidelijk aan op hoe ruime schaal aan de gerechtmatigde wenschen van den landbouw bevrediging zal worden gege ven. Uwe Vergadering sluite daarbij ech ter niet het oog voor de zeer voorname in dustrie- en handelsbelangen, die bij hot toestaan, van het door ons gevraagde zijn betrokken. - Het Gemeentebestuur van Waalwijk,. Th. de Surmont de Bas Smeele. De Secretaris, Van Liempt. Het Gemeentebestuur van Loon-op-Zand Kaatsheuvel. J. L. van Besouw. De Secretaris, M. A. van der Wee- De Kamer van Koophandel en Fabrieken te Waalwijk, J. Bernard Timmermans Wz., Voorzitter. Van Liempt, Secretails. De Kamer van Koophandel en Fabrieken te Kaatsheuvel, M. van Beurden, Voorzitter. H. van Rooy, Secretaris. Wij behoeven aan een dergelijk kranig en krachtig adres, vol van degelijke en onweerlegbare argumenten niets meer tóe te voegen. Wij gunnen gaarne aan 't Land van Heusden en Altena eene bevrijding uit zijn isolement» maar daartegenover mogen de belangen van eene gansche indus trieels streek niet vergeten worden. De Staten onzer provincie mogen toch

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1920 | | pagina 2