'ieleo. - Waalwijk.
Bakkersknecht.
Bakkersknecht,
HUIS TE KOOP
r
ABDIJSIROOP
rJ
PAKPAPIER,
ZONDAG 30 JAh UARI 1921
2 Voorstellingen
6 en Quur.
Socté des Pioduits chimiques Coigoet
W. C. KLERKX
Ufthopaedlsciie Inrichting
ft REIJNEN
Registers,
Kasboeken.
J, C. m EIJKELEIURG,
Schoendoos ótiquetten.
met Magazfjnen
Notaris Van Ham
lotaris Van Ham
WAALWIJK.
Motor- en rnwielhandel
Dagboeken,
enz, enz.
Wfnkelboeken,
Auto-garage, Mo
toreu t*n Rijwielen,
Geopend miin filiaal
Eén proeforder
overtuigt U
fêzM/tflïafdX
Ëntrêe73, SO, 23 ct.
plus Stedelijke Belasting.
Adwfrntien.
voor groothandel of
grootbedrijf.
pub dek verfeoopen
publiek verkoopen
Men zegt
Men talmt-
Men handelt
Ben koopster van groote hoeveelheden
VgRSCH AFVAL VAN KA LES VEILEN
voor 't fabricepren van tffiJatiueg. 19088
goed, boek te honden
Journaals,
A. REIJNBN,
WAALWUKSm STMMMUCKERI) ANTOON TIELEN.
V erslagen
Catal o gi
Kant o orboeken
Cou P anten
Aan d eelen
B r iefhoofden
Circ u laires
Brief k aarten
Liniëerwerk
Etik e tten
r egisters
Re k eningen
Prijsnot c eringen
Loo n lijsten
Handelsdrukwerk
E nveloppes
Tabellen
Memor a ndums
Tij d schriften
Fo P muiieren
Bonbo e ken
Obligatie s enz. enz.
DRUKWERKEN worden voor onze
firma ook aangenomen door
A. v. d. Wee-Cools, Kaatsheuvel.
M. Herman, Vlijmen.
P. Scheeren, Dussen.
A. v. Velthoven, Waspik.
A. Thielen, Vrijhoeve-Capelle»
Aanbevelend,
Waalwijksche Stoomdrukkerij
Antoon Tieten.
e
OeDrulW hicr'sosn
Mijnhard hs Zenuw- tabletten
AoA^n/ócr 5kct%ers fsis
v^rKrtjgb. bij apo!h en drogistei
Uit een nader onderzoek is gebleken,
dat het de 25-jarige v. d. B. uit Waddlngs-
veen is, die door een revolverschot
gedood i9.
Over de oorzaak verkeert men in het
duister. (N. Ct.)
Een ernstig spoorwegongeluk had
gistermiddag plaats te Wales op de lijn
van de Cambrian spoorwegmaatschappij
Een locaaltrein van Montgomery botste
te Abermule tegen een sneltrein, die van
de kust kwam, De locomotieven liepen
op elkaar in. De schok was geweldig.
De reizigers lagen eensklaps bedolven
onder de brokstukken der wagons en
uit de ontredderde massa hout en ijzer
stegen weldra smartkreten op. Het aantal
dooden bedraagt vijftien of twintig Er
zijn minstens 30 a 40 gewonden Tot
de slachtoffers behoort ook de directeur
van deCambrian-maatschappij, lord Vane
Tempest, een familielid van den Ierschen
markies van Londonderry,
Alle wagons van den locaaltrein wer
den vernield.
Individueele Motor-aandrijving zooals
die toegepast wordt in de electrisch
gedreven inrichting van de Lynn-school
Wij lezen in de Schoenindustrie
De geschiedenis van het schoeisel
vanaf de primitieve sandaal van de oude
tijden tot de mooi-gemodelleerde, machi
nale schoen van tegenwoordig, geeft een
interessant voorbeeld van den langzamen
vooruitgang van den mensch gedurende
de vele eeuwen, die voorafgingen aan
den buitengewonen stoot, dien de in
dustrie ontving door de uitvinding van
de stoommachine en later door haar nog
krachtiger en practische opvolgster, den
electrischen motor. Welk vak of welke
bezigheid wij ook beschouwen de
geschiedenis is dezelfde ruwe me
thoden en beperkte productie, tengevol-
ge van den langzamen en duren hand
arbeid, bleef bestaan tot de komst van de
machine.
Tot aan 1850, toen de huisarbeid
plaats maakte voor centrale fabriekspro-
ductle, sneed de schoenmaker zijn leer
tot zolen, bovenleer, voering, enz., welke
dan aan arbeiders in ruwen omtrek me
de gegeven werden, die de deelen pas
klaar maakten en in elkaar zetten tot
een volledig product.
Na den overgang van de oude
handmethodes tot het in gebruik
nemen van verschillende machines, die
de eenvoudige schoenbewerkingen verrichtten, kwamen
er langzamerhand een soort automatische en half
automatische machines, waarvan vele uitmuntten door
haar mechanische samenstelling, snelle productie en
accurate werking. Tegenwoordig worden 70 tot 80 van
de 100 bewerkingen noodig om een paar schoenen te
maken, door de machine verricht.
Evenals in andere groote industieën, waar productie
op groote schaal dagteekent vanaf de invoering van
centralisatie in het bedrijf, heeft de schoenindustrie
een hoogte bereikt, waa op naast de behoefte aan
bekwame vakarbeiders een nog grootere vraag is voor
bedrijfsleiders, die de technische en practische kennis
bezitten, noodig voor degenen, die optreden als leiders
in fabriek en kantoor.
De stad Lynn (Am. staat Massachusetts) de Moeder
der schoenindustrie, erkennend dat de schoenfabricage
zich volgens eene langzame, toevallige en onvoldoende
methode ontwikkeld, stichtte de „Onafhankelijke Nijver
heidsschool voor Schoenmakers van de stad Lynn",
de eenige instelling in haar soort in het land.
Het doel van deze school is jonge mannen en
vrouwen op te leiden in de wetenschappelijke schoen-
fabricage,
Een vierjarige cursusgeeft zoowel degelijk, aisuitvoerig
onderricht in het maken van patronen, teekeningen,
leesten, 't toezicht bij het maken van zool- en boven
leer, alsook kennis van de werking der machines,
welke bij het vak gebruikt worden. De cursus wordt
afgesloten met lessen over verkoop en prijsberekening.
Voor jonge vrouwen, omvat het leerplan een twee
jarige oefening in 't passen, inpakken en kantoor
werkzaamheden.
De schoenmakersschool voert orders uit, evenals
een gewone fabriek. De routine voor administratie,
omvattend het uitschrijven van orders, werklijsten be-
talingsstaten, cheques, enz. wordt den student zoowel
door klassikaal als practisch onderwijs bijgebracht.
D'e fijne kanten van de schoenfabricage worden
j( geleerd, beginnend met de natuurkundige studie van
de huiden en verder gaand met de verschillende be
werkingensnijden, stikken, leestklaar maken, onder
werk maken, afwerken, opblokken en inpakken.
De machine-installatie van de school verdient
bizondere vermelding, wegens de afzonderlijke motor
aandrijving en het feit dat van ongeveer 45 machines
20 oorspronkelijk heelemaal niet gemaakt zijn voor
electrisch bedrijf. Om zooveel mogelijk daglicht te
krijgen en tevens veel ruimte te hebben bij het groeps
gewijze demonstreeren, worden de verschillende
machines een eind uit elkaar gezet. 50 Machines
worden in het gebouw gebruikt, waarvan 45 door hun
eigen electro-motor in beweging gebracht worden.
Drijfriemen, riemschijven transmissie alles vervalt dus.
Groote zorg en aandacht is besteed om zoowel de
machine-installatie als de werklui, die ze bedienen, te
beschermen. Riemschijven, riemen, enz. zijn bedekt of
ingesloten door sterke metalen schermen.
De licht ontvlambare materialen in het schoenbedrijf
gebruikt, de wenschelijkheid om steeds versche lucht
aan te voeren en slechte lucht af te voeren, de nood
zakelijkheid van een accurate snelheid in het bedrijf
en de juiste warmtegraad maakten het zeer wenschelijk
de school electrisch in te richten.
Het is duidelijk, dat hoe perfect de machines ook
mogen zijn, het vooral op de capaciteit aankomt,
om in een minimum tijd de maximum hoeveelheid en
de beste kwaliteit aan het afgewerkte product af te
leveren. Om deze resultaten te bereiken, moet niet
alleen de drijfkracht van het bedrijf voldoende zijn,
maar moet bovendien de snelheid van iedere machine
zoo hoog mogelijk opgevoerd worden en steeds op de
goede wijze door den werkman bediend worden.
Men is algemeen van gevoelen dat het meerdere
kapitaal wat in het vollediger uitrusten in de fabrieken
gestoken wordt door verhoogd productievermogen en
verlaagde kostprijs ruimschoots vergoed wordt. Dit
geldt ook voor individueel in beweging gebrachte
machines, daar de motor (of motoren) dadelijk in of
buiten dienst kan worden gesteld en geer. kracht wordt
verspild. Bovendien vereischen schoenmachines kracht
in kleine eenheden, waardoor zij bijzonder geschikt
zijn voor aparte aandrijving.
Schoenmachines worden geleverd met ingebouwde
electromotor klaar om te loopen. Het is slechts noodig
de machine aan den vloer te schroeven, de draden
vast te maken en de machine is klaar voor het gebruik.
Geen drijfriemen, speciale fundamenten, balken of on
dersteuningen op zolders voor de motoren, enz. Wan
neer de werkman zijn taak af heeft, draait hij een
handel om en vermijdt op die wijze alle verlies van
kracht.
De voordeelen verkregen door aparte motorbediening
in de Lynn-vakschool bieden interessante argumenten
aan voor de invoering van een dergelijk systeem in
schoenbedrijven in het algemeen.
Bij de vroegere toepassing van motor-aandrijving
gebruikte men algemeen aparte motoren, welke kracht
leverden aan een aantal met elkaar verbonden machines.
De groep-methode is nog veel in gebruik en bezit
voordeelen door de geringere kapitaalbelegging en de
betrekkelijk lage kosten van energie, daar de machines
in het schoenbedrijf betrekkelijk weinig kracht noodig
hebben. De wereid roept echter om meer productie.
Daarom moet men thans niet zoozeer letten op de
kosten van aanleg en bediening, maar op de productie.
Welke ook de inrichting der fabriek is, steeds zal
electrisch bedrijf het meest doeltreffend zijn. Individueele
aandrijving heeft dan de volgende voordeelen
le. nauwkeurige regeling, 2e, betere volgorde van
werkzaamheden, 3e. netheid, 4e. minder risico van
brand of ongelukken, 5e. besparing van wrijving en
verlies van kracht tengevolge van overbrenging, 6e.
minder trilling en lawaai, 7e. gemakkelijke berekening
van bedrijfskosten, 8e onderbrekingen beperkt tot enkele
machines, 9e. gemakkelijk aan te brengen veranderingen
zonder stoornis voor de bestaande machines en ein
delijk een meer doeltreffende verhouding tusschen het
verrichte werk en de gebruikte energie. Deze redenen,
waaraan nog meerdere konden worden toegevoegd,
zullen zwaarder wegen dan de voordeelen van het
oude groepsbedrijf.
De vele voordeelen, behalve de grootere productie,
zullen zeker een aansporing en directe en indirecte wel
daad zijn voor eigenaars, bedrijfsleiders en het leger
van werklieden, welke betrokken zijn bij de taak, jaar
lijks voor 1 billioen dollar goed schoeisel te maken
voor 100.000.000 menschen, daar zooals een Oostersch
spreekwoord zegt„Voor den welgeschoeiden man de
aarde van leder gemaakt is."
(Uit een artikel fn „American Shoemaking.")
GEVRAAGD
spoedig mig-lijk 19154
EEN BEKWAAM
zrifstacdig tonnende optreden; zon "er
goeds referenties onuoadig ztcb aan
te biedeo.
Coöp, Broodbakkerij
ii Broederhulp*
SPRANG.
B ieren onder letter H «n het bu
dit blsd. 19187
te Kaatsheuvel,
zal teu verzoeke en ten woon-
buize van de Kinderen VAN DEN
HOVEN te Loonopzaod, t"j Fe
bruari IQ2I, voorna. 10 uur
4 dragende koelen, 1 vaars, 2
kalveren, 2 hooge en 2 lage karree,
beerklst, 2 ploegen, dorschma-
chine, zeven, paardentuig,baktrog,
3 boomkettings, schalen, gewich
ten, kisten, snijbak, manden, 3
melkkannen, tonnen, stand, kope
ren pot, gereedschappen, huls
meubelen als kabinet, stoelen,
Kachels, enz. 19164
te Kaatsheuvel,
zal voor de N. V. LEIDENSCHE
Exploitatie-Maatschappij, 24.
Februari 1921, voo>m 10 uur te
Loonopzand, Westloon
50 koopen GEKAPTE MAST,
w.o. boonstaken, erwtenrijs, latte»,
heininghout, enz. en een partti
2&VAAR TOPHOUT, alles in
Westloon, nabij prov. weer.
Aanwijzing doet P. VERHOE
VEN, Land van Kleef, Loon-op"
Zand.
Daarna voor W. DE GROOT
30 koopen MASTEN KLOVEN,
er plaatse als voor. 19165
Die verkoudheid
geneest venzdf
Die hoest gsst «eer
4^, ,.,v wel over.
Die steken in de
borst zjjn niets.
Dat piepen in de lacht,
pjjpea is niet gevaerljjk.
Da verkoudheid wordt
influenza.
De hoest wordt bronchitis
De steken worden erger.
Dat piepen wordt
ondraaglijk.
De vetkondheid wordt
genezen,
De hoest wordt ge tild
Dat steken en piepen
verdwijnt
De bronchitis wordt
teruggedrongen
dank zjj de 19163
dehnlp voor borstziekten,
Per per flacon van plm,
230 gr. f 1.90, van pl.m.
250 gr. f3.60, van plm.
1000 gram 16.-Alom ver.
krijgbaar. Eischt rOO«
den band met onze
handtekeningL. I.
AKKER, Rotte'dam.
WAALWiJKSCHESTOOMDRUK-
KERTJ ANTOON TIELEN.
Programma:
1. Aragon en Omstreken, Natuuropname.
2. Het ware geluk, 2 deelen, Comédle.
3. Hoofdnummer:
Drama.
4. De twaalf ambachten van Henkie, Komisch
Plaatsbespreking Zondagmiddag van 1-2 uur
f 0.15 per plaats.
Opening der zaal een half uui vóór iedere voor
stelling.
Het staan of zitten in de zijgangen is door de
politie verboden.
114 BOULEVARD MAGENTE,PARIJS.
BESOIJEN.
Tegenover de Besoijensche Steeg
Zoo Juist onivange esn zending
prima 17167
HERREN- en DAMES-
RIJWIELEIv,
alsmede onderdeelen, zoosis 8 u-ri',
Ballen, Remmen, Kettingen, enz.
enz. enz. Banden in alle soorten en
kwaliteiten allen met een j»ar ga
rantie, tevens Kinderwagen band.
Reparation worden zoo spoedig
mogelijk uitgeroerd.
Alles aan scherp concutreerend
pry ten.
Beleefd aanbevelend,
W. C. KLERKX
Noordstraat 69 TILBURG.
Het beste adres voor het maken fan
BUIK BANDEN,
BREUKBANDEN,
PLATVOETZOOLEN
naar gipsmodel.
BRILLEN en
PINCE-NEZ.
•olgens voorschrift van
H.H. Doctoren.
Beleefd aanbevelend,
G. J. ^CHADE.
18479
KAATSHEUVEL.
Voor alle zaken groot of klein
is het zaak om vooral tegen
woordig
Groote verscheidenheid van
alle liniaturen.
gewoon en tabellarisch.
groote sorteering. 19003
Aanbevelend
vlh Fa. Wadi a. Tieten, Waalwijk
HERSTELPLAATS VOOR
AUTOMOBIELEN ENZ.
Eerste klas Rijwielen als
ROO VER,
FOlvGERS,
GAZELLE,
UNiON,
SIMPLEX en».
Tevens groote partijen Binnen
en Buitenbanden, scherp concorree-
rend, en vanaf heden te knop een
mooie partij 2e bands DaMES- en
HEERENRIJWIELEN, zien er uit
als nienw me> nienwe banden
aan zeer voordeelige prijzen.
18424 Aanbevelend,
Teiephoon no. 36.
te KAATSHEUVEL,
tegenover het Baad huis.
U'U