i sluitingcursus Rijksvakschool. )oals wij in onze vorige nummers hebben medege- d had Zaterdag 7 Juli de sluiting der Rijksvak- >ol plaats, met mededeeling der behaalde punten rangnummer. Tot deze plechtigheid waren huiten iren, hulpleeraren en leerlingen de commissie van icht uitgenoodigd, waarvan alleen de heer W. Don- Pzn. uit Rotterdam tegenwoordig was. e directeur de heer Ir. van der Waerden nam het t het woord en sprak als volgt M. H. et is een goede gewoonte aan het eind van een stü- aar allen bij elkaar te komen en het is mij een voor- t dan het woord tot U te mogen richten. Deze bij- comst biedt ons op verschillend gebied de gelegen- om enkele dingen te zeggen, die wel eens gezegd en worden, temeer daar onze school ieder jaar zich een afgesloten geheel vormt en dus ook ieder meerderen van U ons verlaten, om een plaats in ndustrie in te nemen. De veranderde en veranderende tijdsómstandighe- maken het hoe langer zoo meer onzeker welke its. Meer eTi meer zal het er op aankomen welke kun- eden U meebrengt en welke gaven van geest en ver- d U bezit en hoe U die kunt en wilt gebruiken ten rueenen nutte. Enkele van U kunnen nog wel meenen voor hun zooals men dat noemt het bedje steeds ge- id zal zijn, het kwam reeds voor dat zulks op bitte- ntgoocheling uitliep. De tijden van absolute heer- ppij eenerzijds en vaak laffe onderdanigheid an- ijds zijn voorbij. Voor mij is dat een der goede ge en van den zoo rampzaligen wereldoorlog. Hij heeft gevoel van eigenwaarde der massa verhoogd en haar erd, dat de arbeider recht heeft op zijn loon door beschikbaar stellen van zijne arbeidskracht-en dat daarvoor dus in geen geval onderdanig behoeft te In de toekomst zult ook gij of gij patroon, meester- 'ht, of arbeider zijt moeten toonen, dat gij uw loon rd zijt en anders zult gij onverbiddelijk cyij^ge- ven worden. et recht van de arbeidgevers op medezeggenschap et bedrijf waarin zij werkzaam zijn wordt dan ook len noodzakelijke consequentie gezien door de meest aanstaande sociologen van de verschillende politie- artijen. an Katholieke zijde o.a. wordt hierop bij iédere ge nheid den nadruk gelegd. «Op het congres ran het Vakbureau gehouden 28 en 29 Mei 1921 te Utrecht aor Mr. Dr. C. Raaymakers S.J. een rede gehouden aan duidelijkheid niets te wenschen overlaat. ?ze rede zal binnenkort in druk verschijnen en het )or U allen nuttig die met alle mogelijke aandacht zen en onbevooroordeeld te overwegen, oewel het in 't algemeen gevaarlijk is uit een rede Stuk te lichten wil ik toch een zinsnede daaruit aan- n, die m.i. de verhouding tusschen de verschillende 'men, die bij de productie moeten samenwerken, juist weergeeft. Villen we geheel nauwkeurig spreken, dan moeten derhalve zeggen, dat zij, die werkgevers heeten, olijk kapitaalgevers zijn en arbeidnemers, en dat nen, die werknemers heeten, eigenlijk arbeidgevers én kapitaal nemers. Maar dan blijkt ook onmiddel- dat zij beiden juridisch, als contracteerende par- i, volkomen als gelijken tegenover elkander staan, als er kwestie is van een zekere meerderheid, dan de werknemers en niet de werkgevers de meerderen, t zedelijk en maatschappelijk moet de praestatie de arbeiders hooger worden gewaardeerd. >olang als de mensch meer waard is, dan de produc- iddelen, en een menschelijke handeling meer waard in de-werking der natuurkrachten, zoolang als het er is te leven van de vruchten van eigen arbeid, dan inkomen te verwerven zonder arbeid uit bezit al- door den arbeid van anderen, zal ieder moeten er- ïen, dat de praestatie van de werknemers bij de luctie zedelijk hooger staat en voor de maatschap- lelangrijker is, dan die van de werkgevers, die als lanig niets anders doen, dan hun kapitaal bij de luctie ten gebruike afstaan en het risico dragen, ineer de werkgever tevens leider der productie is, j ook arbeider en staat hij in zooverre met de werk ers, d.w.z. degenen, die hun arbeid geven, gelijk, het voorgaande volgt onmiddellijk dat de arbeid- rs geen onderdanigheid verschuldigd zijn aan de taaigevers, want juridisch staan zij op een,lijn en zij geven bij de productie, hun levende órbeids- ht, moet hooger gewaardeerd dan de goederen, wel- e kapitaalgevers ter beschikking stellen", u zou kunnen vragen waarom ik U al deze dingen el en dan is mijn antwoord omdat naast de parate lis die wij U hopen medegegeven te hebben een juist ?ht, in de verhouding tusschen werkgever en werk er en dus ook van de door U in te nemen plaats ab ut noodig is, want met de kennis van het vak alleen t U er niet. De kennis van het vak is wel noodzake en daarom zijn allerwege vakscholen opgericht, het vak in de fabriek, waar productie gemaakt t worden niet meer geleerd kn worden, maar voor luctie is noodig goede samenwerking tusschen allen, aan die productie meewerken. ovendien is uwe theoretische kennis misschien om- jrijk uwe praktische kennis is en dat zullen de hee- Stützen Gediga wel met mij eens zijn des te meer ckenhaft". ij moet dus ook van de werklieden nog veel leeren, reden om hen als uwe medewerkers en medebelang- •enden in den goeden gang van het bedrijf te be- mwen. Handelt- gij zoo dan kunt gij verzekerd zijn, wij achter staan en onze oud-leerlingen steeds me met raad en daad ter zijde zullen staan, dan zal ook mogelijk zijn de productiviteit van de Neder- Ische industrie te verhoogen en daardoor de be- nszekerheid van allen die in de Schoen- en leder- istrie werkzaam zijn, te bevestigen, snslotte iets over den toestand der school, e school mag zich in stijgende belangstelling ver ben. Geopend in 1914 met een looierijcursus van 4 lingen werd het daarop volgend jaar de schoenma- jafdeeling ook in gebruik genomen en hoewel het in begin vooral veel moeite kostte, om de belangheb- len te bewegen hunne jongens de school te doen be ren, nam het aantal toch hand over hand toe. Een mende factor van beteekenis was de langdurige mo tie. Bijgaand lijstje geeft een beeld van het verloop school gedurend de jaren van haar bestaan, totaal genoten van het onderwijs aan of vanwege s school in de 7 jaren van haar bestaaan 918 perso- terwijl het eerste jaar met 4 leerlingen uitsluitend voor de looierij eigenlijk buiten beschouwing had kun nen blijven, zoodat dan in 6 jaren 914 persqnen onze school bezochteli. Zooals hieruit blijkt was vooral het laatste jaar de toevloed van leerlingen voor de gewone dagcursussen zeer goed, toch zien nog lang niet alle fabrikanten het nut der met zooveel kosten opgerichte en gehandhaaf de vakschool in. In onze naaste omgeving zijn fabrikan ten, die verschillende zoons in hun bedrijf hebben rond- loopen, die eigenlijk nooit iets van het vak geleerd heb ben en in het achterlijk bedrijf, waar ze elkaar in den weg loopen ook nooit tot goede vakmenschen zullen op groeien. Behoorlijke bedrijfsinrichting, goede werkver- deeling, oeconomisch gebruik der materialen voor het doel, waarvoor ze geschikt zijn en al dergelijke zaken zijn in de meeste fabrieken slechts klanken, die men wel eens opvangt maar waarvan men de beteekenis niet be grijpt. Slechts aan onze school kunnen die zaken be hoorlijk verklaard en den leerlingen ingeprent worden, dat zij niet gedachtenloos in den ouden sleur moeten doorgaan, maar hun bedrijf kunnen en moeten verbete- liggen, struikelen over steenen, welke flinke kerels be- ten ze ook op de beste wijze uit te voeren ren. Ieder bedrijf stelt zijn eigenaardige eischen en wij hebben dan ook getracht U op te voeden tot zelfstandig denken en handelen na rijp beraad. Dit geldt evenzeer voor de schoenmakerij als voor de looierij. Den looiers is hier onderwezen de lederbereiding in den uitgebreidsten zin zoowel theoretisch als praktisch terwijl het onderwijs in de chemie en het praktisch wer ken, dat daarvan een onafscheidbaar onderdeel uit maakt, hun de noodige kennis bijgebracht heeft öm grond, hulpstoffen en fabrikaten te onderzoeken en te beoordeelen. Indien zij de onderzoekingen niet zelf uit voeren, kunnen ze tenminste de analyseresultaten Be oordeelen van monsters, die zij insturen zullen aan het Rijksproefstation en den Voorlichtingsdienst tb.d. Le derindustrie. Een geregeld samenwerken met dezen dienst is voor hup een eisch van welbegrepen eigen be lang. Ik behoef dit voor U zeker niet nader te bewijzen. In het algemeen zijn wij over het afgeloopen jaür te vreden, toch zou ik hen, die het volgend jaar terugko men met nadruk willen wijzen op de z.g. bijvakken, die voor U allen noodig zijn wilt gij met succes een leiden de positie imiemen, bovendien bevorderen zij uwe alge- meene ontwikkeling. Ik behoef maar machineleer, boek houden, lederkunde en teekenen te noemen en het is duidelijk, dat geen bedrijfsleider of meesterknecht de knnis van deze vakken ontberen kan. Velen van U gaan ons thans verlaten om een positie in de maatschappij in te nemen 't zij in eigen bedrijf of in betrekking en U zult nu moeten toonen wat U kunt. Treedt op met voorzichtige vastberadenheid en weet wel, dat gij aan U zeiven en de school verplicht zijt een goed figuur te slaan. Moeilijkheden zal de praktijk.U op allerlei gebied brengen vooral in den eersten tijd, maar gedenk dan steeds, dat wij allen U steeds gaarne met raad en daad ter zijde zullen staan als oud-leerlin gen, maar ook om de industrie vooruit te brengen en den goeden naam van onze school hoog te. houden. De heeren hoofdleeraren zullen U nog enkele dingen zeggen neem ook die ter harte en dan zult gij ongetwij feld voldoening vinden in uw werk. Ik geef dan 't woord aan den ieer Stütz, waarna yle heer Gediga nog iets tot de leerlingen der looierij wenscht te zeggen. Daarna zal ik de uitslag en de be haalde praedicaten mededeelen. De heer Stiitz sprak als volgt: Mijne Heeren! Na de schoone woorden door onzen Directeur tot U gesproken zij het ook mij vergund, er eenige tot de schei dende leerlingen te richten, daar ik tot mijne vreugde constateeren kan, dat zij alle met lofwaardige vlijt hun ne vaak niet gemakkelijke studie voleindigd hebben. U, jongen toekomstigen patroon of meesterknecht, roep ik een hartelijk en oprecht gemeend'afscheid toe. Hebt gij eene positie, eene betrekking gekregen, be schouw ze dan als eene zelfstandige, en vervul uwe plichten daarin zoo nauwgzet, als ware de zaak Uw persoonlijk eigendom. Zoek niet door overdreven dienst baarheid het vertrouwen Uwer firma ta winnen, want een op die manier verworven voordeel is meestal niet van langen duur. Een huis, op dusdanigen grondslag gebouwd, is niet veel hechter dan een kaartenhuis, dat aan wind of stormen geen weerstand bieden kan. De weg, die leidt tot waardeering Uwer arbeidspraestatie, begint bij de achting voor u zeiven. Personen, die de overtuiging bezitten iets waard te zijn ,iets te beteeke- nen, kunnen het met hunne fierheid niet vereenigen overdreven gedienstig te zijn. Leg er U onophoudelijk op toe, uw werk steeds beter te verrichten, het zoo te maken, dat, niemand, wie hij ook zij, er- nog iets aan veranderen zou, dan komt de achting voor U eigen van zelf, en kunt gij het aan den tijd overlaten, de aandacht van hen, die boven U gesteld zijn, op U te vestigen. Personen, die voor hun firma werkelijk iets waard zijn, verlangen geen gunsten en laten hun werk voor zich zelf spreken. Dat ieder Uwer dus trachte iemand van beteekenis te zijn. Leer alzoo achting voor U zeiven te verkrijgen, alvorens eene verantwoordelijke betrek king aan te nemen. Behoor niet tot hen, die steeds nieuwe plannen vor men, welke zij niet vroeg genoeg en luid genoeg kunnen uitbazuinen, doch die zelden of nooit tot uitvóering komen. Dezulken toch toonen, dat zij of geen juisten blik bezitten of de energie missen om hun plannen door te voeren. Weet gij echter vast en zeker, dat Uw idee juist en goed is, klamp er U dan aan vast, al zou daar mede ook een heel jaar gemoeid zijn. Wees nimmer voor barig met uwe plannen, want bedenk wel, dat niet het geen gij doen wilt, maar datgene wat gij werkelijk doet de aandacht der overheid op U vestigen kan. Laat varen elk resultaat, dat bij nadere beschouwing, slechts schijnbaar en kortstondig is, opdat Uw werk, wanneer onvermijdelijke tegenslag komt, niet kleiner en nieti ger nog schijne, dan het in werkelijkheid is. Hebt gij dus na nauwkeurig onderzoek en toepassing bevonden, dat uw idee valsch en uw plan verkeerd is, aarzel dan geen enkel oogeublik er terstond afstand van te doen. Wacht U voor den schijn, alleen stille, met zelfvertrouwen verrichte arbeid, waarborgt succes. De man van het succes kent zijn doel, vervolgt zijn weg zonder naar links óf rechts te blikken, laat zich, zelfs door onaangename ondervindingen van anderen niet afschrikken. Hoe weinigen zijn er die zich in hun voor nemen niet van de wijs laten brengen, wanneer zij hoo- ren gewagen van mislukkingen, die anderen op een soortgelijk arbeidsveld ondervonden hebben. Velen sto ren zich al te zeer aan de meening van anderen en...... komen niet verder, blijven halfweg steken, laten de te hunner beschikking gestelde hulpmiddelen achteloos 9. Omzichtigheid d.w.z. de oogen open houd speciaal in 't bedrijf alles met scherpen blik be! en ovei-zien. (Met de oogen kan men veel doen.)} 10. Betrouwbaarheid d.w.z. onze meerderen ten ons in alles kunnen vertrouwen en in hunne zigheid moeten we nog.beter ons best doen dan i bijzijn. Spreker geeft den scheidenden leerlingen de ve school hi Waalwijk bezocht hebben. Nu zullen mijne toehoorders misschien een oppervlakkig over mijne woorden denken, maat zullen ze toch zeggen: „Hij had gelijk". Daarom zullen ze niet wachten tot het te laat is,t terstond van meet af als krachtige mannen heg en het goede succes is hun verzekerd. Met deze waarheden voor oogen wil spreker afr nemen en tot slot wenscht hij hun voor hunne v nutten om vooi'uit te komen. Neem niet den bloodaard, maar den moedige, wakkere, vooruitstrevende tot voor beeld. Laat u niet ontmoedigen door politieke of in- dustrieele tegenslagen, maar gebruikt de wapens, die gij voor u zelf gesmeed hebt en houdt, wat kome of ga, het oog steeds vast op het doel gericht. Het is ondoenbaar, de U ondergeschikten naar vast gestelde regels te behandelen. /.oo verschillend als die - ucn scueiuenueu leerlingen cl menschen zijn, zoo verschillend moeten zij ook behan- ring, dat, als zij deze punten ter harte nemen, de deld worden, wil men het allerbeste uit hen halen. Het gevolgen voor hen niet zullen uitblijven. Dan zulj is een verkeerd idee, andere menschen steeds naar ziel\ daardoor ook hunne vroegere leeraren eene zelf te willen beoordeelen. Dezen toch bezitten als hets vreugde bereiden, want deze zullen steeds met t ware een spankracht, die hen van zelf vooruitdrijft, ter- kunnen zeggen„Dat zijn mannen, die vroeger d« wijl genen met zeker geweld a^n het werk gezet en ge- houden moeten worden. Sommigen kunnen zonder toe zicht niet werken, anderen kunnen onder toezicht nau welijks een vinger verroeren. Peil de menschen, die on der U staan, en tracht uit elk naar den aard van zijn karakter of gestelte, het beste te halen, wat in hen huist. Dat is echter eene kunst, die ernstige studie ver- eischt. Hebt gij die kunst u eigen gemaakt, houd dan de leiding vast. Men behoeft, om te overwinnen, niet t-n iui sun weuscm mj nun voor nunne v altijd de sterkste in den strijd te zijn, de zege is vaak ontwikkeling van harte het beste toe en een ha aan hem, die van de gelegenheid en de omstandigheden vaarwel. partij weet te trekken. In het algemeen is het gemak- Ook tot slot noodigt hij ze allen uit een dr: keiijker zijne plaats te behouden, dan ze te verliezen en hoera uit te roepen en wel voor den Heer Directet ze weder terug te krijgen. Wie de leiding echter heeft, voor den Looiers- en Schoenfabrikantenstand, wordt steeds door de achter hem staanden in het ge- Na de enthousiaste woorden van den heer 0 drang gebracht, blijft hij staan of vertraagt hij zijnen bespraken de heeren v. d. Waerden en Stütz d tred, dan wordt hij vaak spoedig voorbijgesneld en valt schillende leerlingen, gaven hier en daar toelicht het hem dubbel zwaar weder vóór te komen. de punten en eventueele tekortkomingen. De uit Verliest gij terrein, dan is de concurrentie daarvan hebben we reeds vroeger medegedeeld, terstond verwittigd. Wie in de voorste rijen loopen wil, Thans nog een enkel over de rangschikking, kan zijn plaats alleen verdedigen door te trachten Bovenaan stonden de heeren P. van Exel, i steeds nieuw terrein te winnen. Wie zich sterk genoeg voor de leerlooierij (deze muntte uit door ko'lft waant als leider of aanvoerder, en dat wilt gij voórze- ijver en behaalde in scheikunde niet minder da ker allen verachte streken en knepen en strijde niet met verborgen wapenen. Ik voor mij vind een onver moeide waakzaamheid en een bestendig voorwaarts schrijden in deze omstandigheden het allerbeste en meest geschikte wapen. Verslapt daarin niet en tracht w, de leiding te behouden en dat kunt gij, wanneer gij U van Boxtel, Dongen leverden' prima "werkirTdê een systeem eigen maakt. Een goed systeem brengt geen wérk-afdeeling (le jaar), terwijl nog atzonderlijl tijd- en krach tverlies met zich mede. Wie zonder plan er noemd mogenworden Th. Kamp, Hoorn; I maar op los werkt; verkwist tijd' en geld en is boven- Snoeren Kaatsheuvel en Q. van der Ven te Wa; dien te kortzichtig om in dezen tijd van hooge arbeids- terwijl voor de onderwerk-afdeeling (2e jaar) na; loonen er zeker van te zijn, dat hij met zijn zaak of heer Multhaupt, die zoowel in 't technische als onderneming op succes bogen kan, bijvakken bovenaan stond, nog speciaal de I Wel had ik in dit plechtig uur nog heel wat op liet Bleeker uit Velseroord en Follmer uit Rodalbe hart doch wie den zin mijner woorden weet te verstaan, zal wel gevoelen, hoe gaarne ik zien zou, dat ieder Uwer eenmaal in de-praktijk zijn man zal weten te staan. Daar gij allen, gelijk ik reeds zeide, met toewijding de lessen gevolgd hebt, behoeft gij ook niets te vreezen en K. Multhaupt voor de schoenmakerij, de ieder in zijn afdeeling. Het werk ging ver bovi middelmatige uit en wettigt de beste verwach; voor de toekomst. Ook de heeren Wangi, M. Criqui, Detweiler, W. Pannier, Cleve meld werden. Voor 't eerste jaar stond de heer Pannier bov in de technische afdeeling, de heer Criqui in c vakken. De meer persoonlijke tekortkomingen kunne; en zijt er bovendien van overtuigd, dat in de beproeving achterwege blijven, volstaan wij met ten slotte I ik achter U sta, om U naar best .vermogen te helpen, veeren, dat de directeur en leeraren over'tgehe; Streeft allen dus met moed naar een goede toekomst en tevreden waren. strekt onze school tot eere. Namens de buitenlandsche leerlingen sprak di En zij, die in het volgende symester hier weder zullen Multhaupt een dankwoord, namens de looierij d; terugkeeren, mogen reeds nu besluiten eens flink aan van Exel en namens de Nederlandsche -leerlinge; te pakken want over een jaar zal het hun beurt zijn ge- schoenafdeeling de heer Kamp uit Hoorn, tuigenis af te leggen van hetgeen zij geleerd hebben. ,,_i ,:j J" Na den Heer Directeur en den Heer Stütz sprak ook de Heer Gediga, die het zich tot een plicht rekende bij eene gelegenheid als deze eenige woorden te zeggen. Hij rjchtte zich daarbij speciaal tot de looiers, maar Het lid der commissie van advies, de heer W ker Pzn. uit Rotterdam, gaf zijne voldoening te kt uit Rotterdam te zijn overgekomen, al bedroefde ht de rede van den directeur niet geheel te hebben nen bijwonen. verzekerde den schoenmakers, dat zij, zoo zij ook naar Eenige dingen hebben hem getroffen: lo. de opge hem wilden luisteren, er wel hun voordeel mee zouden vnJrnoedige geest, de jovialiteit waarop afscheid kunnen doen. genomen; 2o. de juiste woorden van den heer Gi „zonder vlijt geen prijs" en ten 3e dat een IC scheikunde moest worden gegeven, want weet wf zegt hij, lage cijfers knnnen nog eens makkelijk ven worden, een 10 niet licht, omdat het is 't 1 bereikbare eenerzijds en omdat ze anderzijds tot schatting kan leiden, en hier is ze gegeven, omt gegeven moest worden. In hart en ziel is spreker schoenmaker en heugt hem zoo dat hier zoo hard wordt gewerfc dat vak omhoog te krijgen dat vroeger zoo la; wereld in zullen zich herinneren dat men zondet geen prijs haalt, dat men ook in de wereld e moet halen. Zorgt dan allen dat aan 't einde, wa men uw leven onder de loupe zal zetten, het za nen en moeten klinken zulk leven moet een 10 he De Directeur sprak daarna een woord van dan ogn heer Donker voor zijne woorden en specia; hij zich de moeite gaf hierheen te komen van it dam, terwijl anderen die belangstelling niet too kunnen doen. Veel, dat hij had willen zeggen, was reeds gezegd door den heer Directeur en den heer Stiitz, zoodat ook hem hetzelfde lot trof als eiken laatsten spreker, nl. dat anderen het gras voor zijn voeten reeds hadden wegge maaid. Maar de heeren toehoorders zouden zich niet al te veel ergeren, wanneer hij in herhalingen verviel en slechts denken: dubbel is beter en driekeer nog beter. Zooals 3, 4 of zelfs tien draden in elkaar gedraaid worden tot een touw om zware lasten te heffen, zoo zul- "ai van' ulll,iUUtJ Krijgen aai vroeger zoo ia; len de woorden, welke tot de vertrekkenden gesproken grond was. De vakmenschen die hier weggaa worden, een stevig koord voor het leven vormen, waar- were'd 'n zullen zich herinneren dat men mnd* mee ze in de toekomst alle moeilijkheden uit den weg kunnen ruimen. Dit is het laatste, wat de leeraren kunnen meegeven maar het is wel van beteekenis en, die er goede nota van neemt, zal er wel bij varen. Ter zake komende, wijst de Heer Gediga erop, dat nu spoedig het uur van scheiden slgan zal, hetwelk voor ieder mensch met gevoel steeds zwaar is. uam, iciwiji anueren aie Deiangsieiling met too De scheidende leerlingen zullen wel dikwijls gezegd voorts aan de pers voor hare tegenwoordigheid en hebben, blij te zijn als ze weg konden. Als liet, noodig de bijeenkomst, was, is er ook van den kant den leeraren nog al eens een bemerking gedaan, maar steeds was deze in den grond Zij die dergelijke plechtigheden bijwonen of goed gemeend. Steeds heeft spreker veel met de leerlin- gelegenheid zijn de school, hare inrichting, de gen opgehad, hij was trotsch op hen en wil ook gaarne taten der examen-werken te zien, hier en daar te 1) trotsch op hen blijven en dit zal ook zoo zijn, teren het succes en de toenemende belangstelü wanneer ze zich in de toekomst zullen gedragen als de school, moeten zich hoe langer hoe meer vo; flinke mannen. Hij gaf hun de verzekering, dat mock- industrie verheugen in 't bestaan en den uitbouw ten ze ooit in hun vak raad noodig hebben, alle leeraren van- Van heinde en verre, van buten- en binne; steeds gaarne bereid zullen zijn, die te geven; de deur komen de leerlingen, zenden ouders en patroons; zal steeds wijd open staan voor allen, die tot ons ko- en chefs hierheen en getroosten zich de grootste men om hulp. Maar men moet er wel aan denken: zon- ten daarvoor. En wat doet het centrum der schot der vlijt geen prijs. Hij heeft voor de scheidenden in „10 lederindustrie, wat doen Waalwijk, Baardwijk ei geboden" samengevat, waarop ze in de toekomst spe- soijen, Kaatsheuvel, Dongen, Tilburg enz. enz, ciaal moeten letten, willen ze vooruit komen. Daarmee zenden hun zoons van de school recht in de fa is nog niét. alles gzegd, maar voor heden zal liet wel en denken dat zij 't kunnen zonder vakschool-oplei voldoende zijn. zonder technische en theoretische bekwaming, z We moeten bezitten: productie of kostprijsberekening, zonder rentabi 1. Een onvermoeide vlijt, d.w.z. steeds werkzaam berekening; maar laat ons ophouden; als de fabrik zijn en nooit denken, dat we te veel doen. nu nog niet voldoende begrijpen het ontzettend b 2. Volle energied.w.z. alles wat we^te doen hebben, dezer school voor hun zaak en de industrie in 't moeten we doen met onze volle kracht. meen, dan zullen we daaraan maar niet veel wo( verspillenhet is toch ook beter drie, vier jongei fabriek in te sturen zonder theoretische en pract kennis, dan er een of meer nog een paar jaar te 3. Voortvarendheid, d.w.z. we moeten steeds trach ten vooruit te komen, ons omhoog te werken. 4. Soliditeit d.w.z. werken voor ons bestaan; de ge- *cnuia, uan ci ecu ui meer nog een paar ja; zondheid in 't oog houden en 't pleizier als een bijzaak sen, om ze later gestaald met een schat van the beschouwen. Eerst plicht, dan vermaak. sche en practische vakkennis terug te krijgen, in 5. Verantwoordelijkheidsgevoel-, al wat ons toever- 'iets te doen voor de zaak, die zij toch mede mi trouwd is of wat we beloofd hebben, zullen we ook als voeren en opwerken. een gewetenszaak trouw vervullen zonder knoeien; en Het leerlingental groeit sterk, was dit jaar hai nooit zullen we op oneerlijke wijze ons trachten te veq- groot, maar er zijn er nog steeds te weinig u rijken. hoofdplaatsen der schoenindustrie en lederindu 6. Nauwgezetheid, we zullen ons aan orde gewen- difi zich dat later zullen te beklagen hebben ei nen, steeds op tijd zijn liever 5 minuten te vroeg dan zouden wij zeer bejammeren. 1 minuut te laat op onzen post zijn. Daarom deze kleine slot-ontboezeming. 7. Karaktervol optreden, d.w.z. ons steeds als beta melijke, verstandige menschen bewegen en alle plichten vervullen. - 8. Wilskracht d.w.z. elke opdracht met een vriende lijk gelaat aanvaarden en steeds den vollen wil bezit- nlit.tan om 'vooruit to Irompn "NTopm niof rlon Klr*/\rinr,».ri o Xïa a a OO- J" V 7 ww o j ivvuvu, v *"vv* ivnuimuuiuigcii ivuuiic «MWUIVLIOVHVII UIL III l-I WCggad

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1921 | | pagina 2