Derde Blad.
Firma G. VERKADE.
Provinciaal JNienws.
Voor St. N icolaas,
Wasehechfe Tafelklesden
Wollen
Peltte he
No. 84 Zaterdag 19 Nov.'21. 44ejaarg.
Waalwijk, 18 Nov. 1921.
Wij wenschen nogmaals de aan
dacht te vestigen van het kunstminnend
publiek van Waalwijk en omgeving op
het eerste winterconcert, dat de Lieder
tafel „Oefening en Vermaak'' a.s. Maan
dag in Musis geeft. Wij behoeven niet
te zeggen dat het programma met groote
zorg is saamgesteld, maar speciaal noe
men we toch het groot koorEine Nacht
auf dem Meer, van Tsirch, groot
koorwerk met begeleiding van piano,
tenor en baritonsolo, door Waalwijks
Belang der Liedertafel bij haar 6p jarig
jubileum aangeboden.
Alleen deze eerste opvoering van dit
meesterwerk is een bezoek aan dit
concert overwaard, maar ook een solist
van den eersten rang, de heer A. Ne-
lissen, bariton uit Amsterdam, zal zijne
medewerking verleenen en eenige mooie
nummers geven.
We behoeven niet te zeggen, dat we
een mooie avond met veel publiek ver
wachten.
Vrijdag 25 Nov. e.k. zal de Wel-
eerw. heer Fr. Hendrikx, namens het
priester-comité tot steun aan de nood
lijdende Oostenrijksche en Hongaarsche
priesters, in de groote zaal van de R.
K. Werkliedenvereeniging, eene lezing
houden met lichtbeelden over Weenen.
De lezing vangt aan 's avonds om acht
uur.
Om het schobne doel van genoemd
comité, noodlijdende priesters te steunen
in een land dat zoozeer aller hulp be
hoeft, durven we verwachten, dat velen
naar het woord van kapelaan Hendrikx
zullen komen luisteren. Zelf is hij Wee
nen en den erbarmelijken toestand al
daar, gaan zien een en ander zal hij
u in woord en beeld voor oogen stellen.
De prijzen der plaatsen zijn f 1, 75
cent en 50 cent. waarvoor kaarten zijn
te verkrijgen bij de Wed. Pulles.
Door de fa. Timmermans-van Tu-
renhout weiden deze week afgeleverd
drie paar TimTur schoenen voor het
persoonlijk gebruik van H. M. de Ko
ningin.
Behoudens thans niet te voorziene
omstandigheden is. zoo meldt het Huis
gezin, te verwachten, dat het Wilhelrnina-
kanaal tegen November 1922 over zijn
geheele lengte voor de scheepvaart zal
kunnen worden opengesteld.
In de Hoofdbestuursvergadering
van den Alg. Ned. R. K. Bond van
Schoenfabrikanten te Tilburg gehou
den werd het collectief contract weder
behandeld. Van de arbeiders-organisaties
waren op het nieuwe concept 39 be
merkingen ingekomen. De opmerking
werd gemaakt dat de gevraagde wijzi
gingen den toets der critiek niet kun
nen doorstaan en geheel afwijken vari,
of in strijd zijn met het door beide par
tijen geaccepteerde compromis.
Het antwoord van het Hoofdbestuur
wordt medegedeeld in den vorm van
een nieuw ontwerp-contract.
Een reglement voor de afdeelingen
van den Bond werd vastgesteld.
Een algemeene vergadering wordt ge
houden |n December a s.
Door het hoofdbestuur der „Hanze-
bank" te 's Bosch is gisteren te 's Bosch
aanbesteed het maken van betonnen
grondwerken voor een bankgebouw met
directeurs(boven)woning in de mr. van
Coothstraat te Waalwijk.
Dit werk is opgedragen aan de Beton
Maatschappij „Zuiderhoutte Ooster
hout voor de som van f 12000, die er
hedenmorgen reeds een aanvang mede
maakte.
Het bankkantoor komt op het perceel
tusschen de heeren Q. van Oudenhoven
en Norb. Qragtmans
Binnenkort kan de aanbesteding van
't gebouw tegemoet worden gezien.
Wij vernemen dat de bouwcom
missie in hare eerstvolgende vergadering
de mogelijkheid tot het bouwen van
middenstandswoningen onder het oog
zal zien.
A.s Zondag speelt de R. K. V V.
H.E.C. haar tweeden competitiewedstrijd
alhier tegen K.V.V. Tilburg. Aanvang 2
uur. Het 2e elftal speelt om 12 uur
tegen D.E.V.O. Waspik
Daar de uitkomsten van het groot
Nationaal Kegelconcours, uitgeschreven
door de Kegelclub Hannibal, in alle
opzichten bevredigend zijn geweest,
heeft de vereeniging in een gisteren
avond gehouden vergadering besloten
f750 voor liefdadige en goede doel
einden te bestemmen! De juiste verdee
ling zal later worden bekend gemaakt.
Het bal dat deze vereeniging Zater
dagavond in Musis Sacrum geeft bij
gelegenheid der officieele prijsuitreiking
belooft schitterend te zullen worden.
De heeren W Hens en Fr. van Bladel
zijn druk bezig de zaal te decoreeren en
dan weet men wel dat men iets bij
zonders krijgt.
Aan de Rijksvakschool alhier werd
Dinsdag en Woensdag eene demonstra
tie gegeven met het Ago (Lijm)systeem.
Den eersten dag kwamen een dertig-tal
oud-leerlingen uit alle oorden van het
land en den tweeden dag'kwamen een
dertigtal fabrikanten van hun belang
stelling blijk geven
Wij komen in ons volgend nummer
terug op deze demonstratie.
Markt en Grootestraat. - WAALWIJK
Vol belangstelling wordt de voet
balwedstrijd van Zondag a.s. tegemoc
gezien welke op het Quick-terrein ge
speeld wordt, tusschen Quick I—W.S.C
I voor de competitie N.V.B.
e e Waalwijksche vereenigingoi
- Donderdagavond had in den R. K. Gil
denbond de opening plaats' van den socialen
cursus welke dezen winter aldaar gegeven
wordt. Dien avond trad als spreker op de
WelEerwaarde Heer Kapelaan Nuyens uit
Baardwijk met het onderwerp ..De Room-
sche Arbeider èn onzen tijd."
Nadat door de harmonie van den R. K.
Gildenbond eenige nummers waren ten ge-
hoore gebracht, die een dankbaar en ver
diend applaus oogstten, werd de bijeenkomst
door den WelEerw. Heer Kapelaan Bijnen,
Geestelijk Adviseur der R. K. Werklieden
vereeniging met den Christelijken groet
geopend. Hij dankte diegenen die bij deze
eerste der tien te geven cursussen thans
tegenwoordig waren, doch moest bekennen
een grootere opkomst te hebben verwacht.^
Het is opvallend zegt spreker boe gemak
kelijk men volk lokt als het pleizier betreft
en hoe moeilijk bet is mensehen te krijgen
naar datgene wat toch voor hen broodnoodig
is. Wij leven thans in een tijd die veel ver
schilt van dien van vroeger toen de rnen-
schen slechts hun huishoudelijke plichten
hadden te vervullen, terwijl men nu iederen
dag opnieuw hoort van actie op elk gebied.
Hoe zal men zich hieraan aanpassen als
men niet kent de zaak waarom het gaat.
Dit aan te toonen en tevens de voornaam
ste regels en lijnen af te teekenen zal het
doel dezer cursussen zijn. Het verheugde
spreker voor dezen avond den WelEerw. llr.
Nuyens bereid te hebben gevonden een
spreekbeurt te komen vervullen. Zijn naam
is voor allen geen onbekende vooral op dit
gebied.
Spreker heeft er het vorig jaar de nood
zakelijkheid ervan ingezien om op den cur
sus dezen winter telkens andere onderwer
pen to doen behandelen on daarom zijn ver
schillende sprekers van buiten aangezocht
en zal er gesproken worden over sociale
onderwerpen, geloofsleer en -verheerlijking,
geschiedenis, enz. terwijl ook de harmonie
voor een aangename afwisseling zorgt. Alle
cursussen zullen ook voor nie*-léden toegan
kelijk zijn, doch zal van hen een matig en
tree, ter bestrijding der onkosten worden ge
heven. Nadat spr. de aariwezigen nog had
aangespoord om de volgende avonden ook
andere bekenden mede te brengen gaf hij
het woord aan kapelaan Nuyens.
Plaatsruimte laat het niet toe hier deze
geheele belangwekkende rede weer te geven,
die ruim anderhalf uur duurde en die
de toehoorders geheel in beslag nam, hun
boeide van begin tot eind. We zullen haar
dus slechts zeer beknopt laten volgen. Spre
ker had tot onderwerp..De Roomsehe Ar
beiders in onzen tijd".
De dagen die wij thans doormaken zijn
moeilijke in elk opzichf. De geheele wereld
ligt in beroering, is ten prooi aan een macht
waarover de geleerden, de groote denkers
van onzen tijd te vergeefs peinzen, doch
niet kunnen verhinderen dat de ellende toch
met den dag toeneemt. Als we ons eens ern
stig afvragen hoe het komt dat men zooveel
ellende, zooveel beroeringen moet meemaken
dan zullen we moeten toegeven dat het komt
omdat de menscben van den tegen woord igen
tijd niet kennen de plichten die ze te ver
vullen hebben, omdat de menscben meege
sleurd door de lichtzinnige wereld, vergeten
de groote beteekeuis van de woorden r Het
leven is een strijd op aarde". „Strijden",
moeten we, en willen we ons tot goede strij
ders vormen dan moet ieder voor zich, zich
in het. hanteeren der wapens oefenen. Men
moet niet schermen met„onze organisatie
telt honderdduizend man, of de boerenbond
telt tachtig duizend leden, enz., neen, echte
soldaten moeten liet zijn, goed geoel'enden,
eerst dan is men van de overwinning zeker.
Wil men werkelijk een goed strijder zijn
dan moet leder arbeider, of liever gezegd
iedereen, zijn plaats in den tegenwoordigen
tijd kennen. Behandeld zal worden de plaats
van den arbeider in het „technisch-", in het
„maatschappelijk-" en in het „godsdienstig
leven"
Hoe staan de menschen van den tegen
woordigen tijd ten opzichte van het eerste
het „technische" gedeelte?
Door menschen die een blik in de werke
lijk sombere toekomst hebben geworpen, is
gezorgd dat er voor ieder volop gelegenheid
is zijn vak te leeren. Er zijn vakscholen op
gericht voor alle ambachtenverder middel
bare scholen voor den middenstand, hoogere
scholen voor de hoogere standen, enz. En
toch schreeuwen de vakscholen om volk.
- Zij roepen„stuurt ons uwe kinderen".
De ouders vergeten dat ze hebben te zor
gen dat hun kinderen grondig hun vak lee
ren, dat hun zelfstandig maakt, onafhanke
lijk van de machine.
Zij berekenen slechts: straks wordt onze
jongen 13 jaar, dan kunnen we hem naar de
fabriek sturen en brengt hij ons geld thuis.
En hoe glorieert dan zoo'n vader of moe
der er mee als ze aan anderen kunnen ver
tellen dat hun kind reeds z56véél verdient.
Het vlijmt spreker door het hart als hij
zooiets hoort, want hij weet, als er straks
een strijd zal komen op welk gebied van het
vafc ook. dat hij er dan niet tegen zal zijn
opgewassen. De jongen zal niet. zijn uitge
groeid tot een degelijk man. Hij zal te
vroeg reeds met gekfoinde ledematen zich
naar zijn arbeid hegeven, vloekend de we
reld die hem droeg en met een verdrietig
en angstig gelaat zijn sombere toekomst in
ziende, en de ouders zullen het ondervinden
dat de kinderen hun een doorn een pijn wor
den nu en in de toekomst.
In het kind moet vooral liefde voor zijn
vak worden aangekweekt. Het moet besef
fen dat het geen stuk van de machine is,
maar dat de arbeider daar staat als een
mensch, dat hij nog een zekere adel op zijn
werk leggen kan. Dat zijn arbeid Is een stuk
van zijn koningschap in de wereld. Hij
moet den arbeid niet verrichten als een
slaaf, maar de arbeid moet een genoegen en
verhooging cjer levensvreugde zijn. Hoe zal
dat kunnen als de arbeider niets meer weet
dan juist welke slagen de machine maakt,
de kinderen moeten dus bekwaam gemaakt
worden om later zelfstandig den kost. te kun
nen verdienen. Zij zullen dan eerst gevoelen
dat de arbeid geen vloek is. maar een ver
heugenis is. Wij zijn geen slaven, behoeven
en zullen ook geen slaven zijn als we slechts
grondig ons vak kennen en begrijpen.
Spreker heeft voor de jongens uit zijn ge
meente een z.g. patronaat georganiseerd en
komt daardoor veel met die jongens in aan
raking en hoort dan uit die kindermonden
zonder dat deze het zelf merken, hoe het er
in de verschillende huisgezinnen toegaat, hoe
ze over de Voornaamste levensvraagstukken
zooa! denken.
Het is bedroevend te zien hoe die kinderen
Zondags zakken vol geld krijgen, hoe ze dat
ophelpen aan zoovéél stukken chocolade en
sigaretten. Als die jongens hooren hoe wij
vroeger hij vader of moeder 's Zondags om
een cent moesten bedelen dan beklagen ze
ons dat we het vroeger toch met zoo weinig
hebben moeten doen, maar het zou voor hen
beter zijn als hunne ouders in plaats van ze
in hun overdreven liefde zooveel zakgeld
toe te stoppen, hun leerden spaarzaam te
zijn en hun zelfs offers leerden op te leg
gen. Laten ze 'r geld liever aanwenden voor
het bezoeken van scholen of cursussen ter
bekwaming in hun vak.
Waarom waren de arbeiders van vroeger
toch nog gelukkig niettegenstaande hun ar
moede. trots het geringe loon dat zij ver
dienden
Vraag het aan de ouderen en zij zullen
U antwoorden omdat zij liefde gevoelden
voor hun werk. Zij gingen er groot op hun
vak goed te verstaan. Zij kunnen ze nóg
aanwijzen wie de beste schoenmakers waren
van hun tijd, dié op tentoonstellingen $e
prijzen behaalden. Dat was hun vreugd, zij
gingen geheel in hun vak op.
En wat ziet men in den tegenwoordigen
tijd. De arbeiders, vooral de jongeren ziet
men direct na fabriekstijd de straat op
gaan, in hua Zondagsche kleereh en in de
café's en bioscopen hun vermaak zoeken. We
kunnen wel schetteren met groote woorden
tegen de uitmergeling door het kapitaal,
maar we deden beter eens goed te zoeken
naar de reden daarvan en zullen dan ont
dekken dat liet alleen aan ons zelf te wijten
is omdat wij den arbeid schuwen en hem
een vloek noemen.
Verder moeten de menschen niet alleen
hun vak kennen maar ook hun plaats in het
maatschappelijk leven. t
Wanneer we niet onzen arbeid gereed zijn
en onze plichten in het huisgezin, die pok
zeer velen zijn, hebben vervuld, dan wach
ten ons nog plichten in het leven. Vaders
hebben te waken over hunne kinderen. We
hoorden daarbij de algemeene klacht„We
hebben tegenwoordig niets meer over onze
kinderen te zeggen." Maar wat is daarvan
de oorzaak?
Die zit volgens Spr. in de huisgezinnen.
Vader en moeder stellen zoo weinig be
lang in de vorderingen van hunne kinderen.
In plaats van te roemen op een kinderzegen
noemt men het een last en schuift het groot
ste gedeelte der opvoeding op andereu. Men
moet. zijn kinderen niet alleen naar de
school sturen. Men moet niet denken als men
het schoolgeld betaalt, wat doen we toch
veel voor onze kinderen, en verder de gehee
le opleiding aan de leeraren overlaten. Neen
we moeten ook met hunne studies meeleven
en er voortdurend belang in stellen. Ook het
overhooren van den catechismus schijnt men
overbodig te achten, ofschoon het toch van
het grootste belang is? Door in alles belang
te stellen wat de opvoeding betreft zal onze
zeggingschap over de kinderen zeer zeker
toenemen. De kinderen zullen het weten te
waardeeren en groot geworden zullen zij
hunne dankbaarheid in daden toonen. We
leven in een wereld vol strijd, strijd om de
wereldhervorming. Wij Katholieken willen
alles hervormen in Christus, andere partijen
laten het geloof buiten kwestie, sommigen
gaan zelfs zoover dat ze algeheele gelijkheid
wenschen voor iedereeu.
Men wil alle bezittingen bijeen zien en
dan alles gelijk onder de menschen verdee-
len. Maar gelukkig gaan velen de oogen
open als ze schouwen naar Rusland, Oos
tenrijk en Duitschland, waar zoo'n naam-
looze ellende geleden wordt, waar men de
wrange vruchten zien kan die het socialis
me kweekt.
Neen, de onderwerping aan het gezag dat
toch van God komt leidt niet tot onze onder
drukking maar tot ons geluk.
Hetzelfde geldt ook in de organisaties. Al
gebeuren daar mischien al eens zaken die
ons niet aanstaan, dan moeten wij haar nog
niet den rug toekeeren maar we moeten
weten te zwijgen in het belang van de ge
meenschap.
Hoe komt het dat. er vaak zooveel reactie
ook in eigen organisatie ontstaat?
Omdat velen 't voorgaande niet ter harte
nemen, zich niet genoeg voorstellen dat het
algemeen belang ten slotte toch ook hun
belang is. Een maatschappelijk ontwikkeld
man kent ook zijn positie in de fabriek, hij
weet hoe hij heeft te handelen ten opzichte
van zijn meerderen en zijn gelijken. Zijn
meerderen is hij achting en gehoorzaamheid
verschuldigd. Aan zijns gelijken geeft hij
geen ergernis door een slecht voorbeeld, on
tevredenheid. of ongepaste taal. Wij moeten
weten dat het gaat voor of tegen het kruis.
Wij moeten ons scharen ouder de banier van
het kruis. Wij moeten dit niet alleen doen
een enkele maal hij een stemming of de
voorbreiding daartoe, doch ook daar waar
daden van ons worden gevraagd. We vinden
het zoo mooi als we lezen en liooreu hoe
schrijvers en sprekers zich voorstellen de
wereld te hervormen, maar als we voor het
feit staan dat we deze schoone theoriën in
daden moeten omzetten, dan vergeten wij
maar al te dikwijls onze maatschappelijke
plichten.
In de gebeden die Z.Eerw. bij de kerke
lijke diensten te verrichten heeft wordt de
aarde soms aangeduid met „een tranendal".
Hij moet zich altijd geweld aandoen dat
woord tranendal uit te spreken. Het leven is
geen tranendal, behoeft liet tenminste niet
te zijn. Is dit wel zoo, dan ligt meestal de
schuld aan ons zelf. Al is door de eerste
zonde de vloek van den arbeid op ons geko
men, wij mogen ook niet vergeten dat er
een Verlosser gekomen is, die zelf ook in
deze wereld gearbeid heeft en daardoor den
arbeid van een vloek tot een zegen heeft ge
maakt. Hij heeft ons geleerd hoe wij den
arbeid kunnen omvormen tot een geluk, een
verheugenis van ons leven.
Als voornaamste middelen ter verkrijging
der zoo gewenschte omvorming der maat
schappij noemt spreker de onderlinge ver
draagzaamheid, de liefde tot den even-
menseh. „Solidariteit" is het woord van on
zen tijd. Met dat geteerde woord wordt
voortdurend geschermd, niets kan er gebeu
ren of men roept de massa toe„weest soli
dair". Met dat nieuwe woord denkt men
het gevonden te hebben. De echte solidari
teit is de uit den godsdienst, voortkomende
liefde tot den ovenmensch. Met die liefde
kan men strijd voorkomen, kun alleen de
goede wereldhervormihg tot stand komen,
is het mogetijk te stichten een paradijs op
aarde een tijd van vrede, welvaart, en ge
luk.
Dan komt Spreker aan de bespreking van
het „godsdienstig" leven. Als Z.Eerw. de
aanwezigen aanspoort tot meerderen gods
dienstzin, dan bedoelt hij geen kwezelarij,
kwezels loopen er volgens hem reeds genoeg,
maar hij wil degelijke roomsehe mannen
zien die lid zijn en trouwe bezoekers der ver
schillende instellingen. Hij wijst erop dat
ook de katholieke arbeiders den 8-urendag
hebben opgeeischt uit kracht hunner room
sehe overtuiging. Maar vraag eens aan de
geestelijken of op de werkdagen thans de
heilige diensten meer worden bezocht, dan
hoort men dat trots den 8 urendag haast
geen mensch méér in de kerk komt.
Wij moeten ons zelf dit offer weten op te
leggen, een karakter moeten we vormen.
Wat eigenlijk karakter is?
Spreker toont dit aan door een aardige
geschiedenis uit de vorige eeuw.
Karakter hebben wil zeggen weten dat het
leven offers vraagt en zich door moeilijke
tijden en omstandigheden heenslaan, ons
niet stoorend aan wat anderen wel zullen
zeggen. Wij moeten luisteren naar de woor
den onzer geestelijke leiders. Er is meer
moed voor noodig om voor zijn geloofsover
tuiging uit te komen, dan zich met anderen
in de onverschilligste taal over 't geloof uit
te laten.
Aan het einde van zijn rede resumeerde
Z.Eerw. nog even het door hem gesprokene.
De soeialisten willen de wereld hervor
men desnoods door liet vergieten van bloed
wij willen het doen door de liefde. Willen
wij worden degelijke mannen en vrouwen
die als het noodig is den strijd kunnen aan
binden dan moeten wij ons scharen onder
het kruis. Dot alleen zal over de wereld
zegevieren
Een onbedaarlijk applaus beloonde spre
ker voor zijn werkelijk schoone belangwek
kende rede, die de toehoorders van begin tot
het einde geboeid had. Z.Eerw. wist zijn
woorden telkens toe te lichten met tafreel-
tjes uit de geschiedenis ofwel uit het dage-
lijksche leven, en wel op zulk een aangena
me wijze dat zijn gehoor er geheel door
werd meegevoerd, letterlijk aan zijn lippen
hing. Wij zijn er van overtuigd dat na zulk
een begin de verdere cursussen overdruk be
zocht zullen worden.
De Z.Eerw. Heer Kapelaan Bijnen-dankte
namens alle aanwezigen den spreker voor
diens schoone woorden en hoopte dat deze
weerklank mochten vinden en ze door de
toehoorders in daden zouden worden omge
zet. Hij dankte de pers voor hare aanwe
zigheid, welke zeer op prijs gesteld werd,
wijl daardoor den gesproken woorden meer
bekendheid wordt gegeven.
Ten slotte dankte hij de harmonie voor
hare medewerking en nadat deze nog eenige
nummers zeer correct had uitgevoerd, werd
deze bijeenkomst met den Christelijken
groet gesloten.
Evenals in ons voorlaatste blad laten
wij hier weer een overzicht volgen van den
stand der in deze gemeente bestaande werk
lozenkassen der diverse vakorganisatie's
over de maand October 1921.
Zooals bekend zijn te Waalwijk de volgen
de werkliedenvereenigingen gevestigd
1. Ned. R. K. Lederbewerkersbond.
2. Ned. R. K. Grafische Bond
3 Alg. Nederl Typografenbond.
4. R. K. Bond van Naaisters- en Kleer
makers „St Gerardus Majella".
5. Ned. Bond van Chr. Fabrieks-, Haven
en Transportarbeiders.
6. Ned. R. K. Metaalbewerkersbond.
7. Ned. Vereen, van Fabrieksarbeiders.
8 Ned. R. K. Bond van Kantoor-, Handels-
en Winkelbedienden „St. Franc. v. Assis.".
9. Ned. R. K. Bouwvakarbeidersbond
„St Joseph".
10. Ned. Chr. Bouwvakarbeidersbond.
11. Ned. Sigarenmakers- en Tabaksboww-
kersboud.
12. Ned. R. K. Werkmeestershond „St.
anncs de Dooper". L
Duidelijkheidshalve zullen wij Weer vai I
elk der hierboven genoemde Bonden het eei
en ander vermelden.
1. Ned. R. K. Lcderbcwerker stond.
In de maand October traden 10 mann -
lijke leden en 1 vrouwelijke tot de werklo
zenkas dezer vereeniging toe, terwijl er
mannel. en 1 vrouw, werden geroyeerd
man. lid wegens overlijden, het andere man
lid ging over naar een andere akorganisnP:
tie, terwijl het vrouwelijke lil vrijwilli
uittrad.) Het aantal Waalwijksche ledei
dezer kas bedroeg dus op 31 October jl. 43
man. en 81 vrouw. In die maand werd doo
die leden aan bijdragen betaald, door d> I
mannen 405,40, door de vrouwen 78.60 1
in totaal dus 484.
Van die leden waren er 3 werkeloos, dn j
allen te Kaatsheuvel werkzaam zijn, en we
resp. 6, 6, en 12 dagen, terwijl aan hen weri j
uitgekeerd 41.40.
2. Ned. R. K. Grafischcn Bond.
Vermeerdering of vermindering van lie
ledental kwam niet voor. Het aantal leder
bedroeg dus ultimo October nog 11 leden,!
(Uitsluitend mannelijkentot de kas kun
nen geen vrouwelijke leden worden toege
laten). In totaal werd door die leden aai t
bijdragen voor de werkloozenkas betaalt
11.juist het dubbele der vorige maand
Dit vindt zijn oorzaak iu de reglementswij
ziging waarbij de bijdragen per lid vai
0.10 op 0.20 per week is gebracht. Werk
loosheid kwam onder deze leden niet voor
3. Alg. Ned. Typografenbond. j
Een ingezetene uit deze gemeente was li.
van dezen hond. In October werd door hen. ïl
0.40 aan bijdragen betaald, terwijl hi i
gedurende die maand onafgebroken werk
zaam was. i i
4. R. K. Bond van Naaisters- en Kle-ei j
makers „St. Gerardus Majella".
In het ledental kwam eveneens geen veil i
andering. 20 mannen en 5 vrouwen ware)]
bij dezen hond georganiseerd. Aan bijdrage:,
werd door hen 11.90 betaald terwijl vai
werkeloosheid onder hen geen sprake was. i ij
5. Ned. Bond van Chr. Fabrieks-, Haven
en Transportarbeiders.
3 leden, waaronder 3 man. en 2 vyouwel. j
van bovengenoemden bond waryti in dez.
gemeente gevestigd. Het bedrag der betaal
de werkeloosheidsbijdragen bedroeg 1.20
terwijl geen enkel lid uitkeering uit de km i
behoefde te ontvangen.
6. Ned, R. K. Metaulhewcrkersbond
Het ledental,8, bleef constant. Werkeloos
heid onder de leden kwam niet voor terwij 1
in totaal 6.-- aan werkelooze bijdrage]
werd betaald.
7. Ned. Vereen, nan Fabrieksarbeiders.
Geen enkel nieuw lid trad tot de kas toe ij
terwijl ook geen royement plaats vond. He
aantal leden bleef dus 3 (mannen). Aan bij Ij
dragen werd 1.50 betaald en geen enkeli J
uitkeering behoefde te geschieden. j
8. Ned, R, K. Bond van Handels-. Kan j
toor en Winkelbed„St. Fram-iscus v. As:
Een opgave van dezen bond over de
maand October kan nog niet worden ver
strekt. Van werkeloosheid onder de leden
werd echter niet gehoord.
9. Ned. R. K. Boyuvakarbeidersbmu
„St. Joseph."
Het aantal/ .leden moest gedurende de
maand October, wegens vertrek van een lit
naar de gemeente Besoijen, met een worde)
verminderd, en bedroeg einde October 25
Aan bijdragen werd 40.30 betaald terwij
werkeloosheid niet voorkwam.
10. Ned, Chr. Bouwarbeidershond.
De kas dezer vereeniging telde 1 man. li.
waarvan J 0.90 aan bijdragen werd betaald
Uitkeeriugen wegens werkeloosheid vondst
niet plaats.
11. Ned. Sigarenmakers- en Tabaksbewei
kersbond.
Een ingezetenen dezer behoort als lid tc
bovengenoemde organisatie. Hij betaald.
1.aan bijdrage terwijl geen nitkeerin
gen aan hem werden gedaan.
12. Ned. R, K, Werkmeestersborid „St. Ji
annes de Dooper".
1 persoon trad als lid toe; de kas teld;
toen 19 Waalwijksche leden. Werkelooshei.
kwam niet voor terwijl het bedrag der bt
taalde bijdragen bedroeg 11.97.
Uit het bovenstaande blijkt, dat de tor
stand in onze plaatselijke industrie zeei
bevredigend was te noemen. Immers van
ruim 650 georganiseerden waren slechts
werkloos, terwijl dit in Januari j.l. d
maand, waarin zooals wij reeds vroeger n;
dedeelden, de grootste werkloosheid vooi
kwam, 60 bedroeg. Daarbij dient men dan
nog niet uit het oog te verliezen dat die
werkloozen werkzaam waren te Loon-o
Zand, waar de toestand er minder roosklen
rig moet uitzien.,