J.ELEKAN,
PRACHTIGE BLANKE ZUURKOOL
Heerlijke Malsche Snijboontjes
lil. Soloer
Adverteert in
Waalwijksche Stoomdrukkerij Rntoon Tielen.
Advertentiën.
15 cent per pond
25 cent per pond
HEDEN ONTVANGEN:
JOS. SCHEI JNER-VAN DER VEN,
Officieel Orgaan aan den U.K. Bond aan Schoenmakerspatroons- en
Sehoenminkeliers-Vereenigingen- Gevestigd te Utreeht.
Inlichtingen en proefnummers bij
heeft gehad„Hoe kom ik weer in de
Tweede Kamer",
RAAMSDONKSVEER. Maandagavond
Irad op uitnoodiging van'de A. R. Kies-
vereeniging'alhier op de HoogEdelGestr.
Heer Idenburg, Oud-Gouverneur van
Ned. O. en W. Indië.
De ruime Tooneel- en Vergaderzaal
was bizonder flink gevuld. Na ingeleid
te zijn door den Voorz. den ZeerEerw.
Heer Ds. Koopmans begon ZEx. aldus
Wanneer wij den blik rond laten gaan
wat dan een tooneel van ontbindingen
verwildering op politiek gebied, de
wereld uiteen gescheurd, de banden der
volkeren verbroken, een nieuwe groe
peering wier rust nog niet gevonden
wordt. Na de wereldrevolutie een
nieuwe wereldbouw, doch de bouwers
waren haat en vrees, dus geen liefde
en vertrouwen.
En de Volkerenbond met zooveel
enthousiasme begroet bracht nog weinig
werkelijks tot stand. Ook de conferentie
om de bewapening der zee te breidelen,
alsmede om de vraagstukken in het
Oosten te regelen heeft velen teleur
gesteld. Op 't gebied van internationale
politiek tal van vragen, vol van brand
stof en vuur en 'thart krimpt ineen
denkend aan de gevaren van een
nieuwen oorlog met zijn nieuwe ellende.
En de volkeren na 1918. Een revolutie-
koorts hevig, heviger dan ooit, kronen
vielen,tronen waggelden, vorsten werden
afgezet, een meer democratisch bestuur
moest er komen. Het kostte geen moeite
dit te verkrijgen, doch het bracht niet
wat het beloofde, noch in Duitschland,
noch in Oostenrijk en allerminst In
Rusland, dat daar staat als een waar
schuwend voorbeeld. Op ecconomisch
gebied, in oorlogstijd allerlei moeilijk
heden en na den oorlog een kleine,
kleine opleving, daarna diepe inzinking.
Nu eerst ziet men hoe wij zijn verarmd,
dag in, dag uit neemt de werkeloos
heid toe, allerwege, in de oorlogslanden
mogelijk nog het minst, zie aan Zwitser
land en ons land, die buiten den oorlog
bleven.
Op finantiëel gebied wat een
ellendede koopkracht verminderd, de
prijzen onnatuurlijk verhoogd, de sala
rissen gestegen, doch geen ware wel
vaart verkregen, er kwam noodde
concurrentie kan nietx volgehouden
worden, kapitalen ingeteerd, de wel
vaart meer en meer naar beneden gaand.
De belastingen hoog, steeds hooger;
overal ontevredenheid. In de oorlogs-
en crisistijd, hoofden en harten vervuld
met de vraagWat zullen wij eten, wat
zullen wij drinken, waarmede zullen wij
gekleed zijn en daarna, ook telkens
weer een onderdompelen in materiëele
zorgen. De mensch keert zich niet tot
Hem, die met Zijn oordeelen tot ons
kwam. In de beginne scheen het een
weinig van wel, doch hoe snel ging dat
voorbij. De verwildering kwam. Men
buigt zich niet voor den God der
Vaderen, men zoekt zich zelf uit te
leven, men jaagt naar z'n genot. Op
sociaal en politiek gebied. Men laat
zich lokken door half begrepen leuzen,
zich niet laten k leidend door Gods
ordinantiën en zoo^blijft de wereld vol
van vragen op alle gebied, ook op
zedelijk, ook op (Godsdienstig gebied.
En zouden wij ons nu van dat alles
niets moeten aantrekken. Zouden wij
als Christenen niets tot deze wereld te
zeggen hebben. De ware wortel dezer
ellende ligt in dei"geestelijke verwilde
ring, in de verachtering van 't gebed.
Zeker wij willen dien chaos wel be
redderen, doch wij weten dat die raad
slagen niet zullen baten, tenzij wij ook
ons volk, ook de volkeren, ons niet
neerbuigen voor God en ernst maken
met Jezus woordZoek eerst het
Koninkrijk Gods en Zijn gerechtigheid
en al deze dingen, dus ook de stoffe
lijke, zullen U toegeworpen worden.
Er behoort wel eenige moed toe in
dezen materialistischen tijd het geeste
lijke vooruit te schuiven, te staan met
dat oude Boek in de hand, dat Woord
van Goden te zeggen dat er geen
heil en balsem is, dan wanneer men
leeft volgens dat Woord, dan alleen als
men God erkent als Koning. Zeker wij
achten 't stoffelijke niet geringdat
toch ook ontvangen we uit de hand van
God; dat hebben we te gebruiken tot
Zijn eer. Evenwel wij blij ven "bij die
stoffelijke vragen niet staan. Wij weten
dat er onder die vragen, op den bodem
geestelijke vragen liggen. En van deze
leeren wij verstaan, dat het niet is van
de menschen, van de wetten maar van
God, van Zijn Woord, Zijn dienst. Daar
leeren we ook: Tot de Wet en tot de
Getuigenis, zoo zij niet spreken naar
dat woord, het zal zijn, dat zij geen
dageraad zullen hebben. En daarom
houden we vast aan een principiëele
staat, aan een staatkunde, die opkomt
uit onze diepste beginselen.
Velen zeggenonze belangen als
plattelanders, als arbeiders, als werk
gevers, om nu maar bij die drie groepen
te blijven, worden niet genoeg behartigd,
laten wij een vereeniging oprichten, die
opkomt voor onze belangen. We hooren
ook, spreek niet van beginselpolitiek,
het is een tijd van doen, slaat over tot
de daad. Troelstra roept komt tot ons,
Dresselhuys roept, sommigen zijn tegen
staatsbemoeiingen en zoo is de lucht
vervuld met allerlei leuzen. Wij, Chris
tenen, houden echter vast aan beginsel
politiek. Wij weten wel, dat ook onze
belangen invloed hebben op onze poli
tieke inzichten, doch deze mogen niet
den doorslag geven. Het gaat niet om
onze belangen, doch hierom of God als
God zal worden erkend dan wel of de
mensch als koning zal geëerd worden.
Aan de hand van ons concept-pro
gram, spreken we er over wat onze
beginselen ons zeggen voor eenige
vragen van den dag. Onze politieke
inzichten staan onder invloed van onze
levensbeschouwing en dat kan niet
anders. Nu zijn er vele wereld- en
levensbeschouwingen, doch ten slotte
toch maar twee groepende eene,
waarin het middelpunt staat Godde
andere, waarin de mensch in het
middelpunt staat als souverein in zich
zelf, wiens wijsheid richtsnoer is in de
Staatkundige opvattingen. Onze levens
beschouwing rust in God, in den Drie
eenigen God, in Hem is de volheid
van alle macht. Nu heeft Hij uit die
volheid van macht gezag laten af-
stroomen op de aarde, ook op de over
heid. En zoo belijden we dat 't gezag
van de overheid door God is verleend.
De macht, die er is, is van God. Door
Mij regeeren de koningen. Met deze
belijdenis staan wij tegenover hen, die
't gezag doen opkomen uit den mensch.
Zij die dit laatste beweren ontnemen
feitelijk op 't zelfde oogenblik allen
grondslag aan 't gezag. Een uitdrukking
van Prof. Krabbe toont aan dat bij de
laatste geen basis voor 't overheidsge
zag is. Tijdens de Novemberdagen '18
waren er ook bij ons velen, die bereid
waren zich te schikken in het hun in
ziens onvermijdelijke. Er is rijke stof
tot danken dat we toen geen kabinet
van zulke ministers hadden, maar mi
nisters die niet wilden wijken voor den
waan van den dag. Daardoor was
Troelstra's greep een misgreep. Hij er
kende zich vergist te hebben in de
machtsverhoudingen. Maar middelerwijl
wordt de revolutiepropaganda voortge
zet en ook zit hierin voor onze Chr.
kringen een gevaar. Zij laat ons toonen
hooren, die ons als Chr. toespreken in
het Paradijs geen koning, geen politie,
enz,, Dat zijn waarheidselementen doch
alleen hij, die weet welke diepe ver
mijding de zonde in de wereld maakte
die herkent den leugen in de voorspie
geling van paradijzen, die belijdt welk
een genade van God, die de overheid
instelde, de overheid met gezag van
God bekleed, hen gehoorzamend om
des gewetenswille. En hierdoor staan
wij onmiddelijk tegenover God. Voor
koningen en overheden zullen wij bid
den zegt Paulus. Wij kennen dan ook
geen recht van verzet en oproer en
opstand zooals laatst Dr Ravenstein en
dhr. Schaper wilde beweren. Wij ken
nen geen ander recht dan te gehoorza
men en te dulden, indien tenminste de
overheid niets gelast dat ingaat tegen
de gehoorzaamheid aan God. Doch nu
de moeilijkheid, waar ligt die grens.
Onze eigen consciëntie moet dat uitma
ken doch die consciëntie kan zoo dolen,
zoo dwalen. De overheid dient zooveel
mogelijk met consciëntiebezwaren reke
ning te houden. Het is de roem van 't
Calvinisme geweest, dat het altijd ijverde
voor de eerbiediging van consciëntie
van anderen, schuilplaats aanbiedend
aan vervolgden en in den laatst beëin
digden consciëntiestrijd, den schoolstrijd
was het weer het A.-Revolutionair volks
deel dat de spits afbeet. Wij streden
niet met geweld, doch door te brengen
offers. Dezen strijd zegende God. En nu
zegt ons program van actie dat wij pal
staan zullen voor de verworven rechten.
En daar is rede voor. Reactie trad in,
alles kost zooveel, denk aan het Bouw-
wetje. Wij zullen pal staan voor de be
vestiging van de erkenning van de fi-
nantieele gelijkstelling. Laat de overheid
over de gansche linie alleen dat betalen
wat de eenvoudigste school eischt, dan
zullen de uitgaven voor het onderwijs
te doen door den staat heel wat dalen.
En ons Christenvolk zal offeren als van
ouds om de scholen nog beter te ma
ken. Een krachtige stap in de richting
der vrije school voor heel de natie.
De vaccinedwang. Spreker beschouw
de de vaccine als een goede gave Gods,
doch er zijn consciëntiebezwaarden. De
Regeering dient met hun bezwaren re
kening te houden. De stemplicht. Men
kan van oordeel zijn, dat de vrouw de
plicht, de taak heeft te stemmen, maar
ook er zijn er die meenen dat God het
der Vrouw verbiedt aan het politieke
leven aldus deel te nemen. De stem-
dwang verdwijne.
Gemoedsbezwaren tegen militaire
dienstplicht. Ten allen tijde zijn er ge-
loovigen geweest, die meenden dat God
verbood „militair" te zijn. Ook hier
dient de Regeering met ernstige ge
moedsbezwaren rekening te houden. De
overheid is Gods dienaresse, zij moet
handelen naar Zijn Woord, openbaring,
Zijn ordinantiën. Hier viftdt ik alle Gods
loochenaars tegenover me. doch ook
wel Christenen, die ontkennen dat God
regelen gaf voor het leven der volkeren
Wij houden vast dat God, die de wereld
schiep en volken schiep, ook voor het
leven dier volkeren zijn ordinantiën gaf,
die zijn te kennen uit de natuur, uit de
geschiedenis en uit de H. Schrift.
Die ordeningen gelden voor elke over
heid. Wij hebben Gods Woord noodig
dat geeft de groote beginselen waarnaar
Hij wil dat het leven der volkeren wordt
geregeld. Dit punt wordt veel, zeer veel
bestreden. Er zijn er die meenen dat
wij onze staatkunde bouwen op een
enkele tekst. Dit is niet alzoo Wij bou
wen die op natuur, geschiedenis en H.
Schrift. Wat heeft die H. Schrift van
beteekenis voor onze dagen, wat heeft
de overheid er aan, vraagt men. Wij
antwoordenDoor dat Woord krijgt de
overheid een recht begrip omtrent haar
eigen karakter en roeping. De Heidenen
hebben de Almacht van den Staathet
Christendom brak die Almacht. Haar
roeping is Gods recht te handhaven en
het eigen maatschappelijk leven te ont
zien. Men klaagt vaak over te verre
gaande staatsbemoeiing. Daar is wel
rede voor. De staat doet veel dat gaat
buiten zijn taak. Laat de Staat dat over
geven aan de Maatschappij opdat de
maatschappij zichzelf kan redden. De
Regeering geve zich rekenschap van de
vraag wat de mensch is. Velen beweren
dat de mensch goed is, indien dat an
ders schijnt komt dat door omgeving
en maatschappelijke inrichting. De Schrift
zegt dat de natuur des menschen is
verdorven door de zonde, dat het ge-
dichtsel des menschen boos is. En nu
maakt het toch een groot versthil van
welke beschouwing men uitgaat. Dan
zijn er geleerden die beweren dat de
mensch zijn bestaan hier op aarde heeft.
Het aardsche is het eenige wat vast
staat, doehde Schrift zegt dat de mensch
een eeuwigheidsmensch is, dat er dus
ook met de ziel gerekend moet worden,
juist het geestelijke voorop, Ook in de
sociale wetgeving gerekend met de
Christelijke grondslagen van ons volks
leven. Zondagsheiliging alzoo. Wij vor
deren dat de regeering zelf het voorbeeld
geve zoodat ons volk den dag des Hee-
ren kan vieren. Te kiezen heeft de Re
geering telkens en telkens weer in hare
wetgeving, op alle belangrijke punten is
er een Christelijke en niet-Christelijke
strooming. Hij wille dat de Regeering
kiest voor de Chr. strooming. Zoo ook
met het strafrecht. Gods woord leert
schuld, toerekenbaarheid, verantwoorde
lijkheid en eischt „Wie bloed vergiet,
diens bloed zal vergoten wordendat
is geen profetie, maar ordenantie.
Het gebied van den eigendom som
migen beweren althans productie, al
thans de bodem weg niet behooren aan
bepaalde personen (eigendom is diefstal)
en daarentegenover zegt GodGij zult
niet stelen, kiezen dus tusschen eigen
domsrecht of Gemeenschapsrecht. Een
volgende keuze, die de Regeering te
doen heeft betreft de positie der vrouw
en die van 't gezin. Juist door het
Christendom is de vrouw geëerd zoo
als nooit door iets anders God schiep
man en vrouw, onderscheiden, elkander
aanvullend beiden tezamen de open
baring van den rijkdom van gedachte
die God naar buiten bracht. De man
't hoofd, doch niet man zonder vrouw
en evenmin vrouw zonder man De
roeping van den man is een andere
dan die van de vrouw, doch geen hoo-
gere, ook geen minderede roeping
van de vrouw is een andere dan die
van den man, doch geen hoogere, geen
mindere. God eerde die band van een
heid een afspiegeling van de verhou
ding tusschen Christus en zijn kerk.
Hoe heeft het Christendom de vrouw
geëerd? Door het verbod van gemeen
schap van man en vrouw wanneer niet
de gemeenschap der zielen gevonden
wordt. Dat is de wedergeboorte van
hartstocht tot Christelijke liefde en op
trouw en deze liefde rust het gezin
In verband met deze keuze werd ge
sproken over de vrije liefde. Zei niet
een der socialistische vrouwenHet
baren van kinderen is een functie voor
den Staat; voor dezen dienst moet de
vrouw gesalarieerd. De vrouw wordt
door de heidensche moraal door het slijk
gesleurd. Velen willen nog het huwelijk
handhaven, doch luid klinkt hun ge
roep om volkomen gelijkstelling tusschen
man en vrouw.
Een deel der AR partij wenschte wel
dat de vrouw het stemrecht niet had
gekregen doch nu zij het heeft, mag zij
niet de oorzaak zijn dat het huisgezin
het huwelijksleven, de Maatschappij
ondermijnd wordt.
Wij willen niet dat de overheid wijke
voor den drang naar volkomen gelijk
stelling; die drang gaat in tegen Gods
ordinantiën, tegen de natuur der dingen.
Denk aan militaire diensten voor de
vrouw en verschillende ambtenaars
plichten
De begaafde spreker eindigdeWij
staan pal voor Gods eer, voor Gods
gebod, we laten ons niet afvoeren op
wegen, waarop men ons tracht te lok
ken. Wij staan voor de belijdenis op
politiek gebied als God het vraagt met
ons goed en met ons bloed. Is dat niet
te stout gesproken In dezen tijd In
de eerste liefde was geen arbeid te
zwaar, geen offer te groot, maar
in dezen tijd, waarin hoofd en hart zoo
vol zijn met stoffelijke belangen. In
sommige streken gaf men voor het mil-
lioenplan meer dan gevraagd werd, in
andere opperde men allerlei bezwaren
Kuypervergoding en de tijden zijn zoo
slecht. Men zocht naar vele woording.
Het is gelukkig dat God ons bloed niet
vraagten van ons goed vraagt Hij maar
weinig en onze toewijding. Wat zullen
we nu doen Zullen we zeggen heer,
ga onze deur voorbij en dat in dezen
tijd. Zullen wij als Issaschar tusschen
twee pakken liggen en onze hoofden
buigen, of zullen we staan pal, zoo
noodig strijden, een offer brengen." Ik
weet uw antwoord Gij zult staan, gij
zult strijden, gij zult een offer brengen
Ik doe een beroep op u, dat gij getrouw
zult zijn in den strijd, dat liefde tot God
u drijve. Ik wensch, dat de vrouwen,
die iets verstaan van den ernst der tijden,
iets ontvangen van God van de liefde
voor onze beginselen opdat ons gansche
A.R. volk één sta bij de verkiezingen,
optrekkend onder de banier wijd uit
wapperend met Pro Rege kloek in den
arbeid, getrouw in den strijd, volhardend
in 't gebed.
De Voorzitter Ds. Koopmans bracht
den dank der vergadering over en ZEx.
Idenburg eindigde met dankzegging.
RAAMSDONKSVEER. Mark'baHchl
Hotel de Reifer. Tarwe f 12 a f 12 25
Rogge f 11.50 af 11.75; Haver f 12.25
Haverstroo f 13.— Tarwestroo f 12.
Hooi f 44.
Naar wij vernemen zal a.s. Maan
dag en Dinsdag, alsmede 5 Febr., alhier
opgevoerd worden het Bijbelsch drama
>De Verloren Zoor.*. Te verwachten is
het dat. de Kon. E»k. R. K. Harmonie
De Eendracht met de opvoering hiervan
een waar succc9 zal hebben te boeken.
Bij den heer v. B. werd door een
al te vriendelijke buurmans poes een
bezoek gebracht aan het duivenhok,
waarin eenige prachtige postduiven ver
blijf hielden. Poeslief verliet dit hok niet
voor ze een paar dier aardige vogels
bad gedood.
WASPIK. De heer S. vac Strien,
airnroccster alhlc-, heeft als zoodanig
ontslag gevraagd.
De prijs van het brood is voor
alle soorten met 1 cent verlaagd.
De heer P. de Winter, alhier,
vierde Donderdag j I. onder vele blijken
van belangstelling, z^ü 40-jarig jubileum
als werkend lid van de vereeniging van
den H. Vincentlus a Paulo.
In deze gemeente is een varkens-
fonds opgericht. Slaande de oprichtings
vergadering traden veertig varkens
houders soe.
Zondag j.l. had alhier in de Hat-
moniezaal de opening plaats van het
jongecspatronaat. Behalve de Eerw.
Heeren Geestelijken, waren ook de
vadeis van de jongens aanwezig.; De
opening ging met eenige plechtigheid
gepaard. Het aantal leden bedraagt
thans zeventig.
A.s. Zondag 29 Januari zal Pater
Damasus, alhier een lezing houden over
het vrouwenkiesrecht. Deze lezing is
enkel toegankelijk voor dames. Des
avonds zal dezelfde Eerw. spreker voor
de heeren een lezing houden over het
vereeolglngsleven.
De heer S. van Eekerer, postbode
alhier, is met ingang van 1 Maart a.s.
overgeplaatst naar Willemstad.?,Slechts
noode zien wij dezen hulpvaardigen en
plichtgetrouwen ambtenaar vertrekken.
Het dochtertje van den heer H. S.
alhier, was aan het glijden en kwam te
vallen voor de molenaarskar van Tlm-
mers. Door 9poedig stoppen kon groot
onheil worden voorkomen. Het meisje
had zich echter nog zoodanig bezeerd,
dat geneeskundige hulp moest worden
ingeroepen.
Woensdag a s. heeft alhier, des
middags voor de dames en des avonds
voor de heeren, een propaganda-lezlng
met bioscoopvoorstelling plaats vanwege
de vrijwillige burgerwacht.
Dsn yen Februari 1922
hopen onze geliefde ouders
Johaanes Josephus van leeuvei
en 21334
Antonetta Maria Elisabeth
Meulkens,
hunne 50-jarige Echtver-
eeniging te herdenken.
Hunne dankbare Kinderen
Behuwd- en Kleinkinderen.
Utrecht, 20 Jan. 1922.
Oudwijkerdwarsatr. 86.
KANTOOR VAN
RKCHT8KUNDIG ADVI8EUR.
Havenstaat het 8tatiou.
'4-BdSCH, 2290
Adviextttt en byntand met be
trekking tot processen, atrafzaken,
faillissement, nalatenschappen,boedel
scheiding, voogdij, curateele, echt
scheiding, arbeidscontract enz.
Behandeling van alle voorkomende
Rechtssaken, zoowel bij Recht
bank als hij Kantongerecht innen
ran Schuldvorderingen rege
ling zakeu van debiteuren met
hunne schuldei schers, maken van
contracten, reqneeten enz, enz.
Degelijke en prompte afwerking
Billijke conditiën.
NB. Bij niefcinkomen der schnld-
vorieringan in der minne, worden
geen kosten in rekening gebracht.
Aanbevelend, 21340
Grootestraat 224 WAALWIJK.
„HET SGHOENENBEDRIJF"