J.ELEKAN, PRACHTIGE BLANKE ZUURKOOL Heerlijke Malsche Snijboontjes lil. Soloer Adverteert in Waalwijksche Stoomdrukkerij Rntoon Tielen. Advertentiën. 15 cent per pond 25 cent per pond HEDEN ONTVANGEN: JOS. SCHEI JNER-VAN DER VEN, Officieel Orgaan aan den U.K. Bond aan Schoenmakerspatroons- en Sehoenminkeliers-Vereenigingen- Gevestigd te Utreeht. Inlichtingen en proefnummers bij heeft gehad„Hoe kom ik weer in de Tweede Kamer", RAAMSDONKSVEER. Maandagavond Irad op uitnoodiging van'de A. R. Kies- vereeniging'alhier op de HoogEdelGestr. Heer Idenburg, Oud-Gouverneur van Ned. O. en W. Indië. De ruime Tooneel- en Vergaderzaal was bizonder flink gevuld. Na ingeleid te zijn door den Voorz. den ZeerEerw. Heer Ds. Koopmans begon ZEx. aldus Wanneer wij den blik rond laten gaan wat dan een tooneel van ontbindingen verwildering op politiek gebied, de wereld uiteen gescheurd, de banden der volkeren verbroken, een nieuwe groe peering wier rust nog niet gevonden wordt. Na de wereldrevolutie een nieuwe wereldbouw, doch de bouwers waren haat en vrees, dus geen liefde en vertrouwen. En de Volkerenbond met zooveel enthousiasme begroet bracht nog weinig werkelijks tot stand. Ook de conferentie om de bewapening der zee te breidelen, alsmede om de vraagstukken in het Oosten te regelen heeft velen teleur gesteld. Op 't gebied van internationale politiek tal van vragen, vol van brand stof en vuur en 'thart krimpt ineen denkend aan de gevaren van een nieuwen oorlog met zijn nieuwe ellende. En de volkeren na 1918. Een revolutie- koorts hevig, heviger dan ooit, kronen vielen,tronen waggelden, vorsten werden afgezet, een meer democratisch bestuur moest er komen. Het kostte geen moeite dit te verkrijgen, doch het bracht niet wat het beloofde, noch in Duitschland, noch in Oostenrijk en allerminst In Rusland, dat daar staat als een waar schuwend voorbeeld. Op ecconomisch gebied, in oorlogstijd allerlei moeilijk heden en na den oorlog een kleine, kleine opleving, daarna diepe inzinking. Nu eerst ziet men hoe wij zijn verarmd, dag in, dag uit neemt de werkeloos heid toe, allerwege, in de oorlogslanden mogelijk nog het minst, zie aan Zwitser land en ons land, die buiten den oorlog bleven. Op finantiëel gebied wat een ellendede koopkracht verminderd, de prijzen onnatuurlijk verhoogd, de sala rissen gestegen, doch geen ware wel vaart verkregen, er kwam noodde concurrentie kan nietx volgehouden worden, kapitalen ingeteerd, de wel vaart meer en meer naar beneden gaand. De belastingen hoog, steeds hooger; overal ontevredenheid. In de oorlogs- en crisistijd, hoofden en harten vervuld met de vraagWat zullen wij eten, wat zullen wij drinken, waarmede zullen wij gekleed zijn en daarna, ook telkens weer een onderdompelen in materiëele zorgen. De mensch keert zich niet tot Hem, die met Zijn oordeelen tot ons kwam. In de beginne scheen het een weinig van wel, doch hoe snel ging dat voorbij. De verwildering kwam. Men buigt zich niet voor den God der Vaderen, men zoekt zich zelf uit te leven, men jaagt naar z'n genot. Op sociaal en politiek gebied. Men laat zich lokken door half begrepen leuzen, zich niet laten k leidend door Gods ordinantiën en zoo^blijft de wereld vol van vragen op alle gebied, ook op zedelijk, ook op (Godsdienstig gebied. En zouden wij ons nu van dat alles niets moeten aantrekken. Zouden wij als Christenen niets tot deze wereld te zeggen hebben. De ware wortel dezer ellende ligt in dei"geestelijke verwilde ring, in de verachtering van 't gebed. Zeker wij willen dien chaos wel be redderen, doch wij weten dat die raad slagen niet zullen baten, tenzij wij ook ons volk, ook de volkeren, ons niet neerbuigen voor God en ernst maken met Jezus woordZoek eerst het Koninkrijk Gods en Zijn gerechtigheid en al deze dingen, dus ook de stoffe lijke, zullen U toegeworpen worden. Er behoort wel eenige moed toe in dezen materialistischen tijd het geeste lijke vooruit te schuiven, te staan met dat oude Boek in de hand, dat Woord van Goden te zeggen dat er geen heil en balsem is, dan wanneer men leeft volgens dat Woord, dan alleen als men God erkent als Koning. Zeker wij achten 't stoffelijke niet geringdat toch ook ontvangen we uit de hand van God; dat hebben we te gebruiken tot Zijn eer. Evenwel wij blij ven "bij die stoffelijke vragen niet staan. Wij weten dat er onder die vragen, op den bodem geestelijke vragen liggen. En van deze leeren wij verstaan, dat het niet is van de menschen, van de wetten maar van God, van Zijn Woord, Zijn dienst. Daar leeren we ook: Tot de Wet en tot de Getuigenis, zoo zij niet spreken naar dat woord, het zal zijn, dat zij geen dageraad zullen hebben. En daarom houden we vast aan een principiëele staat, aan een staatkunde, die opkomt uit onze diepste beginselen. Velen zeggenonze belangen als plattelanders, als arbeiders, als werk gevers, om nu maar bij die drie groepen te blijven, worden niet genoeg behartigd, laten wij een vereeniging oprichten, die opkomt voor onze belangen. We hooren ook, spreek niet van beginselpolitiek, het is een tijd van doen, slaat over tot de daad. Troelstra roept komt tot ons, Dresselhuys roept, sommigen zijn tegen staatsbemoeiingen en zoo is de lucht vervuld met allerlei leuzen. Wij, Chris tenen, houden echter vast aan beginsel politiek. Wij weten wel, dat ook onze belangen invloed hebben op onze poli tieke inzichten, doch deze mogen niet den doorslag geven. Het gaat niet om onze belangen, doch hierom of God als God zal worden erkend dan wel of de mensch als koning zal geëerd worden. Aan de hand van ons concept-pro gram, spreken we er over wat onze beginselen ons zeggen voor eenige vragen van den dag. Onze politieke inzichten staan onder invloed van onze levensbeschouwing en dat kan niet anders. Nu zijn er vele wereld- en levensbeschouwingen, doch ten slotte toch maar twee groepende eene, waarin het middelpunt staat Godde andere, waarin de mensch in het middelpunt staat als souverein in zich zelf, wiens wijsheid richtsnoer is in de Staatkundige opvattingen. Onze levens beschouwing rust in God, in den Drie eenigen God, in Hem is de volheid van alle macht. Nu heeft Hij uit die volheid van macht gezag laten af- stroomen op de aarde, ook op de over heid. En zoo belijden we dat 't gezag van de overheid door God is verleend. De macht, die er is, is van God. Door Mij regeeren de koningen. Met deze belijdenis staan wij tegenover hen, die 't gezag doen opkomen uit den mensch. Zij die dit laatste beweren ontnemen feitelijk op 't zelfde oogenblik allen grondslag aan 't gezag. Een uitdrukking van Prof. Krabbe toont aan dat bij de laatste geen basis voor 't overheidsge zag is. Tijdens de Novemberdagen '18 waren er ook bij ons velen, die bereid waren zich te schikken in het hun in ziens onvermijdelijke. Er is rijke stof tot danken dat we toen geen kabinet van zulke ministers hadden, maar mi nisters die niet wilden wijken voor den waan van den dag. Daardoor was Troelstra's greep een misgreep. Hij er kende zich vergist te hebben in de machtsverhoudingen. Maar middelerwijl wordt de revolutiepropaganda voortge zet en ook zit hierin voor onze Chr. kringen een gevaar. Zij laat ons toonen hooren, die ons als Chr. toespreken in het Paradijs geen koning, geen politie, enz,, Dat zijn waarheidselementen doch alleen hij, die weet welke diepe ver mijding de zonde in de wereld maakte die herkent den leugen in de voorspie geling van paradijzen, die belijdt welk een genade van God, die de overheid instelde, de overheid met gezag van God bekleed, hen gehoorzamend om des gewetenswille. En hierdoor staan wij onmiddelijk tegenover God. Voor koningen en overheden zullen wij bid den zegt Paulus. Wij kennen dan ook geen recht van verzet en oproer en opstand zooals laatst Dr Ravenstein en dhr. Schaper wilde beweren. Wij ken nen geen ander recht dan te gehoorza men en te dulden, indien tenminste de overheid niets gelast dat ingaat tegen de gehoorzaamheid aan God. Doch nu de moeilijkheid, waar ligt die grens. Onze eigen consciëntie moet dat uitma ken doch die consciëntie kan zoo dolen, zoo dwalen. De overheid dient zooveel mogelijk met consciëntiebezwaren reke ning te houden. Het is de roem van 't Calvinisme geweest, dat het altijd ijverde voor de eerbiediging van consciëntie van anderen, schuilplaats aanbiedend aan vervolgden en in den laatst beëin digden consciëntiestrijd, den schoolstrijd was het weer het A.-Revolutionair volks deel dat de spits afbeet. Wij streden niet met geweld, doch door te brengen offers. Dezen strijd zegende God. En nu zegt ons program van actie dat wij pal staan zullen voor de verworven rechten. En daar is rede voor. Reactie trad in, alles kost zooveel, denk aan het Bouw- wetje. Wij zullen pal staan voor de be vestiging van de erkenning van de fi- nantieele gelijkstelling. Laat de overheid over de gansche linie alleen dat betalen wat de eenvoudigste school eischt, dan zullen de uitgaven voor het onderwijs te doen door den staat heel wat dalen. En ons Christenvolk zal offeren als van ouds om de scholen nog beter te ma ken. Een krachtige stap in de richting der vrije school voor heel de natie. De vaccinedwang. Spreker beschouw de de vaccine als een goede gave Gods, doch er zijn consciëntiebezwaarden. De Regeering dient met hun bezwaren re kening te houden. De stemplicht. Men kan van oordeel zijn, dat de vrouw de plicht, de taak heeft te stemmen, maar ook er zijn er die meenen dat God het der Vrouw verbiedt aan het politieke leven aldus deel te nemen. De stem- dwang verdwijne. Gemoedsbezwaren tegen militaire dienstplicht. Ten allen tijde zijn er ge- loovigen geweest, die meenden dat God verbood „militair" te zijn. Ook hier dient de Regeering met ernstige ge moedsbezwaren rekening te houden. De overheid is Gods dienaresse, zij moet handelen naar Zijn Woord, openbaring, Zijn ordinantiën. Hier viftdt ik alle Gods loochenaars tegenover me. doch ook wel Christenen, die ontkennen dat God regelen gaf voor het leven der volkeren Wij houden vast dat God, die de wereld schiep en volken schiep, ook voor het leven dier volkeren zijn ordinantiën gaf, die zijn te kennen uit de natuur, uit de geschiedenis en uit de H. Schrift. Die ordeningen gelden voor elke over heid. Wij hebben Gods Woord noodig dat geeft de groote beginselen waarnaar Hij wil dat het leven der volkeren wordt geregeld. Dit punt wordt veel, zeer veel bestreden. Er zijn er die meenen dat wij onze staatkunde bouwen op een enkele tekst. Dit is niet alzoo Wij bou wen die op natuur, geschiedenis en H. Schrift. Wat heeft die H. Schrift van beteekenis voor onze dagen, wat heeft de overheid er aan, vraagt men. Wij antwoordenDoor dat Woord krijgt de overheid een recht begrip omtrent haar eigen karakter en roeping. De Heidenen hebben de Almacht van den Staathet Christendom brak die Almacht. Haar roeping is Gods recht te handhaven en het eigen maatschappelijk leven te ont zien. Men klaagt vaak over te verre gaande staatsbemoeiing. Daar is wel rede voor. De staat doet veel dat gaat buiten zijn taak. Laat de Staat dat over geven aan de Maatschappij opdat de maatschappij zichzelf kan redden. De Regeering geve zich rekenschap van de vraag wat de mensch is. Velen beweren dat de mensch goed is, indien dat an ders schijnt komt dat door omgeving en maatschappelijke inrichting. De Schrift zegt dat de natuur des menschen is verdorven door de zonde, dat het ge- dichtsel des menschen boos is. En nu maakt het toch een groot versthil van welke beschouwing men uitgaat. Dan zijn er geleerden die beweren dat de mensch zijn bestaan hier op aarde heeft. Het aardsche is het eenige wat vast staat, doehde Schrift zegt dat de mensch een eeuwigheidsmensch is, dat er dus ook met de ziel gerekend moet worden, juist het geestelijke voorop, Ook in de sociale wetgeving gerekend met de Christelijke grondslagen van ons volks leven. Zondagsheiliging alzoo. Wij vor deren dat de regeering zelf het voorbeeld geve zoodat ons volk den dag des Hee- ren kan vieren. Te kiezen heeft de Re geering telkens en telkens weer in hare wetgeving, op alle belangrijke punten is er een Christelijke en niet-Christelijke strooming. Hij wille dat de Regeering kiest voor de Chr. strooming. Zoo ook met het strafrecht. Gods woord leert schuld, toerekenbaarheid, verantwoorde lijkheid en eischt „Wie bloed vergiet, diens bloed zal vergoten wordendat is geen profetie, maar ordenantie. Het gebied van den eigendom som migen beweren althans productie, al thans de bodem weg niet behooren aan bepaalde personen (eigendom is diefstal) en daarentegenover zegt GodGij zult niet stelen, kiezen dus tusschen eigen domsrecht of Gemeenschapsrecht. Een volgende keuze, die de Regeering te doen heeft betreft de positie der vrouw en die van 't gezin. Juist door het Christendom is de vrouw geëerd zoo als nooit door iets anders God schiep man en vrouw, onderscheiden, elkander aanvullend beiden tezamen de open baring van den rijkdom van gedachte die God naar buiten bracht. De man 't hoofd, doch niet man zonder vrouw en evenmin vrouw zonder man De roeping van den man is een andere dan die van de vrouw, doch geen hoo- gere, ook geen minderede roeping van de vrouw is een andere dan die van den man, doch geen hoogere, geen mindere. God eerde die band van een heid een afspiegeling van de verhou ding tusschen Christus en zijn kerk. Hoe heeft het Christendom de vrouw geëerd? Door het verbod van gemeen schap van man en vrouw wanneer niet de gemeenschap der zielen gevonden wordt. Dat is de wedergeboorte van hartstocht tot Christelijke liefde en op trouw en deze liefde rust het gezin In verband met deze keuze werd ge sproken over de vrije liefde. Zei niet een der socialistische vrouwenHet baren van kinderen is een functie voor den Staat; voor dezen dienst moet de vrouw gesalarieerd. De vrouw wordt door de heidensche moraal door het slijk gesleurd. Velen willen nog het huwelijk handhaven, doch luid klinkt hun ge roep om volkomen gelijkstelling tusschen man en vrouw. Een deel der AR partij wenschte wel dat de vrouw het stemrecht niet had gekregen doch nu zij het heeft, mag zij niet de oorzaak zijn dat het huisgezin het huwelijksleven, de Maatschappij ondermijnd wordt. Wij willen niet dat de overheid wijke voor den drang naar volkomen gelijk stelling; die drang gaat in tegen Gods ordinantiën, tegen de natuur der dingen. Denk aan militaire diensten voor de vrouw en verschillende ambtenaars plichten De begaafde spreker eindigdeWij staan pal voor Gods eer, voor Gods gebod, we laten ons niet afvoeren op wegen, waarop men ons tracht te lok ken. Wij staan voor de belijdenis op politiek gebied als God het vraagt met ons goed en met ons bloed. Is dat niet te stout gesproken In dezen tijd In de eerste liefde was geen arbeid te zwaar, geen offer te groot, maar in dezen tijd, waarin hoofd en hart zoo vol zijn met stoffelijke belangen. In sommige streken gaf men voor het mil- lioenplan meer dan gevraagd werd, in andere opperde men allerlei bezwaren Kuypervergoding en de tijden zijn zoo slecht. Men zocht naar vele woording. Het is gelukkig dat God ons bloed niet vraagten van ons goed vraagt Hij maar weinig en onze toewijding. Wat zullen we nu doen Zullen we zeggen heer, ga onze deur voorbij en dat in dezen tijd. Zullen wij als Issaschar tusschen twee pakken liggen en onze hoofden buigen, of zullen we staan pal, zoo noodig strijden, een offer brengen." Ik weet uw antwoord Gij zult staan, gij zult strijden, gij zult een offer brengen Ik doe een beroep op u, dat gij getrouw zult zijn in den strijd, dat liefde tot God u drijve. Ik wensch, dat de vrouwen, die iets verstaan van den ernst der tijden, iets ontvangen van God van de liefde voor onze beginselen opdat ons gansche A.R. volk één sta bij de verkiezingen, optrekkend onder de banier wijd uit wapperend met Pro Rege kloek in den arbeid, getrouw in den strijd, volhardend in 't gebed. De Voorzitter Ds. Koopmans bracht den dank der vergadering over en ZEx. Idenburg eindigde met dankzegging. RAAMSDONKSVEER. Mark'baHchl Hotel de Reifer. Tarwe f 12 a f 12 25 Rogge f 11.50 af 11.75; Haver f 12.25 Haverstroo f 13.— Tarwestroo f 12. Hooi f 44. Naar wij vernemen zal a.s. Maan dag en Dinsdag, alsmede 5 Febr., alhier opgevoerd worden het Bijbelsch drama >De Verloren Zoor.*. Te verwachten is het dat. de Kon. E»k. R. K. Harmonie De Eendracht met de opvoering hiervan een waar succc9 zal hebben te boeken. Bij den heer v. B. werd door een al te vriendelijke buurmans poes een bezoek gebracht aan het duivenhok, waarin eenige prachtige postduiven ver blijf hielden. Poeslief verliet dit hok niet voor ze een paar dier aardige vogels bad gedood. WASPIK. De heer S. vac Strien, airnroccster alhlc-, heeft als zoodanig ontslag gevraagd. De prijs van het brood is voor alle soorten met 1 cent verlaagd. De heer P. de Winter, alhier, vierde Donderdag j I. onder vele blijken van belangstelling, z^ü 40-jarig jubileum als werkend lid van de vereeniging van den H. Vincentlus a Paulo. In deze gemeente is een varkens- fonds opgericht. Slaande de oprichtings vergadering traden veertig varkens houders soe. Zondag j.l. had alhier in de Hat- moniezaal de opening plaats van het jongecspatronaat. Behalve de Eerw. Heeren Geestelijken, waren ook de vadeis van de jongens aanwezig.; De opening ging met eenige plechtigheid gepaard. Het aantal leden bedraagt thans zeventig. A.s. Zondag 29 Januari zal Pater Damasus, alhier een lezing houden over het vrouwenkiesrecht. Deze lezing is enkel toegankelijk voor dames. Des avonds zal dezelfde Eerw. spreker voor de heeren een lezing houden over het vereeolglngsleven. De heer S. van Eekerer, postbode alhier, is met ingang van 1 Maart a.s. overgeplaatst naar Willemstad.?,Slechts noode zien wij dezen hulpvaardigen en plichtgetrouwen ambtenaar vertrekken. Het dochtertje van den heer H. S. alhier, was aan het glijden en kwam te vallen voor de molenaarskar van Tlm- mers. Door 9poedig stoppen kon groot onheil worden voorkomen. Het meisje had zich echter nog zoodanig bezeerd, dat geneeskundige hulp moest worden ingeroepen. Woensdag a s. heeft alhier, des middags voor de dames en des avonds voor de heeren, een propaganda-lezlng met bioscoopvoorstelling plaats vanwege de vrijwillige burgerwacht. Dsn yen Februari 1922 hopen onze geliefde ouders Johaanes Josephus van leeuvei en 21334 Antonetta Maria Elisabeth Meulkens, hunne 50-jarige Echtver- eeniging te herdenken. Hunne dankbare Kinderen Behuwd- en Kleinkinderen. Utrecht, 20 Jan. 1922. Oudwijkerdwarsatr. 86. KANTOOR VAN RKCHT8KUNDIG ADVI8EUR. Havenstaat het 8tatiou. '4-BdSCH, 2290 Adviextttt en byntand met be trekking tot processen, atrafzaken, faillissement, nalatenschappen,boedel scheiding, voogdij, curateele, echt scheiding, arbeidscontract enz. Behandeling van alle voorkomende Rechtssaken, zoowel bij Recht bank als hij Kantongerecht innen ran Schuldvorderingen rege ling zakeu van debiteuren met hunne schuldei schers, maken van contracten, reqneeten enz, enz. Degelijke en prompte afwerking Billijke conditiën. NB. Bij niefcinkomen der schnld- vorieringan in der minne, worden geen kosten in rekening gebracht. Aanbevelend, 21340 Grootestraat 224 WAALWIJK. „HET SGHOENENBEDRIJF"

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1922 | | pagina 3