TWEEDE BLAD.
Gemeenteraad.
i
NUMMER 49.
ZATERDAG 17 JUNI 1922.
45e Jaargang
WAALWIJK.
Openbare vergadering van den raad
dezei gemeente op Dinsdag 13 Juni,
des namiddags ten 63/4 uur.
Voorzitter Edelachtb. heer Surmont
de Bas Smeele.
Ongeveer 7 uur opent de Voorzitter
de vergadering; aanwezig alle leden,
uitgenomen de heer B. Timmermans-
Verschure.
De notulen der vorige vergadering
worden na voorlezing onveranderd goed
gekeurd en vastgesteld.
Aan de orde
1. Ingekomen Stukken.
a. Een schrijven van den heer B.
Timmermans-Verschure dat hij, wijl hij
plotseling elders is opgeroepen, tot zijn
spijt deze vergadering niet kan bijwonen.
Wordtvoor kennisgeving aangenomen.
b. Schrijven van Ged. Staten, houden
de het verzoek te willen berichten of
de raad accoord kan gaan met hun
voorstel om de salarissen van Burge
meester en Secretaris te verhoogen.
Ged. Staten stellen voor het salaris
voor deze gemeente vast te stellen op
voor den Burgemeester minimum f 3750
en maximum f 4750, voor den Secretaris
minimum f3250 en maximum f4250.
De heer Gragtmans wil gaarne voor
stellen Ged. Staten te berichten dat men
zich met dit voorstel goed kan ver
eenigen, wijl de verhouding van de
salarissen van Burgemeester en Secre
taris met die van andere ambtenaren,
zeer onbillijk is. Bovendien, gaat spr.
voort, zijn de salarissen in deze pro
vincie altijd lager geweest dan die in
de overige provincies. Waarom dit altijd
zoo is geweest, is mij een raadsel, maar
ze schijnen het nu effen te willen maken.
Ik heb ook eens nagagaan de verschil
lende salarissen die aan andere ambte
naren worden gegeven. De Burgemeester
komt hier nu, als het voorstel van Ged
Staten wordt aangenomen, op f 4750,
en de Secretaris op f 4250. De
Directeur van het postkantoor geniet
een salaris var. f5570, de Ontvanger
van de Registratie f5380, de Directeur
van de gasfabriek f 4500 met vrije
woning, vuur en licht, het Hoofd der
school f4700, de Directeur van de vak
school f 5000, de Hoofdleeraar f 4700
enz. enz.
De Burgemeester en Secretaris staan
in vergelijking met de andere ambte
naren dus ver ten achter, wat zeer on
billijk is, vooral nu het baantje van
burgemeester geen eerebaantje meer is.
Men moet wel weten dat hij zijn geheele
persoon moet geven en van den vroegen
morgen tot den laten avond moet werken.
Bovendien is het billijk dat het salaris
wordt verhoogd omdat door de ver-
eeniging de gemeente heel wat grooter
is geworden en van de werkkracht en
plicht weer heel wat meer wordt gevergd.
Ik meen dat we ook nog een plicht
hebben tegenover den burgemeester
want toen hij in December in den Bosch
werd geroepen en hem werd gevraagd
om burgemeester te blijven, heeft hij
als 't ware zonder aarzeling het ambt
aangenomen alhoewel hij gemakkelijk
op wachtgeld had kunnen gaan staan.
Bij zijne aanvaarding heeft hij in den
Bosch de conditie nog gesteld dat hij
zijne herbenoeming zou aannemen mits
ook den beiden anderen burgemeesters
een plaats zou worden aangewezen opdat
onze gemeente verstoken zou zijn van
den last om wachtgeld te gaan geven.
Dat dit alles zoo is tot stand gekomen,
is een groot voordeel voor de gemeente.
Ik zeg nog eens, ik meen dat het
onze plicht is het voorstel van Ged.
Staten unaniem goed te keuren. Ik
hoop dat het voorstel met algemeene
stemmen zal worden aangenomen.
(Bravo's)
Roggeveen. Hoe hoog is het salaris
thans.
Voorzitter, t 500 minder.
Eibers. U komt dus in eens op het
maximum te staan en de Secretaris.
Voorzitter. Die ook.
Met algemeene stemmen wordt hierna
het voorstel van den heer Gragtmans
aangenomen.
c. Verzoek van den heer J. van der
Meijs, houdende het verzoek om eervol
ontslag als leeraar aan de teekenschool.
Voorzitter De heer van der Meijs is
benoemd tot leeraar aan de Ambachts
school te Haarlem. Burg. en Weth.
stellen voor hem eervol ontslag te ver-
leenen met ingang van 1 April 1922.
Met algemeene stemmen wordt daar
toe besloten.
d. Schrijven van Ged. Staten betref
fende het vaststellen van de huurwaarde
van het schoolhuis in voormalig Baard
wijk.
Burg. en Weth. stellen voor de huur
waarde vast te stellen op f 350.—
De heer Roggeveen vraagt of de ver
houding met de andere schoolhuizen
juist is en wat men voor huur krijgt
van het schoolhuis in voormalig Be-
soijen.
De Voorzitter zegt dat dit f 500 huur
opbrengt, doch merkt op dat dit aan
een particulier is verhuurd.
Roggeveen. De verhouding is m.i.
't zelfde of men ze nu aan een hoofd
der school verhuurd of aan een parti
culier.
Voorzitter. Wij stellen voor de huur
waarde in voormalig Baardwijk te be
palen op f 350.—en hier ,in de Station
straat op f 400.—. Wil de raad echter
anders, dan moet hij dat zelf weten.
De heer van Driel meent dat men de
huurwaarde zal bepalen naar gelangde
inrichting van het huis. Vermoedelijk
zal het schoolhuis in Besoijen het best
zijn ingericht.
Groenen. Dat is ook zeer goed in
gericht.
Klijberg. Aanvankelijk hadden Burg.
en Weth. de huurwaarde van het school
huis in de Stationstraat hooger gesteld,
doch na een conferentie die Burg. en
Weth. met den heer van Mierlo hebben
gehad, zijn wij daarop terug gekomen.
In die conferentie hebben wij hem moeten
mededeelen dat hei huis als ambts
woning is onttroken. Hij wees er toen
op dat zijn salaris doordat de school
geen M.U.L.O. meer is, met f400 per
jaar is verminderd. Dit is nu wel iets
waaraan wij niets kunnen doen, doch
het neemt niet weg dat het voor hem
eene groote teleurstelling is en iets is
waarop hij bij zijne aanstelling niet
zal hebben gerekend. In evenredigheid
is dit ook zoo met het vervolg-onderwijs,
daar krijgt hij nu ook minder voor. Om
al deze redenen hebben wij de huur
waarde iets lager gaan bepalen en het
bedrag zoo voorgesteld.
De heer Roggeveen zegt de huizen
niet te kennen. Hij weet niet of er bij
het een een groote tuin is of niet. Als
de verhouding maar juist is met de
gangbare huren.
De Voorzitter merkt op dat reeds
vroeger door den raad van de gemeente
Baardwijk de huurwaarde op f350 is
gesteld. Het huis is tamelijk nieuw en
volgens zijne informatie is het niet te
veel. Hier is het huis wel erg groot
maar niet modern ingericht. Ze klagen
wel eens dat het zooveel kost aan
onderhoud. Het is heelemaal niet modern
ingericht, daarom zijn wij afgestapt van
het idee om meer te nemen.
Groenen. M i. is het schoolhuis waar
nu de heer Surig in woont, veel beter
dan hier. Er is daar een groote tuin bij
en het huis zelf is modern ingericht.
Roggeveen. Als die verhouding goed
is, dan is het mij ook goed.
Conform het voorstel van Burg. en
Weth. wordt hierna besloten.
2. Vaststelling van een reglement van
orde voor de vergaderingen van den
Raad.
Voorzitter. Ingevolge de samenvoeging
van de gemeenten moet een reglement
van orde worden vastgesteld. In hoofd
zaak is dit gevolgd zooals dat in meer
dere plaatsen van de provincie is aan
genomen.
Eibers. Ik heb heden de stukken niet
ingezien en dat is, ik weet het, we
geen verontschuldiging, maar toch, nu
de gemeente is uitgebreid en de raads
leden ver uit elkaar wonen en ze den
tijd om hun brood te verdienen in dezen
moeilijken tijd goed kunnen gebruiken
zou liet gewenscht zijn dat ze de stukken
thuis kregen. Ik meen dat er op de
secretarie genoeg personeel is die dat
werk kunnen verrichten. Om van he
eind van Baardwijk of het eind van
Besoijen te komen om de stukken in
te zien, is men heel wat tijd kwijt.
Voorzitter. Dat is nu niet aan de
orde. Dat kan u straks bespreken.
Eibers. Ik meende dat hierbij te kun
nen opmerken. Maar gaat het niet, dan
zal ik er niet verder op ingaan.
Voorzitter. Straks kan u dat doen.
Roggeveen. Bij artikel 5 staat dat de
stukken 2 m. 24 uur van te voren voor
de leden ter inzage worden neergelegd
Dat is m.i. veel te kort. Ik spreek nu
in de lijn van den heer Eibers als ik
aandring op een bepaling dat de leden
5 dagen van te voren de preadviezen
enz thuis krijgen en de oproeping 3
maal 24 uur tevoren wordt gedaan.
Voorzitter. Ik geef toe dat het voor
de leden veel gemakkelijker is, maar
het schrijven is zeer werkzaam en he
drukken duur.
Roggeveen. Er is op de secretarie
toch een cyclostyle.
Voorzitter. Ja, maar dan moet he
toch eerst geschreven worden en daar
is heel wat werk aan. Maar wil de raad
het hebben, mij is het goed.
Roggeveen. Ik meen dat het in het
belang van de gemeente is indien de
leden goed van alles op de hoogte wor
den gesteld. Bovendien zal het de dis
cussies en daardoor den langen duur van
de vergadering beperken. Het lijkt mij
zeer practisch indien de leden van te
voren de stukken kunnen inzien en
zooals de heer Eibers heeft opgemerkt
is er op de secretarie personeel genoeg
om deze werkzaamheden te verrichten.
De heer van der Aa onderschrijft
volkomen hetgeen door de heeren Rog
geveen en Eibers is gezegd. Door
huiselijke omstandigheden is hij en nog
wel voor de eerste maal verhinderd ge
weest de stukken te komen inzien, zoo
dat hij als 't ware geheel vreemd voor
alles staat te kijken. Had hij de stukken
thuis ter inzage gekregen, dan had hij
deze kunnen inzien, doch nu staat hij
geheel onberekend voor de taak, waar
voor hij is geroepen. Hij acht het zijn
plicht om alles goed onder de oogen
te zien en daarom juicht hij het voor
stel van de heeren Eibers en Roggeveen
toe en hoopt dat het aller steun zal
hebben.
Voorzitter. De ondervinding die ik
als Voorzitter heb opgedaan is dat de
behandeling van de stukken beter en
vlotter gaat als de leden alles hebben
ngezien. Ook interesseeren ze zich dan
wat meer voor de zaak.
Wil u nu soms het woord, mijnheer
Eibers.
Eibers, ik heb nu het woord niet meer
noodig, want al wat ik wilde zeggen,
ïeeft de heer Roggeveen gezegd. Ik was
te vroeg en de heer Roggeveen die na
mij sprak, was beter op tijd.
De heer Smolders wil het voorstel
eveneens gaarne steunen en zou er zelfs
nog bij willen bedingen dat in de ver
ordening wordt opgenomen dat allen
eden direct van alle uitkomende ver
ordeningen en reglementen een exemplaar
wordt thuisgezonden.
Klijberg. Ik kan mij ook wel vereeni
gen met het voorstel van de heeren
maar zou er dan toch bij willen voe
gen behoudens spoedeischende ver
gaderingen.
Roggeveen. Dat is van zelf, piaar met
verordeningen en dergelijke zaken wordt
nooit zoo'n spoed gemaakt.
Voorzitter. En dan durf ik het wel
gerust op mij nemen.
De heer Roggeveen stelt vervolgens
voor om bij art. 2 een lid bij te voegen
n.l. dat als een vergadering langer dan
3 uur duurt en een lid de verga
dering dan wil verlaten, hij dat kan doen
zonder daarvoor van de Voorzitter ver
gunning verkregen te hebben. Een
vergadering van 7 uur tot soms half
elf of half twaalf acht hij veel te lang
en niet in het belang van de gemeente
want heeft men een uur of drie gezeten,
dan beginnen de scherpe kantjes er af
te gaan en wordt niet die belangstel
ling aan de zaken meer geschonken die
gewenscht is. Hij zou daarom gaarne
zien dat die leden die dan de verga
dering verlaten, niet hun presentiegeld
missen.
De Voorzitter merkt op dat de door
den heer Roggeveen gewraakte zinsnede
op iets anders doelt, op geheel andere
omstandigheden. Is men nu drie uur
aan het vergaderen geweest en iemand
stelt voor om de vergadering te eindi
gen of op een anderen dag voort te
zetten, dan breng ik dat, aldus spr., in
rondvraag en wordt het dan aangeno
men dan wordt de vergadering geslo
ten. De raad heeft het ten allen tijde
in handen om de vergadering te laten
sluiten, die is geheel daarin baas. Op
deze wijze, dunkt mij, is de raad aan
geen banden gelegd.
Oomens. Ik zou er toch ook voor
zijn om nooit langer dan drie uur te
vergaderen. Dat is lang genoeg. Ik zou
daar een vaste regel van maken.
De heer Klijberg kan zich met he
voorstel van den heer Roggeveen niet
vereenigen. Nu toch kan de raad ten
allen tijde doen wat hij wil. Wil men
een kwartier of half uur langer bijeen
blijven om de agenda af te werken, dan
is men daar nu vrij in. Dat de ge
wraakte zinsnede er is ingezet kom
wijl het kan gebeuren, dat anders de
vergadering verloopt. Vroeger is dat
wel eens gebeurt.
Voorzitter. In iedere vergadering
heeft een van de leden maar een voor
stel te doen en wordt het dan aange
nomen, dan wordt de vergadering ge
sloten.
De heer Roggeveen zegt niet aan he
presentiegeld te hechten, getuige dat
hij bij de verhooging heeft tegen ge
stemd, maar nu kan het voorkomen dat
een lid na 3 uur weg zou willen gaan
maar ter wille van de f 5.— presentie
geld blijft.
Voorzitter. De raad heeft altijd alles
in handen.
De heer de Graaff is het met den
Voorzitter eens. De raad kan altijd be
slissen en dan heeft de minderheid.zich
bij de meerderheid neer te leggen.
De Voorzitter wijst er op dat iedere ver
gadering het reglement kan worden ge
wijzigd. Blijkt een of ander artikel in
de praktijk minder goed te voldoen,
dan kan dat altijd worden gewijzigd.
Roggeveen. Daar zijn nog zoo veel
reglementen te wijzigendaar komt
toch niets van.
De heer Oomens acht 3 uur vergade
ren lang genoeg.
De Voorzitter zegt dat B. en W. dik
wijls genoeg 5 uur lang vergaderen en
deze zijn er niets te minder gezond om.
De Graaff. Ik kan me toch niet met
het voorstel van den heer Roggeveen
vereenigen, want het kan nu dikwijls
van een kwatier of tien minutenafhangen.
Roggeveen. Zoo krenterig zijn we niet.
De Graaff. Neen, maar wat nu niet
is, kan komen.
De heer Eibers meent dat er lang
genoeg over deze kwestie is gesproken.
Het langer duren van een vergadering
kan maar een minuut of vijf weten.
Moet hij uit noodzaak de vergadering
verlaten, dan doet hij dat gerust en
hij gelooft dat hem daar niemand in zal
hinderen.
De heer Roggeveen heeft deze op
merking gemaakt om te bereiken dat men
wat meer zal vergaderen. Nu heeft men
een berg stukken te doorworstelen, waar
voor hij Zaterdag van half drie tot vijf
uur op de secretarie heeft gezeten,
De heer Eibers zegt nu te begrijpen
waar de heer Roggeveen heen wil en
kan zich daar goed mee vereenigen.
Voorzitter. Het kan gebeuren dat een
vergadering goed vlot. Is dit niet het
geval dan kunnen eenige punten van
de agenda tot een volgende vergadering
worden uitgesteld.
De heer Klijberg zegt dat de Voorzitter
bij een langdurige vergadering deze kan
schorsen, iets wat hier al meer is gedaan.
Moet telkens voor de overschietende
punten een vergadering worden gehou
den. dan moet ook telkens presentiegeld
worden gegeven.
De heer Smolders gaat volkomen
aecoord met het betoog van den heer
Roggeveen. Is een agenda zoo overladen
als nu, dan heeft men een berg van
stukken op de secretarie te gaan door-
worstelen. Hij zou het derhalve toejui
chen als bereikt kon worden wat de
heer Roggeveen beoogt
De heer van der Geld meent dat door
verkorting van de vergaderingen ook
het gehalte beter zal worden. Hij wil
eerlijk bekennen dat hij, alhoewel hij de
stukken heeft ingezien, deze niet alle
meer in het hoofd heeft. Daar is de
agenda te overladen voor.
De heer de Graaff merkt op dat men
thans de stukken krijgt thuis gezonden,
dus dat dit motief nu komt te vervallen.
De Voorzitter brengt het voorstel van
den beer Roggeveen dat wordt onder
steund door de heeren Smolders en
van der Geld, in omvraag, wat wordt
aangenomen met 8 stemmen voor en 4
tegen.
Voor het voorstel stemden de heeren
van Driel, Oomens, van der Aa, Groe
nen, van der Geld, Smolders, Roggeveen
en Eibers.
Tegen stemden de heeren Klijberg,
Gragtmans, Verwiel en de Graaff.
3. Ontwerp-besluit tot aankoop van
een bouwterrein aan de Mr. van Cooth-
straat.
De Voorzitter zegt dat naar aanleiding
van het besluit tot het bouwen van een
dubbele middenstandswoning, offerte is
gevraagd voor bouwterrein aan de Mr.
van Coothstraat aan de N.V. Bouwgrond
Maatschappij en eenige particulieren.
De laagste inschrijving is ontvangen
van den heer Th. van Delft voor een
terrein van 20 strekkende meters ad
f140 per M. De grootte van het terrein
is juist passend voor het bouwplan.
Met algemeene stemmen wordt be
sloten dezen grond van den heer van
Delft aan te koopen.
4 Voorstel'van Burg. en Weth. tot
het aangaan van een procedure tegen
de N. V. Centraal Verrekenkantoor voor
Brandstoffen.
In hun preadvies zeggen Burg. en
Weth. dat het gasbedrijf als grootver
bruiker de kolert betrok overeenkomstig
de noteeringen der N. V. tegen prijzen
die als voorloopige moesten worden
beschouwd en waarvan nadere verreke
ring zou volgen. Om de levering van
Duitsche steenkolen te krijgen, heeft het
C V.B. een gedeelte van de koopsom
der grootverbruikers moeten bestemmen
voor een aan de Duitsche regeering te
geven crediet in den vorm van Schatz-
scheine. Bij de aflossing daarvan zouden
de rechthebbenden pondspondsgewijze
voor de te hoog berekende kolenprijzen
worden schadeloos gesteld. Het Rijk
te bepalen op f 16.750.
De Voorzitter deelt mede, dat Burg.
en Weth. hét billijk hebben gevonden
dat de premie, die moet worden betaald
aan de Vereeniging tot borgstelling en
zekerheid voor gemeente-ambtenaren,
door de gemeente wordt gedragen.
De heer Roggeveen kan zich daar
wel mee vereenigen, mits, als later een
groot deel van de premie mocht worden
terug ontvangen, deze niet vloeien in
den zak van den Ontvanger, maar in de
kas der gemeente.
De Voorzitter acht dit als vanzelf
sprekend.
6. Benoeming van
a. een Secretaris
b. een Ontvanger
c. 5 Ambtenaren van den Burger
lijken Stand
d. een Directeur der Gemeente
bedrijven voor gas, electriciteit en
waterleiding
e. een Gemeente-Geneesheer;
f. een Archivaris.
In hun prae-advies zeggen Burg. en
Weth. dat door hen in het algemeen
zijn voorgedragen de personen, die tot
heden in deze gemeente die betrekking
of dat ambt vervulden. Voor het ambt
vgp Gemeente-Ontvanger hebben zij
gemeend een andere gedragslijn te
moeten volgen. De bemoeiingen der
gemeente op sociaal gebied zijn in de
laatste jaren zeer toegenomen en als
gevolg daarvan heeft de gemeentelijke
finantieele administratie ook voor deze
gemeente een groote vlucht genomen.
Het ambt van Ontvanger is daarmede
ook van belangrijk grootere beteekenis
geworden. Hij die thans geroepen wordt
dat ambt te vervullen, moet daarvoor
de noodige theoretische bekwaamheid
en practische geschiktheid bezitten. Hij
zal en vooral in de toekomst niet
meer kunnen volstaan met het auto
matisch inboeken van de ontvangen en
uitgegeven gelden. Grondige kennis zal
voor den ontvanger onontbeerlijk wor
den bij aanneming van het wetsvoorstel
tot wijziging der Gemeentewet. Indien
het voorstel tot wet wordt verheven,
zal het ambt van Gemeente-Ontvanger
in zijne tegenwoordige beteekenis komen
te vervallen en het finantieele beheer
der gemeente voor het grootste gedeelte
op de Secretarie moeten worden ver
richt door een of meer ambtenaren, die
zoowel met het finantieele beheer als
met de administratie der gemeente in
haar vollen omvang op de hoogte zijn.
Combinatie van de betrekkingen van
Hoofdambtenaar ter secretarie en ge
meente-ontvanger lijkt Burg en Weth.
daarom voor deze gemeente de meest
geschikte en beste oplossing. Deze com
binatie van betrekkingen zal niet alleen
de administratie ten goede komen en
daardoor de gemeente van practisch nut
zijn, doch bovendien zal die combinatie
de gemeente jaarlijks eenige besparing
van jaarwedden geven.
Burg. en Weth. stellen hun voor om,
worden de betrekkingen gecombineerd,
de jaarwedde van den Hoofdambtenaar
met een bedrag van f 700 te vermin
deren, waardoor de gemeente ieder jaar
f700 minder aan salaris behoeft uit te
betalen dan wanneer die betrekkingen
door twee personen worden bekleed.
Tot dit voorstel vinden zij gereeder
aanleiding omdat de tegenwoordige ont
vanger den pensioengerechtigden leeftijd
heeft bereikt en het hem toe te kennen
wachtgeld bij aanneming van hun voor
stel, met het bedrag van zijn pensioen
wordt verminderd.
Het is op grond van deze over
wegingen en zonder te kort te doen aan
de waardeering van de wijze waarop de
tegenwoordige functionaris zijn betrek
king bijna 28'/a jaar heeft waargenomen
dat zij den tegenwoordigen hoofd
ambtenaar ter secretarie, den heer J van
Mierlo, die ruim 10 jaar in de gemeente
administratie heeft doorgebracht, gedu
rende welken tijd hij 2 jaar het ambt
van gemeente-ontvanger heeft waar-
genomen en die sedert 1 Mei 1919 tot
volle tevredenheid van Burg. en Weth.
in deze gemeente werkzaam is, als
nummer 1 aanbevelen.
De betrekking van gemeente-archivaris
bestond tot heden niet. In den dienst
der voormalige gemeente Besoijen was
als archivaris aangesteld de heer van
echter meent nu aanspraak te kunnen
maken op de gemaakte winst van 6 pCt.
Volgens advies van Mr. Fruin zal het der Hammen. Het komt Burg. en Weth.
aanbeveling verdienen de uitbetaling van gewenscht voor dezen opnieuw aan te
het aandeel in de winst, in rechten te
vorderen. Voorzoover bekend hebben
nagenoeg alle belanghebbende gemeen
ten reeds daartoe besloten. De kosten
zullen gemeenschappelijk worden ge
dragen en daardoor uit den aard der
zaak bij verlies van het proces, uiterst
gering zijn, terwijl de vordering van de
gemeente vermoedelijk zal beloopen
f 1201.75.
De heer Eibers vraagt wat de kosten
zullen zijn wanneer het proces wordt
verloren, waarop de Voorzitter antwoordt
dat dit 1 pCt. zal bedragen.
Wordt besloten deel te nemen aan
het risico van een procedure.
5. Vaststelling van het bedrag der
door den Gemeente-Ontvanger té stellen
zekerheid.
Wordt besloten, conform het voorstel
van Burg. en Weth., om de zekerheid
stellen. Door de samenvoeging der drie
gemeenten krijgt men de beschikking
over een zeer merkwaardige collectie
oud-archief van Besoijen en een kleine
verzamelingvan Baardwijk. Daarenboven
zal thans in een collectie komen het
nieuw archief der drie gemeenten. Dit
zal noodzakelijk zijn dit opnieuw te
ordenen en het overtollige te vernietigen.
Nu de intusschen ingevoerde archiefwet
1918 nadere eischen stelt omtrent
archieven en het beheer daarvan, achten
Burg. en Weth. het wel gewenscht dat
een archivaris wordt aangesteld. De
titularis vindt natuurlijk in deze betrek
king verre van een volle dagtaak, zoodat
de toe te kennen belooning ook zeer
gering kan zijn en zou kunnen worden
volstaan mei eer. jaarloon van f300.
Groenen. Is het niet in strijd met de
wet, mijnheer de Voorzitter, dat voor
H v
De Echo van het Zuiden.