TWEEDE BLAD. Gemeenteraad. i NUMMER 49. ZATERDAG 17 JUNI 1922. 45e Jaargang WAALWIJK. Openbare vergadering van den raad dezei gemeente op Dinsdag 13 Juni, des namiddags ten 63/4 uur. Voorzitter Edelachtb. heer Surmont de Bas Smeele. Ongeveer 7 uur opent de Voorzitter de vergadering; aanwezig alle leden, uitgenomen de heer B. Timmermans- Verschure. De notulen der vorige vergadering worden na voorlezing onveranderd goed gekeurd en vastgesteld. Aan de orde 1. Ingekomen Stukken. a. Een schrijven van den heer B. Timmermans-Verschure dat hij, wijl hij plotseling elders is opgeroepen, tot zijn spijt deze vergadering niet kan bijwonen. Wordtvoor kennisgeving aangenomen. b. Schrijven van Ged. Staten, houden de het verzoek te willen berichten of de raad accoord kan gaan met hun voorstel om de salarissen van Burge meester en Secretaris te verhoogen. Ged. Staten stellen voor het salaris voor deze gemeente vast te stellen op voor den Burgemeester minimum f 3750 en maximum f 4750, voor den Secretaris minimum f3250 en maximum f4250. De heer Gragtmans wil gaarne voor stellen Ged. Staten te berichten dat men zich met dit voorstel goed kan ver eenigen, wijl de verhouding van de salarissen van Burgemeester en Secre taris met die van andere ambtenaren, zeer onbillijk is. Bovendien, gaat spr. voort, zijn de salarissen in deze pro vincie altijd lager geweest dan die in de overige provincies. Waarom dit altijd zoo is geweest, is mij een raadsel, maar ze schijnen het nu effen te willen maken. Ik heb ook eens nagagaan de verschil lende salarissen die aan andere ambte naren worden gegeven. De Burgemeester komt hier nu, als het voorstel van Ged Staten wordt aangenomen, op f 4750, en de Secretaris op f 4250. De Directeur van het postkantoor geniet een salaris var. f5570, de Ontvanger van de Registratie f5380, de Directeur van de gasfabriek f 4500 met vrije woning, vuur en licht, het Hoofd der school f4700, de Directeur van de vak school f 5000, de Hoofdleeraar f 4700 enz. enz. De Burgemeester en Secretaris staan in vergelijking met de andere ambte naren dus ver ten achter, wat zeer on billijk is, vooral nu het baantje van burgemeester geen eerebaantje meer is. Men moet wel weten dat hij zijn geheele persoon moet geven en van den vroegen morgen tot den laten avond moet werken. Bovendien is het billijk dat het salaris wordt verhoogd omdat door de ver- eeniging de gemeente heel wat grooter is geworden en van de werkkracht en plicht weer heel wat meer wordt gevergd. Ik meen dat we ook nog een plicht hebben tegenover den burgemeester want toen hij in December in den Bosch werd geroepen en hem werd gevraagd om burgemeester te blijven, heeft hij als 't ware zonder aarzeling het ambt aangenomen alhoewel hij gemakkelijk op wachtgeld had kunnen gaan staan. Bij zijne aanvaarding heeft hij in den Bosch de conditie nog gesteld dat hij zijne herbenoeming zou aannemen mits ook den beiden anderen burgemeesters een plaats zou worden aangewezen opdat onze gemeente verstoken zou zijn van den last om wachtgeld te gaan geven. Dat dit alles zoo is tot stand gekomen, is een groot voordeel voor de gemeente. Ik zeg nog eens, ik meen dat het onze plicht is het voorstel van Ged. Staten unaniem goed te keuren. Ik hoop dat het voorstel met algemeene stemmen zal worden aangenomen. (Bravo's) Roggeveen. Hoe hoog is het salaris thans. Voorzitter, t 500 minder. Eibers. U komt dus in eens op het maximum te staan en de Secretaris. Voorzitter. Die ook. Met algemeene stemmen wordt hierna het voorstel van den heer Gragtmans aangenomen. c. Verzoek van den heer J. van der Meijs, houdende het verzoek om eervol ontslag als leeraar aan de teekenschool. Voorzitter De heer van der Meijs is benoemd tot leeraar aan de Ambachts school te Haarlem. Burg. en Weth. stellen voor hem eervol ontslag te ver- leenen met ingang van 1 April 1922. Met algemeene stemmen wordt daar toe besloten. d. Schrijven van Ged. Staten betref fende het vaststellen van de huurwaarde van het schoolhuis in voormalig Baard wijk. Burg. en Weth. stellen voor de huur waarde vast te stellen op f 350.— De heer Roggeveen vraagt of de ver houding met de andere schoolhuizen juist is en wat men voor huur krijgt van het schoolhuis in voormalig Be- soijen. De Voorzitter zegt dat dit f 500 huur opbrengt, doch merkt op dat dit aan een particulier is verhuurd. Roggeveen. De verhouding is m.i. 't zelfde of men ze nu aan een hoofd der school verhuurd of aan een parti culier. Voorzitter. Wij stellen voor de huur waarde in voormalig Baardwijk te be palen op f 350.—en hier ,in de Station straat op f 400.—. Wil de raad echter anders, dan moet hij dat zelf weten. De heer van Driel meent dat men de huurwaarde zal bepalen naar gelangde inrichting van het huis. Vermoedelijk zal het schoolhuis in Besoijen het best zijn ingericht. Groenen. Dat is ook zeer goed in gericht. Klijberg. Aanvankelijk hadden Burg. en Weth. de huurwaarde van het school huis in de Stationstraat hooger gesteld, doch na een conferentie die Burg. en Weth. met den heer van Mierlo hebben gehad, zijn wij daarop terug gekomen. In die conferentie hebben wij hem moeten mededeelen dat hei huis als ambts woning is onttroken. Hij wees er toen op dat zijn salaris doordat de school geen M.U.L.O. meer is, met f400 per jaar is verminderd. Dit is nu wel iets waaraan wij niets kunnen doen, doch het neemt niet weg dat het voor hem eene groote teleurstelling is en iets is waarop hij bij zijne aanstelling niet zal hebben gerekend. In evenredigheid is dit ook zoo met het vervolg-onderwijs, daar krijgt hij nu ook minder voor. Om al deze redenen hebben wij de huur waarde iets lager gaan bepalen en het bedrag zoo voorgesteld. De heer Roggeveen zegt de huizen niet te kennen. Hij weet niet of er bij het een een groote tuin is of niet. Als de verhouding maar juist is met de gangbare huren. De Voorzitter merkt op dat reeds vroeger door den raad van de gemeente Baardwijk de huurwaarde op f350 is gesteld. Het huis is tamelijk nieuw en volgens zijne informatie is het niet te veel. Hier is het huis wel erg groot maar niet modern ingericht. Ze klagen wel eens dat het zooveel kost aan onderhoud. Het is heelemaal niet modern ingericht, daarom zijn wij afgestapt van het idee om meer te nemen. Groenen. M i. is het schoolhuis waar nu de heer Surig in woont, veel beter dan hier. Er is daar een groote tuin bij en het huis zelf is modern ingericht. Roggeveen. Als die verhouding goed is, dan is het mij ook goed. Conform het voorstel van Burg. en Weth. wordt hierna besloten. 2. Vaststelling van een reglement van orde voor de vergaderingen van den Raad. Voorzitter. Ingevolge de samenvoeging van de gemeenten moet een reglement van orde worden vastgesteld. In hoofd zaak is dit gevolgd zooals dat in meer dere plaatsen van de provincie is aan genomen. Eibers. Ik heb heden de stukken niet ingezien en dat is, ik weet het, we geen verontschuldiging, maar toch, nu de gemeente is uitgebreid en de raads leden ver uit elkaar wonen en ze den tijd om hun brood te verdienen in dezen moeilijken tijd goed kunnen gebruiken zou liet gewenscht zijn dat ze de stukken thuis kregen. Ik meen dat er op de secretarie genoeg personeel is die dat werk kunnen verrichten. Om van he eind van Baardwijk of het eind van Besoijen te komen om de stukken in te zien, is men heel wat tijd kwijt. Voorzitter. Dat is nu niet aan de orde. Dat kan u straks bespreken. Eibers. Ik meende dat hierbij te kun nen opmerken. Maar gaat het niet, dan zal ik er niet verder op ingaan. Voorzitter. Straks kan u dat doen. Roggeveen. Bij artikel 5 staat dat de stukken 2 m. 24 uur van te voren voor de leden ter inzage worden neergelegd Dat is m.i. veel te kort. Ik spreek nu in de lijn van den heer Eibers als ik aandring op een bepaling dat de leden 5 dagen van te voren de preadviezen enz thuis krijgen en de oproeping 3 maal 24 uur tevoren wordt gedaan. Voorzitter. Ik geef toe dat het voor de leden veel gemakkelijker is, maar het schrijven is zeer werkzaam en he drukken duur. Roggeveen. Er is op de secretarie toch een cyclostyle. Voorzitter. Ja, maar dan moet he toch eerst geschreven worden en daar is heel wat werk aan. Maar wil de raad het hebben, mij is het goed. Roggeveen. Ik meen dat het in het belang van de gemeente is indien de leden goed van alles op de hoogte wor den gesteld. Bovendien zal het de dis cussies en daardoor den langen duur van de vergadering beperken. Het lijkt mij zeer practisch indien de leden van te voren de stukken kunnen inzien en zooals de heer Eibers heeft opgemerkt is er op de secretarie personeel genoeg om deze werkzaamheden te verrichten. De heer van der Aa onderschrijft volkomen hetgeen door de heeren Rog geveen en Eibers is gezegd. Door huiselijke omstandigheden is hij en nog wel voor de eerste maal verhinderd ge weest de stukken te komen inzien, zoo dat hij als 't ware geheel vreemd voor alles staat te kijken. Had hij de stukken thuis ter inzage gekregen, dan had hij deze kunnen inzien, doch nu staat hij geheel onberekend voor de taak, waar voor hij is geroepen. Hij acht het zijn plicht om alles goed onder de oogen te zien en daarom juicht hij het voor stel van de heeren Eibers en Roggeveen toe en hoopt dat het aller steun zal hebben. Voorzitter. De ondervinding die ik als Voorzitter heb opgedaan is dat de behandeling van de stukken beter en vlotter gaat als de leden alles hebben ngezien. Ook interesseeren ze zich dan wat meer voor de zaak. Wil u nu soms het woord, mijnheer Eibers. Eibers, ik heb nu het woord niet meer noodig, want al wat ik wilde zeggen, ïeeft de heer Roggeveen gezegd. Ik was te vroeg en de heer Roggeveen die na mij sprak, was beter op tijd. De heer Smolders wil het voorstel eveneens gaarne steunen en zou er zelfs nog bij willen bedingen dat in de ver ordening wordt opgenomen dat allen eden direct van alle uitkomende ver ordeningen en reglementen een exemplaar wordt thuisgezonden. Klijberg. Ik kan mij ook wel vereeni gen met het voorstel van de heeren maar zou er dan toch bij willen voe gen behoudens spoedeischende ver gaderingen. Roggeveen. Dat is van zelf, piaar met verordeningen en dergelijke zaken wordt nooit zoo'n spoed gemaakt. Voorzitter. En dan durf ik het wel gerust op mij nemen. De heer Roggeveen stelt vervolgens voor om bij art. 2 een lid bij te voegen n.l. dat als een vergadering langer dan 3 uur duurt en een lid de verga dering dan wil verlaten, hij dat kan doen zonder daarvoor van de Voorzitter ver gunning verkregen te hebben. Een vergadering van 7 uur tot soms half elf of half twaalf acht hij veel te lang en niet in het belang van de gemeente want heeft men een uur of drie gezeten, dan beginnen de scherpe kantjes er af te gaan en wordt niet die belangstel ling aan de zaken meer geschonken die gewenscht is. Hij zou daarom gaarne zien dat die leden die dan de verga dering verlaten, niet hun presentiegeld missen. De Voorzitter merkt op dat de door den heer Roggeveen gewraakte zinsnede op iets anders doelt, op geheel andere omstandigheden. Is men nu drie uur aan het vergaderen geweest en iemand stelt voor om de vergadering te eindi gen of op een anderen dag voort te zetten, dan breng ik dat, aldus spr., in rondvraag en wordt het dan aangeno men dan wordt de vergadering geslo ten. De raad heeft het ten allen tijde in handen om de vergadering te laten sluiten, die is geheel daarin baas. Op deze wijze, dunkt mij, is de raad aan geen banden gelegd. Oomens. Ik zou er toch ook voor zijn om nooit langer dan drie uur te vergaderen. Dat is lang genoeg. Ik zou daar een vaste regel van maken. De heer Klijberg kan zich met he voorstel van den heer Roggeveen niet vereenigen. Nu toch kan de raad ten allen tijde doen wat hij wil. Wil men een kwartier of half uur langer bijeen blijven om de agenda af te werken, dan is men daar nu vrij in. Dat de ge wraakte zinsnede er is ingezet kom wijl het kan gebeuren, dat anders de vergadering verloopt. Vroeger is dat wel eens gebeurt. Voorzitter. In iedere vergadering heeft een van de leden maar een voor stel te doen en wordt het dan aange nomen, dan wordt de vergadering ge sloten. De heer Roggeveen zegt niet aan he presentiegeld te hechten, getuige dat hij bij de verhooging heeft tegen ge stemd, maar nu kan het voorkomen dat een lid na 3 uur weg zou willen gaan maar ter wille van de f 5.— presentie geld blijft. Voorzitter. De raad heeft altijd alles in handen. De heer de Graaff is het met den Voorzitter eens. De raad kan altijd be slissen en dan heeft de minderheid.zich bij de meerderheid neer te leggen. De Voorzitter wijst er op dat iedere ver gadering het reglement kan worden ge wijzigd. Blijkt een of ander artikel in de praktijk minder goed te voldoen, dan kan dat altijd worden gewijzigd. Roggeveen. Daar zijn nog zoo veel reglementen te wijzigendaar komt toch niets van. De heer Oomens acht 3 uur vergade ren lang genoeg. De Voorzitter zegt dat B. en W. dik wijls genoeg 5 uur lang vergaderen en deze zijn er niets te minder gezond om. De Graaff. Ik kan me toch niet met het voorstel van den heer Roggeveen vereenigen, want het kan nu dikwijls van een kwatier of tien minutenafhangen. Roggeveen. Zoo krenterig zijn we niet. De Graaff. Neen, maar wat nu niet is, kan komen. De heer Eibers meent dat er lang genoeg over deze kwestie is gesproken. Het langer duren van een vergadering kan maar een minuut of vijf weten. Moet hij uit noodzaak de vergadering verlaten, dan doet hij dat gerust en hij gelooft dat hem daar niemand in zal hinderen. De heer Roggeveen heeft deze op merking gemaakt om te bereiken dat men wat meer zal vergaderen. Nu heeft men een berg stukken te doorworstelen, waar voor hij Zaterdag van half drie tot vijf uur op de secretarie heeft gezeten, De heer Eibers zegt nu te begrijpen waar de heer Roggeveen heen wil en kan zich daar goed mee vereenigen. Voorzitter. Het kan gebeuren dat een vergadering goed vlot. Is dit niet het geval dan kunnen eenige punten van de agenda tot een volgende vergadering worden uitgesteld. De heer Klijberg zegt dat de Voorzitter bij een langdurige vergadering deze kan schorsen, iets wat hier al meer is gedaan. Moet telkens voor de overschietende punten een vergadering worden gehou den. dan moet ook telkens presentiegeld worden gegeven. De heer Smolders gaat volkomen aecoord met het betoog van den heer Roggeveen. Is een agenda zoo overladen als nu, dan heeft men een berg van stukken op de secretarie te gaan door- worstelen. Hij zou het derhalve toejui chen als bereikt kon worden wat de heer Roggeveen beoogt De heer van der Geld meent dat door verkorting van de vergaderingen ook het gehalte beter zal worden. Hij wil eerlijk bekennen dat hij, alhoewel hij de stukken heeft ingezien, deze niet alle meer in het hoofd heeft. Daar is de agenda te overladen voor. De heer de Graaff merkt op dat men thans de stukken krijgt thuis gezonden, dus dat dit motief nu komt te vervallen. De Voorzitter brengt het voorstel van den beer Roggeveen dat wordt onder steund door de heeren Smolders en van der Geld, in omvraag, wat wordt aangenomen met 8 stemmen voor en 4 tegen. Voor het voorstel stemden de heeren van Driel, Oomens, van der Aa, Groe nen, van der Geld, Smolders, Roggeveen en Eibers. Tegen stemden de heeren Klijberg, Gragtmans, Verwiel en de Graaff. 3. Ontwerp-besluit tot aankoop van een bouwterrein aan de Mr. van Cooth- straat. De Voorzitter zegt dat naar aanleiding van het besluit tot het bouwen van een dubbele middenstandswoning, offerte is gevraagd voor bouwterrein aan de Mr. van Coothstraat aan de N.V. Bouwgrond Maatschappij en eenige particulieren. De laagste inschrijving is ontvangen van den heer Th. van Delft voor een terrein van 20 strekkende meters ad f140 per M. De grootte van het terrein is juist passend voor het bouwplan. Met algemeene stemmen wordt be sloten dezen grond van den heer van Delft aan te koopen. 4 Voorstel'van Burg. en Weth. tot het aangaan van een procedure tegen de N. V. Centraal Verrekenkantoor voor Brandstoffen. In hun preadvies zeggen Burg. en Weth. dat het gasbedrijf als grootver bruiker de kolert betrok overeenkomstig de noteeringen der N. V. tegen prijzen die als voorloopige moesten worden beschouwd en waarvan nadere verreke ring zou volgen. Om de levering van Duitsche steenkolen te krijgen, heeft het C V.B. een gedeelte van de koopsom der grootverbruikers moeten bestemmen voor een aan de Duitsche regeering te geven crediet in den vorm van Schatz- scheine. Bij de aflossing daarvan zouden de rechthebbenden pondspondsgewijze voor de te hoog berekende kolenprijzen worden schadeloos gesteld. Het Rijk te bepalen op f 16.750. De Voorzitter deelt mede, dat Burg. en Weth. hét billijk hebben gevonden dat de premie, die moet worden betaald aan de Vereeniging tot borgstelling en zekerheid voor gemeente-ambtenaren, door de gemeente wordt gedragen. De heer Roggeveen kan zich daar wel mee vereenigen, mits, als later een groot deel van de premie mocht worden terug ontvangen, deze niet vloeien in den zak van den Ontvanger, maar in de kas der gemeente. De Voorzitter acht dit als vanzelf sprekend. 6. Benoeming van a. een Secretaris b. een Ontvanger c. 5 Ambtenaren van den Burger lijken Stand d. een Directeur der Gemeente bedrijven voor gas, electriciteit en waterleiding e. een Gemeente-Geneesheer; f. een Archivaris. In hun prae-advies zeggen Burg. en Weth. dat door hen in het algemeen zijn voorgedragen de personen, die tot heden in deze gemeente die betrekking of dat ambt vervulden. Voor het ambt vgp Gemeente-Ontvanger hebben zij gemeend een andere gedragslijn te moeten volgen. De bemoeiingen der gemeente op sociaal gebied zijn in de laatste jaren zeer toegenomen en als gevolg daarvan heeft de gemeentelijke finantieele administratie ook voor deze gemeente een groote vlucht genomen. Het ambt van Ontvanger is daarmede ook van belangrijk grootere beteekenis geworden. Hij die thans geroepen wordt dat ambt te vervullen, moet daarvoor de noodige theoretische bekwaamheid en practische geschiktheid bezitten. Hij zal en vooral in de toekomst niet meer kunnen volstaan met het auto matisch inboeken van de ontvangen en uitgegeven gelden. Grondige kennis zal voor den ontvanger onontbeerlijk wor den bij aanneming van het wetsvoorstel tot wijziging der Gemeentewet. Indien het voorstel tot wet wordt verheven, zal het ambt van Gemeente-Ontvanger in zijne tegenwoordige beteekenis komen te vervallen en het finantieele beheer der gemeente voor het grootste gedeelte op de Secretarie moeten worden ver richt door een of meer ambtenaren, die zoowel met het finantieele beheer als met de administratie der gemeente in haar vollen omvang op de hoogte zijn. Combinatie van de betrekkingen van Hoofdambtenaar ter secretarie en ge meente-ontvanger lijkt Burg en Weth. daarom voor deze gemeente de meest geschikte en beste oplossing. Deze com binatie van betrekkingen zal niet alleen de administratie ten goede komen en daardoor de gemeente van practisch nut zijn, doch bovendien zal die combinatie de gemeente jaarlijks eenige besparing van jaarwedden geven. Burg. en Weth. stellen hun voor om, worden de betrekkingen gecombineerd, de jaarwedde van den Hoofdambtenaar met een bedrag van f 700 te vermin deren, waardoor de gemeente ieder jaar f700 minder aan salaris behoeft uit te betalen dan wanneer die betrekkingen door twee personen worden bekleed. Tot dit voorstel vinden zij gereeder aanleiding omdat de tegenwoordige ont vanger den pensioengerechtigden leeftijd heeft bereikt en het hem toe te kennen wachtgeld bij aanneming van hun voor stel, met het bedrag van zijn pensioen wordt verminderd. Het is op grond van deze over wegingen en zonder te kort te doen aan de waardeering van de wijze waarop de tegenwoordige functionaris zijn betrek king bijna 28'/a jaar heeft waargenomen dat zij den tegenwoordigen hoofd ambtenaar ter secretarie, den heer J van Mierlo, die ruim 10 jaar in de gemeente administratie heeft doorgebracht, gedu rende welken tijd hij 2 jaar het ambt van gemeente-ontvanger heeft waar- genomen en die sedert 1 Mei 1919 tot volle tevredenheid van Burg. en Weth. in deze gemeente werkzaam is, als nummer 1 aanbevelen. De betrekking van gemeente-archivaris bestond tot heden niet. In den dienst der voormalige gemeente Besoijen was als archivaris aangesteld de heer van echter meent nu aanspraak te kunnen maken op de gemaakte winst van 6 pCt. Volgens advies van Mr. Fruin zal het der Hammen. Het komt Burg. en Weth. aanbeveling verdienen de uitbetaling van gewenscht voor dezen opnieuw aan te het aandeel in de winst, in rechten te vorderen. Voorzoover bekend hebben nagenoeg alle belanghebbende gemeen ten reeds daartoe besloten. De kosten zullen gemeenschappelijk worden ge dragen en daardoor uit den aard der zaak bij verlies van het proces, uiterst gering zijn, terwijl de vordering van de gemeente vermoedelijk zal beloopen f 1201.75. De heer Eibers vraagt wat de kosten zullen zijn wanneer het proces wordt verloren, waarop de Voorzitter antwoordt dat dit 1 pCt. zal bedragen. Wordt besloten deel te nemen aan het risico van een procedure. 5. Vaststelling van het bedrag der door den Gemeente-Ontvanger té stellen zekerheid. Wordt besloten, conform het voorstel van Burg. en Weth., om de zekerheid stellen. Door de samenvoeging der drie gemeenten krijgt men de beschikking over een zeer merkwaardige collectie oud-archief van Besoijen en een kleine verzamelingvan Baardwijk. Daarenboven zal thans in een collectie komen het nieuw archief der drie gemeenten. Dit zal noodzakelijk zijn dit opnieuw te ordenen en het overtollige te vernietigen. Nu de intusschen ingevoerde archiefwet 1918 nadere eischen stelt omtrent archieven en het beheer daarvan, achten Burg. en Weth. het wel gewenscht dat een archivaris wordt aangesteld. De titularis vindt natuurlijk in deze betrek king verre van een volle dagtaak, zoodat de toe te kennen belooning ook zeer gering kan zijn en zou kunnen worden volstaan mei eer. jaarloon van f300. Groenen. Is het niet in strijd met de wet, mijnheer de Voorzitter, dat voor H v De Echo van het Zuiden.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1922 | | pagina 5