raad zelf besloten dp menschen met
een proeftijd van 14 dagen, aan het
werk te zetten.
Burg. en Weth. en ook de raad weten,
dat die tijd voorbij is en toen zijn er
werklieden gekomen om te vragen of
reeds een andere regeling was getroffen.
Ik heb toen met die menschen ge-
moedelijk gesproken en er hen op
gewezen dat dit alles niet in een twee,
drie zoo maar voor elkaar kan worden
gebracht. Maar nu zijn er weer 14
dagen om en nog is alles niet klaar.
En ik kan heel goed begrijpen dat die
menschen zich vasthouden aan de toe
zegging. want geloof maar gerust dat
de meeste gezinnen al lang zijn uit
gemergeld.
De commissie heeft een en ander
nagegaan voor een nieuwe regeling en
nu stel ik voor dat deze ten spoedigste
met Burg. en Weth. eene vergadering
zal houden, waar dan kan worden
gesproken over eene nieuwe wijze van
uitkeering. Gezegd was dat naar
prestatie zou worden uitbetaald.
Nu is de toestand niet gezond, want
iedereen krijgt evenveel, dat is geen
gezond standpunt innemen, want het
scheelt ontzaglijk veel met den een of
ander.
Voorzitter. Deze week nog zullen we
bijeenkomen als de inspecteur van de
Heide Maatschappij is geweest en wij
weten hoe op andere plaatsen een en
ander is geregeld. Ik geef gaarne toe
dat op 't oogenblik de regeling niet
is zooals men het gaarne zou zien.
Zaak is dat de steunregeling wordt
omgezet in een werkverschaffing.
De Wijs. Dan is men ook voor het
feit komen te staan, dat enkele men
schep, die geen lid van de organisatie
kunnen zijn, en ook zitten met groote
huishoudens en al in geen weken meer
eenig inkomen hebben gehad, geheel
alleen staan Die menschen komen aan
houdend bij mij en pressen me dat ik
voor hen iets tot stand zal brengen.
Ik heb hen er op gewezen, dat ik
daartoe de bevoegdheid niet heb, maar
dat ik er gaarne over wil spreken op
de plaats waar zulks behoort. Ik zou
hier nu de vraag willen stellen of de
raad het ook billijk acht dat bij uit
zondering voor die categorie van men
schen wat wordt gedaan.
Iets, al geef ik gaarne toe dat men
zich op gevaarlijk terrein gaat begeven,
moet er worden gedaan. Maar, al zeg
ik het zelf, we zijn altijd nogal voor
zichtig geweest en met een beetje
voorzichtigheid in acht te nemen, is er
wel wat te doen.
Als de commissie meent dat het
noodig is dat streng moet worden op
getreden, dan moet dat niet achterwege
gelaten worden.
Ik wil er verder hier nog op wijzen
dat het moeilijk gaat om eenieder aan
het werk te zetten, dat gaat niet. want
er zijn altijd menschen die men derge
lijke werkzaamheden niet kan opdragen.
Dan is er nog iets, wat de menschen
en ook ik gaarne anders zou zien. Nu
begint men Zaterdag om half drie pas
met de uitkeering aan die menschen.
Die nu het laatst aan de beurt is,
komt tamelijk laat bij moeder de vrouw
die zoo met smart op die centen zit
te wachten, aan. Dat is een kleinig
heid om daarin verandering te brengen
en dat kan in de commissie wel wor
den besproken.
Voorzitter. Dat kan in de commissie
wel worden besproken en over die
menschen die bij geen organisatie
kunnen zijn. moet dan ook worden
gesproken, want in gevallen als zulks
hoog noodig is, moet wat worden ge
daan. Voor alles moet een en ander
zoo worden geregeld dat de steun
regeling wordt opgedoekt en daar eene
werkverschaffing voor in de plaats
wordt gebracht.
IJpelaar. Is er soms last gegeven dat
voortaan de lantaarns des nachts en
overdag moeten branden en 's avonds
uitgedraaid.
Voorzitter. Dat is een heel aardige
vraag.
Snaphaan. Dat behoort thuis bij de
gascommissie.
IJpelaar. Bij ons in de buurt branden
de lantaarns alleen overdag en 's nachts.
Roestenberg. Dat gaat zooals met
een deur. die vergeet men ook wel
eens te sluiten. De gascommissie is
haar taak echter goed bewust en zorgt
dat alles zooveel mogelijk in orde komt,
dat zal men wel hebben kunnen merken
aan het feit dat hier en daar eenige
lantaarns zijn bijgeplaatst. Ik spreek er
u borg voor dat alles in orde komt.
Van Amelsfoort. Hoor u, dat komt
in orde.
IJpelaar. Ze strijken hun traktement
ook wel op als het tijd is en dan moeten
ze maar op tijd eens komen zien of de
boel in orde is ook.
Daarna gaat de raad over in Geheim
Comité.
Rapport Waterleiding.
I.
Door de commissie voor het Water
bedrijf is het volgende rapport uitge
bracht aan B. en W.
De kostprijsberekeningen voor de
waterleiding hebben aangetoond, dat
de waterleveringen naar het abonne
mentsstelsel ver beneden kostprijs
plaats vinden, waardoor het bedrijf niet
in staat is zichzelf te bedruipen en er
met verlies gewerkt wordt.
De kostprijs bedroeg over het le
kwartaal van dit-jaar «22 31 cent per
M3. Over dat kwartaal werd 21.111 M3
water afgeleverd over abonnementen
met een opbrengst van f 2 771.33'/2.
zoodat de opbrengst per M3 bedroeg
ongeveer 13 cent. of ruim 9 cent be
neden kostprijs.
Het behoeft niet te worden betoogd,
dat deze toestand indruischt tegen de
begrippen van een gezond economisch
bedrijfsbeheer. Dit is echter niet hel
eenige bezwaar. Naar het thans gel
dende metertarief betaalt de particuliere
verbruiker 30 cent per M3, terwijl de
abonnementverbruiker slechts 13 cent
betaalt. Dit is een wanverhouding die
naar ons oordeel spoedig dient te
verdwijnen.
Waar door den Raad het beginsel
gehuldigd wordt dat de gemeentebe
drijven zichzelf behooren te bedruipen,
zullen maatregelen moeten worden ge
troffen om voor de toekomst verliezen
te voorkomen.
Daartoe staan twee wegen open
le. De abonnementstarieven, die veel
te laag blijken te zijn, te verhoogen of
2e. het thans bestaande metertarief
algemeen in te voeren, waardoor de
abonnementstarieven komen te ver
vallen.
Wij geven hieronder een uiteenzet
ting van de voor- en nadeelen van
beide wegen.
Het verbruik over abonnementen is
abnormaal groot. Dit ligt voor de hand,
omdat er voor den geabonneerde geen
enkele prikkel is om het water spaar
zaam te gebruiken. Hij heelt er geen
belang bij om lekke kranen te laten
herstellen, Hij kan naar hartelust was-
schen en plassen en spoelen zonder
dat het hem een cent meer kost. De
spaarzame verbruiker betaalt mede voor
den verkwister omdat deze den water-
prijs opdrijft. Van hoe groote betee-
kenis deze verkwisting is kan U blijken
uit het feit, dat in de voor den nacht
rust bestemde uren nog gemiddeld 80
M3 water den toren verlaat, wat groo-
tendeels op rekening is te stellen van
lekkages en verkwisting. Het abon
nementsstelsel werkt ook het euvel in
de hand van het weg schenken van
het water, terwijl voor wasscherijen,
die onder de abonné's veelvuldig voor
komen en die veel grootere kwantums
water verbruiken dan voor abonne
menten wordt berekend, niets meer
wordt betaald.
Het beginsel moet worden aanvaard
dat de verdeeling van het water en de
berekening van de verbruikte hoeveel
heid zoo rechtvaardig mogelijk zijde
verbruikers over meters moeten dus
niet meer betalen om het verlies op
het verbruik over abonnementen te
pekken.
De spaarzame verbruiker moet niet
méér worden bt last om de verkwisters.
Deze bezwaren worden opgeheven
door levering uitsluitend over meters;
ieder betaalt dan slechts zijn verbruik.
Elk verbruiker ondervindt dan direct
in eigen zak de nadeelen van het te
groot waterverbruik door den slechten
toestand van de installatie in zijn huis
en zal wel zorgen dat lekken spoedig
worden opgeheven. Men zal er dan op
bedacht zijn alleen de noodzakelijke
hoeveelheid water te verbruiken zoodat
het nutteloos verkwisten van het water,
zooals zoo dikwijls geschiedt door het
laten loopen van de kraan voor het
spoelen van groenten, spijzen en dran
ken, door lekke kranen, closets e d.
door het gebruik van watermeters zal
ophouden.
Koopwaar wordt verkocht per in
houdsmaat of gewicht; water is, goed
beschouwd, zooals het door het bedrijf
wordt geleverd, toch ool^een koop
waar en dient dus eveneens vóór de
levering te worden gemeten.
De bedrijven •"'men dit standpunt
reeds in bij di jvering van gas en
electriciteit. Wij /ezen er reeds vroe
ger op bij de iOrstellen tot de rege
ling der tari en voor het waterver
bruik, dat h i abonnementsstelsel als
propagandamiddel groote waarde heeft,
doch dat de voordeelen van het stelsel
ophouden wanneer het doel dat met
de pr^oaganda werd beoogd, is be
reikt. uit is thans hier het geval, waar
derleiding reeds meer dan 20
j bestaat en het nut ervan alge*
m wordt erkend.
Met de invoering van het metertarief
zou ook een oplossing worden gege
ven aan de steeds nog hangende
kwestie van het plaatsen van water
leidingkranen boven gootsteenen voor
abonnementsperceelen.
De ervaring heeft geleerd, dat in
voering van het metertarief terstond
tot gevolg heeft vermindering van het
op te pompen kwantum water, waar
door besparing op machineriën en
brandstof wordt verkregen en de re
servecapaciteit der pompinstallatie
wordt vergroot
Wij zien ook den laatsten tijd de
verschillende waterleidingbedrijven
meer en meer overgaan tot afschaffing
van het abonnementsstelsel, zoodat het
meerendeel der bedrijven het meter
tarief reeds heeft ingevoerd. Blijkens
ter onzer beschikking staande gegevens
van gemeente waterleidingbedrijven
zijn onlangs de gemeenten 's-Graven-
hage, Delft en Breda nog weer over
gegaan tot doorvoering van laatstge
noemd stelsel.
Bij invoering van een metertarief zou
ook voor de kleinere woningen een
minimum verbruik moeten worden
voorgeschreven. Naar het thans gel
dende tarief voor meters is voor wo
ningen met meer dan 5 vertrekken een
minimum verbruik bepaald van 20 M3
per 3 maanden.
Naar ons oordeel zou voor de wo
ningen, die thans naar abonnements
tarief worden bediend, het minimum
verbruik zijn te stellen voor woningen
met 3 vertrekken en minder 10 M3 per
drie maanden. De wateropbrengst zou
dan berekend naar het minimum-ver
bruik. bedragen
476 woningen met 1 3
vertrekken A f 0 30 per M3
355 woningen met 4—5
vertrekken k f 0.30 per M3
Totaal
Naar het abonnements
stelsel brachten deze aan
sluitingen op
Meer opbrengst f 4 395 60
Handhaving van een minimum-ver
bruik achten wij noodzakelijk, niet
alleen voor de rendabiliteit van het
bedrijf, doch ook als sanitaire maat
regel. Zou geen minimum worden be
paald. dan is het te vreezen dat de
bezuiniging op het waterverbruik zoo
ver wordt doorgedreven, dat de rein
heid en gezondheid daardoor worden
geschaad.
Resumeerende zou naar ons oordee
met het metersysteem worden berèikt:
1. een voorkoming van waterver
spilling en daardoor nuttelooze be
lasting van het pompstation
2. geldbesparing voor het bedrij
omdat alleen het nuttig gebruikte
water (dat ook betaald wordt) wordt
opgepompt
3 geldbesparing voor de verbruikers,
I omdat de kostprijs van het water door
het nuttig verbruik zal dalen
4. vermindering van het kwantum op
te pompen wate' oor het verdwijnen
van nutteloos w. erverbruik
5. nauwkeur ^er berekening van
waterbehoefte n waterverlies
6 control- op leidingen en inrich
tingen
7. verhooging van de capaciteit
reserve van het pompstation.
Een bezwaar aan het metersysteem
verboii ien is wel de groote uitgaaf
Ji v ,or aankoop en aanleg van een
g aantal watermeters moet worden
g*. "ieerd Naar raming van den direc
teur zullen die kosten bedragen plus
minus f 18.000.—. Voor rente, afschrij-
f 5.712-
f 6.390.-
f 12.102.-
f 7 706 40
ving en onderhoud zou daarvoor jaar
lijks worden begroot 11 pCt. van
f 18 000 is f 1.980. Tot nu toe wer
den de uitgaven voor meters door
meterhuur gedekt. Omtrent de kwestie
van het vorderen van meterhuur werd
in de vergadering onzer commissie van
gedachten gewisseld. Het systeem der
meterhuren werd hier steeds, zooals
nagenoeg overal, toegepast. Of het
daarom wel rationeel is, is voor onze
commissie daarom nog niet duidelijk.
Naar schatting zullen de kosten van
den meter (plaatsen inbegrepen) bedra
gen plus minus f 22.—, zoodat tot
dekking van rente, afschrijving en
onderhoud, (11 pCtaan meterhuur,
aarlijks ongeveer f 2 42 (f 0.60 per
kwartaal) zou moeten worden betaald.
Deze meterhuren zullen echter vooral
op de kleine verbruikers drukken. Bij
het laagste minimum (10 M3) zou per
drie maanden voor water a f 0 30 per
V\3 moeten worden betaald f 3.—, plus
60 cent voor meterhuur of 20 pCt. van
het waterverbruik. Bij het hoogste mi
nimum (20 M3) zou per kwartaal aan
water zijn te betalen f 6.— plus f0 60
voor meterhuur of 10 pCt. van het
waterverbruik. De minst betaalkrach-
tigen zouden daardoor het zwaarst
worden getroffen waartegen wij. vooral
waar het hier een der meest nood
zakelijke levensbehoeften betreft, wel
bezwaren hebben. Het bezwaar zou
zijn te ondervangen door de kosten
der meters voor rekening van het be
drijf te nemen, waarmede men zich
zou plaatsen op het standpunt dat de
meting van het afgeleverde water als
onderdeel van de distributie op de
gewone exploitatiekosten van het be
drijf behoort te drukken Voor dit
standpunt is, naar het ons wil voor
komen, veel te zeggen. Zou de Raad
zich daarmede vereenigen, dan zou
voor alle aangeslotenen, ook die thans
metertarief betalen, de meterhuur komen
te vervallen. De meerdere opbrengst
aan water, hiervoor geraamd op mins
tens f 4.395 60 zou dan moeten worden
verminderd met rente, afschrijving en
onderhoud van de reeds geplaatste en
nog te plaatsen meters, te stellen op
11 pCt van f 25.000 is f 2 750.—,
zoodat dan nog f 1 645 60 meer op
brengst zou worden verkregen. Ook
dit cijfer is dan nog niet geheel juist,
omdat er nog is te rekenen op kosten
van meteropneming en inning der
kwitantiën voor ruim 800 nieuwe meter
aansluitingen. Beduidend behoeven
deze kosten niet te zijn, omdat meter
opname en invordering gelijktijdig
kunnen geschieden met die voor het
gas, en (of) electriciteit. De hier be
doelde meerdere kosten zouden wel
licht zijn te ramen op ongeveer f 200
per jaar. Na ontlasting van de aange
slotenen van meterhuur zou toch nog
een meerdere opbrengst zijn te ramen
van minstens f 1.400 per jaar. Wij
spreken van minstens, omdat de hier
boven gegeven opbrengstcijfers zijn
gebaseerd op het verplichte minimum-
verbruik. Het is aannemelijk dat diverse
aangeslotenen de minima overschrijden.
(Wordt vervolgd).
ALLEEN E
38
VRIJHOEVE-CAPELLE.
Openbare vergadering van den raad dezer
gemeente op Woensdag 25 October des
avonds ten half acht uur.
Voorzitter Edelachtb. heer Valter.
Ongeveer kwart voor acht uur opent de
Voorzitter de. vergadering. Afwezig de
heeren L. Ros en Kuflpers.
De notulen der- vorige vergadering wor
den na voorlezing onveranderd goedgekeurd
en vastgesteld.
AAN DE ORDE:
1. Ingekomen stukken.
S a. Schrijven van Ged. Staten houdende
de goedkeuring van het tweede suppletoire
kohier van den Hoofd. Omslag,
j b. Proces-verbaal van kasopneming door
Burg. en Weth. gedaan op 21 September bij
den gemeente-ontvanger.
Uit het onderzoek is gebleken dat alles
ordelijk en regelmatig is bijgehouden en het
dienovereenkomende bedrag 2542.35 in
kas aanwezig was.
Wordt voor kennisgeving aangenomen.
c. Schrijven van een commissie bestaan
de uit 16 van de grootste gemeenten van de
Provincie, waarin aangedrongen wordt om
in sommige zaken 't personeel betreffende,
zuinig te zijn.
De Voorzitter merkt op dat voor deze
gemeente daar moeilijk op valt te bezuini
gen. Voor groote gemeentebesturen staan
er werkelijk nuttige wenken in. Wat betreft
het verleenen van een vacantie-toeslag,
daar is reeds een vorig jaar door dit ge
meentebestuur op gewezen.
d. Aanbieding van de begrooting van de
Gezondheidscommissie, waaruit blijkt dat
deze gemeente daarin 21.88 heeft te beta
len. Burg. en Weth. hebben de begrooting
nagezien, doch hebben daartegen geen be
zwaren.
e. Schrijven van het gemeentebestuur
van 's Bosch houdende mededeeling dat de
begrooting van den Keuringsdienst moet
worden gewijzigd, aangezien een tijdelijk
schrijver moet worden aangesteld waarvoor
alsnog 1500 op de begrooting moet worden
gebracht.
f. Verzoek van het Alg. Groene Kruis te
Utrecht houdende het verzoek haar eenige
sdbsidie te willen verleenen.
Voorzitter. Burg. en Weth. stellen voor
afwijzend op het verzoek te beslissen wijl
de flnantiën der gemeente dit niet toelaten
en men reeds een subsidie geeft van 40.
aan de plaatselijke afdeeling.
Met algemeene stemmen wordt dit voor
stel van Burg. en Weth. aangenomen.
9. Verzoek van de R. K. Leergangen te
Tilburg om subsidie van 25.
Voorzitter. De Provincie verleent reeds
10.000 subsidie daaraan waardoor deze
gemeente als vanzelf bijdraagt. Bovendien
laten de finantlën het niet toe.
Het ligt op den weg van het gemeente
bestuur om te trachten de belasting te ver
lagen en niet om aan alles subsidie te gaan
geven.
Wordt besloten geen subsidie te verleenen.
h. Schrijven van de R. K. Vroudvrou
wenschoot te Heerlen, houdende 't verzoek
om een subsidie van 50.
Voorzitter. Op een door mij gestelde
vraag heben ze geantwoord dat ook Protes
tanten daar opgeleid worden. De Provincie
geeft een subsidie van 2000 en als wij voor
deze gemeente een subsidie van 50.
geven zou dat 't zelfde zijn als Amsterdam
een subsidie geeft van 50.000.
Wordt afwijzend beschikt.
i. Schrijven van het gemeentebestuur
van Loon op Zand houdende het bericht of
bij opheffing van de openbare lagere school
op den Loonschendijk, de kinderen wier
ouders openbaar onderwijs wenschen, hier
de school moge komen bezoeken.
Voorzitter. Dit schrijven is nog niet in
de vergadering van Burg. en Weth. geweest,
wijl het pas een uur geleden door ons is
ontvangen.
Oerlemans. Het lijkt me toe dat we dan
nu moeilijk daarop eene beslissing kunnen
nemen, waarom ik het voorstel zou aanhou
den tot eene volgende vergadering. Ik acht
het van voldoende belang om het goed te
overwegen.
Voorzitter. Het gemeentebestuur van
Loon op Zand is ons altijd zeer ter wille
Als wij eens Iets vragen Is men ons steeds
genegen.
Wordt besloten aan te houden tot eene
volgende vergadering.
2. Voorloopige vaststelling van de reke
ning van ontvangsten en uitgaven der ge
meente over 1921.
De rekening sluit met een bedrag aan
ontvangsten van 25549.59} en aan uitgaven
van 24787,55 zoodat er een batig saldo is
van 765.04}.
Oerlemans. De commissie heeft alles in
orde bevonden.
3. Vaststelling van de begrooting van
ontvangsten en uitgaven dér gemeente voor
het dienstjaar 1923.
Oerlemans. De Commisise heeft geen
aa.nmerking en stelt voor de begrooting on
gewijzigd vast te stellen mits de post H. O.
als sluitpost is bedoeld.
De ontvangsten en uitgaven bedrngen
25699.47}.
4. Vaststelling van een gemeenschappe
lijke regeling met de gemeenten Capelle,
Drunen, Loon op Zand, Sprang en Waal
wijk inzake de oprichting van een keurings
dienst voor vee en vleesch.
Na voorlezig wordt de regeling ongewij
zigd goedgekeurd.
5. Vaststelling van een steunregeling
voor uitgetrokken werknemers in de schoen
en lederindustrie.
De Voorzitter deelt mede dat deze rege
ling gelijkluidend is aan die van de gemeen-
ten Sprang en Capelle. Een uniforme rege-
ling acht hij in deze voor de drie gemeenten
gewenscht.
De heer Oerlemans vraagt of de Minister
reeds toezegging heeft gedaan.
De Voorzitter zegt dat wel reeds aan den
Minister is gevraagd en toen heeft hij ge
schreven dat hij er wel op zal ingaan als
het aantal uitgetrokken werklieden wat
grooter is. Ik heb hem, aldus de Voorzitter,
daarop teruggeschreven en hem gewezen
dat de gemeente Vrijhoeve Capelle zeer
klein is en er dus nooit een noemenswaardig
aantal werkloozen kunnen komen. Ik heb
hem er verder nog op gewezen dat 1 voor
deze gemeente gelijk staat met 1000 voor
Amsterdam.
De man die uitgetrokken is werkt in Ca
pelle. Woonde hij nu daar, dan kreeg hij
•wel ondersteuning en nu niet. Ik zou, indien
de Minister, niet op zijn besluit terugkomt,
in ieder geval deze man uitkeering geven al
moet de gemeente het dan betalen.
De heer Oerlemans kan zich daar volko
men mee vereenigen.
Voorzitter. Burg. en Weth. vragen den
raad voorts machtiging om de haven te ver
pachten op dezelfde voorwaarden als een
vorig jaar is gedaan.
Wordt besloten machtiging daartoe te
verleenen.
De heer Oerlemans wijst op de Hooge
Vaart. De toestand daarvan, vooral ten
noorden van den overweg is weer van dien
aard, dat bij eenig nat weer, deze onbegaan
baar is en aangezien het gewoon onderhoud
veel zal gaan kosten, zou hij Burg. en Weth.
willen verzoeken eens een plan te ontwer
pen voor algeheele vernieuwing. Burg. en
Weth. zouden een deskundige kunnen lioo-
ren.
De heer Stam kan zich daar goed mee
vereenigen vooral wijl de raad later dan
altijd nog kan beslissen.
Hierna gaat de raad over in geheim
comité ter behandeling van:
6. Reclames Hoofd. Omslag dienst 1922.
7. Ontheffingen; Hoofd, Omslag krach
tens de wet van 28 Mei 1922. Stbl. 361.
INGEZONDEN MEDEDEELINGEN
«ra» MIKTE BIJ EXAMEHVRFl/; WER/WJ-
•RTNS./UPElCa/nEID.ONRUrT EN «JAAGDHE®
PtU Aöftta 60 CLiiT BU EIKJ DftOU/L»
Achteruitgang van de nieren.
Een huisdokter verklaart, dat de ergste
gevallen van nierziekte gevonden worden bij
personen, die te veel hebben gedronken, te
zwaar hebben gegeten en een inspannend
leven van haast en drukte geleid hebben.
Hij vergeleek bij een onderzoek de nieren
van een jongen man van 40 jaren met die
van een ouden man van 70 jaren. Beiden
droegen den stempel van ouderdom. Waarom
Omdat het leven, dat de jongeman leidde,
hem in den bloei van zijn leven nieren als
van een ouden man bezorgde.
Hoe verduidelijken deze woorden niet al
te dikwijls de oorzaak van rugpijn, urine-
stoornlssen, waterzuchtige zwellingen, nier-
gruis, rheumatische aandoeningen, voort
durende vermoeidheid enz.
Nierziekte wordt als te voorkomen be
schouwd vergeet dit niet. Vermijd tocht
en kou, wees matig met uw eten en drinken,
zorg voor de noodige rust, lichaamsbewe
ging, ontspanning en slaap, en voor geregel
de ontlasting.
Foster's Rugpijn Nieren Pillen zijn een
onschatbare hulp aan de natuur tot onder
houd en herstel van de werkzaamheid der
nieren. Door deze organen bij te staan in
bun taak om het bloed te zuiveren, draagt
dit erkende niergeneesmiddel veel bij nm de
kwade gevolgen van onbedachtzaamheid
t gen te gaan.
Als de nieren verzwakt zijn, versterk ze
dan met Foster's Rugpijn Nieren Pillen.
Zijn zij gezond, wees dan zoo verstandig
om haar gezond te houden.
Foster's Rugpijn Nieren Pillen zijn te
Waalwijk verkrijgbaar bij Wed. Orie-Du-
moulin, Markt 1.75 per doos. 7