raad zelf besloten dp menschen met een proeftijd van 14 dagen, aan het werk te zetten. Burg. en Weth. en ook de raad weten, dat die tijd voorbij is en toen zijn er werklieden gekomen om te vragen of reeds een andere regeling was getroffen. Ik heb toen met die menschen ge- moedelijk gesproken en er hen op gewezen dat dit alles niet in een twee, drie zoo maar voor elkaar kan worden gebracht. Maar nu zijn er weer 14 dagen om en nog is alles niet klaar. En ik kan heel goed begrijpen dat die menschen zich vasthouden aan de toe zegging. want geloof maar gerust dat de meeste gezinnen al lang zijn uit gemergeld. De commissie heeft een en ander nagegaan voor een nieuwe regeling en nu stel ik voor dat deze ten spoedigste met Burg. en Weth. eene vergadering zal houden, waar dan kan worden gesproken over eene nieuwe wijze van uitkeering. Gezegd was dat naar prestatie zou worden uitbetaald. Nu is de toestand niet gezond, want iedereen krijgt evenveel, dat is geen gezond standpunt innemen, want het scheelt ontzaglijk veel met den een of ander. Voorzitter. Deze week nog zullen we bijeenkomen als de inspecteur van de Heide Maatschappij is geweest en wij weten hoe op andere plaatsen een en ander is geregeld. Ik geef gaarne toe dat op 't oogenblik de regeling niet is zooals men het gaarne zou zien. Zaak is dat de steunregeling wordt omgezet in een werkverschaffing. De Wijs. Dan is men ook voor het feit komen te staan, dat enkele men schep, die geen lid van de organisatie kunnen zijn, en ook zitten met groote huishoudens en al in geen weken meer eenig inkomen hebben gehad, geheel alleen staan Die menschen komen aan houdend bij mij en pressen me dat ik voor hen iets tot stand zal brengen. Ik heb hen er op gewezen, dat ik daartoe de bevoegdheid niet heb, maar dat ik er gaarne over wil spreken op de plaats waar zulks behoort. Ik zou hier nu de vraag willen stellen of de raad het ook billijk acht dat bij uit zondering voor die categorie van men schen wat wordt gedaan. Iets, al geef ik gaarne toe dat men zich op gevaarlijk terrein gaat begeven, moet er worden gedaan. Maar, al zeg ik het zelf, we zijn altijd nogal voor zichtig geweest en met een beetje voorzichtigheid in acht te nemen, is er wel wat te doen. Als de commissie meent dat het noodig is dat streng moet worden op getreden, dan moet dat niet achterwege gelaten worden. Ik wil er verder hier nog op wijzen dat het moeilijk gaat om eenieder aan het werk te zetten, dat gaat niet. want er zijn altijd menschen die men derge lijke werkzaamheden niet kan opdragen. Dan is er nog iets, wat de menschen en ook ik gaarne anders zou zien. Nu begint men Zaterdag om half drie pas met de uitkeering aan die menschen. Die nu het laatst aan de beurt is, komt tamelijk laat bij moeder de vrouw die zoo met smart op die centen zit te wachten, aan. Dat is een kleinig heid om daarin verandering te brengen en dat kan in de commissie wel wor den besproken. Voorzitter. Dat kan in de commissie wel worden besproken en over die menschen die bij geen organisatie kunnen zijn. moet dan ook worden gesproken, want in gevallen als zulks hoog noodig is, moet wat worden ge daan. Voor alles moet een en ander zoo worden geregeld dat de steun regeling wordt opgedoekt en daar eene werkverschaffing voor in de plaats wordt gebracht. IJpelaar. Is er soms last gegeven dat voortaan de lantaarns des nachts en overdag moeten branden en 's avonds uitgedraaid. Voorzitter. Dat is een heel aardige vraag. Snaphaan. Dat behoort thuis bij de gascommissie. IJpelaar. Bij ons in de buurt branden de lantaarns alleen overdag en 's nachts. Roestenberg. Dat gaat zooals met een deur. die vergeet men ook wel eens te sluiten. De gascommissie is haar taak echter goed bewust en zorgt dat alles zooveel mogelijk in orde komt, dat zal men wel hebben kunnen merken aan het feit dat hier en daar eenige lantaarns zijn bijgeplaatst. Ik spreek er u borg voor dat alles in orde komt. Van Amelsfoort. Hoor u, dat komt in orde. IJpelaar. Ze strijken hun traktement ook wel op als het tijd is en dan moeten ze maar op tijd eens komen zien of de boel in orde is ook. Daarna gaat de raad over in Geheim Comité. Rapport Waterleiding. I. Door de commissie voor het Water bedrijf is het volgende rapport uitge bracht aan B. en W. De kostprijsberekeningen voor de waterleiding hebben aangetoond, dat de waterleveringen naar het abonne mentsstelsel ver beneden kostprijs plaats vinden, waardoor het bedrijf niet in staat is zichzelf te bedruipen en er met verlies gewerkt wordt. De kostprijs bedroeg over het le kwartaal van dit-jaar «22 31 cent per M3. Over dat kwartaal werd 21.111 M3 water afgeleverd over abonnementen met een opbrengst van f 2 771.33'/2. zoodat de opbrengst per M3 bedroeg ongeveer 13 cent. of ruim 9 cent be neden kostprijs. Het behoeft niet te worden betoogd, dat deze toestand indruischt tegen de begrippen van een gezond economisch bedrijfsbeheer. Dit is echter niet hel eenige bezwaar. Naar het thans gel dende metertarief betaalt de particuliere verbruiker 30 cent per M3, terwijl de abonnementverbruiker slechts 13 cent betaalt. Dit is een wanverhouding die naar ons oordeel spoedig dient te verdwijnen. Waar door den Raad het beginsel gehuldigd wordt dat de gemeentebe drijven zichzelf behooren te bedruipen, zullen maatregelen moeten worden ge troffen om voor de toekomst verliezen te voorkomen. Daartoe staan twee wegen open le. De abonnementstarieven, die veel te laag blijken te zijn, te verhoogen of 2e. het thans bestaande metertarief algemeen in te voeren, waardoor de abonnementstarieven komen te ver vallen. Wij geven hieronder een uiteenzet ting van de voor- en nadeelen van beide wegen. Het verbruik over abonnementen is abnormaal groot. Dit ligt voor de hand, omdat er voor den geabonneerde geen enkele prikkel is om het water spaar zaam te gebruiken. Hij heelt er geen belang bij om lekke kranen te laten herstellen, Hij kan naar hartelust was- schen en plassen en spoelen zonder dat het hem een cent meer kost. De spaarzame verbruiker betaalt mede voor den verkwister omdat deze den water- prijs opdrijft. Van hoe groote betee- kenis deze verkwisting is kan U blijken uit het feit, dat in de voor den nacht rust bestemde uren nog gemiddeld 80 M3 water den toren verlaat, wat groo- tendeels op rekening is te stellen van lekkages en verkwisting. Het abon nementsstelsel werkt ook het euvel in de hand van het weg schenken van het water, terwijl voor wasscherijen, die onder de abonné's veelvuldig voor komen en die veel grootere kwantums water verbruiken dan voor abonne menten wordt berekend, niets meer wordt betaald. Het beginsel moet worden aanvaard dat de verdeeling van het water en de berekening van de verbruikte hoeveel heid zoo rechtvaardig mogelijk zijde verbruikers over meters moeten dus niet meer betalen om het verlies op het verbruik over abonnementen te pekken. De spaarzame verbruiker moet niet méér worden bt last om de verkwisters. Deze bezwaren worden opgeheven door levering uitsluitend over meters; ieder betaalt dan slechts zijn verbruik. Elk verbruiker ondervindt dan direct in eigen zak de nadeelen van het te groot waterverbruik door den slechten toestand van de installatie in zijn huis en zal wel zorgen dat lekken spoedig worden opgeheven. Men zal er dan op bedacht zijn alleen de noodzakelijke hoeveelheid water te verbruiken zoodat het nutteloos verkwisten van het water, zooals zoo dikwijls geschiedt door het laten loopen van de kraan voor het spoelen van groenten, spijzen en dran ken, door lekke kranen, closets e d. door het gebruik van watermeters zal ophouden. Koopwaar wordt verkocht per in houdsmaat of gewicht; water is, goed beschouwd, zooals het door het bedrijf wordt geleverd, toch ool^een koop waar en dient dus eveneens vóór de levering te worden gemeten. De bedrijven •"'men dit standpunt reeds in bij di jvering van gas en electriciteit. Wij /ezen er reeds vroe ger op bij de iOrstellen tot de rege ling der tari en voor het waterver bruik, dat h i abonnementsstelsel als propagandamiddel groote waarde heeft, doch dat de voordeelen van het stelsel ophouden wanneer het doel dat met de pr^oaganda werd beoogd, is be reikt. uit is thans hier het geval, waar derleiding reeds meer dan 20 j bestaat en het nut ervan alge* m wordt erkend. Met de invoering van het metertarief zou ook een oplossing worden gege ven aan de steeds nog hangende kwestie van het plaatsen van water leidingkranen boven gootsteenen voor abonnementsperceelen. De ervaring heeft geleerd, dat in voering van het metertarief terstond tot gevolg heeft vermindering van het op te pompen kwantum water, waar door besparing op machineriën en brandstof wordt verkregen en de re servecapaciteit der pompinstallatie wordt vergroot Wij zien ook den laatsten tijd de verschillende waterleidingbedrijven meer en meer overgaan tot afschaffing van het abonnementsstelsel, zoodat het meerendeel der bedrijven het meter tarief reeds heeft ingevoerd. Blijkens ter onzer beschikking staande gegevens van gemeente waterleidingbedrijven zijn onlangs de gemeenten 's-Graven- hage, Delft en Breda nog weer over gegaan tot doorvoering van laatstge noemd stelsel. Bij invoering van een metertarief zou ook voor de kleinere woningen een minimum verbruik moeten worden voorgeschreven. Naar het thans gel dende tarief voor meters is voor wo ningen met meer dan 5 vertrekken een minimum verbruik bepaald van 20 M3 per 3 maanden. Naar ons oordeel zou voor de wo ningen, die thans naar abonnements tarief worden bediend, het minimum verbruik zijn te stellen voor woningen met 3 vertrekken en minder 10 M3 per drie maanden. De wateropbrengst zou dan berekend naar het minimum-ver bruik. bedragen 476 woningen met 1 3 vertrekken A f 0 30 per M3 355 woningen met 4—5 vertrekken k f 0.30 per M3 Totaal Naar het abonnements stelsel brachten deze aan sluitingen op Meer opbrengst f 4 395 60 Handhaving van een minimum-ver bruik achten wij noodzakelijk, niet alleen voor de rendabiliteit van het bedrijf, doch ook als sanitaire maat regel. Zou geen minimum worden be paald. dan is het te vreezen dat de bezuiniging op het waterverbruik zoo ver wordt doorgedreven, dat de rein heid en gezondheid daardoor worden geschaad. Resumeerende zou naar ons oordee met het metersysteem worden berèikt: 1. een voorkoming van waterver spilling en daardoor nuttelooze be lasting van het pompstation 2. geldbesparing voor het bedrij omdat alleen het nuttig gebruikte water (dat ook betaald wordt) wordt opgepompt 3 geldbesparing voor de verbruikers, I omdat de kostprijs van het water door het nuttig verbruik zal dalen 4. vermindering van het kwantum op te pompen wate' oor het verdwijnen van nutteloos w. erverbruik 5. nauwkeur ^er berekening van waterbehoefte n waterverlies 6 control- op leidingen en inrich tingen 7. verhooging van de capaciteit reserve van het pompstation. Een bezwaar aan het metersysteem verboii ien is wel de groote uitgaaf Ji v ,or aankoop en aanleg van een g aantal watermeters moet worden g*. "ieerd Naar raming van den direc teur zullen die kosten bedragen plus minus f 18.000.—. Voor rente, afschrij- f 5.712- f 6.390.- f 12.102.- f 7 706 40 ving en onderhoud zou daarvoor jaar lijks worden begroot 11 pCt. van f 18 000 is f 1.980. Tot nu toe wer den de uitgaven voor meters door meterhuur gedekt. Omtrent de kwestie van het vorderen van meterhuur werd in de vergadering onzer commissie van gedachten gewisseld. Het systeem der meterhuren werd hier steeds, zooals nagenoeg overal, toegepast. Of het daarom wel rationeel is, is voor onze commissie daarom nog niet duidelijk. Naar schatting zullen de kosten van den meter (plaatsen inbegrepen) bedra gen plus minus f 22.—, zoodat tot dekking van rente, afschrijving en onderhoud, (11 pCtaan meterhuur, aarlijks ongeveer f 2 42 (f 0.60 per kwartaal) zou moeten worden betaald. Deze meterhuren zullen echter vooral op de kleine verbruikers drukken. Bij het laagste minimum (10 M3) zou per drie maanden voor water a f 0 30 per V\3 moeten worden betaald f 3.—, plus 60 cent voor meterhuur of 20 pCt. van het waterverbruik. Bij het hoogste mi nimum (20 M3) zou per kwartaal aan water zijn te betalen f 6.— plus f0 60 voor meterhuur of 10 pCt. van het waterverbruik. De minst betaalkrach- tigen zouden daardoor het zwaarst worden getroffen waartegen wij. vooral waar het hier een der meest nood zakelijke levensbehoeften betreft, wel bezwaren hebben. Het bezwaar zou zijn te ondervangen door de kosten der meters voor rekening van het be drijf te nemen, waarmede men zich zou plaatsen op het standpunt dat de meting van het afgeleverde water als onderdeel van de distributie op de gewone exploitatiekosten van het be drijf behoort te drukken Voor dit standpunt is, naar het ons wil voor komen, veel te zeggen. Zou de Raad zich daarmede vereenigen, dan zou voor alle aangeslotenen, ook die thans metertarief betalen, de meterhuur komen te vervallen. De meerdere opbrengst aan water, hiervoor geraamd op mins tens f 4.395 60 zou dan moeten worden verminderd met rente, afschrijving en onderhoud van de reeds geplaatste en nog te plaatsen meters, te stellen op 11 pCt van f 25.000 is f 2 750.—, zoodat dan nog f 1 645 60 meer op brengst zou worden verkregen. Ook dit cijfer is dan nog niet geheel juist, omdat er nog is te rekenen op kosten van meteropneming en inning der kwitantiën voor ruim 800 nieuwe meter aansluitingen. Beduidend behoeven deze kosten niet te zijn, omdat meter opname en invordering gelijktijdig kunnen geschieden met die voor het gas, en (of) electriciteit. De hier be doelde meerdere kosten zouden wel licht zijn te ramen op ongeveer f 200 per jaar. Na ontlasting van de aange slotenen van meterhuur zou toch nog een meerdere opbrengst zijn te ramen van minstens f 1.400 per jaar. Wij spreken van minstens, omdat de hier boven gegeven opbrengstcijfers zijn gebaseerd op het verplichte minimum- verbruik. Het is aannemelijk dat diverse aangeslotenen de minima overschrijden. (Wordt vervolgd). ALLEEN E 38 VRIJHOEVE-CAPELLE. Openbare vergadering van den raad dezer gemeente op Woensdag 25 October des avonds ten half acht uur. Voorzitter Edelachtb. heer Valter. Ongeveer kwart voor acht uur opent de Voorzitter de. vergadering. Afwezig de heeren L. Ros en Kuflpers. De notulen der- vorige vergadering wor den na voorlezing onveranderd goedgekeurd en vastgesteld. AAN DE ORDE: 1. Ingekomen stukken. S a. Schrijven van Ged. Staten houdende de goedkeuring van het tweede suppletoire kohier van den Hoofd. Omslag, j b. Proces-verbaal van kasopneming door Burg. en Weth. gedaan op 21 September bij den gemeente-ontvanger. Uit het onderzoek is gebleken dat alles ordelijk en regelmatig is bijgehouden en het dienovereenkomende bedrag 2542.35 in kas aanwezig was. Wordt voor kennisgeving aangenomen. c. Schrijven van een commissie bestaan de uit 16 van de grootste gemeenten van de Provincie, waarin aangedrongen wordt om in sommige zaken 't personeel betreffende, zuinig te zijn. De Voorzitter merkt op dat voor deze gemeente daar moeilijk op valt te bezuini gen. Voor groote gemeentebesturen staan er werkelijk nuttige wenken in. Wat betreft het verleenen van een vacantie-toeslag, daar is reeds een vorig jaar door dit ge meentebestuur op gewezen. d. Aanbieding van de begrooting van de Gezondheidscommissie, waaruit blijkt dat deze gemeente daarin 21.88 heeft te beta len. Burg. en Weth. hebben de begrooting nagezien, doch hebben daartegen geen be zwaren. e. Schrijven van het gemeentebestuur van 's Bosch houdende mededeeling dat de begrooting van den Keuringsdienst moet worden gewijzigd, aangezien een tijdelijk schrijver moet worden aangesteld waarvoor alsnog 1500 op de begrooting moet worden gebracht. f. Verzoek van het Alg. Groene Kruis te Utrecht houdende het verzoek haar eenige sdbsidie te willen verleenen. Voorzitter. Burg. en Weth. stellen voor afwijzend op het verzoek te beslissen wijl de flnantiën der gemeente dit niet toelaten en men reeds een subsidie geeft van 40. aan de plaatselijke afdeeling. Met algemeene stemmen wordt dit voor stel van Burg. en Weth. aangenomen. 9. Verzoek van de R. K. Leergangen te Tilburg om subsidie van 25. Voorzitter. De Provincie verleent reeds 10.000 subsidie daaraan waardoor deze gemeente als vanzelf bijdraagt. Bovendien laten de finantlën het niet toe. Het ligt op den weg van het gemeente bestuur om te trachten de belasting te ver lagen en niet om aan alles subsidie te gaan geven. Wordt besloten geen subsidie te verleenen. h. Schrijven van de R. K. Vroudvrou wenschoot te Heerlen, houdende 't verzoek om een subsidie van 50. Voorzitter. Op een door mij gestelde vraag heben ze geantwoord dat ook Protes tanten daar opgeleid worden. De Provincie geeft een subsidie van 2000 en als wij voor deze gemeente een subsidie van 50. geven zou dat 't zelfde zijn als Amsterdam een subsidie geeft van 50.000. Wordt afwijzend beschikt. i. Schrijven van het gemeentebestuur van Loon op Zand houdende het bericht of bij opheffing van de openbare lagere school op den Loonschendijk, de kinderen wier ouders openbaar onderwijs wenschen, hier de school moge komen bezoeken. Voorzitter. Dit schrijven is nog niet in de vergadering van Burg. en Weth. geweest, wijl het pas een uur geleden door ons is ontvangen. Oerlemans. Het lijkt me toe dat we dan nu moeilijk daarop eene beslissing kunnen nemen, waarom ik het voorstel zou aanhou den tot eene volgende vergadering. Ik acht het van voldoende belang om het goed te overwegen. Voorzitter. Het gemeentebestuur van Loon op Zand is ons altijd zeer ter wille Als wij eens Iets vragen Is men ons steeds genegen. Wordt besloten aan te houden tot eene volgende vergadering. 2. Voorloopige vaststelling van de reke ning van ontvangsten en uitgaven der ge meente over 1921. De rekening sluit met een bedrag aan ontvangsten van 25549.59} en aan uitgaven van 24787,55 zoodat er een batig saldo is van 765.04}. Oerlemans. De commissie heeft alles in orde bevonden. 3. Vaststelling van de begrooting van ontvangsten en uitgaven dér gemeente voor het dienstjaar 1923. Oerlemans. De Commisise heeft geen aa.nmerking en stelt voor de begrooting on gewijzigd vast te stellen mits de post H. O. als sluitpost is bedoeld. De ontvangsten en uitgaven bedrngen 25699.47}. 4. Vaststelling van een gemeenschappe lijke regeling met de gemeenten Capelle, Drunen, Loon op Zand, Sprang en Waal wijk inzake de oprichting van een keurings dienst voor vee en vleesch. Na voorlezig wordt de regeling ongewij zigd goedgekeurd. 5. Vaststelling van een steunregeling voor uitgetrokken werknemers in de schoen en lederindustrie. De Voorzitter deelt mede dat deze rege ling gelijkluidend is aan die van de gemeen- ten Sprang en Capelle. Een uniforme rege- ling acht hij in deze voor de drie gemeenten gewenscht. De heer Oerlemans vraagt of de Minister reeds toezegging heeft gedaan. De Voorzitter zegt dat wel reeds aan den Minister is gevraagd en toen heeft hij ge schreven dat hij er wel op zal ingaan als het aantal uitgetrokken werklieden wat grooter is. Ik heb hem, aldus de Voorzitter, daarop teruggeschreven en hem gewezen dat de gemeente Vrijhoeve Capelle zeer klein is en er dus nooit een noemenswaardig aantal werkloozen kunnen komen. Ik heb hem er verder nog op gewezen dat 1 voor deze gemeente gelijk staat met 1000 voor Amsterdam. De man die uitgetrokken is werkt in Ca pelle. Woonde hij nu daar, dan kreeg hij •wel ondersteuning en nu niet. Ik zou, indien de Minister, niet op zijn besluit terugkomt, in ieder geval deze man uitkeering geven al moet de gemeente het dan betalen. De heer Oerlemans kan zich daar volko men mee vereenigen. Voorzitter. Burg. en Weth. vragen den raad voorts machtiging om de haven te ver pachten op dezelfde voorwaarden als een vorig jaar is gedaan. Wordt besloten machtiging daartoe te verleenen. De heer Oerlemans wijst op de Hooge Vaart. De toestand daarvan, vooral ten noorden van den overweg is weer van dien aard, dat bij eenig nat weer, deze onbegaan baar is en aangezien het gewoon onderhoud veel zal gaan kosten, zou hij Burg. en Weth. willen verzoeken eens een plan te ontwer pen voor algeheele vernieuwing. Burg. en Weth. zouden een deskundige kunnen lioo- ren. De heer Stam kan zich daar goed mee vereenigen vooral wijl de raad later dan altijd nog kan beslissen. Hierna gaat de raad over in geheim comité ter behandeling van: 6. Reclames Hoofd. Omslag dienst 1922. 7. Ontheffingen; Hoofd, Omslag krach tens de wet van 28 Mei 1922. Stbl. 361. INGEZONDEN MEDEDEELINGEN «ra» MIKTE BIJ EXAMEHVRFl/; WER/WJ- •RTNS./UPElCa/nEID.ONRUrT EN «JAAGDHE® PtU Aöftta 60 CLiiT BU EIKJ DftOU/L» Achteruitgang van de nieren. Een huisdokter verklaart, dat de ergste gevallen van nierziekte gevonden worden bij personen, die te veel hebben gedronken, te zwaar hebben gegeten en een inspannend leven van haast en drukte geleid hebben. Hij vergeleek bij een onderzoek de nieren van een jongen man van 40 jaren met die van een ouden man van 70 jaren. Beiden droegen den stempel van ouderdom. Waarom Omdat het leven, dat de jongeman leidde, hem in den bloei van zijn leven nieren als van een ouden man bezorgde. Hoe verduidelijken deze woorden niet al te dikwijls de oorzaak van rugpijn, urine- stoornlssen, waterzuchtige zwellingen, nier- gruis, rheumatische aandoeningen, voort durende vermoeidheid enz. Nierziekte wordt als te voorkomen be schouwd vergeet dit niet. Vermijd tocht en kou, wees matig met uw eten en drinken, zorg voor de noodige rust, lichaamsbewe ging, ontspanning en slaap, en voor geregel de ontlasting. Foster's Rugpijn Nieren Pillen zijn een onschatbare hulp aan de natuur tot onder houd en herstel van de werkzaamheid der nieren. Door deze organen bij te staan in bun taak om het bloed te zuiveren, draagt dit erkende niergeneesmiddel veel bij nm de kwade gevolgen van onbedachtzaamheid t gen te gaan. Als de nieren verzwakt zijn, versterk ze dan met Foster's Rugpijn Nieren Pillen. Zijn zij gezond, wees dan zoo verstandig om haar gezond te houden. Foster's Rugpijn Nieren Pillen zijn te Waalwijk verkrijgbaar bij Wed. Orie-Du- moulin, Markt 1.75 per doos. 7

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1922 | | pagina 6