m hebben er niets De gemeentenaren mee te maken en het is ook niet te controleeren ook niet. Oomens. Bij ons in Baardwijk is het nooit geweest en daar moeten ze er niets van hebben ook niet. Dat zeg ik je. Bij ons is er niemand die per soneel heeft, daar doen ze alles zelf. 8 uur sluiting is geen algemeen belang, dat ben ik met Eibers eens. Het is een gemeentebelang als ze laat open blijven, dan verbruiken ze veel meer gas of electrisch licht. Van der Geld. De heer Oomens wijst er op dat het voor de gemeente een practisch voordeel heeft als al die menschen veel gas gaan verstoken. Maar de andere zijde mag ook wel eens worden bekeken want een feit is het dat er dan velen zijn die hun personeel dan weer langer moeten laten werken en dat gaat ook niet. Daar mag men wel eens even aan denken. Verwiel. Ik ondersteun het voorstel van den heer Eibers. Van der Aa. Ik ben een van de on derteekenaars van het adres hoewel ik als winkelier zijnde, er geen belang bij heb. Maar ik heb het adres willen onderteekenen in het belang van die menschen die op en om de markt wonen. Voor deze menschen die er geen nevenverdiensten bij hebben en alle verdiensten uit hun winkel moeten halen, is het goed dat ze aan het daar wandelend publiek wat kunnen ver- koopen. Daar komt nog bij dat de café's, die wel later mogen openblijven, veel rookartikelen verkoopen en daar is niets aan te doen. Nu is het wel moeilijk om de sigarenwinkels alleen vrij te stellen omdat de meeste er nevenbedrijven op na houden, maar allicht is daar een of andere weg op te vinden. Wat van der Geld zegt is ook weer volkomen waar en nu kan men wel zeggen dat degenen die sluiten willen, dit dan toch uit eigen beweging kunnen doen, doch practisch is dit niet mo gelijk, dat kan, door de concurrentie niet worden doorgevoerd Ik voor mij zou die winkeliers, die uitsluitend sigaren, sigaretten en tabak verkoopen, een paar uur verlenging geven en de overige winkels om 8 uur laten sluiten. Alle menschen zijn het gewoon geworden en zoo goed als alle winkeliers zijn er buitengewoon mee ingenomen. Ik kan daarom niet begrijpen, hoe de heer Oomens het een algemeen be lang kan noemen als de winkels later dan 8 uur mogen geopend blijver Voorzitter. De heer Oomens bedoelt daarmee dat dan het gasverbruik weer grooter wordt. U zou wenschen, dat alleen verlenging wordt gegeven aan hen die uitsluitend sigaren, sigaretten en tabak verkoopen en niet aan hen die koffie en thee verkoopen. Eibers. Van der Geld zegt, dat het voor het personeel weer vervelend wordt, maar loopt eens van het begin van Besoijen tot het eind vanjBaard- wijk en dan de heele Stationsstraat en de Antonius-parochie door, hoeveel winkels zullen er dan zijn. waar ze personeel hebben. Met die andere regelingen hebben wij niets te maken, want als er gecon troleerd zou moeten worden, dan zou de politie wel twee keer politie-uur mogen gaan houden en dat kost vee te veel geld. Als ik me een luxe wi permitteeren, dan moet ik dat voor m'n eigen rekening doen. Wij sluiten toch ook voor eigen rekening, wi hebben daar toch ook geen verplichting van gemaakt. En nou moeten ze niet aankomen met Amsterdam, want daar hebben ze allemaal personeel en het is bespottelijk om daar een vergelijking mee te maken. Voorzitter. Het debat begint weer hetzelfde te worden als in 1919, toen al die adressen zijn ingekomen. In de vergadering van 24 Januari 1920 werd een verzoek van de Hanze aan gehouden en werd Burg. en Weth opgedragen een nader onderzoek in te stellen. Gevolg gevende aan die op dracht hebben wij verzocht ons te willen mededeelen, hoeveel ingezetenen dezer gemeente tegenwoordig waren in de vergadering, waarin tot het vragen van verplichte winkelsluiting werd be sloten. Aan dit verzoek kon niet worden voldaan, omdat geen presentielijst werd gehouden. Dit verzoek gaf de Hanze-afdeelin aanleiding opnieuw een algemeene vergadering uit te schrijven. In deze vergadering waren tegenwoordig 28 leden, waarvan 24 uit Waalwijk; van deze 24 hebben 21 een winkel en één een kapperssalon van deze 21 stemden er 15 voor en 6 tegen winkelsluiting. Na die vergadering heeft het Bestuur der Hanze-nog lijsten laten circuleeren onder de leden-winkeliers en onder de winkeliers-niet-leden, waarop zij door het plaatsen van een handteekening van hun gevoelen omtrent gedwongen winkelsluiting konden blijk geven. Van de niet-leden verklaarden zich op deze lijsten 28 winkeliers voor gedwongen winkelsluiting en van de leden 52 Op de voor de Hanze bestemde lijsten komen echter ook handteekeningen voor niet-leden. Terzelfder tijd circu- eerde een lijst van tegenstanders van gedwongen winkelsluiting, door 35 winkeliersïonderteekend, waarvan 8 op een der lijsten van De Hanze zich vóór winkelsluiting verklaarden. Roggeveen. Het komt mij voor dat t beste is om de winkeliers zelf eerst eens te hooren, want dit adres komt slechts van enkele sigarenwinkeliers. Oordeelen de winkeliers dat tengevolge de malaise het beter is om de verordening op te heffen, iets wat ik niet kan zien, dan kan in een volgende vergadering nog een besluit worden genomen. Voorzitter. Dat zou ik niet doen. Ik zou den gewonen weg bewandelen, en de raad laten beslissen. Een vorige teer zijn de winkeliers ook eerst ge hoord en toen heeft men toch gezien dat er vele zich voor sluiting verklaar den en dan weer daar tegen. De raad vertegenwoordigt toch het geheele volk, die heeft toch het vertrouwen daarvan gekregen en die moet dan ook maar beslissen. De heer Klijberg voelt ook veel voor liet voorstel van den heer Eibers, want de naar voren gebrachte bezwaren betreffende het personeel kunnen wor den ondervangen. Hij zou de winkeliers niet aan banden willen laten leggen. Echter zou hij thans alleen een princi pieel besluit nemen. De heer Timmermans kan zich vol komen met den heer Eibers vereenigen. De tijd van bindende bepalingen nemen acht hij voorbij. Het voorstel Eibers in omvraag ge- Dracht wordt aangenomen met 8 tegen stemmen. Voor stemden Oomens, Gragtmans, Eibers, Groenen, Klijberg, van Driel, Verwiel en Timmermans. Tegen Roggeveen, Smolders, van der Aa, van der Geld en de Graaf. Voorzitter. Nou kan je weer eens zien hoe een mensch toch gemakkelijk can veranderen. 3. Voorstel tot het ruilen van bouw terrein met de firma Gebr. de Graaff. In hun preadvies zeggen Burg. en Weth. dat zij gemachtigd zijn om 15 arbeiderswoningen te bouwen. Deze woningen zullen worden gebouwd ge deeltelijk op het terrein, aangekocht van de Erven van Tilburg, nabij de Eerste Zeine. waar thans de boerderij staat, verhuurd aan J. van Daelen, en gedeeltelijk op het gemeente-terrein Oostelijk van de Middenstandswoningen aan de St. Antoniusstraat, in exploitatie bij het gemeentelijk woningbedrijf Deze beide terreinen zijn van elkander gescheiden door een strook grond, eigendom van de firma Gebr. de Graaff. In de vergadering van 5 Augustus 1918 werd een rooilijn vastgesteld voor de St. Chrispijnstraat en in het verlengde daarvan Noordwaarts tot de Eerste Zeine. De rooilijn wordt thans aangehouden bij het bouwen van de hiervoor bedoelde 15 woningen. De rooilijn mijdt de bezitting van de fa. de Graaff, zoodat een gedeelte daarvan ter groote van 241 M2 zou komen te vallen buiten of oostelijk van die lijn en daardoor aan de bebouwing wordt onttrokken. Wij zagen in die onttrek king wel eenige onbillijkheid en deden daarom het voorstel voor het aan de bebouwing onttrokken terrein gratis in ruil te geven eenzelfde oppervlakte gemeente-terrein, zuidelijk grenzende aan het overige bezit der firma de Graaff. De daarover gevoerde onder handeling is afgestuit op den eisch der firma dat haar terrein op de rooilijn van de te maken straat zou worden afgescheiden door een betonschutting. Burg. en Weth meenden dat daartoe geen aanleiding bestond omdat zij van oordeel waren, dat door het aanbieden van een zelfde oppervlakte terrein als aan de bebouwing zou worden ont trokken, aan de billijkheid werd vol daan. Bij het ontwerpen der plannen voor de 15 woningen is de onderhan deling over de ruiling hervat en is deze tot een goed einde kunnen wor den gebracht door ons voorstel om de kosten der betonschutting door ieder der partijen voor de helft te doen dragen. Burg. en Weth. vonden aanleiding tot dit voorstel omdat de kosten van een betonschutting aanmerkelijk zijn gedaald en thans zijn te ramen op f 540, waarvan dan de helft komt ten laste der gemeente. De heer Roggeveen meent dat het plaatsen van die betonmuren niet veel bijdraagt tot de vertraaiïng van de ge meente. Een hek als bij de Zusters in de Zeine aangebracht, acht hij beter, althans voor het oog. De Graaff. Een achter een fabriek gelegen terrein is nooit fraai. Boven dien is het te doen om vrijheid te verkrijgen. Roggeveen. U zal me toch toegeven dat een betonmuur, zooals deze nu a' de St. Antoniusstraat staat, nooi Voorzitter. Ik geef gaarne toe dat het leelijk is zoo'n betonmuur, maar ik heb me zelf afgevraagd wat er dan anders voor in de plaats kan worden gebracht. Men kan wel zeggen om daar een muur te metselen, maar dat is ook niet fraai. Timmermans. Als er een muur wordt geplaatst als waarmee U Uw terrein in de Mr. van Coothstraat hebt afge maakt, dan is dat heel wat mooier, En er dan wat groen en bloemen laten groeien. De heer Klijberg zou zich met den heer Roggeveen kunnen vereenigen mits men niet naar geld had om te zien. Nu echter wordt het iets anders en dat de firma de Graaff vrijheid op haar fabrieksterrein wenscht te be houden, dat kan hij volkomen begrij pen en billijken, want voor een fabriek is dat van groote waarde De Voorzitter meent te mogen con- stateeren dat de meeste leden een be tonmuur leelijk vinden en daarom voelt er wel iets voor om eens aan te hij vragen wat het bouwen van een muur kost als door den heer Timmermans is aangegeven. Scheelt het niet te veel in de kosten, dan is alles er voor te zeggen dat een dergelijke muur wordt opgetrokken. In ieder geval is het goed dat de aandacht daar eens op is gevestigd. Spr. denkt dal de firma de Graaft daartegen ook wel geen bezwaar zal hebben. De Graaff. De firma is genegen de helft te betalen van de kosten van den muur zooals deze is opgegeven. Wel was ze van meening dat de kosten tamelijk hoog waren opgegeven. Zonder hoofdelijke stemming wordt aldus besloten. het volle tarief betalen, zich wel eenige opoffering kunnen getroosten. Is dat abonnementstarief veel te laag, goed ga het dan verhoogen, maar plaats tegenover deze verhooging niet zooda nige meerdere onkosten, daUongeveer de helft der meeropbrengst van het water daaraan wegvalt. We lezen onderaan fol. 1, dat het verbruik der abonnenten abnormaal groot is, omdat er geen belang bij zou zijn lekke kranen te laten herstellen. Ik denk hierbij aan de menschen, wier kraan boven den gootsteen is wegge nomen en onder bij den vloer geplaatst. Hun belang bij lekke kranen is, voor het niet doen overloopen der lekbakjes, zeer groot. En dan, eens per maand wordt regelmatig het gas opgenomen. Het is toch mogelijk, dat de opnemer daarbij tevens informeert, of voor de waterleiding alles wel in orde is. Door- loopende W.C.'s kan hij door't geluid direct constateeren. Er wordt gezegd, dat de abonnent er geen belang bij heeft water spaar zaam te gebruiken. Maar is de gemeen schapszin van de menschen, die men hier op het oog heeft dan zoo gering, dat zij willens en wetens een bedrijf der gemeenschap op kosten jagen met de wetenschap, dat een eventueel tekort op dat bedrijf op hun aanslag in de gemeentelijke inkomstenbelasting kan komen te drukken Er wordt gezegd, dat die menschen naar hartelust kunnen wasschen en plassen, maar is het niet mooi dat zij dit kunnen doen om lichaam en huis schoon te houden? Het komt mij wel zeer gewaagd voor, het nachtverbruik van 80 M3 vrijwel geheel op rekening te stellen van de abonnenten. Van de per meter ver bruikenden zijn er toch ook, die niet mooi is. Door iets anders daarvoor te plaatsen kan men dezelfde vrijheid bereiken. Voorzitter. Het beste is dat we nu eerst punt 5 voorstel tot wijziging van het tarief der waterleiding behan delen voor punt 4 voorstel tot het aangaan van een onderhandsche geld- leening groot f 221 000 a 5'/a pCt. (Het breedvoerige prae-advies der commissie aan B. en W. en het prae- advies van Burg. en Weth. aan den raad is in een onzer vorige nummers in z'n geheel afgedrukt.) Roggeveen. Als minderheid der com missie voor het Waterleidingbedrijf, wil ik U mijn standpunt uiteenzetten Ik begin met mede te deelen, dat in de vergadering, waarin tot 't voorstel van invoering van een metersysteem is besloten, behalve de Voorzitter, één lid aanwezig was Twee leden, waar van ik een was, ontbraken. Door ver lof kon ik niet aanwezig zijn In een volgende bijeenkomst vernam ik uit de notulen, wat was besloten en heb ik in de eerstvolgende daarna gehouden vergadering tegen het ontwerp-advies mijn bezwaren nogmaals kenbaar ge maakt. In die vergadering was ik het eenige lid, buiten den Voorzitter, dat aanwezig was, de beide andere waren verhinderd. Aan de hand van het advies wil ik mijn bezwaren toelichten. Op bladz. 1 staat, dat aan abonnen ten het water wordt geleverd be neden kostprijs en deze toestand niet langer kan worden gedoogd. Er is echter nog een andere categorie van gebruikers, wie water beneden kostprijs wordt geleverd, n 1. de industrieelen. Door hen werd betrokken in ronde cijfers 10.000 M3 a 18 ct., 10.000 Ma a 16 ct. en 15.000 M3 a 14 ct. bij een kostprijs van ruim 22 ct. Waarom wordt aan hen beneden kostprijs geleverd Omdat bij opvoering der aan hen in rekening gebrachte prijzen het gevaar bestaat, dat zij voor een eigen waterinstallatie gaan zorgen. Het gebruik van het waterleidingbedrijf zal daardoor verminderen, met welke vermindering de onkosten niet in gelijke mate teruggaan, zoodat de kostprijs van het water alsdan wordt verhoogd. Deze grootgebruikers kan men niet meer laten betalen, omdat zij anders afvallen. Tegenover hen, ik zou kunnen zeggen aan de andere zijde, staan de klein verbruikers, wlen eveneens beneden kostprijs het water wordt geleverd en voor wien men niet bevreesd hoeft te te zijn, dat zij bij opvoering der prijzen afvallen, omdat zij ten eenenmale in de onmogelijkheid verkeeren zelf voor hun water te zorgen. Bij hen moet echter niet uit het oog worden verloren, dat het waterleiding bedrijf een groote hygiënische waarde bezit, zoodat ter bevordering daarvan I de overige verbruikers, dat zijn zij die aan hun minimum van 20 M3 komen en daardoor niet zoo nauw behoeven toe te zien. Wat betreft het hebben van wassche- rijen, daarvoor zou een speciaal tarief kunnen worden ontworpen, evenals dit voorheen geschiedde voor het heb ben van een watercloset en een bad. Voor het wegschenken van water be staat geen of weinig gevaar meer, wan neer wordt gevolg gegeven aan 't slot van het advies, verplichting tot aan sluiting. Het motief, dat propaganda niet meer noodig is, (zie slot tweede bladzijde) vervalt wel eenigszins, wanneer we op bladz. 10 lezen, dat op eind 1919 ongeveer 50 pCt. der woningen op de waterleiding was aangesloten. Het in het advies voor de kleinste woningen toegestane verbruik van 10 M3 per kwartaal is beslist te weinig. Mij is gebleken, dat stellig op 15 M3 moet worden gerekend. De meeste of ik kan wel zeggen alle bewoners van kleine perceelen wasschen zelf en gaat hun verbruik per 3 maanden 5 M3 boven het toegestane van 10 M3. zoodat zij zullen moeten bijbetalen per kwartaal 5 x 30 ct. f 1.50 of per jaar f6.—. Theoretisch is het metersysteem mooi maar practisch is het niet door te voeren. De meeropbrengst wordt op fol. 3 geraamd op f4395.60 en om die meeropbrengst te verkrijgen worden de onkosten verhoogd met 11 pCt. van f 18000.— f 1980.— Onderhoud der meters circa 2/3 van f240.- f 160. Meerkosten voor opneming der meters f 200.— en 80 M3 welke gedurende de nachturen den toren verlaten en voor het grootste gedeelte aan verspilling worden toe geschreven, wat hiermede niet in over eenstemming is en waaruit wel blijkt, dat die verspilling niet zoo groot is als men zich voorstelt. Waar juist de verspilling voor de voorstanders van de meterinvoering een belangrijk argument is, vertrouw ik dat zij, na bovenstaande uiteenzetting hieraan niet meer zullen vasthouden. Mijn bezwaren tot invoering van het metersysteem zijn terug te brengen tot 1. het verhoogen der onkosten- rekening met f2340.- om een bruto- meeropbrengst te krijgen van f 4395.— 2. de beslist onvoldoende hoeveel heid van 10 M3 per 3 maanden voor de kleinverbruikers, waardoor deze meestal zullen moeten bijbetalen. Ik geef dan ook den raad in overweging het advies van de meerderheid der commissie niet te volgen, waardoor komt te vervallen de leenin; van f 18 000.— en alleen over te gaan tot verhooging van de abonnementen, zoo als op fol. 6 van het advies is aan gegeven. De heer Gragtmans wil hier van antwoord dienen. Dat hij niet punt voor punt het lange betoog van den heer Roggeveen zal beantwoorden, zal hem, naar hij vertrouwt, niemand kwalijk nemen. Had hij een afschrift van dit betoog van te voren kunnen inzien en bestudeeren, dan was dat iets anders geweest. De heer Roggeveen is tegen het metersysteem en de meerderheid van de Commissie wil juist het metersy steem hebben om het bedrijf rendabel te maken. Spreker zal de grootverbrui kers buiten de bespreking laten, want die kunnen tegenwoordig zelf veel beter zoo'n watertoren bouwen. De kwitantie die zijn firma heeft moeten betalen was pl.m. f 500 hoog en voor een dergelijk bedrag valt gemakkelijk zoo'n torentje te bouwen. Roggeveen. Daarover heb ik niet gesproken. De heer Gragtmans zegt een staatje te hebben ontvangen hoe ontzettend het waterverbruik toeneemt van hen die gebruik maken van waschtafels met loopend water. Zoo is de heer Wies man gekomen op een waterverbruik van 74 M3., de heer B. Timmermans- Verschure van 33 op 81 M3., de heer van Schijndel-van Thiel van 69 op 96 M3. Zoo iets dergelijks vindt men ook terug bij den werkman, want, zoo zegt spr., dit zijn juist de grootste water- verslinders. En dat moet worden tegen gegaan, dat moet weer wat aan banden worden gelegd. Spr. heeft absoluut geen bezwaar dat men goedkoop wordt bediend, maar hij zou daarbij het be drijf toch in ieder geval rendeerend willen laten zijn en wil men dat, dan is een metersysteem onontbeerlijk naar zijne meening. Meterhuur blijft voor tarief B. Roggeveen Dat is niet zoo. De heer Gragtmans zegt dat dit toch altijd zijne bedoeling Is geweest. Tarief a. is voor de abbonementen. En deze plassen met het water dat bet erg is. Wil men nu die abonne menten gaan verhoogen, dan komt dat ongeveer op hetzelfde neer, behalve dat je dan nog weet waar je water blijft. Amsterdam, den Haag, Rotterdam en Breda, overal gaan ze het zoo In voeren. Spr. zou het liefst overal meters willen zien geplaatst om te controleeren en dan voor het meerder gebruik te laten betalen. De heer Roggeveen zegt, doordat bij lang in Amsterdam vertoeft heeft, daar goed bekend le zijn. Op de eerste plaats wil bi] er op wijzen dat men daar voor den oorlog reeds zeer vele panden had vaa f 700 en f 800 huur waarde en wat het plaatsen van meters betreft, hij gelooft niet dat men daar toe zal overgaan om de eenvoudige rede dat |u sommige volksbuurten afs de Marnixstraat, 'de Haarlemmeistraat nog zooveel andere buuttcu en Totaal f 2340.— of ruim de helft van de opbrengst. Ik ben er voor te volgen de bereke ning zooals deze is opgezet op fol. 6 van het advies en dan verder geen meters in te voeren voor de kleine perceelen. De opbrengst ad f 3989. komt dan geheel ten goede aan het bedrijf en de abonnenten behoeven niet aan het einde van ieder kwartaal nog bij te betalen, wat zeker het geval zou zijn met het meerendeel, zoo niet met alle 476 verbruikers, wien 10 M3 per 3 maanden is toegeschat. In het advies wordt op fol. 7 dan ook gezegd, dat nogmaals wordt op gemerkt, dat het minimum door meer deren zal worden overschreden, zoodat de daar aangegeven meerdere 18863 M3 voor een gedeelte k f0 30 per M3aan de tegenwoordige abonnenten, die na plaatsing van meters reeds per jaar f 12.— en f 18.— moeten betalen, in rekening zou worden gebracht. Het valt mij op, dat genoemde 18863 M3 per etmaal berekend, bedraagt klein 52 M3 en nu vraag ik mij af, hoe dit is te rijmen met de gemiddelde straten het onmogelijk is, want gewoon lijk worden daar de huizen door 10 a 12 gezinnen bewoond en hoe zal men daar dan een regeling willen zien ge- troften in den geest als hier de com missie wil. De voordeelen die men be haalt bij het plaatsen van Meters zullen □ooit opwegen tegen de kosten. Trou wens uit de berekening van de Com missie van advies blijkt ook niet dat het plaatsen van Meters voordeel brengt. Het bedrijf gaat hier toch al te zwaar gebukt onder te veel kapitaal, Do beer Timmermans zegt niet des kundig te zijn op het gebied van waterleidingsaangelegenhedeo. Het rap port heeft hem een geweldige teleur stelling bezorgd want bij de overname van dat bedrijf, iets waar hij altijd tegen is geweest, Is gezegd dat het bedrijf in 1921 aan de gemeente een groot I geldelijk voordeel zou brengen. Wel is waar kunnen de tijdsomstandigheden daarop vaneenigen invloed zijn, maar het verschil is te groot, nu is er geen winst maar zelfs verlies. Wordt dit verlies veroorzaakt door groot waterverlies, dan moet de direc tie dat zooveel mogelijk zien te voor- mm n in

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1922 | | pagina 2