ISÏMT ZUIDEN.
^ÏCCUMULATOREN.
I Fa. Gebr, Boeren, - 's-Bosch.
Tweede Blad
I Starter— en Verlichtingsbatterijen.
I „Exide" Agentschap.
Gemeenteraad
l l 17 l 1 1 800.-
18 - *™0-
i9 8oo
20 jaar en ouder 900 -
No. 58.
Zaterdag 7 juli '23
Verslag van de Bezuinigings-
Commissie gekozen uit den
Raad der gemeente Waalwijk.
(Vervolg)
HOOFDSTUK II.
Algemeen Bestuur der Gemeente.
Afdeeling I.
Uitgegeven 1913 f 1*522.-
Geraamd 1923 28.18U,
Art 1—4 De jaarwedden van Bur
gemeester, Wethouders, Secretaris, ge
meente ontvanger in t°taal voor 1923
1 10350 bedroegen over 1913 f727U.
Waar deze salarissen werden vastge
steld naar een algemeene door Gede
puteerde Staten ontworpen regeling en
zonder medewerking van dit College
verandering niet mogelijk is, vindt de
Commissie geen termen, voor te stellen
te trachten hierin wijziging te verkrijgen.
Ook de bezoldiging der Wethouders
valt onder de algemeene regeling.
Art 5. De meerderheid der Com
missie heeft in de vergadering van 11
November 1920 voorgesteld het pre
sentiegeld te bepalen op f 3 per
vergadering. Een onzer leden was toen
nog niet in Uw College opgenomen.
Thans wordt door de geheele Com
missie in overweging gegeven het
destijds voorgestelde bedrag van f 3 -
met 1923 in te voeren
Art 6. Jaarwedde ambtenaren ge
ineente-secretarie, concierge en bode.
1913 f 1142
1923 - 12,229
Door de uitbreiding der gemeente
bemoeiingen is vermeerdering van per
soneel noodzakelijk geworden, doch
een vermeerdering der uitgaven met
ruim 9 x het bedrag van 1913 komt
ons wel zeer hoog voor.
Het door B en W. in de algemeene
beschouwingen op de begrooting 1923
aangegeven middel om te trachten tot
vermindering te geraken, zal o i slechts
weinig resultaat hebben, zoo niet tevens
meerdere ingrijpende wijzigingen plaats
hebben.
In de eerste plaats dan dient de
bezoldiging afhankelijk te worden ge
steld van den leeftijd, moet de bepaling
worden gemaakt dat zij alleen zal
worden uitbetaald aan hen, die ten
volle voldoen en moet worden aange
geven dat de bedragen maxima zijn
Dan verdient het aanbeveling dat
niemand tot ambtenaar wordt benoemd
voor zijn meerderjarigheid, opdat een
lange periode aanwezig is, waarin over
geschiktheid kan worden geoordeeld.
Waar de functie van schrijver bestaat,
zou kunnen worden ingevoerd die van
tijdelijk schrijver.
De bezoldiging ware ais volgt te
re8elen: «ann
jonger dan 15 jaar maximum f 40U -
Tot ambtenaar ter secretarie 3e klas
zijn benoembaar, zij die den leeftijd
van 21 jaar hebben bereikt.
De bezoldigingbedraagt als maximum
f 1000.— tot f 1400 met jaarlijksche
verhooging van f 50.— toe te kennen
als aangegeven in art. 4 der bestaande
verordening.
Tot ambtenaar ter secretarie 2e klas
zijn benoembaar zij, die den leeftijd
van 21 jaar hebben bereikt en in het
bezit zijn van een diploma afgegeven
door de Nederlandsche Vereeniging van
Gemeentebelangen.
De bezoldiging bedraagtals maximum
van f 1300.— tot f2100.— met jaar
lijksche verhooging van f 50.— toe te
kennen als is aangegeven in art. 4
Tot ambtenaar ter secretarie le klas
zijn benoembaar zij, die den leeftijd
van 25 jaar hebben bereikt en in het
bezit zijn van een diploma als voor
ambtenaar 2e klasse. De maximum
bezoldiging bedraagt f 2400 tot
f3000— met jaarlijksche periodieke
verhooging van f 50.toe te kennen
als is aangegeven in art. 4.
Het komt gewenscht voor deze rege
ling op de thans in functie zijnde
ambtenaren toe te passen Welke
vooruitzichten bestonden voor de amb
tenaren overgenomen van de voormalige
gemeenten Baardwijk en Besoijen?
Waar in de voorgestelde regeling het
bezit van diploma's is verwerkt, wordt
voorgesteld art. 2 le lid der verorde
ning regelende de bezoldiging te doen
vervallen Het 2e lid heeft geen be
staansrecht meer nu weldra de contröle
op de gemeente-belastingen zeer is
verminderd.
Art. 1 der betrekkelijke verordening
zo* zijn te lezen als volgt
De jaarwedden bedragen
Voor den ambtenaar ter secretarie
le klas maximum van f 2400.— tot
f 3000.-
Voor den ambtenaar ter secretarie
2e klas maximum van f1300.— tot
f2100-
Voor den ambtenaar ter secretarie
3e klas maximum van f 1000 tot
f 1400.-
Voor den tijdelijke schrijver ter
secretarie:
bij den leeftijd jonger dan 16 jaar
maximum f 400
bij den leeftijd van 16 jaar maximum
f 800.
bij den leeftijd van 17 jaar maximum
I f 600.-
bij den leeftijd van 18 jaar maximum
f 700
bij den leeftijd van 19 jaar maximum
f 800.-
bij den leeftijd 20 jaar en ouder
f 900 -
Het aantal ambtenaren ter secretarie
le klas bedraagt één.
Het aantal ambtenaren ter secretarie
2e klas bedraagt hoogstens twee.
Het aantal ambtenaren ter secretarie
3e klas bedraagt hoogstens twee
Artikel 2.
Niemand is tot ambtenaar ter secre
tarie benoembaar vóór den leeftijd van
21 jaar Voor benoeming tot ambtenaar
le of 2e klas wordt bovendien vereischt
het bezit van een diploma afgegeven
door de Nederlandsche Vereeniging
van Gemeentebelangen. De ambtenaar
le klas is minstens 25 jaar. Hij is bij
afwezigheid van den secretaris verant
woordelijk Chef de bureau en aan
sprakelijk voor den goeden gang van
zaken.
Artikel 3.
Bij bevordering in rang, wordt als
regel de laagste, voor den rang vast
gestelde bezoldiging toegekend. Ar
wijking is alleen toegestaan, den Raad
gehoord
Verhoogingen van bezoldiging wor
den alleen toegekend bij gebleken
ijver, geschiktheid en goed gedrag en
bedragen per jaar hoogstens f 50.—
Artikel 5.
Alinea 1 vervalt.
Artikel 7 vervalt.
Artikel 10.
Bij opkomst voor eerste oefening
wordt geen bezoldiging uitbetaald. De
overgangsbepaling kan luidenAmb
tenaren welke thans hooger bezoldigd
zijn dan volgens deze verordening is
toegelaten, blijven hunne wedde ver
minderd met 10 pCt. behouden sn
komen voor periodieke verhooging eerst
in aanmerking zoodra de betrekkelijke
bepalingen daartoe recht geven.
HOOFDSTUK II.
Afdeeling II.
1913 f1010.
1923 f1650.
De vermeerdering is hoofdzakelijk
het gevolg van verhooging van bezoldi
ging van den ambtenaar van den burger
lijken stand en uitgaven voor huis
nummering.
HOOFDSTUK III.
Kosten van toezicht op de invordering
van de plaatselijke belastingen.
1913 f 816.
1923 f1762.
In de memorie van antwoord op het
door de Commissie belast met het
nazien der begrooting 1922, uitgebracht
rapport, schreven B. enW.„Het door
de Commissie medegedeelde, ten aan
zien van de contröle der gemeente
belastingen, heeft onze aandacht. Wij
zullen overwegen of vermindering van
secretariepersoneel mogelijk is, zonder
verplichting tot uitkeering van wacht-
geld„.
De memorie van toelichting op de
begrooting over 1923 houdt in, de
mededeeling dat vermindering van
secretariepersoneel niet mogelijk is
zonder verplichting tot uitkeering van
wachtgeld. De controleur der gemeente
belasting is hier moeilijk onder te
rangschikken, zoodat verdere toelichting
alsnog gewenscht voorkomt. Kan diens
salaris komen te vervallen, dan wordt
1923 zelfs nog minder dan 1913.
HOOFDSTUK IV.
Afdeeling I.
Kosten van openbare veiltgheid.
Kosten der politie.
1913 f 3.782.
1923 f21.929.
Opgemerkt wordt dat de verordening
regelende de inrichting der gemeente
politie niet in overeenstemming is met
den tegenwoordigen toestand, gevolg
van de samenvoeging der gemeenten.
Het aantal agenten van politie be
draagt thans 8. Bij het ontstaan eener
vacature, zal die dus niet moeten
worden aangevuld, daar de genoemde
verordening toelaat als maximum, het
aanstellen van 7 agenten.
Afdeeling II.
Kosten van brandweer en openbare
verlichting.
1913 f1404.
1923 f 9450.
Voor 1913 is voor de gemeente
Waalwijk geen bedrag voor openbare
verlichting uitgetrokken, daar deze door
de gasfabriek gratis geschiedde. Als
gevolg moest dit drukken op de resul
taten van het bedrijf en werd de ver-
strekking om niet, door de andere
verbruikers betaald in den vorm van
een hoogeren gasprijs Daar tegenover
staat dat de Hoofdelijke Omslag laag
kon werden gehouden De tegenwoor
dige regeling is de juiste Thans wordt
uitgetrokken voor 1923 f 8400, een
bedrag waarep stellig getracht moet
worden te bezuinigen. In I9l3betaalden
Baardwijk en Besoijen voor verlichting
f 1075.
Begonnen zou kunnen worden met
in de electrische lampen, de geringst
mogelijke kaarssterkte te gebruiken en
de lantaarn in het algemeen niet te
ontsteken bij helder maanlicht. Een
bindend veorschrift hiervoor maken is
ongewenscht daar het zeer goed voor
kan komen, dat bij bewolkte lucht het
genot van de maand zeer gering is.
Toch zal het aantal branduren, bij een
oordeelkundige toepassingverminderen.
Is de brandweer gereorganiseerd in
verband met de samenvoeging der
gemeenten
HOOFDSTUK V.
Kosten der plaatselijke zorg voor de
volksgezondheid en volkshuisvesting.
Een vergelijking met 1923 gaat hier
niet, daar sedert „Het Woningbedrijf
is ontstaan.
Vermindering der voorgestelde sub
sidies aan vereenigingen welke zich
bezig houden met de volksgezondheid
is niet geraden. Mogelijk zouden
B. W. met belanghebbende gemeen
ten een actie kunnen beginnen tegen
de wijze waarop in het district Den
Bosch de Warenwet wordt uitgevoerd
Naar ons ter oore is gekomen, moet
per inwoner in den keurkring Breda
aanmerkelijk minder worden betaald
HOOFDSTUK VI.
Kosten van openbare werken.
1913 f 6.875,—
1923 f 22 068,-
Uit de begrooting blijkt niet hoe het
staat met het in eigendom verkrijgen
der z.g. wielen in voormalig Baardwijk
en toch is het noodzakelijk naar andere
vuilnis-stortplaatsen, gelegen aan den
harden weg, om te zien. De Lodjes
en verlengde Putstraat zijn door de
ongunstige ligging niet geschikt en
veroorzaken een arbeidsverspilling
welke vooral onder de tegenwoordige
omstandigheden niet toelaatbaar is.
Dan ook zal het mogelijk zijn meer
voor de vuilophaling geschikt materieel
te gebruiken. Duizenden worden jaar
lijks uitgegeven voor volkshuisvesting
en volksgezondheid (men zie slechts
hoofdstuk V en Vil der uitgaven) en
bij eea weinig wind is degene die
onder den wind onzer vullophalende
reinigingsdienst voorbij moet gaan,
niet gelukkig. Bovendien verspreidt een
gedeelte van het huisvuil zich gere-
geld over de straten en bestaat gevaar
van besmetting.
Onder hoofdstuk XI art. 4 is nog
f 300,— uitgetrokken voor landerijen
welk bedrag tot de reiniging behoort
HOOFDSTUK VII.
Steun der gemeentekas in de exploi
tatie van het woningbedrijf ad f 11.588,
is nieuw en komt niet voor bezuini
ging in aanmerking.
Het laat zich aanzien dat dit bedrag
in den loop der jaren veel hooger zal
worden. Het valt niet té ontkennen
dat bij verlaging der loonen de hooge
huren niet meer zullen kunnen worden
betaald. De gemeenten welke voor de
volkshuisvesting op aandrang van het
Rijk het meeste hebben gedaan, komen
thans in de ongunstigste condities. De
billijkheid eischt, waar woningvoorzie
ning een algemeen landsbelang is, dat
ook algemeen die kosten worden ge
dragen, hetzij door deze per inwoner
van elke gemeente om te slaan, hetzij
doordat het Rijk althans een groot ge
deelte der op de gemeente drukkende
lasten overneemt.
Een actie van B. W. met belang
hebbende gemeenten bij het Rijk, om
tot verlichting dezer lasten te geraken
wordt door ons noodzakelijk geacht.
HOOFDSTUK Vltl.
Kosten van het Onderwijs.
Afdeeling I Lager Onderwijs.
1913 f 12.226.—
1923 f 14.111,-
Hier is alleen genomen oud Waalwijk,
daar de openbare scholen te Baardwijk
en Besoijen in 1923 waren opgeheven.
Afdeeling la, Ib, Ic, zijn nieuw en
omvatten:
Ia. het Bijzonder Lager Onderwijs,
als gevolg van de „Lager Onderwijs
wet 1920" hetwelk van de gemeente
eischt f 24.716,— waarvan in mindering
is te brengen het schoolgeld.
Op de begrooting 1922 is uitgetrok
ken een bedrag van f 11.439.52 als
vergoeding volgens art. 205 der Lager-
Onderwijswet 1920. Het percentage dat
over de geschatte waarde der gebou
wen enz. moet worden betaald be
draagt f 6214. Het mag waar zijn dat
op 1 Januari 1921 de rentestandaard
zoodanig was dat dit procent toen
moest worden vergoed, sedert is een
daling ingetreden en toch blijft door
de wetsbepaling de gemeente ten
Speciale vakkundige Reparatie-Inrichting,
Laadstatlon. 22374
Electrlclteit.
Tegenover 't Station. lelei. No. 896.
eeuwige dagen aan dit cijfer gehouden,
ook dan wanneer de vooroorlogsche
toestanden van 4 en minder procent
zouden terugkeeren. Een regeling dat
bv. eens per vijf jaren een herziening
piaats heeft, komt ons noodzakelijk
voor, wasrom wij U voorstellen B.
W. uit te noodigen het daarheen te
j leiden, dat wetswijziging in dien zin
plaats heeft.
I Op Afdeeling Ic Lager Nijverheids
onderwijs is f 750,te bezuinigen
door slechts aan een der Huishoud
scholen te Waalwijk en Besoijen het
subsidie toe te kennen. Waar de bur
gerlijke gemeenten vereenigd zijn, is
het subsidieeren van twee dergelijke
scholen overbodig.
Afdeeling II behelst het „Middel
baar en hooger onderwijs". De Han
delsschool dateert van 1913 zoodat
vergelijking met 1923 geen nut heeft.
Afdeeling 111 andere uitgaven is ver
hoogd van f 750,- tot f 1400,- uit
sluitend als gevolg van den post groot
f 1000,— voor „kosten van specialis
tische geneeskundige hulp aan onver
mogende schoolgaande kinderen."
HOOFDSTUK IX.
Kosten van het Armwezen
1913 f 9 995
1923 f 20 007.-
In deze 10 jaren liepen de kosten
voor armlastige krankzinnigen op, van
f 4513,— tot f 11215,-. Gaarne zal
worden vernomen welke resultaten
B W. hebben bereikt, met het uit
oefenen van hun invloed op de naaste
familieleden van verpleegden, welke in
staat geacht kunnen worden iets in
het onderhoud bij te dragen De Com
missie kan moeilijk aannemen dat be
doelde personen zich alleen storen aan
wettelijken onderhoudsplicht en een
zedelijke verplichting niet zouden
erkennen.
Het azen op de gemeenschap, want
dat wordt het in zoo'n geval dan toch,
is alsdan zoodanig, dat de Commissie
een redelijk denkend en voelend wezen,
daartoe niet in staat acht, waarom zij
vermeent dat slechts een lichte drang
van B. W noodig is om de betrok
ken personen tot bijdragen te bewegen.
De kosten van het Burgerlijk Arm
bestuur vermeerderden van f 3450,—
tot f 6600,—. Ook hier zal dienen te
worden nagegaan, of niet van anderen
dan de gemeente, bijdragen voor arm
lastigen zijn te verkrijgen.
HOOFDSTUK X.
Kosten van Landbouw, Handtl en
Nijverheid.
1913 f 659,-
1923 f 4755.-
Bij 1923 is een bedrag van f 4300,—
als kosten van verzekering tegen werk
loosheid, waarvoor in 1913 niets is uit
getrokken.
HOOFDSTUK XI.
Kosten van beheer van bezittingen.
1913 f 1156.
1923 t 4190,
De grondbelasting vermeerderde van
f 361,— tot f 1865.— en de kosten
van beheer van f 315,— tot f 1400
als gevolg van de vermeerdering der
gemeente-eigendommen.
HOOFDSTUK XII.
Uitgaven wegens gemeenteschulden.
Daar het geen zin heeft de uitgaven
der gemeente-bedrijven hier vermeld
in het overzicht op te nemen, omdat
zoowel rente als aflossing in Hoofdstuk
111 afdeeling II der ontvangsten als zoo
danig zijn opgenomen, worden alleen
vermeld de uitgaven betreffende den
aleemeenen dienst.
1913 f 24.264,—
1923 f 112 699
Bezuiniging op dit hoofdstuk is helaas
niet mogelijk. Alleen kan het vertrou
wen worden uitgesproken, dat nu het
Rijk voor de Gemeentelijke Inkomsten
belasting sedert Juli 1922 aan de ge
meente voorloopige uitkeeringen ver
strekt, de rente van tijdelijk kasgeld,
waarvoor is uitgetrokken f 4000,—
niet geheel zal behoeven te worden
uitgegeven.
HOOFDSTUK XIII.
Uitgaven voor verzekering en pensioen-
neering van personeel in dienst
der Gemeente.
1913 f 2295-
1923 f 23878,-
Ten einde een juist overzicht te
verkrijgen moet laatstgenoemd bedrag
worden verminderd met de wachtgel
den ad f 5298,— en den bijslag op
pensioenen ad f 1958zoodat over
blijft f 16 622,
Het mag waar zijn dat een groot
bedrag door de bedrijven wordt terug
betaald, doch dit neemt niet weg, dat
de gemeentenaren ook indirect deze
som betalen. Waarom verhaal op de
betrokken personen, hetzij geheel, hetzij
gedeeltelijk niet mogelijk is, althans
niet op hen die 31 December 1921 in
dienst waren der vereenigde gemeenten,
is aan den Raad bekend.
Of verhaal op hen, die na genoem
den datum in dienst zijn gekomen,
met het oog op het scheppen van
ongelijke toestanden gewenscht is,
moet worden betwijfeld.
Na meerdere vergaderingen en be
sprekingen vindt U in bovenstaande
het resultaat van onzen arbeid.
Wij vertrouwen dat vooral zij die in
gemeente-administratie en bedrijven
een leidende positie innemen, bezield
zijn met het voornemen alles in het
werk te stellen overbodige uitgaven
te voorkomen en regelmatig na te gaan
of verhooging van de „efficiency" of
het „nuttig effect mogelijk is
Vooral in tijden van malaise zooals
die thans worden doorgemaakt, is het
het meest noodzakelijk alle zeilen bij
te zetten, om Jhet gemeenteschip in
behouden haven te doen belanden
Wij zijn overtuigd dat het niet ge
makkelijk is tusschen de klippen door
te laveeren, maar weten dat bij stran
ding slechts zeer weinig geborgen kan
worden.
Alle krachten dienen te worden in
gespannen dit te voorkomen en het
schip weer in vrij water te brengen.
Weest overtuigd dat wij al het mo
gelijke zullen doen tot bevordering der
gemeente-belangen en dat vorenstaand
rapport is samer.0:steld met deze be
langen voor oogen.
Aldus vastgesteld in de eindverga-
dering te Waalwijk. 31 Mei '23.
De Commissie voornoemd,
volgens alphabetische orde,
(W.g.) W. ELBERS.
(w.g.) ROGGEVEEN
wg) B TIMMERMANS.
KAATSHEUVEL.
(Vervolg.)
Voorzitter. Dan zijn er nog, nadat
de convocatie-biljetten zijn verzonden,
eenige adressen ingekomen o.a, een
va« de Café-houders en een vao de
R.K. Vakvereenigtng.
In het adres van de Café-houders
wordt erop gewezen dat in de hier
beslaande Soc>ë eiten men op Zondag
laat dansen, iets wat in de café's niet
mag plaats hebben. Ad essanten wijzen
erop dat juist op den Zoodag een
groote toevloed van vreemdelingen is
te verwachten en door de bepaling
dat het verboden is op Zondag te
mogen dansen ondervinden ze derhalve
groote schade, vooral doordat het in
de Sociëteiten wel mag gebeuren.
Adressanten wijzen er nog op dat
andere vermakelijkheden wel doorgaan
en het juist alleen de Café-houders zfln
die daarmede niet mogen laten door
gaan.
Terwllle van de billijkheid en recht
vaardigheid verzoeken adressanten daar
om Zondags ook te mogen laten dansen
en wel te beginnen na afloop van de
Godsdienstoefeningen tot 's avonds
half tien.
De heer Brok» blijft het een onbillijk
heid vinden dat de kasteleins niet
mogen laten dansen en wel de Socië
teiten. Het gevolg hiervan i9 dat een
groot gedeelte van het publiek naar
Waalwijk gaat en dan eerst laat in den
nacht daarvan terugkeert.
De Café houders moeten belasting
betalen en daarom stelt hij voor deze
ook verlof tot dansen te geven. Een
vorig jaar hebben de Sociëteiten aan
het vetzoek om ook niet te dansen
geen gehoor gegeven en heeft men
toch z'n best laten dansen.
De heer van Amelsfoort zou liever
gezien hebben dat er een adres was
iogekomen waarin verzocht werd om
de kermis niet te doen doorgaan. Hij
wil wel bekennen dat het zijn volle
goedkeuring zou wegdragen. Echter
blijft hg het eene onblliykbeld vinden