IE [(HUI HEI 20I0EI
Gemeenteraad
Tweede Blad.
No. 89. Zaterdag 27 Oct. '23
SPRANQ-CAPELLE.
Openbare vergadering van den raad
dezer gemeente op Maandag 22 Oct.
des namiddags ten half drie uur.
Voorzitter Edelachtb heer Meijer.
Ongeveer kwart voor drie uur opent
de Voorzitter de vergadering en zijn
alle leden aanwezig.
De notulen der vorige vergadering
worden na voorlezing onveranderd
goedgekeurd en vastgesteld.
Aan de orde
1. Beëediging van den heer A. M.
Verheijden als lid van den gemeente
raad zulk ter voorziening in de vaca
ture ontstaan door het overlijden van
den heer Rijken.
De heer Verheijden legt in handen
van den Voorzitter de bij de wet voor
geschreven eeden af.
De Voorzitter feliciteert den heer
Verheyden met zijne benoeming en durft
hopen dat hij de belangen van de ge
meente op onpartijdige wijze zal weten
te behartigen.
Verzoek van den heer De Bruijn,
hoofd der openbare school in voorma
lig Vrijhoeve-Capelle om hem met in
gang van 1 Januari a s. eervol ontslag
te willen verleenen wegens zijne be
noeming als hoofd der eerste open
bare school in de gemeente Leerdam.
Burg. en Weth. stellen voor het ge
vraagde ontslag op de meest eervolle
wijze te verleenen met ingang van 1
Januari.
De heer Michael wil wel eervol
ontslag verleenen doch zou daarbij
niet aangeven op welken datum doch
zeggen op een nader te bepalen datum.
De Voorzitter kan niet inzien waar
om men daartoe niet zou overgaan.
De heer Michael zou eerst willen
weten of op tijd in de vacature kan
worden voorzien. Is dat het geval, dan
heeft hij absoluut geen bezwaar om
met ingang van 1 Januari ontslag te
verleenen.
Voorzitter. Door een oproeping te
doen kan daarin worden voorzien.
Vroeger verleende men het ontslag pas
over drie maanden, maar dat gaat niet
meer. Men moet een datum bepalen
opdat de Bruijn Leerdam kan berichten
wanneer hij in dienst kan komen.
De heer Michael kan er zich toch
nog niet mee vereenigen want als men
nu eens niet direct slaagt met een
hoofd in Vrijhoeve-Capelle, dan moet
een tijdelijk hoofd worden benoemd
en nu zou hij zeggen dat dit dan maar
door Leerdam moet worden gedaan.
Oerlemans Ik geloof niet eens dat
de Raad daartoe het recht heeft om
de datum van ontslag zoo ver te ver
schuiven.
De Voorzitter brengt het voorstel
van den heer Michael in omvraag,
dat met algemeene stemmen wordt
verworpen.
De heer Michael bleef buiten stem
ming.
De overige leden stemden tegen.
2. Voorstel van Burg. en Wethouders
tot opheffing der openbare lagere
school aan de Nieuwstraat en beschik
baarstelling van de door opheffing
vrijkomende gebouwen ten behoeve
van de vereeniging tot stichting en in
standhouding van scholen met den
Bijbel voor de gemeente Capelle en
Vrijhoeve-Capelle.
De Voorzitter merkt op dat het be
sluit in een van de vorige vergaderingen
genomen, om de bestaande openbare
school in de Heistraat te splitsen en
dan de helft daarvan aan het christelijk
schoolbestuur af te staan en een ge
deelte voor openbaar onderwijs te be
houden aan den inspecteur van het
onderwijs is opgezonden, doch dat hij
niet bereid is gevonden een verklaring
van goedkeuring af te geven.
Op deze weigering staat geen beroep
open en om nu tot een oplossing van
dit vraagstuk te komen staan twee
wegen open. De eerste is om een
nieuwe school te bouwen en daar de
noodige gelden voor beschikbaar te
stellen en de tweede oplossing is om
de openbare school op te heffen.
In verband met deze hangende
kwestie hebben Burg. en Weth van
het Christ, schoolbestuur nog eenige
gegevens ontvangen.
Slechts de ouders van 18 op de
openbare school in de Nieuwstraat
schoolgaande kinderen hebben zich
niet bereid verklaard om hun kinderen
naar de Bijz. school te zenden. Daar
tegenover staat echter dat de ouders
van 16 op de openbare school in de
kom schoolgaande kinderen zich bereid
verklaard hebben om hun kinderen naar
de Chr. school te zenden. Voorts zijn
er nog 11 kinderen die op een afstand
van meer dan 4 K.M. wonen, die de
school zullen komen bezoeken. Qelet
op deze cijfers hebben Burg. en Weth.
gemeend geen geld voor den bouw
van een nieuwe school beschikbaar te
mogen stellen maar nu de kinderen
wier ouders openbaar onderwijs ver
langen, toch gelegenheid hebben om
naar de school in de kom te gaan, nu
achten ze dat er geen bezwaren bestaan
om de openbare school in de Nieuw
straat op te heffen en de school be
schikbaar te stellen voor de Chr. school.
De heer Oerlemans zegt met be
vreemding kennis genomen te hebben
van dit punt der agenda. Op 2 Juli,
dus pas ongeveer 3'/j maand geleden,
is door den raad met 7 tegen 4 stem
men een dergelijk ^voorstel verworpen.
Zijn eerste indruk was dan ook dat
dit voorstel getuigtvanweinig diferen-
tie voor den Raad. Hij heeft tenminste
I niets gemerkt van feiten welke zoo'n
I wijziging kunnen veroorzaken bij de 65
ouders van de 107 "kinderen die dezen
zomer openbaar onderwijs en het in
standhouden^ der.;O.L. School in de
Nieuwstraat vroegen, dat thans die
school overbodig zou worden en dus
opheffing gewettigd zou zijn. Bij het
inzien der stukken Zaterdag, is hem
nog gebleken, dat Burg. en Weth.
zooals ook thans door dezen is mede
gedeeld, van het bestuur der Chr.
schoolvereeniging de mededeeling had
den dat nog voor slechts 18 kinderen
van die school openbaar onderwijs
wordt verlangd en dat bovendien de
11 kinderen die op meer dan 4 K.M.
van de school in de Kom wonen ook
naar de Chr. school zouden gaan.
Waar die mededeeling door geen
enkel bewijsstuk werd gestaafd, achtte
hij zich niet verantwoord ze zonder
meer aan te nemen en heeft zich daar
om direct tot het personeel der be
trokken school gewend om inlichtingen.
En wat hem daardoor gebleken is?
Van de 65 ouders die dezen zomer
de instandhouding vroegen van de
O. L. school in de Nieuwstraat zijn er
sedert Zaterdag 62 bezocht en hebben
er 62 een adres geteekend van 99
schoolgaande kinderen, waarin nog
gevraagd wordt het voortbestaan als
O. L. school. Hierbij zijn ook de ouders
van 12 kinderen die op meer dan 4
K.M. afstand wonen.
(Spr. overhandigt den Voorzitter
een adres.)
Voortgaande zegt spr.Ik vraag me
af, is de schoolkwestie niet al te op
pervlakkig behandeld door Burg. en
Weth. De bewering van het school
bestuur zal ik maar niet qualificeeren,
maar wel vind ik het vreemd dat Burg.
en Weth. zich verlaten op de bloote
I bewering van het schoolbestuur.
I Dat het college van Burg. en Weth.
op zijn zachtst uitgedrukt hierdoor zeer
onvoorzichtig heeft gehandeld, bewijst
het zoo juist overhandigde adres. Ik
kan niet begrijpen, mijnheer de Voor
zitter, waarom het schoolbestuur niet
het vroeger voorstel van de minderheid
van Burg. en Weth., laat ik maar
zeggen, Uw voorstel, aanneemt om tot
oplossing der hangende schoolkwestie
te komen. Daardoor toch is een loyale
uitvoering der wet verzekerd en kan
toch het Chr. onderwijs zich vrij ont
plooien.
Men zal mij misschien tegenwerpen,
bezuiniging, maar bezuiniging kan hier
het hoofdmotief niet zijn, want de
heeren weten zeker wel dat bij over
gave der school, door den Inspecteur
geëischt wordt dat eerst verbeteringen
aan het gebouw worden aangebracht.
Wat. voor verbeteringen dat zijn en
hoeveel ze zullen kosten, daaromtrent
tasten we in het duister. Bovendien
zouden ook met het overplaatsen der
kinderen naar de kom of naar Vrij
hoeven aanzienlijke bedragen gemoeid
zijn. Dit motief vervalt m.i. dus geheel
en al.
Derhalve kan ik tot geen andere
j conclusie komen dan te stemmen tegen
het voorstel tot opheffing.
De heer Michael wijst er op dat
in een van de vorige vergaderingen
een besluit is genomen met 6 tegen 5
stemmen om de school te splitsen en
een besluit om de openbare school
niet op te heffen werd genomen met
7 tegen 4 stemmen.
Bij spr. rijst nu de vraag, hebben
Burg. en Weth. wel gewerkt aan de
uitvoering" van die besluiten. Wel heb
ben ze het ter goedkeuring aan den
inspecteur gezonden, doch daar is het
z.i. niet goed mee.
Bekend is het hem ook dat die
inspecteur geschreven heeft dat naar
zijn meening het onderwijs niet vol
doende tot zijn recht zal komen en
daarom weigert de verklaring te
teekenen. Hij vraagt zich af of men
nu met de wet dan wel met dien
inspecteur iets heeft te maken. Hij
voor zich zou zeggen dat een besluit
van den Raad in ieder geval ter goed
keuring aan Ged. Staten moet worden
opgezonden. Wordt dat niet gedaan,
dan zou de Raad nooit bij de Kroon
in beroep kunnen gaan.
Voorzitter. Ik zal U het schrijven dat
wij aan den Inspecteur van het Onder
wijs hebben gericht, eens voorlezen,
dan kan U dat hooren. Ook het daarop
ingekomen antwoord van den inspec
teur zal u worden voorgelezen.
Daaruit bleek dat Burg. en Weth.
den inspecteur van het raadsbesluit
volkomen op de hoogte hadden gesteld,
doch dat deze heeft teruggeschreven
dat naar Jiet hem voorkomt de vrijheid
van het onderwijs in meer of mindere
mate wordt aangetast en hij daarom
geen verklaring kan afgeven.
Michael. Burg. en Weth. hebben
geen moeiten gedaan om Ged. Staten
het besluit ter goedkeuring voor te
leggen en als dat niet wordt gedaan
zou er voor den Raad geen beroep
open zijn bij de Kroon.
De heer van Willigenburg meent
dat de heer Michael verkeerd is inge
licht, want als het gaat over gebouwen
of nieuwbouw van de school moet de
inspecteur zich eerst uitspreken en als
deze geen verklaring afgeeft dan houdt
alles op, kan men niet verder meer.
Spr. wijst er voorts nog op dat de
onderwijskwestie reeds bij het vorige
college aanhangig was Het nieuwe
college van Sprang-Capelle wil voor
komen dat de gemeente kosten
krijgt van meer dan f 50.000. Burg. en
Weth. willen deze kwestie op een voor
de gemeente zoo voordeelig mogelijke
wijze oplossen en zijn daarom met dit
voorstel gekomen.
Wat de heer Michael wil, om het
raadsbesluit ter goedkeuring aan Ged
Staten op te zenden, gaat niet, dat is
onmogelijk en waar de heer Oerlemans
wees op de drie of vijf lokalen, dat
is geheel en al in orde, daar is de
15 pCt. waarborg voor die het bestuur
der Chr. School moet storten.
Michael. Hoe komt de heer van
Willigenburg er aan dat te zeggen.
Waar staat dat geschreven dat als de
inspecteur geen verklaring geeft, dan
niet het besluit ter goedkeuring aan
l Ged. Staten behoeft te worden opge
zonden Dat men dan art. 72 maar
eens even naleest. Daar staat het zoo
niet in als de heer van den Willigen
burg voorgeeft, dat artikel is niet
duidelijk en voor tweeërlei uitleg vat
baar. Doch dat het niet ter goedkeuring
aan Ged Staten moet worden opge
zonden staat er absoluut niet in te
lezen.
De heer Oerlemans merkt op da'
dan elk gevoel van billijkheid uit het
oog wordt weggenomen. Ook kan hi
niet begrijpen waarom men nu al ineens
een school moet hebben met 5 lokalen
terwijl er maar 3 noodig zijn.
De heer Kerst wenscht naar aanle
ding van hetgeen door den heer Oer-
lemans is gezegd, enkele woorden in
het midden brengen. Hij geeft toe dat
de besluiten zijn genomen als door de
heeren Oerlemans en Michael zijn
genoemd, maar wie zal zeggen door
welke zaken verschillende leden toen
zijn beinvloed geweest en waar ze nu
heel anders over zullen denken.
Het besluit, waar de inspecteur en
het bestuur der Chr. School geen ge
noegen mede namen, is met een heel
kleine meerderheid genomen,
Wat de lijst der cijfers betreft, daar
zou hij heel wat over kunnen zeggen.
Reeds viermaal heeft men de menschen
laten teekenen en daarbij heeft men
kunnen zien welke waarde men daar
aan heeft te hechten, doch het bestuur
der Chr. School heeft dat eens laten
doen omdat het moest geschieden. Het
bestuur had voor zich zelf zulks niet
noodig om dat men overtuigd was dat
christelijk onderwijs wordt verlangd.
En nu dezuiniging. Volgens het voor
stel van Burg. en Weth wordt er veel
bezuinigd. Al zegt de heer Oerlemans
dat de openbare school wel eenige
verbetering zal moeten ondergaan, dan
is dat alles nog een heel groote be
zuiniging want deze verbetering zal
evengoed aangebracht moeten worden
als de openbare school er in blijft.
Zeker zal, als de Chr. School er in
komt, de boel wat opgeknapt moeten
worden, maar men zal de grenzen der
noodzakelijkheid niet overschrijden.
Moet de gemeente een nieuwe school
gaan bouwen, dan zullen die kosten
meer dan een ton bedragen dus 25
jaar lang zal dat de gemeente dan een
vijfduizend gulden gaan kosten.
De heer Michael meent dat punt
twee van de agenda daarop niet mag
voorkomen wijl het vorig raadsbesluit
nog niet door Burg. en Weth. is uit
gevoerd, Hij zou eerst het vorig raads
besluit willen zien uitgevoerd.
De heer Middelkoop kan er zich
ook niet mee vereenigen dat het besluit
niet aan Ged. Staten ter goedkeuring
is opgezonden.
De heer Verheijden zegt dat de in
specteur in zijn schrijven niets heef
gezegd waarop het Dag. Bestuur heeft
kunnen voortwerken, want er is door
hem geen ja of geen neen gezegd in
zijn schrijven. De inspecteur onthoudt
zich gewoon van een antwoord te
geven.
De heer Michsël begrijpt niet op
welken grond men zich bij de ui -
spraak van dien inspecteur dadelijk
heeft neer te leggen. Z.i. kan en mag
het niet gebeuren dat de raadsbesluiten
niet door Burg. en Weth. worden uit
gevoerd en niet aan Ged. Staten
worden opgezonden.
De heer Oerlemans wijst nog op het
feit van de waarborgsom. Hij vraagt
ook nog of het geval dat 61 ouders
van schoolgaande kinderen om instand-
ïouding van de school, niet iets te
jeteekenen heeft.
De heer Middelkoop geeft toe dat
de wet spreekt van een waarborgsom,
doch feitelijk is het niet anders dan
een soort obligatie-leening tegen een
rente van 4 7«. Als de waarborgsom
uit eigen zak was gekomen zou dat
ets anders zijn.
De heer Kerst merkt op dat de
waarborgsom ook een vrijwillige bij
drage is. Alleen krijgt men daarvan
rente, wat z.i niet meer dan billijk is.
Dat bedrag verliest men als men niet
aan de voorgeschreven wettelijke ver
Dlichtingen voldoet. Men kan dus be
'rijpen dat door een bestuur beslist
zorg wordt gedragen dat aan alles
wordt voldaan,
De heer Oerlemans zou thans niet
meer hebben willen geven dan 3 school
lokalen Na een jaar of twee zou men
lebben kunnen zien of er nog twee
lijgebouwd zouden moeten worden.
De heer Michael wil niet veel meer
deze kwestie zeggen. Alleen
over
wenscht hij nog op te merken det als
de inspectie van het L. O. alles te
zeggen heeft de leden van de raad
wel achter de groene tafel achterwege
kunnen blijven en dat kan de bedoe
ling van de wetgever nooit zijn geweest.
De wet, dat geeft hij gaarne toe, is
voor verschillenden uitleg vatbaar, maar
niemand kan er in lezen dat het raads
besluit niet ter goedkeuring aan Ged.
Staten moet moet worden opgezonden.
Een ondergeschikt ambtenaaar als de
inspecteur^ kan toch geen uitspraak
doen.
De Voorzitter zal het voorstel in
omvraag brengen.
De heer Michael zegt dat hier geen
stemming behoeft plaats te hebben
aangezien er al een raadsbesluit is.
Dat alleen ter goedkeuring aan Ged
Staten opzenden is voldoende.
De heer Middelkoop stelt voor dit
punt van de agenda voorloopig aan
te houden en intusschen een onder
zoek in te stellen of het besluit van
den raad niet aan het oordeel van Ged
Staten had moeten onderworpen zijn
geworden. Hij voor zich zou zeggen
dat dit zeker moet, wijl het nooit in
de bedoeling kan liggen dat een on
dergeschikt ambtenaar eenige uitspraak
kan doen.
De heer Michael zegCdat er nog
een geval is waarop de zaak zou kun
nen stranden en dat is dat in de sta
tuten staat dat de school is voor de
gemeenten Capelle en Vrijhoeve-Capelle
en die bestaan niet meer. Hij weet niet
toe het met de statuten van de school
vereeniging staat, maar durft in over
weging geven daar toch in te voorzien.
De heer Kerst dankt voor dit advies
doch geeft in overweging geen
spijkers op laag water te gaan Zoeken.
De heeren Verheijden en Oerlemans
oudersteunen het voorstel van den heer
Middelkoop om dit punt voorloopig
aan te houden en in dien tusschentijd
te informeeren of het ter goedkeuring
aan Ged. Staten moet worden aangebo
den
De heer Verheyden wijst er nogmaals
op dat door den inspecteur in zijn
schrijven niets wordt gezegd en hij een
slag om zijn arm houdt.
Het voorstel van den heer Middel
koop in rondvraag gebracht, wordt
aangenomen met 7 tegen 4 stemmen.
Voor stemden de heeren Verhoeven,
Michael, Middelkoop, Verheyden, Oer
"emans, Rijken en Moonen.
Tegen de heeren van Willigenburg,
van der Hoeven, Kerst en Zwart.
3. Vaststelling van verordeningen,
regelende de heffing en invordering
van opcenten op de hoofdsom der
belasting in de gemeente Sprang
Capelle.
De Voorzitter zegt dat in Sprang
altijd van 50—90 opcenten zijn geheven
en dat de opbrengst ongeveer f 1000
bedroeg. In Capelle werden 80 opcenten
geheven en was de opbrengst f 2000
en in Vrijh. Capeile werden geheven van
50—80 opcenten en was de opbrengst
ongeveer f1000.
Burg. en Weth. stellen voor voor de
gemeente Sprang—Capelle van 50-80
opcenten te heffen en de huurwaarde
dan te stellen op f245. In Sprang was
dit f 205 en in Vrijh. Capelle f 162 50.
In Capelle werden 50 opcenten geheven
op alles.
Middelkoop. Hoeveel denkt men zoo
binnen te krijgen.
Voorzitter, f 5000.
De heer Verheyden vindt het onge
lukkige menschen die tegenwoordig in
een groot huis moeten wonen.
Middelkoop. Wanneer moet dat zijn j
vastgesteld.
Voorzitter. De Inspecteur heeft er
al om komen vragen.
De heer Middelkoop voelt er niets
voor om deze belastingen zoo maar
klakkeloos te verhoogen, want zoo
komt er telkens wat bij, wat voorheen,
niet heeft bestaan. Beter zou hij het
vinden den Hoofd Omslag te verhoogen,
die werkt progressief en daar wordt j
meer rekening mee gehouden.
De heer Verheijden voelt daar ook
veel voor. De middenstanders zitten
hier over het geheel genomen in de
grootste panden en moeten dus weer
het meest betalen.
De heer Middelkoop meent dat men,
als de H. O. wordt verhoogd en deze
belasting veel lager blijft, beter naar
behoeften kan heffen.
De heer Rijken is het met den
vorigen spr. geheel eens. Het gebeurt
veel dat onvermogende menschen een
huis moeten bewonen dat ze hebben
gekregen bij een erfenis en dan zouden
die menschen daarvoor veel moeten
gaan betalen. Dat acht hij niet reëel.
Verheijden. Men zal hier menschen
treffen, waar het absoluut niet van pas
komt, dat weten we hier wel.
Verhoeven. Niemand is verplicht in
een groot huis te gaan wonen. Die
groot doet, moet maar opbrengen.
De heer Verheijden stelt voor om
het op 50 cent te houden.
Dit voorstel in omvraag gebracht,
wordt verworpen met 7 tegen 4 stemmen.
Voor het voorstel stemden de heeren
Michael, Middelkoop, Verheijden en
Rijken.
Tegen stemden de heeren Verhoeven,
Van Willigenburg, Van der Hoeven,
Kerst, Oerlemans, Moonen en Zwart.
De Voorzitter stelt voor thans eerst
punt 5 te behandelen in geheime ver
gadering, n.l. oninbaarverklaring van
diverse posten plaatselijke belasting.
Daartoe wordt besloten.
Na ongeveer een uur wordt de
openbare vergadering heropent en stelt
de Voorzitter voor om punt 4, be
handeling algemeene plaatselijke politie
verordening voor de gemeente Sprang-
Capelle, met het oog op het reeds
vergevorderd uur, uit te stellen tot een
volgende vergadering.
Met algemeene stemmen wordt daar
toe besloten.
Bij de rondvraag zegt de heer Kerst
er al eerder op te hebben willen aan
dringen om de vergadering met gebed
te openen en sluiten. Daar straks, toen
de heer Verheijden den eed heeft af
gelegd, dat door alle leden is gedaan,
is erkend dat er een Opperwezen is,
wiens hulp wij inroepen.
Alle leden hebben de woorden dat
God ons zal helpen uitgesproken. Nu
komt het echter in het verder college
niet meer voor en dat is niet logisch.
Dat is geen voldoende eerbied bewij
zen, want het Oppenwezen, waarvan
wij en alles afhankelijk zijn, wordt
zoodoende niet genoeg erkend en
daarom zou hij gaarne zien dat de
vergadering voortaan geopend wordt
met gebed en gesloten met een dank
gebed
De heeren van Willigenburg en
Zwart wenschen dit voorstel gaarne te
steunen
De heer Michael vraagt of het de
bedoeling is dat er een gebed wordt
uitgesproken ofwel dat daar een vaste
formule van bestaat. Hij voor zich zou
niet aan een publieke tafel zooals hier,
waar iedereen aan kan neerzitten,
willen bidden omdat dan het gebed
kan worden bespot en daar acht hij
het Heilig Geloof te hoog voor.
De heer Kerst wijst er op dat in
alle Christelijke kringen de vergadering
met gebed wordt geopend. Ook bij de
Katholieken wordt zulks al zeer veel
gedaan. Hij kan niet begrijpen wat er
tegen kan zijn om de hulp van den
Almachtigen God af te smeeken Die
er tegen is of niet wenscht te bidden
dat die een oogenblik eerbied betoont.
De heer Michael acht het verkeerd
als een gebed wordt opgedrongen.
Bidden moet men doen uit vrijen wil.
Wil men het doen en er even voor
gaan zitten, dat moet ieder voor zich
zelf weten, maar opdringen moet men
zoo iets nooit doen Laat de leden die
niet wenschen de bidden de noodige
stilte en eerbied in acht nemen terwijl
de overigen bidden, dan is men er ook.
Verheijden. De Tweede Kamer wordt
die ook met gebed geopend.
De heer Rijken meent dat men daar
niets mee te maken heeft Als er hier
leden zijn die er wat voor voelen om
voor de vergadering te bidden, dat ze
dan een vijf minuten eerder komen en
dat in een afzonderlijke kamer doen.
Spr. wil gaarne steeds voor zijne Gods
dienstige gevoelens uitkomen, maar hij
voelt er niets voor om in een openbaar
lokaal te bidden omdat dit aanleiding
kan geven dat met Gods woord wordt
gespot. Voor schijnheiligheid laat hij
zich niet gebruiken
De heer van Willigenburg zegt
in deze met den vorigen spreker van
gevoelen te verschillen. Als het gezag
van God komt en op de raad is afge
daald dan moet men den Gezaggever
ook erkennen Niet voor het volk bidt
men, maar men vraagt God den
Almachtige steun bij zijn werk
Middelkoop. Dat is geen gebed maar
een fgrmule.
De heer Michael zegt dat men hier
achter de groene tafel alleen voor de
belangen van de gemeente zit.
De heer van Willigenburg wil daar
niet op ingaan maar wijst er op dat
de liberale regeering het steeds heeft
toegelaten en nooit daartegen eenig
bezwaar heeft gemaakt. Tot in 1879