9
Toegewijd aan Handel, Industrie en Gemeentebelangen,
ïeuwe lam
rw
f
Binnenland.
EERSTE BLAD.
„NOORD-DRABAND"
NUMMER 50
ZATERDAG 21 JUNI 1924
UITGAVE:
WAALWIJKSGHE STOOMDRUKKERIJ ANTOON TIELEN.
Telefoon No. 38. Telegr.-AdresECHO.
DIT NUMMER BESTAAT UIT
DRIE BLADEN.
Een wetsontwerp is ingediend tot
vaststelling eener nieuwe tariefwet.
Aan de zeer uitvoerige Memorie van
Toelichting wordt het volgende ont
leend
Sinds jaren worden bij de toepas
sing van de huidige tariefwet moeilijk
heden ondervonden. Zoowel handel en
nijverheid als de met de uitvoering
belaste ambtenaren hebben deswege
herhaalde malen op een technische
herziening van het tarief aangedrongen.
De herziening van het tarief, welke
bij dit ontwerp wordt voorgesteld,
heeft dan ook in de eerste plaats ten
doel om in het belang van handel en
nijverheid het tarief in technisch op
zicht te verbeteren.
De klachten welke tegen het tegen
woordig tarief zijn aangevoerd, zijn in
hoofdzaak de drie volgende
a. het tarief is in het belasten en
vrijstellen van artikelen inconsequent
en willekeurig;
b. het verleent in verscheidene ge
vallen een averechtsche bescherming
c. het geeft bij de toepassing voort
durend aanleiding tot geschillen.
De inconsequenties en willekeur
welke bij het tegenwoordig tarief zijn
waar te nemen, zijn te onderscheiden
in twee soorten, n I. inconsequenties
en willekeur ten opzichte van de begin
selen, welke bij de samenstelling van
de tegenwoordige Tariefwet hebben
voorgezeten en in inconsequenties en
willekeur ten opzichte van het karakter
van de tegenwoordige Tariefwet. Tot
eerstgenoemde behoort b.v. de incon
sequenties van het onbelast zijn van
gelakt leder en het belast zijn van
manufacturen, beide grondstoffen, of,
zoo men wil, beide halffabrikaten tot
de tweede soort de inconsequentie van
het onbelast zijn van spijkers en het
belast zijn van schroeven, beide arti
kelen, welke verband houden met de
voortbrenging, en welke dus, in ver
band met het karakter van de tegen
woordige wet, beide voor een vrijstel
ling in aanmerking komen
De inconsequentie en willekeur zijn
het gevolg van drie omstandigheden
ln de eerste plaats hiervan, dat het
practisch niet mogelijk is, om bij de
samenstelling van een tarief, de hier
onder vermelde beginselen, waarvan
de wetgever bij de samenstelling van
het tegenwoordige tarief verklaarde te
zijn uitgegaan, consequent door te
voeren.
Bij een poging toch om een tarie
samen te stellen volgens de beginselen
„grondstoffen vrij, halffabrikaten matig
recht, volledige fabrikaten hoogste
recht", doet zich al dadelijk de moei
lijkheid voor, dat het vrijwel onmoge
lijk is de verschillende goederensoor
ten, welke in den handel voorkomen,
volgens de begrippen „grondstof",
„halffabrikaat" en „fabrikaat", in drie
scherp afgescheiden groepen in te
deelen. Verschillende artikelen immers
(men denke b.v. aan papier, bereide
vellen en meel) beantwoorden zoowel
aan het begrip grondstof, als aan een
der begrippen fabrikaat of halffabrikaat.
Nog een tweede moeilijkheid doet
zich daarbij voor, De onderscheiden
soorten van grondstoffen, halffabrikaten
en volledige fabrikaten, (men denke
o.a. aan smeerolie en welriekende olie,
aan klompen en lakschoenen, aan
hamers en bronzen beelden en aan stok-
visch en kaviaar), verschillen onder
ling dermate in aard bestemming, dat
het tarifieeren van die artikelen volgens
eenzelfden maatstaf niet is door te
voeren, zonder tot opvallende tegen
strijdigheden te komen.
De inconsequenties en willekeur,
welke bij het tegenwoordig tarief zijn
waar te nemen, zijn in de tweede
plaats het gevolg van de omstandig
heid, dat tusschen het doel, dat met
de indiening van de tegenwoordige
wet in 1862. en bij haar herziening
n 1877, werd beoogd, en de begin
selen, welke volgens den wetgever bij
iet samenstellen van de wet lot grond
slag hadden gediend, geen overeen
stemming bestaat. Dat doel toch was
n de eerste plaats het stelsel van
jescherming prijs te geven, en door
verlaging e.q. opheffing van het daarbij
geheven invoerrecht, geleidelijk te
komen tot een zoo vrij mogelijk ruil
verkeer, en in de tweede plaats, om
zoo lang laatstgemeld streven door de
nooden van de schatkist niet in zijn
vollen omvang was te verwezenlijken,
dat doel althans te verwezenlijken ten
opzichte van algemeene voedingsmid
delen en van artikelen welke verband
houden met de voortbrenging, of welke
uitsluitend of zoo goed als uitsluitend
worden ingevoerd ten behoeve van
den minder gegoede. Dat tweeledig
doel was uit den aard der zaak niet
te bereiken, door bij de samenstelling
van de wet bovenvermelde drie begin
selen tot grondslag te kiezen. De wet
gever zag zich dan ook herhaaldelijk
genoodzaakt van die beginselen af te
wijken.
De inconsequentie en willekeur zijn
in de derde plaats, het gevolg van de
techniek, welke bij de samenstelling
van de tegenwoordige Tariefwet is
gevolgd. Die techniek komt in het
kort gezegd hier op neer, dat bij ver
schillende omvangrijke rubrieken als
aardewerk, houtwerk, ijzerwerk, koper
werk enz., nadat eenige artikelen met
name of in de soort zijn belast of
vrijgesteld, implicite alle overige arti
kelen van de rubriek of werden vrijge
steld of worden onderworpen aan het
hoogste recht, dat voor de rubriek is
aangenomen.
Het is duidelijk, dat door dit sy
steem van z.g. sluitposten, waarbij
alle niet met name genoemde artikelen,
onverschillig of zij worden gebezigd
bij de voortbrenging dan wel in huis
houden, of keuken, of beantwoorden
aan het begrip grondstof dan wel aan
een der begrippen fabrikaat of half
fabrikaat, over eenzelfden kam worden
geschoren, zoowel het doel, dat bij de
indiening van de wet heeft voorge
zeten, als de voor het samenstellen
van de wet aangenomen beginselen,
slechts ten opzichte van de met name
genoemde artikelen, tot hun recht
komen, maar voor alle overige artikelen
van de rubriek buiten toepassing blij
ven. Uit den aard der zaak zijn daar
door een groot aantal inconsequenties
in het leven geroepen. Om aan even
gemeld bezwaar te ontkomen bestaat
slechts één middel, namenlijk, met die
techniek te breken, en zooals thans
in het ontwerp is geschied, de arti
kelen welke voor eene invoerrecht in
aanmerking komen, met name in het
tarief te noemen.
Omtrent de beide overige tegen het
tarief aangevoerde klachten moge het
volgende worden opgemerkt.
Het tegenwoordig tarief verleent in
verschillende gevallen eene averecht
sche bescherming. Boeken,drukwerken,
prenten en platen zijn onbelast; van
het papier, dat noodig is om deze
artikelen te vervaardigen, zijn rechten
verschuldigd. Kranen, schroeven, moe
ren, manometers en verschillende an
dere artikelen voor het samenstellen
van werktuigen en toestellen zijn aan
rechten onderworpenfabrieks- en
stoomwerktuigen, waaraan die artikelen
in het buitenland zijn aangebracht,
kunnen zonder betaling van rechten
het Rijk worden ingevoerd. Builkleeden
en persdoeken zijn onbelastvan de
manufacturen, noodig om die kleeden
en doeken samen te stellen, is belas
ting verschuldigd, En zoo is door
meerdere voorbeelden aan te toonen,
dat door het vrijstellen van verschillende
fabrikaten, terwijl de voor de samen
stelling dier fabrikaten benoodigde
hulpmiddelen aan rechten onderworpen
bleven, in verschillende gevallen eene
averechtsche bescherming in het leven
is geroepen,
Het behoeft zeker geen betoog, dat
de hier te lande bestaande industrie er
belang bij heeft, dat aan dezen minder
gewenschten toestand een einde wordt
gemaakt. Geheel te ondervangen is die
toestand echter niet. Evenwel mag
worden verwacht, dat zoowel door de
uitbreiding, welke is gegeven aan het
aantal der bestaande vrijstellingen, als
door de techniek, welke bij de samen
stelling van het ontwerp is gevolgd,
de gevallen van averechtsche bescher
ming in de toekomst tot een onver
mijdelijk minimum beperkt zullen
blijven.
Het is echter vooral op grond van
de talrijke geschillen, welke zich bij
de toepassing van het tegenwoordig
tarief hebben voorgedaan, dat handel
en industrie herhaaldelijk en met aan
drang op eene herziening van het
tarief hebben aangedrongen.
Die geschillen zijn het gevolg van
de technische gebreken van het tarief
De technische gebreken van het
tarief, welke de geschillen, die zich bij
de toepassing van het tarief voordoen,
veroorzaken, zijn ée volgende
lo. Onduidelijke, niet voldoende
omschreven posten, waardoor deze
niet zelden voor verschillende opvat
tingen vatbaar zijn en eene constante
interpretatie der posten mitsdien is
buitengesloten. Wat verstaat de wet
b,v. onder drukwerken, wat onder
modewaren, wat onder specerijen, wat
W\WA A LW U K
DOOR ERVARING STERK.
onder gereedschappen, fabriekswerk
tuigen, instrumenten, enz.?
2o. De omstandigheid dat artikelen,
welke in aard of samenstelling, ofwel
in gebruik of bestemming, met elkander
overeenkomen of slechts weinig van
elkander verschillen, niet steeds tot
éénzelfden post, maar veelal tot ver
schillende posten behooren. Een post
gereedschappen naast een post instru
menten, een post vet naast een post
olie, een post modewaren naast een
post kleedingstukken, enz.
3o. Het dualistisch karakter van het
tarief, n.l. het daarin voorkomen van
heffingen en vrijstellingen, gegrond op
aard, grondstof of samenstelling der
artikelen, naast heffingen en vrijstel
lingen, gegrond op gebruik of be
stemming dierzelfde artikelen. Naast
posten als houtwerk, glaswerk, ijzer
werk, opgemaakt koperwerk en manu
facturen, posten als gereedschappen,
meubelen, rijtuigen, lampen, kramerijen
en kleedingstukken.
4o. Het ontbreken van regelen voor
de toepassing van het tarief, waardoor,
ln verband met de gebreken, aange
geven sub lo., 2o. en 3o., een vaste
grondslag voor de toepassing van het
tarief en het beslissen van de geschil
len, welke zich daarbij voordeden,
wordt gemist en beide in hooge mate
afhankelijk zijn van persoonlijke op
vattingen.
De omstandigheden, dat de technische
gebreken van het tarief alleen dan aan
leiding geven tot geschil, wanneer de
posten, omtrent welker toepassing het
geschil loopt, een verschillend heffings-
cijfer geven, of wanneer slechts aan
een of eenige dier posten eene vrij
stelling is verbonden, leidt tot de
gevolgtrekking, dat als de daadwerke
lijke "en onmiddellijke oorzaak dier
geschillen is te beschouwen het ver
schillend tarifeeren van het voldoende
scherp van elkaar te scheiden aanver
wante artikelen, Met het vaststellen
van deze daadwerkelijke en onmiddel
lijke oorzaak der geschillen is teven9
het antwoord gegeven op de vraag,
hoe een tarief moet worden samen
gesteld om dergelijke geschillen bij de
toepassing zooveel mogelijk te voor
komen de niet voldoende scherp van
elkander te scheiden aanverwante
artikelen moeten niet op verschillende
wijze, maar op uniforme wijze worden
gehandhaafd
Met dit hoofdbeginsel voor oogen
is de tabel van het tegenwoordig ont
werp samengesteld.
De noodzakelijk geachte uniforme
tarifeering van de niet voldoende
scherp van elkander te scheiden aan
verwante artikelen wordt in het ontwerp
tot stand gebracht door inkrimping
van het aantal belasting-objecten.
Bij de samenstelling van de tabel
heeft het streven voorgezeten een tarief
te ontwerpen waarbij het karakter van
het tegenwoordige tarief zooveel moge
lijk wordt behouden. Daar nu het
tegenwoordige tarief ten aanzien van
uit het buitenland ingevoerde producten
het karakter draagt van een verbruiks-
en verteringsbelasting, is bij het samen
stellen van de tabel uitgegaan van het
beginsel, dat voor een invoerrecht
slechts in aanmerking komt, het artikel,
dat zonder nadere bewerking en zelf
standig, voor het gebruik van den
consument geschikt is te achten. Daarbij
is aangenomen, dat als zoodanig in
het algemeen alleen zijn aan te
merken de artikelen, welke over de
toonbank aan den verbruiker worden
afgeleverd, m, a. w. de toonbank,
artikelen.
Bij het uitwerken van dit beginsel
is vastgehouden aan het streven van
den tariefwetgever van 1862 en 1877,
om algemeene voedingsmiddelen en
artikelen, welke verband houden met
de voortbrenging of welke uitsluitend
of zoo goed als uitsluitend worden
gebruikt door den minder kapitaal
krachtige, niet aan invoerrecht te
onderwerpen Een invoerrecht op
meel, klompen, schroeven, vijlen,
hamers, zagen en dergelijke, wordt
dan ook hoewel deze artikelen ook via
de toonbank aan de verbruiker worden
afgegeven, in het ontwerp niet aan
getroffen Tusschen artikelen, gebruikt
in huishouden en keuken en die,
gebruikt in kantoren en winkels i9
echter geen onderscheid gemaakt.
Slechts ten opzichte van enkele artike-
len is van het beginsel afgeweken nl
ten opzichte van electrische draad
glas, koolspitsen, papieren, menschen-
haar, closet en nog eenige andere.
Ten einde niet verder te gaan, dan
het belasten van het toonbank artikel
moet bij goederen soorten, waartoe
zoowel toonbankartikelen behooren als
andere, tusschen het toonbank- en niet-
toonbankartikel een grens worden
getrokken. Deswege is ten opzichte
van artikelen, waarvoor het noodig
was het invoerrecht te beperken tot
artikelen van een bepaalde soort een
grens aangenomen, welkealle geschillen
buiten sluit, n 1 het gewicht der arti
kelen. Zoo is o.a. voor de „verpakte"
artikelen als grens voor belastbaarheid
een gewicht aangenomen van 1200
gram, voor het artikel in tabletvorm
een gewicht van 200 gram, voor ver
schillende apparaten en toestellen een
gewicht van 5 KG.
In verband met de groote verwant
schap welke er tusschen de verschil
lende artikelen bestaat, is het ter voor
koming van geschillen echter noodig
voor verschillende artikelen eenzelfde
belastinggrens aan te nemen.
Nu in verband met den opzet van
het nieuw-ontwerp het tarief ten aan
zien van ingevoerde producten inder
daad niet anders beoogt te zijn dan
een verbruiks- en verteringsbelasting,
en artikelen, welke verband houden
met de voortbrenging, behoudens
enkele uitzonderingen, niet aan invoer
recht onderworpen zuilen zijn, bestaat
er, naar gemeend wordt, geen over
wegende bedenking om ook het tarief
voor het verkrijgen van meer baten
voor de schatkist te benutten en voor
de belastblijvende artikelen den be-
staanden heffingsvoet te verhoogen.
Het deswege dat o.a, in overweging
wordt gegeven het thans van de goe
deren gegeven waarderecht van 5 pCt.
in het algemeen te verhoogen tot een
recht van 8 pCt. Door een recht van
8 pCt der waarde wordt naar dezer-
zijdsch oordeel het fiskaal karakter der
tegenwoordige tariefwet niet aangetast.
Blijkens de aan het ontwerp toege
voegde raming zijn de grootere baten,
welke op deze wijze zijn te verkrijgen,
te stellen op ruim 10 millioen gulden.
Op de in het gebouw van de
Arrondissements Rechtbank te Utrecht
gehouden verificatie-vergadering in
het faillissement der N. V. Hanze-
spaarbank werd door curatoren uitge
bracht een rapport, waaruit blijkt dat
het actief f 1 914.733 89 bedraagt en
het passief op f 3.035 000 geschat
wordt.
Als concurrente schuldeischers wijst
de lijst der voorloopig erkende schuld-
vorderingen een bedrag aan van
f3.014.816 99.
Naar curatoren schatten zal aan con
currente crediteuren bijna 60 pCt hun
ner vorderingen kunnen worden uitge
keerd,
De eerste uitdeelingslijst is niet
eerder dan tegen het einde van 't
loopend jaar te verwachten.
De afwikkeling van dit faillissement
zal geheel afhangen van het faillissement
der Hanzebank, welke ook het faillisse
ment der Hanzespaart.ank veroor
zaakte.
Op zich zelf zou het bedrijf der
Hanzespaarbank, dat bij de Hanzebank
een vordering had van 2 millioen
gulden, zeker levensvatbaar zijn ge
weest. De Spaarbank genoot vertrou
wen in breeden kring.
De Spaarbank, die onmogelijk van
het bedrijf der Hanzebank kon worden
47e JAARGANG.
s
Waalwijksche en
Courant.
Dit blad verschijnt
WOENSDAG EN ZATERDAG.
Abonnementsprijs per 3 maanden 1.25.
Franco per post door het geheele rtJh 1.40.
Brieven, Ingezonden stukken, gelden enz.
franco te zenden aan den Uitgever.
Prfls der Advertentlën
20 cent per regel; minimum 1.50
Reclames 40 cent per regel.
BU contract flink rabat
Advertentlën moeten Woensdag en Vrijdag
des morgens om uiterlijk 9 uur ln ons bezit
zl)n.
MAATSCHAPPIJ VAN VERZEKERING OP HET LEVEN
TULBAND, ROZIJNENBROOp
DRIE. IN DE PAN
smahen overheerlijk wanneer ze gebakken zijn van
Verkrijgbaar bü kruideniers
in pakken van KA