9 Toegewijd aan Handel, Industrie en Gemeentebelangen, Al ifijstroop Elke lepel helpt FEUILLETON r 1 Akker's „NOO&D-BRABAND" NUMMER 89 ZATERDAG 8 NOVEMBER 1924 UITGAVE: WAALWIJKSCHE STOOMDRUKKERIJ ANTOON TIELEN. Telefoon No. 38. Telegr,AdresECHO. DIT NUMMER BESTAAT UIT DRIE BLADEN. EERSTE BLAD. BINNENLAND. Praktijk-Examen Boekhouden. Handels-Diploma van den Ned. R. K. Middenstandsbond. Het R. K. Handelsonderwijs heeft in de laatste 10 a 15 jaren een groote vlucht genomen. Overal in het land zijn R. K. Hoogere en Middelbare Handelsdag- en avondscholen verrezen, benevens vele R.K. M.U.L.O. scholen, met uitgesproken handelsrichting. De - Ned. R. K. Middenstandsbond heeft nu den tijd gekomen geacht, naast de reeds bestaande praktijk-diploma's Boekhouden, alle afgenomen door neutrale vereenigingen, een gelijkwaar dig praktijk-diploma in te stellen, uit gaande van een R.K. Vereeniging. Hij geeft daardoor aan hen, die hun kennis, verworven bij het R.K. Handelsonder wijs, aan een examen wenschen te onderwerpen, tweemaal 's jaars de ge legenheid. Ook zij, die met particuliere opleiding hun kennis verkregen, wor den toegelaten, De Commissie van Toezicht bestaat uit de volgende heeren J. P. J. Asselbergs, Voorzitter van de Alg. R. K. Werkgeversvereniging in Nederland (te Bergen op Zoom) A. A. van Hamersveld, Voorzitter van den Ned. R. K. Bond van Handels-, Kantoor- en Winkelbedienden (te Am sterdam) A. B. A. van Ketel, oud-Bankdirec teur (te Overveen). Het eerstvolgend examen wordt ge houden op 29 en 30 December e.k., bij genoegzame deelname te Amsterdam, Rotterdam, Breda, Tilburg, 's Hertogen bosch, Utrecht, Zwolle, Nijmegen, Roermond en Eindhoven. De inschrijving moet plaats hebben voor 1 December e.k. bij den penning meester, den heer A. J. Spierings, Ververstraat 9, 's Hertogenbosch, bij wien inschrijvingsformulieren, examen- eischen, enz. gratis verkrijgbaar zijn 's Maandags na het examen wordt de uitslag reeds bekend gemaakt. Het examengeld bedraagt f 5,— bij inschrijving en f 10,— bij slagen. Alle verder verlangde inlichtingen omtrent het examen zijn te bekomen bij het Bestuur van den Ned. R. K. Middenstandsbond en bij den secretaris der Examen-commissie, Frater M. Hil- debertus, Antoniusstraat 3, Tilburg. Opgaven en uitwerkingen der vorige examens zijn verkrijgbaar bij den Uit gever, den heer P. Cremers-Brocks tg Oss» Wij vertrouwen, dat alle R.K. onder wijs inrichtingen en alle R.K. leeraren de instelling van het nieuwe diploma op prijs zullen stellen en dat zij in het belang van ons R.K. Handelsonderwijs en in dat van het nieuwe diploma, niet zullen verzuimen, hun leerlingen hiervan in kennis^ te stellen. Het Bestuur van den Ned. R. K. Middenstandsbond, C. J. G. Struycken, Vice-Voorzitter. L. Peeters, Secretaris. Betreffende de fiscale voornemens der regeering wordt in de Memorie van Antwoord op hoofdstuk I der staatsbegrooting 1925 het volgende meegedeeld De regeering beoogt verlaging van het successierecht, alsmede verlichting van den druk der verdedigingsbelas tingen. Voorts zou zij bij de inkomsten- belasting den zoogenaamden kinder- aftrek willen zien vergroot. Wat de aangekondigde belasting op weelde- j verteringen betreft, deze zal moeten worden geheven van verteringen in hotels en restaurants, indien zij een zeker bedrag te boven gaan en bij de aanschaffing van bepaalde weelde artikelen. Van de te ramen opbrengst valt voor het oogenblik nog niets te zeggen. j Gelijk reeds in de Memorie van j Antwoord op hoofdstuk 1 der staats- begrooting voor 1924 is medegedeeld, I overweegt de regeering de indiening van een wetsontwerp tot heffing van een belasting voor het gebruik Van hoofd verkeerswegen met bepaalde aan te geven voertuigen Dit wetsontwerp is "geruimen tijd geleden naar de colleges van Ged. Staten gezonden om bericht en raad, Zoodra alle ambtsberichten zullen zijn ingekomen zal worden nagegaan, welke wijzigingen in verband daarmee nog wenschelijk zijn en daarna zal de indiening zoo veel mogelijk worden bespoedigd. De deskundige inzake de voor- loopige surséance van betaling voor het Spaarfonds voor Bodemcultuur, de heer "J. W. Lucas, accountant te Amsterdam, heeft aan de Arrondisse- nients-Rechtbank te 's Gravenhagè rapport uitgebracht. De door de stichting bij de Recht bank ingediende Staat van activa en passiva gaf aaneen totaal aan activa ad. f 1.906 677, een totaal aan passiva ad f 1.689.690. De werkelijke saldo zoude resteeren ad f 216.987. De werkelijke toestand is volgens het rapport een geheel andere. Immers, volgens een- daarin opgenomen stelling bedragen de activa in totaal f 917,548 de passiva in totaal f 1.696.100 deficit f778.641. Op de vraag of de hierboven ge releveerde verliezen eerst in den laatsten tijd zijn ontstaan, moet het antwoord luiden: dat dit voor een belangrijk deel niet het geval is. Het is den deskundige n.l. gebleken, dat in ieder geval de balans per 3! December 1922 de laatste welke de Stichting in druk verspreidde, in geenen deele naar juiste principes is opgemaakt en in plaats van winst een belangrijk verlies had moeten aangeven. Het over dat jaar uitge keerde dividend van 7'/2 pCt. over het contributie-kapitaal is dan ook ten onrechte uitgekeerd en heeft het thans door crediteuren te lijden verlies vergroot. De oorzaak der geleden verliezen moet, volgens den deskundige, in de eerste plaats geweten worden aan het beheersbeleid en eerst in de tweede plaats aan de crisis van de laatste jaren. Het onjuiste beheersbeleid kwam tot uiting in een roekelooze en onoor. deeikundige credietverleening en verder in de hoogst onvoorzichtige belegging in „Deelnamen iu Ondernemingen". (Effecten). In „Auto-leven" verscheen een artikel van den heer H. Levy, waarin hij een overzicht geeft van de auto- en motorbewegrng in ons land. Volgens zijn berekening waren op 1 Jan. 1924 in ons land in gebruik 23.143 automobielen of in totaal 59 880 motorvoertuigen. Wat dit aantal ten opzichte van den groei van de beweging wil zeggen zal ieder duidelijk worden als wij dit cijfer eens gaan -<;i gelijken met die uit vroegere jaren, waai voor men vol gend lijstje raadplege Jaar Stuks Jaar Stuks 1914 11.514 1919 18995 1915 12 589 1920 31.432 1916 14.608 1921 40.987 1917 14.169 1922 51.149 1918 3.763 1923 59.880 Wanneer wij de cijfers uit de oor logsjaren buiten beschouwing laten immers deze geven tengevolge van benzinegebrek en rijverbod geen juist beeld dan blijkt, dat de jaarlijksche toeneming sedert 1920 een zeer nor male en bijna wiskunstig berekende is, n.l. van 9 tot 10 000 per jaar. Het aantal inwoners bedroeg op l lanuari 1924 in ons land 7.213,000, zoodat op dien datum gerekend kon worden dat op iedere H6 inwoners één motorvoertuig in gebruik was Provinciesgewijs genomen bezit Zuid- Hollahd ruim 13000 motorvoertuigen of ruim het vierde gedeelte van het totale aantal. Dan volgt Noord-Holland om Uw ontstoken keel te verzachten en die afmattende hoestprikkel weg te nemen Akker's Abdijsiroop dankt haar snel werkende geneeskrachtige eigenschappen aan de kruiden extracten in haar samenstelling. Stilt als bij tooverslag de hevigste hoestbuien en verruimt de horst! stuksDen Haag met 3348 stuks Rotterdam met 3249 stuks en ten slotte Utrecht met 1188 stuks. Het aantal automobielen is in tien jaar meer dan vervijfvoudigd. Dat de vermeerdering van het ben zinegebruik hiermede gelijken tred heeft gehouden moge hieruit blijken, dat sinds 1920 benzineverbruik toe nam van 55 562 660 tot 91.196.000 liter. De Regeering deelt het volgende mede De Nederlandsche Bank heeft de Rotterdamsche Bankvereeniging ge steund in haar liquiditeit. Zij heeft dit gedaan in het algemeen belang en niet alleen met voorkennis, maar ook met volledige instemming van de Regeering. De Nederlandsche Bank vroeg daarbij of de Regeering bereid zou zijn haar een garantie te geven, voor zoover hare credietgeving de normale ge bruikelijke grenzen zou overschrijden. De Regeering heeft, de zeer bijzondere omstandigheden in aanmerking ge nomen, deze garantie toegezegd, voor het geval dat deze noodig zou blijken, natuurlijk onder het voorbehoud eener eventueel nadere goedkeuring door de Wetgevende Macht De huidige toe stand geeft geen aanleiding om te verwachten, dat die goedkeuring behoeft te worden gevraagd. mt 89) (urrrp)\WAA LW U K [dood. ERVARING STERK. met ruim 11000, waarvan alleen Am- sterdam reeds bijna de helft oplevert. Drente bengelt, tengevolge van de ge ringe bevolking, onderaan mei 1613 motorvoertuigen, zooals uit onderstaand staatje blijkt: Zuid-Holland 13.363 Noord-Holland 11.487 Gelderland 7.233 Noord-Brabant 5.045 Friesland 4,162 Overijssel 2.977 Utrecht 3.631 Groningen 3.626 Limburg 3,245 Zeeland 2.166 Drente 1.613 Voor de steden geven de cijfers volgend beeld: Amsterdam met 4911 Mededeelingen van de R.K. Staatspartf], Program der werkzaamheden voor de verkiezingscampagne 1924—25 der R K. Staatspartij. Zaterdag 29 November 1924: Dag van overleg door het Advisee- rend College met derden. Zaterdag 20 December 1924: Vergadering van het Adviseerend College volgens art. 7 Kiesreglement. Vaststelling aantal der te verwachten zetels bespreking verkiezing bespre king te stellen candidaten. Tusschen 1 Januari en I Maart 1925 Gelegenheid in de Kiesvereenigingen om candidaten te stellen Vóór 1 Maart moeten de verzamellijsten, volgens art. 10 laatste alinea, bij het Bondsbestuur, worden ingediend. Vöör 15 Maart 1925 Indiening door de gecandideerden van de verklaring bedoeld in art. 11 van het Kiesreglement. Zaterdag 28 Maart 1925: Vergadering van het Adviseerend College tot samenstelling van het Po litiek Advies. Waarna onmiddellijk publicatie. In den loop der maand April 1925 Stemming in de Kiesvereenigingen over de candidaten. Onmiddellijk na I Mei 1925 Vaststelling van den uitslag der stem ming door het Bondsbestuur. 4T« JAAHOANQ Waalwpsche en Laogstraatschc Courant, Dit blad versehflnt WOENSDAG EN ZATERDAG. Abonnementsprijs per 3 maanden 1.25. Franco per post door het geheele rflk 1.40. Brieven, Ingezonden stukken, gelden enz. franco te zenden aan den Uitgever. Prijs der Advertentiën 20 cent per regelminimum 1.50 Reclames 40 cent per regel. Bij contract flink rabat. Advertentiën moeten Woensdag en Vrijdag des morgens om uiterlijk 9 uur in ons bezit zijn. van „De Echo vüii Kot Zuiden". Slot. -De afgrondDe afgrondriep zij uit, buiten zichzeive van angst. Wij zullen in den afgrond storten. Neen, dat wil ik niet, dat wil ik niet. GenadeMe delijden HulpHulpBeulenMoorde naars Haar kreten klonken zoo wanhopig, haar gelaat was zoo van schrik verwrongen, dat Bernard er tot in het .diepst van zijn bin nenste door getroffen werd. Zijn wilskracht was verbroken en de wreedheid van dezen tocht en van dezen dubbelen zelfmoord kwam hem op dit oogenblik als iets mon sterachtigs voor. Hjj stond op en raakte den schouder van zijn broeder aan. Robert, zeide hij, daar hebben wij het recht niet toe, God zou het ons niet ver geven. Te laat wellicht, te laat, de kromming van den weg was bereikt, met eenige meters en zij zouden in de vreeselijke diepte storten en de paarden, 't rijtuig, de twee broeders en de schuldige vrouw, zouden verpletterd worden op de" rotsen in de vallei, waarvan de donkere omtrekken reeds zichtbaar wa ren in de morgenschemering. Dan zou er niets van "hen" overblijven, niets, dan een bloedige massa van gebroken been deren en vaneengerukt vleesch. Robert Duhesme had niet geantwoord. Hij klemde zich echter met de beenen vast op den -bok en op het oogenblik dat de hollende paarden, regelrecht op de diepte toesnelden, en met hun hoeven bijna den grond niet aanraakten, hield hij met onge hoorde, bovenmenschelijke kracht de teugels in en bracht hen terug op den weg. De wielen van het rijtuig, dat zoo eens klaps werd gekeerd, kraakten tegen de har de rotssteenen en rolden weder voort op don gebaanden weg. Na nog eenige minuten dien spookachti- gen rit te hebben voortgezet, had het rijtuig liet bergvlak verlaten, daalde af in de vallei en ging de brug van den stroom over. Geen woord was er gesproken. Félicienne, door angst verlamd,, de beide handen om de leuning van het rijtuig geklemd, schreeuwde niet meer, zij was half bewusteloos, haar gelaat doodsbleek, haar lichaam stram, zij hdemde bijna niet meer. Op den tegenovergestelden oever geko men, ging het rijtuig weer langs een vrij MAATSCHAPPU VAN VERZEKERING OP HET LEVEN £2.75 £4.50 Overal per koker voorceeligeri De croote flacons steil pad omhoog. De paarden, trillend op hun beenen, overdekt met schuim, hadden hun gewonen gang weer aangenomen. Voortdurend heerschte er hetzelfde,, doffe, 'onheilspellende stilzwijgen, totdat men, na een rit van twee uren, stilhield voor de poort van het klooster van Onze L. Vrouw Van Barmhartigheid. Mevrouw De Prabert stapte het eerst uit, met zenuwachtige haast. Bernard haalde de kloosterbel over. Men deed open en weldra stonden de twee broeders en Félicienne tegenover de prio res, eeue groote, indrukwekkende vrouw, met een kalm en zachtzinnig gelaat en hel dere, vriendelijke oogen. Zoodra zij verscheen, snelde Félicienne op haar toe en wierp zich in haar armen, alsof zij daar bescherming zocht. Omoeder, moederriep zij snikkend uit. De priores antwoordde Stel u gerust, mijn dochter. Alle vrees is op den drempel van dit huis gebannen, behalve de vrees voor God, "die zoo goed en liefderijk is. Neem .mij mee, moeder, neem mij mee Bernard De Prabert gaf door een teeken cler xn'iores te kennen, dat zij aan het ver zoek van de boetelinge voldoen kon. Beide vrouwen verwijderden zich en toen de priores terugkwam, gaf Bernard haar de weinige eenvoudige inlichtingen die zij vroeg en zeide-dat hij het zich tot een plicht zou rekenen, het gewijde huis door een vro me en ruime gave te steunen. Daarna gingen de twee broeders heen, somber en ernstig en toen zij in het rijtuig zaten vroeg Robert Waarom wildet gij niet', dat wij te za- men den dood zouden ingaan, Bernard? Mijn geweten waarschuwde mij eens klaps dat wij een vreeselijke misdaad zou den plegen. Wat zullen wij nu doen? Ik heb nog plichten te vervullendeze ohgelukkige, haar nog ongelukkiger zoon. Vergeeft ge hen? Haar, dat weet ik niethem, ik hen zijn vader. Robert Duhesme antwoordde niet ter stond; hij bleef eenigen tijd in gedachten verdiept. Toorn kan tot bedaren komen, hernam hij ten slotte, haat en afschuw kunnen in medelijden veranderen, maar men moet het aan den tijd overlaten dit werk te volbren gen. Luister, wij zijn ons leven lang wreed gescheiden geweest. Beiden zijn wij in het hart getroffen en wij zullen niet lang meer te leven hebben. Willen wij den korten tijd, die ons nog overblijft, Bernard, met elkaar, doorbrengen? Dat is mjyn vurigste wenscli. Ik moet onmiddelijk Frankrijk verla ten, voor het oogenblik althans, zeide Ro bert. Mij bindt niets meer aan dat land, antwoordde Bernard. Ga dan met mij mee naar Amerika en ik zal u daar mijn werk toonen. Gij zult mij leeren het bestaan te verzekeren van de talrijke arbeiders, die in mijn fabrieken en in mijn bosschen werken, evenals gij dat voor de uwen hebt gedaan, vervolgens kee- ren wij naar Frankrijk terug om daar te sterven, dan zal misschien het uur van ver giffenis ook geslagen zijn. Het is goed. Den volgenden morgen namen zij te Lux- la-Croix-Haute den trein naar Marseille, waar zij zich inscheepten naar de Antillon, om vandaar over te steken naar de Nieuwe Wereld. Juist toen zij te Marseille uitstapten, reed de sneltrein uit Parijs het station binnen. De reizigers uit beide treinen liepen door elkaar op het perron. Eensklaps greep Robert Duhesme zijn broeder bij den arm en deed hein eenige schreden achteruitgaan, naar een pilaar, waarachter zij zich konden verbergen, ter-/ wijl hij hem naar een jongen man en eene jonge vroilw wees, die arm in arm, stralend van liefde én geluk, over het perron gingen. Bernard herkende kapitein Filip Dormel- les en zijn jonge vrouw Marguérite. ■De jonggehuwden gingen hun g*duk ge nieten aan het zonnige strand van Nizza. Op plechtigen toon zeide Robert; Broeder, ontbloot het hoofd en buig u neer, het is het geluk dat daar voorbij gaat. EINDE.

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1924 | | pagina 1