;zé saiarisregeiing zou toch op de vergadering welke den laatsten Vrijdag in de maand gehouden wordt, aan de orde worden gesteld. Het voorstel van den heer Roggeveen, om over 14 dagen te vergaderen, was onmogelijk wij! door U op een gelijk tijdige behandeling werd aangedrongen en daarom kon het niet anders of het moest overhaast gebeuren. Van der Geld. Bestond demogelijk heid dan niet dat U met de salaris- regeling nog even gewacht had Voorzitter. Neen. dat gaat niet want op de salarisregeling wacht men toch al. Bij art. 7 van het werkliedenregle ment geeft de heer Smolders in over weging om inplaats van 23 jaar 21 jaar te lezen. Den heer Roggeveen ontgaat de be doeling van dit artikel ook. De Voorzitter zegt dat de bedoeling heeft voorgezeten dat de menschen met zooveel mogelijk geld naar huis kunnen gaan. Van 21 jaar is er toe vallig niemand in dienst van de gemeente, daarom is men er gemak kelijk overheen gestapt. Smolders. Een reglement wordt niet voor heden, maar voor de toekomst vastgesteld Oomens. Heeft het geen invloed op de gemeente Voorzitter Neen, alleen op het salaris. Met 9 tegen 3 stemmen wordt daarna besloten den leeftijdsgrens voor jeugdige personen op 21 jaar te bepalen. Voor het voorstel stemden de heeren Van der Aa, Gragtmans, Van Driel, Verwiel, Oomens, Van der Geld, Groe nen Smolders en Roggeveen. Tegen de heeren Klijberg, De Graaff en Timmermans-Verschure. Oomens. Het is toch zeker de be doeling dat niet te veel. maar ook niet te weinig personeel wordt aangesteld. Ik bedoel maar dat men niet aan houdend met een hoop los personeel zit te kijken. Voorzitter. Daar wordt zooveel moge lijk rekening mee gehouden. Er is op 'toogenblik maar een in lossen dienst en die zou ook nog in vasten dienst zijn opgenomen als er niet iets was tusschen gekomen Bij art 19 vraagt de heer Van Driel of het wel doenbaar is om de menschen 5 uur achtereen te laten werken zonder dat ze iets kunnen gebruiken. Voorzitter. Het 10 uur werken is niet voor die menschen die in een werkplaats moeten werken de fitters vallen daar ook nog buiten maar is in hoofdzaak voor de geldophalers en de menschen in dienst van de ge meentereiniging. Geregeld werken die menschen ook nog geen 10 uur, want tijdens de wintermaanden werken ze nog geen 8 uur omdat ze dan na 4 uur niets meer kunnen zien. De heer Smolders meent dat tegen over een groep van werklieden een onbillijkheid wordt begaan. Zoo komt het hem ook voor dat de geldophalers moeilijk om 7 uur bij de menschen kunnen komen om geld op te halen of de meters op te nemen. Spr. vraagt of het soms in de be doeling ligt dat deze menschen dan van te voren werkzaamheden op de fabriek moeten verrichten. Is men dat van plan, dan mag men er wel rekening mee houden dat ze onder de arbeids wet vallen. Wijl dat ook de bedoeling niet kan zijn, stelt hij voor om de regeling voor die categorie te laten zooals deze thans is, n.l. een 48 urige werkweek. De Voorzitter zegt dat toch een onderscheid dient te worden gemaakt tusschen de menschen die in een fabriek of werkplaats werkzaam zijn, of die geregeld buiten werkzaam zijn. Vooral dient men ook rekening te houden dat de werklieden van de gemeentereiniging een groot deel van het jaar geen 8'/2 uur werkzaam zijn en dan is er toch alles voor dat ze zomers wat langer kunnen werken. Smolders. Werken die des winters regelmatig korter. Voorzitter. Ja, de opzichter moet het dan zomers zoo regelen dat ze aan hun uren komen, dat het zoowat tegen- over elkaar uitkomt. Groenen. Is het niet beter een tabel van werkuren over het geheele jaar te maken en dan zoo dat het klopt dat 8'/2 uur wordt gewerkt. Klijberg. Zomers is de dienst voor de gemeentereinigers altijd wat druk ker, maar men kan toch begrijpen dat geen misbruik van dezen te nemen maatregel wordt gemaakt. De heer Smolders hecht meer waarde aan een tabel van werkuren als door den heer Groenen aangegeven, dan aan een algemeen lemiet. Dekken de uren van winter en zomer elkaar ongeveer, dan kan spr. er zich wel mee vereenigen. Voorzitter. Ze zullen zomers mis schien 10 en 's winters6 uurwerken. De heer v. d. Aa blijft er een on billijkheid in vinden van de eene tegenover de andere groep. De heer Timmermans zou, waar de arbeidswet de handen toch al zoo bindt, van deze bepaling in ieder ge val gebruik maken, Voorzitter. Doorgevoerd is het nog niet. Timmermans. Juist daarom zou ik er zeker de proef eens mee nemen. Voorzitter. Willen de heeren soms de kwestie in principe zien uitge maakt. De heer Timmermans acht zulks zuivere uitspraak krijgen omdat hier alleen de bedoeling voorzit, althans dat is hoofdzaak, om de winteruren dat minder dan 8'/a uur wordt gewerkt zomers te laten inhalen. In het onderhavige artikel wordt zuiver van een 10-urigen arbeidsdag gesproken, wil men daar een uitspraak over hebben, dan'kan hij zich daar mee wel vereenigen maar niet zooals men nu doet en er allerlei toezeggingen aan vastknoopt want dan zou men daar later mee kunnen komen aan dragen. Stemming over een zuivere 55 .arbeidsweek wil hij wel, echter niet zooals alles aanvankelijk is be sproken. Voorzitter. Dan zal ik dit zoo in omvraag brengen. Dus dan gaat het over een 55 urige werkweek. Met 9 tegen 3 stemmen wordt tot vaststelling van de 55 urige werk week besloten. Voor stemden de heeren Groenen, Klijberg, Gragtmans, Van Driel, Ver- wiel. Oomens, Roggeveen, de Graaff ,en Timmermans; tegen de heeren Van der Aa, Van der Geld en Smolders. De heer Roggeveen merkt bij art. 25 op dat de kindertoeslag is gewij zigd. Nu bestaat de bepaling dat voor elk kind boven de drie jaarf 1 toeslag wordt gegeven. Voorzitter. Nu is het 60 cent voor ieder kind. Dat is gedaan om groote gezinnen tegemoet te komen. De heer Van Driel merkt op dat in art. 29 heeft gestaanVoor werk. in opdracht of in daarvoor in aanmerking komende buitengewone gevallen zon der opdracht, verricht buiten den vastgestelden diensttijd, wordt bij over schrijding van den in art 19 genoem den maximum arbeidsduur, boven het uit het normale weekloon af te leiden uurloon, uitbetaald Op den dag 10 pCt. van genoemd uurloon voor de eerste 2 uren en 25 pCt voor de volgende des nachts 50 pCt. van genoemd uurloonop Zondagen of daarmede gelijkgestelde of door Burg. en Weth. aangewezen feestdagen 100 pCt. van genoemd uurloon. Nu staat daarinVoor werk, in opdracht of in daarvoor in aanmerking komende gevallen, zonder opdracht verricht buiten den vastgestelden diensttijd, wordt bij overschrijding van den in artikel 19 genoemden maxi mum arbeidsduur het uit het normale weekloon af te leiden uuiloon uit betaald Voor arbeid op Zondagen wordt zooveel mogelijk op werkdagen vrij gegeven. Dus het is de bedoeling voor nacht arbeid geen extra vergoeding te geven. Voorzitter. Het zal zeer sporadisch voorkomen en komt het voor, dan behoeft den daaropvolgenden dag niet gearbeid te worden. Zoo gaat het ook met den Zondag De heer Smolders merkt op dat het 's nachts werken veel zwaarder is dan overdag en het daarom niet gelijk gesteld kan worden met de werkzaam heden die overdag worden verricht. Nu krijgt een werkman, die 's nachts arbeid heeft verricht, overdag wel vrij, maar daar schiet hij niet mee op, want 's nachts werken valt niet mee, vooral omdat het veel zal voorkomen dat 's nachts moet worden gewerkt nadat men eerst zijn dagtaak heeft verricht en daardoor juist drukken die nachturen zooveel zwaarder. Voorzitter. Men voorziet er in het Reglement in, maar het zal niet anders voorkomen dan bij een incident. Gragtmans Die 's nachts werken, verdienen er dikwijls overdag ook nog een cent bij. Ze doen het wel graag. Van Driel. Het nachtwerken valt heusch niet mee en werkt op het lichaam slecht, dat heb ik in mijn jeugd zelf ondervonden. Nooit kan men dan een volgenden dag terug schenken wat men heeft gemist. Nu wordt er wel gezegd dat het 's nachts werken zooveel mogelijk zal worden voorkomen, maar toch zou ik er voor zijn dat het extra wordt uitbetaald Voorzitter. Als men permanent nachts werkt ja, dan geloof ik wel dat dit op het lichaam van invloed zal zijn, maar niet als dit eens één of tweemaal in een jaar voorkomt. De heer Timmermans zegt dat een particulier ook zijn nachtrust wel eens moet opofferen en dan kan hij 's mor gens. zooals nu de gemeente-arbeiders, niet thuis blijven. Voorzitter. Ik geloof ook wel dat de arbeiders het zonder eenig mis noegen zullen doen. Smolders. Waarom worden die gunstige bepalingen uit het oude artikel verwijderd Vooizitter. Sinds de commissie van bezuiniging haar werk heeft verricht, bestonden deze bepalingen al niet meer. De Graaff. In de vergadering van de Commissie is er door niemand ook over gesproken, wel over den Zondag. Van der Aa. Het geheugen laat U, geloof ik, hier in den steek. Er is wel degelijk over gesproken, maar toen men zag dat er niets aan te doen was, heeft men wat op den Zondag zien te verhalen. De Voorzitter zegt dat dit later is gedaan om het een beetje smakelijk te maken. De heer Roggeveen wijst op art. 32 van het Reglement bepalende uitkee- ring van loon bij ziekten. De Voorzitter zegt dat deze bepa- verzekerde kreeg bij ziekte zijn volle loon uitbetaald en die zich wel ver zekerde slechts 30 pCt. De meesten waren dan ook niet verzekerd; waar schijnlijk maar een en daarom was dit artikel maar een paskwil. Timmermans. Dat ze zich niet lie ten verzekeren, is te begrijpen. De bepaling echter is zeer dwaas en ik kan maar niet goed begrijpen hoe men er bij komt iets zoo te regelen. De Voorzitter meent dat men zich 1 op een onduidelijkheid in de verorde ning zal hebben beroepen. Timmermans Het moet zoo zijn Die zich verzekert, moet 30 pCt. bij- krijgen maar die zich niet verzekerd moet niets krijgen. Anders doen is onlogisch handelen. De heer van der Geld zegt zelf een geval te hebben behandeld op de gas fabriek waarvoor hij dan ook nog naar den vorigen burgemeester is geweest om er over te spreken. Toen waren er twee ziek maar die verzekerd was kreeg 30 pCt en de andere kreeg zijn volle loon De werklieden zijn toen allemaal gaan zeggen dat het dwaasheid was om zich te gaan ver zekeren tegen ziekte Immers, men stelde op de gasfa briek een premie op het zich niet- verzekeren. De Graaff. Ik kan niet geloovendat het zoo gegaan is. Van der Geld. En toch is het zoo. Klijberg. Ze verzekeren zich toch nog wel, is niet. Van der Geld. Ja, alleen voor vrij dokter en apotheker. Voorzitter. Als Burg. en Weth. dit nog eens in studie namen. Het Regle ment kan toch worden aangenomen Klijberg. De Raad zou zich nu hier over al in principe kunnen uitspreken. De heer Timmermans zegt dat het over de heele wereld niet andere is geregeld. Hoe men hier dan aan een dergelijke maatregel is gekomen, kan hij niet begrijpen. Vervolgens kan de heer Timmer mans zich ook niet vereenigen met de bepaling dat na 2 jaar ziek zijn het loon nog wordt uitbetaald. Spr. is van oordeel dat voor iemand die twee jaar lang niet in staat is om te werken, andere raad moet worden verschaft want zoo iemand kan men niet rang schikken onder de zieken, maar moet men dit doen onder de invaliden. Het moet hier een zuivere ziekte verzekering blijven. Klijberg. Er kunnen zich pijnlijke gevallen voordoen dat men een beetje de vrije hand moet kunnen hebben. Timmermans. Een ziekteverzekering moet aan het gestelde doel beantwoor den. Burg. en Weth. kunnen in der gelijke gevallen toch nog altijd voorzien De heer SmoWJers wijst er op dat die menschen uit het Ziekenfonds zijn gegaan omdat men hen daartoe als het ware heeft aangezet. Willen ze nu weer lid worden, dan kan het gebeuren dat ze heel wat meer contributie moeten betalen, dat ligt maar aan den leeftijd. Spr. vraagt of de werklieden daar nu maar de dupe van moeten worden. Gragtmans. Daarvoor hebben ze nu toch in enkele jaren geen contributie behoeven te betalen ook. Roggeveen. Waar zijn die centen nu? Klijberg. Dat is een lastige, kwestie. Het is toch weer zooals de heer Gragtmans zegt dat ze gedurende dien tijd geen contributie hebben behoeven te betalen. Voorzitter. Kunnen we ook hier later met geen definitief voorstel komen Aldus wordt besloten. De heer Van der Geld wil thans wijzen op het feit, iets wat hij in het begin van de vergadering heeft willen doen n.l. dat er geen enkele reden is om de loonen te gaan verlagen. Meer- malen heeft hij de vraag gesteld waar om, om welk motief, men de loonen gaat verlagen, doch nog nooit heeft men hem daarop een afdoend of ge rechtvaardigd antwoord gegeven. De laatste poging die hij daartoe heeft aangewend is het schrijven aan den Raad een vorige vergadering gezonden, doch ook daarop is men het antwoord schuldig gebleven. De belasting is met f20 000 verlaagd kunnen worden. Dus daarvoor is het niet noodzakelijk, ter wijl de levensstandaard, vooral weer in aanmerking genomen de laatste verhoogingen van de noodzakelijke levensbehoeften, zeker zoo hoog is als eenige jaren terug. Zoolang op spr.'s vraag geen ant woord is gegeven zal hij tegen iedere loonsverlaging stemmen. De heer Roggeveen vraagt hoe men het verlof wil regelen. In art. 34 staat dat de werklieden 6 dagen verlof hebben en nu is het een heel normaal verschijnsel dat leiders wat langer vacantie genieten. Wordt voorgesteld de vacantiedagen voor de arbeiders te bepalen op 6 dagen per jaar, voor ambtenaren 8 dagen, voor hoofdambtenaren 10 en voor den Secretaris en den Directeur van de gasfabriek 14 dagen. De heer Timmermans is daar tegen. Voor de meeste menschen acht hij een vacantie van 6 dagen voldoende. Vervolgens worden door den heer Roggeveen nog verschillende redactie wijzigingen voorgesteld en aangenomen. De heer Timmermans acht het salaris voor een hoofdcommies van f2400—f3000 veel te hoog. De Voorzitter ziet dat niet in en wijst er op dat deze menschen chef De heer Timmermans merkt op dat in particuliere bedrijven ook heel wat mindei salaris wordt gegeven. De heer Klijberg is het met den heer Timmermans eens. De commies is toch pas de derde persoon op de secretarie. Voorzitter. Hij heeft toch de leiding van een afdeeling secretarie. Timmermans. Ik stel voor het salaris van f 1600—f2500 te brengen op f 1400—f 2300 Men moet zien wat men kan krijgen in particuliere be drijven voor dat geld. Ik acht een boekhouder in een bedrijf net zoo hoog als een commies. Voorzitter. Dat is maar een kwestie van appreciatie. Het voorstel van den heer Timmer mans in omvraag gebracht wordt met 8 tegen 4 stemmen aangenomen. Voor stemden de heeren Groenen, Klijberg, Gragtmans, Verwiel, Oomens, Roggeveen, de Graaff en Timmermans. Tegen de heeren van der Aa, van Driel, van der Geld en Smolders. De heer Roggeveen vraagt of er nog niet een agent te veel is. De Voorzitter zegt aanvankelijk ook de meening toegedaan te zijn geweest dat men het met een agent minder kon doen. Bij nader inzien echter is hij van dat idee veranderd en als men nu zijn oordeel vraagt, dan moet hij adviseeren het aantal agenten te be houden. Gaat men er een duiten kwestie van maken, dan wordt het een andere zaak. Oomens Over het algemeen geno men wordt er, als ge dat zoo hier en daar eens hoort, gezegd dat er te veel van die mannen zijn. Voorzitter. Dan merken ze zeker dat ze er zijn. Klijberg. Dat zijn van die praatjes. Oomens. Ze zeggen het toch maar. Klijberg. Die kletspraatjes hooren we allemaal, maar daar gaan we niet op in. Voorzitter. Met deze kwestie behoort men rekening te houden dat ook de Rijkspolitie in sterkte is verminderd Wordt besloten het aantal agenten niet in aantal te verminderen. Roggeveen. Ik zou ook van een gemeenteopzichter een diploma wen- schen. Voorzitter. Daar is niets tegen. Aan het einde van de verordening stelt de heer Smolders voor om aan de gemeentewerklieden, zoolang het indexcijfer zoo hoog is, f 1.— toeslag te geven. Dit voorstel wordt met op drie na algemeene stemmen, die van de heeren v. d. Aa, v. d. Geld en Smolders, verworpen. 4. Voorstel tot het bouwen van twee ambtenaarswoningen bij de gas fabriek. De heer Smolders kan zich wel met het voorstel, om daar een paar wo ningen te bouwen, vereenigen echter niet wat in de toelichting van Burg. en Weth. staat. Daar staat nl dat het aanleiding zal geven voor particulieren om daar ook te bouwen. Als men nu echter ziet dat de huizen zijn begroot op eer» bedrag dat zeker, wil men er met de rente komen, f 10 moeten doen voor huur en de gemeente ze voor f 6.50 gaat verhuren, dan zal dit voor particulieren nu zoo erg aanlokkelijk niet zijn. Aangenomen 5. Voorstel tot toekenning van een voorschot op de vergoeding ingevolge art. 101 der L. O wet 1920 voor (ie U. L. O school aan het Dep Lang straat der Mij. tot Nut van het alge meen. ConfGrm het voorstel van Burg. en Weth. wordt besloten het bedrag vast te stellen op f 394 15- 6. Voorstel tot beschikbaarstelling van gelden voor aankoop van school- meubelen voor de Chr. School. Voorzitter Dit is f 100 voor een kast. Smolders. Kan gevraagd worden om zulke zaken zooveel mogelijk in de gemeente te laten of heeft de Raad daar niets over te zeggen. Voorzitter. Hier betreft het nu een kast die maar door 4 fabrieken in ons land wordt gemaakt, anders zou ik zeggen dat het aanbeveling verdient dat zooveel mogelijk hier ter plaatse wordt gekocht. De punten 7 Voorstel tot verhuring van een der woningen, aangekocht van H. M. van Erp. 8. Voorstel tot het aangaan van een geldleening tot dekking van de kosten van aankoop der panden van A. C. de Greeff. 9 Beantwoording van de vragen van het raadslid A de Graaff inzake het tarief voor de levering van elec- triciteit. worden voor kennisgeving aange nomen. 10. Voorstel tot vaststelling van al gemeene regelen voor het verkoopen van bouwterreinen in de Mr. van Coothstraat. De Voorzitter zegt dat de bedoeling met het koopen van dezen grond niet heeft voorgezeten om er aan te ver dienen Wordt besloten de prijs te bepalen op f 175 per strekkende meter, alleen het terrein van de belastinggebouwen tot J. den Teuling op f 165. 11. Benoeming van een lid in de commissie tot wering van schoolver zuim inplaats van den heer J. Noyen, Wordt gekozen de heer Malland. school commissie wegens het niet aan nemen van den heer Timmermans. Wordt benoemd de heer A. de Graaff. Aan het slot der vergadering deelt de Voorzitter mede, dat door Mevr. Wed. Vaags voor hare terreinen aan het Kérkpad wordt gevraagd f 14000, terwijl de Diaconie der Herv. Gemeente niet tot verkoop bereid is. Door Burg. en Weth. wordt voorgesteld de rooilijn voor het Kerkpad vast te stellen, zoo als in de vorige vergadering is aan gegeven en mocht te eeniger tijd drang komen tot bebouwing van het Kerkpad, dan kan men een straatweg aanleggen en in het leven roepen een belasting op waardevermeerdering van bouwterrei nen tot dekking der kosten van aanleg van den weg. De heer Oomens wijst er op dat in de Baardwijksche Steeg een drukke passage is. Doordat de heggen echter niet voldoen, wordt bet verkeer, vooral voor fietsers en als twee karren elkaar moeten passeeren, bemoeilijkt. De weg is er mooi en door de heg in orde te maken, verkrijgt men werkelijk een mooie weg. De Voorzitter zegt toe eens een onderzoek te zullen instellen om dan later met een voorstel te komen. De heer Van der Geld vraagt of er al eens is geïnformeerd of er mogelijk heid bestaat dat men hier een ambachts school kan krijgen. De heer Timmermans zegt dat de Teekenschool-commissie dit ook al eens onder het oog heeft gezien. Er waren echter zulke groote finantieele bezwaren aan verbonden, dat men geen verdere stappen heeft durven doen. De Voorzitter zal desniettegenstaande nog eens een onderzoek instellen. Daarna wordt de vergadering ge sloten. BUITENLAND. De Turken hebben den Griek- schen patriarch uitgezet en daardoor is een gespannen toestand tusschen Griekenland en Turkije ontstaan. Eerst genoemd land zond een scherpe nota en wil de kwestie aan den Volkenbond of het Haagsche Hof voorleggen. Turkije antwoordde met het dreigende nog 3 bisschoppen en 30 priesters te zullen uitwijzen. De groote steun van Spanje het Marokkaansche hoofd Roisoeli is met z'n volgelingen door de Riff. Kabylles gevangen genomen. Een slechte tijding weer voor Spanje. In de Fransche kamer zijn de debatten over het gezantschap bij het Vaticaan voortgezet. Met 314 tegen 250 werd de opheffing van het ge zantschap aangenomen. Er komt nu vermoedelijk een bij zondere missie, die de zaken van Elzas-Lotharingen z.g moet behandelen. Aan een kant z'n zin doordrijven en aan den anderen kant toch connecties onderhouden, meent Herriot. BINNENLAND. Baron van Wijnbergen opende 1.1 Vrijdag de vergadering van den Bond van RK Kiesvereenigingen die groote belangstelling had. Hij wierp een terugblik op de afgeloopen periode in ons land en meende dat wij tevreden mogen zijn en wees op de noodzake lijkheid van eenheid om te behouden wat we hebben en zeker om vooruit te gaan. Ten aanzien van St. Michaël is het volgende besluit genomen Het bondsbestuur heeft, na kennis neming van het communiqué-Aengenent besloteneen commissie in te stellen om een dergelijke organisatie, als in het communiqué bedoeld, te bestu- deeren en de resultaten daarvan in een ontwerp-organisalie aan de bondsver gadering, met advies van het bonds bestuur voor te leggen. In deze commissie zullen worden gevraagd zitting te nemenals lid en voorzitter de heer Mr. dr. D. A. P. N. Kooien en als leden de heeren prof. Aengenent, G. Bon, prof. Van der Grinten, mr. Leesberg, mr. dr. Van Rijckevorsel en prof. Veraart. Daartegenover neemt het hoofdbe stuur van het Verbond St. Michaël op zich, op de vergadering van het Verbond die op 14 Februari te Utrecht zal worden gehouden, het volgende voor te stellen Plaatselijke, studieclubs kunnen on belemmerd blijven bestaan en ook elders worden opgericht. In de Rijks kieskringen en in de Rijkskieskringen- groepen kunnen kiescomiiés bestaan, gekozen door de plaatselijke clubs. Het Verbond in den landelijken vorm wordt ontbonden en het hoofdbestuur houdt op te bestaan. Het bondsbestuur aanvaardt deze oplossing, zonder daarmede de wen- schelijkheid van de oprichting van kiescomité's te erkennen en zonder op dit oogenblik het bestaan van studie- clubs goed of af te keuren. Het bondsbestuur stelt aan de bondsverga dering voor te besluiten, dat op de candidatenlijsten der R K. Staatspartij geen personen zullen worden geplaatst, i die behalve lid der R.K Staatspartij, tevens lid zijn van een andere zelf standige landelijke politieke organisatie. De .mededeeling werd met applaus begroet. (De heeren aangewezen om in be doelde commissie zitting te nemen hadden zich inmiddels bereid verklaard de benoeming te aanvaarden.)

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1925 | | pagina 2