De wijziging in De wereld- in Bel irleWap eener joep trom. ♦WibrMtli li i sf*- 9 1 TTWtfï? FEÜLLETOM ijl De fijne pijptabak is NUMMER 9. ZATERDAG 30 JANUARI 1926 UITGA VI: mir vrrnufPD upurn a a m ttth* WAALWIJKSCHE Telefoon No. 88. STOOMDRUKKERIJ ANTOON TIELEN. Teletr.-Adres: ICHO. DRIB BLADEN. EERSTE BLAD. 121) voor rookers De industrialiseering van Nieuw-Zee land en Australië kwam reeds voor den oorlog tot stand. Sedert zijn deze beide landen zelfs tot export overge gaan. In het jaar 1921-22 werden in Austra lië 13,2 millioen paar schoenen ver vaardigd. De export welke zich in hoofdzaak naar Zuid-Afrika, Nieuw- Zeeland en de eilanden in den Stillen Oceaan richtte, is echter sindsdien weer teruggeloopen. In onderstaande labellen worden vooi; een aantal landen, welke het grootste schoenverbruik aanwijzen, cijfers betreffende productie en ver bruik van lederen schoenen aangege ven. Deze zijn, evenals de overige zake lijke mededeelingen ontleend aan een beschrijving van Walter Greiling over „Weltwirtschaftliche Umlagerung der Schuhindustrie". Het schoenverbruik in de voornaam ste landen (in paren): ABONNEERT U op dit Blad, dat U het nieuws uit de Lang straat en Omgeving het UIT GEBREIDST geeft. Ie Echo van het Zuiden, Waalwyksclie en Laigsfraalsrkt Courant. lOOi hm Dit blad verschijnt WOENSDAG EN ZATERDAG. Abonnementsprijs per 8 maanden 1.26. Franco per post door het geheele rijk 1.40. Brieven, Ingezonden stukken, gelden, erna. franco te zenden aan den Uitgever. PrtJ» der Advertentiön 20 cent per regel; minimnm 1.50. Bedamea 40 cent per regeL BtJ contract flink rabat Advertentl6n moeten Woensdag en VrQdag des morgens om nlterlfk 8 aar in ons Mt aHn. De verschillende staten zoowel van Overzee als van het vasteland, welke vroeger sléchts grondstoffen produ ceerden, doch overigens vanuit Europa van schoenen werden voorzien, zijn sinds den wereld-oorlog meer en meer tot eigen fabricatie van schoenen overgegaan. De oorzaken hiervan lig gen eenerzijds in het achterwegeblijven van import gedurende de oorlogsjaren en de daaruit voortspruitende noodza kelijkheid 0111 zelf schoenen te produ- ceeren, anderzijds in de gunstige voor waarden waaronder de Vereen. Staten hare schoenmachines leverden, waar bij zij een crediet op langen termijn toestonden. Dit maakte het den fabrikanten dei- betreffende landen mogelijk 0111 in samenwerking4 met schoenhandelaren en handarbeiders fabrieken op te rich ten, welke spoedig tot grooten bloei kwamen. Op het oogenblik zou men den toe stand op de wereldmarkt voor de schoenindustrie als volgt kunnen schetsen De voorziening in eigen behoeften is in de verschillende landen zeer sterk toegenomen. De export van de voornaamste uit- voerlanden bedraagt thans in doorsnee 35 procent van hunne schoenproduc tie; alleen Engeland kan momenteel nog tot 10 procent uitvoeren. De weinige afzetgebieden, welke meer dan 50 procent van hunne be hoeften kunnen invoeren, zijn Cuba, de Filippijnen, het tropische Afrika en het Europeesch bevolkte Azië. De landen, welke het gunstigste afzetgebied vor men, voeren slechts 30 tot 50 procent van hunne behoeften in, zooals: De Scandinavische landen 2530 Holland 32 Joego-Slavië 25 Est land 32 de Balkanstaten en Mexico 50 Peru en Zuid-Afrika 45 en Nieuw-Zeeland 43 ook bij België is de uitvoer geringer dan de invoer, wel ke 18% bedraagt; Polen voert 10% van zijn schoenverbruik in; Finland •an „DB BOBO VAN HET ZUIDEN". Wat gedaan? En wat zou er intussclien ge beuren? Deze onzekerheid v°rvulde Alexis met pijn lijken angst. I11 de Caumartinstraat bevond mevrouw Cazéres. dank zjj de zorgen van moeder Ma- tard. zich zoo goed mogelijk. Zij vroeg nieuws. Alexis deed zjjn best om haar gerust te stellen en trachtte haar hoop in te storten en op te beuren. Na het middagmaal doorliep hij geheel Pa rijs, al de noodige voorzorgen nemend, voor een lange reis. Hy voorzag zich zelfs van twee goede re volvers en toen hij 's avonds terugkeerde zag hfl met genoegen dat zijne achtervolgers hem tot .daar stap voor stap achterna gekomen waren. Om acht uur in den avond, op het oogen blik zelf dat hij te samen met de baronnes het avondmaal gebruikte, kwam moeder Ma- tard hijgend binnen. Zy bracht een telegram van Weenen aan. Met zenuwachtige hand deed Alexis het open en las „Wladimir terug op Ny-Slott, met gravin. Alles gaat goed. Cjier... verwittigd; moet te Parijs aankomen. Indien dringend noodig vragen generaal Trémof te Revel". „THAL". De graaf was aan zijne belofte niet te kort gekomen. Hy had zich met de zaak van den redder zijner dochter beziggehouden. 5 en Italië 3 De voornaamste productie-landen zijn Engeland en de Vereenigde Staten; verder Duitschland, Tsjecho-Slowakije, Zwitserland, Spanje cn Frankrijk, welke alle meer dan een milliocn paar per jaar exporteerden. Een grootere uitvoer dan invoer hebben ook-Austra- lië, Argentinië en Brazilië dat onge veer 2 van zijn schoenenverbruik in voert en soms evenzooveel naar de na burige staten exporteert. Voor de hier niet vermelde landen be staan geen statistische cijfers over den export of import van schoenen, di er worden, zooals in China en Japan, bij na alleen slechts voor militaire doel einden lederen schoenen gedragen. De drie hoofd-exportlanden, die in voor oorlogstijden vaak meer dan 10 mil- lioen paar schoenen uitvoerden, zijn Engeland, de Ver. Staten cn Duitsch land; dan volgen: Tsjecho-Slowakije met vier millioen paar, Spanje met 1,2 millioen paar, Zwitserland, waar uit voer en invoer met 1,4 millioen tegen elkaar opwogen en Frankrijk met 1 millioen paar. De afzetgebieden der verschillende export-landen zijn tamelijk scherp te genover elkaar afgebakend. Engeland levert HO van zijn uitvoer aan de Do minions en 20 naar het vasteland van Europa. De Ver. Staten leveren 0.111. 75 aan Cuba en 10 in de Britsche koloniën. Van den Duitschen schoenuitvoer gaat 26 naar de door het Verdrag van Versailles afgescheiden gebieden, 35 naar Holland en Scandinavië en onge veer 20 naar Oost-Europa, Oosten rijk, Zwitserland en de Balkanstaten, terwijl 10-15 naar landen buiten Europa wordt uitgevoerd. De schoen industrie in Tsj. Slowakije exporteert 35 naar Polen, Roemenië, Hongarije en den Balkan, 30 gaat naar Oosten rijk, Zwitserland, Groot-Britianië, Scandinavië en Holland, terwijl in bet eerste kwartaal 1925, 36 (zijnde 176.000 paar) van zijn uitvoer naar Duitschland ging. Dit Duitsche afzet- Alexis 11am ecu spoorwegreisgids, door bladerde hem. doch liet zich spoedig een jammerkreet ontsnappen. De expres voor Keulen is vertrokken. Wij moeten wachten tot morgenvroeg. Natuurlijk vroeg de baronnes uitlegging. Dierbare mevrouw, antwoordde Alexis met angstige stem. mijn booswicht van een neef is met Renée op Ny-Slott aangekomen. Wij moeten zoo gauw mogelijk vertrekken. Mijne onschuld zal erkend worden, generaal de Thai verzekert het mij. Wij moeten spoe dig op Ny-Slott aankomen, 't Is daar dat wij de ellendelingen, die ons beider ongeluk be werkt hebben, ontmaskeren zullen. Laat ons vertrekken, sprak de arme moederik ken reeds den lijdensweg- Ik heb hem reeds beklommen. Wij moeten wachten tot morgen vroeg, de laatste avond-expres is reeds vertrokken. Dien nacht kon Alexis Livaclioff niet sla pen, zoomin als de ongelukkige moeder. Naderden zij beiden het einde hunner zoo wreede beproevingen. Misschien wel, mahr het lot van de baron nes, zoo hardnekkig achtervolgd en zoo be dreigd, boezemde Alexis de levendigste on rust in. Des anderdaags 's morgens was hy reeds zeer vroeg te been. De expres vertrok 0111 negen uur, maar als men vyf minuten te voren in het Noord-sta tion aankwam, zou dat voldoende zyn. Om zeven uur kwam Alexis beneden, bij moeder Matard. Haar man, een oud sergeant, die zich in den veldslag van Malakoff onderscheiden had en met de krygsmedaille vereerd was, droeg nog de litteekens van verschillende wonden. Hy was door zyn vrouw op de hoogte ge bracht van de gebeurtenissen van daags te voren en nu, met een vriendelijke handdruk stelde hy zich ten dienste van prins Liva choff. Het plan van dezen was gemaakt. Een goed rytuig met een sterk en vlug paard en daarbij een koetsier waarop men rekenen kon, dat was alles wat hij hebben moest. Een half uur later kwam dat span, door Matard gekozen, de plaats opgereden. Op verzoek van Alexis ging moeder Ma tard voor hare woning vegen en zij zag de gebied, heeft Oostenrijk na zijne ver deeling door den ooi-log aan Tsjecho- Slowakije moeten afstaan. De machinale fabricatie in de over- zee-staten dagtcekcnt uil bet eerste tiental jaren dezer eeuw. Voornamelijk geldt dit voor Brazilië, dat in 1922 nog slechts -2000 paar schoenen invoerde. Toch kan deze industrie die door een hoog invoerrecht beschermd wordt nog niet op buitenlandsche markt con- curreeren. Ook Argentinië beschermt zijne schoenfabrikanten door hooge in voerrechten, die tot 40 van de waar de uitmaken. De productie bereikte in het jaar 1920 over de 15 millioen paar. Overal in Zuid-Amerika vinden wij de Noord-Amerikaansche schoenmachi nes en ongehoord hooge beschermende invoerrechten. In de Zuid-Afrikaansche Unie geldt de schocnfabricatie tot de meest ontwikkelde industriën. De beide hier volgende tabellen geven een beeld van die ontwikkeling: aantal aantal Loonbedrag fabrieken arbeiders in p.st. 1915—16 58 1662 98.842 1916—17 104 2388 129.398 1921—22 148 3283 904.519 De balans van den Ziiid-Afrikaan- schen schoenenomzet geeft het volgen de beeld: agenten op hunnen bespiedingspost. En zoo dra het rytuig van Alexis aangekomen was, namen zfj op hun beurt, de voorzorg een huurkoets ter hunner beschikking te houden. Met voldoening bemerkte Alexis dat hun span niet in staat was gedurende vijf minu ten den loop vol te houden tegen het zyne. Er bleef nog over de baronues te verwit tigen, want haar l»eschermer kon er niet aan twijfelen dat de achtervolging hard nekkig zou zfln. De moeder van Renée hield zich gereed met een kleinen reiszak in de handzy dankte moeder Matard en bood haar als ge dachtenis een klein juweel aan. De koetsier ontving dan de noodige beve len. Ily moest in snelle vaart het Noord-sta tion trachten te bereiken. De bevelen aan den koetsier gegeven, wer den stipt gevolgd. Zoodra het op straat was, vloog het lichte rytuig als een p(jl uit een boog vooruit. De agenten sprongen aanstonds in hunne huurkoets en de jacht begon. Wel, wat rijdt men snel, merkte de ba ronnes weldra op. Alexis keek herhaaldelijk door het rond venstertje achter het rytuig. om zich van den afstand van de achtervolgende koets te verzekeren. Wij worden dus achtervolgd, zeide de baronnes met angstige stem, men zal mij aanhouden en opnieuw bij de zinneloozen opsluiten... Ach. God. zal ik dan geheel myn leven gefolterd worden. Ja. antwoordde Alexis, wij worden achtervolgd, maar gij loopt geen enkel ge vaar, ik verzeker het uvanaf gisteren reeds waren mijne voorzorgen genomen. Men had ons verblijf ontdekt en langer te Parijs blij ven was onmogelijk. Hoe zal ik u ooit genoeg kunnen bedan ken. beste vriend? Door vertrouwen in my te hebben en mij te laten handelen zooals ik het goed vind, antwoordde Alexis. Ik gevoel voor u de liefde welke men zyne moeder toedragen kan. Reken op mij tot ter dood. Ha, ik geloof u, gij hebt er ons reeds al te veel bewijzen van gegeven om er nog aan te mogen twijfelen. Weldra mocht Alexis zich gerust op zijne bank zetten en den koetsier bevel geven zijn 1913 1921 1922 1923 Productie 1.000.000 1.660.000 1.830.000 2.250.000 Import 5.310.000 1.120.000 1.940.000 2.332.000 Export 20.000 50.000 30.000 30.000* Verbruik 6.320.000 2.730.000 3.740.000 4.552.000 Geschut. I'abr.matig Invoer Uitvoer Verbr. eigen-prod. (p. 1000 paar) Verbruik per Ver. Staten hoofd 1914 252,516 300 9.914 212.912 2,38 1919 331.221 62 21.683 309.603 2.81 1923 351.114 399 7.581 343.932 3.09 1924 313.230 587 6.464 307.553 2.68 Engeland zond. Icrl. 1913 108.000 2.500 17.300 93.000 2.26 1924 105.000 11.500 95.000 2.14 Duitschland 1913 110.000 1.175 8,750 102.425 1.59 1924 90.00(1 735 4.627 86.108 1.38 Frankrijk: 1913 49.000 1.492 275 50.218 1.26 1921 50.000 391 510 49.881 1.27 1924 55.000 100 54.250 1.37 Slowakije 1921 42.000 7.200 35.000 2.60 1924 40.000 54 3.966 36.087 2.64 Spanje: 1913 30.000 15 1.500 28.515 1.31 1919 36.000 11 4.200 '31.811 1.59 Italië: 1913 16.5001 1.281 50 17.731 0.50 1924 30.000 21 450 29.571 1.38 Polen 1921 20.000 4.000 24.000 0.90 Cuiinda paard minder aan te jagen. De huurkoets was reeds buiten zicht toen men de Valeisstraat binnenreed. Nu. sprak Alexis tot zijne reisgezellin, moogt gij volkomen gerust zyn. Dan, opeens van plan veranderend, beval hy den koetsier Naar het Staatsburgstation. Eenlge minuten daarna hield de koetsier zyn span stil voor /len ingang van de groote hal en, na een railden drinkpenning ontvan gen te hebben, reed hij onmiddellijk weer Me stad in. De trein ging vertrekkenAlexis liet mevr. Cazéres in een der wachtzalen binnengaan en belastte zich met de biljetten te nemen. Aan het loket keerde hy zich om, daar iemand hem aansprak, na hem lichtelijk aan- gestooten te hebben. Een reiziger zeide hem eenvoudig: Verschooning. mynheer. Wel neen, dat was geen gewoon reiziger; Alexis herkende hem volkomen goed. hoewel hy zyn kraag opgezet en den boord van zyn hoed neergetrokken had. Dat was een van de agenten, die. eenige oogenblikken te voren, de baronnes en hem achtervolgden. Zoodra zij ingezien hadden dat zij onmo- elijk het rytuig inhalen konden, hadden dc agenten eenvoudig de achtervolging gestaakt en zich onderling de taak verdeeld. Zy hadden terecht geoordeeld dat de vluchtelingen per spoorweg wilden vertrek ken. en een hunner had zich naar het Sint Lazarus-, een ander naar het Noord-, en de derde naar het Straatsburgstation begeven. Onderweg hadden zy daarenboven naar het bureau getelefoneerd om de andere sta tions te doen bewaken. De 'agent die het Straatsburgstation be waakte was nochtans in verlegenheid ge bracht. Iiy had op zak een dubbel aanhoudings mandaat. dat hij aan een politiecommissaris of aan een gendarm overhandigen moest. Maar hy was eerst aangekomen op het oogenblik dat de trein ging vertrekken en had den noodigen tyd niet den commissaris of een gendarm te zoeken, daar dezen die hy achtervolgde hem middelerwijl konden o*t- snappen. Twee reisbiljetten eerste klas voor Keu- 1923 18.000 500 100 18.100 2.09 Zw itserland 1922 5.500 510 2.100 4.000 1.05 1923 6.000 900 1.G20 5.280 1.33 Nederland 1921 5.200 3.500 170 8.536 1.26 1923 4.000 2.211 67 6.774 0.95 Denemarken 1913 2.400 900 3.300 1.14 1922 2.240 2.400 4.640 1.42 1923 3.170 1.500 4.670 1.42 Noorwegen •t 1922 2.000 150 24 2.126 0.83 Zweden 1913 5.000 10 8 5.032 0.83 1923 5.700 300 60 5.940 0.99 Volgens de Duitsche Statistiek van 9 Oct. 1925. len, had Alexis gezegd. Dan nam de agent insgelyks een biljet voor Keulen, in zich zeiven terecht zeggen de Ik heb al den tijd pui onderweg te to- legrafeeren. Daar iedereen aan do grens, te Erquelines* moet uitstappen, zal ik de dame met het grootste gemak kunnen aanhouden. Eene andere gebeurtenis kon zich nog voordoen. Alexis en mevr. Cazéres konden afstappen te Tergnier, om aan het buffet iets te ge bruiken, in welk geval liy al den tyd hebben zou om een commissaris en een gendarm te vinden en de aanhouding van de baronues te verwezenlijken. Eens de reisbiljetten genomen, was Alexis in de wacbtzaal teruggekeerd. Ily aarzelde; hij wist niet welk besluit te nemen. Zou hy de ongelukkige achtervolgde naar de stad brengen? Zou hy' beter doen vlug naar een ander station te ryden? Iiy begreep dat hy in elk geval zou ach tervolgd worden. Neen. Iiy zou eerst naar Keulen en van daar naar Rusland vertrekken. liet. beeld van Renée, die met gevouwen handen zijne hulp afsmeekte, kwam hem voor de oogen. Mevr. Cazéres vermoedde niets van het gevaar dat haar bedreigde. De gedachte aan hare dochter, hare ang sten en hare bekommeringen ten haren op zichte verslonden haar geheel en al en maak ten haaiv onverschillig voor alles wat om haar heen gebeurde. Het vertrek van den trein" werd met luid geroep aangekondigd, en Alexis nam met zyne reisgezellin plaats in een wagen eerste klas. Een onderzoekenden blik langs het per ron werpend, zag Alexis den agent op zyn beurt den trein naderen, maar wat hy ge vreesd had gebeurde niet. De agent had gebrek aan stoutmoedigheid, hy durfde het kompartement van Alexis niet binnen stappen en ging in een wagen voor aan den trein plaats nemen. De portiers werden toegeslagen, een schel gefluit weerklonk en de express vertrok. (Wordt vervolgd).

Kranten Streekarchief Langstraat Heusden Altena

Echo van het Zuiden | 1926 | | pagina 1