De wijziging in De wereld-
in
Bel irleWap eener
joep trom.
♦WibrMtli
li
i sf*- 9
1
TTWtfï?
FEÜLLETOM
ijl De fijne pijptabak is
NUMMER 9.
ZATERDAG 30 JANUARI 1926
UITGA VI:
mir vrrnufPD upurn a a m ttth*
WAALWIJKSCHE
Telefoon No. 88.
STOOMDRUKKERIJ
ANTOON TIELEN.
Teletr.-Adres: ICHO.
DRIB BLADEN.
EERSTE BLAD.
121)
voor rookers
De industrialiseering van Nieuw-Zee
land en Australië kwam reeds voor
den oorlog tot stand. Sedert zijn deze
beide landen zelfs tot export overge
gaan.
In het jaar 1921-22 werden in Austra
lië 13,2 millioen paar schoenen ver
vaardigd. De export welke zich in
hoofdzaak naar Zuid-Afrika, Nieuw-
Zeeland en de eilanden in den Stillen
Oceaan richtte, is echter sindsdien
weer teruggeloopen.
In onderstaande labellen worden
vooi; een aantal landen, welke het
grootste schoenverbruik aanwijzen,
cijfers betreffende productie en ver
bruik van lederen schoenen aangege
ven. Deze zijn, evenals de overige zake
lijke mededeelingen ontleend aan een
beschrijving van Walter Greiling over
„Weltwirtschaftliche Umlagerung der
Schuhindustrie".
Het schoenverbruik in de voornaam
ste landen (in paren):
ABONNEERT U op dit Blad,
dat U het nieuws uit de Lang
straat en Omgeving het UIT
GEBREIDST geeft.
Ie Echo van het Zuiden,
Waalwyksclie en Laigsfraalsrkt Courant.
lOOi hm
Dit blad verschijnt
WOENSDAG EN ZATERDAG.
Abonnementsprijs per 8 maanden 1.26.
Franco per post door het geheele rijk 1.40.
Brieven, Ingezonden stukken, gelden, erna.
franco te zenden aan den Uitgever.
PrtJ» der Advertentiön
20 cent per regel; minimnm 1.50.
Bedamea 40 cent per regeL
BtJ contract flink rabat
Advertentl6n moeten Woensdag en VrQdag
des morgens om nlterlfk 8 aar in ons Mt
aHn.
De verschillende staten zoowel van
Overzee als van het vasteland, welke
vroeger sléchts grondstoffen produ
ceerden, doch overigens vanuit Europa
van schoenen werden voorzien, zijn
sinds den wereld-oorlog meer en
meer tot eigen fabricatie van schoenen
overgegaan. De oorzaken hiervan lig
gen eenerzijds in het achterwegeblijven
van import gedurende de oorlogsjaren
en de daaruit voortspruitende noodza
kelijkheid 0111 zelf schoenen te produ-
ceeren, anderzijds in de gunstige voor
waarden waaronder de Vereen. Staten
hare schoenmachines leverden, waar
bij zij een crediet op langen termijn
toestonden.
Dit maakte het den fabrikanten dei-
betreffende landen mogelijk 0111 in
samenwerking4 met schoenhandelaren
en handarbeiders fabrieken op te rich
ten, welke spoedig tot grooten bloei
kwamen.
Op het oogenblik zou men den toe
stand op de wereldmarkt voor de
schoenindustrie als volgt kunnen
schetsen
De voorziening in eigen behoeften is
in de verschillende landen zeer sterk
toegenomen.
De export van de voornaamste uit-
voerlanden bedraagt thans in doorsnee
35 procent van hunne schoenproduc
tie; alleen Engeland kan momenteel
nog tot 10 procent uitvoeren.
De weinige afzetgebieden, welke
meer dan 50 procent van hunne be
hoeften kunnen invoeren, zijn Cuba, de
Filippijnen, het tropische Afrika en het
Europeesch bevolkte Azië. De landen,
welke het gunstigste afzetgebied vor
men, voeren slechts 30 tot 50 procent
van hunne behoeften in, zooals:
De Scandinavische landen 2530
Holland 32 Joego-Slavië 25 Est
land 32 de Balkanstaten en Mexico
50 Peru en Zuid-Afrika 45 en
Nieuw-Zeeland 43 ook bij België is
de uitvoer geringer dan de invoer, wel
ke 18% bedraagt; Polen voert 10%
van zijn schoenverbruik in; Finland
•an „DB BOBO VAN HET ZUIDEN".
Wat gedaan? En wat zou er intussclien ge
beuren?
Deze onzekerheid v°rvulde Alexis met pijn
lijken angst.
I11 de Caumartinstraat bevond mevrouw
Cazéres. dank zjj de zorgen van moeder Ma-
tard. zich zoo goed mogelijk.
Zij vroeg nieuws.
Alexis deed zjjn best om haar gerust te
stellen en trachtte haar hoop in te storten
en op te beuren.
Na het middagmaal doorliep hij geheel Pa
rijs, al de noodige voorzorgen nemend, voor
een lange reis.
Hy voorzag zich zelfs van twee goede re
volvers en toen hij 's avonds terugkeerde zag
hfl met genoegen dat zijne achtervolgers hem
tot .daar stap voor stap achterna gekomen
waren.
Om acht uur in den avond, op het oogen
blik zelf dat hij te samen met de baronnes
het avondmaal gebruikte, kwam moeder Ma-
tard hijgend binnen.
Zy bracht een telegram van Weenen aan.
Met zenuwachtige hand deed Alexis het
open en las
„Wladimir terug op Ny-Slott, met gravin.
Alles gaat goed. Cjier... verwittigd; moet te
Parijs aankomen. Indien dringend noodig
vragen generaal Trémof te Revel".
„THAL".
De graaf was aan zijne belofte niet te
kort gekomen.
Hy had zich met de zaak van den redder
zijner dochter beziggehouden.
5 en Italië 3
De voornaamste productie-landen
zijn Engeland en de Vereenigde Staten;
verder Duitschland, Tsjecho-Slowakije,
Zwitserland, Spanje cn Frankrijk,
welke alle meer dan een milliocn paar
per jaar exporteerden. Een grootere
uitvoer dan invoer hebben ook-Austra-
lië, Argentinië en Brazilië dat onge
veer 2 van zijn schoenenverbruik in
voert en soms evenzooveel naar de na
burige staten exporteert.
Voor de hier niet vermelde landen be
staan geen statistische cijfers over den
export of import van schoenen, di er
worden, zooals in China en Japan, bij
na alleen slechts voor militaire doel
einden lederen schoenen gedragen. De
drie hoofd-exportlanden, die in voor
oorlogstijden vaak meer dan 10 mil-
lioen paar schoenen uitvoerden, zijn
Engeland, de Ver. Staten cn Duitsch
land; dan volgen: Tsjecho-Slowakije
met vier millioen paar, Spanje met 1,2
millioen paar, Zwitserland, waar uit
voer en invoer met 1,4 millioen tegen
elkaar opwogen en Frankrijk met 1
millioen paar.
De afzetgebieden der verschillende
export-landen zijn tamelijk scherp te
genover elkaar afgebakend. Engeland
levert HO van zijn uitvoer aan de Do
minions en 20 naar het vasteland
van Europa.
De Ver. Staten leveren 0.111. 75 aan
Cuba en 10 in de Britsche koloniën.
Van den Duitschen schoenuitvoer gaat
26 naar de door het Verdrag van
Versailles afgescheiden gebieden, 35
naar Holland en Scandinavië en onge
veer 20 naar Oost-Europa, Oosten
rijk, Zwitserland en de Balkanstaten,
terwijl 10-15 naar landen buiten
Europa wordt uitgevoerd. De schoen
industrie in Tsj. Slowakije exporteert
35 naar Polen, Roemenië, Hongarije
en den Balkan, 30 gaat naar Oosten
rijk, Zwitserland, Groot-Britianië,
Scandinavië en Holland, terwijl in bet
eerste kwartaal 1925, 36 (zijnde
176.000 paar) van zijn uitvoer naar
Duitschland ging. Dit Duitsche afzet-
Alexis 11am ecu spoorwegreisgids, door
bladerde hem. doch liet zich spoedig een
jammerkreet ontsnappen.
De expres voor Keulen is vertrokken.
Wij moeten wachten tot morgenvroeg.
Natuurlijk vroeg de baronnes uitlegging.
Dierbare mevrouw, antwoordde Alexis
met angstige stem. mijn booswicht van een
neef is met Renée op Ny-Slott aangekomen.
Wij moeten zoo gauw mogelijk vertrekken.
Mijne onschuld zal erkend worden, generaal
de Thai verzekert het mij. Wij moeten spoe
dig op Ny-Slott aankomen, 't Is daar dat wij
de ellendelingen, die ons beider ongeluk be
werkt hebben, ontmaskeren zullen.
Laat ons vertrekken, sprak de arme
moederik ken reeds den lijdensweg- Ik heb
hem reeds beklommen.
Wij moeten wachten tot morgen vroeg, de
laatste avond-expres is reeds vertrokken.
Dien nacht kon Alexis Livaclioff niet sla
pen, zoomin als de ongelukkige moeder.
Naderden zij beiden het einde hunner zoo
wreede beproevingen.
Misschien wel, mahr het lot van de baron
nes, zoo hardnekkig achtervolgd en zoo be
dreigd, boezemde Alexis de levendigste on
rust in.
Des anderdaags 's morgens was hy reeds
zeer vroeg te been.
De expres vertrok 0111 negen uur, maar als
men vyf minuten te voren in het Noord-sta
tion aankwam, zou dat voldoende zyn.
Om zeven uur kwam Alexis beneden, bij
moeder Matard.
Haar man, een oud sergeant, die zich in
den veldslag van Malakoff onderscheiden had
en met de krygsmedaille vereerd was, droeg
nog de litteekens van verschillende wonden.
Hy was door zyn vrouw op de hoogte ge
bracht van de gebeurtenissen van daags te
voren en nu, met een vriendelijke handdruk
stelde hy zich ten dienste van prins Liva
choff.
Het plan van dezen was gemaakt.
Een goed rytuig met een sterk en vlug
paard en daarbij een koetsier waarop men
rekenen kon, dat was alles wat hij hebben
moest.
Een half uur later kwam dat span, door
Matard gekozen, de plaats opgereden.
Op verzoek van Alexis ging moeder Ma
tard voor hare woning vegen en zij zag de
gebied, heeft Oostenrijk na zijne ver
deeling door den ooi-log aan Tsjecho-
Slowakije moeten afstaan.
De machinale fabricatie in de over-
zee-staten dagtcekcnt uil bet eerste
tiental jaren dezer eeuw. Voornamelijk
geldt dit voor Brazilië, dat in 1922 nog
slechts -2000 paar schoenen invoerde.
Toch kan deze industrie die door een
hoog invoerrecht beschermd wordt
nog niet op buitenlandsche markt con-
curreeren. Ook Argentinië beschermt
zijne schoenfabrikanten door hooge in
voerrechten, die tot 40 van de waar
de uitmaken. De productie bereikte in
het jaar 1920 over de 15 millioen paar.
Overal in Zuid-Amerika vinden wij de
Noord-Amerikaansche schoenmachi
nes en ongehoord hooge beschermende
invoerrechten. In de Zuid-Afrikaansche
Unie geldt de schocnfabricatie tot de
meest ontwikkelde industriën. De beide
hier volgende tabellen geven een beeld
van die ontwikkeling:
aantal aantal Loonbedrag
fabrieken arbeiders in p.st.
1915—16 58 1662 98.842
1916—17 104 2388 129.398
1921—22 148 3283 904.519
De balans van den Ziiid-Afrikaan-
schen schoenenomzet geeft het volgen
de beeld:
agenten op hunnen bespiedingspost. En zoo
dra het rytuig van Alexis aangekomen was,
namen zfj op hun beurt, de voorzorg een
huurkoets ter hunner beschikking te houden.
Met voldoening bemerkte Alexis dat hun
span niet in staat was gedurende vijf minu
ten den loop vol te houden tegen het zyne.
Er bleef nog over de baronues te verwit
tigen, want haar l»eschermer kon er niet
aan twijfelen dat de achtervolging hard
nekkig zou zfln.
De moeder van Renée hield zich gereed
met een kleinen reiszak in de handzy
dankte moeder Matard en bood haar als ge
dachtenis een klein juweel aan.
De koetsier ontving dan de noodige beve
len. Ily moest in snelle vaart het Noord-sta
tion trachten te bereiken.
De bevelen aan den koetsier gegeven, wer
den stipt gevolgd.
Zoodra het op straat was, vloog het lichte
rytuig als een p(jl uit een boog vooruit.
De agenten sprongen aanstonds in hunne
huurkoets en de jacht begon.
Wel, wat rijdt men snel, merkte de ba
ronnes weldra op.
Alexis keek herhaaldelijk door het rond
venstertje achter het rytuig. om zich van
den afstand van de achtervolgende koets te
verzekeren.
Wij worden dus achtervolgd, zeide de
baronnes met angstige stem, men zal mij
aanhouden en opnieuw bij de zinneloozen
opsluiten... Ach. God. zal ik dan geheel myn
leven gefolterd worden.
Ja. antwoordde Alexis, wij worden
achtervolgd, maar gij loopt geen enkel ge
vaar, ik verzeker het uvanaf gisteren reeds
waren mijne voorzorgen genomen. Men had
ons verblijf ontdekt en langer te Parijs blij
ven was onmogelijk.
Hoe zal ik u ooit genoeg kunnen bedan
ken. beste vriend?
Door vertrouwen in my te hebben en mij
te laten handelen zooals ik het goed vind,
antwoordde Alexis. Ik gevoel voor u de
liefde welke men zyne moeder toedragen
kan. Reken op mij tot ter dood.
Ha, ik geloof u, gij hebt er ons reeds
al te veel bewijzen van gegeven om er nog
aan te mogen twijfelen.
Weldra mocht Alexis zich gerust op zijne
bank zetten en den koetsier bevel geven zijn
1913 1921 1922 1923
Productie 1.000.000 1.660.000 1.830.000 2.250.000
Import 5.310.000 1.120.000 1.940.000 2.332.000
Export 20.000 50.000 30.000 30.000*
Verbruik 6.320.000 2.730.000 3.740.000 4.552.000
Geschut.
I'abr.matig
Invoer
Uitvoer
Verbr.
eigen-prod.
(p. 1000 paar) Verbruik per
Ver. Staten
hoofd
1914
252,516
300
9.914
212.912
2,38
1919
331.221
62
21.683
309.603
2.81
1923
351.114
399
7.581
343.932
3.09
1924
313.230
587
6.464
307.553
2.68
Engeland zond. Icrl.
1913
108.000
2.500
17.300
93.000
2.26
1924
105.000
11.500
95.000
2.14
Duitschland
1913
110.000
1.175
8,750
102.425
1.59
1924
90.00(1
735
4.627
86.108
1.38
Frankrijk:
1913
49.000
1.492
275
50.218
1.26
1921
50.000
391
510
49.881
1.27
1924
55.000
100
54.250
1.37
Slowakije
1921
42.000
7.200
35.000
2.60
1924
40.000
54
3.966
36.087
2.64
Spanje:
1913
30.000
15
1.500
28.515
1.31
1919
36.000
11
4.200
'31.811
1.59
Italië:
1913
16.5001
1.281
50
17.731
0.50
1924
30.000
21
450
29.571
1.38
Polen
1921
20.000
4.000
24.000
0.90
Cuiinda
paard minder aan te jagen.
De huurkoets was reeds buiten zicht toen
men de Valeisstraat binnenreed.
Nu. sprak Alexis tot zijne reisgezellin,
moogt gij volkomen gerust zyn.
Dan, opeens van plan veranderend, beval
hy den koetsier
Naar het Staatsburgstation.
Eenlge minuten daarna hield de koetsier
zyn span stil voor /len ingang van de groote
hal en, na een railden drinkpenning ontvan
gen te hebben, reed hij onmiddellijk weer Me
stad in.
De trein ging vertrekkenAlexis liet mevr.
Cazéres in een der wachtzalen binnengaan
en belastte zich met de biljetten te nemen.
Aan het loket keerde hy zich om, daar
iemand hem aansprak, na hem lichtelijk aan-
gestooten te hebben.
Een reiziger zeide hem eenvoudig:
Verschooning. mynheer.
Wel neen, dat was geen gewoon reiziger;
Alexis herkende hem volkomen goed. hoewel
hy zyn kraag opgezet en den boord van zyn
hoed neergetrokken had.
Dat was een van de agenten, die. eenige
oogenblikken te voren, de baronnes en hem
achtervolgden.
Zoodra zij ingezien hadden dat zij onmo-
elijk het rytuig inhalen konden, hadden dc
agenten eenvoudig de achtervolging gestaakt
en zich onderling de taak verdeeld.
Zy hadden terecht geoordeeld dat de
vluchtelingen per spoorweg wilden vertrek
ken. en een hunner had zich naar het Sint
Lazarus-, een ander naar het Noord-, en de
derde naar het Straatsburgstation begeven.
Onderweg hadden zy daarenboven naar
het bureau getelefoneerd om de andere sta
tions te doen bewaken.
De 'agent die het Straatsburgstation be
waakte was nochtans in verlegenheid ge
bracht.
Iiy had op zak een dubbel aanhoudings
mandaat. dat hij aan een politiecommissaris
of aan een gendarm overhandigen moest.
Maar hy was eerst aangekomen op het
oogenblik dat de trein ging vertrekken en
had den noodigen tyd niet den commissaris
of een gendarm te zoeken, daar dezen die hy
achtervolgde hem middelerwijl konden o*t-
snappen.
Twee reisbiljetten eerste klas voor Keu-
1923
18.000
500
100
18.100
2.09
Zw itserland
1922
5.500
510
2.100
4.000
1.05
1923
6.000
900
1.G20
5.280
1.33
Nederland
1921
5.200
3.500
170
8.536
1.26
1923
4.000
2.211
67
6.774
0.95
Denemarken
1913
2.400
900
3.300
1.14
1922
2.240
2.400
4.640
1.42
1923
3.170
1.500
4.670
1.42
Noorwegen
•t
1922
2.000
150
24
2.126
0.83
Zweden
1913
5.000
10
8
5.032
0.83
1923
5.700
300
60
5.940
0.99
Volgens de
Duitsche Statistiek van
9 Oct.
1925.
len, had Alexis gezegd.
Dan nam de agent insgelyks een biljet
voor Keulen, in zich zeiven terecht zeggen
de
Ik heb al den tijd pui onderweg te to-
legrafeeren. Daar iedereen aan do grens, te
Erquelines* moet uitstappen, zal ik de dame
met het grootste gemak kunnen aanhouden.
Eene andere gebeurtenis kon zich nog
voordoen.
Alexis en mevr. Cazéres konden afstappen
te Tergnier, om aan het buffet iets te ge
bruiken, in welk geval liy al den tyd hebben
zou om een commissaris en een gendarm te
vinden en de aanhouding van de baronues te
verwezenlijken.
Eens de reisbiljetten genomen, was Alexis
in de wacbtzaal teruggekeerd.
Ily aarzelde; hij wist niet welk besluit te
nemen.
Zou hy de ongelukkige achtervolgde naar
de stad brengen?
Zou hy' beter doen vlug naar een ander
station te ryden?
Iiy begreep dat hy in elk geval zou ach
tervolgd worden.
Neen. Iiy zou eerst naar Keulen en van
daar naar Rusland vertrekken.
liet. beeld van Renée, die met gevouwen
handen zijne hulp afsmeekte, kwam hem
voor de oogen.
Mevr. Cazéres vermoedde niets van het
gevaar dat haar bedreigde.
De gedachte aan hare dochter, hare ang
sten en hare bekommeringen ten haren op
zichte verslonden haar geheel en al en maak
ten haaiv onverschillig voor alles wat om
haar heen gebeurde.
Het vertrek van den trein" werd met luid
geroep aangekondigd, en Alexis nam met
zyne reisgezellin plaats in een wagen eerste
klas.
Een onderzoekenden blik langs het per
ron werpend, zag Alexis den agent op zyn
beurt den trein naderen, maar wat hy ge
vreesd had gebeurde niet.
De agent had gebrek aan stoutmoedigheid,
hy durfde het kompartement van Alexis niet
binnen stappen en ging in een wagen voor
aan den trein plaats nemen.
De portiers werden toegeslagen, een schel
gefluit weerklonk en de express vertrok.
(Wordt vervolgd).