PENSION
Een He Werkster
HET ZUIDEN
GROOTE FAILLISSEMENT-UITVERKOOP
Heeren-, Jongeheeren- en Kinderhleeding
Jaar Lijdensweg",
Witte Bioscoop.
Eerste ïarkensslagerij.
K1STDRUKWERK.
aangeboden
P. C, Reothaert
Henny Porten
2e hands zwart gesmeerde Dekkleeden
ADR. APPELS
Telefoon 56.
Notaris R. Schaap
publiek oerkoopen
planken, panlatten
en geriefhout.
Notaris Canters
11500.
Notaris JANSEN
ver koopen
Beriehf van Inzet.
ming in onzer vaderen, toen zij hun kerk,
het hart, de ziel hunner parochie, waarin
zij hun ouders begroeven en hun kinderen
ten doop brachten, moesten afstaan aan
een protestantsche „gemeente", vaak alleen
bestaande uit de fainilie's van den dominéé
en den koster-schoolmeester, terwijl zij
zelf konden wegkruipen in hun schuur-
kerken. Kloosters werden gesloten,' kloos
terlingen verdreven; wat Katholieke liefda
digheid- voor Roomsche doeleinden had
bijeengebracht werd gebruikt tot protes-
tantizeering van de Meierij: in 't gasthuis
van Den Bosch, in 't hartje van ons katho
lieke land, mocht een stervende Roomsche
zelfs niet ten volle worden bediend, later
werd welwillend toegestaan een doodzieke
in een mand naar de tuinmanswoning te
dragen, waar hij de iaatste H.H. Sacra
menten kon ontvangen.
Alleen protestantsche scholen mochten
er bestaan met den Heidelbergschen
Catechismus; het hardnekkig verzet echter
der Katholieken, vooral op dit punt, hield
talrijke katholieke bij-schooltjes in stand, of
men stuurde de kinderen naar 't buitenland,
of liet ze nog liever dom dan hun geloof in
gevaar te brengen.
Politiek werd het generaliteitsland on
mondig gehouden: door vreemden, van uit
den vreemde werd het bestuurd, tot ver
ontwaardiging zelfs van Protestanten, die
Brabant leerden kennen en waardeeren,
zooals van Mr. B. Donker Curtius, den
vader van den bekenden minister, en Prof.
Vreede, den zoon van den vermaarden
Pieter Vreede, die spreekt van een „hatelijk
juk", van „gevloekte ketens", van een volk
„ten speelbal aan willekeur", en ook
„onmeedoogend verarmd" en door „ondra
gelijke lasten uitgemergeld".
Ln helaas! ook dit laatste is waar. Hooge
belasting, zoo hoog als het rijke, zwaar be
laste Holland moest behalen, uitzuiging
van ambtenaren, plundering, brandschatting
en inundeering tijdens de voortdurende
oorlogen, overstroomingen men loos
de eenvoudig zijn overtollig water in het
Generaliteitsland en opzettelijke econo
mische onderdrukking, de tolgrens lag
aan de groote rivieren -7- brachten onze
Meierij tot een verregaande verarming,
waarvan een ontvanger der gemeene mid
delen in 1761 het volgend aangrijpend
tafereel ophing: de armoede, zoo zegt hij,
veroorzaakt algemeen heerschende ziekten;
de menschen hebben vaak geen voedsel
of geen bed, en dekken zich soms met
gedroogde rossen; hun spijs is oneetbaar.
En dat arme land werd zoo onveilig ge
maakt door allerlei landloopers en
„suspecte" personen, dat het organiseeren
van formeele „boevenjachten" noodzakelijk
was. Duurte veroorzaakte hongeroproeren.
Geachte vergadering! Wanneer wij het
lijden van Brabant overdenken, dan dringen
ons de woorden naar de lippen: „Filii
Martyrum sumus", zonen zijn wij van
martelaars! Maar wij juichen het uit: Gij
vervolgt ons, en ziet wij vullen al deze ge
westen! De systematische protestantizeering
der Meierij werd een volslagen mislukking,
ten gevolge der ongebroken geestkracht
van ons lijdend volk. Slechts hij, die
Brabants lijden kent, kan Brabants geest
kracht waardeeren. Alleen Ierland wellicht
heeft in dit opzicht Brabant geëvenaard of
overtroffen.
E11, zoo voegen wij er bij, ook alleen hij,
die Brabants lijden kent, kan waardeeren
Brabants vaderlandsliefde en Brabants
trouw, ook aan het wereldlijk gezag. Is het,
na al hetgeen vooraf ging, niet buitenge
woon verwonderlijk, dat, toen in 1785 de
patriotische woelingen haar hoogtepunt be
reikten, de geestelijke overheid niet alleen
in alle kerken een vermaning liet aflezen
tot gehoorzaamheid aan het gestelde gezag,
maar dat deze vermaning ook werd opge
volgd?
Dames en heeren! als ik me niet vergis,
is het onderwerp van dezen Katholiekendag
geïnspireerd door hetgeen op den laatsten
algemeenen Nederlandschen Katholie
kendag in Den Haag is behandeld. (Applaus)
Wat wij daar getuigden aan 't adres van
de Katholieken van Nederland in alge
meen, dat meenen wij, met driedubbel recht,
thans te mogen herhalen aan het adres der
Brabantsche Katholieken in 't bijzonder:
„een liefde voor vaderland en vorstenhuis,
tegen de verdrukking in gegroeid en door
de verdrukking gelouterd, moet wel hecht
zijn en betrouwbaar", 't Is trouwens opval
lend, hoe de Katholieken van het Generali
teitsland in hunne verdrukking juist vaak
den grootsten steun zochten en vonden bij
het Oranjehuis, dat zich toch altijd heeft ge
voeld als het vorstenhuis van alle Neder
landers.
Jammer alleen, dat onze eerste Oranje
koning zijn Katholieke onderdanen niet
beter begreep. _En toch, ondanks bittere en
gerechtvaardigde grieven blijft- Brabant
ook in 1830 trouw. Had ik ongelijk in Den
Haag te bewergn: „Gij zult het een Bra
bander niet euvel duiden, dat hij een woord
van warme hulde wijdt aan de echt
nationale gevoelens, aan de vaderlandsche
trouw van zijn gewest".
Maar hier u 't hartje van Brabant, gaan
wij een stap verder en wij voegen bij die
hulde een wensch om niet te zeggen een
eisclr. Dat de regeering Brabant zijn
vaderlandsliefde niet beloone met ambtena
ren, die hier de propagandisten worden van
ideeën, die Brabants ideeën nooit kunnen
zijn! Met Limburg blijven wij daartegen
met klem protesteeren. (Applaus).
Alvorens van het~verledc af te stappen
nog een enkel woord, over twee oorzaken,
waaraan het behoud van het geloof in deze
streken mede is te danken.
t Vooreerst de innige devotie tot de Zoete
Moeder, welke zich vooral uitte in het
trouw bidden van den rozenkrans, hetgeen
in ons bisdom op verbazende wijze toenam.
De dankbaarheid voor hetgeen de Rozen
krans ons behield moet een krachtige aan
sporing zijn, om dat verheven en eenvoudig
gebed in onze huisgezinnen hoog te houden.
(Applaus.)
Er dreigt ook op dit punt hier en daar ver
slapping. Dat mag niet! De Rozenkrans
blijve het dankgebed voor het verleden, en
de smeekbede voor heden en toekomst van
het Bossche Diocees.
Op de tweede plaats noemen wij: den
invloed der Leuvensche Universiteit. Leiden
en Leuven, zegt Blok, waren de „beide
middelpunten der geleerdheid in de Neder
landente Leuven vond de orthodoxe
Katholieke leer als te voren haren vasten
burcht". Talrijke geestelijken, die hier
werkten, kregen in Leuven hun soliede op
leiding. Wat Blok zegt van de jonge uni
versiteit van Douai, dat zij de eertijds
meest met het Calvinisme besmette streken,
als Artois en Henegouwen, Zuid-Brabant en
een gedeelte van Vlaanderen, maakte „tot
de kern eener sterke Katholieke reactie(3)
dat mag zonder eenigen twijfel met meer
recht voor oi.ze streken van de oude Leu
vensche Alma Mater worden getuigd. Uit
hetgeen Blok van de jeugdige universiteit
van Douai getuigt, blijkt zeker wel treffend
de invloed, die van een Universiteit kan
uitgaan. En wanneer Prof. Brom op den
laatsten Limburgschen Katholiekendag op
uitdrukkelijk verzoek van den Roermond-
schen Kerkvoogd een woord van aanbeve
ling moest spreken voor onze Katholieke
Universiteit, dan weet ik zeker geheel te
handelen in den geest van onzen onderwijs
bisschop, aan wien zeker niet op de laatste
plaats het tot stand komen onzer Universi
teit te danken is, wanneer ik van deze on
gezochte gelegenheid gebruik maak, om u
toe te roepen: Diocesanen van Den Bosch!
waardeert het onschatbaar voorrecht, dat
in uw Bisdom een Katholieke Universiteit
verrees, die in moeilijke dagen voor u kan
worden in nog meerdere mate, wat Leuven
eertijds voor uwe vaderen was. Vergeldt
aan Nijmegen, wat Leuven u deed. Moge
het bisdom, waarin de universiteit haar
zetel koos, steeds vooraan staan in edel-
moedigen steun voor haar uitgroei. En
vooral: geen futiele redenen mogen ooit
een onzer weerhouden, zijn zonen af te
staan aan de Katholieke Alma Mater.
Roomsche Vader! bedenk het: Het geloof
van uw jongen staat op het spel raakt
deze teere plant aan 't kwijnen in de kille
atmosfeer der neutrale universiteit gij
draagt er de verantwoordelijkheid voor uw
leven lang. Juist aan onze universiteiten
heeft het kwijnend liberalisme nog zijn
hechtsten burcht.
En naast de Universiteit moet de op te
richten Handelshoogeschool in Tilburg onze
volle belangstelling hebben. Met al te veel
recht moest kort geleden „Het Huisgezin"
nog vragen: Wordt het belang hiervan wel
ten volle beseft? Moest heel het Zuiden
niet solidair niet eenparig bouwen aan
dezen tempel van Katholieke wetenschap?
En treffend juist schrijft het blad: „indien
in den laatsten tijd iets is geblekén, dan
is het wel de urgentie van een Christelijke
economie-beschouwing en -beleving". (4)
Wij voegen er met overtuiging aan toe:
deze zal nog lang urgent blijven, zoowel ten
bate van ons godsdienstig als van ons
sociaal en politiek leven.
Ongemerkt. Dames en Heeren, zijn wij
reeds overgegaan tot of liever zitten wii
reeds volop in
Het Heden.
Geachte vergadering! wat moeten wij
dankbaar zijn, innig dankbaar aan God, Die
onze voorouders staalde met zulk een
kracht, en aan die heldhaftige belijders
zelve, die voor zich en voor ons de meest
onschatbare gave, het ware geloof, behiel
den. Uit naam van U allen brengen wij op
het oogenblik dezen dank en wij zouden
onze vre-ugde over het behoud van dien
schat willen uitjubelen een feestvergade-
ring van een diocesanen Katholiekendag is
daarvoor wel de gelegenheid maar wij
weerhouden onzen jubol, de dagen zijn te
ernstig. En wij wagen het dit feestelijk bij
eenzijn te benutten vooreen gewetens
onderzoek.
Mijne Zusters en Broeders! toonen wij
ons in alle opzichten onze voorvaderen,
belijders, ja martelaars voor hun geloo;.
waardig? En vooral en met haast ontstel
lenden klem zouden wij de vraag willen
stellen: loopt hetgeen zij ons behielden he
den ten dage geen gevaar? Belaagt geen
andere vijand ons katholieke Brabant? Is
ons Roomsche gewest nog wat het was, er.
zooals onze strijdende en lijdende vaderen
het ons achterlieten? is er geen angst in
onze harten voor den gestagen vooruit
gang van een vijand, die ons eerst besloop,
en thans steeds driester optreedt? Mor.
seigneur! vergis ik me, wanneer ik een
angstkreet meen te hooren ook uit Uw va
derhart, telkens en telkens, wanneer in onze
steeds slechter bezochte namiddagoefe
ningen, voor het heerlik oogenblik van
den zegen met het Allerheiligste, U w
dringende bede weerklinkt om behoud en
vermeerdering van godsdienstzin in de
harten Uwer diocesanen, de bede, die Gij
bij den laatsten plechtigen Omgang door
Maria naar Jezus hebt gestierd? Mon
seigneur. U behoeft het ons niet meer te
zeggen: er is angst in Uw vaderhart, en
wij, wij moeten erkennen; die angst is maar
al te zeer gerechtvaardigd.
O zeker! wij zijn niet blind voor het vele
goede: het opbloeiend Eucharistisch leven:
de prachtige parochie-indeeling: onze gees
telijke overheid houdt hier met den aanwas
der bevolking en den uitgroei, der gemeen
ten gelijken tred of is deze haast voor;
de talrijke priesterroepingen, vooral voor
bet Missie-leven, ofschoon helaas! in vele
familie's, die vroeger den priesterzegen
kenden en waardeerden, een atmosfeer
heerscht van wereldsgezindheid en genot
zucht, doodelijk voor hel teere plantje der
priesterroeping. Zeker, cr is nog veel
goeds: ons heerlijk Katholiek lager-, mid
delbaar-, hooger onderwijs: ons. patro-
naats-, ons vereenigingswezen. Maar toch
gelooven wij, dat wij in Brabant den weg
opgaari, die zich ook elders afteekenr:
rondom een goede kern veel verlies en
veel afval.
Mijne Zusters en Broeders! Laten wij het
ons niet verbloemen: wij zijn op het
hellend vlak. In 011s diocesaan orgaan
is het, op heilrijk voorgaan van Prof. He-
zenmans, door tal van mannen met alzijdige
en rijpe ervaring betoogd; wij behoeven er
niet bij stil te staan. Mgr. Prinsen, de
eeuwige jeugd en de eeuwige actie, stond
als altijd vooraan. (Applaus).
Slechts met een enkel wo&rd zij
saamgevat, wat zij aan onheilsteekenen
meenden te bespeuren. Met groote een
stemmigheid wezen zij op de toenemen
de ongodsdienstigheid, blijkend o.a. uit: a.
de ontheiliging van den Zondag, ook door
Misverzuim, vaak een gevolg van de zie
kelijke sportvergoding; b. het verdwijnen
van den geest van gebed uit het huisgezin;
c. het verminderen van den eerbied voor
en de volgzaamheid aan de geestelijke
overheid; d. het minachten der onthou-
dings-, vooral der vastenwet, gevolg vooral
van do matelooze zucht naar weelde, ge
not en vermaak: c. het verzwakken van het
het socialisme.
Katholieke, vooral van het zuiver-gods-
dienstige vereenigingsleven, enz. En dit
alles gooit de deur wagenwijd open voor
Wat ik bij dit alles wel het ergste vind?
Wij zijn op het hellend vlak mede door
jonze eigen schuld.
Aan de verzwakking van den godsdienst-
zin zijt gij medeplichtig, mijne Zusters, die
door uw kleeding het schaamtegevoel in
uw gezin, ja in uw geheele omgeving doet
afstompen; dn gij, mijne Broeders, die in
een hoeveelheid, welke ons met beschaming
moet slaah, bladen in onze provincie, in
ons bisdom haalt als „De Telegraaf" en
„De Courant", die het huwelijk een ouder-
wetsche instelling noemen, die een huwe
lijksmoraal verkondigt, waarvan men met
walging wordt vervuld. Met die huwelijks
moraal zou de wereld een zwijnenboel
worden. Medeplichtig zijt gij.,., maar laat
ik van een feestrede geen acte van be
schuldiging maken! Laten wij hier liever
ons oog slaan op
(3) Gesch. v. h. Ned. Volk 220, 369.
8 Sept. 1926.
ADVERTENTI&N.
Dankbetuiging.
Voor de veie blijken van be
langstelling. ondervonden bij het
overlijden onzer onvergetelijke
Moeder en Grootmoeder,
Mevrouw
Wed. CH. WIJFFELS,
geb. WIJFFELS,
betuigen wij onzen harteiijken
dank.
G. A. WIJFFELS Kerckhaert
en Kinderen.
Waspik, 4 October 1926. 37182
TG tJiO
GRATIS. S©!©
kunt U thans, in deze dagen van
plotseling herfstweer, een hinder
lijke verkoudheid en zoo licht
daaruit voortkomende verdere on
gesteldheid, voorkomen door deze
annonce aan ons adres, Ruige
Plaatweg 33, Rotterdam,
in te zenden. Wij sturen U dan
franco toe een monsterdoosje van
de bekende
Lakerol-Pastilles,
hèt middel tegen den Hoest en
voor de Keel 1 37179
Vergeet vooral niet naam en
adres duidelijk op te geven
N.V. A. ten Hope's Handel-
MaatschappijRotterdam.
met vrije Zit- en Slaap
kamer voor twee Heeren op
mooien stand te Waalwijk.
Brieven te richten onder No.
der advert. 8ur. dezer Courant.
gevraagd
voor twee dagen per week.
Adres Mr. v. Coothstraat
34, Waalwijk. 37188
StoombiljartfabrieK.
TILBURG. 381
van
bij VAN VUGHT, Stationscafé, W a a 1 w ij k.
Ter voorkoming van faillissement van een der grootste
Kleedingmagazijnen hier te lande zal een reusachtige partij
Heeren-, Jongeheeren- en Kinderkleeding
voor de helft van den gekost hebbenden prijs worden verkocht.
De voorraad bestaat uitUlsters, Paletots, Winter
jassen,''Demi-saisons, Jekkers, Motorjekkers,
Jongeheeren-Ulsters, Pantalons, Regenjassen.
Costumes.
Alles gemaakt van prima Fransche en Engelsche Stoffen, geheel
volgens de allerlaatste mode, gevoerd met zijde en geheel bewerkt
met paardenhaar. Wij laten hierbij eenige prijzen volgen
Winterjassen en paletots.
van 18 50, 20.50, 22.50, 24.—, 26.50, 30.—32.50, 35.— 40.— 45.- 50.- 54.-
voor 8.20, 10.60, 11.20, 12.40, 13.60,14.80,16.40,17.60 19.90 22.-24.-26.-
ENZ.
Ulsters en Deml-saisons.
van 17.50,19.50,23.-, 25.50,28.75^31.50,35^-. 37.40,40,- 44.-, 48.», 54.-
voor 7 90, 9.90,10.80,12.60,13.95, 15 80.17.40,18.60,21.90,22.-, 30,- 27 40
va" Enz.
voor 29.—
Motorjekkers, geheel met bont gevoerd vanaf 8.60. Ratiné. Floc»
conné en Eskimo-Jekkers 10.60, Regenjassen, Gummi en Gabardine,
geheel waterdicht vanaf 7.90. Blauwe en Zwarte Costumes vanaf
14.90. Fantasie-Costuums vanaf 8.80. Jongeheeren-Ulsters van 8.90.
Kinderjassen van 6.60.
Alle goederen kunnen gepast worden.
Vrij Entrée, zonder verplichting tot koopen
De verkoop heeft plaatsWoensdag 6, Donderdag
7, Vrijdag 8 en Zaterdag 9 October van 's morgejis
10 tot 's avonds 8 uur.
Ieder profiteert van deze buitengewone gelegenheid en
haaste zich naar VAN VUGHT, Stationscafé, WAALWIJK.
37178 De Directie, J. VAN RIJS.
een zeer prachtig gespeeld
film-drama in 8 acten met In
den hoofdrol de beminnelijke
Duitsche Tragediën 11 e
komt Zaterdag en Zondag
in de
HET SUCCES op Bioscoopge
bied voor Waalwijk en Om
streken. '37185
goed nagezien en in orde gemaakt.
Verzending rembours, met recht van terugzending onder rembours,
franco binnen één week. 37181
6 x 3 M. f 15.50, bij 3 st. f 45.- 6 x 4 M. f 17.50, bij 3 st. f 50.-
Dekkleedenfabriek C. G. SLOT. Bierstraat 3 5, ROTTERDAM.
Vanaf heden wederom verkrijg
baar de alom gewilde
om te koken van ANTON HUN-
N1NK te Deventer met loodje
a 0.90 cent per pond.
Al onze vleeschwaren worden
ook buiten Waalwijk zonder
prljsverhooging en ten spoe
digste bezorgd. 37186
Beleefd aanbevelend,
Grootestraat 225,
tusschen Markt en Mr. v. Coothstr.
te Waalwijk,
zal op Zaterdag 9 October
1926
des namiddags 2 uur bij J VAN
KESSEL tegenover de Tramremise
te Drunen en des namiddags 4
uur bij PIET VAN HOOF te
Haarsteeg, 37183
EEN GROOTE PARTIJ
te Drunen bericht, dat het HUIS
en ERF te Haarsteeg, gemeente
Hedikhuiren, van den Heer
Theodorus Josephus Boelen
aldaar is ingezet op 37189
De toeslag blijft bepaald op
Dinsdag 12 October 1926 des
nam. 6 uur ten herberge van
Martinus Achten te Haarsteeg.
te Waalwijk, 37190
zal op Donderdag {Marktdag) 14
October 1926 v.m. 11 uur in het
café GOVAERTS ten verzoeke
van F VAN BLADEL aldaar, in
het openbaar
Een groote partij Jaapjes
bieten, staande op den akker
achter den heer Hub. van
Laarhoven te Waalwijk, (in
gang Burgemeester van der
Klokkenlaan.)
Te veilen in 3 perceelenen in
massa.
Betaaldag 15 December 1926.
WIJ LEGGEN.ONS
S P 0 C i 3 3 1 toe op
Waalwijksche Stoomdrukkerij
Antoon Titlen.
(Wordt vervolgd).
heeft als hoofdkenmev-
ken: onbeperkte levens
duur, fraaie zilverglans,
die bij normaal onder
houd blijvend is, goede
zilvermodellen. De lage
aanschaffingsprijs brengt
het binnen ieders bereik-
Elk artikel draagt het
Garantiemerk